Prรญstavnรฝ terminรกl

Partneri sekcie:

Lisabonskรฝ prรญstav roฤne privรญta viac ako 400-tisรญc cestujรบcich. V รบstรญ rieky Tagus k dvom existujรบcim terminรกlom v minulom roku pribudol tretรญ, ktorรฝ pod svojรญm nenรกpadnรฝm vรฝzorom skrรฝva viac, ako sa na prvรฝ pohฤพad zdรก.

Nรกvrh z pera miestneho ateliรฉru JLCG architects zvรญลฅazil v medzinรกrodnej sรบลฅaลพi v roku 2010. Kompaktnรก budova (najmenลกia zo vลกetkรฝch v sรบลฅaลพi) sa rozprestiera medzi riekou Tagus a hradom Sรฃo Jorge. Kฤพรบฤovรฝm aspektom koncepcie terminรกlu bola trvalรก udrลพateฤพnosลฅ a zabezpeฤenie plynulรฉho toku turistov, aby sa prediลกlo preลฅaลพeniu v inรฝch ฤastiach mesta.

Hlavnรก myลกlienka bola vytvoriลฅ plynulรฉ predฤบลพenie kotviacej vรฝletnej lode bez zรกsaยญhu do verejnรฉho priestoru mesta. Terminรกl funguje ako prirodzenรก sรบฤasลฅ rieฤneho nรกbreลพia.

Smerom k vode je stavba otoฤenรก โ€žchrbtomโ€, pri pohฤพade z lode vyzerรก ako diskrรฉtny kamennรฝ sokel pod samotnรฝm mestom, no pri pohฤพade z mesta sa dvรญha a slovami architekta J. Luรญsa Carrilhoa da Graรงa z JLCG architects โ€žvracia pohฤพad mestu, Lisabon vyzerรก ako amfiteรกter sklopenรฝ k vode, tak sme budovu vytvorili ako jeho menลกรญ odrazโ€.

Lisbon Cruise Terminal

Inovatรญvna tradรญcia

Konลกtrukcia lomenej strechy bola technologickou vรฝzvou. Nie pre svoj tvar, ale pre zรกklady โ€“ budova stojรญ na zasypanรฝch dokoch Jardim do Tabaco zo zaฤiatku 20. storoฤia. Architekt Carrilho da Graรงa vลกak uลพ na lisabonskom bienรกle dizajnu experimentoval s nรกpadom, ktorรฝ dotiahli pri realizรกcii terminรกlu v spoluprรกci s firmou Amorim a vรฝskumnรฝm inลกtitรบtom univerzity Universidade de Coimbra.

Strecha je celรก pochรดdzna a slรบลพi ako vyhliadkovรก ploลกina.
Lisbon Cruise Terminal
K terminรกlu patrรญ 1 500 m dlhรฉ mรณlo na obsluhu lodรญ.
Celรก budova je navrhnutรก pre nรกvลกtevnรญka v pohybe.
Architekti rรกtali aลพ s 18 mil. vybavenรฝch pasaลพierov za rok.
Pรดdorys strechy.
Pozdฤบลพny rez.
Prieฤny rez.

Exoskeleton stavby je skonลกtruovanรฝ zo ลกtrukturรกlneho bieleho betรณnu zmieลกanรฉho s granulovanรฝm korkom. Vรฝslednรฝ kompozit je rovnako pevnรฝ a aลพ o 40 % ฤพahลกรญ ako klasickรฝ betรณn. Vฤaka korku mรก omnoho lepลกie tepelnoizolaฤnรฉ vlastnosti. โ€žMรก lepลกรญ tepelnรฝ odpor aj izolaฤnรบ kapacitu, v lete aj v zime,โ€œ vysvetฤพuje Carrilho da Graรงa.

โ€žNavyลกe, takรฝto betรณn je veฤพmi mรคkkรฝ a prรญjemnรฝ na dotyk. Pridanรฝ korok vytvรกra na povrchu betรณnu jemnรบ textรบru zvรฝraznenรบ slneฤnรฝm ลพiarenรญm. A v neposlednom rade ide o vรฝrazne ekologickejลกรญ materiรกl. Myslรญm si, ลพe korok sa bude pouลพรญvaลฅ ฤoraz viac. Mรก jedineฤnรฉ vlastnosti, ktorรฉ nemรก ลพiadny inรฝ prรญrodnรฝ ani umelรฝ materiรกl. Je skrรกtka jedineฤnรฝ.โ€œ

Cesta je cieฤพ

Terminรกl je budova, ktorรก sa pouลพรญva takmer stรกle โ€žv pohybeโ€œ. Na promenรกdach, ktorรฉ umoลพลˆujรบ prรญstup k lodiam, na chodbรกch budovy, dokonca na streche, v kaลพdom bode architekti mysleli na pohybujรบceho sa uลพรญvateฤพa. Vรฝsledkom je stavba komponovanรก ako sรฉria ciest a priehฤพadov. Lomenรก topografia budovy zdรดrazลˆuje umiestnenie rรดznych vstupnรฝch a vรฝstupnรฝch bodov.

Neprehliadnite: Dunaj ako medzinรกrodnรก vodnรก cesta

Povrch je vyvรฝลกenรฝ nad zemou, aby vytvoril dojem plรกvajรบcej betรณnovej ลกkrupiny, ktorรก obklopuje funkฤnรฉ jadro. Zasklenรฉ steny pod vyvรฝลกenรฝmi ฤasลฅami fasรกdy pozรฝvajรบ nรกvลกtevnรญkov do budovy. โ€žPromenรกda obklopuje budovu, ฤo umoลพnรญ nรกvลกtevnรญkovi pomaly objavovaลฅ okolie pri prechode cez rรดzne fasรกdy,โ€œ vravรญ architekt Carrilho da Graรงa.

โ€žTรกto cesta vyvrcholรญ strechou, ktorรก sa sprรกva ako javisko a bez prekรกลพok spรกja rieku a mesto.โ€œ Vyhliadkovรก ploลกina zaberรก plochรบ ฤasลฅ zabudovanรบ do zloลพenej topografie strechy a je prรญstupnรก z hornรฉho poschodia budovy pomocou schodov alebo rampy. Krytรฉ chodnรญky vedรบ cestujรบcich z vรฝletnรฝch lodรญ smerom k hornej รบrovni budovy, kde sa nachรกdza check-in, ฤakรกreลˆ, VIP salรณnik, duty-free obchody a kaviareลˆ.

Na prรญzemรญ sa nachรกdzajรบ zariadenia na manipulรกciu s batoลพinou. K terminรกlu patrรญ vonkajลกie parkovisko, ako aj parkovisko v suterรฉne a prรญlivovรก nรกdrลพ. Celkovรก รบลพitkovรก plocha je 13 800 m2 na troch poschodiach. Okrem toho k terminรกlu patrรญ 1โ€ฏ500 metrov dlhรฉ mรณlo pre lode aลพ do 12 m dฤบลพky.

Mรณlo je vybavenรฉ dvoma plnoautomatizovanรฝmi systรฉmami prรญstavnรฝch mostรญkov, ลพeriavmi, vysokozdviลพnรฝmi nakladaฤmi a zรกzemรญm pre โ€ždokujรบceโ€œ lode. Pri nรกvrhu vonkajลกieho aj vnรบtornรฉho priestoru architekti mysleli na flexibilitu, aby sa terminรกl mohol v budรบcnosti vyvรญjaลฅ a prispรดsobovaลฅ aj funkciรกm, ktorรฉ budรบ vzdialenรฉ jeho pรดvodnรฉmu รบฤelu.

Pri nรกvrhu rรกtali architekti aลพ s 1,8 miliรณna obslรบลพenรฝch pasaลพierov roฤne, no vฤaka citlivรฉmu zakomponovaniu do urbanizmu, pruลพnรฉmu interiรฉru a vรฝhฤพadovej komunikรกcii s mestom sa im podarilo vytvoriลฅ nieฤo viac ako bod infraลกtruktรบry.

LISBON CRUISE TERMINAL
Miesto: Santa Apolรณnia, Lisabon, Portugalsko
Architekt: Joรฃo Luรญs Carrilho da Graรงa
Investor: Administraรงรฃo do Porto de Lisboa /LCT โ€“ Lisbon Cruise Terminals
Plocha pozemku: 12 440 m2
รšลพitkovรก plocha: 13 800 m2
Projekt: 2010 โ€“ 2015
Realizรกcia: 2015 โ€“ 2018
Text: Karolรญna Barรฉnyi
Foto: JLCG architects, Rita Burmester, FG+SG

ฤŒlรกnokย  bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 1-2/2019.

Najฤรญtanejลกie