Projektovรก prรญprava je na Slovensku slabinou, priznรกva ล tefan Kiลกลก
ล รฉfoval vyลกe 6 rokov รtvaru hodnoty za peniaze vย rรกmci Ministerstva financiรญ SR. V novembri 2022 vstรบpil do politiky aย stal sa ฤlenom predsednรญctva Progresรญvneho Slovenska.
V rozhovore so ล tefan Kiลกลกom sa dozviete:
- Akรฉ postavenie mรก รบzemnรฉ plรกnovanie vย projektoch, ktorรฉ posudzuje รHP?
- Na akรฉ vรฝzvy sa musรญ pripraviลฅ slovenskรก ekonomika v horizonte 20 rokov?
- Je sรบฤasnรก rezortnรก sprรกva budov efektรญvna?
- Akรฉ vรฝhody mรก centrรกlna sprรกva budov ako v prรญpade zรกpadoeurรณpskych ลกtรกtoch?
- Preฤo nie sรบ zrealizovanรฉ projekty ako diaฤพnica do Koลกรญc alebo nemocnica Rรกzsochy?
Vย strane mรก na starosti ekonomiku aย verejnรฉ financie. Tvrdรญ, ลพe posudzovanie ลกtรบdiรญ uskutoฤniteฤพnosti, najmรค veฤพkรฝch projektov, potrebuje aktรญvnu komunikรกciu รHP sย predkladateฤพom. Aj takto sa dรก zabrรกniลฅ megalomanskรฝm vรฝmyslom a zbytoฤnostiam vย projektoch.
Systรฉm prรญpravy projektov potrebuje reformu, aby bol efektรญvnejลกรญ. ล tefan Kiลกลก je autorom nรกrodnรฉho Plรกnu obnovy oย odolnosti SR. Za jeho vรฝhodu povaลพuje samotnรฝ proces, dosiahnutie dohody, ako aj prรกcu na prioritรกch a projektoch.
Akรฉ okolnosti boli rozhodujรบce pre vznik รtvaru hodnoty za peniaze (รHP) na pรดde Ministerstva financiรญ (MF) SR aย pre vaลกe rozhodnutie pracovaลฅ tam?
Na Slovensku vย roku 2005 chรฝbala aย niekedy eลกte stรกle chรฝba poctivรก analรฝza efektรญvnosti verejnรฝch rozhodnutรญ, ktorรฉ robia politici aย pripravujรบ รบradnรญci. Vtedajลกรญ minister financiรญ Peter Kaลพimรญr sย tรฝm sรบhlasil aย schvรกlil inลกtitucionรกlny koncept hodnoty za financie, ktorรฝ mu priniesol riaditeฤพ Inลกtitรบtu finanฤnej politiky (IFP) Martin Filko.
Za ลกesลฅ rokov sme vypracovali systรฉm aย mรกme personรกlne kapacity na hodnotenie investรญciรญ. ฤesi sa oย zriadenie ย podobnej inลกtitรบcie, ako je nรกลก รHP, snaลพia aลพ teraz. Vย ekonomicky vyspelรฝch ลกtรกtoch zรกpadnej Eurรณpy uลพ majรบ podobnรฉ รบtvary dรกvno.
Akรญ odbornรญci pracujรบ na รHP, aby รบtvar zvlรกdol posรบdiลฅ rรดznorodรฉ investรญcie?
Sรบฤasnรฝ tรญm pรคลฅdesiatich pracovnรญkov tvoria mladลกรญ ฤพudia, sรบ mierne โhipsterskรญโ, sย rรดznou odbornosลฅou. Hฤพadรกme bystrรฝch, motivovanรฝch ฤพudรญ prevaลพne so vzdelanรญm ekonomika aย verejnรก politika. Veฤพa z nich ลกtudovalo vย zahraniฤรญ. Tak ako sa rozrรกstla agenda รHP, je tam ฤoraz viac sektorovรฝch expertov vrรกtane ฤพudรญ sย technickรฝm vzdelanรญm, ktorรญ, ฤพudovo povedanรฉ, rozumejรบ vรฝkresom.
Stรญhajรบ objem prรกce?
