Razenie ลพelezniฤnรฉho tunela de Champel
Na jar v roku 2014 sa zaฤali raziace prรกce na ลพelezniฤnom tuneli de Champel v ลฝeneve. Tunel je sรบฤasลฅou projektu novej dvojkoฤพajovej ลพelezniฤnej trate CEVA, ktorรก zabezpeฤรญ prepojenie hlavnej ลพenevskej ลพelezniฤnej stanice Cornavin s pohraniฤnรฝm francรบzskym mestom Annemasse. Projekt mรก celkovรบ dฤบลพku 16 km, priฤom veฤพkรก ฤasลฅ tunelovรฉho profilu (106 โ 128 mยฒ) sa razรญ v hustej mestskej zรกstavbe s nรญzkym nadloลพรญm. Zamestnanci spoloฤnosti TuCon razia najdlhลกรญ รบsek etapy projektu s dฤบลพkou 927 m zรกpadne od stanice Gare Eaux Vive smerom k budรบcej stanici Hรดpital. Projekt mรก byลฅ odovzdanรฝ do uลพรญvania v decembri 2019.
Myลกlienka prepojenia ลฝenevy a Annemasse je starรก uลพ 130 rokov, ale zelenรบ dostala aลพ v roku 2011. Projekt CEVA dostal svoje pomenovanie podฤพa zaฤiatoฤnรฝch pรญsmen dรดleลพitรฝch uzlov, ktorรฉ mรก prepojiลฅ: Cornavin โ Eaux Vives โ Annemasse (obr. 1).
Mรก sa zrealizovaลฅ za 72 mesiacov, priฤom celkovรก dฤบลพka trasy bude 16 km. Vybudujรบ sa dva novรฉ tunely de Champel a de Pinchat s celkovou dฤบลพkou 3,7 km, dva novรฉ mosty a pรคลฅ zastรกvok, z toho dve podzemnรฉ stanice. Po ukonฤenรญ projektu bude 240-tisรญc obyvateฤพov pracovaลฅ alebo bรฝvaลฅ v dosahu 500 m od zastรกvok CEVA. V prevรกdzke bude ลกesลฅ vlakov za hodinu v kaลพdom smere medzi Cornavin a Annemasse, ฤo vรฝrazne odฤพahฤรญ prehustenรบ automobilovรบ dopravu v ลฝeneve a zjednoduลกรญ dochรกdzanie do prรกce z francรบzskej pohraniฤnej oblasti.
Objednรกvateฤพom je ลกvajฤiarska federรกlna ลพelezniฤnรก spoloฤnosลฅ SBB-CFF-FFS. Spoloฤnosลฅ TuCon realizuje prรกce pre spoloฤnosลฅ Marti Tunnelbau AG, ktorรก je zhotoviteฤพom stavby dvoch รบsekov tunela de Champel: Val dยดArve (503 m) a Eaux Vives (927 m).
Geologickรฉ pomery sรบ charakterizovanรฉ wurmskรฝmi morรฉnami a ลกtrkom, ฤo spolu s malรฝm prekrytรญm predurฤuje veฤพmi zdฤบhavรบ raziacu metรณdu. Princรญpom razenia je zabezpeฤiลฅ predpolie axiรกlnymi kotvami v ฤelbe a ochrannรฝm dรกลพdnikom z oceฤพovรฝch rรบr v klenbe a nรกsledne ich zainjektovaลฅ. Pod kaลพdรฝm dรกลพdnikom je dovolenรฉ vyraziลฅ jednu etapu, t. j. 10 zรกberov s dฤบลพkou 1 m (resp. 8 ร 1,25 m) vystuลพenรฝch oceฤพovou oblรบkovou vรฝstuลพou a striekanรฝm betรณnom. Nรกroฤnรฝm podmienkam je prispรดsobenรฝ aj vรฝkonnรฝ vrtnรฝ stroj Soilmec, ลกpeciรกlne vyvinutรฝ na vลtanie dรกลพdnikov v nesรบdrลพnรฝch horninรกch.
Proces vรฝstavby
Raziace prรกce sa zaฤali najskรดr na รบseku Val dยดArve na jar 2014. Raziฤi spoloฤnosti TuCon zaฤali prรญpravnรฉ prรกce na razenรญ ฤalลกieho รบseku Eaux Vives v mรกji 2014 a prvรฝ zรกber sa uskutoฤnil 7. augusta 2014. Zhotoviteฤพ stanovil ako raziacu metรณdu razenie na plnรฝ profil tunela pod ochrannรฝm dรกลพdnikom.
