image 70512 25 v1
Galรฉria(10)

Prรญprava Vodnรฉho diela Kolรกrovo na Vรกhu

Partneri sekcie:

Realizรกcia Vodnรฉho diela Kolรกrovo (VDKo) na dolnom Vรกhu je nevyhnutnou podmienkou splavnenia Vรกhu v รบseku Komรกrno (sรบtok s Dunajom) โ€“ Hlohovec (rkm 80). Svojรญm รบฤinkom nahradรญ vzdutie, ktorรฉ malo zabezpeฤiลฅ Vodnรฉ dielo Nagymaros, pรดvodne plรกnovanรก sรบฤasลฅ sรบstavy vodnรฝch diel Gabฤรญkovo โ€“ Nagymaros.

Obr9
Obr1
Obr8
Obr7
Obr3
Obr2
Obr6
Obr4

V rรกmci prรญpravy realizรกcie VDKo vykonรกvajรบ pracovnรญci Katedry hydrotechniky Stavebnej fakulty STU v Bratislave vรฝskum na fyzikรกlnom hydraulickom modeli a na matematickรฝch modeloch prรบdenia vody s cieฤพom optimalizovaลฅ nรกvrh tohto diela. ฤŒlรกnok je informรกciou o prvej etape vรฝskumu, ktorรก pozostรกva zo vstupnรฉho nรกvrhu rieลกenia VDKo, z vรฝstavby fyzikรกlneho modelu v hydrotechnickom laboratรณriu, zostrojenia matematickรฝch modelov ako aj z meranรญ a simulรกciรญ na modeloch vstupnรฉho nรกvrhu.

Vodnรฉ dielo Kolรกrovo

V rรกmci programu vรฝskumu a vรฝvoja Ministerstva dopravy, vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR [1] sa uskutoฤลˆuje rozsiahly modelovรฝ vรฝskum ako sรบฤasลฅ prรญpravy realizรกcie Vodnรฉho diela Kolรกrovo na Vรกhu. Vรฝskum sa realizuje na Katedre hydrotechniky SvF STU v Bratislave v spoluprรกci s VรšVH Bratislava, ktorรฝ poskytol priestory a spoluprรกcu pri vรฝstavbe modelu. Parametre plavebnej drรกhy na dolnom Vรกhu sa zaistia pomocou vzdutia vody ลกtyrmi vodnรฝmi dielami โ€“ plavebnรฝmi alebo plavebno-energetickรฝmi stupลˆami. Smerom proti prรบdu Vรกhu sรบ to vodnรฉ diela Kolรกrovo, Selice, Krรกฤพovรก a Sereฤ. VD Selice (1998) a Krรกฤพovรก (1985) sรบ uลพ v prevรกdzke, VD Sereฤ mรก vydanรฉ รบzemnรฉ rozhodnutie. Schematickรก situรกcia a pozdฤบลพny profil รบseku sรบ na obr. 1 a 2 [2]. Okrem samotnรฝch stupลˆov sa musรญ upraviลฅ aj koryto medzi nimi tak, aby spolu s plavebnรฝmi objektmi spฤบลˆali kritรฉriรก parametrov vodnej cesty pre lodnรฉ zostavy triedy VIa podฤพa aktuรกlne platnej medzinรกrodnej klasifikรกยญcie vodnรฝch ciest medzinรกrodnรฉho vรฝznamu.

Obr. 1  Situรกcia na dolnom Vรกhu

Obr. 2  Schรฉma pozdฤบลพneho rezu dolnรฝm Vรกhom

Variantnรฝ nรกvrh lokalizรกcie VDKo, vstupnรฝ nรกvrh parametrov objektov

Sรบฤasลฅou prรญpravy bol aj variantnรฝ nรกvrh lokalizรกcie VDKo. Situรกciu komplikovali miestne smerovรฉ pomery koryta Vรกhu, dva prรญtoky (preloลพka Nitry a Malรฝ Dunaj) a obmedzenie zรกujmovรฉho รบzemia protipovodลˆovรฝmi hrรกdzami. Rieลกili sa ลกtyri varianty lokalizรกcie VDKo (obr. 3), priฤom ako najvhodnejลกรญ sa s ohฤพadom na smerovรฉ pomery trasy plavebnej drรกhy a zachovanie oddychovej zรณny obce Komoฤa vybral variant umiestnenรฝ najvyลกลกie proti prรบdu (na obr. 3 vyznaฤenรฝ ako ลพltรฝ).  VDKo bude pozostรกvaลฅ z niekoฤพkรฝch objektov โ€“ hate, plavebnej komory s rejdami a z biokoridoru. Rentabilita realizรกcie vodnej elektrรกrne bude predmetom ฤalลกej etapy vรฝskumu, priฤom sa posรบdi aj potreba zvlรกลกtneho objektu na prekonanie spรกdu malรฝmi plavidlami. Plavebnรก komora (PLK) bude maลฅ pรดdorysnรฉ rozmery 120 ร— 24 m, spรกd v rozsahu plavebnรฝch prietokov (13 โ€“ 460 m3/s) bude v rozpรคtรญ 0 โ€“ 5,4 m. Haลฅ aj PLK budรบ pri povodลˆovรฝch prietokoch pretekanรฉ, haลฅ manipuluje s hladinami a prietokmi len v rozsahu plavebnรฝch prietokov a hladรญn. Variantne bola navrhnutรก haลฅ aj tak, aby bolo moลพnรฉ preveriลฅ jej รบฤinky v dvoch reลพimoch รบrovne minimรกlnej plavebnej hladiny nad stupลˆom VDKo โ€“ variant s delenou haลฅou (pevnรฉ polia a hradenรฉ polia) a variant s pohyblivou haลฅou hradenou segmentmi s nasadenou klapkou.

รšsek medzi vyรบstenรญm do Dunaja a VDKo (pribliลพne 27 km) sa bude musieลฅ prehฤบbiลฅ tak, aby sa pri minimรกlnej plavebnej hladine zaistila plavebnรก hฤบbka 2,8 m. Po prรญpadnom dobudovanรญ VD Nagymaros bude aj v tomto รบseku k dispozรญcii 3,8 m. Zvlรกลกtnosลฅou prietokovรฉho a hladinovรฉho reลพimu prevรกdzky VDKo bude intenzรญvna neustรกlenosลฅ reลพimu prรบdenia spรดsobenรก ลกpiฤkovou prevรกdzkou vodnej elektrรกrne VD Krรกฤพovรก. Denne bude v rozsahu hodรญn kolรญsaลฅ prietok medzi biologickรฝm prietokom a hodnotou prietoku prislรบchajรบceho energetickej ลกpiฤke. Tรก sa pohybuje v stovkรกch m3/s, priฤom maximรกlna hltnosลฅ turbรญn bez prehltenia je 420 m3/s. Maximรกlny plavebnรฝ prietok VDKo je definovanรฝ ako sรบฤet tejto hltnosti a maximรกlneho plavebnรฉho prรญtoku z preloลพky rieky Nitra pri Novรฝch Zรกmkoch. Haลฅ VDKo bude maลฅ preto z hฤพadiska regulรกcie hladinovรฉho reลพimu a reลพimu rรฝchlostnรฉho poฤพa prรบdenia v oblasti vjazdu do rejd PLK zvlรกลกtnu รบlohu โ€“ stabilizovaลฅ podmienky prรบdenia, tรฝm aj nautickรฉ plavebnรฉ podmienky v celom rozsahu plavebnรฝch prietokov.

Obr. 3  Variantnรฝ nรกvrh lokalizรกcie VDKo (vybratรฝ variant vyznaฤenรฝ ako ลพltรฝ)

Fyzikรกlny hydraulickรฝ model

Fyzikรกlny model je postavenรฝ v hydrotechnickom laboratรณriu VรšVH Bratislava s takรฝmito mierkami modelovej podobnosti:

  • mierka dฤบลพok MRRlRR = 50,
  • mierka tlakov MRRpRR = 50,
  • mierka rรฝchlostรญ MRRvRR = 7,07,
  • mierka prietokov MRRQRR = 17 678,
  • mierka drsnostรญ MRRnRR = 1,92.

Obr. 4  Vizualizรกcia nรกvrhu fyzikรกlneho modelu VD Kolรกrovo, pohฤพad po prรบde

Prรบdenie na modeli je v automodelovej oblasti RRReminRR = 3โ€ฏ500 > RRReM. Pรดdorysnรฉ rozmery celรฉho modelu v laboratรณriu sรบ 48,3 m ร— 13,65 m. Na obr. 4 je vizualizรกcia nรกvrhu modelu a na obr. 5 je fotografia z laboratรณria. Po vรฝstavbe modelu a jeho vystrojenรญ prรญvodom vody sa vykonali prvรฉ merania parametrov prรบdenia v dvoch zรกkladnรฝch reลพimoch prรบdenia โ€“ pri maximรกlnom plavebnom prietoku pri beลพnej prevรกdzke (t. j. kรณta hornej vody nad haลฅou je na รบrovni 110,00 m n. m.) a pri havarijnom vyhradenรญ hate, keฤ sa vytvoria najnepriaznivejลกie podmienky na plavbu โ€“ maximรกlny plavebnรฝ prietok sa prevรกdza pri minimรกlnej moลพnej hladine (obr. 8). Tento prevรกdzkovรฝ stav je spojenรฝ s vysokรฝmi rรฝchlosลฅami prรบdenia (obr. 6, 7 a 9), ktorรฉ svojรญm silovรฝm รบฤinkom najviac ohrozujรบ bezpeฤnosลฅ plavidiel. Najmรค prieฤne zloลพky vektorov prรบdenia v kritickรฝch miestach zhlavรญ rejd vytlรกฤajรบ plavidlรก z plavebnej drรกhy, v dรดsledku ฤoho mรดลพe dรดjsลฅ k havรกrii plavidiel nรกrazom do ฤasti objektov ฤi vodnej cesty alebo k zrรกลพke dvoch plavidiel. Na meranie rรฝchlostรญ sa pouลพil prรญstroj FlowTrackerยฎ od americkej firmy SonTek/YSI, Inc. Na obr. 6 je porovnanie vektorov prรบdenia pri oboch prevรกdzkovรฝch stavoch na vstupnom nรกvrhu dispozรญcie VDKo.

Obr. 6  Vyhodnotenie meranรญ parametrov vektorov prรบdenia v priestore vjazdu do hornej rejdy na fyzikรกlnom modeli (v hฤบbke 1,25 m)

Matematickรฉ modely prรบdenia

Pri simulรกciรกch sa pouลพili modely HEC-RAS, MIKE21, RIVER 2D a FLOW 3D. Na kalibrรกciu modelov sa vyuลพili merania v terรฉne โ€“ tรฝลพdennรฉ sรบvislรฉ merania hladรญn v terรฉne na รบseku 63 km medzi VD Krรกฤพovรก a Komรกrnom v 12 profiloch. Na obr. 7 aลพ 9 sรบ dokumentovanรฉ vรฝsledky simulรกciรญ na matematickรฝch modeloch.

Obr. 7  Simulรกcia prรบdenia a pohybu plavidla nad hornou rejdou pomocou Flow 3D

ฤŒiastkovรฉ vรฝsledky modelovania

Z doterajลกรญch vรฝsledkov meranรญ a simulรกciรญ na modeloch vyplรฝva, ลพe

  • sa dosiahla dostatoฤnรก zhoda v polohe hladรญn pri identickรฝch prietokoch (do 7 cm pri maximรกlnom plavebnom prietoku) medzi simulรกciami na fyzikรกlnom modeli a modeli HEC-RAS,
  • prieฤne zloลพky vektorov rรฝchlostรญ prรบdenia v priestore zhlavia deliaceho ostrova medzi hornou rejdou a vtokom do koryta s haลฅou pri havarijnom prevรกdzkovom stave v niektorรฝch meranรฝch miestach dosahujรบ a prekraฤujรบ hodnotu 0,5 m/s,
  • poฤas beลพnej prevรกdzky pri vzdutej hladine sรบ maximรกlne hodnoty prieฤnych zloลพiek vektorov rรฝchlostรญ prรบdenia v rozsahu 0,2 โ€“ 0,3 m/s,
  • v dolnej vode sa nedosahujรบ, resp. neprekraฤujรบ nebezpeฤnรฉ hodnoty rรฝchlosti prรบdenia,
  • na dosiahnutie znรญลพenia hodnรดt rรฝchlostรญ prรบdenia bude potrebnรก korekcia tvaru zhlavia deliaceho ostrova a ฤพavobreลพnej lรญnie nad deliacim ostrovom,
  • bude sa musieลฅ prijaลฅ zรกkaz pohybu plavidiel v priestore vjazdu do hornej rejdy poฤas neลกtandardnej prevรกdzky, pri ktorej sa budรบ vysokรฉ prietoky prevรกdzaลฅ pri nรญzkych hladinรกch.Obr. 9  Simulรกcia pohybu plavidla pri maximรกlnom plavebnom prietoku โ€“ unรกลกanie plavidla

Obr. 9  Simulรกcia pohybu plavidla pri maximรกlnom plavebnom prietoku โ€“ unรกลกanie plavidla

Prรญspevok bol spracovanรฝ s podporou projektu VEGA 1/0660/12 a podporou Ministerstva dopravy, vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR.

TEXT: doc. Ing. ฤฝudovรญt Moลพieลกik, PhD., Ing. Martin Orfรกnus, PhD., doc. Ing. Peter ล ulek, PhD., Ing. Jรกn Rumann, PhD., prof. Ing. Peter Duลกiฤka, PhD.
OBRรZKY: autori

ฤฝudovรญt Moลพieลกik, Martin Orfรกnus, Peter ล ulek, Jรกn Rumann a Peter Duลกiฤka pรดsob ia na Katedre hydrotechniky Stavebnej fakulty STU v Bratislave.

Literatรบra:
1. Moลพieลกik, ฤฝ. โ€“ Duลกiฤka, P. โ€“ ล ulek, P. โ€“ Rumann, J. โ€“ Orfรกnus, M.: Modelovรฝ vรฝskum dispoziฤnรฉho rieลกenia Vodnรฉho diela Kolรกrovo na Vรกhu s ohฤพadom na nautickรฉ podmienky a podmienky plavebnej bezpeฤnosti. ฤŒiastkovรก sprรกva vรฝskumu ฤ.1, STU Bratislava. Bratislava, 2014.
2.Moลพieลกik, ฤฝ. โ€“ ล ulek, P. โ€“ Orfรกnus, M.: Vodnรฉ dielo Kolรกrovo โ€“ prรญprava vรฝskumu a projekฤnรฝch prรกc. In: Zbornรญk konferencie 27. Plavebnรฉ dni 2013. ลฝilina, 2013, s. 97 โ€“ 111.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie