ลฝelezniฤnรก doprava.

Projekt CORCAP: budรบcnosลฅ ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy vย regiรณne juhozรกpadnรฉho Slovenska

Partneri sekcie:

Projekt CORCAP (Kapitalizaฤnรฝ plรกn TEN-T koridoru pre regionรกlny rozvoj a logistiku), realizovanรฝ v rรกmci programu Strednรก Eurรณpa 2014 โ€“ 2020, sa zaoberรก prognรณzou nรกkladnej dopravy do roku 2050 s moลพnosลฅami jej vรฝhฤพadu aลพ do roku 2070. Rieลกenรฝm รบzemรญm je priestor juhozรกpadnรฉho Slovenska (Bratislavskรฝ, Trnavskรฝ a Nitriansky kraj). Na zรกklade vykonanรฝch analรฝz predstavujeme moลพnosti zabezpeฤenia potrebnรฝch ย trรกs pre nรกkladnรบ dopravu v tomto regiรณne. Nadvรคznou ฤinnosลฅou je lokalizรกcia multimodรกlnych prekladรญsk a ich vplyv na urbanistickรบ ลกtruktรบru

Zรกmery rieลกenia

Podpora rozvoja ekologickej a efektรญvnej nรกkladnej prepravy v strednej Eurรณpe je tรฉmou medzinรกrodnej iniciatรญvy zdruลพujรบcej ลกpecialistov z oblasti dopravy a รบzemnรฉho plรกnovania z Nemecka, ฤŒeskej republiky, Maฤarska a Slovenska. Hlavnรฝm cieฤพom tejto iniciatรญvy je posilniลฅ spoluprรกcu zรบฤastnenรฝch strรกn v oblasti nรกkladnej (ale aj osobnej) dopravy a logistiky pozdฤบลพ osi Hamburg/Rostock โ€“ Drรกลพฤany โ€“ Praha โ€“ Viedeลˆ/Bratislava โ€“ Budapeลกลฅ a premietnuลฅ TEN-T koridor Orient/East-Med do regionรกlnych rozvojovรฝch stratรฉgiรญ, รบzemnรฝch plรกnov a politรญk.

Orient/East-Med (OEM) koridor prechรกdza na รบzemรญ Slovenska ฤasลฅou Trnavskรฉho kraja (v jeho severozรกpadnej ฤasti) a Bratislavskรฝm krajom, a to vย severojuลพnom smere. ฤŽalej pokraฤuje z Bratislavy smerom cez Petrลพalku do Maฤarska a po maฤarskej strane รบzemia aลพ do mesta Komรกrom, priฤom do tohto koridoru patrรญ aj prรญstav na slovenskej strane v meste Komรกrno (Nitriansky kraj).

Inลกtitรบt priestorovรฉho plรกnovania (ako slovenskรฝ partner projektu) rozลกรญril jeho รบzemnรฝ zรกber na celรฝ regiรณn juhozรกpadnรฉho Slovenska. Dรดvodom bola hlavne nevyhnutnosลฅ vyhnรบลฅ sa vรฝluฤnรฉmu tranzitu nรกkladnej ลพelezniฤnej dopravy celoeurรณpskeho vรฝznamu cez centrum bratislavskรฉho regiรณnu.

Obr. 1 Vรฝvoj rastu jednotlivรฝch druhov tovarov vย ลพelezniฤnej nรกkladnej doprave (ลฝND)
Obr. 1 Vรฝvoj rastu jednotlivรฝch druhov tovarov vย ลพelezniฤnej nรกkladnej doprave (ลฝND) | Zdroj: Archรญv autorov

Projekt CORCAP (Kapitalizaฤnรฝ plรกn TEN-T koridoru pre regionรกlny rozvoj aย logistiku) bol schvรกlenรฝ ฤlenmi monitorovacej komisie programu Strednรก Eurรณpa 2014 โ€“ 2020 (Interreg CENTRAL EUROPE) v januรกri 2019. Je zameranรฝ na cielenรบ podporu ลพelezniฤnej dopravy, najmรค nรกkladnej dopravy, ktorรก je dlhodobo zatlรกฤanรก do รบpadku ลพivelnรฝm rozvojom cestnej nรกkladnej dopravy. Projekt reลกpektuje snahu (aj Eurรณpskej รบnie) podporiลฅ ekologickรฉ druhy dopravy (aj ลพeleznice) sย cieฤพom prispieลฅ k dosiahnutiu uhlรญkovej neutrality vย Eurรณpe do roku 2050.

Hlavnou รบlohou projektu je preveriลฅ v dlhodobom horizonte moลพnosti aย potreby ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy na jednom zo zรกkladnรฝch eurรณpskych koridorov vย rieลกenom รบzemรญ. Vย projekte sa skรบmali takรฉ moลพnosti rozvoja ลพelezniฤnรฝch trรกs aย zariadenรญ, ktorรฉ by boli vyhovujรบcou alternatรญvou pre doteraz neudrลพateฤพnรฝ nรกrast automobilovej kamiรณnovej dopravy.

