Projektovanie Gotthardskรฉho tunela pomocou CAD systรฉmu
Gotthardskรฝ รบpรคtnรฝ tunel je ลพelezniฤnรฝ tunel, ktorรฝ prechรกdza alpskรฝm Gotthardskรฝm masรญvom aย po dokonฤenรญ sa so svojimi 57 kilometrami stane najdlhลกรญm ลพelezniฤnรฝm tunelom sveta aย najrรฝchlejลกรญm prepojenรญm cez Alpy. Prรกce na veฤพkolepom projekte sa zaฤali vย 90. rokoch 20. storoฤia, aย to sรบฤasnรฝm budovanรญm zย oboch smerov. Od roku 2017 by sa tunelom mali prehรกลaลฅ vlaky rรฝchlosลฅou aลพ 250 km/h.
รpรคtnรฝ tunel Gotthard sa povaลพuje za jeden zย priekopnรญckych projektov 21. storoฤia.
Cieฤพom projektu je, aby sa ล vajฤiarsko napojilo na eurรณpske vysokorรฝchlostnรฉ systรฉmy aย stรกle hustejลกia doprava vย Alpรกch sa vย ฤo najvรคฤลกej miere presmerovala na ลพeleznicu. Kapacita nรกkladnej prepravy sa viac neลพ zdvojnรกsobรญ vฤaka moลพnosti pouลพรญvaลฅ na novej trati modernejลกie vlaky. Vย osobnej doprave sa ฤas jazdy medzi Zรผrichom aย Milรกnom znรญลพi zย dneลกnรฝch ลกtyroch na menej neลพ tri
hodiny.
Pรคลฅ รบsekov aย rozsiahla logistika
Aby bolo moลพnรฉ zvlรกdnuลฅ rozsiahly projekt vย ฤo najkratลกom ฤase, rozdelila sa celkovรก dฤบลพka tunela do piatich รบsekov: od severu kย juhu za sebou nasledujรบ Erstfeld (7,4ย km), Amsteg (11,4ย km), Sedrun (6,8ย km), Faido (14,6ย km) aย Bodio (16,6ย km). Tri strednรฉ รบseky sa vylamovali ako vloลพenรฉ otvรกrky aย ich mimoriadne rozmery boli nรกroฤnรฉ na logistiku. Vyลกลกie poลพiadavky vย porovnanรญ so zvyฤajnรฝmi situรกciami pri stavbรกch tunelov sa klรกdli na vรคฤลกรญ prรญsun ฤerstvรฉho vzduchu (vรคฤลกia ฤasลฅ tunela sa musela odvetrรกvaลฅ), vรคฤลกรญ poฤet dopravnรฝch zariadenรญ pre zamestnancov, na dovoz aย odvoz stavebnรฉho materiรกlu aย vyrรบbanej horniny, mnoลพstvo zรกchrannรฝch prostriedkov aj na intenzรญvnejลกie chladenie.
Vย roku 1994 zรญskala inลพinierska organizรกcia pre รบpรคtnรฝ tunel Gotthard-sever za gescie
spoloฤnosti Gรคhler und Partner AG zรกkazku na projektovรฉ prรกce aย miestne vedenie stavby severnรฝch ฤiastkovรฝch รบsekov Erstfeld aย Amsteg. Vย rรกmci zรกkazky sa rieลกili aj ekologickรฉ aย geologickรฉ otรกzky sรบvisiace sย vรฝstavbou tunela.
Sรบฤasลฅou รบseku Erstfeld je okrem obidvoch jednokoฤพajovรฝch tunelovรฝch tubusov aย 22 prieฤnych ลกtรดlnรญ podzemnรฝ objekt urฤenรฝ na vetvenie โ moลพnรฉ predฤบลพenie tunela vย severnom smere. Projekt zahลลa aj tunel stavanรฝ zย povrchu sย dฤบลพkou 600 m, severnรฝ portรกl aย vลกetko vonkajลกie zariadenie potrebnรฉ na chod stavby โ stanicu staveniskovej dopravy, betonรกrku aย zariadenie na รบpravu vody.
Kย nadvรคzujรบcemu ฤiastkovรฉmu รบseku Amsteg patrรญ okrem vlastnรฉho tunela sย 38 prieฤnymi ลกtรดlลami aย ลกtรดlลou na prรบdovรฝ kรกbel (1,9ย km) severne vloลพenรก otvรกrka. Tรบ tvorรญ prรญstupovรก ลกtรดlลa dlhรก 1,8ย km aย vลกetky vonkajลกie zariadenia aย rรดzne prispรดsobenia stavbรกm komunรกlnej infraลกtruktรบry. Musela sa naprรญklad realizovaลฅ preloลพka cesty, pretoลพe jej pรดvodnรก trasa sa pretรญnala sย portรกlom prรญstupovej ลกtรดlne.
Vย rรกmci inลพinierskej organizรกcie projektovala spoloฤnosลฅ Gรคhler und Partner AG obidve hlavnรฉ razenia Erstfeld aย Amsteg aj vลกetky vonkajลกie zariadenia vย Amstegu โ cestnรบ preloลพku aย novรฉ cesty, inลกtalaฤnรฉ plochy, plochy na ubytovanie, bufety aย kancelรกrie, ako aj รบpravu existujรบcej vleฤky medzi Erstfeldom aย Amstegom spolu so staveniskovou stanicou.
Pri tomto projekte, ako aj pri vลกetkรฝch ฤalลกรญch projektoch vย pozemnom staviteฤพstve, pri projektovanรญ nosnรฝch konลกtrukciรญ, celkovรฝch domovรฝch inลกtalรกciรกch aj inลพinierskych aย banskรฝch stavbรกch pouลพรญva Gรคhler und Partner AG 18 licenciรญ softvรฉru Allplan Vystuลพovanie. Prรกce vย Amstegu sa projektovali eลกte vย programe Speedikon. Ku koncu stavebnรฝch prรกc vย Amstegu aย pri zaฤatรญ realizaฤnรฉho projektu vย Erstfelde sa preลกlo na program Allplan. Novรฝ softvรฉr obstรกl pri krste ohลom bez problรฉmov. Vลกetky vรฝkresy prvรฉho รบseku vรฝstavby boli bez chรฝb aย mohli sa prevziaลฅ aย na druhom รบseku vรฝstavby sa mohlo bez problรฉmov pokraฤovaลฅ. Spoloฤnosลฅ Gรคhler und Partner profituje zo spoฤพahlivosti programu Allplan nielen pri vรฝmene dรกt vย rรกmci spoluprรกce vย inลพinierskej organizรกcii, ale aj pri spoluprรกci sย ostatnรฝmi รบฤastnรญkmi vรฝstavby. Projekt vyuลพรญva mnohรฉ programy vย najrรดznejลกรญch verziรกch. Ak by sa mali vรฝkresy najskรดr upravovaลฅ zย dรดvodu skreslenรฉho pรญsma alebo rรดznych hrรบbok aย farieb ฤiar, bolo by to neobyฤajne nรกkladnรฉ. So softvรฉrom Allplan kย takรฝmto komplikรกciรกm nedochรกdza aย vรฝkresy sa mรดลพu vymieลaลฅ vย bezchybnej kvalite. Softvรฉr zvlรกda bez problรฉmov aj takรฝ obrovskรฝ objem dรกt, ako je 120 rรดznych blokovรฝch vรฝkresov aย viac neลพ 1ย 000 celkovรฝch vรฝkresov zostavenรฝch vย rรกmci projektu.
Optimalizรกcia nรกkladov priย vyuลพitรญ CAD
Na optimalizรกciu spotreby betรณnu, aย tรฝm aj nรกkladov, vyvinuli inลพinieri systรฉm sย nastaviteฤพnou veฤพkosลฅou debnenia. Aktuรกlna geometria debnenia sa stanovuje prรกve pomocou systรฉmu Allplan. Digitรกlne premeranie povrchu, ktorรฉ ukazuje presnรบ polohu poistenia proti vylomeniu, sa naฤรญta do Allplanu aย podloลพรญ normรกlnymi profilmi. Ak sa prihliadne kย minimรกlnym rozmerom sรบฤastรญ aย ku geometrickรฝm okrajovรฝm podmienkam zย prevรกdzky, nรกsledne sa zistรญ optimรกlna konfigurรกcia debnenia.
Vysokรฉ geotechnickรฉ nรกroky podย kontrolou
Projekt Gotthard musel rรกtaลฅ so silnรฝm nadloลพรญm sย mocnosลฅou aลพ 2โฏ400 metrov, ktorรฉ mohlo spรดsobovaลฅ vย poruchovรฝch zรณnach nezvyฤajne vysokรฉ napรคtia. Na rรดznych miestach sa stรกvalo, ลพe vysokรฉ tlaky deformovali dokonca poistenia proti vylomeniu sย masรญvnymi oceฤพovรฝmi profilmi, aย to vย priebehu iba niekoฤพkรฝch tรฝลพdลov, ฤo viedlo kย nevyhnutnรฝm opravรกm profilov. Sย podporou Allplanu pristupovali inลพinieri kย podobnรฝm statickรฝm vรฝzvam dvojakรฝm spรดsobom: buฤ naprojektovali na spornรฝch miestach vย sรบlade sย vysokou odolnosลฅou vย tvare oceฤพovรฉho oblรบka armatรบru aย striekanรฝ betรณn, alebo zabudovali mรคkkรฉ oblasti, vย rozsahu ktorรฝch sa mรดลพe hornina deformovaลฅ. Pri tom sa pouลพรญvali ลกpeciรกlne oceฤพovรฉ profily, ktorรฉ sa โ podobne ako tlmiฤe โ zasunuli. Prรญdavnรฉ vystuลพenia zabraลovali zvyลกkovรฝm pohybom. Vย tรฝchto oblastiach sย vysokรฝmi geotechnickรฝmi nรกrokmi sa vnรบtornรก klenba vybavila vรฝstuลพou navrhnutou vย systรฉme Allplan pomocou modulu na projektovanie vรฝstuลพe. Popri moลพnosti 3D zobrazenia komplexnรฝch elementov bolo veฤพkou pomocou, ลพe softvรฉr automaticky zisลฅoval vรฝkazy aย vรฝpisy elementov vรฝstuลพe, aย tak nebolo potrebnรฉ manuรกlne poฤรญtanie.
2D pre ลกtandard, 3D pre ลกpeciality
Pre ลกtandardnรฉ projekty vypracovala spoloฤnosลฅ Gรคhler und Partner vย Allplane pรดdorysy, rezy aย detaily pomocou 2D. Pri nรกroฤnรฝch miestach alebo vย problematickรฝch oblastiach dรกvajรบ inลพinieri prednosลฅ projektovaniu vย 3D aย pracujรบ sย vizualizรกciami. Tak moลพno pomocou geometrie skontrolovaลฅ, ฤi je kย dispozรญcii dostatok miesta, ฤi hrรบbky klenby aย prejazdovรฉ profily sรบhlasia, alebo ฤi sรบ moลพnรฉ zamรฝลกฤพanรฉ kรกblovรฉ vedenia. Prรกve vย sรบvislosti so sรบstavami kรกblovรฝch trubiek, ktorรฉ menia svoj smer, sa vรฝzvy na projektovanie objavujรบ stรกle znova. Niekedy vychรกdzajรบ sรบstavy vodorovne zย dna tunela, konฤia ale zvislo vย klenbe tunela aย stรกva sa, ลพe pritom menia aj smer. ฤasto prebieha aj viacej ochrannรฝch kรกblovรฝch trubiek najprv rovnobeลพne vย rovnakom priereze, aby sa na urฤitom mieste oddelili aย vo svojom ฤalลกom pokraฤovanรญ sledovali rรดzne smery. Navyลกe podฤพa druhu kรกbla sa musia dodrลพiavaลฅ maximรกlne polomery ohybu. Inรฝ prรญklad zloลพitรฉho miesta je vย Amstegu, kde sa prรญstupovรก aj kรกblovรก ลกtรดlลa na prรญvod trakฤnรฉho prรบdu stretรกvajรบ sย obomi tunelovรฝmi tubusmi. Vznikajรบce priestorovรฉ pretรญnania rรดznych ลกtruktรบr sa projektovali efektรญvne pomocou 3D.
TEXT, FOTO: Zย materiรกlov spoloฤnosti Nemetschek ag
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.