Investiฤnรฝch projektov je veฤพa. Okrem toho robรญ รHP revรญzie vรฝdavkov alebo komplexnejลกie hodnotenia sektorov, ako aj podklady pre ministra financiรญ a vlรกdu, ak si to vyลพiada. Vรญzia je venovaลฅ sa dรดslednejลกie veฤพkรฝm tรฉmam.
Najmรค infraลกtruktรบrne projekty sรบ extrรฉmne komplexnรฉ. ฤฝudia, ktorรญ pracujรบย na รHP, prinรกลกajรบ ลกtรกtu pridanรบ hodnotu. Nevyluฤujem vznik poboฤky รHP vย Koลกiciach, ale o tom rozhodne mรดj nรกstupca. Pandรฉmia koronavรญrusu priniesla do praxe viac home office, ฤo je praktickรฉ. Nie kaลพdรฝ, kto pracuje pre ลกtรกt, musรญ sedieลฅ vย Bratislave.
Svojho ฤasu bol na รrade podpredsedu vlรกdy pre investรญcie aย informatizรกciu (รPVII) SR รบtvar, ktorรฝ sa zaoberal plรกnovanรญm projektov, prรญpravou Agendy 2030. Najvyลกลกรญ kontrolnรฝ รบrad SR sa zรกroveล starรก oย ลกtรกtne peniaze aย je tu aj รHP.
รHP nemรก byลฅ ani zฤaleka jedinou inลกtitรบciou, ktorรก sa venuje takรฝmto veciam. รloha รHP je spoloฤenskรฉ hodnotenie vลกetkรฉho, ฤo ลกtรกt robรญ, primรกrne vลกak investรญciรญ. รlohou vami spomenutรฉho รบtvaru na รPVII bolo โuprataลฅโ vย stratรฉgiรกch ลกtรกtu aย pomรดcลฅ so strategickรฝm plรกnovanรญm investรญciรญ. ฤasลฅ tejto agendy dnes robรญ รHP โ presviedฤa rezorty, aby si pripravili investiฤnรฝ plรกn. Ak mรกme nejakรบ slabinu, je to projektovรก prรญprava. Predkladatelia si to vลกak neradi pripรบลกลฅajรบ.
Vย ลกtรกtnej sprรกve teda nie sรบ kvalifikovanรญ ฤพudia, ktorรญ vedia rozpoznaลฅ investiฤnรบ prรญleลพitosลฅ aย spracovaลฅ investiฤnรฝ projekt?
Poznรกm veฤพa รบradnรญkov, ktorรญ robia svoju prรกcu kvalifikovane aย patrรญ im za to uznanie. Na druhej strane nemรกme vย projektovej prรญprave dostatok kapacรญt. Vnรญmam istรบ rezistenciu vย ลกtรกtnej sprรกve. Kariรฉrni ลกtรกtni รบradnรญci pripravujรบ podklady pre politikov a tam by ลฅah na brรกnu iย agilnosลฅ mohli byลฅ vรฝraznejลกie. Vlรกdna nestabilita nepomรกha dlhodobej projektovej prรญprave.
Naprรญklad ministerstvo pripravรญ projekt vo forme ลกtรบdie uskutoฤniteฤพnosti, ktorรบ zo zรกkona zverejnรญ, aย รHP ju do 30 dnรญ zhodnotรญ. Vo veฤพkรฝch stavebnรฝch projektoch tento proces trvรก roky. Pred verejnรฝm obstarรกvanรญm mรก investor povinnosลฅ aktualizovaลฅ ลกtรบdiu aย รHP svoje hodnotenie.
Aktualizรกcia ลกtรบdie by mala trvaลฅ niekoฤพko dnรญ. Stretรกvame sa aj s nรกzormi, ลพe to treba obstaraลฅ aย potrvรก rok, kรฝm ju investor doruฤรญ na รHP. To je pre mลa prรญklad rezistencie zdola, keฤ nie je chuลฅ รญsลฅ za vecou. Aktualizรกcia predsa musรญ byลฅ zvlรกdnuteฤพnรก internรฝmi kapacitami ลกtรกtu za pรกr dnรญ, nie je dรดvod zapรกjaลฅ externรฉho dodรกvateฤพa aย ฤakaลฅ naลho dva roky.
Kde sa podฤพa vรกs stala chyba, ลพe nie sรบ zrealizovanรฉ ลกtรกtom preferovanรฉ zรกmery ako diaฤพnica do Koลกรญc alebo nemocnica Rรกzsochy?
Vย skratke ide oย dlhodobรฝ amaterizmus aย รบnos ลกtรกtu naprieฤ vlรกdami. ฤo sa stalo sย Rรกzsochami, je absurdnรฉ. Beลพnรฉmu ฤloveku ลฅaลพko vysvetlรญte, ลพe staviate nemocnicu 20 rokov aย dostanete sa do etapy, ลพe musรญte bรบraลฅ, pretoลพe skelet nemocnice zhnil. To je uฤebnicovรฝ prรญklad รบnosu ลกtรกtu vย zdravotnรญctve. Aย ฤo sa tรฝka vรฝstavby diaฤพnic โto sa dรก ลฅaลพko komentovaลฅ. Keฤ poฤujem, ลพe รHP spomaฤพuje vรฝstavbu, tak hovorรญm, ลพe eลกte donedรกvna tu รHP nebolย diaฤพnicu D1 aj tak nemรกme. Takลพe problรฉm bude vย nieฤom inom.
Akรฉ postavenie mรก รบzemnรฉ plรกnovanie vย projektoch, ktorรฉ posudzuje รHP?
Veฤพmi dรดleลพitรฉ. รzemnรฉ plรกnovanie je sรบฤasลฅ stavebnรฉho procesu. Nie je to sรญce gro ekonomickej analรฝzy, ktorou sa รHP primรกrne zaoberรก, ale รบtvar rozumie, ลพe รบzemnรฉ plรกnovanie, stavebnรฉ povolenie aย posudzovanie vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie vรฝznamne vstupujรบ do ceny aj do kvality projektu. Procesy projektovej prรญpravy sรบ uย nรกs zastaranรฉ, potrebujeme zmodernizovaลฅ รบzemnรฉ plรกnovanie, ak chceme dosiahnuลฅ lepลกie projekty.
Plรกn obnovy znamenรก veฤพa projektov aj ลกtรกtnych subjektov, akรฝ objem prรกce to znamenรก pre รHP?
Som autorom slovenskรฉho plรกnu obnovy spolu sย Lรญviou Vaลกรกkovou (generรกlna riaditeฤพka Sekcie plรกnu obnovy รradu vlรกdy SR, pozn. red.) aย ฤalลกรญmi. Tvorbe plรกnu, ktorรฝ pomenuje ciele ลกtรกtu vย reformรกch aย investรญciรกch, sa venovalo vyลกe 10 ฤพudรญ zย รHP.
Teraz posudzujeme investiฤnรฉ projekty plรกnu obnovy tak ako vลกetky ostatnรฉ verejnรฉ projekty. Keฤลพe sme boli uลพ od zaฤiatku sรบฤasลฅou procesu, โprvรบ gombiฤku na jeho kabรกte sme zapliโ tak, ลพe to dรกva zmysel. Urฤili sme si ciele, ktorรฉ potrebujeme splniลฅ, aย vย sรบlade sย nimi sa zaฤali pripravovaลฅ projekty. V tomto zmysle teraz mรกme menej prรกce, pretoลพe existuje konsenzus oย projektoch na รบrovni ลกtรกtu aย mรดลพeme sa sรบstrediลฅ na ฤo najlepลกiu realizรกciu.
Pri plรกne obnovy nemusรญme nikoho presviedฤaลฅ, ลพe nepotrebujeme megalomanskรฉ projekty. Pamรคtรกte sa naprรญklad na sen oย ลกirokorozchodnej ลพeleznici za 6 miliรกrd? Dรบfam, ลพe takรฉto zombie projekty mรกme za sebou.
ล tรกt vlastnรญ aย spravuje tisรญce budov na Slovensku. รHP sa vย jednom zo svojich vรฝstupov venoval aj tejto tรฉme. Je sรบฤasnรก rezortnรก sprรกva budov efektรญvna alebo je lepลกia ich centrรกlna sprรกva ako vย zรกpadoeurรณpskych ลกtรกtoch?
