realizacia projektu ppp na vystavbu r1 zpohladu nezavisleho dozoru
Galรฉria(5)

Realizรกcia projektu PPP na vรฝstavbu R1 zย pohฤพadu nezรกvislรฉho dozoru

Partneri sekcie:

Projekt verejno-sรบkromnรฉho partnerstva uzatvorenรฝ medzi verejnรฝm obstarรกvateฤพom, ktorรฝm je Ministerstvo dopravy, vรฝstavby aย regionรกlneho rozvoja SR, aย koncesionรกrom, spoloฤnosลฅou Granvia, a. s., Bratislava, tรฝkajรบci saย  koncesie na projektovanie, vรฝstavbu, financovanie, prevรกdzku aย รบdrลพbu รบsekov rรฝchlostnej cesty R1 Nitra โ€“ Tekovskรฉ Nemce aย Banskรก Bystrica โ€“ severnรฝ obchvat zahล•ลˆa ลกtyri samostatnรฉ stavby (รบseky).

04 arcadis big image
01a arcadis big image
02 arcadis big image
03 arcadis big image
Tรฝmito ลกtyrmi samostatnรฝmi รบsekmi sรบ:

  • rรฝchlostnรก cesta R1 Nitra, zรกpad โ€“ Selenec,
  • rรฝchlostnรก cesta R1 Selenec โ€“ Beladice,
  • rรฝchlostnรก cesta R1 Beladice โ€“ Tekovskรฉ Nemce,
  • cesta pre motorovรฉ vozidlรก I/66 (R1) Banskรก Bystrica โ€“ severnรฝ obchvat.

Vรฝsledkom tejto etapy vรฝstavby bude vybudovanie rรฝchlostnej cesty kategรณrie R22,5/120 sย celkovou dฤบลพkou 51,6 km aย celkovรฝm poฤtom 831 stavebnรฝch objektov, zย toho 81ย mostov vย celkovej dฤบลพke 7 km, 10ย mimoรบrovลˆovรฝch kriลพovatiek, viac ako 450 objektov preloลพiek sietรญ โ€“ vyvolanรฝch รบprav, zemnรฉ prรกce vย objeme 5 miliรณnov m3, 1 100 000 m2 vozovky, 127 km zvodidiel aย 32ย km protihlukovรฝch stien. Na zaฤiatku je trasa napojenรก na รบsek R1 Trnava โ€“ Nitra aย na konci sa napรกja na uลพ vybudovanรฝ รบsek R1 Tekovskรฉ Nemce โ€“ ลฝarnovica. Sรบฤasลฅou vรฝstavby je Stredisko sprรกvy aย รบdrลพby rรฝchlostnรฝch ciest Selenec aย obojstrannรฉ odpoฤรญvadlo Tekovskรฉ Nemce. Hlavnรฝm cestnรฝm objektom stavby cesty pre motorovรฉ vozidlรก I/66 (R1) Banskรก Bystrica โ€“ severnรฝ obchvat stavby je preloลพka cesty I/66 (R1) dฤบลพky 5,671 km aย dominantou stavby je 23 mostnรฝch objektov, situovanรฝch prevaลพne vย priestore mimoรบrovลˆovรฝch kriลพovatiek (Kostiviarska, Rudlovรก, Bรกnoลก aย Cementรกreลˆ).

Podmienky vychรกdzajรบce zย koncesnej zmluvy
Za podmienok uvedenรฝch vย koncesnej zmluve mรก koncesionรกr vรฝluฤnรฉ prรกvo aย zรกvรคzok vypracovaลฅ projektovรบ dokumentรกciu, realizovaลฅ stavebnรฉ prรกce, financovaลฅ, prevรกdzkovaลฅ aย vykonรกvaลฅ รบdrลพbu predmetnej cestnej komunikรกcie aย vyvolanรฝch รบprav.

Vo vรฝberovom konanรญ na koncesiu bolo 15. 12. 2008 vybranรฉ konzorcium Vinci Concessions. Spolu so svojรญm spolufinancujรบcim partnerom Meridiam Infrastructure zaloลพili pre pripravovanรฝ projekt novรบ akciovรบ spoloฤnosลฅ Granvia, a. s., so sรญdlom vย Bratislave โ€“ budรบceho koncesionรกra. Koncesnรก zmluva bola podpรญsanรก 23. 3. 2009, priฤom jej รบฤinnosลฅ bola viazanรก na termรญn finanฤnรฉho uzatvorenia projektu. Celkovรก vรฝลกka investรญciรญ predstavuje 1,2 miliardy eur, zย toho nรกklady na vรฝstavbu sรบ 900 miliรณnov eur. Po uvedenรญ stavby do prevรกdzky sa budรบ โ€žpoลพiฤanรฉโ€œ finanฤnรฉ prostriedky splรกcaลฅ koncesionรกrovi aย jeho prostrednรญctvom veriteฤพom projektu. Roฤnรก platba predstavuje 125,3 miliรณna eur, priฤom jej vรฝลกku priamo ovplyvลˆuje kvalita poskytovanรฝch sluลพieb, t. j. zabezpeฤenie nepretrลพitej aย bezpeฤnej premรกvky na celom koncesovanom รบseku.
Dลˆom, keฤ zรกstupcovia Eurรณpskej banky pre obnovu aย rozvoj, 12 komerฤnรฝch bรกnk, zรกstupcovia koncesionรกra, verejnรฉho obstarรกvateฤพa aย nezรกvislรฉho dozoru podpรญsali pristรบpenie ku koncesnej zmluve, sa stal 27.ย august 2009. Na druhรฝ deลˆ (28. 8. 2009) sa zaฤala vรฝstavba.

cesta,R1 cesta,R1

Nezรกvislรฝ dozor
Zmluva na vรฝkon ฤinnosti nezรกvislรฉho dozoru pre predmetnรฝ projekt PPP bola uzatvorenรก dลˆa 27. 8. 2009 medzi nezรกvislรฝm dozorom โ€“ ARCADIS Geotechnika a. s., Organizaฤnรก zloลพka Slovensko, aย zรกstupcom veriteฤพov projektu (financujรบcich subjektov) aย koncesionรกrom. Vย zmysle definรญcie koncesnej zmluvy znamenรก nezรกvislรฝ dozor nezรกvislรบ osobu sย medzinรกrodnรฝmi aย lokรกlnymi skรบsenosลฅami, vymenovanรบ aย schvรกlenรบ verejnรฝm obstarรกvateฤพom na dozor nad prรกcami aย sluลพbami koncesionรกra. Hlavnรฝmi รบlohami nezรกvislรฉho dozoru vย etape vรฝstavby je kontrolnรก ฤinnosลฅ projektovej prรญpravy, osvedฤovanie priebehu stavebnรฝch prรกc, sledovanie dodrลพiavania zรกsad BOZP aย ochrany ลพivotnรฉho prostredia, kontrola kvality prรกc, dodrลพiavanie prรกv tretรญch osรดb aย plnenie podmienok koncesnej zmluvy vย zmysle legislatรญvneho rรกmca SR. Po ukonฤenรญ vรฝstavby je povinnosลฅou nezรกvislรฉho dozoru poฤas troch rokov zรกruฤnej lehoty dรดsledne sledovaลฅ stavebno-technickรฝ stav konลกtrukciรญ jednotlivรฝch vybudovanรฝch stavebnรฝch objektov, priฤom naฤalej pรดsobรญ vย pozรญcii arbitra pri rozhodnutiach oย navrhnutรฝch nรกpravnรฝch opatreniach pri prรญpadnรฝch zistenรฝch nedostatkoch. Nรกprava musรญ byลฅ vykonanรก bezodkladne, aย to zย prostriedkov koncesionรกra.

Vย etape prevรกdzky nezรกvislรฝ dozor kontroluje ฤinnosลฅ koncesionรกra aย jej sรบlad sย poลพiadavkami obstarรกvateฤพa na poลพadovanรฝ rozsah aย kvalitatรญvne parametre poskytovanรฝch sluลพieb. Na mesaฤnej bรกze osvedฤuje plnenie stanovenรฝch kritรฉriรญ pre koncesionรกrom uplatลˆovanรบ tzv. cenu za dostupnosลฅ R1.

cesta,R1 cesta,R1

Verejno-sรบkromnรฉ partnerstvo
Skratka PPP zย anglickรฉho Public Private Partnership znamenรก verejno-sรบkromnรฉ partnerstvo. ลฝiaฤพ, vย laickej aย ฤasto aj odbornej verejnosti vย naลกej krajine sa skรดr prekladรก ako โ€žpekelne predraลพenรฉ projektyโ€œ. Za obdobie dvoch rokov participรกcie na uvedenom projekte by sme skรดr navrhovali skratku NNN: N โ€“ ako nedรดvera, N โ€“ ako neznalosลฅ prostredia, N โ€“ ako nedostatoฤnรก prรญprava na projekty verejno-sรบkromnรฉho partnerstva.

Nedรดvera je spojenรก najmรค sย otรกzkami financiรญ. Nรกklady na etapu vรฝstavby projektu sรบ fixne stanovenรฉ zmluvou. Je vย kompetencii koncesionรกra navrhnรบลฅ zmeny konลกtrukฤnรฉho rieลกenia aย technologickรฝch postupov rozhodujรบcich stavebnรฝch objektov, pri ktorรฝch, samozrejme, hฤพadรก optimรกlne rieลกenia nielen sย cieฤพom urรฝchliลฅ vรฝstavbu, ale aj zรญskaลฅ ekonomickรฉ vรฝhody. Snaha oย รบsporu finanฤnรฝch prostriedkov vย procese vรฝstavby je vlastnรก kaลพdรฉmu zhotoviteฤพovi. รšspeลกnosลฅ tรฝchto zmien na strane koncesionรกra je podmienenรก schvรกlenรญm nezรกvislรฝm dozorom aย prijatรญm zmien zo strany verejnรฉho obstarรกvateฤพa. Na preukรกzateฤพnรฝch รบsporรกch sa ลกtรกt podieฤพa vย pomere 50 : 50.

Prax zย poslednรฉho obdobia ukazuje, ลพe vย procese verejnรฉho obstarรกvania, najmรค vย oblasti realizรกcie stavebnรฝch prรกc cestnej dopravnej infraลกtruktรบry, ponรบkajรบ uchรกdzaฤi cenu prรกc vย hodnote asi 50 % zย predpokladanej ceny, ktorรบ si stanovil obstarรกvateฤพ. Vย tejto sรบvislosti si treba poloลพiลฅ otรกzku, ฤi sรบ vlastne kย dispozรญcii reรกlne predpoklady vรฝลกky finanฤnรฝch nรกkladov jednotlivรฝch pripravovanรฝch investiฤnรฝch akciรญ. Vieme objektรญvne pripravovaลฅ plรกny rozvoja dopravnej infraยญลกtruktรบry, ak pracujeme sย nie prรกve korektnรฝmi รบdajmi? Je teda moลพnรฉ hodnotiลฅ, ฤi aj vย prรญpade projektu PPP ide oย predraลพenรฝ projekt, ak nemรกme kย dispozรญcii vierohodnรฝ porovnรกvacรญ variant?

Prejavy nedรดvery sme zaznamenali aj kย naลกej ฤinnosti nezรกvislรฉho dozoru. Vรฝberovรฉ konanie na tรบto pozรญciu prebiehalo takmer rok, ale… Zabezpeฤovali ho veritelia projektu, preto mnohรฉ inลกtitรบcie (ako aj neรบspeลกnรญ uchรกdzaฤi) spochybลˆujรบ naลกu nezรกvislosลฅ. Kto mรก vลกak vรคฤลกie prรกvo vybraลฅ si dozor nad ฤerpanรญm peลˆaลพnรฝch prostriedkov ako ten, kto ich poลพiฤiava? Napokon, aj vย procese klasickรฉho verejnรฉho obstarรกvania si dodรกvateฤพa poลพadovanรฝch prรกc alebo sluลพieb vyberรก investor. Je vari objektรญvnejลกรญ? Viacero nepriaznivรฝch vรฝsledkov verejnรฉho obstarรกvania vyzรฝva kย opatrnosti. Zย vlastnej skรบsenosti mรดลพeme potvrdiลฅ, ลพe prรญsne kritรฉriรก, ktorรฝm sme boli podrobenรญ pri vรฝberovom konanรญ, by bolo vhodnรฉ uplatniลฅ aj vย procese verejnรฉho obstarรกvania. Cena prรกc naozaj nie je postaฤujรบcim kritรฉriom na dosiahnutie poลพadovanรฉho vรฝsledku aย รบrovne kvality. Vย tomto kontexte povaลพujeme za vhodnรฉ analyzovaลฅ aj cenu celรฉho projektu PPP.

Neznalosลฅ prostredia, vย ktorom sa projekt PPP realizuje, mรดลพe ฤiastoฤne ovplyvลˆovaลฅ jeho plynulรฝ priebeh. Projekt R1 realizuje francรบzsky koncesionรกr aย realita ukรกzala, ลพe viac ako skรบsenosti zย realizรกcie projektov PPP vย zahraniฤรญ je potrebnรก znalosลฅ technickรฝch predpisov, noriem aย vลกetkรฝch legislatรญvnych ustanovenรญ platnรฝch vย SR. Stavebnej konลกtrukcii je jedno, kto aย za akรฉ peniaze ju stavia aย akรฝm jazykom sa pri nej komunikuje. Podstatnรฉ je nรกvrh zloลพitรฝch konลกtrukciรญ aย ich realizรกciu uskutoฤลˆovaลฅ podฤพa platnรฝch technickรฝch noriem aย predpisov. Sรบฤasลฅou povinnostรญ koncesionรกra je dodรกvka projektovรฝch prรกc na realizรกciu stavby, ako aj celรก inลพinierska ฤinnosลฅ sรบvisiaca sย prรญpadnรฝmi zmenami stavby pred jej dokonฤenรญm, prรญpravou podkladov na majetkovoprรกvne vyrovnanie prรญsluลกnรฝch nehnuteฤพnostรญ, aย najmรค sย proceยญdurรกlnymi postupmi pri uvรกdzanรญ stavieb do prevรกdzky. Vย tรฝchto sรบvislostiach funguje nezรกvislรฝ dozor ako hlavnรฝ metodik.

Na zรกklade zรญskanรฝch skรบsenosti si dovolรญme konลกtatovaลฅ, ลพe najdรดleลพitejลกรญm ukazovateฤพom รบspeลกnosti projektov PPP je dostatoฤnรก aย kvalitnรก prรญprava projektu, aย to najmรค zo strany obstarรกvateฤพa. Pri jasnej technickej koncepcii cestnej siete je moลพnรก kvalitnรก projektovรก prรญprava, ฤo vย koneฤnom dรดsledku eliminuje predkladanie akรฝchkoฤพvek zmien zo strany koncesionรกrov (respektรญve dodรกvateฤพov). Tรฝm moลพno vyrokovaลฅ objektรญvnu cenu stavebnรฝch nรกkladov projektu, od ktorej sa nรกsledne odvรญja cena peลˆazรญ, t.ย j. รบrokovรฉ sadzby kofinancujรบcich bรกnk aย podobne. Obstarรกvateฤพ, ktorรฝ konรก vย zรกujme ลกtรกtu, by mal disponovaลฅ dostatoฤnรฝmi vlastnรฝmi odbornรฝmi kapacitami, pretoลพe riadenie uvedenรฝch projektov je nรกroฤnรฉ pre kaลพdรบ zรบฤastnenรบ stranu. Znalosti technickej ลกpecifikรกcie projektu aย reรกlnej investiฤnej nรกroฤnosti sรบ zรกrukou รบspeลกnรฝch vรฝsledkov koncesnรฉho dialรณgu, ako aj vylรบฤenia prvkov nedรดvery medzi budรบcimi zmluvnรฝmi partnermi, ktorรญ by mali dlhodobo spolupracovaลฅ. Nie je teda najvhodnejลกรญm rieลกenรญm zabezpeฤovaลฅ vลกetky riadiace aย kontrolnรฉ ฤinnosti externรฝmi poradcami. Tento spรดsob takisto zvyลกuje nรกklady na realizรกciu projektu.

Projekt PPP na vรฝstavbu aย prevรกdzku rรฝchlostnej cesty R1 je prvรฝm svojho druhu aย svojรญm rozsahom rieลกi vย sรบฤasnosti najvรคฤลกie investiฤnรฉ dielo cestnej infraลกtruktรบry vย Slovenskej republike. Aj keฤ sme poukรกzali na niektorรฉ problรฉmy pri jeho realizรกcii, radi konลกtatujeme, ลพe tรกto forma financovania mรก nespornรฉ vรฝhody. Vysokรฝm prรญnosom je naprรญklad bezproblรฉmovรฝ aย pravidelnรฝ finanฤnรฝ tok, na ktorรฝ stavebnรฉ firmy uย nรกs neboli doteraz zvyknutรฉ. Odmenou je aj historicky najkratลกia lehota vรฝstavby 25 mesiacov, vรฝsledkom ktorej bude uvedenie takmer 46 km rรฝchlostnej cesty do predฤasnรฉho pouลพรญvania.

Skรบsenosลฅ ukazuje, ลพe pri kvalitnej odbornej prรญprave aย korektnej spoluprรกci partnerov zย verejnรฉho aj sรบkromnรฉho sektoru sรบ projekty PPP nesporne impulzom urรฝchlenia procesu prรญpravy aย vรฝstavby, ako ajย skvalitลˆovania prevรกdzky cestnej infraลกtruktรบry.

TEXT: Ing. Nora Badรญkovรก
FOTO: Martin Liฤko

Nora Badรญkovรก je projektovรก manaลพรฉrka projektu PPP aย pracuje vย spoloฤnosti ARCADIS Geotechnika a. s., Organizaฤnรก zloลพka Slovensko.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie