image 71955 25 v1
Galรฉria(3)

Rรกdiovรฉ spojenie v tuneli ล ibenik

Partneri sekcie:

Tunel ล ibenik sa nachรกdza pod รบpรคtรญm vrchu ล ibenik, juhovรฝchodne od mesta Levoฤa v Preลกovskom kraji. V sรบฤasnosti je tunel v ลกtรกdiu realizรกcie stavebnej fรกzy, budovanie jednotlivรฝch technologickรฝch celkov je naplรกnovanรฉ na zaฤiatok roka 2015. Neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou technologickej vรฝbavy bude aj objekt rรกdiovรฉho spojenia a dopravnรฉho rรกdia.

01 thinkstock 495671811
02 thinkstock 187958744

Rรกdiokomunikaฤnรฉ systรฉmy v objekte rรกdiovรฉho spojenia umoลพลˆujรบ koordinรกciu ฤinnostรญ zasahujรบcich zloลพiek prostrednรญctvom spojenia medzi pracovnรญkom v tuneli a vzdialenรฝm dispeฤerskรฝm centrom. Je samozrejmosลฅou, ลพe rรกdiovรฝ systรฉm komunikuje obojsmerne, t. j. od pracovnรญka v tuneli k dispeฤerovi a opaฤne.

V tuneli ล ibenik je navrhnutรฝ rรกdiovรฝ systรฉm rozdelenรฝ na ลกtyri celky, a to na:

  • vonkajลกie antรฉnne systรฉmy,
  • vyลพarovacรญ (antรฉnny) systรฉm tunela a รบnikovรฝch ciest,
  • aktรญvnu a pasรญvnu technolรณgiu rรกdiovรฉho spojenia,
  • technolรณgiu vzdialenรฉho ovlรกdania.
Tunel ล ibenik
Stavba: Diaฤพnica D1 Jรกnovce โ€“ Jablonov, II. รบsek
Miesto realizรกcie: Levoฤa, stavebnรฝ objekt: SO 401-00 Tunel ล ibenik
Objednรกvateฤพ: Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Bratislava
Zhotoviteฤพ: Zdruลพenie EUROVIA โ€“ SMS
โ€“ D1 Jรกnovce โ€“ Jablonov, II. รบsek
Zhotoviteฤพ tunela ล ibenik: TUBAU, a. s.,
Bratislava, ฤlen stavebnej skupiny DANICON Holding

Vonkajลกie antรฉnne systรฉmy

Vonkajลกie antรฉnne systรฉmy sa nachรกdzajรบ na zรกpadnom aj vรฝchodnom tunelovom portรกli. Antรฉnny systรฉm na zรกpadnom portรกli je hlavnรฝm zdrojom prรญjmu a vysielania rรกdiovรฝch signรกlov. Antรฉny sa montujรบ na 12-metrovรฝ stoลพiar typu monorรบra so stรบpaฤkami, aby sa zefektรญvnila inลกtalรกcia a prรญpadnรฝ servis. Situovanie a vรฝลกka stoลพiara sa urฤili podฤพa meranรญ priechodnosti rรกdiovรฝch signรกlov tak, aby sa dosiahol ฤo najlepลกรญ diaฤพkovรฝ prรญjem. Sรบbor antรฉn je rozdelenรฝ do jednotlivรฝch frekvenฤnรฝch pรกsiem (80 MHz, 160 MHz, 390 MHz, 450 MHz). Na zรกklade veฤพkosti prijรญmanรฉho signรกlu sรบ antรฉny ฤalej typovo rozdelenรฉ na vลกesmerovรฉ a smerovรฉ. Smerovosลฅou antรฉn sa nรกsledne dosahuje รบroveลˆ potrebnรก na kvalitnรฉ spracovanie rรกdiovรฝch signรกlov. Antรฉnny systรฉm je pomocou nรญzkoรบtlmovรฉho koaxiรกlneho vedenia pripojenรฝ do technolรณgie rรกdiovรฉho spojenia. Na vรฝchodnom portรกli tunela je umiestnenรฝ doplnkovรฝ antรฉnny systรฉm, ktorรฝ zabezpeฤuje rรกdiovรฉ pokrytie vonkajลกieho priestoru pred vรฝchodnรฝm portรกlom tunela a prรญsluลกnรฝch obsluลพnรฝch objektov. Keฤลพe ide len o lokรกlne pokrytie, na obsluลพnรฝ objekt vรฝchodnรฉho portรกlu je inลกtalovanรฝ nรกstennรฝ typ stoลพiaru s vรฝลกkou 4 m.

Vnรบtornรฝ vyลพarovacรญ systรฉm

Vnรบtornรฝ vyลพarovacรญ systรฉm v tuneli sa skladรก z vyลพarovacieho kรกbla inลกtalovanรฉho po celej dฤบลพke tunela v jeho stropnej ฤasti. Kรกbel je uchytenรฝ pomocou originรกlnych klipov, ktorรฉ majรบ definovanรบ poลพiarnu odolnosลฅ, ฤo zabezpeฤรญ mechanickรบ odolnosลฅ a plnรบ funkฤnosลฅ v prรญpade poลพiaru. Prijรญmanรฝ a vysielanรฝ rรกdiovรฝ signรกl vedie z vyลพarovacieho kรกbla cez budiace koaxiรกlne vedenie do technolรณgie rรกdiovรฉho spojenia na zรกpadnom portรกli tunela. V severnej tunelovej rรบre je pred รบnikovou cestou inลกtalovanรฉ rozboฤenie rรกdiovรฝch signรกlov z vyลพarovacieho kรกbla severnej tunelovej rรบry do รบnikovej cesty medzi tunelovรฝmi rรบrami v smere k juลพnej tunelovej rรบre. V รบnikovej chodbe je inลกtalovanรฝ aj vyลพarovacรญ kรกbel ukonฤenรฝ impedanฤnou zรกลฅaลพou, ฤo zabezpeฤuje rรกdiovรฉ pokrytie v danรฝch priestoroch.

Rádiové spojenie dovoฤพuje plnohodnotne vyuลพívaลฅ komunikaฤné prostriedky potrebné na zabezpeฤenie bezpeฤnosti prevádzky tunela.

Rรกdiovรฉ spojenie dovoฤพuje plnohodnotne vyuลพรญvaลฅ komunikaฤnรฉ prostriedky potrebnรฉ na zabezpeฤenie bezpeฤnosti prevรกdzky tunela.

Technolรณgia rรกdiovรฉho spojenia

Samotnรก technolรณgia rรกdiovรฉho spojenia je umiestnenรก na zรกpadnom portรกli tunela v technologickom objekte medzi tunelovรฝmi rรบrami. Technolรณgia je rozdelenรก do troch celkov podฤพa umiestnenia. Zariadenia sรบ montovanรฉ do troch 19โ€œ skrรญลˆ. V prvej 19โ€œ skrini sa nachรกdzajรบ zdrojovรฉ obvody, ktorรฉ zabezpeฤujรบ napรกjanie jednotlivรฝch blokov technolรณgie rรกdiovรฉho spojenia. Druhรก 19โ€œ skriลˆa obsahuje optickรฉ prepojeยญnie s podruลพnรฝm dispeฤingom na vรฝchodnom portรกli tunela a optickรฉ vedenie so vzdialenรฝm dispeฤingom SSรšD Beharovce. V tejto skrini sa nachรกdzajรบ aj digitรกlne zariadenia na komunikรกciu medzi jednotlivรฝmi ฤasลฅami technolรณgie rรกdiovรฉho spojenia, ktorรฉ zรกroveลˆ umoลพลˆujรบ vzdialenรบ sprรกvu a nastavovanie celej technolรณgie. Skriลˆa obsahuje eลกte technolรณgiu FM vysielania, RDS a zdruลพovacie obvody v prรญsluลกnom frekvenฤnom pรกsme.

V tretej 19โ€œ skrini sรบ nainลกtalovanรฉ digitรกlne transceivery pre jednotlivรฉ frekvenฤnรฉ pรกsma spolu so zdruลพovacรญmi obvodmi. Celรฝ systรฉm technolรณgie rรกdiovรฉho spojenia je napojenรฝ na vonkajลกรญ antรฉnny systรฉm na zรกpadnom portรกli tunela a na budiaci koaxiรกl smerom do vnรบtornรฉho vyลพarovacieho systรฉmu tunela. Sprรกvna funkฤnosลฅ technolรณgie rรกdiovรฉho spojenia sa neustรกle kontroluje centrรกlnym riadiacim systรฉmom tunela, ku ktorรฉmu sรบ pripojenรฉ jednotlivรฉ ฤasti technolรณgie. Na vรฝchodnom portรกli tunela sa nachรกdza dispeฤerskรฉ centrum, z ktorรฉho moลพno diaฤพkovo ovlรกdaลฅ rรกdiovรฉ spojenie v tuneli vrรกtane aktรญvneho vstupu do FM vysielania verejnoprรกvneho rozhlasu s cieฤพom poskytnรบลฅ servisnรฉ sprรกvy vodiฤom jazdiacim v tuneli.

Hlavnรฉ dispeฤerskรฉ centrum

Hlavnรฉ dispeฤerskรฉ centrum sa nachรกdza na SSรšD Beharovce. Odtiaฤพ bude dispeฤer komunikovaลฅ s prevรกdzkou tunela a monitorovaลฅ dopravnรบ situรกciu. V prรญpade potreby mรดลพe vstรบpiลฅ do FM vysielania verejnoprรกvneho rozhlasu, aby poskytol servisnรฉ sprรกvy vodiฤom jazdiacim v tuneli.

Zรกver

Rรกdiovรฉ spojenie v tuneli ล ibenik je navrhnutรฉ tak, aby na jednej strane spฤบลˆalo vลกetky poลพiadavky zadรกvateฤพa projektu, na druhej strane reลกpektuje legislatรญvu a normy platnรฉ v Eurรณpskej รบnii. Plnohodnotne dovoฤพuje vyuลพรญvaลฅ komunikaฤnรฉ prostriedky potrebnรฉ na zabezpeฤenie bezpeฤnosti prevรกdzky tunela, ktorรฉ umoลพลˆujรบ spojenie so zรกsahovรฝmi zloลพkami (Hasiฤskรฝ a zรกchrannรฝ zbor, zรกchrannรก sluลพba, Policajnรฝ zbor) aj s obsluhou tunela โ€“ tunelovรญ ลกpecialisti a รบdrลพba diaฤพnic, ako aj samotnรญ uลพรญvatelia tunela, ktorรญ majรบ k dispozรญcii FM vysielanie a mobilnรบ komunikรกciu cez GSM siete.

Text vznikol v spoluprรกci so spoloฤnosลฅami DELTECH, a. s., a LUCOM Technologies, s. r. o.
FOTO: thinkstock.com

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie