1Z2A7730

Projektovรก prรญprava je na Slovensku slabinou, priznรกva ล tefan Kiลกลก

Partneri sekcie:

ล รฉfoval vyลกe 6 rokov รštvaru hodnoty za peniaze vย rรกmci Ministerstva financiรญ SR. V novembri 2022 vstรบpil do politiky aย stal sa ฤlenom predsednรญctva Progresรญvneho Slovenska.

V rozhovore so ล tefan Kiลกลกom sa dozviete:

  • Akรฉ postavenie mรก รบzemnรฉ plรกnovanie vย projektoch, ktorรฉ posudzuje รšHP?
  • Na akรฉ vรฝzvy sa musรญ pripraviลฅ slovenskรก ekonomika v horizonte 20 rokov?
  • Je sรบฤasnรก rezortnรก sprรกva budov efektรญvna?
  • Akรฉ vรฝhody mรก centrรกlna sprรกva budov ako v prรญpade zรกpadoeurรณpskych ลกtรกtoch?
  • Preฤo nie sรบ zrealizovanรฉ projekty ako diaฤพnica do Koลกรญc alebo nemocnica Rรกzsochy?

Vย strane mรก na starosti ekonomiku aย verejnรฉ financie. Tvrdรญ, ลพe posudzovanie ลกtรบdiรญ uskutoฤniteฤพnosti, najmรค veฤพkรฝch projektov, potrebuje aktรญvnu komunikรกciu รšHP sย predkladateฤพom. Aj takto sa dรก zabrรกniลฅ megalomanskรฝm vรฝmyslom a zbytoฤnostiam vย projektoch.

Systรฉm prรญpravy projektov potrebuje reformu, aby bol efektรญvnejลกรญ. ล tefan Kiลกลก je autorom nรกrodnรฉho Plรกnu obnovy oย odolnosti SR. Za jeho vรฝhodu povaลพuje samotnรฝ proces, dosiahnutie dohody, ako aj prรกcu na prioritรกch a projektoch.

Akรฉ okolnosti boli rozhodujรบce pre vznik รštvaru hodnoty za peniaze (รšHP) na pรดde Ministerstva financiรญ (MF) SR aย pre vaลกe rozhodnutie pracovaลฅ tam?

Na Slovensku vย roku 2005 chรฝbala aย niekedy eลกte stรกle chรฝba poctivรก analรฝza efektรญvnosti verejnรฝch rozhodnutรญ, ktorรฉ robia politici aย pripravujรบ รบradnรญci. Vtedajลกรญ minister financiรญ Peter Kaลพimรญr sย tรฝm sรบhlasil aย schvรกlil inลกtitucionรกlny koncept hodnoty za financie, ktorรฝ mu priniesol riaditeฤพ Inลกtitรบtu finanฤnej politiky (IFP) Martin Filko.

Za ลกesลฅ rokov sme vypracovali systรฉm aย mรกme personรกlne kapacity na hodnotenie investรญciรญ. ฤŒesi sa oย zriadenie ย podobnej inลกtitรบcie, ako je nรกลก รšHP, snaลพia aลพ teraz. Vย ekonomicky vyspelรฝch ลกtรกtoch zรกpadnej Eurรณpy uลพ majรบ podobnรฉ รบtvary dรกvno.

ล tefan Kiลกลก
ล tefan Kiลกลก | Zdroj: Miro Pochyba

Akรญ odbornรญci pracujรบ na รšHP, aby รบtvar zvlรกdol posรบdiลฅ rรดznorodรฉ investรญcie?

Sรบฤasnรฝ tรญm pรคลฅdesiatich pracovnรญkov tvoria mladลกรญ ฤพudia, sรบ mierne โ€žhipsterskรญโ€œ, sย rรดznou odbornosลฅou. Hฤพadรกme bystrรฝch, motivovanรฝch ฤพudรญ prevaลพne so vzdelanรญm ekonomika aย verejnรก politika. Veฤพa z nich ลกtudovalo vย zahraniฤรญ. Tak ako sa rozrรกstla agenda รšHP, je tam ฤoraz viac sektorovรฝch expertov vrรกtane ฤพudรญ sย technickรฝm vzdelanรญm, ktorรญ, ฤพudovo povedanรฉ, rozumejรบ vรฝkresom.

Stรญhajรบ objem prรกce?

Investiฤnรฝch projektov je veฤพa. Okrem toho robรญ รšHP revรญzie vรฝdavkov alebo komplexnejลกie hodnotenia sektorov, ako aj podklady pre ministra financiรญ a vlรกdu, ak si to vyลพiada. Vรญzia je venovaลฅ sa dรดslednejลกie veฤพkรฝm tรฉmam.

Najmรค infraลกtruktรบrne projekty sรบ extrรฉmne komplexnรฉ. ฤฝudia, ktorรญ pracujรบย na รšHP, prinรกลกajรบ ลกtรกtu pridanรบ hodnotu. Nevyluฤujem vznik poboฤky รšHP vย Koลกiciach, ale o tom rozhodne mรดj nรกstupca. Pandรฉmia koronavรญrusu priniesla do praxe viac home office, ฤo je praktickรฉ. Nie kaลพdรฝ, kto pracuje pre ลกtรกt, musรญ sedieลฅ vย Bratislave.

ล tefan Kiลกลก
ล tefan Kiลกลก | Zdroj: Miro Pochyba

Svojho ฤasu bol na รšrade podpredsedu vlรกdy pre investรญcie aย informatizรกciu (รšPVII) SR รบtvar, ktorรฝ sa zaoberal plรกnovanรญm projektov, prรญpravou Agendy 2030. Najvyลกลกรญ kontrolnรฝ รบrad SR sa zรกroveลˆ starรก oย ลกtรกtne peniaze aย je tu aj รšHP.

รšHP nemรก byลฅ ani zฤaleka jedinou inลกtitรบciou, ktorรก sa venuje takรฝmto veciam. รšloha รšHP je spoloฤenskรฉ hodnotenie vลกetkรฉho, ฤo ลกtรกt robรญ, primรกrne vลกak investรญciรญ. รšlohou vami spomenutรฉho รบtvaru na รšPVII bolo โ€župrataลฅโ€œ vย stratรฉgiรกch ลกtรกtu aย pomรดcลฅ so strategickรฝm plรกnovanรญm investรญciรญ. ฤŒasลฅ tejto agendy dnes robรญ รšHP โ€“ presviedฤa rezorty, aby si pripravili investiฤnรฝ plรกn. Ak mรกme nejakรบ slabinu, je to projektovรก prรญprava. Predkladatelia si to vลกak neradi pripรบลกลฅajรบ.

Vย ลกtรกtnej sprรกve teda nie sรบ kvalifikovanรญ ฤพudia, ktorรญ vedia rozpoznaลฅ investiฤnรบ prรญleลพitosลฅ aย spracovaลฅ investiฤnรฝ projekt?

Poznรกm veฤพa รบradnรญkov, ktorรญ robia svoju prรกcu kvalifikovane aย patrรญ im za to uznanie. Na druhej strane nemรกme vย projektovej prรญprave dostatok kapacรญt. Vnรญmam istรบ rezistenciu vย ลกtรกtnej sprรกve. Kariรฉrni ลกtรกtni รบradnรญci pripravujรบ podklady pre politikov a tam by ลฅah na brรกnu iย agilnosลฅ mohli byลฅ vรฝraznejลกie. Vlรกdna nestabilita nepomรกha dlhodobej projektovej prรญprave.

Naprรญklad ministerstvo pripravรญ projekt vo forme ลกtรบdie uskutoฤniteฤพnosti, ktorรบ zo zรกkona zverejnรญ, aย รšHP ju do 30 dnรญ zhodnotรญ. Vo veฤพkรฝch stavebnรฝch projektoch tento proces trvรก roky. Pred verejnรฝm obstarรกvanรญm mรก investor povinnosลฅ aktualizovaลฅ ลกtรบdiu aย รšHP svoje hodnotenie.

Aktualizรกcia ลกtรบdie by mala trvaลฅ niekoฤพko dnรญ. Stretรกvame sa aj s nรกzormi, ลพe to treba obstaraลฅ aย potrvรก rok, kรฝm ju investor doruฤรญ na รšHP. To je pre mลˆa prรญklad rezistencie zdola, keฤ nie je chuลฅ รญsลฅ za vecou. Aktualizรกcia predsa musรญ byลฅ zvlรกdnuteฤพnรก internรฝmi kapacitami ลกtรกtu za pรกr dnรญ, nie je dรดvod zapรกjaลฅ externรฉho dodรกvateฤพa aย ฤakaลฅ naลˆho dva roky.

Kde sa podฤพa vรกs stala chyba, ลพe nie sรบ zrealizovanรฉ ลกtรกtom preferovanรฉ zรกmery ako diaฤพnica do Koลกรญc alebo nemocnica Rรกzsochy?

Vย skratke ide oย dlhodobรฝ amaterizmus aย รบnos ลกtรกtu naprieฤ vlรกdami. ฤŒo sa stalo sย Rรกzsochami, je absurdnรฉ. Beลพnรฉmu ฤloveku ลฅaลพko vysvetlรญte, ลพe staviate nemocnicu 20 rokov aย dostanete sa do etapy, ลพe musรญte bรบraลฅ, pretoลพe skelet nemocnice zhnil. To je uฤebnicovรฝ prรญklad รบnosu ลกtรกtu vย zdravotnรญctve. Aย ฤo sa tรฝka vรฝstavby diaฤพnic โ€“to sa dรก ลฅaลพko komentovaลฅ. Keฤ poฤujem, ลพe รšHP spomaฤพuje vรฝstavbu, tak hovorรญm, ลพe eลกte donedรกvna tu รšHP nebolย diaฤพnicu D1 aj tak nemรกme. Takลพe problรฉm bude vย nieฤom inom.

Akรฉ postavenie mรก รบzemnรฉ plรกnovanie vย projektoch, ktorรฉ posudzuje รšHP?

Veฤพmi dรดleลพitรฉ. รšzemnรฉ plรกnovanie je sรบฤasลฅ stavebnรฉho procesu. Nie je to sรญce gro ekonomickej analรฝzy, ktorou sa รšHP primรกrne zaoberรก, ale รบtvar rozumie, ลพe รบzemnรฉ plรกnovanie, stavebnรฉ povolenie aย posudzovanie vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie vรฝznamne vstupujรบ do ceny aj do kvality projektu. Procesy projektovej prรญpravy sรบ uย nรกs zastaranรฉ, potrebujeme zmodernizovaลฅ รบzemnรฉ plรกnovanie, ak chceme dosiahnuลฅ lepลกie projekty.

ล tefan Kiลกลก je autorom nรกrodnรฉho Plรกnu obnovy oย odolnosti SR.
ล tefan Kiลกลก je autorom nรกrodnรฉho Plรกnu obnovy oย odolnosti SR. | Zdroj: Miro Pochyba

Plรกn obnovy znamenรก veฤพa projektov aj ลกtรกtnych subjektov, akรฝ objem prรกce to znamenรก pre รšHP?

Som autorom slovenskรฉho plรกnu obnovy spolu sย Lรญviou Vaลกรกkovou (generรกlna riaditeฤพka Sekcie plรกnu obnovy รšradu vlรกdy SR, pozn. red.) aย ฤalลกรญmi. Tvorbe plรกnu, ktorรฝ pomenuje ciele ลกtรกtu vย reformรกch aย investรญciรกch, sa venovalo vyลกe 10 ฤพudรญ zย รšHP.

Teraz posudzujeme investiฤnรฉ projekty plรกnu obnovy tak ako vลกetky ostatnรฉ verejnรฉ projekty. Keฤลพe sme boli uลพ od zaฤiatku sรบฤasลฅou procesu, โ€žprvรบ gombiฤku na jeho kabรกte sme zapliโ€œ tak, ลพe to dรกva zmysel. Urฤili sme si ciele, ktorรฉ potrebujeme splniลฅ, aย vย sรบlade sย nimi sa zaฤali pripravovaลฅ projekty. V tomto zmysle teraz mรกme menej prรกce, pretoลพe existuje konsenzus oย projektoch na รบrovni ลกtรกtu aย mรดลพeme sa sรบstrediลฅ na ฤo najlepลกiu realizรกciu.

Pri plรกne obnovy nemusรญme nikoho presviedฤaลฅ, ลพe nepotrebujeme megalomanskรฉ projekty. Pamรคtรกte sa naprรญklad na sen oย ลกirokorozchodnej ลพeleznici za 6 miliรกrd? Dรบfam, ลพe takรฉto zombie projekty mรกme za sebou.

ล tรกt vlastnรญ aย spravuje tisรญce budov na Slovensku. รšHP sa vย jednom zo svojich vรฝstupov venoval aj tejto tรฉme. Je sรบฤasnรก rezortnรก sprรกva budov efektรญvna alebo je lepลกia ich centrรกlna sprรกva ako vย zรกpadoeurรณpskych ลกtรกtoch?

Jednotnรก sprรกva budov urฤite รกno. To vลกak nevyhnutne neznamenรก vytvorenie megalomanskej inลกtitรบcie. Problรฉmom je koordinรกcia medzi ministerstvami aย manaลพment budov. Nemรกme poriadne jednotnรฉ dรกta. Potrebujeme sa rozhodnรบลฅ, ktorรฉ budovy predaลฅ, opraviลฅ, prenajaลฅ ฤi kรบpiลฅ. Pod vplyvom rastu ceny energiรญ, vojny na Ukrajine aย klimatickรฝch zmien sรบ udrลพateฤพnosลฅ aย energetickรก spotreba mimoriadne dรดleลพitรฉ aย ลกtรกt by mal รญsลฅ vย tomto prรญkladom.

รštvar hodnoty za peniaze

Jeho รบlohou je zvyลกovaลฅ hodnotu, ktorรบ za svoje peniaze verejnosลฅ dostรกva. Cieฤพom je posilniลฅ orientรกciu naย vรฝsledky pri rozhodovanรญ oย verejnรฝch politikรกch, regulรกciรกch, investรญciรกch aย prevรกdzke ลกtรกtu. Podstatou hodnoty za peniaze je posรบdiลฅ, ฤi peniaze daลˆovnรญkov budรบ naย dosiahnutie stanovenรฉho cieฤพa skutoฤne vynaloลพenรฉ najlepลกie, ako je moลพnรฉ. Tรบto รบlohu napฤบลˆa prostrednรญctvom:

  • pravidelnรฉho hodnotenia efektivity (revรญziou) verejnรฝch politรญk aย vรฝdavkov, ktorรฉ je naviazanรฉ naย tvorbu rozpoฤtu;
  • hodnotenia investiฤnรฝch projektov;
  • podpory vzniku analytickรฝch jednotiek vย ลกtรกtnej sprรกve aย budovania analytickรฝch nรกstrojov

Vo svojom zverejnenom prรญspevku ste napรญsali, ลพe vย roku 2021 รšHP posรบdilo pred verejnรฝm obstarรกvanรญm 251 projektov sย odhadovanรฝmi nรกkladmi 3 mld. eur aย uลกetrili ste 800 mil. eur. Ako vย hodnotenรญ pristupujete k zvyลกovaniu cien stavebnรฝch materiรกlov a pozemkov?

Zohฤพadลˆujeme budรบci vรฝvoj, ktorรฝ mรก nastaลฅ. Zohฤพadลˆuje sa miera inflรกcie, trojroฤnรก makroprognรณza IFP aย dlhodobรฝ vรฝhฤพad, to je celkovรฉ hฤพadisko. Na niลพลกej รบrovni treba maลฅ databรกzu รบdajov oย stavebnรฝch cenรกch, tรบ postupne budujeme aย neustรกle kultivujeme.

Ak zย objednรกvky veฤพkรฉho projektu vyhodรญte luxusnรฉ drobnosti alebo zmenรญte technickรฉ rieลกenie, uลกetrรญte, napรญsali ste. ฤŒo si treba predstaviลฅ pod luxusnรฝmi drobnosลฅami? Sรบ v รšHP ฤพudia, ktorรญ vedia posรบdiลฅ naprรญklad razenie tunela?

Do tejto skupiny patrรญ ลกtvrtรฝ pruh bratislavskรฉho obchvatu, priฤom staฤia tri. Vย preลกovskom obchvate sme sa snaลพili presadiลฅ, aby kriลพovatka Vydumanec bola architektonicky jednoduchลกia, ฤo sa nestalo. Vย oblasti dรกtovรฝch cloudov nรกm hovorili, ลพe mรกme peniaze, urobme vรคฤลกรญ projekt. Pritom vลกak vieme, ลพe rieลกenia vย oblasti IT starnรบ rรฝchlo. ฤŽalej naย ลพelezniฤnรฝch staniciach v menลกรญch mestรกch staฤia dve aลพ tri ลพelezniฤnรฉ koฤพaje, ale vย projektoch mรกme nakreslenรฝch pรคลฅ aลพ ลกesลฅ.

Okrem vysokej inflรกcie sa Slovensko borรญ sย nedostatkom bytov aย najnovลกie aj so znรญลพenou dostupnosลฅou bรฝvania pre zvรฝลกenรฉ รบroky hypotekรกrnych รบverov.

Je to aj problรฉm ponuky aย dopytu. Ponuky vย tom zmysle, ลพe je mรกlo bytov vo veฤพkรฝch slovenskรฝch mestรกch, aย objem dopytu ovplyvลˆujรบ ฤพudia, ktorรญ si mรดลพu dovoliลฅ hypotรฉku alebo kรบpu bytu. ล tรกt by mal urฤite vรฝrazne rieลกiลฅ ponuku. Vย prvom rade je to รบloha pre samosprรกvy, mรกme tu ล tรกtny fond rozvoja bรฝvania, ktorรฝ podporuje nรกjomnรบ vรฝstavbu. To, ฤi mรก ลกtรกt dotovaลฅ bรฝvanie, je pre mลˆa skรดr politickรก aย sociรกlna otรกzka. Treba pomรกhaลฅ vybranรฝm skupinรกm, sociรกlne najslabลกรญm ฤiย vybranรฝm verejnรฝm profesiรกm.

Nรกjomnรฉ bรฝvanie je legitรญmny cieฤพ, ale sรบฤasnรฝ mechanizmus ลกtรกtom podporovanรฉho nรกjomnรฉho bรฝvania zย dielne podpredsedu vlรกdy SR ล tefana Holรฉho nepovaลพujem za optimรกlny. Jeho vรฝsledkom nebude dostupnejลกie bรฝvanie. Na konci dลˆa takรฝto nรกjomnรฝ byt napokon nebude lacnejลกรญ ako komerฤnรฉ bรฝvanie. Kam sme sa tรฝm dostali?

Mรก slovenskรก vlรกda regionรกlnu politiku, ktorรบ napฤบลˆa aย ktorรก prinรกลกa vรฝsledky?

Vlรกdy realizovali vย minulosti veฤพa pseudoregionรกlnych programov. Lepลกia regionรกlna politika znamenรก prinรกลกaลฅ prรกcu aย zlepลกovaลฅ verejnรฉ sluลพby, umoลพniลฅ lepลกie podmienky na podnikanie aย dobudovaลฅ regionรกlnu infraลกtruktรบru ako obchvaty okresnรฝch miest. Populistickรก vlรกda si skรดr vyberie skratky, ktorรฉ prinรกลกajรบ ฤพรบbivรฉ a komplikovanejลกie rieลกenia. Treba rozvรญjaลฅ celรฉ Slovensko, aby ลพili dobre aj ฤพudia vย regiรณnoch, nielen vย Bratislave, ktorรก je ekonomicky vyspelejลกia ako zvyลกok ลกtรกtu.

Na akรฉ vรฝzvy sa musรญ pripraviลฅ slovenskรก ekonomika vย horizonte 20 rokov, ฤo je vย podstate ฤas, za ktorรฝ vyrastie novรก generรกcia?

Seriรณzne sa zaoberaลฅ tรฉmami, ktorรฉ sรบ kฤพรบฤovรฉ pre kvalitu ลพivota โ€“ vย prvom rade zdravotnรญctvo, vzdelรกvanie, sociรกlna inklรบzia. Aย doruฤiลฅ tieto sluลพby obฤanom cestou politickej stability, sluลกnรฉho dialรณgu, rozhodnutรญ zaloลพenรฝch na dรกtach aย dรดkazoch. Treba budovaลฅ verejnรฉ inลกtitรบcie, ktorรฉ majรบ tieto veci na starosti. รšHP je jeden prรญklad. Treba profesionalizovaลฅ Protimonopolnรฝ รบrad SR, รบrady prรกce, stavebnรฉ รบrady a urรฝchlene digitalizovaลฅ procesy.

ล tefan Kiลกลก
ล tefan Kiลกลก | Zdroj: Miro Pochyba

ล tefan Kiลกลก

Pred postom riaditeฤพa รštvaru hodnoty za peniaze, ktorรฝ je zodpovednรฝ za hodnotenie investiฤnรฝch projektov a analรฝzy verejnรฝch sektorov, ako zdravotnรญctvo alebo doprava, pรดsobil na Stรกlom zastรบpenรญ SR pri Eรš vย Bruseli a na Inลกtitรบte finanฤnej politiky MF SR. Tam mal osem rokov na starosti vรฝdavkovรฉ a ลกtrukturรกlne analรฝzy.

ล tudoval medzinรกrodnรบ ekonรณmiu na Erazmovej univerzite vย Rotterdame a medzinรกrodnรฉ vzลฅahy na Ekonomickej univerzite vย Bratislave. Zaฤรญnal ako redaktor Hospodรกrskych novรญn poฤas ลกtรบdia.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 3/2023

Najฤรญtanejลกie