Razenie tunelov vย tlaฤivรฝch aย napรบฤavรฝch horninรกch
Galรฉria(7)

Razenie tunelov vย tlaฤivรฝch aย napรบฤavรฝch horninรกch

Partneri sekcie:

Projekty dlhรฝch bรกzovรฝch tunelov pod Alpami zย Francรบzska do Talianska, zย Rakรบska do Talianska aย vo ล vajฤiarsku pritiahli vรคฤลกiu pozornosลฅยญ na problematiku razenia vย tlaฤivรฝch horninรกch. Vย tuneloch razenรฝch zรณnami tlaฤivรฝch hornรญn sa objavujรบ vรคฤลกie deformรกcie, ktorรฉ mรดลพu vyลพadovaลฅ bezodkladnรบ rekonลกtrukciu profilu razenรฉho diela.

Odpor ostenia tunela proti konvergencii vyvolรกva veฤพkรฉ horninovรฉ tlaky, ktorรฉ mรดลพu prekonaลฅ รบnosnosลฅ ostenia. ฤŽalลกรญm problรฉmom vo vรฝstavbe tunelov sรบ horniny obsahujรบce รญlovitรฉ minerรกly aย anhydrit, ktorรฉ sa prejavujรบ zvรคฤลกovanรญm svojho objemu spรดsobenรฝm absorpciou vody, tzv. napรบฤanรญm horniny. Iย keฤ sa procesy prebiehajรบce vย okolรญ tunela vย tlaฤivรฝch aย vย napรบฤavรฝch horninรกch od seba podstatne lรญลกia, majรบ jednu spoloฤnรบ ฤrtu: sย narastanรญm deformรกcie klesรก horninovรฝ tlak.

Tento ฤlรกnok sprostredkรบva skรบsenosti sย vyuลพitรญm prvkov hiDCon zย vysoko deformovateฤพnรฉho betรณnu vย niektorรฝch tuneloch. Vย tlaฤivรฝch horninรกch sa vyuลพรญvajรบ prvky tvaru kvรกdra, ktorรฉ sa inลกtalujรบ pozdฤบลพne na povrch vรฝrubu, priฤom sa zaฤleลˆujรบ do ostenia tunela po aplikรกcii striekanรฉho betรณnu. Ak je ostenie vystavenรฉ radiรกlnym horninovรฝm tlakom definovanej hodnoty, normรกlovรก sila vย ostenรญ spรดsobรญ, ลพe prvky hiDCon sa tlaku poddรกvajรบ, ฤรญm zabrรกnia prรญliลกnรฉmu namรกhaniu striekanรฉho betรณnu.

Prvky hiDCon sรบ schopnรฉ poddรกvaลฅ sa vopred zvolenej hladine namรกhania (od 2 do 20 MPa) pri ich stlaฤenรญ aลพ na 50 %. Vย silne napรบฤavรฝch horninรกch sa vyuลพรญva novรก koncepcia pod nรกzvom modulรกrna poddajnรก vรฝstuลพ, ktorรก sa dokรกลพe vyrovnaลฅ sย prรญtomnรฝmi vysokรฝmi tlakmi. Stlaฤiteฤพnรฉ betรณnovรฉ prvky vysokej รบnosnosti sa umiestลˆujรบ medzi konลกtrukciu aย horninu.

Tรกto metรณda umoลพลˆuje na jednej strane redukciu napรบฤavรฝch tlakov na vopred definovanรบ maximรกlnu hodnotu, na druhej strane je vรฝmena tรฝchto prvkov moลพnรก kedykoฤพvek bez obmedzenia prevรกdzky tunela. Zabezpeฤenie prรญstupu kย dnu tunela, t. j. kย oblasti, ktorรก je najviac ohrozenรก napรบฤavรฝmi procesmi, umoลพลˆuje efektรญvne kontrolovaลฅ stav podzemnej vody aย jednoducho monitorovaลฅ sprรกvanie horninovรฉho prostredia.

