Razenie druhej tunelovej rรบry Tauernskรฉho tunela
Galรฉria(4)

Razenie druhej tunelovej rรบry Tauernskรฉho tunela

Partneri sekcie:

Diaฤพnica Tauern predstavuje najvรฝznamnejลกie spojenie severnรฉho aย juลพnรฉho Rakรบska. Pre osobnรบ iย nรกkladnรบ dopravu je to jedna zย najdรดleลพitejลกรญchยญ alpskรฝch ciest. Zย celkovรฉho mnoลพstva dvanรกstich tunelov, ktorรฉ majรบ spolu dฤบลพku pribliลพne 24 km, je Tauernskรฝ tunel sย dฤบลพkou 6,5โ€‰km najdlhลกรญ aย zรกroveลˆ najznรกmejลกรญ. Je jednรฝm zย poslednรฝch jednorรบrovรฝch tunelov. Od septembra 2006 vย tรฝchto miestach prebieha vรฝrub druhej tunelovej rรบry.


Vย druhej tunelovej rรบre sa raziace prรกce vย sรบฤasnosti ukonฤili aย dokonฤieva sa razenie vย รบnikovej ลกtรดlni. Spustenie prevรกdzky sa naplรกnovalo na polovicu roka 2012.

Zaฤiatok stavby Tauernskรฉho tunela vย 70. rokoch je zafixovanรฝ ako mรญฤพnik vย rakรบskych dejinรกch tunelovej vรฝstavby, mรก vลกak aj inรฉ prvenstvo โ€“ je to prvรฝ tunel od ฤias 2. svetovej vojny, ktorรฝ sa zaฤal realizovaลฅ vย silne konvergentnรฝch horninรกch. Zรญskanรฉ poznatky podstatnou mierou prispeli kย ฤalลกiemu vรฝvoju celosvetovรฝch metรณd razenia tunelov. Podmienky razenia tohto tunela boli danรฉ jednak smerovanรญm poruchovรฝch zlomov aย jednak vysokรฝm nadloลพรญm (viac ako 1ย 000 metrov).

Vรฝrub vย poruchovej zรณne
ฤŽalลกie geologickรฉ aย geotechnickรฉ vรฝzvy znamenali pre tรบto oblasลฅ vรฝrub cez 300 metrov dlhรบ poruchovรบ zรณnu. Materiรกl horniny pozostรกval prevaลพne zย bezsรบdrลพnรฉho jemnรฉho aย strednรฉho ลกtrku, ฤiastoฤne sem prenikali bludnรฉ balvany. Opornรฉ aย zabezpeฤovacie prvky, ako sรบ priehradovรฉ nosnรญky, skalnรฉ svornรญky so ลกpeciรกlnymi rebrami do stlaฤiteฤพnรฝch hornรญn, dรกลพdniky zย pilรณt ฤi injektรกลพne hroty dodรกvala spoloฤnosลฅ ALWAG, ฤlen skupiny DSI. Vย poruchovej zรณne sa osvedฤili vopred budovanรฉ podpernรฉ prvky โ€“ nezvyฤajne 2,5 aลพ 3โ€‰m dlhรฉ dรกลพdniky zย pilรณt, ktorรฉ sa do staveniska podchycovali pomocou priehradovรฝch nosnรญkov. Tรฝm sa zabezpeฤilo spolupรดsobenie na nasledujรบci vรฝrub.

Ochrana striekanรฉho betรณnu
Silno konvergetnรฉ horniny viedli poฤas vรฝstavby prvej tunelovej rรบry kย deformรกciรกm, ktorรฉ prekraฤovali 1,2 metra. Veฤพkรฉ aย predovลกetkรฝm dlhotrvajรบce deformรกcie vyvolanรฉ horninovรฝmi tlakmi nutne viedli ku kompletnรฉmu poruลกeniu striekanรฉho betรณnu, ktorรฝ sa pouลพรญval na zaistenie vรฝrubu. Zย dรดvodu jeho ochrany pred veฤพkรฝmi radiรกlnymi pretvoreniami sa vtedy prvรฝkrรกt navrhlo, aby sa sรบvislรก klenba zo striekanรฉho betรณnu rozdelila na dosky aย vynechal sa horizontรกlny pรกs vย striekanom betรณne. Na zvรฝลกenie stability dosรกk sa pouลพili skalnรฉ svornรญky. Ostenie zo striekanรฉho betรณnu tak mohlo prevziaลฅ vรคฤลกie pretvorenia minimรกlne dovtedy, kรฝm radiรกlne pretvorenia opรคลฅ neuzavreli vynechanรฉ otvory. Striekanรฝ betรณn tak zostal neporuลกenรฝ.

Pouลพitie deformaฤnรฝch vloลพiek
Tรกto metรณda vลกak mala aj svoju nevรฝhodu. Keฤลพe sa vynechal striekanรฝ betรณn, vybudovanรฝ odpor vzdoroval hornine len vรฝstuลพnou sieลฅou aย postupne sa stratil. Vย dรดsledku toho pรดsobil na striekanรฝ betรณn zbytoฤnรฝ tlak zย rozvoฤพnenรฉho masรญvu. Na eliminovanie tohto javu sa dnes do vynechanรฝch horizontรกlnych pรกsov vย striekanom betรณne zabudovรกvajรบ deformaฤnรฉ oceฤพovรฉ prvky. Pri vรฝvoji tohto patentu โ€“ dutรฝch deformaฤnรฝch vloลพiek LSC (Lining Stress Controllers) sa zรบฤastnila aj spoloฤnosลฅ ALWAG.

Sprรกvne naฤasovanรฝm nasadenรญm deformaฤnรฝch vloลพiek sa pri razenรญ druhej rรบry Tauernskรฉho tunela zabrรกnilo poruลกeniu striekanรฉho betรณnu, umoลพnili sa deformรกcie vย hornine aย vย neposlednom rade sa uvoฤพnila napรคtosลฅ vย horninovom prostredรญ. Spolu sย nasadenรญm silnรฝch skalnรฝch svornรญkov (d = 30โ€‰mm, pevnosลฅ vย ลฅahu 350 kN) so ลกpeciรกlnym rebrovanรญm bolo hฤบbenie vย ลฅaลพkej oblasti Tauernskรฉho tunela bezproblรฉmovรฉ.

Vฤaka jednoznaฤne definovanรฝm zaลฅaลพovacรญm charakteristikรกm podpernรฝch prvkov sa mohli kontrolovaลฅ veฤพkรฉ pretvorenia, ktorรฉ poฤas vรฝrubu vystupovali pod stlaฤiteฤพnรฝm nadloลพรญm. Zabrรกnilo sa tak preลฅaลพeniu striekanรฉho betรณnu aย bol zaruฤenรฝ optimรกlny prenos napรคtosti horninovรฉho masรญvu.

Vฤaka ich poddajnosti (charakteristickej krivky) bolo moลพnรฉ deformaฤnรฉ vloลพky napasovaลฅ na konkrรฉtny projekt aย umoลพniลฅ pomalลกie aย lepลกie kontrolovanรฉ zaลฅaลพenia na vรฝrub. Okrem toho sa vyznaฤovali konลกtantnou nosnosลฅou aลพ do dosiahnutia maximรกlneho stlaฤenia โ€“ tzv. riadenou deformรกciou. Ich pouลพitรญm moลพno predรญsลฅ nรกkladnรฝm sanaฤnรฝm opatreniam, ktorรฉ vznikajรบ vย dรดsledku preลฅaลพenia primรกrneho ostenia pri razenรญ tunelov vย nรกroฤnรฝch podmienkach horninovรฉho prostredia.

Ing.ย Maroลก Demjan
Foto: ALWAG

Maroลก Demjan je vedรบcim organizaฤnej zloลพky spoloฤnosti SM7 pre Slovenskรบ republiku.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie