Prรญprava a realizรกcia mostov technolรณgiou letmej betonรกลพe na stavbe D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ
Dominantnรฝmi objektmi stavby D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ sรบ mosty stavanรฉ technolรณgiou letmej betonรกลพe zvรฝraznenรฉ veฤพkรฝmi rozpรคtiami polรญ a vysokรฝmi piliermi. Vzhฤพadom na osadenie trasy diaฤพnice, ktorรก vedie ponad hlbokรฉ a รบzke รบdolia, tvarujรบ mosty zรกroveล panorรกmu hornatรฉho regiรณnu. Ich vรฝnimoฤnosลฅ zdรดrazลuje aj vรฝลกka pilierov, ktorรก je v jednom prรญpade aลพ 76 m (obr. 1).
Obr. 1 Pilier ฤ. 5 na SO 244, ktorรฝ je najvyลกลกรญm pilierom postavenรฝm na Slovensku.
Samotnรฝ รบsek diaฤพnice D3 Svrฤinovec โ Skalitรฉ, ktorรฉho dฤบลพka je 12,28237 km, je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D3 Hriฤovskรฉ Podhradie โ ลกtรกtna hranica SR/PR. Zaฤรญna sa v obci Svrฤinovec, kde kriลพuje ลพelezniฤnรบ traลฅ, pokraฤuje mimoรบrovลovou kriลพovatkou, ktorou sa napรกja na cestu I/11, a nรกsledne vchรกdza do tunela. ฤalej vedie striedavo mostnรฝmi objektmi, zรกrezmi a nรกsypmi cez obce ฤierne a Skalitรฉ. Tam vchรกdza do ฤalลกieho tunela a nรกsledne sa napรกja na uลพ vybudovanรฝ รบsek Skalitรฉ โ hranica SR/PR.
Podฤพa dokumentรกcie DรR, ktorรก bola spracovanรก v roku 2002, sa predpokladala vรฝstavba v plnom profile. V nรกsledne spracovanom stavebnom zรกmere sa uลพ vลกak predpokladala vรฝstavba len v poloviฤnom profile, ฤo sa ale poฤas spracovania DSP zmenilo a rozpracovanรก dokumentรกcia sa dopracovala opรคลฅ na plnรฝ profil. V rรกmci sรบลฅaลพe na vรฝstavbu diaฤพniฤnรฉho รบseku v roku 2012 padlo nakoniec rozhodnutie, ลพe stavba sa bude realizovaลฅ v poloviฤnom profile (pravรก strana). Po vybranรญ dodรกvateฤพa sa v oktรณbri 2013 zaฤala spracovรกvaลฅ novรก dokumentรกcia DSPZ, ktorรก rieลกila poลพiadavku objednรกvateฤพa na realizรกciu poloviฤnรฉho profilu. Vลกetky tri objekty realizovanรฉ technolรณgiou letmej betonรกลพe boli preto navrhnutรฉ len v poloviฤnom profile.
Najvรฝznamnejลกรญm je urฤite objekt 244, ktorรฝ sa mรดลพe momentรกlne pรฝลกiลฅ prรญvlastkom najvyลกลกรญ most na Slovenku. Premosลฅuje รบdolie Gorilovho potoka s celkovou dฤบลพkou nosnej konลกtrukcie 593,397 m, priฤom v mieste potoka je nosnรก konลกtrukcia vo vรฝลกke aลพ 86 m. Prvรฉ a poslednรฉ dve polia sa realizovali na skruลพi, stred mosta sa realizoval prรกve technolรณgiou letmej betonรกลพe, ktorรก bola nasadenรก na piatich zรกrodkoch (obr.โฏ2). Samotnรฝ most dostal nรกzov โValyโ, rovnako ako kopec, cez ktorรฝ prechรกdza. Toto pomenovanie je prรญznaฤnรฉ, keฤลพe most je v bezprostrednej blรญzkosti zaniknutรฉho pohraniฤnรฉho opevnenia spred 18.โฏstoroฤia, ktorรฉ sa rozprestieralo na celom vrchole kopca a na jeho juลพnom svahu a tvorili ho malรฉ pevnosti spojenรฉ valom a priekopou.
