Prรญprava Vodnรฉho diela Kolรกrovo na Vรกhu
Realizรกcia Vodnรฉho diela Kolรกrovo (VDKo) na dolnom Vรกhu je nevyhnutnou podmienkou splavnenia Vรกhu v รบseku Komรกrno (sรบtok s Dunajom) โ Hlohovec (rkm 80). Svojรญm รบฤinkom nahradรญ vzdutie, ktorรฉ malo zabezpeฤiลฅ Vodnรฉ dielo Nagymaros, pรดvodne plรกnovanรก sรบฤasลฅ sรบstavy vodnรฝch diel Gabฤรญkovo โ Nagymaros.
V rรกmci prรญpravy realizรกcie VDKo vykonรกvajรบ pracovnรญci Katedry hydrotechniky Stavebnej fakulty STU v Bratislave vรฝskum na fyzikรกlnom hydraulickom modeli a na matematickรฝch modeloch prรบdenia vody s cieฤพom optimalizovaลฅ nรกvrh tohto diela. ฤlรกnok je informรกciou o prvej etape vรฝskumu, ktorรก pozostรกva zo vstupnรฉho nรกvrhu rieลกenia VDKo, z vรฝstavby fyzikรกlneho modelu v hydrotechnickom laboratรณriu, zostrojenia matematickรฝch modelov ako aj z meranรญ a simulรกciรญ na modeloch vstupnรฉho nรกvrhu.
Vodnรฉ dielo Kolรกrovo
V rรกmci programu vรฝskumu a vรฝvoja Ministerstva dopravy, vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR [1] sa uskutoฤลuje rozsiahly modelovรฝ vรฝskum ako sรบฤasลฅ prรญpravy realizรกcie Vodnรฉho diela Kolรกrovo na Vรกhu. Vรฝskum sa realizuje na Katedre hydrotechniky SvF STU v Bratislave v spoluprรกci s VรVH Bratislava, ktorรฝ poskytol priestory a spoluprรกcu pri vรฝstavbe modelu. Parametre plavebnej drรกhy na dolnom Vรกhu sa zaistia pomocou vzdutia vody ลกtyrmi vodnรฝmi dielami โ plavebnรฝmi alebo plavebno-energetickรฝmi stupลami. Smerom proti prรบdu Vรกhu sรบ to vodnรฉ diela Kolรกrovo, Selice, Krรกฤพovรก a Sereฤ. VD Selice (1998) a Krรกฤพovรก (1985) sรบ uลพ v prevรกdzke, VD Sereฤ mรก vydanรฉ รบzemnรฉ rozhodnutie. Schematickรก situรกcia a pozdฤบลพny profil รบseku sรบ na obr. 1 a 2 [2]. Okrem samotnรฝch stupลov sa musรญ upraviลฅ aj koryto medzi nimi tak, aby spolu s plavebnรฝmi objektmi spฤบลali kritรฉriรก parametrov vodnej cesty pre lodnรฉ zostavy triedy VIa podฤพa aktuรกlne platnej medzinรกrodnej klasifikรกยญcie vodnรฝch ciest medzinรกrodnรฉho vรฝznamu.
Obr. 1 Situรกcia na dolnom Vรกhu
Obr. 2 Schรฉma pozdฤบลพneho rezu dolnรฝm Vรกhom
Variantnรฝ nรกvrh lokalizรกcie VDKo, vstupnรฝ nรกvrh parametrov objektov
Sรบฤasลฅou prรญpravy bol aj variantnรฝ nรกvrh lokalizรกcie VDKo. Situรกciu komplikovali miestne smerovรฉ pomery koryta Vรกhu, dva prรญtoky (preloลพka Nitry a Malรฝ Dunaj) a obmedzenie zรกujmovรฉho รบzemia protipovodลovรฝmi hrรกdzami. Rieลกili sa ลกtyri varianty lokalizรกcie VDKo (obr. 3), priฤom ako najvhodnejลกรญ sa s ohฤพadom na smerovรฉ pomery trasy plavebnej drรกhy a zachovanie oddychovej zรณny obce Komoฤa vybral variant umiestnenรฝ najvyลกลกie proti prรบdu (na obr. 3 vyznaฤenรฝ ako ลพltรฝ). VDKo bude pozostรกvaลฅ z niekoฤพkรฝch objektov โ hate, plavebnej komory s rejdami a z biokoridoru. Rentabilita realizรกcie vodnej elektrรกrne bude predmetom ฤalลกej etapy vรฝskumu, priฤom sa posรบdi aj potreba zvlรกลกtneho objektu na prekonanie spรกdu malรฝmi plavidlami. Plavebnรก komora (PLK) bude maลฅ pรดdorysnรฉ rozmery 120 ร 24 m, spรกd v rozsahu plavebnรฝch prietokov (13 โ 460 m3/s) bude v rozpรคtรญ 0 โ 5,4 m. Haลฅ aj PLK budรบ pri povodลovรฝch prietokoch pretekanรฉ, haลฅ manipuluje s hladinami a prietokmi len v rozsahu plavebnรฝch prietokov a hladรญn. Variantne bola navrhnutรก haลฅ aj tak, aby bolo moลพnรฉ preveriลฅ jej รบฤinky v dvoch reลพimoch รบrovne minimรกlnej plavebnej hladiny nad stupลom VDKo โ variant s delenou haลฅou (pevnรฉ polia a hradenรฉ polia) a variant s pohyblivou haลฅou hradenou segmentmi s nasadenou klapkou.
รsek medzi vyรบstenรญm do Dunaja a VDKo (pribliลพne 27 km) sa bude musieลฅ prehฤบbiลฅ tak, aby sa pri minimรกlnej plavebnej hladine zaistila plavebnรก hฤบbka 2,8 m. Po prรญpadnom dobudovanรญ VD Nagymaros bude aj v tomto รบseku k dispozรญcii 3,8 m. Zvlรกลกtnosลฅou prietokovรฉho a hladinovรฉho reลพimu prevรกdzky VDKo bude intenzรญvna neustรกlenosลฅ reลพimu prรบdenia spรดsobenรก ลกpiฤkovou prevรกdzkou vodnej elektrรกrne VD Krรกฤพovรก. Denne bude v rozsahu hodรญn kolรญsaลฅ prietok medzi biologickรฝm prietokom a hodnotou prietoku prislรบchajรบceho energetickej ลกpiฤke. Tรก sa pohybuje v stovkรกch m3/s, priฤom maximรกlna hltnosลฅ turbรญn bez prehltenia je 420 m3/s. Maximรกlny plavebnรฝ prietok VDKo je definovanรฝ ako sรบฤet tejto hltnosti a maximรกlneho plavebnรฉho prรญtoku z preloลพky rieky Nitra pri Novรฝch Zรกmkoch. Haลฅ VDKo bude maลฅ preto z hฤพadiska regulรกcie hladinovรฉho reลพimu a reลพimu rรฝchlostnรฉho poฤพa prรบdenia v oblasti vjazdu do rejd PLK zvlรกลกtnu รบlohu โ stabilizovaลฅ podmienky prรบdenia, tรฝm aj nautickรฉ plavebnรฉ podmienky v celom rozsahu plavebnรฝch prietokov.
Obr. 3 Variantnรฝ nรกvrh lokalizรกcie VDKo (vybratรฝ variant vyznaฤenรฝ ako ลพltรฝ)
Fyzikรกlny hydraulickรฝ model
Fyzikรกlny model je postavenรฝ v hydrotechnickom laboratรณriu VรVH Bratislava s takรฝmito mierkami modelovej podobnosti:
- mierka dฤบลพok MRRlRR = 50,
- mierka tlakov MRRpRR = 50,
- mierka rรฝchlostรญ MRRvRR = 7,07,
- mierka prietokov MRRQRR = 17 678,
- mierka drsnostรญ MRRnRR = 1,92.
Obr. 4 Vizualizรกcia nรกvrhu fyzikรกlneho modelu VD Kolรกrovo, pohฤพad po prรบde
Prรบdenie na modeli je v automodelovej oblasti RRReminRR = 3โฏ500 > RRReM. Pรดdorysnรฉ rozmery celรฉho modelu v laboratรณriu sรบ 48,3 m ร 13,65 m. Na obr. 4 je vizualizรกcia nรกvrhu modelu a na obr. 5 je fotografia z laboratรณria. Po vรฝstavbe modelu a jeho vystrojenรญ prรญvodom vody sa vykonali prvรฉ merania parametrov prรบdenia v dvoch zรกkladnรฝch reลพimoch prรบdenia โ pri maximรกlnom plavebnom prietoku pri beลพnej prevรกdzke (t. j. kรณta hornej vody nad haลฅou je na รบrovni 110,00 m n. m.) a pri havarijnom vyhradenรญ hate, keฤ sa vytvoria najnepriaznivejลกie podmienky na plavbu โ maximรกlny plavebnรฝ prietok sa prevรกdza pri minimรกlnej moลพnej hladine (obr. 8). Tento prevรกdzkovรฝ stav je spojenรฝ s vysokรฝmi rรฝchlosลฅami prรบdenia (obr. 6, 7 a 9), ktorรฉ svojรญm silovรฝm รบฤinkom najviac ohrozujรบ bezpeฤnosลฅ plavidiel. Najmรค prieฤne zloลพky vektorov prรบdenia v kritickรฝch miestach zhlavรญ rejd vytlรกฤajรบ plavidlรก z plavebnej drรกhy, v dรดsledku ฤoho mรดลพe dรดjsลฅ k havรกrii plavidiel nรกrazom do ฤasti objektov ฤi vodnej cesty alebo k zrรกลพke dvoch plavidiel. Na meranie rรฝchlostรญ sa pouลพil prรญstroj FlowTrackerยฎ od americkej firmy SonTek/YSI, Inc. Na obr. 6 je porovnanie vektorov prรบdenia pri oboch prevรกdzkovรฝch stavoch na vstupnom nรกvrhu dispozรญcie VDKo.
Obr. 6 Vyhodnotenie meranรญ parametrov vektorov prรบdenia v priestore vjazdu do hornej rejdy na fyzikรกlnom modeli (v hฤบbke 1,25 m)
Matematickรฉ modely prรบdenia
Pri simulรกciรกch sa pouลพili modely HEC-RAS, MIKE21, RIVER 2D a FLOW 3D. Na kalibrรกciu modelov sa vyuลพili merania v terรฉne โ tรฝลพdennรฉ sรบvislรฉ merania hladรญn v terรฉne na รบseku 63 km medzi VD Krรกฤพovรก a Komรกrnom v 12 profiloch. Na obr. 7 aลพ 9 sรบ dokumentovanรฉ vรฝsledky simulรกciรญ na matematickรฝch modeloch.
Obr. 7 Simulรกcia prรบdenia a pohybu plavidla nad hornou rejdou pomocou Flow 3D
ฤiastkovรฉ vรฝsledky modelovania
Z doterajลกรญch vรฝsledkov meranรญ a simulรกciรญ na modeloch vyplรฝva, ลพe
- sa dosiahla dostatoฤnรก zhoda v polohe hladรญn pri identickรฝch prietokoch (do 7 cm pri maximรกlnom plavebnom prietoku) medzi simulรกciami na fyzikรกlnom modeli a modeli HEC-RAS,
- prieฤne zloลพky vektorov rรฝchlostรญ prรบdenia v priestore zhlavia deliaceho ostrova medzi hornou rejdou a vtokom do koryta s haลฅou pri havarijnom prevรกdzkovom stave v niektorรฝch meranรฝch miestach dosahujรบ a prekraฤujรบ hodnotu 0,5 m/s,
- poฤas beลพnej prevรกdzky pri vzdutej hladine sรบ maximรกlne hodnoty prieฤnych zloลพiek vektorov rรฝchlostรญ prรบdenia v rozsahu 0,2 โ 0,3 m/s,
- v dolnej vode sa nedosahujรบ, resp. neprekraฤujรบ nebezpeฤnรฉ hodnoty rรฝchlosti prรบdenia,
- na dosiahnutie znรญลพenia hodnรดt rรฝchlostรญ prรบdenia bude potrebnรก korekcia tvaru zhlavia deliaceho ostrova a ฤพavobreลพnej lรญnie nad deliacim ostrovom,
- bude sa musieลฅ prijaลฅ zรกkaz pohybu plavidiel v priestore vjazdu do hornej rejdy poฤas neลกtandardnej prevรกdzky, pri ktorej sa budรบ vysokรฉ prietoky prevรกdzaลฅ pri nรญzkych hladinรกch.Obr. 9 Simulรกcia pohybu plavidla pri maximรกlnom plavebnom prietoku โ unรกลกanie plavidla
Obr. 9 Simulรกcia pohybu plavidla pri maximรกlnom plavebnom prietoku โ unรกลกanie plavidla
Prรญspevok bol spracovanรฝ s podporou projektu VEGA 1/0660/12 a podporou Ministerstva dopravy, vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR.
TEXT: doc. Ing. ฤฝudovรญt Moลพieลกik, PhD., Ing. Martin Orfรกnus, PhD., doc. Ing. Peter ล ulek, PhD., Ing. Jรกn Rumann, PhD., prof. Ing. Peter Duลกiฤka, PhD.
OBRรZKY: autori
ฤฝudovรญt Moลพieลกik, Martin Orfรกnus, Peter ล ulek, Jรกn Rumann a Peter Duลกiฤka pรดsob ia na Katedre hydrotechniky Stavebnej fakulty STU v Bratislave.
Literatรบra:
1. Moลพieลกik, ฤฝ. โ Duลกiฤka, P. โ ล ulek, P. โ Rumann, J. โ Orfรกnus, M.: Modelovรฝ vรฝskum dispoziฤnรฉho rieลกenia Vodnรฉho diela Kolรกrovo na Vรกhu s ohฤพadom na nautickรฉ podmienky a podmienky plavebnej bezpeฤnosti. ฤiastkovรก sprรกva vรฝskumu ฤ.1, STU Bratislava. Bratislava, 2014.
2.Moลพieลกik, ฤฝ. โ ล ulek, P. โ Orfรกnus, M.: Vodnรฉ dielo Kolรกrovo โ prรญprava vรฝskumu a projekฤnรฝch prรกc. In: Zbornรญk konferencie 27. Plavebnรฉ dni 2013. ลฝilina, 2013, s. 97 โ 111.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.