Razenie tunelov vย tlaฤivรฝch horninรกch
Pri vรฝstavbe podzemnรฝch diel sย vysokรฝm nadloลพรญm a/alebo sย horninou slabej kvality razenie tunelov ฤasto vedie kย vรฝraznรฝm dlhodobรฝm deformรกciรกm horniny. Ak sa deformรกcie vyvinรบ รบplne, hornina prestupuje smerom dovnรบtra tunela zo vลกetkรฝch strรกn, vrรกtane dna tunela. Pri bliลพลกom pohฤพade na tento fenomรฉn je zrejmรฉ, ลพe odpor (รบnosnosลฅ) ostenia vyvolรกva tlakovรฉ napรคtia na rozhranรญ hornina โ€“ ostenie. Tieto napรคtia sa oznaฤujรบ ako horninovรฝ tlak.

Vysokรฝ odpor ostenia vedie kย malรฝm konvergenciรกm, nรญzky odpor ostenia mรก za nรกsledok, naopak, veฤพkรฉ konvergencie. Vย extrรฉmnom prรญpade by tuhรฉ nepoddajnรฉ ostenie viedlo kย nulovej konvergencii, resp. neprรญtomnosลฅ ostenia by viedla ku kolapsu stien tunela. Zย tejto myลกlienky sa zdรก, ลพe tuhรฉ nepoddajnรฉ ostenie by bolo najlepลกรญm rieลกenรญm, avลกak zย technickรฝch aย finanฤnรฝch dรดvodov sa tuhรฉ ostenie uvaลพuje len zriedka.

Vรฝstavba jednรฉho zย dรดleลพitรฝch miest Gotthardskรฉho tunela โ€“ Sedrunu je prรญkladom razenia tunelov vย tlaฤivรฝch horninรกch. Nadloลพie vo vysoko tlaฤivรฝch horninรกch dosahuje hrรบbku aลพ 2ย 400 m, ฤo vedie kย nรกvrhu vhodnรฉho ostenia รบnosnosti 7 aลพ 11 MPa. Pri umoลพnenรญ urฤitej miery kontrolovanej deformรกcie moลพno znรญลพiลฅ รบnosnosลฅ ostenia na 2 aลพ 3 MPa. Najlepลกou voฤพbou pre takรบto kontrolovanรบ deformรกciu je pouลพitie deformovateฤพnรฉho ostenia sย konลกtantnou deformaฤnou pevnosลฅou. Na konci deformaฤnรฉho rozsahu by sa รบnosnosลฅ ostenia mala zvรฝลกiลฅ aย dosiahnuลฅ poลพadovanรบ รบnosnosลฅ, ktorรก by nรกsledne zastavila konvergenciu. ฤŒรญm skรดr sa vyrovnajรบ odpor ostenia aย deformรกcie, tรฝm menลกia je zรณna rozvoฤพnenia horniny okolo vรฝrubu.

Na kontrolu deformรกciรญ sa vย Gotthardskom bรกzovom tuneli pouลพรญvajรบ TH-profily sย klznรฝmi spojmi. Po vyrazenรญ plnรฉho profilu tunela sa na horninu nanรกลกa tenkรก vrstva striekanรฉho betรณnu aย inลกtaluje sa oceฤพovรก oblรบkovรก vรฝstuลพ. Po priebehu dovolenej konvergencie sa nanรกลกa ฤalลกia 300 mm hrubรก vrstva striekanรฉho betรณnu. Tieto prรกce prebiehajรบ vo vzdialenosti 60 m od ฤelby. ฤŽalej sa inลกtaluje oceฤพovรก oblรบkovรก vรฝstuลพ pozostรกvajรบca zย รดsmich TH-44 profilov so 16 klznรฝmi spojmi, ktorรก umoลพลˆuje radiรกlnu konvergenciu do 700 mm aย รบnosnosลฅ ostenia 1 MPa. Na overenie parametrov TH-profilov sa realizovalo niekoฤพko experimentov in-situ vย mierke 1 : 1 (obr. 1). Tieto profily sa uลพ dlhลกรญ ฤas vyuลพรญvali vย banรญctve, ale prvรฝ raz sa tu pouลพรญvajรบ pri razenรญ tunela sย priemerom 13 m. Dodnes sa takto รบspeลกne vyrazilo niekoฤพko kilometrov tunela vย zloลพitรฝch technickรฝch podmienkach.