Dรดleลพitรฝm vรฝchodiskom bol Regionรกlny plรกn udrลพateฤพnej mobility Bratislavskรฉho samosprรกvneho kraja (schvรกlenรฝ v roku 2021), ktorรฝ sa takisto zameriava na zvรฝลกenie priepustnosti ลพelezniฤnรฝch tratรญ tak, aby ลพelezniฤnรก doprava bola schopnรก prevziaลฅ vรคฤลกรญ podiel na prepravnรฝch vรฝkonoch v osobnej, najmรค regionรกlnej doprave.

Tento plรกn sรบฤasneย skonลกtatoval, ลพe kapacita ลพelezniฤnej siete vย รบseku Devรญnska Novรก Ves โ€“ Bratislava-hl.ย st. โ€“ Bratislava-Vinohrady sa bude prioritne vyuลพรญvaลฅ pre potreby ลพelezniฤnej osobnej dopravy aย pre ลพelezniฤnรบ nรกkladnรบ dopravu bude nutnรฉ pripraviลฅ inรบ trasu.

Obr. 2 Krivka nรกrastu ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy.
Obr. 2 Krivka nรกrastu ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy. | Zdroj: Archรญv autorov

Prognรณza ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy do roku 2050

Od roku 1989 neustรกle prebieha zรกsadnรก zmena deฤพby dopravnej prรกce aj vย nรกkladnej doprave, a to v prospech nรกkladnej (kamiรณnovej) automobilovej dopravy. Cestnรก nรกkladnรก doprava (CND) sa ukรกzala vyhovujรบcejลกia vzhฤพadom na dynamickรฉ a operatรญvne poลพiadavky trhovo orientovanej ekonomiky najmรค svojou schopnosลฅou prispรดsobovaลฅ sa poลพiadavkรกm na prepravu najrรดznejลกรญch druhov tovarov doย cestou dostupnรฝch destinรกciรญ.

Schopnosลฅ CND rรฝchlo sa prispรดsobiลฅ poลพiadavkรกm trhu priniesla mohutnรฝ presun dopravy nรกkladov zo ลพeleznice na cestu. ลฝeleznica sรบฤasne prestala plniลฅ dlhoroฤnรบย aย stabilnรบ funkciu dopravcu tovarov (najmรค hromadnรฝch). To spolu sย veฤพkou zotrvaฤnosลฅou vo vรฝvoji ลพelezniฤnรฝch tratรญ aย zariadenรญ vyvolalo รบpadok ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy, aย to aj napriek tomu, ลพe si ลพeleznica trvalo udrลพuje svoje ลกpecifickรฉ vรฝhody, najmรค vย cene prepravy tovarov na veฤพkรฉ vzdialenosti aย pri preprave hromadnรฝch substrรกtov.

Obr. 3 Predpoklad zmeny pomerov deฤพby dopravnej prรกce CND (ลฝND).
Obr. 3 Predpoklad zmeny pomerov deฤพby dopravnej prรกce CND (ลฝND). | Zdroj: Archรญv autorov

Vย rรกmci projektu sa prognรณzoval vรฝvoj ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy, priฤom pri spracovanรญ prognรณzy bol takรฝto postup:

  1. vรฝber relevantnรฝch ลพelezniฤnรฝch tratรญ,
  2. analรฝza vyลฅaลพenosti tรฝchto tratรญ vย uplynulรฝch rokoch zย รบdajov ลฝSSK CARGO,
  3. zรญskanie priepustnosti jednotlivรฝch tratรญ (bez posudzovania priepustnosti jednotlivรฝch stanรญc) zย internetovรฝch zdrojov ลฝSR,
  4. vรฝpoฤet prognostickรฝch รบdajov pre vรฝhฤพadovรฉ nรกvrhovรฉ roky 2050 aย 2070 sย najlepลกou korelรกciou,
  5. zohฤพadnenie predpokladu vyลกลกieho tonรกลพneho vรฝkonu jednotlivรฝch nรกkladnรฝch vlakov, najmรค vย diaฤพkovej doprave, zย dneลกnรฝch priemernรฝch 300 โ€“ 400 t/vlak na 900 โ€“ 1 100 t/vlak,
  6. lokalizรกcia potrebnรฝch opatrenรญ na zvyลกovanie priepustnosti tratรญ na zรกklade porovnania poลพadovanej priepustnosti (vyplรฝvajรบcej ย z oฤakรกvanรฉho mnoลพstva nรกkladnej ย a osobnej dopravy) aย oฤakรกvanej priepustnosti jednotlivรฝch traลฅovรฝch รบsekov,
  7. zohฤพadnenie rozhodujรบceho faktu vyuลพitia celej dostupnej priepustnosti trate Devรญnska Novรก Ves โ€“ Bratislava-hl. st. โ€“ Bratislava-Vinohrady vรฝluฤne pre potreby osobnej dopravy,
  8. vรฝber novรฝch tangenciรกlnych trรกs cez masรญv Malรฝch Karpรกt, aย to:
  • a) traลฅ ฤ. 128 (116) Kรบty โ€“ Senica โ€“ Jablonica โ€“ Trnava โ€“ Sereฤ
  • b) novรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel v bratislavskom ลพelezniฤnom uzle (BลฝU).

Na zรกklade doterajลกieho vรฝvojaย skladby tovarov v ลพelezniฤnej nรกkladnej doprave sa vypoฤรญtali prognรณzne odbornรฉ odhady budรบceho moลพnรฉho vรฝvoja (obr. 1). Vย  grafe na obr. 1 moลพno sledovaลฅ podstatnรฝ nรกrast prepravy kontajnerov aย pokles poลพiadaviek na prepravu tekutรฝch materiรกlov. Zย tรฝchto รบdajov je zrejmรก trvalรก aย rastรบca poลพiadavka na prepravu kontajnerov na rรดzne vzdialenosti. Zย uvedenรฝch zรกvislostรญ bolo moลพnรฉ zostaviลฅ vลกeobecnรฝ koeficient pre dlhodobรฝ nรกrast ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy bez podrobnejลกej ลกpecifikรกcie druhu nรกkladov. Oฤakรกvanรฝ rast prepravy nรกkladov by mal byลฅ zย ekologickรฝch dรดvodov zabezpeฤenรฝ prostrednรญctvom ลพelezniฤnej dopravy pri sรบbeลพnom regulovanรญ cestnej dopravy.

Obr. 4 Oฤakรกvanรฉ hlavnรฉ toky tovarov vย roku 2050
Obr. 4 Oฤakรกvanรฉ hlavnรฉ toky tovarov vย roku 2050. | Zdroj: Archรญv autorov

Pripravovanรก smernica Eรš pre obmedzovanie tvorby sklenรญkovรฝch plynov sย cieฤพom dosiahnuลฅ nulovรฉ emisie CO2 do roku 2050 bude maลฅ veฤพmi vรกลพne dรดsledky na vรฝvoj cestnej nรกkladnej dopravy, najmรค diaฤพkovej, pretoลพe sa prejavรญ vย jej cene aย vย postupnom vytvรกranรญ rรดznych limitov pre doteraz niฤรญm neobmedzovanรบ cestnรบ nรกkladnรบ dopravu. Predpokladรก sa pribliลพnรฉ vyrovnanie podielu ลพelezniฤnej nรกkladnej aย cestnej dopravy vย pomere 50 : 50 (%) v sledovanom roku 2050, ฤo pokladรกme za ambiciรณzny, no nevyhnutnรฝ cieฤพ rozvoja nรกkladnej dopravy.

Pri preverovanรญ priepustnostรญ jednotlivรฝch tratรญ v ลกtudovanom regiรณne juhozรกpadnรฉho Slovenska, ktorรฝ spadรก do troch veฤพkรฝch รบzemnรฝch celkov (Bratislavskรฝ, Trnavskรฝ aย Nitriansky samosprรกvny kraj), sa definovali slabรฉ, mรกlo priepustnรฉ miesta vย ลพelezniฤnej sieti. Vย tejto sรบvislosti treba spomenรบลฅ dlhodobรฉ zanedbรกvanie rozvoja koฤพajovรฝch tratรญ, pozornosลฅ sa sรบstreฤuje iba na rozvoj diaฤพniฤnej siete aย vย ลพelezniฤnej oblasti na modernizรกciu zatiaฤพ jedinej trate na รบseku Bratislava โ€“ ลฝilina.

Pri podrobnejลกej analรฝze smerovania jednotlivรฝch tokov ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy cez รบzemie juhozรกpadnรฉho Slovenska sa ukรกzalo, ลพe najsilnejลกie tovarovรฉ toky vedรบ vย hlavnom smere severozรกpad โ€“ juhovรฝchod Eurรณpy vย trase TEN-T OEM koridoru, ฤo vย roku 2050 prinesie vย tomto dominantnom smere predpokladanรบ celkovรบ prepravovanรบ hmotnosลฅ vรคฤลกiu ako 23 mil. t/rok.

Obr. 5 Tangenciรกlny variant โ€“ predpokladanรฉ dopravnรฉ zรกลฅaลพe aย investรญcie vย roku 2050.
Obr. 5 Tangenciรกlny variant โ€“ predpokladanรฉ dopravnรฉ zรกลฅaลพe aย investรญcie vย roku 2050. | Zdroj: Archรญv autorov

Vย tomto priestore sa historicky kriลพovali obchodnรฉ cesty vย smerovanรญ vรฝchod โ€“ zรกpad aย sever โ€“ juh, ฤo bude zrejme pokraฤovaลฅ aj naฤalej vย modernizovanej, tzv. Jantรกrovej ceste prepojenia Baltskรฉho mora a Jadranu. Veฤพkรฝ vรฝznam zรญska predฤบลพenie tzv. ลกirokorozchodnej trate vย smere vรฝchod โ€“ zรกpad aย priame ลพelezniฤnรฉ prepojenie รกzijskรฉho priestoru sย Dunajom aย nรกsledne s eurรณpskym priestorom.

Pri cielenom zlepลกovanรญ prevรกdzkovรฝch parametrov ลพelezniฤnรฝch tratรญ aย zariadenรญ bude oprรกvnenรฝ predpoklad zvรฝลกenia hmotnosti prepravovanรฝch tovarov oย viac ako ย 26 mil. t/rok. Tento stav si bude vyลพadovaลฅ posilnenie priepustnosti vย poลพadovanom smere severozรกpad โ€“ juhovรฝchod, a to najmรค skapacitnenรญm tangenciรกlnych tratรญ 128 (116 a 133) a 120 (130 a 135) na รบsekoch Kรบty โ€“ Senica โ€“ Trnava โ€“ Sereฤ โ€“ Galanta a Galanta โ€“ Novรฉ Zรกmky โ€“ ล tรบrovo/Komรกrno.

