Razenie tunelov vย tlaฤivรฝch aย napรบฤavรฝch horninรกch
Projekty dlhรฝch bรกzovรฝch tunelov pod Alpami zย Francรบzska do Talianska, zย Rakรบska do Talianska aย vo ล vajฤiarsku pritiahli vรคฤลกiu pozornosลฅยญ na problematiku razenia vย tlaฤivรฝch horninรกch. Vย tuneloch razenรฝch zรณnami tlaฤivรฝch hornรญn sa objavujรบ vรคฤลกie deformรกcie, ktorรฉ mรดลพu vyลพadovaลฅ bezodkladnรบ rekonลกtrukciu profilu razenรฉho diela.
Odpor ostenia tunela proti konvergencii vyvolรกva veฤพkรฉ horninovรฉ tlaky, ktorรฉ mรดลพu prekonaลฅ รบnosnosลฅ ostenia. ฤalลกรญm problรฉmom vo vรฝstavbe tunelov sรบ horniny obsahujรบce รญlovitรฉ minerรกly aย anhydrit, ktorรฉ sa prejavujรบ zvรคฤลกovanรญm svojho objemu spรดsobenรฝm absorpciou vody, tzv. napรบฤanรญm horniny. Iย keฤ sa procesy prebiehajรบce vย okolรญ tunela vย tlaฤivรฝch aย vย napรบฤavรฝch horninรกch od seba podstatne lรญลกia, majรบ jednu spoloฤnรบ ฤrtu: sย narastanรญm deformรกcie klesรก horninovรฝ tlak.Tento ฤlรกnok sprostredkรบva skรบsenosti sย vyuลพitรญm prvkov hiDCon zย vysoko deformovateฤพnรฉho betรณnu vย niektorรฝch tuneloch. Vย tlaฤivรฝch horninรกch sa vyuลพรญvajรบ prvky tvaru kvรกdra, ktorรฉ sa inลกtalujรบ pozdฤบลพne na povrch vรฝrubu, priฤom sa zaฤleลujรบ do ostenia tunela po aplikรกcii striekanรฉho betรณnu. Ak je ostenie vystavenรฉ radiรกlnym horninovรฝm tlakom definovanej hodnoty, normรกlovรก sila vย ostenรญ spรดsobรญ, ลพe prvky hiDCon sa tlaku poddรกvajรบ, ฤรญm zabrรกnia prรญliลกnรฉmu namรกhaniu striekanรฉho betรณnu.
Prvky hiDCon sรบ schopnรฉ poddรกvaลฅ sa vopred zvolenej hladine namรกhania (od 2 do 20 MPa) pri ich stlaฤenรญ aลพ na 50 %. Vย silne napรบฤavรฝch horninรกch sa vyuลพรญva novรก koncepcia pod nรกzvom modulรกrna poddajnรก vรฝstuลพ, ktorรก sa dokรกลพe vyrovnaลฅ sย prรญtomnรฝmi vysokรฝmi tlakmi. Stlaฤiteฤพnรฉ betรณnovรฉ prvky vysokej รบnosnosti sa umiestลujรบ medzi konลกtrukciu aย horninu.
Tรกto metรณda umoลพลuje na jednej strane redukciu napรบฤavรฝch tlakov na vopred definovanรบ maximรกlnu hodnotu, na druhej strane je vรฝmena tรฝchto prvkov moลพnรก kedykoฤพvek bez obmedzenia prevรกdzky tunela. Zabezpeฤenie prรญstupu kย dnu tunela, t. j. kย oblasti, ktorรก je najviac ohrozenรก napรบฤavรฝmi procesmi, umoลพลuje efektรญvne kontrolovaลฅ stav podzemnej vody aย jednoducho monitorovaลฅ sprรกvanie horninovรฉho prostredia.
Razenie tunelov vย tlaฤivรฝch horninรกch
Pri vรฝstavbe podzemnรฝch diel sย vysokรฝm nadloลพรญm a/alebo sย horninou slabej kvality razenie tunelov ฤasto vedie kย vรฝraznรฝm dlhodobรฝm deformรกciรกm horniny. Ak sa deformรกcie vyvinรบ รบplne, hornina prestupuje smerom dovnรบtra tunela zo vลกetkรฝch strรกn, vrรกtane dna tunela. Pri bliลพลกom pohฤพade na tento fenomรฉn je zrejmรฉ, ลพe odpor (รบnosnosลฅ) ostenia vyvolรกva tlakovรฉ napรคtia na rozhranรญ hornina โ ostenie. Tieto napรคtia sa oznaฤujรบ ako horninovรฝ tlak.
Vysokรฝ odpor ostenia vedie kย malรฝm konvergenciรกm, nรญzky odpor ostenia mรก za nรกsledok, naopak, veฤพkรฉ konvergencie. Vย extrรฉmnom prรญpade by tuhรฉ nepoddajnรฉ ostenie viedlo kย nulovej konvergencii, resp. neprรญtomnosลฅ ostenia by viedla ku kolapsu stien tunela. Zย tejto myลกlienky sa zdรก, ลพe tuhรฉ nepoddajnรฉ ostenie by bolo najlepลกรญm rieลกenรญm, avลกak zย technickรฝch aย finanฤnรฝch dรดvodov sa tuhรฉ ostenie uvaลพuje len zriedka.
Vรฝstavba jednรฉho zย dรดleลพitรฝch miest Gotthardskรฉho tunela โ Sedrunu je prรญkladom razenia tunelov vย tlaฤivรฝch horninรกch. Nadloลพie vo vysoko tlaฤivรฝch horninรกch dosahuje hrรบbku aลพ 2ย 400 m, ฤo vedie kย nรกvrhu vhodnรฉho ostenia รบnosnosti 7 aลพ 11 MPa. Pri umoลพnenรญ urฤitej miery kontrolovanej deformรกcie moลพno znรญลพiลฅ รบnosnosลฅ ostenia na 2 aลพ 3 MPa. Najlepลกou voฤพbou pre takรบto kontrolovanรบ deformรกciu je pouลพitie deformovateฤพnรฉho ostenia sย konลกtantnou deformaฤnou pevnosลฅou. Na konci deformaฤnรฉho rozsahu by sa รบnosnosลฅ ostenia mala zvรฝลกiลฅ aย dosiahnuลฅ poลพadovanรบ รบnosnosลฅ, ktorรก by nรกsledne zastavila konvergenciu. ฤรญm skรดr sa vyrovnajรบ odpor ostenia aย deformรกcie, tรฝm menลกia je zรณna rozvoฤพnenia horniny okolo vรฝrubu.
Na kontrolu deformรกciรญ sa vย Gotthardskom bรกzovom tuneli pouลพรญvajรบ TH-profily sย klznรฝmi spojmi. Po vyrazenรญ plnรฉho profilu tunela sa na horninu nanรกลกa tenkรก vrstva striekanรฉho betรณnu aย inลกtaluje sa oceฤพovรก oblรบkovรก vรฝstuลพ. Po priebehu dovolenej konvergencie sa nanรกลกa ฤalลกia 300 mm hrubรก vrstva striekanรฉho betรณnu. Tieto prรกce prebiehajรบ vo vzdialenosti 60 m od ฤelby. ฤalej sa inลกtaluje oceฤพovรก oblรบkovรก vรฝstuลพ pozostรกvajรบca zย รดsmich TH-44 profilov so 16 klznรฝmi spojmi, ktorรก umoลพลuje radiรกlnu konvergenciu do 700 mm aย รบnosnosลฅ ostenia 1 MPa. Na overenie parametrov TH-profilov sa realizovalo niekoฤพko experimentov in-situ vย mierke 1 : 1 (obr. 1). Tieto profily sa uลพ dlhลกรญ ฤas vyuลพรญvali vย banรญctve, ale prvรฝ raz sa tu pouลพรญvajรบ pri razenรญ tunela sย priemerom 13 m. Dodnes sa takto รบspeลกne vyrazilo niekoฤพko kilometrov tunela vย zloลพitรฝch technickรฝch podmienkach.