Obr. 2 Pozdฤบลพny rez mostom 244
Spodnรก stavba
Spodnรบ stavbu tvorรญ osem medziฤพahlรฝch pilierov a dve krajnรฉ opory. S ohฤพadom na nรกroฤnosลฅ podmienok, v ktorรฝch sa malo zakladaลฅ, a najmรค po skรบsenostiach z vรฝstavby uลพ zrealizovanรฉho predchรกdzajรบceho รบseku, sa do ponuky navrhla kombinรกcia hฤบbkovรฉho aj ploลกnรฉho zakladania. Pred zahรกjenรญm projekฤnรฝch prรกc sa potom urobili eลกte dodatoฤnรฉ prieskumnรฉ vrty, ktorรฉ mali overiลฅ najmรค moลพnosลฅ vลtania v danom podloลพรญ. Pri dvoch pilieroch sa navrhlo a nakoniec aj zrealizovalo ploลกnรฉ zaloลพenie, pri zvyลกnรฝch sa navrhlo hlbinnรฉ zaloลพenie na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s priemerom 900 mm. Aj keฤ v rรกmci nรกvrhu bola snaha predรญsลฅ problรฉmom pri zaloลพenรญ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach, v jednom prรญpade sa musela realizovaลฅ รบplnรก nรกhrada mikropilรณtami, v dvoch prรญpadoch ฤiastoฤnรก. Vzhฤพadom na to, ลพe รบzemie je v zosuvnom pรกsme, zrealizovali sa pred zaฤiatkom prรกc horizontรกlne odvodลovacie vrty a povrchovรฉ odvodnenia. Zรกroveล sa v potrebnom rozsahu zaistili stavebnรฉ jamy klincovanรฝmi stenami.
Obr. 3 Systรฉmovรฉ ลกplhacie debnenie od PERI
Pรดvodnรฉ rieลกenie tvaru pilierov z DSP preลกlo vรฝraznou zmenou najmรค pri zรกrodkovรฝch pilieroch, ktorรฉ sa zmenili z pรดvodne dutej konลกtrukcie na dvojicu stien. Tรก sa pri vysokรฝch pilieroch navzรกjom prepojila v spodnej ฤasti stenou v tvare pรญsmena H. Kaลพdรฝ pilier pozostรกval zo zรกrodku, z niekoฤพkรฝch typickรฝch zรกberov a hlavice. Na reaยญlizรกciu pilierov sa vybralo ลกplhacie vedenรฉ systรฉmovรฉ debnenie (obr. 3), ktorรฉ sa posรบvalo v 5-metrovรฝch taktoch. Na jeho posun slรบลพili veลพovรฉ ลพeriavy, ktorรฉ boli postavenรฉ pri zรกrodkovรฝch pilieroch. Tie boli navrhnutรฉ na samostatnรฝch zรกkladoch, do ktorรฝch boli votยญknutรฉ, ฤo umoลพnilo postaviลฅ ลพeriavy na plnรบ vรฝลกku bez nutnosti dodatoฤnรฉho kotvenia do piliera. ลฝeriavy zรกroveล slรบลพili poฤas celej realizรกcie nosnej konลกtrukcie a boli hlavnรฝm vertikรกlnym dopravnรฝm prostriedkom materiรกlov na vรฝstavbu mosta. Najvyลกลกรญ ลพeriav mal 94 m pod hรกkom a maximรกlnu nosnosลฅ 10 t na 15 m. To umoลพnilo realizovaลฅ zรกrodky, lamely letmej betonรกลพe a aj samotnรบ montรกลพ vozรญkov bez nutnosti pouลพiลฅ ลฅaลพkรฉ mobilnรฉ ลพeriavy.