Na optimalizรกciu tohto systรฉmu pomocou zvรฝลกenia รบnosnosti ostenia boli vyvinutรฉ prvky hiDCon. Stlaฤiteฤพnosลฅ tรฝchto betรณnovรฝch prvkov dosahuje 40 aลพ 50 % vย zรกvislosti od zvolenej hladiny poddajnosti (4 aลพ 20 MPa). Na obr. 2 sรบ uvedenรฉ vรฝsledky laboratรณrnych testov na prvkoch hiDCon, priฤom sa ilustruje vysokรก miera ich opakovanej deformรกcie. Ako vidieลฅ, po dosiahnutรญ danรฉho vrcholu napรคtia asi 10 MPa dochรกdza kย prakticky konลกtantnรฉmu stavu poddajnosti sย รบrovลˆou napรคtia asi 7,5 MPa, po ktorom (40 % stlaฤenia) nasleduje deformaฤnรฉ spevnenie (40 % stlaฤenia). Tento typ prvkov nevykazuje nรกhle krehkรฉ poruลกenie โ€“ po dosiahnutรญ plnej deformaฤnej kapacity sa pevnosลฅ prvku zvyลกuje.

Poddajnรฉ betรณnovรฉ prvky sa inลกtalujรบ medzi oceฤพovรฉ oblรบky pred nanesenรญm vrstvy striekanรฉho betรณnu. Pouลพitรญm tejto novej technolรณgie sa mรดลพe ostenie zo striekanรฉho betรณnu deformovaลฅ bez poruลกenia. รšnosnosลฅ celรฉho systรฉmu zรกvisรญ od priemeru tunela, hrรบbky striekanรฉho betรณnu aย parametrov deformovateฤพnรฝch betรณnovรฝch prvkov. Pri inลกtalรกcii prvkov hiDCon do striekanรฉho betรณnu sa od zaฤiatku dosahuje omnoho vyลกลกia odolnosลฅ proti deformรกcii.

Poddajnรก vรฝstuลพ zo striekanรฉho betรณnu โ€“ bรกzovรฝ tunel Lรถtschberg

Vย blรญzkosti miesta prerazenia bรกzovรฉho tunela Lรถtschberg (l = 35 km) sa objavila neoฤakรกvanรก zรณna tlaฤivรฝch hornรญn. Pรดvodne pouลพรญvanรฉ ostenie tunela (vย podkovovitom profile pozostรกvajรบce zย oceฤพovรฝch oblรบkov, svornรญkov aย striekanรฉho betรณnu) nemohlo odolรกvaลฅ vysokรฝm tlakom aย deformรกciรกm okolitรฝch tlaฤivรฝch hornรญn vย zรณne. Vย tejto oblasti sa inลกtalovalo ostenie kruhovรฉho profilu tvorenรฉ oceฤพovรฝmi oblรบkmi, svornรญkmi aย deformaฤnรฝmi medzerami vย striekanom betรณne. Medzery vย striekanom betรณne boli prรกzdne, ฤo vytvรกralo deformaฤnรฝ odpor vย TH-profiloch aย svornรญkoch. รšnosnosลฅ ostenia zaฤรญna pรดsobiลฅ vย striekanom betรณne aลพ po uzavretรญ medzier.

Ukรกzalo sa, ลพe striekanรฝ betรณn sa pre deformรกcie zย veฤพkej ฤasti zniฤil aย teda nemรดลพe vyvinรบลฅ odpor. Tieto sekcie tunela boli nanovo reprofilovanรฉ aย obnovenรฉ pomocou prvkov hiDCon (obr. 3 aย 4). Po veฤพmi dobrej skรบsenosti sย tรฝmto systรฉmom (malรฉ konvergencie, skorลกia stabilizรกcia deformรกciรญ, ekonomickรฉ รบspory) sa vย zostรกvajรบcom รบseku razenia vย tlaฤivej hornine inลกtalovali poddajnรฉ prvky priamo za ฤelbou.

Poddajnรก vรฝstuลพ zo striekanรฉho betรณnu โ€“ prรญstupovรก ลกtรดlลˆa St. Martin la Porte

Tรกto vย sรบฤasnosti razenรก ลกtรดlลˆa bude zabezpeฤovaลฅ prรญstup kย dvom tunelovรฝm rรบram 53 km dlhรฉho bรกzovรฉho tunela novej vysokorรฝchlostnej ลพelezniฤnej trate Lyon โ€“ Turรญn [6]. Vย uhฤพonosnรฝch formรกciรกch ฤiernych kryลกtalickรฝch bridlรญc, pieskovcov, bridlรญc prekladanรฝch vrstvami uhlia sย nadloลพรญm 250 aลพ 350 m sa vyskytovali vรฝnimoฤne silnรฉ konvergencie vรฝrubu. Doฤasnรก vรฝstuลพ pozostรกvala pรดvodne zย hustej siete radiรกlnych svornรญkov okolo profilu vrรกtane dna spolu sย poddajnรฝmi oceฤพovรฝmi rebrami (TH44/580) aย 200 mm hrubej vrstvy striekanรฉho betรณnu preruลกovanou 4 aลพ 5 pozdฤบลพnymi medzerami. Pre tieto medzery sa nemohla vย ostenรญ zo striekanรฉho betรณnu vyvinรบลฅ ลพiadna opora proti hornine. Najvรคฤลกia konvergencia sa objavila po 145 dลˆoch vo vzdialenosti 60 m za ฤelbou, priฤom presiahla 2 m.

Rรฝchlosลฅ konvergencie na ฤelbe sa menila od 30 do 50 mm/deลˆ sย 50 % celkovou deformรกciou prebiehajรบcou vย prvรฝch 20 m [6]. Na lepลกiu kontrolu deformรกcie horniny, teda aby sa prediลกlo ลฅaลพkopรกdnemu, finanฤne aย ฤasovo nรกkladnรฉmu procesu reprofilovania, sa zaviedol novรฝ systรฉm vรฝstuลพe. Ten zahล•ลˆal takmer kruhovรฝ prierez sย inลกtalรกciou prvkov hiDCon opรญsanรฝch vyลกลกie do 9 pozdฤบลพnych medzier vo vrstve striekanรฉho betรณnu (obr. 5). Kvรกdrovรฉ prvky (vรฝลกka 400 mm, dฤบลพka 800 mm, hrรบbka 200 mm) boli navrhnutรฉ tak, aby odolรกvali pribliลพne 40 % stlaฤeniu [1]. Rozsiahlym monitorovacรญm programom vย terรฉne sa overilo, ลพe prvky zaฤlenenรฉ do ostenia boli schopnรฉ skrรกtenia pod takmer konลกtantnรฝm tangenciรกlnym napรคtรญm 8,5 MPa. Systรฉm zavedenรฝ vย prรญstupovej ลกtรดlni Saint Martin La Porte sa veฤพmi osvedฤil.



