Razenie druhej tunelovej rรบry Tauernskรฉho tunela
Diaฤพnica Tauern predstavuje najvรฝznamnejลกie spojenie severnรฉho aย juลพnรฉho Rakรบska. Pre osobnรบ iย nรกkladnรบ dopravu je to jedna zย najdรดleลพitejลกรญchยญ alpskรฝch ciest. Zย celkovรฉho mnoลพstva dvanรกstich tunelov, ktorรฉ majรบ spolu dฤบลพku pribliลพne 24 km, je Tauernskรฝ tunel sย dฤบลพkou 6,5โkm najdlhลกรญ aย zรกroveล najznรกmejลกรญ. Je jednรฝm zย poslednรฝch jednorรบrovรฝch tunelov. Od septembra 2006 vย tรฝchto miestach prebieha vรฝrub druhej tunelovej rรบry.
Vย druhej tunelovej rรบre sa raziace prรกce vย sรบฤasnosti ukonฤili aย dokonฤieva sa razenie vย รบnikovej ลกtรดlni. Spustenie prevรกdzky sa naplรกnovalo na polovicu roka 2012.
Zaฤiatok stavby Tauernskรฉho tunela vย 70. rokoch je zafixovanรฝ ako mรญฤพnik vย rakรบskych dejinรกch tunelovej vรฝstavby, mรก vลกak aj inรฉ prvenstvo โ je to prvรฝ tunel od ฤias 2. svetovej vojny, ktorรฝ sa zaฤal realizovaลฅ vย silne konvergentnรฝch horninรกch. Zรญskanรฉ poznatky podstatnou mierou prispeli kย ฤalลกiemu vรฝvoju celosvetovรฝch metรณd razenia tunelov. Podmienky razenia tohto tunela boli danรฉ jednak smerovanรญm poruchovรฝch zlomov aย jednak vysokรฝm nadloลพรญm (viac ako 1ย 000 metrov).
Vรฝrub vย poruchovej zรณne
ฤalลกie geologickรฉ aย geotechnickรฉ vรฝzvy znamenali pre tรบto oblasลฅ vรฝrub cez 300 metrov dlhรบ poruchovรบ zรณnu. Materiรกl horniny pozostรกval prevaลพne zย bezsรบdrลพnรฉho jemnรฉho aย strednรฉho ลกtrku, ฤiastoฤne sem prenikali bludnรฉ balvany. Opornรฉ aย zabezpeฤovacie prvky, ako sรบ priehradovรฉ nosnรญky, skalnรฉ svornรญky so ลกpeciรกlnymi rebrami do stlaฤiteฤพnรฝch hornรญn, dรกลพdniky zย pilรณt ฤi injektรกลพne hroty dodรกvala spoloฤnosลฅ ALWAG, ฤlen skupiny DSI. Vย poruchovej zรณne sa osvedฤili vopred budovanรฉ podpernรฉ prvky โ nezvyฤajne 2,5 aลพ 3โm dlhรฉ dรกลพdniky zย pilรณt, ktorรฉ sa do staveniska podchycovali pomocou priehradovรฝch nosnรญkov. Tรฝm sa zabezpeฤilo spolupรดsobenie na nasledujรบci vรฝrub.
Ochrana striekanรฉho betรณnu
Silno konvergetnรฉ horniny viedli poฤas vรฝstavby prvej tunelovej rรบry kย deformรกciรกm, ktorรฉ prekraฤovali 1,2 metra. Veฤพkรฉ aย predovลกetkรฝm dlhotrvajรบce deformรกcie vyvolanรฉ horninovรฝmi tlakmi nutne viedli ku kompletnรฉmu poruลกeniu striekanรฉho betรณnu, ktorรฝ sa pouลพรญval na zaistenie vรฝrubu. Zย dรดvodu jeho ochrany pred veฤพkรฝmi radiรกlnymi pretvoreniami sa vtedy prvรฝkrรกt navrhlo, aby sa sรบvislรก klenba zo striekanรฉho betรณnu rozdelila na dosky aย vynechal sa horizontรกlny pรกs vย striekanom betรณne. Na zvรฝลกenie stability dosรกk sa pouลพili skalnรฉ svornรญky. Ostenie zo striekanรฉho betรณnu tak mohlo prevziaลฅ vรคฤลกie pretvorenia minimรกlne dovtedy, kรฝm radiรกlne pretvorenia opรคลฅ neuzavreli vynechanรฉ otvory. Striekanรฝ betรณn tak zostal neporuลกenรฝ.
Pouลพitie deformaฤnรฝch vloลพiek
Tรกto metรณda vลกak mala aj svoju nevรฝhodu. Keฤลพe sa vynechal striekanรฝ betรณn, vybudovanรฝ odpor vzdoroval hornine len vรฝstuลพnou sieลฅou aย postupne sa stratil. Vย dรดsledku toho pรดsobil na striekanรฝ betรณn zbytoฤnรฝ tlak zย rozvoฤพnenรฉho masรญvu. Na eliminovanie tohto javu sa dnes do vynechanรฝch horizontรกlnych pรกsov vย striekanom betรณne zabudovรกvajรบ deformaฤnรฉ oceฤพovรฉ prvky. Pri vรฝvoji tohto patentu โ dutรฝch deformaฤnรฝch vloลพiek LSC (Lining Stress Controllers) sa zรบฤastnila aj spoloฤnosลฅ ALWAG.
Sprรกvne naฤasovanรฝm nasadenรญm deformaฤnรฝch vloลพiek sa pri razenรญ druhej rรบry Tauernskรฉho tunela zabrรกnilo poruลกeniu striekanรฉho betรณnu, umoลพnili sa deformรกcie vย hornine aย vย neposlednom rade sa uvoฤพnila napรคtosลฅ vย horninovom prostredรญ. Spolu sย nasadenรญm silnรฝch skalnรฝch svornรญkov (d = 30โmm, pevnosลฅ vย ลฅahu 350 kN) so ลกpeciรกlnym rebrovanรญm bolo hฤบbenie vย ลฅaลพkej oblasti Tauernskรฉho tunela bezproblรฉmovรฉ.
Vฤaka jednoznaฤne definovanรฝm zaลฅaลพovacรญm charakteristikรกm podpernรฝch prvkov sa mohli kontrolovaลฅ veฤพkรฉ pretvorenia, ktorรฉ poฤas vรฝrubu vystupovali pod stlaฤiteฤพnรฝm nadloลพรญm. Zabrรกnilo sa tak preลฅaลพeniu striekanรฉho betรณnu aย bol zaruฤenรฝ optimรกlny prenos napรคtosti horninovรฉho masรญvu.
Vฤaka ich poddajnosti (charakteristickej krivky) bolo moลพnรฉ deformaฤnรฉ vloลพky napasovaลฅ na konkrรฉtny projekt aย umoลพniลฅ pomalลกie aย lepลกie kontrolovanรฉ zaลฅaลพenia na vรฝrub. Okrem toho sa vyznaฤovali konลกtantnou nosnosลฅou aลพ do dosiahnutia maximรกlneho stlaฤenia โ tzv. riadenou deformรกciou. Ich pouลพitรญm moลพno predรญsลฅ nรกkladnรฝm sanaฤnรฝm opatreniam, ktorรฉ vznikajรบ vย dรดsledku preลฅaลพenia primรกrneho ostenia pri razenรญ tunelov vย nรกroฤnรฝch podmienkach horninovรฉho prostredia.
Ing.ย Maroลก Demjan
Foto: ALWAG
Maroลก Demjan je vedรบcim organizaฤnej zloลพky spoloฤnosti SM7 pre Slovenskรบ republiku.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.