Realizรกcia juลพnรฉho portรกlu tunela Bikoลก
Juลพnรฝ portรกl tunela Bikoลก sa nachรกdza v km 1,6705 rรฝchlostnej cesty R4 Preลกov โ severnรฝ obchvat. Tรกto komunikรกcia je sรบฤasลฅou severojuลพnรฉho dopravnรฉho prepojenia rรฝchlostnou cestou R4 v รบseku ลกtรกtna hranica SR/PR โ Vyลกnรฝ Komรกrnik โ Milhosลฅ โ ลกtรกtna hranica SR/MR.
Poznรกte vรฝhody Klubu ASB? Staฤรญ bezplatnรก registrรกcia a zรญskate sektorovรฉ analรฝzy slovenskรฉho stavebnรญctva s rebrรญฤkami firiem ⟶ |
Rรฝchlostnรก cesta mรก zabezpeฤiลฅ prepojenie medzi diaฤพnicou D1 a rรฝchlostnou cestou R4 Preลกov โ Svidnรญk mimo existujรบceho systรฉmu cestnej siete a mesta Preลกov s celkovรฝm dopravnรฝm odฤพahฤenรญm mesta. Jej vรฝstavbou mimo zastavanรฉho รบzemia mesta a dotknutรฝch obcรญ sa podarรญ vรฝrazne znรญลพiลฅ dopravnรฉ zaลฅaลพenie na existujรบcich cestรกch.
Juลพnรฝ portรกl tunela Bikoลก
Funkciou juลพnรฉho portรกlu je umoลพniลฅ realizรกciu raziacich prรกc v tuneli Bikoลก. Hrubรฉ terรฉnne รบpravy (HTร) rieลกia zabezpeฤenie stability stien portรกlovej jamy a umoลพnia prรญstup tunelovej mechanizรกcie do tunelovรฝch rรบr.
Technickรฉ rieลกenie objektu
Juลพnรฝ portรกl na razenie tunela a HTร pozostรกvajรบ z dvoch navzรกjom prepojenรฝch sรบฤastรญ. Prvou je predportรกlovรก ฤasลฅ, ktorรบ tvorรญ svahovanรก stavebnรก jama so sklonmi vรฝkopu 1 : 1,75 aลพ 1 : 1,5 (v mieste budรบceho zรกrezu pre portรกl razenรฉho tunela), napรกjajรบca sa priamo na objekt budรบcej rรฝchlostnej cesty.
Sรบฤasลฅou predportรกlovรฉho รบseku je aj zรกrez pre technologickรบ centrรกlu, ktorรก bude zaloลพenรก v priestore portรกlu. Je navrhnutรฝ v sklone 3 : 1. Druhou ฤasลฅou je portรกl na razenie tunela, ktorรฝ tvorรญ svahovanรก stavebnรก jama v otvorenom vรฝkope, zabezpeฤenรก striekanรฝm betรณnom triedy C20/25 s hrรบbkou 200 mm, vystuลพenรก dvomi vrstvami zvรกranej siete โ 8/8 โ 150/150 mm, zemnรฝmi klincami โ 28 mm s dฤบลพkami 6 aลพ 8 m a doฤasnรฝmi 3- a 5-pramencovรฝmi lanovรฝmi kotvami Ls โ 15,2 mm s tlakovo injektovanรฝm koreลom s dฤบลพkou 21/9 m aลพ 28/10 m.
Sklony svahov sรบ v hornej ฤasti navrhnutรฉ v pomere 1 : 1,25, nรกsledne 3 : 1 aลพ po projektovanรฉ dno jamy. Zรกrez na razenie tunela je ฤlenenรฝ laviฤkami so ลกรญrkou 1,5, resp. 0,9 m. Sklony svahov sรบ v hornej ฤasti navrhnutรฉ v pomere 1 : 1,25, nรกsledne 3 : 1 aลพ po projektovanรฉ dno jamy.
Prvky zabezpeฤenia (kotvy, klince, striekanรฉ betรณny, betรณny prahov) majรบ doฤasnรฝ charakter, t. j. maximรกlne do plรกnovanรฉho ukonฤenia stavebnรฝch prรกc na koneฤnรฝch terรฉnnych รบpravรกch portรกlu. Po dokonฤenรญ vรฝstavby hฤบbenรฉho tunela a sรบvisiacich objektov bude jama trvale zasypanรก. Nad portรกlom je navrhnutรฝ odvodลovacรญ ลพฤพab so ลกรญrkou 600 mm.
Geologickรฉ pomery
Na zรกklade vรฝsledkov geologickรฉho prieskumu projekt predpokladal, ลพe vรคฤลกinu materiรกlu (zhruba 60 %) v oblasti hฤบbenej ฤasti tunela a portรกlovรฝch stien bude tvoriลฅ komplex kvartรฉrnych zemรญn v zastรบpenรญ รญlov so strednou plasticitou (F6/CI) aลพ รญlov s vysokou plasticitou (F8/CH) s tuhou aลพ tuho-pevnou konzistenciou.
รly by mali maลฅ svetlo-ลพltkasto-hnedรบ farbu a mali by byลฅ s lokรกlnym vรฝskytom Mn konkrรฉciรญ. Hrรบbka povrchovej vrstvy mala byลฅ veฤพmi premenlivรก v rozsahu od 6,5 aลพ po 10,6 m.
Projekt predpokladal, ลพe pri vรฝkopovรฝch prรกcach v spodnej ฤasti stavebnej jamy hฤบbenรฉho tunela a portรกlovรฝch stien sa bude vyskytovaลฅ predkvartรฉrne podloลพie tvorenรฉ komplexom paleogรฉnnych hornรญn hutianskรฉho sรบvrstvia.
Pre tento komplex je charakteristickรก prรญtomnosลฅ รญlovcov, ktorรฉ sรบ vo vrchnej ฤasti รบplne zvetranรฉ, charakteru รญlu so strednou plasticitou (F6/CI), s pevnou konzistenciou, obsahom รบlomkov รญlovca do 3 aลพ 5 cm a s extrรฉmne nรญzkou pevnosลฅou (R6).
Hrรบbka รบplne zvetranรฝch hornรญn bola v rozsahu 3,2 aลพ 4,3 m. Pod zรณnou รบplne zvetranรฝch hornรญn vystupujรบ silno aลพ stredne zvetranรฉ รญlovce, ktorรฉ boli prevrstvenรฉ siltovitรฝmi preplรกstkami. Dosah zรณny zvetrania sa predpokladal v รบrovni 20,0 aลพ 22,0 m v zรกvislosti od tektonickรฉho poruลกenia.
Poฤas hฤบbenia portรกlovej jamy a predportรกlovรฉho รบseku bolo nutnรฉ dรดsledne dokumentovaลฅ skutoฤne zasiahnutรบ geologickรบ stavbu a v prรญpade zastihnutia horลกej geolรณgie alebo vyลกลกej hladiny podzemnej vody, ako predpokladal projekt, bolo potrebnรฉ zohฤพadniลฅ danรบ skutoฤnosลฅ pri ฤalลกom postupe prรกc. Preto bol pri vrtnรฝch a vรฝkopovรฝch prรกcach prรญtomnรฝ geolรณg a stavebnรฝ dozor
Postup vรฝstavby –ย Predportรกlovรฝ รบsek
Predportรกlovรฝ รบsek zahลลal terรฉnne รบpravy od staniฤenia 1,610 rรฝchlostnej cesty R4 po staniฤenie definitรญvneho portรกlu. รsek tvorila svahovanรก stavebnรก jama so sklonmi svahov 1 : 1,75 na ฤพavej a pravej strane zรกrezu v smere staniฤenia.
V mieste staniฤenia definitรญvneho portรกlu bol zรกrez zrealizovanรฝ so sklonom svahu 1 : 1,5, pretoลพe iลกlo o doฤasnรฝ zรกrez, v ktorom sa nรกsledne hฤบbila stavebnรก jama tunela. Svahovanie sa napรกjalo na pravostrannรฉ a ฤพavostrannรฉ svahovanie zรกrezovรฝm kuลพeฤพom s premennรฝm sklonom.
Nรกzov stavby: rรฝchlostnรก cesta R4 Preลกov โ severnรฝ obchvat
Nรกzov objektu: 401-00-011 Juลพnรฝ portรกl na razenie a hrubรฉ terรฉnne รบpravy
Miesto stavby: okres Preลกov, Preลกovskรฝ samosprรกvny kraj
Katastrรกlne รบzemie: Preลกov, Veฤพkรฝ ล ariลก
Druh stavby: novostavba Kategรณria komunikรกcie: R 24,5/100
Stavebnรญk: Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Dรบbravskรก cesta 14, 841 04 Bratislava
Projektant objektu: Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o., Panenskรก 13, 811 03 Bratislava
Zhotoviteฤพ stavby: Zdruลพenie VรHOSTAV- -SK โ TuCon โ R4 severnรฝ obchvat Preลกova
Zhotoviteฤพ objektu: VรHOSTAV-SK, a. s.
Dno jamy predportรกlovรฉho รบseku bolo pozdฤบลพne spรกdovanรฉ v sklone 1,5 % v smere staniฤenia, priฤom prieฤny sklon bol premennรฝ. Odvodnenie dna a svahov sa rieลกilo doฤasnรฝm zemnรฝm rigolom umiestnenรฝm pri pรคte zรกrezu. Zemnรฝ rigol bol opatrenรฝm striekanรฝm betรณnom a spรกdovanรฝ v smere trasy. Za korunou zรกrezu bol zrealizovanรฝ trvalรฝ odvodลovacรญ ลพฤพab na zachytenie povrchovรฝch zrรกลพkovรฝch vรดd.
Portรกlovรฝ รบsek
Vzhฤพadom na veฤพmi nepriaznivรฉ geologickรฉ podmienky sa zabezpeฤenie stability svahov portรกlu na razenie realizovalo zo striekanรฉho betรณnu, klincovanรญm a kotvenรญm podฤพa geologickรฝch pomerov v sieti 1,5 ร 1,5 m s dฤบลพkou klincov 6,0 aลพ 8,0 m.
Toto zaistenie bolo doplnenรฉ doฤasnรฝmi lanovรฝmi kotvami s prefabrikovanรฝmi roznรกลกacรญmi prahmi, vyhotovenรฝmi v ลกtyroch vรฝลกkovรฝch รบrovniach. Portรกlovรฝ รบsek bol poฤas vรฝstavby rozdelenรฝ na pรคลฅ etรกลพรญ s rozdielnou vรฝลกkou:
1. etรกลพ: vรฝลกka 1,0 โ 2,5 m
Sklon svahov zรกrezu sa v tejto etรกลพi zrealizoval v pomere 1 : 1,25, priฤom sa na neho naniesol ochrannรฝ nรกstrek striekanรฝm betรณnom s hrรบbkou 50 mm. V pรคte etรกลพe sa zhotovila laviฤka so ลกรญrkou 1,5 m, na ktorรบ sa po zabudovanรญ podkladovรฉho betรณnu osadili prefabrikovanรฉ roznรกลกacie prahy.
Lanovรฉ kotvy v tejto etรกลพi boli navrhnutรฉ a zrealizovanรฉ ako doฤasnรฉ 3 โ Lp 15,2 mm Y 1860 s doฤasnou protikorรณznou ochranou. Kotevnรฉ platne boli z ocele S355. Vrty na osadenie kotiev mali priemer 156 mm a dฤบลพku 24 m. Po osadenรญ kotiev sa realizovala zรกlievka do zapaลพenรฉho vrtu cementovou zmesou s vodnรฝm sรบฤiniteฤพom w = 0,4.
Tlak pre zรกlievku bol navrhnutรฝ na 0,60 MPa. Najskรดr po 12 hodinรกch od vyplnenia vrtu zรกlievkou a po jej zatuhnutรญ sa pristรบpilo k injektรกลพi kotiev, ktorรก sa vykonรกvala pomocou dvojitรฉho obturรกtora. Injektovalo sa vzostupne s krokom po 0,5 m. Na vรฝrobu injekฤnej zmesi sa pouลพil cement CEM II/A-S 32,5 R.
Nรกsledne sa pristรบpilo k predpรญnaniu jednotlivรฝch kotiev podฤพa dohodnutรฉho systรฉmu podrobne opรญsanรฉho v technickej sprรกve tohto objektu. Samotnรฉ predpรญnanie kotiev sa vykonalo a zdokumentovalo v zmysle STN EN 1537. Po predopnutรญ a odskรบลกanรญ kotiev predmetnej kotevnej รบrovne sa mohlo pokraฤovaลฅ v odkopรกvanรญ zรกrezu na ฤalลกiu etรกลพ
2., 3. a 4. etรกลพ: vรฝลกka 3,0 m
Kaลพdรก ฤalลกia etรกลพ sa odkopรกvala v dvoch รบrovniach po 1,5 m a bola zabezpeฤenรก spรดsobom โklincovanej zeminyโ s krycou vrstvou zo striekanรฉho betรณnu. Priemer vrtu pre klince bol 110 mm. Klince boli navrhnutรฉ z betonรกrskej ocele B500B s priemerom R 28 mm a zrealizovanรฉ v rastri 1,5 ร 1,5 m.
Dฤบลพka klincov vyplynula z celkovรฉho statickรฉho posรบdenia stability portรกlu a pohybovala sa od 6,0 aลพ po 8,0 m. Na injektรกลพ klincov (injekฤnรฉ tlaky do 0,6 MPa) sa pouลพila cementovรก injekฤnรก zmes s vodnรฝm sรบฤiniteฤพom w = 0,4. Na vรฝrobu injekฤnej zmesi sa pouลพil cementCEM II/A-S 32,5R.
Po vyhotovenรญ klincov sa pokraฤovalo v realizรกcii striekanรฉho betรณnu vystuลพenรฉho dvomi vrstvami siete po vrstvรกch tak, aby sa dosiahla predpรญsanรก hrรบbka torkrรฉtu a krytie vรฝstuลพe. Ako vรฝstuลพ striekanรฉho betรณnu sa pouลพila vรฝstuลพnรก sieลฅovina 2x KARI sieลฅ โ 8/8 โ 150/150 mm z ocele B500B, ktorรก sa ukladala na predchรกdzajรบcu vrstvu striekanรฉho betรณnu (obr. 1) Presahy jednotlivรฝch sietรญ boli na dve okรก siete.
Pred nanesenรญm poslednej vrstvy striekanรฉho betรณnu sa na klinec upevnila pomocou naskrutkovania roznรกลกacia doska s rozmermi 200 ร 200 ร 10 mm s matkou a podloลพkou. Nรกsledne sa to celรฉ dostreklo poslednou vrstvou torkrรฉtu. Celkovรก hrรบbka striekanรฉho betรณnu na portรกlovej stene a na boฤnรฝch stenรกch je 200 mm. Do takto zaistenej steny sa z dรดvodu odvedenia vody za striekanรฝm betรณnom vkladali prieฤne odvodลovacie rรบrky z PVC โ 100 mm s dฤบลพkou 300 mm v rastri 1,5 ร 2 m.
V tรฝchto etรกลพach boli lanovรฉ kotvy navrhnutรฉ a zrealizovanรฉ ako doฤasnรฉ 5 โ Lp 15,2 mm Y 1860 s doฤasnou protikorรณznou ochranou. Kotevnรฉ platne boli z ocele S355. Vrty na osadenie kotiev sa realizovali tak ako v predchรกdzajรบcej etape โ vrtom s priemerom 156 mm a s rozdielnou dฤบลพkou od 20 do 26 m.
Zemnรฉ kotvy sรบ zakotvenรฉ cez prefabrikovanรฝ ลฝB kotevnรฝ prah zo ลพelezobetรณnu C25/30 s krytรญm vรฝstuลพe 40 mm. Kotevnรฉ prahy sรบ prefabrikovanรฉ a poloลพenรฉ na podkladovรฝ betรณn C12/15 s hrรบbkou 100 mm (obr. 2). Vzhฤพadom na pouลพitie prefabrikรกtov bolo nutnรฉ zrealizovaลฅ striekanรฝ betรณn s dรดrazom na presnosลฅ a najmรค rovinatosลฅ pohฤพadovej ฤasti, aby bola zaruฤenรก plnรก a rovnomernรก kontaktnรก plocha medzi rubovou stranou prahu a striekanรฝm betรณnom.
Priestor medzi prefabrikรกtom a kontaktnou plochou striekanรฉho betรณnu sa vyplnil liatym betรณnom (obr. 3). ลฝelezobetรณnovรฝ prah je opatrenรฝ prestupmi pre kotvu profilu 194/5 z ocele S235. Prahy sรบ od seba oddelenรฉ medzerou so ลกรญrkou 50 mm v zmysle projektovej dokumentรกcie. Kotvy sa predopliย aลพ po dosiahnutรญ 28-dลovej pevnosti betรณnu kotevnรฝch prahov a injektรกลพe koreลa. Vลกetky kotvy museli byลฅ aktivovanรฉ a odistenรฉ eลกte pred zaฤatรญm razenia tunelovรฝch rรบr.
5. etรกลพ: vรฝลกka 2,85 โ 3,0 m
Zaistenie svahu bolo v tejto etรกลพi zabezpeฤenรฉ len spรดsobom โklincovanej zeminyโ, bez kotevnรฝch prahov, priฤom sa pouลพil obdobnรฝ spรดsob ako v predchรกdzajรบcich etรกลพach. To znamenรก, ลพe sa realizovalo zaistenie striekanรฝm betรณnom C20/25, vystuลพenรฝm 2x KARI sieลฅou โ 8/8 โ 150/150 mm a klincami z betonรกrskej ocele B500B s priemerom R 28 mm.
Dno portรกlu bolo odvodnenรฉ doฤasnรฝmi odvodลovacรญmi ryhami opatrenรฝmi striekanรฝm betรณnom, ktorรฉ boli zvedenรฉ do doฤasnรฝch zbernรฝch studnรญ z betรณnovรฝch skruลพรญ DN 1 000 mm. Odtiaฤพ sa ฤerpala voda ponornรฝmi kalovรฝmi ฤerpadlami (obr. 4).
Striekanรฝ betรณn: STN EN 206 โ C20/25 โ XC0(SK)-Cl 0,2-Dmax11 โ tr. J2 podฤพa STN EN 14487-1 Betรณn prahov: STN EN 206 โ C25/30 โ XC2(SK)-Cl 0,4-Dmax16 โ S4
Podkladovรฝ betรณn: STN EN 206 โ C12/15 โ X0(SK)-Cl 1,0-Dmax22 โ S2
Betonรกrska oceฤพ: B500B
Predpรญnacia vรฝstuลพ: Y1860
Konลกtrukฤnรก oceฤพ: S235 (platne klincov, priechodky kotiev)
Konลกtrukฤnรก oceฤพ: S355 (kotevnรฉ platne)
V rรกmci vรฝstavby juลพnรฉho portรกlu sa pouลพilo 104 lanovรฝch kotiev s dฤบลพkami od 21 do 28 m), 344 klincov s dฤบลพkami od 6,0 do 8,0 m, 36 ลฝB kotevnรฝch prahov s rรดznym poฤtom prestupov pre kotvy a pribliลพne 315 m3 striekanรฉho betรณnu (obr. 5).
Zรกver
Napriek nepriaznivej geolรณgii a zloลพitรฝm poveternostnรฝm podmienkam sa Stredisku tunelov zo spoloฤnosti VรHOSTAV-SK, a. s., podarilo v รบzkej spoluprรกci s dcรฉrskymi spoloฤnosลฅami VHS-Geotech, VHS-DaM a CONTROL-VHS-SK zrealizovaลฅ a odovzdaลฅ juลพnรฝ portรกl na razenie tunela vฤas a v poลพadovanej kvalite. Aj preto mohol byลฅ tunel Bikoลก 27. 5. 2021 slรกvnostne prerazenรฝ.
ฤlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 05/2021.
Literatรบra:
1. Projektovรก dokumentรกcia tunel Bikoลก, Juลพnรฝ portรกl pre razenie a HTร โ DVP, 6/2020. Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.
2. Projektovรก dokumentรกcia tunel Bikoลก, Juลพnรฝ portรกl pre razenie a HTร โ DP/DRS, 12/2017 Sรบลฅaลพnรฉ podklady, NDS, a. s.