Debnenie pilierov bolo ลกpeciรกlne navrhnutรฉ tak, aby umoลพnilo zmenu z tvaru pรญsmena H na dvojicu stien a zรกroveล tak, aby pri posรบvanรญ umoลพnilo vรฝstup na debnenie z vรฝstupnej veลพe, resp. pri pilieroch nad 30 m z vรฝลฅahov. Na tento รบฤel sa na debnenรญ z jednej strany umiestnila dodatoฤnรก podlaha, ktorรก sa spustila eลกte o 5 m. Po vysunutรญ debnenia do ฤalลกieho zรกberu tak mohli pracovnรญci vstupovaลฅ na debnenie bez potreby okamลพitรฉho zvรฝลกenia รบrovne vรฝลฅahu. Na pilieroch, na ktorรฝch sa nerealizovalo prepojenie betรณnovou stenou, sa na doฤasnรฉ spojenie stien zrealizovalo prepojenie ลกpeciรกlne vyrobenรฝm oceฤพovรฝm prรญpravkom z hrubostennรฝch rรบr. Pri krajnรฝch pilieroch, na ktorรฝch neboli zรกrodky, sa pouลพil obdobnรฝ systรฉm debnenia, len ลกplhanie nebolo vedenรฉ, ale ploลกiny sa prekladali.
Obr. 4 Pohฤพad na debnenia zรกrodku
Nosnรก konลกtrukcia
Nosnรก konลกtrukcia je navrhnutรก ako predpรคtรก, spojitรก monolitickรก, s komorovรฝm prierezom. Tvorรญ ju 9 polรญ s rozpรคtรญm od 29,5 do 92 m. Na oporรกch a krajnรฝch podperรกch je uloลพenรก pomocou dvojice hrncovรฝch loลพรญsk a na zรกrodkovรฝch pilieroch je zas zrealizovanรฉ rรกmovรฉ spojenie. Do nosnej konลกtrukcie sa zvolil betรณn C45/55. Ten sa pri vysokรฝch pilieroch ฤerpal stacionรกrnym ฤerpadlom cez oceฤพovรฉ potrubie prikotvenรฉ k pilierom do rozdeฤพovaฤa a nรกsledne vodorovnรฝm potrubรญm po mostovke do vรฝloลพnรญka, ktorรฝm sa dostรกval na koneฤnรฉ miesto zabudovania. Etapy na podpernej skruลพi sa betรณnovali na dvakrรกt. Najskรดr sa zrealizovala spodnรก doska spolu s trรกmami, v druhej fรกze sa zrealizovala hornรก doska. Ako podpornรก konลกtrukcia sa vybral systรฉm Cuplok, ktorรฝ sa z dรดvodu nerovnostรญ v terรฉne doplnil o I profily s dฤบลพkou 8 aลพ 10 m, ktorรฉ umoลพลujรบ preklenรบลฅ terรฉnne prekรกลพky. Podpornรก konลกtrukcia sa eลกte doplnila o systรฉm poly, ktorรฝ mรก vรคฤลกiu รบnosnosลฅ a z ktorรฉho sa vytvorili doฤasnรฉ podoprenia v strede polรญ. Ich รบlohou bolo preniesลฅ ฤasลฅ zaลฅaลพenia z nosnej konลกtrukcie etapy po predopnutรญ sรบdrลพnรฝch kรกblov. Hlavnรฝm cieฤพom bolo, aby sa po vybudovanรญ etapy na skruลพi mohla tรกto skruลพ zdemontovaลฅ. Vฤaka takรฉmuto nรกvrhu bolo potom moลพnรฉ vybudovaลฅ etapy s predstihom a zรกroveล aj โtoฤiลฅโ ฤasลฅ materiรกlu podpernej konลกtrukcie. Podoprenie v strede rozpรคtia sa nรกsledne odstrรกnilo po spojenรญ so susednรฝm vahadlom a po predopnutรญ ฤasti voฤพnรฝch.
