Projekt CORCAP: budรบcnosลฅ ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy vย regiรณne juhozรกpadnรฉho Slovenska
Projekt CORCAP (Kapitalizaฤnรฝ plรกn TEN-T koridoru pre regionรกlny rozvoj a logistiku), realizovanรฝ v rรกmci programu Strednรก Eurรณpa 2014 โ 2020, sa zaoberรก prognรณzou nรกkladnej dopravy do roku 2050 s moลพnosลฅami jej vรฝhฤพadu aลพ do roku 2070. Rieลกenรฝm รบzemรญm je priestor juhozรกpadnรฉho Slovenska (Bratislavskรฝ, Trnavskรฝ a Nitriansky kraj). Na zรกklade vykonanรฝch analรฝz predstavujeme moลพnosti zabezpeฤenia potrebnรฝch ย trรกs pre nรกkladnรบ dopravu v tomto regiรณne. Nadvรคznou ฤinnosลฅou je lokalizรกcia multimodรกlnych prekladรญsk a ich vplyv na urbanistickรบ ลกtruktรบru
Zรกmery rieลกenia
Podpora rozvoja ekologickej a efektรญvnej nรกkladnej prepravy v strednej Eurรณpe je tรฉmou medzinรกrodnej iniciatรญvy zdruลพujรบcej ลกpecialistov z oblasti dopravy a รบzemnรฉho plรกnovania z Nemecka, ฤeskej republiky, Maฤarska a Slovenska. Hlavnรฝm cieฤพom tejto iniciatรญvy je posilniลฅ spoluprรกcu zรบฤastnenรฝch strรกn v oblasti nรกkladnej (ale aj osobnej) dopravy a logistiky pozdฤบลพ osi Hamburg/Rostock โ Drรกลพฤany โ Praha โ Viedeล/Bratislava โ Budapeลกลฅ a premietnuลฅ TEN-T koridor Orient/East-Med do regionรกlnych rozvojovรฝch stratรฉgiรญ, รบzemnรฝch plรกnov a politรญk.
Orient/East-Med (OEM) koridor prechรกdza na รบzemรญ Slovenska ฤasลฅou Trnavskรฉho kraja (v jeho severozรกpadnej ฤasti) a Bratislavskรฝm krajom, a to vย severojuลพnom smere. ฤalej pokraฤuje z Bratislavy smerom cez Petrลพalku do Maฤarska a po maฤarskej strane รบzemia aลพ do mesta Komรกrom, priฤom do tohto koridoru patrรญ aj prรญstav na slovenskej strane v meste Komรกrno (Nitriansky kraj).
Inลกtitรบt priestorovรฉho plรกnovania (ako slovenskรฝ partner projektu) rozลกรญril jeho รบzemnรฝ zรกber na celรฝ regiรณn juhozรกpadnรฉho Slovenska. Dรดvodom bola hlavne nevyhnutnosลฅ vyhnรบลฅ sa vรฝluฤnรฉmu tranzitu nรกkladnej ลพelezniฤnej dopravy celoeurรณpskeho vรฝznamu cez centrum bratislavskรฉho regiรณnu.
Projekt CORCAP (Kapitalizaฤnรฝ plรกn TEN-T koridoru pre regionรกlny rozvoj aย logistiku) bol schvรกlenรฝ ฤlenmi monitorovacej komisie programu Strednรก Eurรณpa 2014 โ 2020 (Interreg CENTRAL EUROPE) v januรกri 2019. Je zameranรฝ na cielenรบ podporu ลพelezniฤnej dopravy, najmรค nรกkladnej dopravy, ktorรก je dlhodobo zatlรกฤanรก do รบpadku ลพivelnรฝm rozvojom cestnej nรกkladnej dopravy. Projekt reลกpektuje snahu (aj Eurรณpskej รบnie) podporiลฅ ekologickรฉ druhy dopravy (aj ลพeleznice) sย cieฤพom prispieลฅ k dosiahnutiu uhlรญkovej neutrality vย Eurรณpe do roku 2050.
Hlavnou รบlohou projektu je preveriลฅ v dlhodobom horizonte moลพnosti aย potreby ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy na jednom zo zรกkladnรฝch eurรณpskych koridorov vย rieลกenom รบzemรญ. Vย projekte sa skรบmali takรฉ moลพnosti rozvoja ลพelezniฤnรฝch trรกs aย zariadenรญ, ktorรฉ by boli vyhovujรบcou alternatรญvou pre doteraz neudrลพateฤพnรฝ nรกrast automobilovej kamiรณnovej dopravy.
Dรดleลพitรฝm vรฝchodiskom bol Regionรกlny plรกn udrลพateฤพnej mobility Bratislavskรฉho samosprรกvneho kraja (schvรกlenรฝ v roku 2021), ktorรฝ sa takisto zameriava na zvรฝลกenie priepustnosti ลพelezniฤnรฝch tratรญ tak, aby ลพelezniฤnรก doprava bola schopnรก prevziaลฅ vรคฤลกรญ podiel na prepravnรฝch vรฝkonoch v osobnej, najmรค regionรกlnej doprave.
Tento plรกn sรบฤasneย skonลกtatoval, ลพe kapacita ลพelezniฤnej siete vย รบseku Devรญnska Novรก Ves โ Bratislava-hl.ย st. โ Bratislava-Vinohrady sa bude prioritne vyuลพรญvaลฅ pre potreby ลพelezniฤnej osobnej dopravy aย pre ลพelezniฤnรบ nรกkladnรบ dopravu bude nutnรฉ pripraviลฅ inรบ trasu.
Prognรณza ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy do roku 2050
Od roku 1989 neustรกle prebieha zรกsadnรก zmena deฤพby dopravnej prรกce aj vย nรกkladnej doprave, a to v prospech nรกkladnej (kamiรณnovej) automobilovej dopravy. Cestnรก nรกkladnรก doprava (CND) sa ukรกzala vyhovujรบcejลกia vzhฤพadom na dynamickรฉ a operatรญvne poลพiadavky trhovo orientovanej ekonomiky najmรค svojou schopnosลฅou prispรดsobovaลฅ sa poลพiadavkรกm na prepravu najrรดznejลกรญch druhov tovarov doย cestou dostupnรฝch destinรกciรญ.
Schopnosลฅ CND rรฝchlo sa prispรดsobiลฅ poลพiadavkรกm trhu priniesla mohutnรฝ presun dopravy nรกkladov zo ลพeleznice na cestu. ลฝeleznica sรบฤasne prestala plniลฅ dlhoroฤnรบย aย stabilnรบ funkciu dopravcu tovarov (najmรค hromadnรฝch). To spolu sย veฤพkou zotrvaฤnosลฅou vo vรฝvoji ลพelezniฤnรฝch tratรญ aย zariadenรญ vyvolalo รบpadok ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy, aย to aj napriek tomu, ลพe si ลพeleznica trvalo udrลพuje svoje ลกpecifickรฉ vรฝhody, najmรค vย cene prepravy tovarov na veฤพkรฉ vzdialenosti aย pri preprave hromadnรฝch substrรกtov.
Vย rรกmci projektu sa prognรณzoval vรฝvoj ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy, priฤom pri spracovanรญ prognรณzy bol takรฝto postup:
- vรฝber relevantnรฝch ลพelezniฤnรฝch tratรญ,
- analรฝza vyลฅaลพenosti tรฝchto tratรญ vย uplynulรฝch rokoch zย รบdajov ลฝSSK CARGO,
- zรญskanie priepustnosti jednotlivรฝch tratรญ (bez posudzovania priepustnosti jednotlivรฝch stanรญc) zย internetovรฝch zdrojov ลฝSR,
- vรฝpoฤet prognostickรฝch รบdajov pre vรฝhฤพadovรฉ nรกvrhovรฉ roky 2050 aย 2070 sย najlepลกou korelรกciou,
- zohฤพadnenie predpokladu vyลกลกieho tonรกลพneho vรฝkonu jednotlivรฝch nรกkladnรฝch vlakov, najmรค vย diaฤพkovej doprave, zย dneลกnรฝch priemernรฝch 300 โ 400 t/vlak na 900 โ 1 100 t/vlak,
- lokalizรกcia potrebnรฝch opatrenรญ na zvyลกovanie priepustnosti tratรญ na zรกklade porovnania poลพadovanej priepustnosti (vyplรฝvajรบcej ย z oฤakรกvanรฉho mnoลพstva nรกkladnej ย a osobnej dopravy) aย oฤakรกvanej priepustnosti jednotlivรฝch traลฅovรฝch รบsekov,
- zohฤพadnenie rozhodujรบceho faktu vyuลพitia celej dostupnej priepustnosti trate Devรญnska Novรก Ves โ Bratislava-hl. st. โ Bratislava-Vinohrady vรฝluฤne pre potreby osobnej dopravy,
- vรฝber novรฝch tangenciรกlnych trรกs cez masรญv Malรฝch Karpรกt, aย to:
- a) traลฅ ฤ. 128 (116) Kรบty โ Senica โ Jablonica โ Trnava โ Sereฤ
- b) novรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel v bratislavskom ลพelezniฤnom uzle (BลฝU).
Na zรกklade doterajลกieho vรฝvojaย skladby tovarov v ลพelezniฤnej nรกkladnej doprave sa vypoฤรญtali prognรณzne odbornรฉ odhady budรบceho moลพnรฉho vรฝvoja (obr. 1). Vย grafe na obr. 1 moลพno sledovaลฅ podstatnรฝ nรกrast prepravy kontajnerov aย pokles poลพiadaviek na prepravu tekutรฝch materiรกlov. Zย tรฝchto รบdajov je zrejmรก trvalรก aย rastรบca poลพiadavka na prepravu kontajnerov na rรดzne vzdialenosti. Zย uvedenรฝch zรกvislostรญ bolo moลพnรฉ zostaviลฅ vลกeobecnรฝ koeficient pre dlhodobรฝ nรกrast ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy bez podrobnejลกej ลกpecifikรกcie druhu nรกkladov. Oฤakรกvanรฝ rast prepravy nรกkladov by mal byลฅ zย ekologickรฝch dรดvodov zabezpeฤenรฝ prostrednรญctvom ลพelezniฤnej dopravy pri sรบbeลพnom regulovanรญ cestnej dopravy.
Pripravovanรก smernica Eร pre obmedzovanie tvorby sklenรญkovรฝch plynov sย cieฤพom dosiahnuลฅ nulovรฉ emisie CO2 do roku 2050 bude maลฅ veฤพmi vรกลพne dรดsledky na vรฝvoj cestnej nรกkladnej dopravy, najmรค diaฤพkovej, pretoลพe sa prejavรญ vย jej cene aย vย postupnom vytvรกranรญ rรดznych limitov pre doteraz niฤรญm neobmedzovanรบ cestnรบ nรกkladnรบ dopravu. Predpokladรก sa pribliลพnรฉ vyrovnanie podielu ลพelezniฤnej nรกkladnej aย cestnej dopravy vย pomere 50 : 50 (%) v sledovanom roku 2050, ฤo pokladรกme za ambiciรณzny, no nevyhnutnรฝ cieฤพ rozvoja nรกkladnej dopravy.
Pri preverovanรญ priepustnostรญ jednotlivรฝch tratรญ v ลกtudovanom regiรณne juhozรกpadnรฉho Slovenska, ktorรฝ spadรก do troch veฤพkรฝch รบzemnรฝch celkov (Bratislavskรฝ, Trnavskรฝ aย Nitriansky samosprรกvny kraj), sa definovali slabรฉ, mรกlo priepustnรฉ miesta vย ลพelezniฤnej sieti. Vย tejto sรบvislosti treba spomenรบลฅ dlhodobรฉ zanedbรกvanie rozvoja koฤพajovรฝch tratรญ, pozornosลฅ sa sรบstreฤuje iba na rozvoj diaฤพniฤnej siete aย vย ลพelezniฤnej oblasti na modernizรกciu zatiaฤพ jedinej trate na รบseku Bratislava โ ลฝilina.
Pri podrobnejลกej analรฝze smerovania jednotlivรฝch tokov ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy cez รบzemie juhozรกpadnรฉho Slovenska sa ukรกzalo, ลพe najsilnejลกie tovarovรฉ toky vedรบ vย hlavnom smere severozรกpad โ juhovรฝchod Eurรณpy vย trase TEN-T OEM koridoru, ฤo vย roku 2050 prinesie vย tomto dominantnom smere predpokladanรบ celkovรบ prepravovanรบ hmotnosลฅ vรคฤลกiu ako 23 mil. t/rok.
Vย tomto priestore sa historicky kriลพovali obchodnรฉ cesty vย smerovanรญ vรฝchod โ zรกpad aย sever โ juh, ฤo bude zrejme pokraฤovaลฅ aj naฤalej vย modernizovanej, tzv. Jantรกrovej ceste prepojenia Baltskรฉho mora a Jadranu. Veฤพkรฝ vรฝznam zรญska predฤบลพenie tzv. ลกirokorozchodnej trate vย smere vรฝchod โ zรกpad aย priame ลพelezniฤnรฉ prepojenie รกzijskรฉho priestoru sย Dunajom aย nรกsledne s eurรณpskym priestorom.
Pri cielenom zlepลกovanรญ prevรกdzkovรฝch parametrov ลพelezniฤnรฝch tratรญ aย zariadenรญ bude oprรกvnenรฝ predpoklad zvรฝลกenia hmotnosti prepravovanรฝch tovarov oย viac ako ย 26 mil. t/rok. Tento stav si bude vyลพadovaลฅ posilnenie priepustnosti vย poลพadovanom smere severozรกpad โ juhovรฝchod, a to najmรค skapacitnenรญm tangenciรกlnych tratรญ 128 (116 a 133) a 120 (130 a 135) na รบsekoch Kรบty โ Senica โ Trnava โ Sereฤ โ Galanta a Galanta โ Novรฉ Zรกmky โ ล tรบrovo/Komรกrno.
