Prรญpravnรฉ prรกce na rรฝchlostnej ceste R1
Galรฉria(4)

Prรญpravnรฉ prรกce na rรฝchlostnej ceste R1

Partneri sekcie:

Prรญpravnรฉ prรกce na stavbe rรฝchlostnej komunikรกcie R1 prebiehali od marca 2009. Po finanฤnomย  uzavretรญ koncesnej zmluvy koncom augusta tohto roka sa vรฝstavba rozbehla naplno, priฤom vย jej prvej fรกze prebiehajรบ najmรค prieskum terรฉnu aย preklรกdka inลพinierskych sietรญ. Oย postupoch, ktorรฉ sa zaฤali na vลกetkรฝch รบsekoch rรฝchlostnej cesty, sme sa porozprรกvali sย podpredsedom predstavenstva aย obchodnรฝm riaditeฤพom spoloฤnosti Eurovia โ€“ Cesty, a. s., Ing.ย Jurajom Danฤiลกรญnom.

Ako moลพno vidieลฅ, momentรกlne je vรฝstavba rรฝchlostnej cesty R1 vo fรกze archeologickรฉho vรฝskumu aย hฤพadania.
Odborne sa to nazรฝva rekognoskรกcia โ€“ prieskum terรฉnu, priฤom teraz sa na jednotlivรฉ รบseky podrobnejลกie sรบstreฤujรบ archeolรณgovia. Vรฝsledkom sรบ okrem inรฉho vรฝkresy sย vyznaฤenรฝmi miestami, ktorรฉ indikujรบ jednotlivรฉ nรกlezy. Vย tejto chvรญli ide asi oย trinรกsลฅ lokalรญt na sedemkilometrovom รบseku, ktorรฝ realizuje naลกa spoloฤnosลฅ, ฤo je pomerne veฤพkรฉ mnoลพstvo. Ak sa zย archeologickรฉho hฤพadiska nรกjde nieฤo podstatnรฉ, stavebnรฉ prรกce budรบ preruลกenรฉ, kรฝm sa prieskum nedokonฤรญ. Zย nรกลกho pohฤพadu to mรดลพe spรดsobiลฅ vรกลพne problรฉmy, preto poฤรญtame aj sย moลพnosลฅou, ลพe tรบto situรกciu budeme rieลกiลฅ kompromisne.

Mohlo by รญsลฅ oย รบmyselnรฉ predlลพovanie, prรญpadne odklad stavby?
Tomu neverรญm aย nie je na to dรดvod. Archeolรณgovia majรบ dnes jedineฤnรบ moลพnosลฅ aย my im dรกvame kย dispozรญcii naลกe mechanizmy. Zย toho dรดvodu sa veฤพmi rรฝchlo vedia dostaลฅ kย rezom, profilom aย รบsekom, ktorรฉ by zรญskavali podstatne komplikovanejลกie. Ak je potrebnรฉ nieฤo odhrnรบลฅ aย dostaลฅ sa do niลพลกรญch vrstiev, vieme to urobiลฅ vย priebehu niekoฤพkรฝch hodรญn.

Vย rรกmci stavby im vychรกdzate vย รบstrety?
Samozrejme, spoluprรกca musรญ byลฅ veฤพmi รบzka. Vtedy je ลกanca, ลพe prieskum prebehne rรฝchlejลกie.

Je tento vรฝskum ฤasovo obmedzenรฝ?
Ak by sa naลกiel unikรกtny objav, ktorรฝ by mal byลฅ verejnosti sprรญstupnenรฝ, trasa by sa mohla naprรญklad aj odkloniลฅ, aย to by spรดsobilo ฤasovรฝ posun. Beriem to vลกak ako krajnรบ moลพnosลฅ aย nepredpokladรกm ju. Vรฝznamnรฉ historickรฉ artefakty by sa mali zozbieraลฅ aย uloลพiลฅ na inรฉ miesto. Vรฝnimoฤnรฉ je, ลพe takรฉto rozsiahle รบzemie eลกte na Slovensku nebolo naraz odkrรฝvanรฉ. Aj zย toho dรดvodu sa nedรก presne odhadnรบลฅ, koฤพko ฤasu bude treba na dokonฤenie prieskumu.ย 

Budรบ prebiehaลฅ aj inรฉ vรฝskumy okrem archeologickรฉho?
Konkrรฉtne vย tomto รบseku nie, ale naprรญklad pri obchvate Svidnรญka bol nutnรฝ pyrotechnickรฝ prieskum. Seizmickรฝ prieskum takisto nerobรญme, zรกkladnรก geolรณgia aย enviroment sรบ hotovรฉ. Tieto procesy sรบ ukonฤenรฉ.

Momentรกlne robรญte sedem kilometrov zย pรคลฅdesiatich piatich. Ako by ste opรญsali pozรญciu spoloฤnosti Eurovia โ€“ Cesty, ak hovorรญme oย vaลกej รบฤasti na celej rรฝchlostnej komunikรกcii?

Je to zatiaฤพ vย ลกtรกdiu zazmluvnenia vzลฅahov. Hlavnรฝm dodรกvateฤพom stavebnรฝch prรกc je Granvia Construction, 100 %-nรก dcรฉrska spoloฤnosลฅ EUROVIA CS. Eurovia โ€“ Cesty je subdodรกvateฤพom Granvia Construction. Zmluvy medzi nami aย spoloฤnosลฅou Granvia Construction sa eลกte konzultujรบ, niektorรฉ zmluvnรฉ ฤlรกnky sa upravujรบ aย modifikujรบ podฤพa toho, ฤo sa skutoฤne bude realizovaลฅ. Vย podstate sa drลพรญme cestรกrskej prรกce, to znamenรก, ลพe vย รบseku Selenec โ€“ Beladice sa chystรกme realizovaลฅ prvรฝch sedem kilometrov. Preloลพky inลพinierskych sietรญ, ktorรฉ sรบ nutnรฉ na vลกetkรฝch รบsekoch, zabezpeฤujรบ ลกpecializovanรฉ firmy โ€“ ide najmรค oย miestne spoloฤnosti zaoberajรบce sa preklรกdkami elektriny, vodovodov, vysokรฝch napรคtรญ aย telefรณnnych sietรญ.

Okrem toho robรญme poslednรฝ รบsek, teda obchvat Banskej Bystrice, kde takisto realizujeme cestรกrsku ฤasลฅ.
Vzhฤพadom na to, ลพe mรกme divรญziu Eurovia โ€“ Kameลˆolomy aย silnรบ pozรญciu vo vรฝrobe drvenรฉho kameniva, prebiehajรบ rokovania oย moลพnej dodรกvke obaฤพovanej zmesi pre รบseky, ktorรฉ staviame. Sย najvรคฤลกou pravdepodobnosลฅou pรดjde aj oย ostatnรฉ รบseky, okrem obchvatu Nitry, kde bola poddodรกvka zadanรก spoloฤnosti Strabag.

Obaฤพovacie sรบpravy, ktorรฉ sa sem dovezรบ, budรบ na vhodnom mieste sย dostatoฤnou skladovou kapacitou, pretoลพe ลพiviฤnรฉ prรกce budรบ prebiehaลฅ vo veฤพmi krรกtkom termรญne. Plรกnujรบ sa priviezลฅ dve obaฤพovaฤky, priฤom je tu aj niekoฤพko miestnych obaฤพovacรญch sรบprav. Vรฝstavbu ลกtvrtรฉho รบseku zabezpeฤรญme pomocou novej obaฤพovaฤky vo Vรญgฤพaลกi, ktorรก sem bola prevezenรก zย ukonฤenรฉho diaฤพniฤnรฉho รบseku medzi Popradom aย Spiลกskรฝm ล tvrtkom.

Je to komplexnรฝ obraz vaลกich ฤinnostรญ?

รno, sรบ to vลกetky objekty. Nie je istรฉ, ฤi sa pustรญme aj do kanalizรกcie, ale vรฝluฤne cestรกrska prรกca zostรกva na nรกs.

Sรบ รบseky rรฝchlostnej cesty nieฤรญm ลกpecifickรฉ? Mohlo by vรกs nieฤo prekvapiลฅ?
Vย okolรญ Nitry je geolรณgia znรกma. Iste, lokรกlny problรฉm mรดลพe vzniknรบลฅ, ale nie je to รบzemie, kde by sme oฤakรกvali veฤพkรฉ prekvapenia. Komplikรกcie mรดลพu nastaลฅ vย sรบvislosti so zmenou sรบstredenia dopravy. Naprรญklad vย obci, ktorou preลกiel dva-trikrรกt denne autobus, teraz prejde denne pรคลฅdesiat nรกkladnรฝch รกut. Pre mnohรฝch ฤพudรญ to mรดลพe byลฅ traumatizujรบce. Inรฉ problรฉmy vลกak neoฤakรกvame.

Zย pohฤพadu nรกroฤnosti je najzloลพitejลกia vรฝstavba severnรฉho obchvatu Banskej Bystrice. Bude maลฅ silnรฝ vplyv na obyvateฤพov iย dopravu aย tento dosah sa budeme snaลพiลฅ vย spoluprรกci sย miestnymi ลกtruktรบrami ฤo najviac minimalizovaลฅ. Na druhej strane vลกak treba naลกe dopravnรฉ trasy vytipovaลฅ tak, aby bola technologickรก doprava plynulรก.

Akรก je kontinuita aย logistika prรกce na R1? Kedy by ste mali nastรบpiลฅ so stavebnรฝmi prรกcami?
Odbornรญ majstri aย stavbyvedรบci sรบ uลพ na stavbe, no vย tejto chvรญli eลกte nemรกme vย rukรกch zmluvu. Zatiaฤพ sa realizujรบ preklรกdky aย existuje eลกte mnoho otรกzok, ktorรฉ bude potrebnรฉ dorieลกiลฅ, aby sme mohli povedaลฅ, ลพe uลพ zaฤรญname. Reรกlne to vidรญm na jar budรบceho roka. Teraz je ฤas, keฤ treba urobiลฅ vลกetku prรกcu, ktorรก sa bude daลฅ urobiลฅ vย predstihu, pred zaฤiatkom prรกc na hlavnรฝch objektoch.

ฤŒo vลกetko sa teda musรญ pripraviลฅ poฤas nadchรกdzajรบceho polroka?
Sรบ to vลกetky preklรกdky inลพinierskych sietรญ. Vย miestach, kde je styk stavebnรฝch objektov alebo technologickej dopravy so ลพeleznicou aย tam, kde stavbu rozdeฤพujรบ vodnรฉ toky, potrebujeme rokovaลฅ sย ich prevรกdzkovateฤพmi. So vลกetkรฝmi sprรกvcami sa musรญme dohodnรบลฅ na pracovnom reลพime aย postupoch. Tam, kde sa nachรกdzajรบ rieฤky aย potoky, sa budรบ pripravovaลฅ protipovodลˆovรฉ plรกny aย opatrenia. Vย prรญpade mostnรฝch objektov aย ลพeleznรญc ide najmรค oย dodrลพanie pravidiel bezpeฤnosti, aby nevznikali kolรญzne situรกcie aย zbytoฤnรฉ vรฝluky. Nadiลกiel ฤas na prรญpravu detailnรฝch harmonogramov aย dotiahnutie dokumentรกcie pre realizรกciu stavby. Kontinuรกlne treba urobiลฅ dรดslednรบ sieลฅovรบ analรฝzu aย sieลฅovรฉ grafy.

Termรญny sรบ pomerne nรกroฤnรฉ.
Na stavbรกch, ktorรฝch objednรกvateฤพom je ลกtรกt, bรฝvajรบ vลกeobecne napnutรฉ termรญny. Vย prรญpade rรฝchlostnej cesty R1 ide oย veฤพkรฝ rozsah prรกc aย jednotlivรฉ รบseky sa vnรญmajรบ ako celok. Vลกetky รบseky majรบ definovanรฉ vysokรฉ pokuty za nedodrลพanie termรญnov. ล pecifikum vย tomto procese je, ลพe okrem vyลกลกieho dodรกvateฤพa, resp. koncesionรกra naลˆ dohliadajรบ aj banky. Je to ฤalลกรญ ฤlen, ktorรฝ vstupuje do vรฝstavby aย vย kaลพdej fรกze โ€“ od bezpeฤnostnรฝch opatrenรญ aลพ po zoznamy firiem aย pracovnรญkov โ€“ chce maลฅ oย nej prehฤพad. Pozornosลฅ vรฝstavbe budรบ venovaลฅ aj po tom, ako sa definujรบ harmonogramy aย uzly. Vย porovnanรญ so stavbami financovanรฝmi klasickรฝm spรดsobom to predstavuje veฤพkรบ zmenu.

Akรฉ stavebnรฉ technolรณgie sa budรบ pouลพรญvaลฅ?
Dnes by sa dalo povedaลฅ, ลพe je tu moลพnosลฅ aj chuลฅ pouลพiลฅ technolรณgie, ktorรฉ nie sรบ zakotvenรฉ vย slovenskรฝch normรกch. Problรฉm vลกak nie je vย ich pouลพitรญ, ale vย procese, ako to dosiahnuลฅ. Bolo by to ฤasovo nรกroฤnรฉ, komplikovanรฉ aย vyลพaduje si to veฤพkรฉ mnoลพstvo รบkonov. Rozhodnutie je na spoloฤnosti Granvia Construction. Vย kaลพdom prรญpade vลกak pรดjde aj oย technolรณgie, ktorรฉ na Slovensku dosiaฤพ pouลพitรฉ neboli.

Vedeli by ste nรกm prezradiลฅ nieฤo zย toho, ฤo uลพ je dohodnutรฉ aย akรฉ sรบ ฤalลกie postupy?
Za spoloฤnosลฅ Eurovia โ€“ Cesty mรดลพem povedaลฅ, ลพe mรกme vytvorenรฉ tรญmy ฤพudรญ, ktorรฉ budรบ na rรฝchlostnej ceste R1 pracovaลฅ. Vย poslednej fรกze sรบ investiฤnรฉ plรกny, vรฝber strojov aย zariadenรญ aย prebiehajรบ rokovania oย obaฤพovacรญch sรบpravรกch. Existujรบ hrubรฉ finanฤnรฉ plรกny, no vฤaka odฤaฤพovaniu zaฤatia vรฝstavby od jari sa aj ony presรบvajรบ. Vย prvom ลกtรกdiu je na stavbe veฤพkรฝ neporiadok aย mรดลพe sa zdaลฅ, ลพe zย toho cesta nikdy nebude. Tento zdanlivรฝ chaos treba preฤkaลฅ aย pred nami je kus prรกce.

Uvaลพovali ste oย tom, akรฝ objem kapacรญt budete potrebovaลฅ?

Naลกe strojnรฉ kapacity sรบ vลพdy vyลกลกie, ako je potreba na realizรกcie, ฤiลพe rezervy mรกme. Aj kapacita obaฤพovacรญch sรบprav je vรคฤลกia neลพ sa vย priebehu roka vyuลพรญva. Kย tomu pribudnรบ ฤalลกie zostavy, ktorรฉ sรบ poddimenzovanรฉ aย potrebujeme ich doplniลฅ, aby bol efekt plynulรฝ.

Mรกte dopฤบลˆanie obaฤพovacรญch sรบprav aย strojnรฝch zariadenรญ aj konkrรฉtne vyjadrenรฉ?
Investiฤnรฝ plรกn na obaฤพovaฤky hovorรญ rรกdovo oย 4 miliรณnoch eur, do miliรณna eur sa doplnรญ strojnรฉ vybavenie na zemnรฉ prรกce โ€“ ale to platรญ vรฝluฤne pre Euroviu. ฤฝudskรฉ zdroje sa urฤite vyuลพijรบ zย blรญzkeho bratislavskรฉho zรกvodu, zvolenskรฉho zรกvodu aย nasadenรฝ je uลพ ลกpeciรกlny zรกvod dopravnรฝch aย diaฤพniฤnรฝch stavieb. Urฤite budeme musieลฅ stiahnuลฅ voฤพnรฉ zdroje.

Hlavnรฉ stavebnรฉ prรกce na rรฝchlostnej komunikรกcii R1 zaฤali 1. septembra 2009. Momentรกlne je na vลกetkรฝch ลกtyroch รบsekoch dokonฤenรฝ vรฝrub stromov aย prรญprava รบzemรญ. Zaฤala sa demolรกcia, zobratie aย odvoz ornice, odhumusovanie. Zakladajรบ sa konsolidaฤnรฉ nรกsypy pre mosty, preklรกdky inลพinierskych sietรญ, prรญstupovรฉ komunikรกcie aย stรกle prebieha archeologickรฝ zรกchrannรฝ prieskum.

Podrobnรฝ geologickรฝ prieskum sa vykonal vย rรกmci prรญpravy projektu na รบrovni DSP (dokumentรกcie pre stavebnรฉ povolenia). Spoloฤnosลฅ Granvia Construction urobila dodatoฤnรฝ IGP na kritickรฝch miestach projektu, t. j. vย miestach vysokรฝch nรกsypov aย pri kritickรฝch mostoch.

Celรบ komunikรกciu vrรกtane komunikรกcie sย dodรกvateฤพmi zabezpeฤuje spoloฤnosลฅ Granvia Construction, s. r. o. Na tento รบฤel budรบ okrem inรฉho vytvorenรฉ internetovรฉ strรกnky aย zriadenรฉ informaฤnรฉ centrรก vย Nitre aย Banskej Bystrici.

Zdroj: Granvia Construction, s. r. o.

Rozhovor pripravil ฤฝudo Petrรกnsky.

Foto: EUROVIA โ€“ Cesty, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopie Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie