Prรญpravnรฉ prรกce na rรฝchlostnej ceste R1
Prรญpravnรฉ prรกce na stavbe rรฝchlostnej komunikรกcie R1 prebiehali od marca 2009. Po finanฤnomย uzavretรญ koncesnej zmluvy koncom augusta tohto roka sa vรฝstavba rozbehla naplno, priฤom vย jej prvej fรกze prebiehajรบ najmรค prieskum terรฉnu aย preklรกdka inลพinierskych sietรญ. Oย postupoch, ktorรฉ sa zaฤali na vลกetkรฝch รบsekoch rรฝchlostnej cesty, sme sa porozprรกvali sย podpredsedom predstavenstva aย obchodnรฝm riaditeฤพom spoloฤnosti Eurovia โ Cesty, a. s., Ing.ย Jurajom Danฤiลกรญnom.
Ako moลพno vidieลฅ, momentรกlne je vรฝstavba rรฝchlostnej cesty R1 vo fรกze archeologickรฉho vรฝskumu aย hฤพadania.Odborne sa to nazรฝva rekognoskรกcia โ prieskum terรฉnu, priฤom teraz sa na jednotlivรฉ รบseky podrobnejลกie sรบstreฤujรบ archeolรณgovia. Vรฝsledkom sรบ okrem inรฉho vรฝkresy sย vyznaฤenรฝmi miestami, ktorรฉ indikujรบ jednotlivรฉ nรกlezy. Vย tejto chvรญli ide asi oย trinรกsลฅ lokalรญt na sedemkilometrovom รบseku, ktorรฝ realizuje naลกa spoloฤnosลฅ, ฤo je pomerne veฤพkรฉ mnoลพstvo. Ak sa zย archeologickรฉho hฤพadiska nรกjde nieฤo podstatnรฉ, stavebnรฉ prรกce budรบ preruลกenรฉ, kรฝm sa prieskum nedokonฤรญ. Zย nรกลกho pohฤพadu to mรดลพe spรดsobiลฅ vรกลพne problรฉmy, preto poฤรญtame aj sย moลพnosลฅou, ลพe tรบto situรกciu budeme rieลกiลฅ kompromisne.
Mohlo by รญsลฅ oย รบmyselnรฉ predlลพovanie, prรญpadne odklad stavby?
Tomu neverรญm aย nie je na to dรดvod. Archeolรณgovia majรบ dnes jedineฤnรบ moลพnosลฅ aย my im dรกvame kย dispozรญcii naลกe mechanizmy. Zย toho dรดvodu sa veฤพmi rรฝchlo vedia dostaลฅ kย rezom, profilom aย รบsekom, ktorรฉ by zรญskavali podstatne komplikovanejลกie. Ak je potrebnรฉ nieฤo odhrnรบลฅ aย dostaลฅ sa do niลพลกรญch vrstiev, vieme to urobiลฅ vย priebehu niekoฤพkรฝch hodรญn.
Vย rรกmci stavby im vychรกdzate vย รบstrety?
Samozrejme, spoluprรกca musรญ byลฅ veฤพmi รบzka. Vtedy je ลกanca, ลพe prieskum prebehne rรฝchlejลกie.
Je tento vรฝskum ฤasovo obmedzenรฝ?
Ak by sa naลกiel unikรกtny objav, ktorรฝ by mal byลฅ verejnosti sprรญstupnenรฝ, trasa by sa mohla naprรญklad aj odkloniลฅ, aย to by spรดsobilo ฤasovรฝ posun. Beriem to vลกak ako krajnรบ moลพnosลฅ aย nepredpokladรกm ju. Vรฝznamnรฉ historickรฉ artefakty by sa mali zozbieraลฅ aย uloลพiลฅ na inรฉ miesto. Vรฝnimoฤnรฉ je, ลพe takรฉto rozsiahle รบzemie eลกte na Slovensku nebolo naraz odkrรฝvanรฉ. Aj zย toho dรดvodu sa nedรก presne odhadnรบลฅ, koฤพko ฤasu bude treba na dokonฤenie prieskumu.ย
Budรบ prebiehaลฅ aj inรฉ vรฝskumy okrem archeologickรฉho?
Konkrรฉtne vย tomto รบseku nie, ale naprรญklad pri obchvate Svidnรญka bol nutnรฝ pyrotechnickรฝ prieskum. Seizmickรฝ prieskum takisto nerobรญme, zรกkladnรก geolรณgia aย enviroment sรบ hotovรฉ. Tieto procesy sรบ ukonฤenรฉ.
Momentรกlne robรญte sedem kilometrov zย pรคลฅdesiatich piatich. Ako by ste opรญsali pozรญciu spoloฤnosti Eurovia โ Cesty, ak hovorรญme oย vaลกej รบฤasti na celej rรฝchlostnej komunikรกcii?
Je to zatiaฤพ vย ลกtรกdiu zazmluvnenia vzลฅahov. Hlavnรฝm dodรกvateฤพom stavebnรฝch prรกc je Granvia Construction, 100 %-nรก dcรฉrska spoloฤnosลฅ EUROVIA CS. Eurovia โ Cesty je subdodรกvateฤพom Granvia Construction. Zmluvy medzi nami aย spoloฤnosลฅou Granvia Construction sa eลกte konzultujรบ, niektorรฉ zmluvnรฉ ฤlรกnky sa upravujรบ aย modifikujรบ podฤพa toho, ฤo sa skutoฤne bude realizovaลฅ. Vย podstate sa drลพรญme cestรกrskej prรกce, to znamenรก, ลพe vย รบseku Selenec โ Beladice sa chystรกme realizovaลฅ prvรฝch sedem kilometrov. Preloลพky inลพinierskych sietรญ, ktorรฉ sรบ nutnรฉ na vลกetkรฝch รบsekoch, zabezpeฤujรบ ลกpecializovanรฉ firmy โ ide najmรค oย miestne spoloฤnosti zaoberajรบce sa preklรกdkami elektriny, vodovodov, vysokรฝch napรคtรญ aย telefรณnnych sietรญ.
Okrem toho robรญme poslednรฝ รบsek, teda obchvat Banskej Bystrice, kde takisto realizujeme cestรกrsku ฤasลฅ.
Vzhฤพadom na to, ลพe mรกme divรญziu Eurovia โ Kameลolomy aย silnรบ pozรญciu vo vรฝrobe drvenรฉho kameniva, prebiehajรบ rokovania oย moลพnej dodรกvke obaฤพovanej zmesi pre รบseky, ktorรฉ staviame. Sย najvรคฤลกou pravdepodobnosลฅou pรดjde aj oย ostatnรฉ รบseky, okrem obchvatu Nitry, kde bola poddodรกvka zadanรก spoloฤnosti Strabag.
Obaฤพovacie sรบpravy, ktorรฉ sa sem dovezรบ, budรบ na vhodnom mieste sย dostatoฤnou skladovou kapacitou, pretoลพe ลพiviฤnรฉ prรกce budรบ prebiehaลฅ vo veฤพmi krรกtkom termรญne. Plรกnujรบ sa priviezลฅ dve obaฤพovaฤky, priฤom je tu aj niekoฤพko miestnych obaฤพovacรญch sรบprav. Vรฝstavbu ลกtvrtรฉho รบseku zabezpeฤรญme pomocou novej obaฤพovaฤky vo Vรญgฤพaลกi, ktorรก sem bola prevezenรก zย ukonฤenรฉho diaฤพniฤnรฉho รบseku medzi Popradom aย Spiลกskรฝm ล tvrtkom.
Je to komplexnรฝ obraz vaลกich ฤinnostรญ?
รno, sรบ to vลกetky objekty. Nie je istรฉ, ฤi sa pustรญme aj do kanalizรกcie, ale vรฝluฤne cestรกrska prรกca zostรกva na nรกs.
Sรบ รบseky rรฝchlostnej cesty nieฤรญm ลกpecifickรฉ? Mohlo by vรกs nieฤo prekvapiลฅ?
Vย okolรญ Nitry je geolรณgia znรกma. Iste, lokรกlny problรฉm mรดลพe vzniknรบลฅ, ale nie je to รบzemie, kde by sme oฤakรกvali veฤพkรฉ prekvapenia. Komplikรกcie mรดลพu nastaลฅ vย sรบvislosti so zmenou sรบstredenia dopravy. Naprรญklad vย obci, ktorou preลกiel dva-trikrรกt denne autobus, teraz prejde denne pรคลฅdesiat nรกkladnรฝch รกut. Pre mnohรฝch ฤพudรญ to mรดลพe byลฅ traumatizujรบce. Inรฉ problรฉmy vลกak neoฤakรกvame.
Zย pohฤพadu nรกroฤnosti je najzloลพitejลกia vรฝstavba severnรฉho obchvatu Banskej Bystrice. Bude maลฅ silnรฝ vplyv na obyvateฤพov iย dopravu aย tento dosah sa budeme snaลพiลฅ vย spoluprรกci sย miestnymi ลกtruktรบrami ฤo najviac minimalizovaลฅ. Na druhej strane vลกak treba naลกe dopravnรฉ trasy vytipovaลฅ tak, aby bola technologickรก doprava plynulรก.
Akรก je kontinuita aย logistika prรกce na R1? Kedy by ste mali nastรบpiลฅ so stavebnรฝmi prรกcami?
Odbornรญ majstri aย stavbyvedรบci sรบ uลพ na stavbe, no vย tejto chvรญli eลกte nemรกme vย rukรกch zmluvu. Zatiaฤพ sa realizujรบ preklรกdky aย existuje eลกte mnoho otรกzok, ktorรฉ bude potrebnรฉ dorieลกiลฅ, aby sme mohli povedaลฅ, ลพe uลพ zaฤรญname. Reรกlne to vidรญm na jar budรบceho roka. Teraz je ฤas, keฤ treba urobiลฅ vลกetku prรกcu, ktorรก sa bude daลฅ urobiลฅ vย predstihu, pred zaฤiatkom prรกc na hlavnรฝch objektoch.
ฤo vลกetko sa teda musรญ pripraviลฅ poฤas nadchรกdzajรบceho polroka?
Sรบ to vลกetky preklรกdky inลพinierskych sietรญ. Vย miestach, kde je styk stavebnรฝch objektov alebo technologickej dopravy so ลพeleznicou aย tam, kde stavbu rozdeฤพujรบ vodnรฉ toky, potrebujeme rokovaลฅ sย ich prevรกdzkovateฤพmi. So vลกetkรฝmi sprรกvcami sa musรญme dohodnรบลฅ na pracovnom reลพime aย postupoch. Tam, kde sa nachรกdzajรบ rieฤky aย potoky, sa budรบ pripravovaลฅ protipovodลovรฉ plรกny aย opatrenia. Vย prรญpade mostnรฝch objektov aย ลพeleznรญc ide najmรค oย dodrลพanie pravidiel bezpeฤnosti, aby nevznikali kolรญzne situรกcie aย zbytoฤnรฉ vรฝluky. Nadiลกiel ฤas na prรญpravu detailnรฝch harmonogramov aย dotiahnutie dokumentรกcie pre realizรกciu stavby. Kontinuรกlne treba urobiลฅ dรดslednรบ sieลฅovรบ analรฝzu aย sieลฅovรฉ grafy.
Termรญny sรบ pomerne nรกroฤnรฉ.
Na stavbรกch, ktorรฝch objednรกvateฤพom je ลกtรกt, bรฝvajรบ vลกeobecne napnutรฉ termรญny. Vย prรญpade rรฝchlostnej cesty R1 ide oย veฤพkรฝ rozsah prรกc aย jednotlivรฉ รบseky sa vnรญmajรบ ako celok. Vลกetky รบseky majรบ definovanรฉ vysokรฉ pokuty za nedodrลพanie termรญnov. ล pecifikum vย tomto procese je, ลพe okrem vyลกลกieho dodรกvateฤพa, resp. koncesionรกra naล dohliadajรบ aj banky. Je to ฤalลกรญ ฤlen, ktorรฝ vstupuje do vรฝstavby aย vย kaลพdej fรกze โ od bezpeฤnostnรฝch opatrenรญ aลพ po zoznamy firiem aย pracovnรญkov โ chce maลฅ oย nej prehฤพad. Pozornosลฅ vรฝstavbe budรบ venovaลฅ aj po tom, ako sa definujรบ harmonogramy aย uzly. Vย porovnanรญ so stavbami financovanรฝmi klasickรฝm spรดsobom to predstavuje veฤพkรบ zmenu.
Akรฉ stavebnรฉ technolรณgie sa budรบ pouลพรญvaลฅ?
Dnes by sa dalo povedaลฅ, ลพe je tu moลพnosลฅ aj chuลฅ pouลพiลฅ technolรณgie, ktorรฉ nie sรบ zakotvenรฉ vย slovenskรฝch normรกch. Problรฉm vลกak nie je vย ich pouลพitรญ, ale vย procese, ako to dosiahnuลฅ. Bolo by to ฤasovo nรกroฤnรฉ, komplikovanรฉ aย vyลพaduje si to veฤพkรฉ mnoลพstvo รบkonov. Rozhodnutie je na spoloฤnosti Granvia Construction. Vย kaลพdom prรญpade vลกak pรดjde aj oย technolรณgie, ktorรฉ na Slovensku dosiaฤพ pouลพitรฉ neboli.
Vedeli by ste nรกm prezradiลฅ nieฤo zย toho, ฤo uลพ je dohodnutรฉ aย akรฉ sรบ ฤalลกie postupy?
Za spoloฤnosลฅ Eurovia โ Cesty mรดลพem povedaลฅ, ลพe mรกme vytvorenรฉ tรญmy ฤพudรญ, ktorรฉ budรบ na rรฝchlostnej ceste R1 pracovaลฅ. Vย poslednej fรกze sรบ investiฤnรฉ plรกny, vรฝber strojov aย zariadenรญ aย prebiehajรบ rokovania oย obaฤพovacรญch sรบpravรกch. Existujรบ hrubรฉ finanฤnรฉ plรกny, no vฤaka odฤaฤพovaniu zaฤatia vรฝstavby od jari sa aj ony presรบvajรบ. Vย prvom ลกtรกdiu je na stavbe veฤพkรฝ neporiadok aย mรดลพe sa zdaลฅ, ลพe zย toho cesta nikdy nebude. Tento zdanlivรฝ chaos treba preฤkaลฅ aย pred nami je kus prรกce.
Uvaลพovali ste oย tom, akรฝ objem kapacรญt budete potrebovaลฅ?
Naลกe strojnรฉ kapacity sรบ vลพdy vyลกลกie, ako je potreba na realizรกcie, ฤiลพe rezervy mรกme. Aj kapacita obaฤพovacรญch sรบprav je vรคฤลกia neลพ sa vย priebehu roka vyuลพรญva. Kย tomu pribudnรบ ฤalลกie zostavy, ktorรฉ sรบ poddimenzovanรฉ aย potrebujeme ich doplniลฅ, aby bol efekt plynulรฝ.
Mรกte dopฤบลanie obaฤพovacรญch sรบprav aย strojnรฝch zariadenรญ aj konkrรฉtne vyjadrenรฉ?
Investiฤnรฝ plรกn na obaฤพovaฤky hovorรญ rรกdovo oย 4 miliรณnoch eur, do miliรณna eur sa doplnรญ strojnรฉ vybavenie na zemnรฉ prรกce โ ale to platรญ vรฝluฤne pre Euroviu. ฤฝudskรฉ zdroje sa urฤite vyuลพijรบ zย blรญzkeho bratislavskรฉho zรกvodu, zvolenskรฉho zรกvodu aย nasadenรฝ je uลพ ลกpeciรกlny zรกvod dopravnรฝch aย diaฤพniฤnรฝch stavieb. Urฤite budeme musieลฅ stiahnuลฅ voฤพnรฉ zdroje.
Hlavnรฉ stavebnรฉ prรกce na rรฝchlostnej komunikรกcii R1 zaฤali 1. septembra 2009. Momentรกlne je na vลกetkรฝch ลกtyroch รบsekoch dokonฤenรฝ vรฝrub stromov aย prรญprava รบzemรญ. Zaฤala sa demolรกcia, zobratie aย odvoz ornice, odhumusovanie. Zakladajรบ sa konsolidaฤnรฉ nรกsypy pre mosty, preklรกdky inลพinierskych sietรญ, prรญstupovรฉ komunikรกcie aย stรกle prebieha archeologickรฝ zรกchrannรฝ prieskum.
Podrobnรฝ geologickรฝ prieskum sa vykonal vย rรกmci prรญpravy projektu na รบrovni DSP (dokumentรกcie pre stavebnรฉ povolenia). Spoloฤnosลฅ Granvia Construction urobila dodatoฤnรฝ IGP na kritickรฝch miestach projektu, t. j. vย miestach vysokรฝch nรกsypov aย pri kritickรฝch mostoch. Celรบ komunikรกciu vrรกtane komunikรกcie sย dodรกvateฤพmi zabezpeฤuje spoloฤnosลฅ Granvia Construction, s. r. o. Na tento รบฤel budรบ okrem inรฉho vytvorenรฉ internetovรฉ strรกnky aย zriadenรฉ informaฤnรฉ centrรก vย Nitre aย Banskej Bystrici. Zdroj: Granvia Construction, s. r. o. |
Rozhovor pripravil ฤฝudo Petrรกnsky.
Foto: EUROVIA โ Cesty, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopie Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.