Na objekte bolo pรคลฅ vahadiel s dฤบลพkou zรกrodku 12 m. Vzhฤพadom na to, ลพe sa vรฝลกka piliera pri tรฝchto vahadlรกch pohybovala od 24,55 do 76,2 m, bolo nevyhnutnรฉ vyrieลกiลฅ podoprenie zรกrodku tak, aby sa kotvilo len do piliera. Na tento รบฤel sa v prvom rade upravil spรดsob betonรกลพe zรกrodku tak, ลพe v prvej fรกze sa zabetรณnovala spodnรก doska s ฤasลฅou trรกmov, ฤรญm sa tรกto ฤasลฅ stala samonosnou a konลกtrukcia podoprenia tak nemusela naraz prenรกลกaลฅ zaลฅaลพenie celรฉho zรกrodku. V druhej fรกze sa betรณnoval zvyลกok trรกmov a v tretej hornรก doska. Samotnรก konลกtrukcia podoprenia bola kotvenรก do piliera pomocou kotiev, ktorรฉ pozostรกvali z kรณnusov zabudovanรฝch poฤas betonรกลพe do piliera.
Obr. 5 Predpรญnanie voฤพnรฝch kรกblov v komore mosta
Po zrealizovanรญ zรกrodkov a odstrรกnenรญ podoprenia sa osadili vozรญky letmej betonรกลพe. Na objekte bolo 5 vahadiel, na ktorรฝch bolo v jednom ฤase nasadenรฝch 10 vozรญkov. K samotnรฉmu osadeniu vozรญka na zรกrodok sa vyuลพรญvali veลพovรฉ ลพeriavy, pomocou ktorรฝch bolo moลพnรฉ zmontovaลฅ celรบ konลกtrukciu vozรญka okrem spodnej podlahy. Tรก, nakoฤพko bola prรญliลก ลฅaลพkรก, sa zmontovala na zemi a nรกsledne sa pomocou hydrauliky a ลกtyroch zรกvesnรฝch tyฤรญ zdvihla do potrebnej pozรญcie. Lamely sa betรณnovali symetricky po piatich metroch, priฤom povolenรฝ rozdiel poฤas betonรกลพe bol 10 m3 betรณnu. ล tyri pรกry vozรญkov boli nasadenรฉ z vlastnรฝch kapacรญt, piaty pรกr vozรญkov sa dodatoฤne zapoลพiฤal pre dodrลพanie termรญnov vรฝstavby. Tieto vozรญky vลกak boli troลกka inรฉ โ najvรคฤลกรญm rozdielom bolo, ลพe zรกrodok, na ktorรฝ by sa mohli naraz osadiลฅ, by musel maลฅ 14 m. Aby sa nemuselo veฤพmi zasahovaลฅ do uลพ navrhnutรฉho rieลกenia konลกtrukcie, upravil sa spรดsob predpรญnania prvej lamely a pristรบpilo sa k jej nesymetrickรฉmu zrealizovaniu. Najskรดr sa osadil jeden vozรญk, s ktorรฝm sa zrealizovala prvรก lamela na jednej strane, nรกsledne sa po predopnutรญ vysunul a domontoval druhรฝ vozรญk, s ktorรฝm sa zrealizovala prvรก lamela na opaฤnej strane. Po takto nesymetricky zrealizovanรฝch lamelรกch sa uลพ ฤalej betรณnovalo symetricky, tak ako to bolo na ostatnรฝch vahadlรกch. Toto vลกetko sa udialo pre zรกrodok na najvyลกลกom pilieri, kde bolo vzhฤพadom na jeho vรฝลกku z ฤasovรฉho hฤพadiska moลพnรฉ pripraviลฅ vลกetko tak, aby prรกce plynule pokraฤovali.
Po betonรกลพi hornej dosky a odstrรกnenรญ podoprenia uลพ vรฝลฅahy nemohli ฤalej slรบลพiลฅ ako vรฝstup na zรกrodok. Z dรดvodu kotvenia ich bolo nevyhnutnรฉ umiestniลฅ ฤo najbliลพลกie k pilierom, nรกsledne tak uลพ neumoลพลovali vรฝstup na krรญdlo zรกrodku. Aby nevznikol problรฉm pri betonรกลพi lamiel, umiestnilo sa na mostovku zรกvesnรฉ schodisko. To umoลพnilo zostup po krรญdlo nosnej konลกtrukcie, kde sa nรกsledne zrealizoval vstup priamo do vรฝลฅahu. Ako predpรญnacรญ systรฉm nosnej konลกtrukcie sa pouลพil 19-lanovรฝ systรฉm Projstar, ktorรฉho licencia je vlastnรญctvom firmy VรHOSTAV-SK a mรก platnรฝ certifikรกt. Najskรดr sa predpรญnali sรบdrลพnรฉ vahadlovรฉ kรกble poฤas vรฝstavby jednotlivรฝch lamiel, ktorรฉ viedli v hornej doske. Po zmonolitnenรญ sa napรญnali sรบdrลพnรฉ poฤพovรฉ kรกble vedenรฉ v dolnej doske lamiel. Nakoniec, po zrealizovanรญ aj poslednej spojovaฤky, sa predopli voฤพnรฉ kรกble spojitosti vedenรฉ vnรบtrom konลกtrukcie.
Obr. 6 Most 244 pred vรฝsunom do poslednej lamely
Zaujรญmavosลฅou predpรญnania boli urฤite voฤพnรฉ kรกble spojitosti, z ktorรฝch najdlhลกie majรบ 372,5 m a sรบ realizovanรฉ bez preruลกenia. Kรกblovรฉ kanรกliky voฤพnรฝch kรกblov sรบ zhotovenรฉ z HDPE DN125 rรบr zvรกranรฝch elektrofรบznymi spojkami. Predpรญnanie voฤพnรฝch kรกblov prebiehalo obojstranne vo viacerรฝch fรกzach, priฤom v prvej fรกze predpรญnania sa uvoฤพnili doฤasnรฉ podpery a zรกvesy kรกblovรฉho kanรกlika, v ฤalลกรญch fรกzach predpรญnania sa sledovali poruลกenia podkotevnรฝch oblastรญ, prieฤnikov a deviรกtorov pozdฤบลพ kรกblovรฉho kanรกlika. Celkovรฉ skutoฤnรฉ predฤบลพenie voฤพnรฝch kรกblov dosiahlo hodnotu aลพ 2โฏ640,7โฏmm. Na injektรกลพ voฤพnรฝch kรกblov sa vypracoval samostatnรฝ technologickรฝ postup z dรดvodov viacnรกsobnรฝch deviรกciรญ kรกblovรฉho kanรกlika a tieลพ relatรญvne veฤพkรฉho sklonu mosta, v rรกmci ktorรฉho dosiahlo prevรฝลกenie koncov predpรญnacieho kรกbla 13,2 m.
