Prรญstavnรฝ terminรกl
Lisabonskรฝ prรญstav roฤne privรญta viac ako 400-tisรญc cestujรบcich. V รบstรญ rieky Tagus k dvom existujรบcim terminรกlom v minulom roku pribudol tretรญ, ktorรฝ pod svojรญm nenรกpadnรฝm vรฝzorom skrรฝva viac, ako sa na prvรฝ pohฤพad zdรก.
Nรกvrh z pera miestneho ateliรฉru JLCG architects zvรญลฅazil v medzinรกrodnej sรบลฅaลพi v roku 2010. Kompaktnรก budova (najmenลกia zo vลกetkรฝch v sรบลฅaลพi) sa rozprestiera medzi riekou Tagus a hradom Sรฃo Jorge. Kฤพรบฤovรฝm aspektom koncepcie terminรกlu bola trvalรก udrลพateฤพnosลฅ a zabezpeฤenie plynulรฉho toku turistov, aby sa prediลกlo preลฅaลพeniu v inรฝch ฤastiach mesta.
Hlavnรก myลกlienka bola vytvoriลฅ plynulรฉ predฤบลพenie kotviacej vรฝletnej lode bez zรกsaยญhu do verejnรฉho priestoru mesta. Terminรกl funguje ako prirodzenรก sรบฤasลฅ rieฤneho nรกbreลพia.
Smerom k vode je stavba otoฤenรก โchrbtomโ, pri pohฤพade z lode vyzerรก ako diskrรฉtny kamennรฝ sokel pod samotnรฝm mestom, no pri pohฤพade z mesta sa dvรญha a slovami architekta J. Luรญsa Carrilhoa da Graรงa z JLCG architects โvracia pohฤพad mestu, Lisabon vyzerรก ako amfiteรกter sklopenรฝ k vode, tak sme budovu vytvorili ako jeho menลกรญ odrazโ.
Inovatรญvna tradรญcia
Konลกtrukcia lomenej strechy bola technologickou vรฝzvou. Nie pre svoj tvar, ale pre zรกklady โ budova stojรญ na zasypanรฝch dokoch Jardim do Tabaco zo zaฤiatku 20. storoฤia. Architekt Carrilho da Graรงa vลกak uลพ na lisabonskom bienรกle dizajnu experimentoval s nรกpadom, ktorรฝ dotiahli pri realizรกcii terminรกlu v spoluprรกci s firmou Amorim a vรฝskumnรฝm inลกtitรบtom univerzity Universidade de Coimbra.
Exoskeleton stavby je skonลกtruovanรฝ zo ลกtrukturรกlneho bieleho betรณnu zmieลกanรฉho s granulovanรฝm korkom. Vรฝslednรฝ kompozit je rovnako pevnรฝ a aลพ o 40 % ฤพahลกรญ ako klasickรฝ betรณn. Vฤaka korku mรก omnoho lepลกie tepelnoizolaฤnรฉ vlastnosti. โMรก lepลกรญ tepelnรฝ odpor aj izolaฤnรบ kapacitu, v lete aj v zime,โ vysvetฤพuje Carrilho da Graรงa.
โNavyลกe, takรฝto betรณn je veฤพmi mรคkkรฝ a prรญjemnรฝ na dotyk. Pridanรฝ korok vytvรกra na povrchu betรณnu jemnรบ textรบru zvรฝraznenรบ slneฤnรฝm ลพiarenรญm. A v neposlednom rade ide o vรฝrazne ekologickejลกรญ materiรกl. Myslรญm si, ลพe korok sa bude pouลพรญvaลฅ ฤoraz viac. Mรก jedineฤnรฉ vlastnosti, ktorรฉ nemรก ลพiadny inรฝ prรญrodnรฝ ani umelรฝ materiรกl. Je skrรกtka jedineฤnรฝ.โ
Cesta je cieฤพ
Terminรกl je budova, ktorรก sa pouลพรญva takmer stรกle โv pohybeโ. Na promenรกdach, ktorรฉ umoลพลujรบ prรญstup k lodiam, na chodbรกch budovy, dokonca na streche, v kaลพdom bode architekti mysleli na pohybujรบceho sa uลพรญvateฤพa. Vรฝsledkom je stavba komponovanรก ako sรฉria ciest a priehฤพadov. Lomenรก topografia budovy zdรดrazลuje umiestnenie rรดznych vstupnรฝch a vรฝstupnรฝch bodov.
Neprehliadnite: Dunaj ako medzinรกrodnรก vodnรก cesta
Povrch je vyvรฝลกenรฝ nad zemou, aby vytvoril dojem plรกvajรบcej betรณnovej ลกkrupiny, ktorรก obklopuje funkฤnรฉ jadro. Zasklenรฉ steny pod vyvรฝลกenรฝmi ฤasลฅami fasรกdy pozรฝvajรบ nรกvลกtevnรญkov do budovy. โPromenรกda obklopuje budovu, ฤo umoลพnรญ nรกvลกtevnรญkovi pomaly objavovaลฅ okolie pri prechode cez rรดzne fasรกdy,โ vravรญ architekt Carrilho da Graรงa.
โTรกto cesta vyvrcholรญ strechou, ktorรก sa sprรกva ako javisko a bez prekรกลพok spรกja rieku a mesto.โ Vyhliadkovรก ploลกina zaberรก plochรบ ฤasลฅ zabudovanรบ do zloลพenej topografie strechy a je prรญstupnรก z hornรฉho poschodia budovy pomocou schodov alebo rampy. Krytรฉ chodnรญky vedรบ cestujรบcich z vรฝletnรฝch lodรญ smerom k hornej รบrovni budovy, kde sa nachรกdza check-in, ฤakรกreล, VIP salรณnik, duty-free obchody a kaviareล.
Na prรญzemรญ sa nachรกdzajรบ zariadenia na manipulรกciu s batoลพinou. K terminรกlu patrรญ vonkajลกie parkovisko, ako aj parkovisko v suterรฉne a prรญlivovรก nรกdrลพ. Celkovรก รบลพitkovรก plocha je 13 800 m2 na troch poschodiach. Okrem toho k terminรกlu patrรญ 1โฏ500 metrov dlhรฉ mรณlo pre lode aลพ do 12 m dฤบลพky.
Mรณlo je vybavenรฉ dvoma plnoautomatizovanรฝmi systรฉmami prรญstavnรฝch mostรญkov, ลพeriavmi, vysokozdviลพnรฝmi nakladaฤmi a zรกzemรญm pre โdokujรบceโ lode. Pri nรกvrhu vonkajลกieho aj vnรบtornรฉho priestoru architekti mysleli na flexibilitu, aby sa terminรกl mohol v budรบcnosti vyvรญjaลฅ a prispรดsobovaลฅ aj funkciรกm, ktorรฉ budรบ vzdialenรฉ jeho pรดvodnรฉmu รบฤelu.
Pri nรกvrhu rรกtali architekti aลพ s 1,8 miliรณna obslรบลพenรฝch pasaลพierov roฤne, no vฤaka citlivรฉmu zakomponovaniu do urbanizmu, pruลพnรฉmu interiรฉru a vรฝhฤพadovej komunikรกcii s mestom sa im podarilo vytvoriลฅ nieฤo viac ako bod infraลกtruktรบry.
Miesto: Santa Apolรณnia, Lisabon, Portugalsko
Architekt: Joรฃo Luรญs Carrilho da Graรงa
Investor: Administraรงรฃo do Porto de Lisboa /LCT โ Lisbon Cruise Terminals
Plocha pozemku: 12 440 m2
รลพitkovรก plocha: 13 800 m2
Projekt: 2010 โ 2015
Realizรกcia: 2015 โ 2018
Foto: JLCG architects, Rita Burmester, FG+SG
ฤlรกnokย bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 1-2/2019.