Vย priebehu spracovania tejto dokumentรกcie sa postupne preverovali rรดzne moลพnosti aย varianty vรฝslednรฉho rieลกenia pre ฤasovรฉ etapy rokov 2030 a 2050 s vรฝhฤพadom aลพ do roku 2070.

Pri nรกvrhoch rieลกenรญ sa preveroval aj tzv. variant 0, ktorรฝ poฤรญtal sย investรญciami iba na projekty vย sรบฤasnosti vo vรฝstavbe, prรญpadne schvรกlenรฉ aย pripravenรฉ na okamลพitรฉ zaฤatie. Vย ostatnรฝch navrhovanรฝch variantoch iลกlo o investรญcie, ktorรฉ dnes eลกte nie sรบ komplexne ani finanฤne pripravenรฉ. Vรฝsledky hodnotenia tรฝchto variantov vลกak ukรกzali, ลพe oฤakรกvanรฉ objemy nรกkladnej dopravy nie je moลพnรฉ zrealizovaลฅ bez novรฝch investรญciรญ.

Obr. 6 Subvariant tangenciรกlny + ล RT โ€“ predpokladanรฉ dopravnรฉ zรกลฅaลพe vย roku 2050.
Obr. 6 Subvariant tangenciรกlny + ล RT โ€“ predpokladanรฉ dopravnรฉ zรกลฅaลพe vย roku 2050. | Zdroj: Archรญv autorov

Nรกvrh ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry

V dokumentรกcii CORCAP sรบ predstavenรฉ tri moลพnรฉ varianty (a dva subvarianty) rozvoja ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry v rieลกenom regiรณne.

Tangenciรกlny variant obr. 5a

Predpokladรก vyuลพรญvanie obchvatovejย  trate CZ โ€“ Kรบty โ€“ Trnava โ€“ Galanta โ€“ Novรฉ Zรกmky โ€“ ล tรบrovo/Komรกrno โ€“ HU pre prioritnรฉ vedenie ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy v poลพadovanom smerovanรญ severozรกpad โ€“ juhovรฝchod (obr. 5). Nรกvrh predstavuje podstatnรฉ skapacitnenie,ย zrรฝchlenie a vรฝraznรฉ zvรฝลกenie prepravnej intenzity nรกkladnej dopravy na obchvate.

Subvariant tangenciรกlny + ล RT

Predstavuje moลพnรฝ vรฝvoj v prepravnรฝch smeroch pri prevรกdzkovanรญ ลกirokorozchodnej trate (ล RT), na ktorej sa predpokladรก zaลฅaลพenie aลพ do hodnoty 24 mil. t/rok vย obojsmernej prevรกdzke (obr. 6). Ide o ลกpecializovanรบ jednokoฤพajnรบ traลฅ pre nรกkladnรบ ลพelezniฤnรบ dopravu sย novรฝm logistickรฝm centrom vย  blรญzkosti Novรฝch Zรกmkov. Vย prรญpade jej realizรกcie pรดjde oย veฤพmi vรฝraznรฝ impulz rozvojovรฉho potenciรกlu celej oblasti juhozรกpadnรฉho Slovenska, kย ฤomu sa mรดลพu pripoฤรญtaลฅ aj potreby severnej ฤasti Maฤarska.

Zรกmer predฤบลพenia ลกirokorozchodnej trate zย Koลกรญc cez juh Slovenska aย Bratislavu aลพ do prรญstavu na Dunaji vo Viedni spracovalo rakรบske zdruลพenie Breitspur Plannungsgesellschaft (BVO)ย vย spoluprรกci so ลฝeleznicami Slovenskej republiky vย roku 2018. Takรกto ลพelezniฤnรก traลฅ by zabezpeฤila priame ลพelezniฤnรฉ spojenie vรฝchodnej รzie cez Rusko do krajรญn Eurรณpskej รบnie sย vylรบฤenรญm nรกmornej dopravy.

Obr. 7 Radiรกlny variant โ€“ predpokladanรฉ dopravnรฉ zรกลฅaลพe aย investรญcie na ลพelezniciย roku 2050.
Obr. 7 Radiรกlny variant โ€“ predpokladanรฉ dopravnรฉ zรกลฅaลพe aย investรญcie na ลพelezniciย roku 2050. | Zdroj: Archรญv autorov

Rozhodujรบce stavby ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry vย tangenciรกlnom variante:

  • traลฅ 128 (116 aย ฤasลฅ 133) Kรบty โ€“ Senica โ€“ Trnava โ€“ Sereฤ, รบplnรฉ zdvojkoฤพajnenie,
  • traลฅ 120 (130) Bratislava โ€“ Novรฉ Zรกmky โ€“ ล tรบrovo โ€“ HU,
  • traลฅ 124 (131) Bratislava โ€“ Dunajskรก Streda โ€“ Komรกrno, zdvojkoฤพajnenie aย elektrifikรกcia, traลฅovรก rรฝchlosลฅ 120 km/h,
  • traลฅ 126 (110) Bratislava โ€“ Kรบty โ€“ CZ.

Radiรกlny variant obr. 7a

Vย tomto variante sa predpokladรก vyuลพรญvanie modernizovanรฝch radiรกlnych tratรญ vย smere do Bratislavy ajย sย novรฝm tunelovรฝm priechodom cez masรญv Malรฝch Karpรกt (obr. 7). Tento variant je z dรดvodu novรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela veฤพmi investiฤne nรกroฤnรฝ, preto sa odporรบฤa pripravovaลฅ realizรกciu vย neskorลกom obdobรญ (okolo roku 2050). Vรฝhodou mรดลพe byลฅ vyuลพitie dopravnej kapacity novรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela aj pre trasovanie a prevรกdzku pripravovanej vysokorรฝchlostnej trate (VRT) cez Bratislavu.

Subvariant radiรกlny + ล RT

Predstavuje moลพnรฝ vรฝvoj v prepravnรฝch smeroch pri prevรกdzkovanรญ ลกirokorozchodnej trate (ล RT).

Rozhodujรบce stavby ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry vย radiรกlnom variante:

  • traลฅ 120 (130) Bratislava โ€“ Novรฉ Zรกmky โ€“ ล tรบrovo โ€“ HU,
  • traลฅ 124 (131) Bratislava โ€“ Dunajskรก Streda โ€“ Komรกrno, zdvojkoฤพajnenie aย elektrifikรกcia, traลฅovรก rรฝchlosลฅ 120 km/h,
  • traลฅ 126 (100) Devรญnska Novรก Ves โ€“ Marchegg (AT), elektrifikรกcia aย zdvojkoฤพajnenie,
  • ลพelezniฤnรฝ tunel Bratislava-Lamaฤ โ€“ Bratislava-Vinohrady,
  • novรก traลฅ Trnovec nad Vรกhom (na trati 120 [130]) โ€“ Nitra, dvojkoฤพajnรก traลฅ s parametrami trate 120 (130).

Tangenciรกlno-radiรกlny variant obr. 7b

Vo vzdialenejลกom vรฝhฤพade (do roku 2070) moลพno uvaลพovaลฅ oย vรฝslednej kombinรกcii radiรกlneho ย a tangenciรกlneho variantu do tzv. tangenciรกlno-radiรกlneho variantu. Tรกto kombinรกcia prirodzene vyplรฝva zย predpokladanรฉho dostatku nutnรฝch investรญciรญ do ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry, ฤo znamenรก, ลพe menej investiฤne nรกroฤnรฝ tangenciรกlny variant sa bude realizovaลฅ vย skorลกej etape ako nรกroฤnรฝ radiรกlny variant sย novรฝm ลพelezniฤnรฝm tunelom vย bratislavskom ลพelezniฤnom uzle (BลฝU).

Tangenciรกlno-radiรกlny variant bude znamenaลฅ kapacitne dostatoฤnรบ ลพelezniฤnรบ infraลกtruktรบru na zabezpeฤenie vลกetkรฝch predpokladanรฝch poลพiadaviek na ลพelezniฤnรบ nรกkladnรบ, ale aj osobnรบ, regionรกlnu a diaฤพkovรบ dopravu v regiรณne juhozรกpadnรฉho Slovenska.

ฤŽalลกie projekty, sย ktorรฝmi bude treba poฤรญtaลฅ vย roku 2070:

  • novรฉ ลพelezniฤnรฉ traลฅovรฉ prepojenia โ€“ prepojenie Galanty, Dunajskej Stredy aย Gyล‘ru sย novรฝm ลพelezniฤnรฝm mostom cez Dunaj, prรญp. prepojenie Dunajskej Stredy aย Novรฝch Zรกmkov,
  • vyuลพรญvanie novรฝch dopravnรฝch aย prepravnรฝch technolรณgiรญ,
  • ลพelezniฤnรฉ mosty cez Dunaj vย Komรกrne a vย Medveฤove sย priฤพahlรฝmi รบsekmi ลพelezniฤnรฝch tratรญ,
  • ลกirokorozchodnรก traลฅ Koลกice โ€“ Bratislava (v prรญpade, ลพe sa nevybuduje do roku 2050),
  • vysokorรฝchlostnรก traลฅ pre osobnรบ aj nรกkladnรบ ลพelezniฤnรบ dopravu (v prรญpade, ลพe sa nevybuduje do roku 2050),
  • inรฉ projekty zlepลกujรบce rozvoj ลพelezniฤnej dopravy po urbanizaฤnรฝch osiach definovanรฝch vย KURS โ€“ ลพelezniฤnรฉ prepojenie โ€“ Bratislava โ€“ Trnava โ€“ Nitra, resp. aลพ Zvolen aย Banskรก Bystrica.