Jednotnรก sprรกva budov urฤite รกno. To vลกak nevyhnutne neznamenรก vytvorenie megalomanskej inลกtitรบcie. Problรฉmom je koordinรกcia medzi ministerstvami aย manaลพment budov. Nemรกme poriadne jednotnรฉ dรกta. Potrebujeme sa rozhodnรบลฅ, ktorรฉ budovy predaลฅ, opraviลฅ, prenajaลฅ ฤi kรบpiลฅ. Pod vplyvom rastu ceny energiรญ, vojny na Ukrajine aย klimatickรฝch zmien sรบ udrลพateฤพnosลฅ aย energetickรก spotreba mimoriadne dรดleลพitรฉ aย ลกtรกt by mal รญsลฅ vย tomto prรญkladom.
รtvar hodnoty za peniaze
Jeho รบlohou je zvyลกovaลฅ hodnotu, ktorรบ za svoje peniaze verejnosลฅ dostรกva. Cieฤพom je posilniลฅ orientรกciu naย vรฝsledky pri rozhodovanรญ oย verejnรฝch politikรกch, regulรกciรกch, investรญciรกch aย prevรกdzke ลกtรกtu. Podstatou hodnoty za peniaze je posรบdiลฅ, ฤi peniaze daลovnรญkov budรบ naย dosiahnutie stanovenรฉho cieฤพa skutoฤne vynaloลพenรฉ najlepลกie, ako je moลพnรฉ. Tรบto รบlohu napฤบลa prostrednรญctvom:
- pravidelnรฉho hodnotenia efektivity (revรญziou) verejnรฝch politรญk aย vรฝdavkov, ktorรฉ je naviazanรฉ naย tvorbu rozpoฤtu;
- hodnotenia investiฤnรฝch projektov;
- podpory vzniku analytickรฝch jednotiek vย ลกtรกtnej sprรกve aย budovania analytickรฝch nรกstrojov
Vo svojom zverejnenom prรญspevku ste napรญsali, ลพe vย roku 2021 รHP posรบdilo pred verejnรฝm obstarรกvanรญm 251 projektov sย odhadovanรฝmi nรกkladmi 3 mld. eur aย uลกetrili ste 800 mil. eur. Ako vย hodnotenรญ pristupujete k zvyลกovaniu cien stavebnรฝch materiรกlov a pozemkov?
Zohฤพadลujeme budรบci vรฝvoj, ktorรฝ mรก nastaลฅ. Zohฤพadลuje sa miera inflรกcie, trojroฤnรก makroprognรณza IFP aย dlhodobรฝ vรฝhฤพad, to je celkovรฉ hฤพadisko. Na niลพลกej รบrovni treba maลฅ databรกzu รบdajov oย stavebnรฝch cenรกch, tรบ postupne budujeme aย neustรกle kultivujeme.
Ak zย objednรกvky veฤพkรฉho projektu vyhodรญte luxusnรฉ drobnosti alebo zmenรญte technickรฉ rieลกenie, uลกetrรญte, napรญsali ste. ฤo si treba predstaviลฅ pod luxusnรฝmi drobnosลฅami? Sรบ v รHP ฤพudia, ktorรญ vedia posรบdiลฅ naprรญklad razenie tunela?
Do tejto skupiny patrรญ ลกtvrtรฝ pruh bratislavskรฉho obchvatu, priฤom staฤia tri. Vย preลกovskom obchvate sme sa snaลพili presadiลฅ, aby kriลพovatka Vydumanec bola architektonicky jednoduchลกia, ฤo sa nestalo. Vย oblasti dรกtovรฝch cloudov nรกm hovorili, ลพe mรกme peniaze, urobme vรคฤลกรญ projekt. Pritom vลกak vieme, ลพe rieลกenia vย oblasti IT starnรบ rรฝchlo. ฤalej naย ลพelezniฤnรฝch staniciach v menลกรญch mestรกch staฤia dve aลพ tri ลพelezniฤnรฉ koฤพaje, ale vย projektoch mรกme nakreslenรฝch pรคลฅ aลพ ลกesลฅ.
Okrem vysokej inflรกcie sa Slovensko borรญ sย nedostatkom bytov aย najnovลกie aj so znรญลพenou dostupnosลฅou bรฝvania pre zvรฝลกenรฉ รบroky hypotekรกrnych รบverov.
Je to aj problรฉm ponuky aย dopytu. Ponuky vย tom zmysle, ลพe je mรกlo bytov vo veฤพkรฝch slovenskรฝch mestรกch, aย objem dopytu ovplyvลujรบ ฤพudia, ktorรญ si mรดลพu dovoliลฅ hypotรฉku alebo kรบpu bytu. ล tรกt by mal urฤite vรฝrazne rieลกiลฅ ponuku. Vย prvom rade je to รบloha pre samosprรกvy, mรกme tu ล tรกtny fond rozvoja bรฝvania, ktorรฝ podporuje nรกjomnรบ vรฝstavbu. To, ฤi mรก ลกtรกt dotovaลฅ bรฝvanie, je pre mลa skรดr politickรก aย sociรกlna otรกzka. Treba pomรกhaลฅ vybranรฝm skupinรกm, sociรกlne najslabลกรญm ฤiย vybranรฝm verejnรฝm profesiรกm.
Nรกjomnรฉ bรฝvanie je legitรญmny cieฤพ, ale sรบฤasnรฝ mechanizmus ลกtรกtom podporovanรฉho nรกjomnรฉho bรฝvania zย dielne podpredsedu vlรกdy SR ล tefana Holรฉho nepovaลพujem za optimรกlny. Jeho vรฝsledkom nebude dostupnejลกie bรฝvanie. Na konci dลa takรฝto nรกjomnรฝ byt napokon nebude lacnejลกรญ ako komerฤnรฉ bรฝvanie. Kam sme sa tรฝm dostali?
Mรก slovenskรก vlรกda regionรกlnu politiku, ktorรบ napฤบลa aย ktorรก prinรกลกa vรฝsledky?
Vlรกdy realizovali vย minulosti veฤพa pseudoregionรกlnych programov. Lepลกia regionรกlna politika znamenรก prinรกลกaลฅ prรกcu aย zlepลกovaลฅ verejnรฉ sluลพby, umoลพniลฅ lepลกie podmienky na podnikanie aย dobudovaลฅ regionรกlnu infraลกtruktรบru ako obchvaty okresnรฝch miest. Populistickรก vlรกda si skรดr vyberie skratky, ktorรฉ prinรกลกajรบ ฤพรบbivรฉ a komplikovanejลกie rieลกenia. Treba rozvรญjaลฅ celรฉ Slovensko, aby ลพili dobre aj ฤพudia vย regiรณnoch, nielen vย Bratislave, ktorรก je ekonomicky vyspelejลกia ako zvyลกok ลกtรกtu.
Na akรฉ vรฝzvy sa musรญ pripraviลฅ slovenskรก ekonomika vย horizonte 20 rokov, ฤo je vย podstate ฤas, za ktorรฝ vyrastie novรก generรกcia?
Seriรณzne sa zaoberaลฅ tรฉmami, ktorรฉ sรบ kฤพรบฤovรฉ pre kvalitu ลพivota โ vย prvom rade zdravotnรญctvo, vzdelรกvanie, sociรกlna inklรบzia. Aย doruฤiลฅ tieto sluลพby obฤanom cestou politickej stability, sluลกnรฉho dialรณgu, rozhodnutรญ zaloลพenรฝch na dรกtach aย dรดkazoch. Treba budovaลฅ verejnรฉ inลกtitรบcie, ktorรฉ majรบ tieto veci na starosti. รHP je jeden prรญklad. Treba profesionalizovaลฅ Protimonopolnรฝ รบrad SR, รบrady prรกce, stavebnรฉ รบrady a urรฝchlene digitalizovaลฅ procesy.
ล tefan Kiลกลก
Pred postom riaditeฤพa รtvaru hodnoty za peniaze, ktorรฝ je zodpovednรฝ za hodnotenie investiฤnรฝch projektov a analรฝzy verejnรฝch sektorov, ako zdravotnรญctvo alebo doprava, pรดsobil na Stรกlom zastรบpenรญ SR pri Eร vย Bruseli a na Inลกtitรบte finanฤnej politiky MF SR. Tam mal osem rokov na starosti vรฝdavkovรฉ a ลกtrukturรกlne analรฝzy.
ล tudoval medzinรกrodnรบ ekonรณmiu na Erazmovej univerzite vย Rotterdame a medzinรกrodnรฉ vzลฅahy na Ekonomickej univerzite vย Bratislave. Zaฤรญnal ako redaktor Hospodรกrskych novรญn poฤas ลกtรบdia.