Na zhotovenie dรกลพdnika sa zakรบpil novรฝ vrtnรฝ stroj Soilmec ST-120, na ktorom sa zamestnanci spoloฤnosti TuCon zaฤali zaรบฤaลฅ v lete 2014 (obr. 2). Stroj je schopnรฝ vลtaลฅ horizontรกlne diery aลพ vo vรฝลกke 10 m a lafeta mรดลพe maลฅ vrtnรฉ tyฤe s dฤบลพkou aลพ 20 m. Rozdiel oproti klasickรฉmu vrtnรฉmu vozu je ten, ลพe vrtnรฉ kladivo je sรบฤasลฅou vrtnej tyฤe (ako prvรฝ kus) a pohรกลa ho stlaฤenรฝ vzduch s tlakom pribliลพne 17 bar.
Pri รบvodnรฝch etapรกch s dฤบลพkou 10 m sa stanovil dvojitรฝ ochrannรฝ dรกลพdnik zo 73 ks oceฤพovรฝch rรบr s dฤบลพkou 15 m a priemerom 139,7 mm. Vลtacie prรกce boli komplikovanรฉ rozdelenรญm ฤelby na dve geologicky odliลกnรฉ ฤasti โ spodnรบ ฤasลฅ (pribliลพne tri ลกtvrtiny) tvoril ลกtrk a vrchnรบ (asi ลกtvrtina) รญl (obr. 3). Mechanickรฉ a rozpojovacie vlastnosti tรฝchto hornรญn si vyลพadujรบ pouลพitie rรดznych typov vrtnรฝch koruniek a cit operรกtorov pre sprรกvnu voฤพbu typu vrtnej korunky a zvolenรฉho prรญtlaku pri vลtanรญ.
Sรบฤasลฅou zabezpeฤenia ฤelby je aj inลกtalovanie sklolaminรกtovรฝch kotiev s dฤบลพkou 20 m, typ FLY 55. Kotvy sa inลกtalujรบ tak, ลพe sa lafetou vrtnรฉho stroja Soilmec ST-120 navลta diera s dฤบลพkou 20 m, vystuลพenรก oceฤพovou chrรกniฤkou (oceฤพovรก rรบra s rovnakรฝm priemerom 139,7 mm ako pri dรกลพdniku), ktorรก sa nรกsledne z vrtu vytiahne, priฤom sa do takto nezapaลพenรฉho vrtu okamลพite ruฤne zatlaฤรญ sklolaminรกtovรก kotva. Systรฉm zainjektovanรฝch axiรกlnych kotiev je dostatoฤne spoฤพahlivรฝ, aby udrลพal ฤelbu stabilnรบ, aj keฤ sa obnaลพรญ na plnรฝ profil. V priebehu vลtacรญch prรกc prebieha paralelne injektรกลพ โ najskรดr kotiev v ฤelbe, potom dรกลพdnika.
Na injektรกลพ sa pouลพรญva injektรกลพne ฤerpadlo Hรคny ลกvajฤiarskej vรฝroby (obr. 4). Objednรกvateฤพ stanovil hraniฤnรฝ tlak pri injektรกลพi na zabrรกnenie prieniku injektรกลพnej zmesi na povrch, ktorรฝ bol len 6 aลพ 8 m nad stropom tunela. Pri kotvรกch sa definoval limitnรฝ tlak 10 bar a pri dรกลพdniku 5 bar.
Povrch nad รบrovลou tunela sa neustรกle monitoruje sieลฅou meraฤskรฝch bodov, pretoลพe pohyby nastรกvajรบ hlavne poฤas vลtacรญch prรกc.
S vรฝlomovรฝmi prรกcami sa zaฤรญna aลพ po zainjektovanรญ kotiev a dรกลพdnika. Vรฝlom sa realizuje pomocou hydraulickรฉho bagra Liebherr 936 (otvรกranie ฤelby zaistenej striekanรฝm betรณnom pomocou lyลพice a hydraulickรฉho kladiva) s nakladanรญm na dampery Belloli DM 3227. Najprv treba oddeliลฅ ฤasลฅ tvorenรบ ลกtrkom a materiรกl dopraviลฅ na medzisklรกdku. Potom sa osobitne odลฅaลพรญ รญlovitรฝ materiรกl, ktorรฝ sa dopravรญ na oddelenรฉ miesto na medzisklรกdke.
Nesmie dรดjsลฅ k zneฤisteniu ลกtrku, pretoลพe ten sa po recyklรกcii pouลพรญva na vรฝrobu striekanรฉho betรณnu. Aลพ 90 % ลกtrku potrebnรฉho na vรฝrobu betรณnu pouลพitรฉho v projekte je z vlastnรฝch zdrojov, t. j. z razenia. Dฤบลพka zรกberu bola sprvoti stanovenรก projektom na 1 m, s rezervou asi 0,5 m na zaloลพenie oceฤพovรฝch oblรบkov. Po obnaลพenรญ vรฝlomu sa oceฤพovรฝ oblรบk zaistรญ bezpeฤnostnou vrstvou striekanรฉho drรดtobetรณnu C 25/30 (E 1000) s hrรบbkou 7 cm, aplikovanou striekacรญm robotom Meyco Potenza.
Oceฤพovรก oblรบkovรก vรฝstuลพ pozostรกva z piatich oblรบkovรฝch a dvoch rovnรฝch priehradovรฝch nosnรญkov, rohovรฝch prvkov a spodnej protiklenby z H-profilu HEB 160. Celรฝ komplet sa montuje priamo na mieste vรฝlomu a predstavuje najrizikovejลกiu pracovnรบ operรกciu. Po osadenรญ a zameranรญ oblรบka sa celรฝ zรกber vyplnรญ striekanรฝm betรณnom C 25/30 (E 700) v mnoลพstve pribliลพne 18 mยณ. Takto sa vyhotovรญ 10 zรกberov a po poslednom sa na ฤelbu nastrieka dodatoฤnรก vrstva betรณnu v hrรบbke 5 cm โ na vลtanie dรกลพdnika a kotiev.
Tento technologickรฝ postup umoลพลuje vyraziลฅ pribliลพne 20 m za mesiac.
Po vรกลพnejลกom pracovnom รบraze pozastavil objednรกvateฤพ v decembri 2014 raziace prรกce a celรฝ technologickรฝ postup preลกiel dรดkladnou revรญziou. Po viac ako dvojmesaฤnej prestรกvke sa potom raziace prรกce znova rozbehli. Postup vรฝlomu ฤelby z jednej etapy sa zmenil na dve etapy:
1. vรฝlom a zabezpeฤenie hornej ฤasti klenby (obr. 5),
2. vรฝlom a zabezpeฤenie spodnej ฤasti โ protiklenby (obr. 6).
Medzi klenbou a protiklenbou bol odstup 3 aลพ 5 m, takลพe pracovnรญci sa nepohybovali pod hornou, nezabezpeฤenou ฤasลฅou vรฝlomu. Zรกroveล sa stanovila ฤakacia lehota na vytvrdnutie bezpeฤnostnรฉho nรกstreku klenby na 30 minรบt. V tom ฤase sa nesmel pod nastriekanรฝm vรฝlomom nikto pohybovaลฅ.
Sรบฤasne so zmenou technolรณgie razenia sa vylepลกili aj geologickรฉ pomery โ รญlovรก vrstva vystรบpila do nadloลพia, takลพe celรฝ profil tunela je v takmer homogรฉnnom ลกtrku. V dรดsledku toho a zรกroveล v snahe skrรกtiลฅ ฤas razenia sa technologickรฝ postup opรคลฅ upravil:
1. zdvojenรฝ dรกลพdnik sa zmenil na jednoduchรฝ s poฤtom rรบr 51,
2. znรญลพil sa poฤet kotiev na 41,
3. etapa s dฤบลพkou 10 m sa rozdelila na osem segmentov, t. j. dฤบลพka zรกberu sa zvรฝลกila na 1,25 m (pรดvodne 1 m) (obr. 7),
4. zvรฝลกenรก dฤบลพka zรกberu sa kompenzovala pouลพitรญm masรญvnejลกieho profilu oceฤพovej vรฝstuลพe protiklenby z profilu HEB 260,
5. odstup medzi klenbou a protiklenbou sa zmenil na 2,5 aลพ 3,75 m.
Zmenou technolรณgie sa razenie urรฝchlilo a priemernรฝ postup je momentรกlne pribliลพne 30 m za mesiac. Za predpokladu zachovania sรบฤasnรฝch geologickรฝch pomerov by sa tak mali raziace prรกce ukonฤiลฅ na zaฤiatku leta v roku 2017.
Zรกver
Stavba ลพelezniฤnรฉho tunela de Champel je vรฝzvou pre raziฤov spoloฤnosti TuCon na rozลกรญrenie skรบsenostรญ pri razenรญ v netradiฤnรฝch geologickรฝch pomeroch bez pouลพitia trhacรญch prรกc. Zรกroveล je prรญleลพitosลฅou na zรญskavanie skรบsenostรญ s prรกcou s vรฝnimoฤnรฝm vลtacรญm strojom, akรฝm je Soilmec ST-120.
Literatรบra
1. Dostupnรฉ na: http://www.ceva.ch/geneve/_inc/upf/m_files/1er-coup-de-pioche-de-ceva-2.pdf.
2. Prรฉsentation Tunnel de Champel le 17. 3. 2016.
3. Plan CEVA Nr. EX-50B-PN-GEC2-6042.
TEXT: Ing. Oliver Horvรกth
FOTO A OBRรZKY: TuCon, a. s.
_____________________________________________________
Oliver Horvรกth pรดsobรญ v spoloฤnosti TuCon, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 05/2016.