Pohฤพad na portรกl

Realizรกcia juลพnรฉho portรกlu tunela Bikoลก

Partneri sekcie:

Juลพnรฝ portรกl tunela Bikoลก sa nachรกdza v km 1,6705 rรฝchlostnej cesty R4 Preลกov โ€“ severnรฝ obchvat. Tรกto komunikรกcia je sรบฤasลฅou severojuลพnรฉho dopravnรฉho prepojenia rรฝchlostnou cestou R4 v รบseku ลกtรกtna hranica SR/PR โ€“ Vyลกnรฝ Komรกrnik โ€“ Milhosลฅ โ€“ ลกtรกtna hranica SR/MR.

Rรฝchlostnรก cesta mรก zabezpeฤiลฅ prepojenie medzi diaฤพnicou D1 a rรฝchlostnou cestou R4 Preลกov โ€“ Svidnรญk mimo existujรบceho systรฉmu cestnej siete a mesta Preลกov s celkovรฝm dopravnรฝm odฤพahฤenรญm mesta. Jej vรฝstavbou mimo zastavanรฉho รบzemia mesta a dotknutรฝch obcรญ sa podarรญ vรฝrazne znรญลพiลฅ dopravnรฉ zaลฅaลพenie na existujรบcich cestรกch.

Juลพnรฝ portรกl tunela Bikoลก

Funkciou juลพnรฉho portรกlu je umoลพniลฅ realizรกciu raziacich prรกc v tuneli Bikoลก. Hrubรฉ terรฉnne รบpravy (HTรš) rieลกia zabezpeฤenie stability stien portรกlovej jamy a umoลพnia prรญstup tunelovej mechanizรกcie do tunelovรฝch rรบr.

Technickรฉ rieลกenie objektu

Juลพnรฝ portรกl na razenie tunela a HTรš pozostรกvajรบ z dvoch navzรกjom prepojenรฝch sรบฤastรญ. Prvou je predportรกlovรก ฤasลฅ, ktorรบ tvorรญ svahovanรก stavebnรก jama so sklonmi vรฝkopu 1 : 1,75 aลพ 1 : 1,5 (v mieste budรบceho zรกrezu pre portรกl razenรฉho tunela), napรกjajรบca sa priamo na objekt budรบcej rรฝchlostnej cesty.

Sรบฤasลฅou predportรกlovรฉho รบseku je aj zรกrez pre technologickรบ centrรกlu, ktorรก bude zaloลพenรก v priestore portรกlu. Je navrhnutรฝ v sklone 3 : 1. Druhou ฤasลฅou je portรกl na razenie tunela, ktorรฝ tvorรญ svahovanรก stavebnรก jama v otvorenom vรฝkope, zabezpeฤenรก striekanรฝm betรณnom triedy C20/25 s hrรบbkou 200 mm, vystuลพenรก dvomi vrstvami zvรกranej siete โˆ… 8/8 โ€“ 150/150 mm, zemnรฝmi klincami โ€“ 28 mm s dฤบลพkami 6 aลพ 8 m a doฤasnรฝmi 3- a 5-pramencovรฝmi lanovรฝmi kotvami Ls โˆ… 15,2 mm s tlakovo injektovanรฝm koreลˆom s dฤบลพkou 21/9 m aลพ 28/10 m.

Prefabrikovanรฝ prah pre ลกtyri kotvy
Prefabrikovanรฝ prah pre ลกtyri kotvy (Obr. 1) | Zdroj: VรHOSTAV-SK, a. s., stredisko tunelov

Sklony svahov sรบ v hornej ฤasti navrhnutรฉ v pomere 1 : 1,25, nรกsledne 3 : 1 aลพ po projektovanรฉ dno jamy. Zรกrez na razenie tunela je ฤlenenรฝ laviฤkami so ลกรญrkou 1,5, resp. 0,9 m. Sklony svahov sรบ v hornej ฤasti navrhnutรฉ v pomere 1 : 1,25, nรกsledne 3 : 1 aลพ po projektovanรฉ dno jamy.

Prvky zabezpeฤenia (kotvy, klince, striekanรฉ betรณny, betรณny prahov) majรบ doฤasnรฝ charakter, t. j. maximรกlne do plรกnovanรฉho ukonฤenia stavebnรฝch prรกc na koneฤnรฝch terรฉnnych รบpravรกch portรกlu. Po dokonฤenรญ vรฝstavby hฤบbenรฉho tunela a sรบvisiacich objektov bude jama trvale zasypanรก. Nad portรกlom je navrhnutรฝ odvodลˆovacรญ ลพฤพab so ลกรญrkou 600 mm.