Multimodรกlna logistika

Sรบฤasลฅou projektu CORCAP je aj preverenie vyuลพรญvania ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy pre kvalitnรฉ prepravnรฉ sluลพby vย dotknutom regiรณne. Vย sรบฤasnosti sa potenciรกl ลพelezniฤnej siete vyuลพรญva nedostatoฤne, Eรš pritom dlhodobo podporuje vyuลพรญvanie potenciรกlu ลพeleznรญc, ฤi uลพ zย hฤพadiska osobnej, ale aj nรกkladnej dopravy. Projekt CORCAP vychรกdza z trendu ฤalลกieho rozvoja nรกkladnej ลพelezniฤnej dopravy predovลกetkรฝm na รบkor diaฤพkovej nรกkladnej automobilovej dopravy. To, samozrejme, vyvolรกva potrebu vytvoriลฅ sรบฤasne efektรญvny systรฉm rรฝchleho aย bezproblรฉmovรฉho posunu tovarov vย reลฅazci multimodรกlne prekladisko (HUB) โ€“ ลพeleznica, nรกsledne cesta โ€“ logistickรฉ centrรก (poslednรฝ kilometer/last mile). Takisto to platรญ aj vย opaฤnom smere.

Pre moลพnรฉ umiestnenie multimodรกlnych prekladรญsk sa vย prvom priblรญลพenรญ aplikovala multikriteriรกlna analรฝza jednotiek LAU2 (obce, resp. mestskรฉ ฤasti vย prรญpade Bratislavy) vย rieลกenom รบzemรญ a vypoฤรญtal sa agregovanรฝ index atraktivity na bรกze 7 indikรกtorov โ€“ dostupnosti kย rรดznym dopravnรฝm entitรกm (1. letisko, 2. prรญstav, 3. ลพeleznica, 4. diaฤพnica, resp. rรฝchlostnรก cesta aย 5. multimodรกlne prekladisko), populaฤnรฉho potenciรกlu aย existencie รบzemnรฉho plรกnu obce s definovanou funkฤnou plochou urฤenou na dopravu ฤi logistiku. Vรฝpoฤet sa vykonal osobitne pre roky 2020 aย 2050.

Obr. 8 Potenciรกlne makro- a mikrolokality multimodรกlnych prekladรญsk na juhozรกpadnom Slovensku aย ich umiestnenie zย hฤพadiska ลฅaลพรญsk osรญdlenia definovanรฝch v dokumente KรšRS.
Obr. 8 Potenciรกlne makro- a mikrolokality multimodรกlnych prekladรญsk na juhozรกpadnom Slovensku aย ich umiestnenie zย hฤพadiska ลฅaลพรญsk osรญdlenia definovanรฝch v dokumente KรšRS. | Zdroj: Archรญv autorov

Vย Bratislavskom kraji dosiahla najlepลกiu hodnotu mestskรก ฤasลฅ Bratislava-Ruลพinov. Hoci sa mestskรฉ ฤasti Bratislavy analyzovali ako samostatnรฉ jednotky, pri stanovenรญ TOP 5 prekladรญsk vย kraji sa Bratislava povaลพovala za jeden celok. Nasledujรบ obce leลพiace na koridore Bratislava โ€“ Senec, a to Ivanka pri Dunaji, Bernolรกkovo, Chorvรกtsky Grob aย mesto Senec. Vย roku 2050 sa po predpokladanom dobudovanรญ infraลกtruktรบry v okrese Senec situรกcia zmenรญ, mesto Senec nahradรญ obec Dunajskรก Luลพnรก.

Vย Trnavskom kraji takisto nastรกva zรกsadnรก zmena. Kรฝm ย v roku 2020 sรบ najvhodnejลกรญmi lokalitami obce leลพiace vย blรญzkosti koridoru Trnava โ€“ Galanta โ€“ Slรกdkoviฤovo (Trnava, Sereฤ, Gรกลˆ, Dolnรก Streda, Galanta a Slรกdkoviฤovo), vย roku 2050 vystupujรบ po predpokladanom dobudovanรญ infraลกtruktรบry vย okrese Dunajskรก Streda do popredia mestรก ล amorรญn a Dunajskรก Streda spolu sย priฤพahlou obcou Kostolnรฉ Kraฤany. Zย pรดvodnรฉho zoznamu (rok 2020) zostรกvajรบ len mestรก Slรกdkoviฤovo aย Trnava.

V Nitrianskom kraji sa situรกcia medzi rokmi 2020 aย 2050 prakticky nemenรญ, najlepลกie hodnoty dosahujรบ obce vย okolรญ industriรกlneho parku v blรญzkosti Nitry (Nitra, ฤŒakajovce aย Luลพianky) aย mestรก ล aฤพa aย Komรกrno.

Vย druhom priblรญลพenรญ sa nรกsledne identifikovalo 26 makrolokalรญt a v rรกmci nich 42 mikrolokalรญt na moลพnรฉ umiestnenie multimodรกlnych prekladรญsk. Vลกetky lokality sรบ vย projekte podrobne definovanรฉ.

Na obr. 9 je znรกzornenรก jedna z moลพnostรญ priestorovรฉho rozmiestnenia prekladรญsk vrรกtane definovania ich hierarchickรฝch รบrovnรญ podฤพa vรฝznamnosti spolu s ich vzรกjomnรฝmi vzdialenosลฅami.

Obr. 9 Ukรกลพka moลพnรฉho priestorovรฉho a hierarchickรฉho usporiadania navrhovanรฝch prekladรญsk s ich vzรกjomnรฝmi vzdialenosลฅami.
Obr. 9 Ukรกลพka moลพnรฉho priestorovรฉho a hierarchickรฉho usporiadania navrhovanรฝch prekladรญsk s ich vzรกjomnรฝmi vzdialenosลฅami. | Zdroj: Archรญv autorov

Kapitalizaฤnรฝ plรกn

Zรกvereฤnou etapou projektu je tzv. Kapitalizaฤnรฝ plรกn rozvoja koridoru. Predstavuje postupnosลฅ investiฤnรฝch etรกp vย realizรกcii TEN-T koridoru, vย ktorom saย podrobne posรบdili viacerรฉ moลพnosti, ako zabezpeฤiลฅ plynulosลฅ aย dostatoฤnรบ kapacitu prepravy nรกkladov cez juhozรกpadnรฉ Slovensko.

Posudzoval sa aj tzv. variant 0 (neinvestiฤnรฝ), ktorรฝ vลกak nie je rozvojovรฝ, iba udrลพuje ลพelezniฤnรบ prevรกdzku vย sรบฤasnรฝch parametroch aย polohรกch, ฤo je krajne nedostatoฤnรฉ.

Do roku 2030 moลพno podฤพa sรบฤasnรฝch znalostรญ oฤakรกvaลฅ, ลพe sa budรบ vyuลพรญvaลฅ najmรค modernizovanรฉ radiรกlne trate, no iba do ฤasu, keฤ bude nutnรฉ pouลพiลฅ celรบ kapacitu ลพelezniฤnej trate Devรญnska Novรก Ves โ€“ Bratislava-Vinohrady (vrรกtane Bratislava-hl. st.) vรฝluฤne pre potreby osobnej dopravy. Na toto obdobie bude musieลฅ byลฅ pripravenรก aย spojazdnenรก modernizovanรก ลพelezniฤnรก traลฅ Kรบty โ€“ Senica โ€“ Trnava โ€“ Sereฤ, priฤom tento zรกmer je investiฤne menej nรกroฤnรฝ ako budovanie radiรกlneho variantu so ลพelezniฤnรฝm tunelom Karpaty.

Vย obdobรญ rokov 2030 aลพ 2050 by sa ako hlavnรก nosnรก ลพelezniฤnรก traลฅ pre nรกkladnรบ dopravu pouลพรญvala tรกto tangenciรกlna traลฅ. Vย investiฤnom obdobรญ okolo roku 2050 moลพno predpokladaลฅ, ลพe bude vhodnรฝ ฤas na posilnenie investรญciรญ do ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry na radiรกlach do Bratislavy aj sย novรฝm ลพelezniฤnรฝm ย tunelom Karpaty. Nรกvrh tohto postupu, ktorรฝ si bude vyลพadovaลฅ podstatnรบ prestavbu bratislavskรฉho ลพelezniฤnรฉho uzla, podporujรบ aj zรกmery:

  • trasovania vysokorรฝchlostnej trate Budapeลกลฅ โ€“ Bratislava/Viedeลˆ โ€“ Praha โ€“ Varลกava,
  • trasovania ลกirokorozchodnej trate vรฝchod โ€“ zรกpad (Haniska pri Koลกiciach โ€“ Novรฉ Zรกmky โ€“ Bratislava โ€“ Viedeลˆ).

Vo vรฝhฤพadovom obdobรญ roku 2070 by ลพelezniฤnรก infraลกtruktรบra vย tomto priestore mohla disponovaลฅ dostatkom kapacitnรฝch aย dostatoฤne rรฝchlych tratรญ na neobmedzovanรฝ tok tovarov vย poลพadovanรฝch smeroch.

K tomu treba splniลฅ poลพadovanรฉ ciele.

Do roku 2030:

  • zabezpeฤovaลฅ plynulosลฅ aย rรฝchlosลฅ pre pribliลพne 90 % poลพadovanej nรกkladnej dopravy cez bratislavskรฝ ลพelezniฤnรฝ uzol,
  • pripravovaลฅ a ฤiastoฤne aj zrealizovaลฅ modernizรกciu ลพelezniฤnej trate Kรบty โ€“ Senica โ€“ Trnava โ€“ Sereฤ a v roku 2030 presun maximรกlneho mnoลพstva tovarovรฝch tokov mimo BลฝU.

Do roku 2050:

  • maลฅ plne funkฤnรฝ tangenciรกlny variant,
  • pripravovaลฅ realizรกciu VRT aย ล RT cez Bratislavu, ฤo si bude vyลพadovaลฅ aj znaฤnรบ prestavbu vlastnรฉho uzla,
  • pripravovaลฅ a uskutoฤniลฅ realizรกciu novรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela Karpaty.

Do roku 2070:

  • maลฅ plne funkฤnรฝ kombinovanรฝ tangenciรกlno-radiรกlny variant, ฤoho predpokladom je vybudovanรก celรก ลพelezniฤnรก infraลกtruktรบra,
  • tรก bude vytvรกraลฅ vรฝrazne lepลกie moลพnosti na rozvoj ลพelezniฤnej, nielen nรกkladnej, ale aj osobnej a najmรค diaฤพkovej dopravy aj s VRT a ล RT.

Kapitalizaฤnรฝ plรกn predpokladรก prevzatie vรฝsledkov do spracovania nรกslednรฝch typov dokumentรกciรญ, ako sรบ รบzemnรฉ plรกny, plรกny sociรกlneho rozvoja aย hospodรกrskeho rozvoja aย pod. vย jednotlivรฝch dotknutรฝch sรญdlach.

Obr. 10 Potrebnรฉ investรญcie do ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry do roku 2070.
Obr. 10 Potrebnรฉ investรญcie do ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry do roku 2070. | Zdroj: Archรญv autorov

Zรกver

ล pecifickรฝm cieฤพom projektu je vytvoriลฅ predpoklady aย podmienky na realizovanie 50ย % nรกkladnej dopravy na ลพeleznici do roku 2050, ฤo si vyลพaduje vybudovanie sรบstavy multimodรกlnych prekladรญsk na juhozรกpadnom Slovensku. Ide oย prekladiskรก celoลกtรกtneho, regionรกlneho aย aj lokรกlneho vรฝznamu, ktorรฉ by mali zabezpeฤiลฅ efektรญvnu preklรกdku hlavne medzi ลพelezniฤnou aย cestnou dopravou.

Na zรกklade analรฝzy vyuลพitia รบzemรญ existujรบcich ลพelezniฤnรฝch stanรญc navrhujeme vyuลพiลฅ ich nรกkladovรฉ priestory na vybudovanie multimodรกlnych prekladรญsk, priฤom by iลกlo hlavne oย podporu kontajnerovej dopravy. Formovanie multimodรกlnych prekladรญsk vytvรกra โ€žlogistickรฝ potenciรกlโ€œ vย jednotlivรฝch รบzemiach juhozรกpadnรฉho Slovenska sย podporou pre investiฤnรฉ projekty na bรกze verejno-sรบkromnรฉho partnerstva a nรกstrojov priestorovรฉho plรกnovania, ฤi uลพ รบzemnรฉho plรกnovania, alebo aj regionรกlnej politiky.

Je reรกlne predpokladaลฅ, ลพe vย dostupnom okolรญ multimodรกlnych prekladรญsk sa budรบ sรบstreฤovaลฅ nielen logistickรฉ centrรก, ale aj inรฉ zariadenia obฤianskej vybavenosti. To si, samozrejme, vyลพiada spracovanie urbanistickรฝch ลกtรบdiรญ, ich priemet do รบzemnรฝch plรกnov na รบrovni obcรญ aย krajov, ako aj systematickรบ podporu projektovรฝch zรกmerov zย oblasti regionรกlnej politiky. Vย budรบcnosti ย bude potrebnรฉ vytvoriลฅ v ย priestorovom plรกnovanรญ novรฉ nรกstroje na monitorovanie stavu aย priebeลพnรฉ hodnotenie opatrenรญ na zlepลกenie kvality sรญdelnรฉho prostredia aj sย vytvorenรญm primeranรฝch sociรกlno-ekonomickรฝch, รบzemno-technickรฝch, kultรบrno-historickรฝch aย ekologickรฝch podmienok vย รบzemรญ.

Zรกvereฤnรก ฤasลฅ kapitalizaฤnรฉho plรกnu obsahuje jednak vecnรฉ zhrnutie navrhovanรฝch investiฤnรฝch projektov, jednak nรกvrh opatrenรญ na realizรกciu takรฉho systรฉmu nรกkladnej ลพelezniฤnej dopravy na juhozรกpadnom Slovensku, ktorรฝ by naplnil ลกpecifickรฝ cieฤพ projektu CORCAP dosiahnuลฅ stav, keฤ by sa prostrednรญctvom ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry realizovalo vย roku 2050 minimรกlne 50 % objemu nรกkladnej dopravy.

รšzemie Bratislavy je so svojรญm BลฝU najproblematickejลกรญm priestorom vzhฤพadom na ย vรฝrazne obmedzenรบ priepustnosลฅ ลพelezniฤnรฝch tratรญ. Zย tรฝchto dรดvodov sa pozornosลฅ venovala aj tzv. radiรกlnemu variantu, ktorรฝ trasuje hlavnรฉ prรบdy nรกkladnej dopravy aj cez ลพelezniฤnรฉ trate BลฝU aย navrhuje novรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel cez Malรฉ Karpaty. Tento tunel mรดลพe byลฅ zรกkladnรฝm prvkom pripravovanej vysokorรฝchlostnej trate Budapeลกลฅ โ€“ Bratislava โ€“ (Viedeลˆ) โ€“ Praha โ€“ Varลกava. Novรฝ koncept ลพelezniฤnรฝch tratรญ vย Bratislave pritom musรญ byลฅ sรบฤasลฅou komplexnรฉho urbanistickรฉho rieลกenia mesta.

Vลกetky podrobnรฉ informรกcie o projekte CORCAP sรบ verejneย  dostupnรฉ na internetovej strรกnkeย www.ipp-oz.sk.

Text a dokumentรกcia: Ing. arch. Jรบlius Hanus, PhD., Ing. ฤฝubomรญr Macรกk, Mgr. Filip Polonskรฝ, PhD., Ing. Dr. Milan Skรฝva