Poฤas predpรญnania voฤพnรฝch kรกblov sa vykonalo monitorovanie napรคtosti voฤพnรฝch kรกblov a monitorovanie napรคtosti betรณnovรฉho prierezu mosta. Na tento รบฤel sa pozdฤบลพ vybranรฉho voฤพnรฉho kรกbla zabudovali v kaลพdom poli EM snรญmaฤe a na povrch betรณnu v komore mosta sa zase osadili vibraฤnรฉ tenzometre. Monitorovanie prebehne nรกsledne pri zaลฅaลพovacej skรบลกke mosta a opakovane sa bude realizovaลฅ aj poฤas uลพรญvania v urฤenรฝch ฤasovรฝch intervaloch. Samotnรก realizรกcia bola dosลฅ nรกroฤnรก. Pri vรฝstavbe prieฤnikov v zรกrodkoch a deviรกtorov bolo treba zabezpeฤiลฅ sprรกvne zakrivenie chrรกniฤiek voฤพnรฝch kรกblov aj s potrebnรฝmi nรกbehmi, ฤo vo vรฝลกke viac ako 80 m nebolo vรดbec jednoduchรฉ. Jednoduchรฉ nebolo ani samotnรฉ lanovanie voฤพnรฝch kรกblov v komore mosta, kde sa pri najdlhลกรญch kรกbloch rรกtalo s moลพnosลฅou, ลพe bude nutnรฉ preruลกiลฅ kรกblovรฉ drรกhy a v urฤitรฝch ฤastiach lanรก spojkovaลฅ. Lanovanie vลกak nakoniec prebehlo bez vรกลพnejลกรญch problรฉmov. Pri predpรญnanรญ museli pracovnรญci vyrieลกiลฅ hlavne uchytenie a nasunutie predpรญnacieho lisu v komore mosta, ktorรฝ bolo treba dostaลฅ aลพ tesne pod hornรบ dosku, priฤom bolo treba poฤรญtaลฅ s hmotnosลฅou lisu vyลกลกou ako 1 tona. Uลพ len samotnรฝ presun komorou mosta nebol jednoduchรฝ.
Zรกver
Doterajลกia realizรกcia objektov 244 a 248 priniesla so sebou urฤite veฤพa problรฉmov, s ktorรฝmi sa bolo treba popasovaลฅ, ale nesporne aj veฤพa skรบsenostรญ pre vลกetkรฝch, ktorรญ sa na vรฝstavbe podieฤพali. Letmรก betonรกลพ pouลพitรก pri ich realizรกcii je veฤพmi dรดleลพitou technolรณgiou, ktorรก zjednoduลกuje vรฝstavbu mostov pri preklenutรญ prekรกลพok, ako sรบ cesty, ลพeleznice, rieky a zastavanรฉ oblasti. Tรกto technolรณgia zรกroveล umoลพลuje stavaลฅ polia so znaฤnรฝmi rozpรคtiami a vo veฤพkรฝch vรฝลกkach. Samotnรฝ vรฝsledok je nesporne dominantou krajiny, ฤo potvrdzuje aj most โValyโ. Vรฝslednรฝ efekt sa eลกte zvรฝraznรญ po dokonฤenรญ prรญsluลกenstva, v rรกmci ktorรฉho bude osadenรฝ aj vetrolam za รบฤelom znรญลพenia nepriaznivรฉho boฤnรฉho รบฤinku vetra na autรก. Konลกtrukcia vetrolamu bude pozostรกvaลฅ z oceฤพovรฝch stฤบpov kotvenรฝch do mostovky s rozstupom pribliลพne 3 m, do ktorรฝch bude osadenรฝch osem rozrรกลพacรญch lamiel s rozstupom pribliลพne 30 cm. Most bude maลฅ teda ฤalลกie prvenstvo, lebo bude maลฅ ako prvรฝ a zรกroveล jedinรฝ na Slovensku osadenรฝ vetrolam na nosnej konลกtrukcii. V eurรณpskom meradle to bude len tretรญ most.
TEXT: Ing. Peter Michlรญk, Ing. Jozef Mariลรกk, Ing. Peter Verony, Mariรกn Vorฤรกk, Ing. Radoslav Jaroลก
FOTO A OBRรZKY: VรHOSTAV-SK, a. s., Jozef Mravec
Peter Michlรญk, Jozef Mariลรกk, Peter Verony, Mariรกn Vorฤรกk a Radoslav Jaroลก pracujรบ v spoloฤnosti ยญVรHOSTAV-SK, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby