Príprava výstavby R3 v Turci na rok 2011 pomôže hospodárskemu rastu
Príprava financovania a začiatku stavby úsekov rýchlostnej komunikácie R3 v regióne Turca na rok 2011 je životne dôležitá pre potenciál hospodárskeho rastu regiónu. Na včerajšom seminári R3 prínos nielen pre Turiec to v Martine konštatoval predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár.
Zdôraznil význam R3 nielen pre Turiec, ale aj pre Oravu v prepojení juhu a severu cez Slovenskú republiku na poľskú hranicu. „Začal sa najdôležitejší úsek – obchvat Hornej Štubne, pretože ten bol veľmi kritický. Rovnako sa za posledné dva roky začal obchvat Trstenej a odovzdal sa do prevádzky obchvat Oravského Podzámku. To sú konkrétne príklady, kde R3 už pomáha riešiť dopravnú situáciu. Teraz záleží len na majiteľoch pozemkov, aby si čím skôr vysporiadali majetkové pomery k nehnuteľnostiam alebo pozemkom. Keď už príde príprava k nim, aby dokázali čím skôr urobiť dohody a mohla sa začať výstavba,“ povedal Blanár.
Na začiatok výstavby prvého úseku R3 – obchvatu Hornej Štubne – poukázal aj generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a. s., Igor Choma. „Nikto už nespochybňuje trasu R3. Ak hovoríme, že by sme mohli začať stavať aj úsek od Martina po Hornú Štubňu do konca roku 2011, tak termín 2013 je z môjho pohľadu veľmi reálny. Záleží od toho, akým spôsobom sa podarí pripravovať celú stavbu, majetkovo-právne ju vysporiadať a v konečnom dôsledku, či budú finančné prostriedky na výstavbu ako takú. Pri úseku od Hornej Štubne na juh je dôležité dať dohromady technické štúdie, ktoré hovoria aj o prepojení R2, R3 a R1. Hneď, ako budú jasné tri varianty týchto prepojení, vieme pristúpiť aj k ďalšej majetkovo-právnej príprave,“ uviedol Choma.
Začiatok výstavby obchvatu Hornej Štubne, začatie troch alternatív prieskumu na vplyv životného prostredia a reálny začiatok vykupovania pozemkov pod budúcu R3 sú podľa primátora Turčianskych Teplíc Michala Sygúta nezlomným znakom toho, že NDS a ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií veľmi intenzívne pracujú na zreálnení budúcej výstavby rýchlostnej komunikácie R3. „Ak reálne povieme, že R3 pôjde, a určí sa trasovanie, tak možno do piatich, podľa dnešného prísľubu možno do siedmich rokov by sme mohli jazdiť po novej rýchlostnej komunikácii R3,“ dodal Sygút.
Rýchlostná cesta R3 Šahy – Zvolen – Žiar nad Hronom – Martin – Kraľovany – Dolný Kubín – Trstená by mala mať po dokončení 258 kilometrov.
Zdroj: TASR