Na optimalizรกciu tohto systรฉmu pomocou zvรฝลกenia รบnosnosti ostenia boli vyvinutรฉ prvky hiDCon. Stlaฤiteฤพnosลฅ tรฝchto betรณnovรฝch prvkov dosahuje 40 aลพ 50 % vย zรกvislosti od zvolenej hladiny poddajnosti (4 aลพ 20 MPa). Na obr. 2 sรบ uvedenรฉ vรฝsledky laboratรณrnych testov na prvkoch hiDCon, priฤom sa ilustruje vysokรก miera ich opakovanej deformรกcie. Ako vidieลฅ, po dosiahnutรญ danรฉho vrcholu napรคtia asi 10 MPa dochรกdza kย prakticky konลกtantnรฉmu stavu poddajnosti sย รบrovลou napรคtia asi 7,5 MPa, po ktorom (40 % stlaฤenia) nasleduje deformaฤnรฉ spevnenie (40 % stlaฤenia). Tento typ prvkov nevykazuje nรกhle krehkรฉ poruลกenie โ po dosiahnutรญ plnej deformaฤnej kapacity sa pevnosลฅ prvku zvyลกuje.
Poddajnรฉ betรณnovรฉ prvky sa inลกtalujรบ medzi oceฤพovรฉ oblรบky pred nanesenรญm vrstvy striekanรฉho betรณnu. Pouลพitรญm tejto novej technolรณgie sa mรดลพe ostenie zo striekanรฉho betรณnu deformovaลฅ bez poruลกenia. รnosnosลฅ celรฉho systรฉmu zรกvisรญ od priemeru tunela, hrรบbky striekanรฉho betรณnu aย parametrov deformovateฤพnรฝch betรณnovรฝch prvkov. Pri inลกtalรกcii prvkov hiDCon do striekanรฉho betรณnu sa od zaฤiatku dosahuje omnoho vyลกลกia odolnosลฅ proti deformรกcii.
Poddajnรก vรฝstuลพ zo striekanรฉho betรณnu โ bรกzovรฝ tunel Lรถtschberg
Vย blรญzkosti miesta prerazenia bรกzovรฉho tunela Lรถtschberg (l = 35 km) sa objavila neoฤakรกvanรก zรณna tlaฤivรฝch hornรญn. Pรดvodne pouลพรญvanรฉ ostenie tunela (vย podkovovitom profile pozostรกvajรบce zย oceฤพovรฝch oblรบkov, svornรญkov aย striekanรฉho betรณnu) nemohlo odolรกvaลฅ vysokรฝm tlakom aย deformรกciรกm okolitรฝch tlaฤivรฝch hornรญn vย zรณne. Vย tejto oblasti sa inลกtalovalo ostenie kruhovรฉho profilu tvorenรฉ oceฤพovรฝmi oblรบkmi, svornรญkmi aย deformaฤnรฝmi medzerami vย striekanom betรณne. Medzery vย striekanom betรณne boli prรกzdne, ฤo vytvรกralo deformaฤnรฝ odpor vย TH-profiloch aย svornรญkoch. รnosnosลฅ ostenia zaฤรญna pรดsobiลฅ vย striekanom betรณne aลพ po uzavretรญ medzier.
Ukรกzalo sa, ลพe striekanรฝ betรณn sa pre deformรกcie zย veฤพkej ฤasti zniฤil aย teda nemรดลพe vyvinรบลฅ odpor. Tieto sekcie tunela boli nanovo reprofilovanรฉ aย obnovenรฉ pomocou prvkov hiDCon (obr. 3 aย 4). Po veฤพmi dobrej skรบsenosti sย tรฝmto systรฉmom (malรฉ konvergencie, skorลกia stabilizรกcia deformรกciรญ, ekonomickรฉ รบspory) sa vย zostรกvajรบcom รบseku razenia vย tlaฤivej hornine inลกtalovali poddajnรฉ prvky priamo za ฤelbou.
Poddajnรก vรฝstuลพ zo striekanรฉho betรณnu โ prรญstupovรก ลกtรดlลa St. Martin la Porte
Tรกto vย sรบฤasnosti razenรก ลกtรดlลa bude zabezpeฤovaลฅ prรญstup kย dvom tunelovรฝm rรบram 53 km dlhรฉho bรกzovรฉho tunela novej vysokorรฝchlostnej ลพelezniฤnej trate Lyon โ Turรญn [6]. Vย uhฤพonosnรฝch formรกciรกch ฤiernych kryลกtalickรฝch bridlรญc, pieskovcov, bridlรญc prekladanรฝch vrstvami uhlia sย nadloลพรญm 250 aลพ 350 m sa vyskytovali vรฝnimoฤne silnรฉ konvergencie vรฝrubu. Doฤasnรก vรฝstuลพ pozostรกvala pรดvodne zย hustej siete radiรกlnych svornรญkov okolo profilu vrรกtane dna spolu sย poddajnรฝmi oceฤพovรฝmi rebrami (TH44/580) aย 200 mm hrubej vrstvy striekanรฉho betรณnu preruลกovanou 4 aลพ 5 pozdฤบลพnymi medzerami. Pre tieto medzery sa nemohla vย ostenรญ zo striekanรฉho betรณnu vyvinรบลฅ ลพiadna opora proti hornine. Najvรคฤลกia konvergencia sa objavila po 145 dลoch vo vzdialenosti 60 m za ฤelbou, priฤom presiahla 2 m.
Rรฝchlosลฅ konvergencie na ฤelbe sa menila od 30 do 50 mm/deล sย 50 % celkovou deformรกciou prebiehajรบcou vย prvรฝch 20 m [6]. Na lepลกiu kontrolu deformรกcie horniny, teda aby sa prediลกlo ลฅaลพkopรกdnemu, finanฤne aย ฤasovo nรกkladnรฉmu procesu reprofilovania, sa zaviedol novรฝ systรฉm vรฝstuลพe. Ten zahลลal takmer kruhovรฝ prierez sย inลกtalรกciou prvkov hiDCon opรญsanรฝch vyลกลกie do 9 pozdฤบลพnych medzier vo vrstve striekanรฉho betรณnu (obr. 5). Kvรกdrovรฉ prvky (vรฝลกka 400 mm, dฤบลพka 800 mm, hrรบbka 200 mm) boli navrhnutรฉ tak, aby odolรกvali pribliลพne 40 % stlaฤeniu [1]. Rozsiahlym monitorovacรญm programom vย terรฉne sa overilo, ลพe prvky zaฤlenenรฉ do ostenia boli schopnรฉ skrรกtenia pod takmer konลกtantnรฝm tangenciรกlnym napรคtรญm 8,5 MPa. Systรฉm zavedenรฝ vย prรญstupovej ลกtรดlni Saint Martin La Porte sa veฤพmi osvedฤil.
Obr. 5: Prรญstupovรก ลกtรดlลa vysokorรฝchlostnej ลพelezniฤnej linky Lyon โ Turรญn: konvergencia aลพ 2โm (profil A), reprofilovanie aย pouลพitie poddajnรฝch betรณnovรฝch prvkov (profil B), (foto: Razel, Bilfinger Berger, Pizarotti)
Razenie tunelov vย napรบฤavรฝch horninรกch โ modulรกrna poddajnรก vรฝstuลพ
Cestnรฝ tunel Chienberg vo ล vajฤiarsku bol projektovanรฝ sย kruhovรฝm profilom zaloลพenรฝ na princรญpe odporu. Ako sa blรญลพilo ukonฤenie razenia tunela, napรบฤavรก hornina spรดsobila zdvih celรฉho tunela. Vย dvoch รบsekoch tunela sย nรญzkym nadloลพรญm sa objavil zdvih aลพ do 10 cm. Porucha ovplyvnila jeden 60 m รบsek aย ฤalลกรญch 370 m zย celkovej dฤบลพky tunela 1,5 km [2].Tieto dva รบseky tunela boli nanovo preprojektovanรฉ podฤพa koncepcie modulรกrnej poddajnej vรฝstuลพe (obr. 6).
Prvky hiDCon inลกtalovanรฉ vย cestnom tuneli Chienberg majรบ vรฝลกku 1000 mm aย priemer 900 mm aย boli skonลกtruovanรฉ vย 3 rozliฤnรฝch triedach zaลฅaลพenia pre zodpovedajรบce nadloลพie. Kaลพdรฝ typ mรก definovanรบ minimรกlnu aย maximรกlnu รบroveล รบnosnosti. Minimรกlna รบroveล zabraลuje sadaniu tunela; maximรกlna chrรกni tunel pred prรญliลกnรฝm namรกhanรญm aย zdvihom. Vย zรกvislosti od typu prvku mรดลพe dรดjsลฅ kย deformรกcii vย rozsahu 30 aลพ 40 % pรดvodnej vรฝลกky vย rรกmci stanovenรฝch medzรญ. รnosnosลฅ jednotlivรฝch typov prvkov bola upravovanรก zmenami zmesi aย vystuลพovania konลกtrukcie prvkov. Konลกtrukฤnรฉ parametre jednotlivรฝch typov prvkov boli konfigurovanรฉ poฤas niekoฤพkรฝch testov na testovacom zariadenรญ so zaลฅaลพenรญm 20 MN vย EMPA (Swiss Federal Laboratories for Materials and Research).
Obr. 6: Modulรกrna poddajnรก vรฝstuลพ โ cestnรฝ tunel Chienberg, ล vajฤiarsko
Na znรญลพenie miery zdvihu sa do dna tunela inลกtalovali poddajnรฉ kotviace prvky. Prvky urฤenรฉ pre hlavy svornรญkov sรบ zaloลพenรฉ na princรญpe penetrรกcie platne svornรญka sย priemerom menลกรญm ako priemer poddajnรฉho betรณnovรฉho prvku. Tento systรฉm pracuje perfektne aj keฤ dรดjde kย urฤitej excentricite vย prenose sily (kotevnej sily).
Zย kontrolnรฝch meranรญ bolo moลพnรฉ vidieลฅ รบspech rekonลกtrukฤnรฝch opatrenรญ, teda zabrรกnenie zdvihu tunela. Pribliลพne 3,5โ% zรกkladovรฝch prvkov uลพ bolo vystavenรฝch takรฝm vysokรฝm napรบฤavรฝm tlakom, ลพe sa deformujรบ iย pod รบrovลou tzv. poddajnej sily. Ich stlaฤenie presiahlo 30 mm [3].
Vysoko deformovateฤพnรฉ betรณnovรฉ prvky inลกtalovanรฉ vย cestnom tuneli Chienberg sa navrhovali na ลพivotnosลฅ 25 rokov. Vรฝhodou systรฉmu modulรกrnej poddajnej vรฝstuลพe je, ลพe umoลพลuje pozorovanie aย vรฝmenu prvkov vย ฤพubovoฤพnom ฤase bez ovplyvnenia dopravy vย tuneli. Prvky sa mรดลพu vymeniลฅ jednotlivo po dosiahnutรญ ich deformaฤnej kapacity.
Potenciรกlne aplikรกcie na Slovensku
Problรฉmy sย tlaฤivosลฅou hornรญn moลพno objektรญvne oฤakรกvaลฅ pri razenรญ tunela Viลกลovรฉ. Poฤas razenia prieskumnej ลกtรดlne boli totiลพ nameranรฉ konvergencie aลพ do veฤพkosti 44 cm. Tunel Viลกลovรฉ mรก vysokรฉ nadloลพie (do 800 m) aย pritom vย nepriaznivรฝch geotechnickรฝch รบsekoch majรบ horniny nรญzku pevnosลฅ. Odhad miery tlaฤivosti je zaloลพenรฝ prรกve na pomere medzi trojosou pevnosลฅou vย tlaku aย tiaลพou nadloลพia. Hodnoty do 2,0 signalizujรบ veฤพmi vysokรบ aลพ vysokรบ tlaฤivosลฅ, hodnoty 2 aลพ 4 strednรบ aลพ malรบ tlaฤivosลฅ. รlomineralogickรฝm rozborom sa vย rรกmci inลพinierskogeologickรฉho prieskumu vyลกetrilo aj zastรบpenie smektitov vย horninovom masรญve tunela Viลกลovรฉ. Zaznamenanรฉ zdvihy koฤพajรญ boli prisรบdenรฉ prรกve napuฤiavaniu [5].
Moลพno teda predpokladaลฅ, ลพe vย rizikovรฝch รบsekoch pri razenรญ tunela Viลกลovรฉ nastanรบ oba predmetnรฉ fenomรฉny (napรบฤavosลฅ aย tlaฤivosลฅ) sรบฤasne. Prรญtomnosลฅ napรบฤavรฝch smektitov bola vyลกetrenรก aj geologickรฝm prieskumom tunela Ovฤiarsko aย ลฝilina. Vysokรฝ obsah smektitov moลพno predpokladaลฅ vo vulkanickรฝch pohoriach Slovenska aย vย priฤพahlรฝch morskรฝch aย jazerno-morskรฝch panvรกch mladรฝch treลฅohรดr.
Markus Stolz, Vladimรญr Grรณf
Foto: Solexperts AG
Markus Stolz je absolventom TU Mรผnchen (2003) a pracuje ako stavebnรฝ inลพinier v ลกvajฤiarskej spoloฤnosti Solexperts.
Vladimรญr Grรณf je konateฤพom spoloฤnosti Geoexperts, spol. sย r. o.
Literatรบra
1. Barla, G., Rettighieri, M., Fournier, L., Fava, A., Triclot, J.: Saint Martin Squeeze. In: Tunnels & Tunnelling, Focus on Europe, 2008, (May), pp. 15 โ 19.
2. Chiaverio, F.: Chienbergtunnel (Umfahrung Sissach) โ Tunnel im quellhaften Juragestein. In: Mitteilungen der Schweizerischen Gesellschaft fรผr Boden- und Felsmechanik, 2002, Nr. 145.
3. Kovรกri, K. and Chiaverio F.: Modulares Knautschsystem fรผr Tunnel in stark quellfรคhigem Gebirge. In: Stuva Tagung, 2007, Kรถln.
4. Kovari, K.: Tunnelling in Squeezing Rock. In: Tunnel, 1998, ฤ. 5.
5.ย ย ย Matejฤek, A.: Rizikรก pri realizรกcii stavby tunela Viลกลovรฉ. In: Konferencia Podzemnรฉ stavebnรญctvo, Bojnice, 2006.
6. Mathieu, E.: At the mercy of the mountain. In: Tunnels & Tunnelling, Focus on Europe (October), 2008, pp. 21 โ 24.
7. Thut, A., Steiner, P., Stolz, M.: Tunnelling in Squeezing Rock โ Yielding Elements and Face Control. In: 8th International Con. on Tunnel Constructions and Underground Structures, Ljubljana, 2006, pp. 150 โ 157
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.