Projekt a rekonลกtrukcia mosta na Ceste na Bankov โ II/547 ฤermeฤพskรก cesta
ฤlรกnok prinรกลกa popis dรดvodov, prรญpravy nรกvrhu a zรญskanรฝch skรบsenostรญ z rekonลกtrukcie mostnรฉho objektu na Ceste na Bankov โ Cesta II/547 ฤermeฤพskรก cesta v Koลกiciach.
Dodatoฤnรฝm spriahnutรญm starลกรญch typov mostnรฝch nosnรญkov KA-61 s doskou mostovky a aplikรกciou sekundรกrnej ochrany betรณnu a vรฝstuลพe sa podarilo zabezpeฤiลฅ dostatoฤnรบ รบnosnosลฅ pรดvodnej nosnej konลกtrukcie a zlepลกiลฅ stavebnotechnickรฝ stav objektu.
Autori ฤlรกnku, ktorรญ pรดsobia v spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia, s.r.o., Bratislava, vypracovali dokumentรกciu na stavebnรฉ povolenie v podrobnostiach dokumentรกcie na realizรกciu rekonลกtrukcie mosta na Ceste na Bankov โ Cesta II/547 ฤermeฤพskรก cesta v Koลกiciach. Objednรกvateฤพom projektu a investorom stavby bolo mesto Koลกice. Objekt rekonลกtruovala spoloฤnosลฅ IZOLEX BAU s.r.o., Koลกice.
Charakteristika a opis pรดvodnej konลกtrukcie mosta
Most sa nachรกdza na mestskej komunikรกcii Cesta na Bankov II/547. Komunikรกcia mรก ลกรญrku 7,0 m โ kategรณria komunikรกcie je MK 8,0/50, smerovo aj vรฝลกkovo je v priamke. Pozdฤบลพny sklon cesty je 5,18 % (niveleta stรบpa smerom na Bankov). Mostnรฝ objekt premosลฅuje mestskรบ komunikรกciu a ฤermeฤพskรฝ potok (obr. 1).
Nosnรก konลกtrukcia je jednopoฤพovรก, tvoria ju uzatvorenรฉ prefabrikรกty typu KA-61. Dฤบลพka nosnรญkov je 22,60 m. Nosnรก konลกtrukcia staticky pรดsobรญ ako prostรก doska. Prefabrikรกty sรบ uloลพenรฉ na oporรกch prostrednรญctvom lepenky. Na moste sรบ po oboch stranรกch umiestnenรฉ chodnรญkovรฉ dosky ลกรญrky 1,60 m, na ktorรฝch je osadenรฉ zรกbradlie mestskรฉho typu so zvislou vรฝplลou.
ล รญrka jazdnรฝch pruhov je 2 ร 3,50 m. Na chodnรญk na moste na vรฝtokovej strane nenadvรคzuje chodnรญk pred, ani za mostom. Na vtokovej strane sa chodnรญk nachรกdza pred mostom, za mostom nepokraฤuje. Spodnรก stavba mosta je tvorenรก gravitaฤnรฝmi oporami zaloลพenรฝmi ploลกne. Na opory nadvรคzujรบ rovnobeลพnรฉ krรญdla, ktorรฉ sรบ od opรดr dilataฤne oddelenรฉ. Povrchy opรดr aj krรญdiel sรบ pokrytรฉ kamennรฝm obkladom.
Stav mostnรฉho objektu, dรดvody a rozsah rekonลกtrukcie
V rรกmci spracovania projektovej dokumentรกcie stavby sa vykonala vizuรกlna prehliadka mosta so zameranรญm na:
- vznik a rozvoj trhlรญn,
- stav vรฝstuลพe nosnej konลกtrukcie,
- รบpravu existujรบceho (obr. 2) a moลพnosti rieลกenia novรฉho ลกรญrkovรฉho usporiadania na moste zohฤพadลujรบceho poลพiadavky uลพรญvateฤพov,
- poลกkodenie betรณnovรฝch ฤastรญ spodnej (obr. 3) a hornej stavby mosta,
- stav prechodovรฝch oblastรญ mosta,
- vplyv nefunkฤnรฉho povrchovรฉho odvodnenia a cestnej priekopy pod mostom na celkovรฉ pรดsobenie mostnรฉho objektu.
Nรกvrh rekonลกtrukcie objektu sa zameral na zlepลกenie statickรฝch a funkฤnรฝch parametrov mosta a na zlepลกenie stavebnotechnickรฉho stavu objektu. Spriahnutie mostnรฝch prefabrikรกtov a dosky mostovky skonsolidovalo statickรฉ vlastnosti. Kompletnรก vรฝmena mostnรฉho zvrลกku a realizรกcia novรฝch prechodovรฝch oblastรญ predฤบลพia ลพivotnosลฅ objektu a zabezpeฤia poลพadovanรฝ uลพรญvateฤพskรฝ ลกtandard.
Vรฝpoฤtovรฝ model mosta a statickรฝ vรฝpoฤet
Navrhnutรฉ rieลกenie zosilnenia mosta pomocou spriahnutia pรดvodnรฝch nosnรญkov s novou ลพelezobetรณnovou doskou sa overilo statickรฝm vรฝpoฤtom. Na stanovenie nรกvrhovรฝch veliฤรญn sa v programe Midas Civil vytvoril priestorovรฝ vรฝpoฤtovรฝ model mosta (obr. 4). Model nosnej konลกtrukcie pozostรกval z roลกtovรฉho modelu tvorenรฉho pozdฤบลพnymi nosnรญkmi, ktorรฉ sa spojili pomocou prieฤnych rebier.
Tuhosti nosnรญkov v modeli zodpovedali skutoฤnรฝm tuhostiam a rozmerom mostnรฝch prefabrikรกtov a charakteristikรกm pouลพitรฝch materiรกlov. Prieฤne rebrรก sa modelovali v roลกtovom modeli ako nosnรญky s prรญsluลกnรฝmi parametrami spolu so spriahajรบcou doskou.
Vรฝpoฤtovรฝ model zohฤพadลoval navrhovanรฉ ลกรญrkovรฉ usporiadanie (obr. 5), postup vรฝstavby, statickรฉ pรดsobenie a reologickรฉ vlastnosti betรณnu v ฤase zhotovenia pรดvodnej nosnej konลกtrukcie a v ฤase realizรกcie dosky.ย Nรกvrhovรฉ hodnoty sa nรกsledne pouลพili ako vstupy na posรบdenie rozhodujรบcich prierezov a na vรฝpoฤet zaลฅaลพiteฤพnosti mosta.
Postup a technolรณgia vรฝstavby
Rekonลกtrukcia mostnรฉho objektu prebiehala v 4 etapรกch:
- 1. etapa: presmerovanie dopravy na pravรบ stranu mosta smerom na Bankov, prรกce prebiehali na ฤพavej ฤasti mosta,
- 2. etapa: presmerovanie dopravy na zrekonลกtruovanรบ ฤพavรบ stranu mosta v smere do Koลกรญc, rekonลกtruovala sa pravรก ฤasลฅ mosta,
- 3. etapa: sanaฤnรฉ prรกce pod mostom na polovici mosta,
- 4. etapa: sanaฤnรฉ prรกce pod mostom na druhej polovici mosta.
Rekonลกtrukcia mostnรฉho objektu a priฤพahlรฝch komunikรกciรญ sa uskutoฤnila od aprรญla do augusta 2020.
Technickรฉ rieลกenie rekonลกtrukcie mosta
Realizรกcia projektu rekonลกtrukcie sa zamerala na nasledovnรฉ ฤasti mosta a vybavenie mostnรฉho objektu.
Nosnรก konลกtrukcia
Mostnรฝ zvrลกok sa odstrรกnil aลพ po hornรฝ povrch prefabrikรกtov KA-61. Odbรบrali sa aj zรกvernรฉ mรบriky, ฤasti krรญdiel a koncovรฉ prieฤniky (obr. 6). Na moste sa zrealizovala novรก spriahajรบca doska, ktorรก sa spriahla s pรดvodnรฝmi prefabrikรกtmi lepiacou maltou pomocou lepenรฝch kotiev s priemerom 14 mm. Kotvy sa osadili do vopred vyvลtanรฝch otvorov.
Do jednรฉho nosnรญka sa zabudovalo 196 ks zvislรฝch a 88 ks ลกikmรฝch prvkov spriahnutia. Na prvky spriahnutia na prรญsluลกnรบ ฤasลฅ nosnej konลกtrukcie sa poloลพili kari siete KY49 100/100-8/8, ktorรฉ tvorili vรฝstuลพ spriahajรบcej dosky. Novรฉ ฤasti zรกvernรฝch mรบrikov sa spriahli s pรดvodnรฝmi รบloลพnรฝmi prahmi pomocou lepenรฝch kotiev. Zรกvernรฉ mรบriky sa vybetรณnovali spolu so zavesenรฝmi krรญdlami.
Pred betonรกลพou novรฝch koncovรฝch prieฤnikov sa dovnรบtra kaลพdรฉho prefabrikรกtu (na niลพลกom konci nosnรญkov) umiestnila na dno plastovรก rรบrka s priemerom 100 mm. Jej funkciou je zabezpeฤiลฅ odvetranie vnรบtra nosnรญkov.
Vozovka na moste
Po vybetรณnovanรญ spriahajรบcej dosky sa zaizolovala mostovka a konลกtrukฤnรฉ vrstvy vozovky na moste. Zloลพenie konลกtrukฤnรฝch vrstiev vozovky je v sรบlade s normou STN 73 6242, Vozovky na mostoch pozemnรฝch komunikรกciรญ, navrhovanie a poลพiadavky na materiรกly.
Navrhla sa dvojvrstvovรก vozovka s celoploลกnou izolรกciou z asfaltovรฝch pรกsov. Celkovรก hrรบbka vozovky je konลกtantnรก: 90 mm. Prieฤny sklon vozovky je strechovitรฝ 2,50 %.
Zloลพenie vozovky na moste je nasledovnรฉ:
Kryt โย Asfaltovรฝ koberec mastixovรฝ, modifikovanรฝ, SMA 11 PMB, 40 mm, STN EN 13108-5
Spojovacรญ postrek โย Emulznรฝ, modifikovanรฝ (0,3 kg/m2) PS, CBP, STN EN 73 6129
Ochrannรก vrstva โ Asfaltovรฝ betรณn, modifikovanรฝ, AC 11 OBRUS PMB, 45 mm, STN EN 13108-1
Spojovacรญ postrek โ Emulznรฝ, modifikovanรฝ (0,3 kg/m2) PS, CBP, STN EN 73 6129
Izolรกcia โ Natavovanรฝ asfaltovรฝ izolaฤnรฝ pรกs, NAIP, 5 mm, STN EN 73 6242
Peฤatiaca vrstva โ STN EN 73 6242
Spolu โ 90 mm
Styk obrubnรญkovej ฤasti rรญms a novรฉho krytu vozovky sa vyplnil trvalo pruลพnou zรกlievkou s predtesnenรญm podฤพa Vzorovรฝch listov Stavieb pozemnรฝch komunikรกciรญ VL 4 โ Mosty (ฤalej len VL 4).
Odvodnenie
Vzhฤพadom na priestorovรฉ moลพnosti neboli odvodลovaฤe navrhnutรฉ. Odvodnenie povrchu izolรกcie mostovky zabezpeฤujรบ drenรกลพne tvarovky. Tvarovky sa osadili do vyvลtanรฝch otvorov v ลกkรกre medzi susediacimi prefabrikรกtmi, ktorej ลกรญrka postaฤovala na vloลพenie rรบrky s priemerom 50 mm. Otvory sa vyvลtali na najniลพลกom mieste mosta (2-krรกt) a v strede mosta (2-krรกt ).
Voda z povrchu izolรกcie mosta sa odvรกdza do drenรกลพnych tvaroviek dvomi pozdฤบลพnymi a jednรฝm prieฤnym drenรกลพnym kanรกlikom. Z drenรกลพnych tvaroviek je voda do priestoru pod most odvedenรก nerezovou rรบrkou s priemerom 50 mm, ktorรก presahuje pod nosnรบ konลกtrukciu o 100 mm.
Rรญmsovรก a chodnรญkovรก doska, rรญmsy
Na moste je navrhnutรก novรก rรญmsovรก doska a chodnรญkovรก doska. ล รญrka rรญmsovej dosky na ฤพavej strane mosta (na strane vรฝtoku) je 800 mm s vyloลพenรญm rรญmsy 250 mm od hrany nosnej konลกtrukcie. Vรฝลกka odrazovรฉho obrubnรญka nad vozovkou je 150 mm. Prieฤny sklon rรญmsovej dosky je 4,0 % smerom k vozovke.
ล รญrka chodnรญkovej dosky na moste vpravo (na strane vtoku) je 1 720 mm s vyloลพenรญm rรญmsy 250 mm od hrany nosnej konลกtrukcie. Vรฝลกka odrazovรฉho obrubnรญka nad vozovkou je 180 mm. Prieฤny sklon povrchu chodnรญkovej dosky je 2,5 % smerom k vozovke. Kotvenie rรญms do nosnej konลกtrukcie je zabezpeฤenรฉ lepenรฝmi svornรญkovรฝmi kotvami.
Rรญmsovรก a chodnรญkovรก doska sรบ v sรบlade so vzorovรฝmi listami VL 4 natretรฉ ochrannรฝm nรกterom proti รบฤinkom rozmrazovacรญch solรญ na ลกรญrke 500 mm na vtokovej strane, resp. na celej ลกรญrke na vรฝtokovej strane. Povrch betรณnu chodnรญkovej sa upravil metliฤkovanรญm.ย
Loลพiskรก
Nosnรก konลกtrukcia je uloลพenรก na pรดvodnรฝch oceฤพovรฝch loลพiskรกch. Existujรบce loลพiskรก sa nesanovali.
Mostnรฉ zรกvery
Novรฉ povrchovรฉ mostnรฉ zรกvery nad oporami sรบ navrhnutรฉ na dilataฤnรฝ pohyb ยฑ 40 mm. Osadenie zรกverov si nevyลพadovalo vytvorenie kรกps v nosnej konลกtrukcii, resp. v zรกvernรฝch mรบrikoch. Konลกtrukcia mostnรฝch zรกverov je navrhnutรก na vรฝลกku vrstiev vozovky bez pouลพitia chemickรฝch kotiev (obr. 7).
V rรญmsovej doske a v chodnรญkovej doske sa na osadenie mostnรฝch zรกverov vynechali niky (obr. 8). V tรฝchto ฤastiach sa zรกvery prekryli plechmi hrรบbky 10 mm, konลกtrukcia ktorรฝch umoลพลuje dilataฤnรฝ pohyb.
Bezpeฤnostnรฉ zariadenia
Zรกchytnรฉ bezpeฤnostnรฉ zariadenie je tvorenรฉ zรกbradฤพovรฝm zvodidlom s รบrovลou zachytenia H2 na rรญmsovej doske na vรฝtokovej strane a zรกbradlรญm mestskรฉho typu na chodnรญkovej doske na vtokovej strane.
Zvodidlรก sรบ typu DAK H2S-H15 a pred a za mostom sรบ ukonฤenรฉ zvodnicou s vรฝลกkovรฝm nรกbehom (obr 9). Pre zvรฝลกenie bezpeฤnosti uลพรญvateฤพov komunikรกcie sa pri opore na strane od Bankova osadilo betรณnovรฉ zvodidlo.
Prechodovรฉ oblasti a prechodovรฉ dosky
Prechodovรบ oblasลฅ tvorรญ zhutnenรฝ zรกsyp. Prechodovรก oblasลฅ za mostom je upravenรก podฤพa VL 4 bez prechodovรฝch dosiek. Prechodovรฝ klin sa vybudoval zo zemรญn veฤพmi vhodnรฝch do nรกsypov (ลกtrkodrvina frakcie 16 โ 32 mm) hutnenรญm po vrstvรกch hrรบbky max. 300 mm na mieru zhutnenia ID = 0,85.
Na rube opรดr bola navrhnutรก ploลกnรก izolรกcia, ktorรก sa zatiahla 600 mm pod hornรบ plochu รบloลพnรฉho prahu. Odtekanie vody spoza rubu opรดr je vyรบstenรฉ naprieฤ vรฝtokovรฝmi krรญdlami.
รpravy pod mostom
รpravy pod mostom sa tรฝkali len obnovy funkฤnosti cestnej priekopy, priฤom poลพiadavkou sprรกvcu bolo bezรบdrลพbovรฉ rieลกenie. Z cestnej priekopy pod mostom, pรดvodne tvorenej betรณnovรฝm ลพฤพabom, sa odstrรกnili vลกetky oceฤพovรฉ poklopy a vyฤistilo, vyfrรฉzovalo a prehฤบbilo sa dno asi o 30 mm.
Dno priekopy sa vyspรกdovalo maltou a poloลพil sa naล plastovรฝ drenรกลพny profil DN 150, ktorรฝ sa zaรบstil do existujรบcej ลกachty. Voฤพnรฝ priestor ลพฤพabu sa zasypal ลกtrkodrvinou.
Ostatnรฉ zariadenia na moste a sรบvisiace objekty
Na moste sa v chodnรญkovej doske na vtokovej strane nachรกdzajรบ siete elektronickรฝch komunikรกciรญ (SEK) v sprรกve spoloฤnosti Slovak Telekom, a. s., ktorรฉ sa poฤas realizรกcie prekladali v zรกvislosti od etรกp vรฝstavby.
Sanรกcia pohฤพadovรฝch a podhฤพadovรฝch betรณnovรฝch povrchov mosta
Pri sanรกcii poลกkodenรฝch pohฤพadovรฝch a podhฤพadovรฝch betรณnovรฝch povrchov mosta sa osvedฤil nasledujรบci postup prรกc:
- oฤistenie konลกtrukcie vysokotlakovรฝm vodnรฝm lรบฤom na zdravรฝ betรณn s odtrhovou pevnosลฅou 1,5 MPa,
- odstrรกnenie skorodovanรฝch ฤastรญ vรฝstuลพe a oลกetrenie antikorรณznym nรกterom,
- urฤenie rozsahu poลกkodenia vรฝstuลพe: v prรญpade vรคฤลกieho รบbytku รบฤinnej plochy vรฝstuลพe sa existujรบca vรฝstuลพ doplnila dodatoฤne lepenou vรฝstuลพou,
- aplikรกcia kryลกtalickรฉho izolaฤnรฉho nรกteru/nรกstreku na realkalizรกciu karbonatizovanรฉho betรณnu a ako ochrana na bรกze cementovej kryลกtalizรกcie proti pรดsobeniu chloridov,
- nanesenie spojovacieho mostรญka na dรดkladnรฉ prepojenie novej krycej vrstvy s existujรบcou konลกtrukciou,
- aplikรกcia sanaฤnรฉho systรฉmu (sanaฤnรก malta R4 podฤพa STN EN 1504-3 Vรฝrobky a systรฉmy na ochranu a opravu betรณnovรฝch konลกtrukciรญ. Definรญcie, poลพiadavky, riadenie kvality a hodnotenie zhody. ฤasลฅ 3: Opravy s nosnou funkciou a bez nosnej funkcie): jednovrstvovรฝ systรฉm pre poลกkodenie do 30 mm, dvojvrstvovรฝ systรฉm pre poลกkodenie do 50 mm,
- nanesenie ochrannรฉho nรกteru na kryลกtalickom zรกklade,
- nanesenie zjednocujรบceho nรกteru.
Trvalรฉ dopravnรฉ znaฤenie
Projekt obsahoval tieลพ obnovu trvalรฉho dopravnรฉho znaฤenia po rekonลกtrukcii mosta. Po uloลพenรญ obrusnej vrstvy vozovky sa na celom รบseku nanieslo vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤenie. To pozostรกva z kombinรกcie znaฤiek V1a (dฤบลพka 90,0 m), V4 (dฤบลพka 196,0 m), ktorรฉ sa obnovili do stavu pred rekonลกtrukciou. Vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤenie sa zhotovilo nastriekanรญm na oฤistenรฝ povrch vozovky, realizovalo sa bielou farbou v reflexnej รบprave v sรบlade s STN 01 8020.
Projekt ฤalej obsahoval osadenie zvislรฉho dopravnรฉho znaฤenia na miestnej komunikรกcii pred mostom v smere z Bankova do centra mesta po pravej strane, kde sa navrhlaย vรฝmena troch znaฤiek Z3b (ฤerveno bielej farby) za tri dvojice znaฤiek Z3b (ฤerveno-ลพltej farby). Na ceste II/547 v smere z Jahodnej do Koลกรญc sa osadila dvojica dopravnรฝch znaฤiek B24 (Zรกkaz vjazdu vozidiel, ktorรฝch vรฝลกka presahuje 4,7 m).
ฤalลกia ฤasลฅ projektu obsahovala nรกvrh organizรกcie dopravy a parkovacรญch stรกtรญ na parkovisku na pravej strane cesty II/547 v smere z Koลกรญc do Jahodnej. Tu bola navrhnutรก jednosmernรก komunikรกcia ลกรญrky 3,4 m vyznaฤenรก na ploche parkoviska vodiacimi ฤiarami V4 (dฤบลพka 210,0 m). ล ikmรฉ parkovacie stรกtia (45ยฐ) sรบ vyznaฤenรฉ znaฤkou V10b (dฤบลพka 165,6 m), priฤom celkovรฝ poฤet stรกtรญ je 22 ks so ลกรญrkou 2,4 m.
Zรกver
Cieฤพom nรกvrhu technickรฉho rieลกenia rekonลกtrukcie bolo odstrรกnenie porรบch a nedostatkov zistenรฝch poฤas prehliadky a diagnostiky mostnรฉho objektu. Realizรกciou navrhnutรฝch prรกc, sanรกciou pohฤพadovรฝch a podhฤพadovรฝch plรดch a ochranou spodnej stavby sa zlepลกil stavebnotechnickรฝ stav mosta (obr. 10, 11).
Spriahnutรญm mostnรฝch nosnรญkov KA-61 so ลพelezobetรณnovou doskou sa dosiahli hodnoty normรกlnej, vรฝhradnej a vรฝnimoฤnej zaลฅaลพiteฤพnosti poลพadovanรฉ normami a technickรฝmi predpismi.
Roman Konerackรฝ, ฤฝubomรญr Koลพlej a Duลกan Vongrej pรดsobia v spoloฤnosti Amberg Engineering Slovakia, s.r.o.
ฤlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 02/2021.