Obr. 5: Prรญstupovรก ลกtรดlลˆa vysokorรฝchlostnej ลพelezniฤnej linky Lyon โ€“ Turรญn: konvergencia aลพ 2โ€‰m (profil A), reprofilovanie aย pouลพitie poddajnรฝch betรณnovรฝch prvkov (profil B), (foto: Razel, Bilfinger Berger, Pizarotti)

Razenie tunelov vย napรบฤavรฝch horninรกch โ€“ modulรกrna poddajnรก vรฝstuลพ
Cestnรฝ tunel Chienberg vo ล vajฤiarsku bol projektovanรฝ sย kruhovรฝm profilom zaloลพenรฝ na princรญpe odporu. Ako sa blรญลพilo ukonฤenie razenia tunela, napรบฤavรก hornina spรดsobila zdvih celรฉho tunela. Vย dvoch รบsekoch tunela sย nรญzkym nadloลพรญm sa objavil zdvih aลพ do 10 cm. Porucha ovplyvnila jeden 60 m รบsek aย ฤalลกรญch 370 m zย celkovej dฤบลพky tunela 1,5 km [2].Tieto dva รบseky tunela boli nanovo preprojektovanรฉ podฤพa koncepcie modulรกrnej poddajnej vรฝstuลพe (obr. 6).

Prvky hiDCon inลกtalovanรฉ vย cestnom tuneli Chienberg majรบ vรฝลกku 1000 mm aย priemer 900 mm aย boli skonลกtruovanรฉ vย 3 rozliฤnรฝch triedach zaลฅaลพenia pre zodpovedajรบce nadloลพie. Kaลพdรฝ typ mรก definovanรบ minimรกlnu aย maximรกlnu รบroveลˆ รบnosnosti. Minimรกlna รบroveลˆ zabraลˆuje sadaniu tunela; maximรกlna chrรกni tunel pred prรญliลกnรฝm namรกhanรญm aย zdvihom. Vย zรกvislosti od typu prvku mรดลพe dรดjsลฅ kย deformรกcii vย rozsahu 30 aลพ 40 % pรดvodnej vรฝลกky vย rรกmci stanovenรฝch medzรญ. รšnosnosลฅ jednotlivรฝch typov prvkov bola upravovanรก zmenami zmesi aย vystuลพovania konลกtrukcie prvkov. Konลกtrukฤnรฉ parametre jednotlivรฝch typov prvkov boli konfigurovanรฉ poฤas niekoฤพkรฝch testov na testovacom zariadenรญ so zaลฅaลพenรญm 20 MN vย EMPA (Swiss Federal Laboratories for Materials and Research).


Obr. 6: Modulรกrna poddajnรก vรฝstuลพ โ€“ cestnรฝ tunel Chienberg, ล vajฤiarsko

Na znรญลพenie miery zdvihu sa do dna tunela inลกtalovali poddajnรฉ kotviace prvky. Prvky urฤenรฉ pre hlavy svornรญkov sรบ zaloลพenรฉ na princรญpe penetrรกcie platne svornรญka sย priemerom menลกรญm ako priemer poddajnรฉho betรณnovรฉho prvku. Tento systรฉm pracuje perfektne aj keฤ dรดjde kย urฤitej excentricite vย prenose sily (kotevnej sily).

Zย kontrolnรฝch meranรญ bolo moลพnรฉ vidieลฅ รบspech rekonลกtrukฤnรฝch opatrenรญ, teda zabrรกnenie zdvihu tunela. Pribliลพne 3,5โ€‰% zรกkladovรฝch prvkov uลพ bolo vystavenรฝch takรฝm vysokรฝm napรบฤavรฝm tlakom, ลพe sa deformujรบ iย pod รบrovลˆou tzv. poddajnej sily. Ich stlaฤenie presiahlo 30 mm [3].

Vysoko deformovateฤพnรฉ betรณnovรฉ prvky inลกtalovanรฉ vย cestnom tuneli Chienberg sa navrhovali na ลพivotnosลฅ 25 rokov. Vรฝhodou systรฉmu modulรกrnej poddajnej vรฝstuลพe je, ลพe umoลพลˆuje pozorovanie aย vรฝmenu prvkov vย ฤพubovoฤพnom ฤase bez ovplyvnenia dopravy vย tuneli. Prvky sa mรดลพu vymeniลฅ jednotlivo po dosiahnutรญ ich deformaฤnej kapacity.