Geologickรฉ pomery

Na zรกklade vรฝsledkov geologickรฉho prieskumu projekt predpokladal, ลพe vรคฤลกinu materiรกlu (zhruba 60 %) v oblasti hฤบbenej ฤasti tunela a portรกlovรฝch stien bude tvoriลฅ komplex kvartรฉrnych zemรญn v zastรบpenรญ รญlov so strednou plasticitou (F6/CI) aลพ รญlov s vysokou plasticitou (F8/CH) s tuhou aลพ tuho-pevnou konzistenciou.

รly by mali maลฅ svetlo-ลพltkasto-hnedรบ farbu a mali by byลฅ s lokรกlnym vรฝskytom Mn konkrรฉciรญ. Hrรบbka povrchovej vrstvy mala byลฅ veฤพmi premenlivรก v rozsahu od 6,5 aลพ po 10,6 m.

Projekt predpokladal, ลพe pri vรฝkopovรฝch prรกcach v spodnej ฤasti stavebnej jamy hฤบbenรฉho tunela a portรกlovรฝch stien sa bude vyskytovaลฅ predkvartรฉrne podloลพie tvorenรฉ komplexom paleogรฉnnych hornรญn hutianskรฉho sรบvrstvia.

Prefabrikovanรฝ prah pre ลกtyri kotvy
Prefabrikovanรฝ prah pre ลกtyri kotvy (Obr. 2) | Zdroj: VรHOSTAV-SK, a. s., stredisko tunelov

Pre tento komplex je charakteristickรก prรญtomnosลฅ รญlovcov, ktorรฉ sรบ vo vrchnej ฤasti รบplne zvetranรฉ, charakteru รญlu so strednou plasticitou (F6/CI), s pevnou konzistenciou, obsahom รบlomkov รญlovca do 3 aลพ 5 cm a s extrรฉmne nรญzkou pevnosลฅou (R6).

Hrรบbka รบplne zvetranรฝch hornรญn bola v rozsahu 3,2 aลพ 4,3 m. Pod zรณnou รบplne zvetranรฝch hornรญn vystupujรบ silno aลพ stredne zvetranรฉ รญlovce, ktorรฉ boli prevrstvenรฉ siltovitรฝmi preplรกstkami. Dosah zรณny zvetrania sa predpokladal v รบrovni 20,0 aลพ 22,0 m v zรกvislosti od tektonickรฉho poruลกenia.

Poฤas hฤบbenia portรกlovej jamy a predportรกlovรฉho รบseku bolo nutnรฉ dรดsledne dokumentovaลฅ skutoฤne zasiahnutรบ geologickรบ stavbu a v prรญpade zastihnutia horลกej geolรณgie alebo vyลกลกej hladiny podzemnej vody, ako predpokladal projekt, bolo potrebnรฉ zohฤพadniลฅ danรบ skutoฤnosลฅ pri ฤalลกom postupe prรกc. Preto bol pri vrtnรฝch a vรฝkopovรฝch prรกcach prรญtomnรฝ geolรณg a stavebnรฝ dozor

Postup vรฝstavby –ย Predportรกlovรฝ รบsek

Predportรกlovรฝ รบsek zahล•ลˆal terรฉnne รบpravy od staniฤenia 1,610 rรฝchlostnej cesty R4 po staniฤenie definitรญvneho portรกlu. รšsek tvorila svahovanรก stavebnรก jama so sklonmi svahov 1 : 1,75 na ฤพavej a pravej strane zรกrezu v smere staniฤenia.

V mieste staniฤenia definitรญvneho portรกlu bol zรกrez zrealizovanรฝ so sklonom svahu 1 : 1,5, pretoลพe iลกlo o doฤasnรฝ zรกrez, v ktorom sa nรกsledne hฤบbila stavebnรก jama tunela. Svahovanie sa napรกjalo na pravostrannรฉ a ฤพavostrannรฉ svahovanie zรกrezovรฝm kuลพeฤพom s premennรฝm sklonom.

Zรกkladnรฉ รบdaje o stavbe
Nรกzov stavby: rรฝchlostnรก cesta R4 Preลกov โ€“ severnรฝ obchvat
Nรกzov objektu: 401-00-011 Juลพnรฝ portรกl na razenie a hrubรฉ terรฉnne รบpravy
Miesto stavby: okres Preลกov, Preลกovskรฝ samosprรกvny kraj
Katastrรกlne รบzemie: Preลกov, Veฤพkรฝ ล ariลก
Druh stavby: novostavba Kategรณria komunikรกcie: R 24,5/100
Stavebnรญk: Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Dรบbravskรก cesta 14, 841 04 Bratislava
Projektant objektu: Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o., Panenskรก 13, 811 03 Bratislava
Zhotoviteฤพ stavby: Zdruลพenie VรHOSTAV- -SK โ€“ TuCon โ€“ R4 severnรฝ obchvat Preลกova
Zhotoviteฤพ objektu: VรHOSTAV-SK, a. s.

Dno jamy predportรกlovรฉho รบseku bolo pozdฤบลพne spรกdovanรฉ v sklone 1,5 % v smere staniฤenia, priฤom prieฤny sklon bol premennรฝ. Odvodnenie dna a svahov sa rieลกilo doฤasnรฝm zemnรฝm rigolom umiestnenรฝm pri pรคte zรกrezu. Zemnรฝ rigol bol opatrenรฝm striekanรฝm betรณnom a spรกdovanรฝ v smere trasy. Za korunou zรกrezu bol zrealizovanรฝ trvalรฝ odvodลˆovacรญ ลพฤพab na zachytenie povrchovรฝch zrรกลพkovรฝch vรดd.

Portรกlovรฝ รบsek

Vzhฤพadom na veฤพmi nepriaznivรฉ geologickรฉ podmienky sa zabezpeฤenie stability svahov portรกlu na razenie realizovalo zo striekanรฉho betรณnu, klincovanรญm a kotvenรญm podฤพa geologickรฝch pomerov v sieti 1,5 ร— 1,5 m s dฤบลพkou klincov 6,0 aลพ 8,0 m.

Toto zaistenie bolo doplnenรฉ doฤasnรฝmi lanovรฝmi kotvami s prefabrikovanรฝmi roznรกลกacรญmi prahmi, vyhotovenรฝmi v ลกtyroch vรฝลกkovรฝch รบrovniach. Portรกlovรฝ รบsek bol poฤas vรฝstavby rozdelenรฝ na pรคลฅ etรกลพรญ s rozdielnou vรฝลกkou:

Osรกdzanie kotevnรฉho prahu
Osรกdzanie kotevnรฉho prahu (Obr.3) | Zdroj: VรHOSTAV-SK, a. s., stredisko tunelov

1. etรกลพ: vรฝลกka 1,0 โ€“ 2,5 m

Sklon svahov zรกrezu sa v tejto etรกลพi zrealizoval v pomere 1 : 1,25, priฤom sa na neho naniesol ochrannรฝ nรกstrek striekanรฝm betรณnom s hrรบbkou 50 mm. V pรคte etรกลพe sa zhotovila laviฤka so ลกรญrkou 1,5 m, na ktorรบ sa po zabudovanรญ podkladovรฉho betรณnu osadili prefabrikovanรฉ roznรกลกacie prahy.

Lanovรฉ kotvy v tejto etรกลพi boli navrhnutรฉ a zrealizovanรฉ ako doฤasnรฉ 3 โˆ… Lp 15,2 mm Y 1860 s doฤasnou protikorรณznou ochranou. Kotevnรฉ platne boli z ocele S355. Vrty na osadenie kotiev mali priemer 156 mm a dฤบลพku 24 m. Po osadenรญ kotiev sa realizovala zรกlievka do zapaลพenรฉho vrtu cementovou zmesou s vodnรฝm sรบฤiniteฤพom w = 0,4.

Odvodลˆovacรญ rigol nad portรกlom
Odvodลˆovacรญ rigol nad portรกlom (Obr. 4) | Zdroj: VรHOSTAV-SK, a. s., stredisko tunelov

Tlak pre zรกlievku bol navrhnutรฝ na 0,60 MPa. Najskรดr po 12 hodinรกch od vyplnenia vrtu zรกlievkou a po jej zatuhnutรญ sa pristรบpilo k injektรกลพi kotiev, ktorรก sa vykonรกvala pomocou dvojitรฉho obturรกtora. Injektovalo sa vzostupne s krokom po 0,5 m. Na vรฝrobu injekฤnej zmesi sa pouลพil cement CEM II/A-S 32,5 R.

Nรกsledne sa pristรบpilo k predpรญnaniu jednotlivรฝch kotiev podฤพa dohodnutรฉho systรฉmu podrobne opรญsanรฉho v technickej sprรกve tohto objektu. Samotnรฉ predpรญnanie kotiev sa vykonalo a zdokumentovalo v zmysle STN EN 1537. Po predopnutรญ a odskรบลกanรญ kotiev predmetnej kotevnej รบrovne sa mohlo pokraฤovaลฅ v odkopรกvanรญ zรกrezu na ฤalลกiu etรกลพ

2., 3. a 4. etรกลพ: vรฝลกka 3,0 m

Kaลพdรก ฤalลกia etรกลพ sa odkopรกvala v dvoch รบrovniach po 1,5 m a bola zabezpeฤenรก spรดsobom โ€žklincovanej zeminyโ€œ s krycou vrstvou zo striekanรฉho betรณnu. Priemer vrtu pre klince bol 110 mm. Klince boli navrhnutรฉ z betonรกrskej ocele B500B s priemerom R 28 mm a zrealizovanรฉ v rastri 1,5 ร— 1,5 m.

Dฤบลพka klincov vyplynula z celkovรฉho statickรฉho posรบdenia stability portรกlu a pohybovala sa od 6,0 aลพ po 8,0 m. Na injektรกลพ klincov (injekฤnรฉ tlaky do 0,6 MPa) sa pouลพila cementovรก injekฤnรก zmes s vodnรฝm sรบฤiniteฤพom w = 0,4. Na vรฝrobu injekฤnej zmesi sa pouลพil cementCEM II/A-S 32,5R.

Po vyhotovenรญ klincov sa pokraฤovalo v realizรกcii striekanรฉho betรณnu vystuลพenรฉho dvomi vrstvami siete po vrstvรกch tak, aby sa dosiahla predpรญsanรก hrรบbka torkrรฉtu a krytie vรฝstuลพe. Ako vรฝstuลพ striekanรฉho betรณnu sa pouลพila vรฝstuลพnรก sieลฅovina 2x KARI sieลฅ โˆ… 8/8 โ€“ 150/150 mm z ocele B500B, ktorรก sa ukladala na predchรกdzajรบcu vrstvu striekanรฉho betรณnu (obr. 1) Presahy jednotlivรฝch sietรญ boli na dve okรก siete.

Pred nanesenรญm poslednej vrstvy striekanรฉho betรณnu sa na klinec upevnila pomocou naskrutkovania roznรกลกacia doska s rozmermi 200 ร— 200 ร— 10 mm s matkou a podloลพkou. Nรกsledne sa to celรฉ dostreklo poslednou vrstvou torkrรฉtu. Celkovรก hrรบbka striekanรฉho betรณnu na portรกlovej stene a na boฤnรฝch stenรกch je 200 mm. Do takto zaistenej steny sa z dรดvodu odvedenia vody za striekanรฝm betรณnom vkladali prieฤne odvodลˆovacie rรบrky z PVC โˆ… 100 mm s dฤบลพkou 300 mm v rastri 1,5 ร— 2 m.

V tรฝchto etรกลพach boli lanovรฉ kotvy navrhnutรฉ a zrealizovanรฉ ako doฤasnรฉ 5 โˆ… Lp 15,2 mm Y 1860 s doฤasnou protikorรณznou ochranou. Kotevnรฉ platne boli z ocele S355. Vrty na osadenie kotiev sa realizovali tak ako v predchรกdzajรบcej etape โ€“ vrtom s priemerom 156 mm a s rozdielnou dฤบลพkou od 20 do 26 m.

Pohฤพad na portรกl
Pohฤพad na portรกl (Obr.5) | Zdroj: VรHOSTAV-SK, a. s., stredisko tunelov

Zemnรฉ kotvy sรบ zakotvenรฉ cez prefabrikovanรฝ ลฝB kotevnรฝ prah zo ลพelezobetรณnu C25/30 s krytรญm vรฝstuลพe 40 mm. Kotevnรฉ prahy sรบ prefabrikovanรฉ a poloลพenรฉ na podkladovรฝ betรณn C12/15 s hrรบbkou 100 mm (obr. 2). Vzhฤพadom na pouลพitie prefabrikรกtov bolo nutnรฉ zrealizovaลฅ striekanรฝ betรณn s dรดrazom na presnosลฅ a najmรค rovinatosลฅ pohฤพadovej ฤasti, aby bola zaruฤenรก plnรก a rovnomernรก kontaktnรก plocha medzi rubovou stranou prahu a striekanรฝm betรณnom.

Priestor medzi prefabrikรกtom a kontaktnou plochou striekanรฉho betรณnu sa vyplnil liatym betรณnom (obr. 3). ลฝelezobetรณnovรฝ prah je opatrenรฝ prestupmi pre kotvu profilu 194/5 z ocele S235. Prahy sรบ od seba oddelenรฉ medzerou so ลกรญrkou 50 mm v zmysle projektovej dokumentรกcie. Kotvy sa predopliย aลพ po dosiahnutรญ 28-dลˆovej pevnosti betรณnu kotevnรฝch prahov a injektรกลพe koreลˆa. Vลกetky kotvy museli byลฅ aktivovanรฉ a odistenรฉ eลกte pred zaฤatรญm razenia tunelovรฝch rรบr.

5. etรกลพ: vรฝลกka 2,85 โ€“ 3,0 m

Zaistenie svahu bolo v tejto etรกลพi zabezpeฤenรฉ len spรดsobom โ€žklincovanej zeminyโ€œ, bez kotevnรฝch prahov, priฤom sa pouลพil obdobnรฝ spรดsob ako v predchรกdzajรบcich etรกลพach. To znamenรก, ลพe sa realizovalo zaistenie striekanรฝm betรณnom C20/25, vystuลพenรฝm 2x KARI sieลฅou โˆ… 8/8 โ€“ 150/150 mm a klincami z betonรกrskej ocele B500B s priemerom R 28 mm.

Dno portรกlu bolo odvodnenรฉ doฤasnรฝmi odvodลˆovacรญmi ryhami opatrenรฝmi striekanรฝm betรณnom, ktorรฉ boli zvedenรฉ do doฤasnรฝch zbernรฝch studnรญ z betรณnovรฝch skruลพรญ DN 1 000 mm. Odtiaฤพ sa ฤerpala voda ponornรฝmi kalovรฝmi ฤerpadlami (obr. 4).

Materiรกly konลกtrukciรญ:
Striekanรฝ betรณn: STN EN 206 โ€“ C20/25 โ€“ XC0(SK)-Cl 0,2-Dmax11 โ€“ tr. J2 podฤพa STN EN 14487-1 Betรณn prahov: STN EN 206 โ€“ C25/30 โ€“ XC2(SK)-Cl 0,4-Dmax16 โ€“ S4
Podkladovรฝ betรณn: STN EN 206 โ€“ C12/15 โ€“ X0(SK)-Cl 1,0-Dmax22 โ€“ S2
Betonรกrska oceฤพ: B500B
Predpรญnacia vรฝstuลพ: Y1860
Konลกtrukฤnรก oceฤพ: S235 (platne klincov, priechodky kotiev)
Konลกtrukฤnรก oceฤพ: S355 (kotevnรฉ platne)

V rรกmci vรฝstavby juลพnรฉho portรกlu sa pouลพilo 104 lanovรฝch kotiev s dฤบลพkami od 21 do 28 m), 344 klincov s dฤบลพkami od 6,0 do 8,0 m, 36 ลฝB kotevnรฝch prahov s rรดznym poฤtom prestupov pre kotvy a pribliลพne 315 m3 striekanรฉho betรณnu (obr. 5).

Zรกver

Napriek nepriaznivej geolรณgii a zloลพitรฝm poveternostnรฝm podmienkam sa Stredisku tunelov zo spoloฤnosti VรHOSTAV-SK, a. s., podarilo v รบzkej spoluprรกci s dcรฉrskymi spoloฤnosลฅami VHS-Geotech, VHS-DaM a CONTROL-VHS-SK zrealizovaลฅ a odovzdaลฅ juลพnรฝ portรกl na razenie tunela vฤas a v poลพadovanej kvalite. Aj preto mohol byลฅ tunel Bikoลก 27. 5. 2021 slรกvnostne prerazenรฝ.

Ing. Bohuลก Bartko, Ing. Ivan Michale
Autori pรดsobia v spoloฤnostiย  VรHOSTAV-SK, a. s., v stredisku tunelov.

ฤŒlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 05/2021.

Literatรบra:

1. Projektovรก dokumentรกcia tunel Bikoลก, Juลพnรฝ portรกl pre razenie a HTรš โ€“ DVP, 6/2020. Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.
2. Projektovรก dokumentรกcia tunel Bikoลก, Juลพnรฝ portรกl pre razenie a HTรš โ€“ DP/DRS, 12/2017 Sรบลฅaลพnรฉ podklady, NDS, a. s.