Razenie ลกtรดlne k loลพisku mastenca na Gemeri bude rรฝchlejลกie a bezpeฤnejลกie
Po vyrazenรญ prvรฝch tristo metrov zo ลกtvorkilometrovej ลกtรดlne Elisabeth k vรฝznamnรฉmu loลพisku mastenca, nasadia pracovnรญci Skanska do ฤalลกej etapy prรกc koฤพajovรบ mechanizรกciu. ล tรดlลa, ktorรก bude hotovรก do dvoch rokov, si spolu s technickรฝm vybavenรญm, prรญpravou loลพiska na ลฅaลพbu, vybudovanรญm รบnikovรฉho vรฝchodu aย podzemnรฝm prieskumom, vyลพiada investรญciu pribliลพne 500 mil. Sk. Investorom je spoloฤnosลฅ VSK Mining z Koลกรญc.ย V novej modernej bani, ktorรก by mala zaฤaลฅ ลฅaลพiลฅ o tri roky, nรกjde zamestnanie niekoฤพko desiatok ฤพudรญ.
โPri razenรญ ลกtรดlne sme sa podฤพa plรกnu dostali do ฤalลกej etapy. Nasadenie koฤพajovej mechanizรกcie nรกm umoลพnรญ postupovaลฅ pri razenรญ ลกtรดlne rรฝchlejลกie, efektรญvnejลกie a bezpeฤnejลกie. Navyลกe nasadenรก mechanizรกcia bude pouลพitรก nielen pri razenรญ ลกtรดlne, ale neskรดr aj pri samotnej ลฅaลพbe mastenca,โ doplnil Pavel Melicherฤรญk, ลกpecialista prรญpravy zo Skanska.
Koฤพajovรก mechanizรกcia pozostรกva z dvojlafetovรฉho vrtnรฉho vozu spoloฤnosti Atlas Copco, nakladaฤa Hรคggloader 8HR2, vozov Shuttletrain HRST 115CEย a lokomotรญv DHD 20 a DHD 15 od ลกvรฉdskej spoloฤnosti GIA Industri AB. Nasadenรก mechanizรกcia je รบplne novรก a v takom komplexnom rozsahu sa na Slovensku v banรญctve eลกte doteraz nikdy nepouลพila.
Rozpojenรบ horninu bude koฤพajovรฝ klepetovรฝ nakladaฤ Hรคggloader 8HR2 s vรฝkonom 3m3 za minรบtu nakladaลฅ pomocou vynรกลกacieho hrabฤพovรฉho dopravnรญka. Odลฅaลพba sa bude zabezpeฤovaลฅ veฤพkoobjemovรฝmi samovyklรกpacรญmi koฤพajovรฝmi vozmi Shuttletrain HRST 115CE zapojenรฝmi za lokomotรญvou DHD 20 s hmotnosลฅou 20 ton. Tento typ lokomotรญvy umoลพnรญ do sรบpravy zapojiลฅ aลพ ลกtyri vozy s celkovรฝm objemom 46 m3, ฤo je mnoลพstvo postaฤujรบce na odลฅaลพbu celรฉho zรกberu s dฤบลพkou 3 m.
Prรญpravnรฉ prรกce, ktorรฉย prebiehali poฤas plรกnovanej prestรกvky, spoฤรญvali v รบprave dna ลกtรดlne, poloลพenia koฤพajiska a vรฝhybiek s rozchodom 750 mm. Samostatnรบ ฤasลฅ prรญpravnรฝch prรกc tvoril oceฤพovรฝ vรฝsypnรฝ most poloลพenรฝ na ลพelezobetรณnovรฝch stฤบpoch. Oceฤพovรฝ most s dฤบลพkou 22,5 m a celkovou hmotnosลฅou 12 t bude zaลฅaลพovanรฝ vรกhou naloลพenej sรบpravy, ฤo predstavuje pribliลพne 57 ton.
Mastenec z Gemerskej Polomy je prรญznaฤnรฝ vysokou ฤistotou, odbornรญci povaลพujรบ gemerskรฉ loลพisko za jedno z najvรฝznamnejลกรญch na svete. Vรฝsledky geologickรฉho prieskumu predpokladajรบ, ลพe sa v loลพisku nachรกdza niekoฤพko miliรณnov ton mastenca โ suroviny, ktorรก sa vyuลพรญva vo farmaceutickom, chemickom, kozmetickom a papierenskom priemysle.
Zdroj: Skanska BS, a.s.