Razenie štôlne k ložisku mastenca na Gemeri bude rýchlejšie a bezpečnejšie
Po vyrazení prvých tristo metrov zo štvorkilometrovej štôlne Elisabeth k významnému ložisku mastenca, nasadia pracovníci Skanska do ďalšej etapy prác koľajovú mechanizáciu. Štôlňa, ktorá bude hotová do dvoch rokov, si spolu s technickým vybavením, prípravou ložiska na ťažbu, vybudovaním únikového východu a podzemným prieskumom, vyžiada investíciu približne 500 mil. Sk. Investorom je spoločnosť VSK Mining z Košíc. V novej modernej bani, ktorá by mala začať ťažiť o tri roky, nájde zamestnanie niekoľko desiatok ľudí.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
„Pri razení štôlne sme sa podľa plánu dostali do ďalšej etapy. Nasadenie koľajovej mechanizácie nám umožní postupovať pri razení štôlne rýchlejšie, efektívnejšie a bezpečnejšie. Navyše nasadená mechanizácia bude použitá nielen pri razení štôlne, ale neskôr aj pri samotnej ťažbe mastenca,“ doplnil Pavel Melicherčík, špecialista prípravy zo Skanska.
Koľajová mechanizácia pozostáva z dvojlafetového vrtného vozu spoločnosti Atlas Copco, nakladača Häggloader 8HR2, vozov Shuttletrain HRST 115CE a lokomotív DHD 20 a DHD 15 od švédskej spoločnosti GIA Industri AB. Nasadená mechanizácia je úplne nová a v takom komplexnom rozsahu sa na Slovensku v baníctve ešte doteraz nikdy nepoužila.
Rozpojenú horninu bude koľajový klepetový nakladač Häggloader 8HR2 s výkonom 3m3 za minútu nakladať pomocou vynášacieho hrabľového dopravníka. Odťažba sa bude zabezpečovať veľkoobjemovými samovyklápacími koľajovými vozmi Shuttletrain HRST 115CE zapojenými za lokomotívou DHD 20 s hmotnosťou 20 ton. Tento typ lokomotívy umožní do súpravy zapojiť až štyri vozy s celkovým objemom 46 m3, čo je množstvo postačujúce na odťažbu celého záberu s dĺžkou 3 m.
Prípravné práce, ktoré prebiehali počas plánovanej prestávky, spočívali v úprave dna štôlne, položenia koľajiska a výhybiek s rozchodom 750 mm. Samostatnú časť prípravných prác tvoril oceľový výsypný most položený na železobetónových stĺpoch. Oceľový most s dĺžkou 22,5 m a celkovou hmotnosťou 12 t bude zaťažovaný váhou naloženej súpravy, čo predstavuje približne 57 ton.
Mastenec z Gemerskej Polomy je príznačný vysokou čistotou, odborníci považujú gemerské ložisko za jedno z najvýznamnejších na svete. Výsledky geologického prieskumu predpokladajú, že sa v ložisku nachádza niekoľko miliónov ton mastenca – suroviny, ktorá sa využíva vo farmaceutickom, chemickom, kozmetickom a papierenskom priemysle.
Zdroj: Skanska BS, a.s.