Vย priebehu spracovania tejto dokumentรกcie sa postupne preverovali rรดzne moลพnosti aย varianty vรฝslednรฉho rieลกenia pre ฤasovรฉ etapy rokov 2030 a 2050 s vรฝhฤพadom aลพ do roku 2070.
Pri nรกvrhoch rieลกenรญ sa preveroval aj tzv. variant 0, ktorรฝ poฤรญtal sย investรญciami iba na projekty vย sรบฤasnosti vo vรฝstavbe, prรญpadne schvรกlenรฉ aย pripravenรฉ na okamลพitรฉ zaฤatie. Vย ostatnรฝch navrhovanรฝch variantoch iลกlo o investรญcie, ktorรฉ dnes eลกte nie sรบ komplexne ani finanฤne pripravenรฉ. Vรฝsledky hodnotenia tรฝchto variantov vลกak ukรกzali, ลพe oฤakรกvanรฉ objemy nรกkladnej dopravy nie je moลพnรฉ zrealizovaลฅ bez novรฝch investรญciรญ.
Nรกvrh ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry
V dokumentรกcii CORCAP sรบ predstavenรฉ tri moลพnรฉ varianty (a dva subvarianty) rozvoja ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry v rieลกenom regiรณne.
Tangenciรกlny variant obr. 5a
Predpokladรก vyuลพรญvanie obchvatovejย trate CZ โ Kรบty โ Trnava โ Galanta โ Novรฉ Zรกmky โ ล tรบrovo/Komรกrno โ HU pre prioritnรฉ vedenie ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy v poลพadovanom smerovanรญ severozรกpad โ juhovรฝchod (obr. 5). Nรกvrh predstavuje podstatnรฉ skapacitnenie,ย zrรฝchlenie a vรฝraznรฉ zvรฝลกenie prepravnej intenzity nรกkladnej dopravy na obchvate.
Subvariant tangenciรกlny + ล RT
Predstavuje moลพnรฝ vรฝvoj v prepravnรฝch smeroch pri prevรกdzkovanรญ ลกirokorozchodnej trate (ล RT), na ktorej sa predpokladรก zaลฅaลพenie aลพ do hodnoty 24 mil. t/rok vย obojsmernej prevรกdzke (obr. 6). Ide o ลกpecializovanรบ jednokoฤพajnรบ traลฅ pre nรกkladnรบ ลพelezniฤnรบ dopravu sย novรฝm logistickรฝm centrom vย blรญzkosti Novรฝch Zรกmkov. Vย prรญpade jej realizรกcie pรดjde oย veฤพmi vรฝraznรฝ impulz rozvojovรฉho potenciรกlu celej oblasti juhozรกpadnรฉho Slovenska, kย ฤomu sa mรดลพu pripoฤรญtaลฅ aj potreby severnej ฤasti Maฤarska.
Zรกmer predฤบลพenia ลกirokorozchodnej trate zย Koลกรญc cez juh Slovenska aย Bratislavu aลพ do prรญstavu na Dunaji vo Viedni spracovalo rakรบske zdruลพenie Breitspur Plannungsgesellschaft (BVO)ย vย spoluprรกci so ลฝeleznicami Slovenskej republiky vย roku 2018. Takรกto ลพelezniฤnรก traลฅ by zabezpeฤila priame ลพelezniฤnรฉ spojenie vรฝchodnej รzie cez Rusko do krajรญn Eurรณpskej รบnie sย vylรบฤenรญm nรกmornej dopravy.
Rozhodujรบce stavby ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry vย tangenciรกlnom variante:
- traลฅ 128 (116 aย ฤasลฅ 133) Kรบty โ Senica โ Trnava โ Sereฤ, รบplnรฉ zdvojkoฤพajnenie,
- traลฅ 120 (130) Bratislava โ Novรฉ Zรกmky โ ล tรบrovo โ HU,
- traลฅ 124 (131) Bratislava โ Dunajskรก Streda โ Komรกrno, zdvojkoฤพajnenie aย elektrifikรกcia, traลฅovรก rรฝchlosลฅ 120 km/h,
- traลฅ 126 (110) Bratislava โ Kรบty โ CZ.
Radiรกlny variant obr. 7a
Vย tomto variante sa predpokladรก vyuลพรญvanie modernizovanรฝch radiรกlnych tratรญ vย smere do Bratislavy ajย sย novรฝm tunelovรฝm priechodom cez masรญv Malรฝch Karpรกt (obr. 7). Tento variant je z dรดvodu novรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela veฤพmi investiฤne nรกroฤnรฝ, preto sa odporรบฤa pripravovaลฅ realizรกciu vย neskorลกom obdobรญ (okolo roku 2050). Vรฝhodou mรดลพe byลฅ vyuลพitie dopravnej kapacity novรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela aj pre trasovanie a prevรกdzku pripravovanej vysokorรฝchlostnej trate (VRT) cez Bratislavu.
Subvariant radiรกlny + ล RT
Predstavuje moลพnรฝ vรฝvoj v prepravnรฝch smeroch pri prevรกdzkovanรญ ลกirokorozchodnej trate (ล RT).
Rozhodujรบce stavby ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry vย radiรกlnom variante:
- traลฅ 120 (130) Bratislava โ Novรฉ Zรกmky โ ล tรบrovo โ HU,
- traลฅ 124 (131) Bratislava โ Dunajskรก Streda โ Komรกrno, zdvojkoฤพajnenie aย elektrifikรกcia, traลฅovรก rรฝchlosลฅ 120 km/h,
- traลฅ 126 (100) Devรญnska Novรก Ves โ Marchegg (AT), elektrifikรกcia aย zdvojkoฤพajnenie,
- ลพelezniฤnรฝ tunel Bratislava-Lamaฤ โ Bratislava-Vinohrady,
- novรก traลฅ Trnovec nad Vรกhom (na trati 120 [130]) โ Nitra, dvojkoฤพajnรก traลฅ s parametrami trate 120 (130).
Tangenciรกlno-radiรกlny variant obr. 7b
Vo vzdialenejลกom vรฝhฤพade (do roku 2070) moลพno uvaลพovaลฅ oย vรฝslednej kombinรกcii radiรกlneho ย a tangenciรกlneho variantu do tzv. tangenciรกlno-radiรกlneho variantu. Tรกto kombinรกcia prirodzene vyplรฝva zย predpokladanรฉho dostatku nutnรฝch investรญciรญ do ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry, ฤo znamenรก, ลพe menej investiฤne nรกroฤnรฝ tangenciรกlny variant sa bude realizovaลฅ vย skorลกej etape ako nรกroฤnรฝ radiรกlny variant sย novรฝm ลพelezniฤnรฝm tunelom vย bratislavskom ลพelezniฤnom uzle (BลฝU).
Tangenciรกlno-radiรกlny variant bude znamenaลฅ kapacitne dostatoฤnรบ ลพelezniฤnรบ infraลกtruktรบru na zabezpeฤenie vลกetkรฝch predpokladanรฝch poลพiadaviek na ลพelezniฤnรบ nรกkladnรบ, ale aj osobnรบ, regionรกlnu a diaฤพkovรบ dopravu v regiรณne juhozรกpadnรฉho Slovenska.
ฤalลกie projekty, sย ktorรฝmi bude treba poฤรญtaลฅ vย roku 2070:
- novรฉ ลพelezniฤnรฉ traลฅovรฉ prepojenia โ prepojenie Galanty, Dunajskej Stredy aย Gyลru sย novรฝm ลพelezniฤnรฝm mostom cez Dunaj, prรญp. prepojenie Dunajskej Stredy aย Novรฝch Zรกmkov,
- vyuลพรญvanie novรฝch dopravnรฝch aย prepravnรฝch technolรณgiรญ,
- ลพelezniฤnรฉ mosty cez Dunaj vย Komรกrne a vย Medveฤove sย priฤพahlรฝmi รบsekmi ลพelezniฤnรฝch tratรญ,
- ลกirokorozchodnรก traลฅ Koลกice โ Bratislava (v prรญpade, ลพe sa nevybuduje do roku 2050),
- vysokorรฝchlostnรก traลฅ pre osobnรบ aj nรกkladnรบ ลพelezniฤnรบ dopravu (v prรญpade, ลพe sa nevybuduje do roku 2050),
- inรฉ projekty zlepลกujรบce rozvoj ลพelezniฤnej dopravy po urbanizaฤnรฝch osiach definovanรฝch vย KURS โ ลพelezniฤnรฉ prepojenie โ Bratislava โ Trnava โ Nitra, resp. aลพ Zvolen aย Banskรก Bystrica.
Multimodรกlna logistika
Sรบฤasลฅou projektu CORCAP je aj preverenie vyuลพรญvania ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy pre kvalitnรฉ prepravnรฉ sluลพby vย dotknutom regiรณne. Vย sรบฤasnosti sa potenciรกl ลพelezniฤnej siete vyuลพรญva nedostatoฤne, Eร pritom dlhodobo podporuje vyuลพรญvanie potenciรกlu ลพeleznรญc, ฤi uลพ zย hฤพadiska osobnej, ale aj nรกkladnej dopravy. Projekt CORCAP vychรกdza z trendu ฤalลกieho rozvoja nรกkladnej ลพelezniฤnej dopravy predovลกetkรฝm na รบkor diaฤพkovej nรกkladnej automobilovej dopravy. To, samozrejme, vyvolรกva potrebu vytvoriลฅ sรบฤasne efektรญvny systรฉm rรฝchleho aย bezproblรฉmovรฉho posunu tovarov vย reลฅazci multimodรกlne prekladisko (HUB) โ ลพeleznica, nรกsledne cesta โ logistickรฉ centrรก (poslednรฝ kilometer/last mile). Takisto to platรญ aj vย opaฤnom smere.
Pre moลพnรฉ umiestnenie multimodรกlnych prekladรญsk sa vย prvom priblรญลพenรญ aplikovala multikriteriรกlna analรฝza jednotiek LAU2 (obce, resp. mestskรฉ ฤasti vย prรญpade Bratislavy) vย rieลกenom รบzemรญ a vypoฤรญtal sa agregovanรฝ index atraktivity na bรกze 7 indikรกtorov โ dostupnosti kย rรดznym dopravnรฝm entitรกm (1. letisko, 2. prรญstav, 3. ลพeleznica, 4. diaฤพnica, resp. rรฝchlostnรก cesta aย 5. multimodรกlne prekladisko), populaฤnรฉho potenciรกlu aย existencie รบzemnรฉho plรกnu obce s definovanou funkฤnou plochou urฤenou na dopravu ฤi logistiku. Vรฝpoฤet sa vykonal osobitne pre roky 2020 aย 2050.
Vย Bratislavskom kraji dosiahla najlepลกiu hodnotu mestskรก ฤasลฅ Bratislava-Ruลพinov. Hoci sa mestskรฉ ฤasti Bratislavy analyzovali ako samostatnรฉ jednotky, pri stanovenรญ TOP 5 prekladรญsk vย kraji sa Bratislava povaลพovala za jeden celok. Nasledujรบ obce leลพiace na koridore Bratislava โ Senec, a to Ivanka pri Dunaji, Bernolรกkovo, Chorvรกtsky Grob aย mesto Senec. Vย roku 2050 sa po predpokladanom dobudovanรญ infraลกtruktรบry v okrese Senec situรกcia zmenรญ, mesto Senec nahradรญ obec Dunajskรก Luลพnรก.
Vย Trnavskom kraji takisto nastรกva zรกsadnรก zmena. Kรฝm ย v roku 2020 sรบ najvhodnejลกรญmi lokalitami obce leลพiace vย blรญzkosti koridoru Trnava โ Galanta โ Slรกdkoviฤovo (Trnava, Sereฤ, Gรกล, Dolnรก Streda, Galanta a Slรกdkoviฤovo), vย roku 2050 vystupujรบ po predpokladanom dobudovanรญ infraลกtruktรบry vย okrese Dunajskรก Streda do popredia mestรก ล amorรญn a Dunajskรก Streda spolu sย priฤพahlou obcou Kostolnรฉ Kraฤany. Zย pรดvodnรฉho zoznamu (rok 2020) zostรกvajรบ len mestรก Slรกdkoviฤovo aย Trnava.
V Nitrianskom kraji sa situรกcia medzi rokmi 2020 aย 2050 prakticky nemenรญ, najlepลกie hodnoty dosahujรบ obce vย okolรญ industriรกlneho parku v blรญzkosti Nitry (Nitra, ฤakajovce aย Luลพianky) aย mestรก ล aฤพa aย Komรกrno.
Vย druhom priblรญลพenรญ sa nรกsledne identifikovalo 26 makrolokalรญt a v rรกmci nich 42 mikrolokalรญt na moลพnรฉ umiestnenie multimodรกlnych prekladรญsk. Vลกetky lokality sรบ vย projekte podrobne definovanรฉ.
Na obr. 9 je znรกzornenรก jedna z moลพnostรญ priestorovรฉho rozmiestnenia prekladรญsk vrรกtane definovania ich hierarchickรฝch รบrovnรญ podฤพa vรฝznamnosti spolu s ich vzรกjomnรฝmi vzdialenosลฅami.
Kapitalizaฤnรฝ plรกn
Zรกvereฤnou etapou projektu je tzv. Kapitalizaฤnรฝ plรกn rozvoja koridoru. Predstavuje postupnosลฅ investiฤnรฝch etรกp vย realizรกcii TEN-T koridoru, vย ktorom saย podrobne posรบdili viacerรฉ moลพnosti, ako zabezpeฤiลฅ plynulosลฅ aย dostatoฤnรบ kapacitu prepravy nรกkladov cez juhozรกpadnรฉ Slovensko.
Posudzoval sa aj tzv. variant 0 (neinvestiฤnรฝ), ktorรฝ vลกak nie je rozvojovรฝ, iba udrลพuje ลพelezniฤnรบ prevรกdzku vย sรบฤasnรฝch parametroch aย polohรกch, ฤo je krajne nedostatoฤnรฉ.
Do roku 2030 moลพno podฤพa sรบฤasnรฝch znalostรญ oฤakรกvaลฅ, ลพe sa budรบ vyuลพรญvaลฅ najmรค modernizovanรฉ radiรกlne trate, no iba do ฤasu, keฤ bude nutnรฉ pouลพiลฅ celรบ kapacitu ลพelezniฤnej trate Devรญnska Novรก Ves โ Bratislava-Vinohrady (vrรกtane Bratislava-hl. st.) vรฝluฤne pre potreby osobnej dopravy. Na toto obdobie bude musieลฅ byลฅ pripravenรก aย spojazdnenรก modernizovanรก ลพelezniฤnรก traลฅ Kรบty โ Senica โ Trnava โ Sereฤ, priฤom tento zรกmer je investiฤne menej nรกroฤnรฝ ako budovanie radiรกlneho variantu so ลพelezniฤnรฝm tunelom Karpaty.
Vย obdobรญ rokov 2030 aลพ 2050 by sa ako hlavnรก nosnรก ลพelezniฤnรก traลฅ pre nรกkladnรบ dopravu pouลพรญvala tรกto tangenciรกlna traลฅ. Vย investiฤnom obdobรญ okolo roku 2050 moลพno predpokladaลฅ, ลพe bude vhodnรฝ ฤas na posilnenie investรญciรญ do ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry na radiรกlach do Bratislavy aj sย novรฝm ลพelezniฤnรฝm ย tunelom Karpaty. Nรกvrh tohto postupu, ktorรฝ si bude vyลพadovaลฅ podstatnรบ prestavbu bratislavskรฉho ลพelezniฤnรฉho uzla, podporujรบ aj zรกmery:
- trasovania vysokorรฝchlostnej trate Budapeลกลฅ โ Bratislava/Viedeล โ Praha โ Varลกava,
- trasovania ลกirokorozchodnej trate vรฝchod โ zรกpad (Haniska pri Koลกiciach โ Novรฉ Zรกmky โ Bratislava โ Viedeล).
Vo vรฝhฤพadovom obdobรญ roku 2070 by ลพelezniฤnรก infraลกtruktรบra vย tomto priestore mohla disponovaลฅ dostatkom kapacitnรฝch aย dostatoฤne rรฝchlych tratรญ na neobmedzovanรฝ tok tovarov vย poลพadovanรฝch smeroch.
K tomu treba splniลฅ poลพadovanรฉ ciele.
Do roku 2030:
- zabezpeฤovaลฅ plynulosลฅ aย rรฝchlosลฅ pre pribliลพne 90 % poลพadovanej nรกkladnej dopravy cez bratislavskรฝ ลพelezniฤnรฝ uzol,
- pripravovaลฅ a ฤiastoฤne aj zrealizovaลฅ modernizรกciu ลพelezniฤnej trate Kรบty โ Senica โ Trnava โ Sereฤ a v roku 2030 presun maximรกlneho mnoลพstva tovarovรฝch tokov mimo BลฝU.
Do roku 2050:
- maลฅ plne funkฤnรฝ tangenciรกlny variant,
- pripravovaลฅ realizรกciu VRT aย ล RT cez Bratislavu, ฤo si bude vyลพadovaลฅ aj znaฤnรบ prestavbu vlastnรฉho uzla,
- pripravovaลฅ a uskutoฤniลฅ realizรกciu novรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela Karpaty.
Do roku 2070:
- maลฅ plne funkฤnรฝ kombinovanรฝ tangenciรกlno-radiรกlny variant, ฤoho predpokladom je vybudovanรก celรก ลพelezniฤnรก infraลกtruktรบra,
- tรก bude vytvรกraลฅ vรฝrazne lepลกie moลพnosti na rozvoj ลพelezniฤnej, nielen nรกkladnej, ale aj osobnej a najmรค diaฤพkovej dopravy aj s VRT a ล RT.
Kapitalizaฤnรฝ plรกn predpokladรก prevzatie vรฝsledkov do spracovania nรกslednรฝch typov dokumentรกciรญ, ako sรบ รบzemnรฉ plรกny, plรกny sociรกlneho rozvoja aย hospodรกrskeho rozvoja aย pod. vย jednotlivรฝch dotknutรฝch sรญdlach.
Zรกver
ล pecifickรฝm cieฤพom projektu je vytvoriลฅ predpoklady aย podmienky na realizovanie 50ย % nรกkladnej dopravy na ลพeleznici do roku 2050, ฤo si vyลพaduje vybudovanie sรบstavy multimodรกlnych prekladรญsk na juhozรกpadnom Slovensku. Ide oย prekladiskรก celoลกtรกtneho, regionรกlneho aย aj lokรกlneho vรฝznamu, ktorรฉ by mali zabezpeฤiลฅ efektรญvnu preklรกdku hlavne medzi ลพelezniฤnou aย cestnou dopravou.
Na zรกklade analรฝzy vyuลพitia รบzemรญ existujรบcich ลพelezniฤnรฝch stanรญc navrhujeme vyuลพiลฅ ich nรกkladovรฉ priestory na vybudovanie multimodรกlnych prekladรญsk, priฤom by iลกlo hlavne oย podporu kontajnerovej dopravy. Formovanie multimodรกlnych prekladรญsk vytvรกra โlogistickรฝ potenciรกlโ vย jednotlivรฝch รบzemiach juhozรกpadnรฉho Slovenska sย podporou pre investiฤnรฉ projekty na bรกze verejno-sรบkromnรฉho partnerstva a nรกstrojov priestorovรฉho plรกnovania, ฤi uลพ รบzemnรฉho plรกnovania, alebo aj regionรกlnej politiky.
Je reรกlne predpokladaลฅ, ลพe vย dostupnom okolรญ multimodรกlnych prekladรญsk sa budรบ sรบstreฤovaลฅ nielen logistickรฉ centrรก, ale aj inรฉ zariadenia obฤianskej vybavenosti. To si, samozrejme, vyลพiada spracovanie urbanistickรฝch ลกtรบdiรญ, ich priemet do รบzemnรฝch plรกnov na รบrovni obcรญ aย krajov, ako aj systematickรบ podporu projektovรฝch zรกmerov zย oblasti regionรกlnej politiky. Vย budรบcnosti ย bude potrebnรฉ vytvoriลฅ v ย priestorovom plรกnovanรญ novรฉ nรกstroje na monitorovanie stavu aย priebeลพnรฉ hodnotenie opatrenรญ na zlepลกenie kvality sรญdelnรฉho prostredia aj sย vytvorenรญm primeranรฝch sociรกlno-ekonomickรฝch, รบzemno-technickรฝch, kultรบrno-historickรฝch aย ekologickรฝch podmienok vย รบzemรญ.
Zรกvereฤnรก ฤasลฅ kapitalizaฤnรฉho plรกnu obsahuje jednak vecnรฉ zhrnutie navrhovanรฝch investiฤnรฝch projektov, jednak nรกvrh opatrenรญ na realizรกciu takรฉho systรฉmu nรกkladnej ลพelezniฤnej dopravy na juhozรกpadnom Slovensku, ktorรฝ by naplnil ลกpecifickรฝ cieฤพ projektu CORCAP dosiahnuลฅ stav, keฤ by sa prostrednรญctvom ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry realizovalo vย roku 2050 minimรกlne 50 % objemu nรกkladnej dopravy.
รzemie Bratislavy je so svojรญm BลฝU najproblematickejลกรญm priestorom vzhฤพadom na ย vรฝrazne obmedzenรบ priepustnosลฅ ลพelezniฤnรฝch tratรญ. Zย tรฝchto dรดvodov sa pozornosลฅ venovala aj tzv. radiรกlnemu variantu, ktorรฝ trasuje hlavnรฉ prรบdy nรกkladnej dopravy aj cez ลพelezniฤnรฉ trate BลฝU aย navrhuje novรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel cez Malรฉ Karpaty. Tento tunel mรดลพe byลฅ zรกkladnรฝm prvkom pripravovanej vysokorรฝchlostnej trate Budapeลกลฅ โ Bratislava โ (Viedeล) โ Praha โ Varลกava. Novรฝ koncept ลพelezniฤnรฝch tratรญ vย Bratislave pritom musรญ byลฅ sรบฤasลฅou komplexnรฉho urbanistickรฉho rieลกenia mesta.
Vลกetky podrobnรฉ informรกcie o projekte CORCAP sรบ verejneย dostupnรฉ na internetovej strรกnkeย www.ipp-oz.sk.