Potenciรกlne aplikรกcie na Slovensku

Problรฉmy sย tlaฤivosลฅou hornรญn moลพno objektรญvne oฤakรกvaลฅ pri razenรญ tunela Viลกลˆovรฉ. Poฤas razenia prieskumnej ลกtรดlne boli totiลพ nameranรฉ konvergencie aลพ do veฤพkosti 44 cm. Tunel Viลกลˆovรฉ mรก vysokรฉ nadloลพie (do 800 m) aย pritom vย nepriaznivรฝch geotechnickรฝch รบsekoch majรบ horniny nรญzku pevnosลฅ. Odhad miery tlaฤivosti je zaloลพenรฝ prรกve na pomere medzi trojosou pevnosลฅou vย tlaku aย tiaลพou nadloลพia. Hodnoty do 2,0 signalizujรบ veฤพmi vysokรบ aลพ vysokรบ tlaฤivosลฅ, hodnoty 2 aลพ 4 strednรบ aลพ malรบ tlaฤivosลฅ. รlomineralogickรฝm rozborom sa vย rรกmci inลพinierskogeologickรฉho prieskumu vyลกetrilo aj zastรบpenie smektitov vย horninovom masรญve tunela Viลกลˆovรฉ. Zaznamenanรฉ zdvihy koฤพajรญ boli prisรบdenรฉ prรกve napuฤiavaniu [5].

Moลพno teda predpokladaลฅ, ลพe vย rizikovรฝch รบsekoch pri razenรญ tunela Viลกลˆovรฉ nastanรบ oba predmetnรฉ fenomรฉny (napรบฤavosลฅ aย tlaฤivosลฅ) sรบฤasne. Prรญtomnosลฅ napรบฤavรฝch smektitov bola vyลกetrenรก aj geologickรฝm prieskumom tunela Ovฤiarsko aย ลฝilina. Vysokรฝ obsah smektitov moลพno predpokladaลฅ vo vulkanickรฝch pohoriach Slovenska aย vย priฤพahlรฝch morskรฝch aย jazerno-morskรฝch panvรกch mladรฝch treลฅohรดr.

Markus Stolz, Vladimรญr Grรณf
Foto: Solexperts AG

Markus Stolz je absolventom TU Mรผnchen (2003) a pracuje ako stavebnรฝ inลพinier v ลกvajฤiarskej spoloฤnosti Solexperts.

Vladimรญr Grรณf je konateฤพom spoloฤnosti Geoexperts, spol. sย r. o.

Literatรบra
1. Barla, G., Rettighieri, M., Fournier, L., Fava, A., Triclot, J.: Saint Martin Squeeze. In: Tunnels & Tunnelling, Focus on Europe, 2008, (May), pp. 15 โ€“ 19.
2. Chiaverio, F.: Chienbergtunnel (Umfahrung Sissach) โ€“ Tunnel im quellhaften Juragestein. In: Mitteilungen der Schweizerischen Gesellschaft fรผr Boden- und Felsmechanik, 2002, Nr. 145.
3. Kovรกri, K. and Chiaverio F.: Modulares Knautschsystem fรผr Tunnel in stark quellfรคhigem Gebirge. In: Stuva Tagung, 2007, Kรถln.
4. Kovari, K.: Tunnelling in Squeezing Rock. In: Tunnel, 1998, ฤ. 5.
5.ย ย ย  Matejฤek, A.: Rizikรก pri realizรกcii stavby tunela Viลกลˆovรฉ. In: Konferencia Podzemnรฉ stavebnรญctvo, Bojnice, 2006.
6. Mathieu, E.: At the mercy of the mountain. In: Tunnels & Tunnelling, Focus on Europe (October), 2008, pp. 21 โ€“ 24.
7. Thut, A., Steiner, P., Stolz, M.: Tunnelling in Squeezing Rock โ€“ Yielding Elements and Face Control. In: 8th International Con. on Tunnel Constructions and Underground Structures, Ljubljana, 2006, pp. 150 โ€“ 157

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie