Realizรกcia projektu rozลกรญrenia metra vย Sofii
Vรฝstavba podzemnรฝch mestskรฝch rรฝchlodrรกh zaฤala vย Londรฝne vย poslednej tretine 19. storoฤia. Od konca 60. rokov 20. storoฤia zvaลพovala bulharskรก vlรกda vย Sofii vรฝstavbu metra. Projekt poฤรญtal sย tromi pretรญnajรบcimi sa trasami podobne ako vย Prahe, so 47 stanicami aย dฤบลพkou 52 km. Stavebnรฉ prรกce sa zaฤali vย roku 1978, no vรฝstavba metra sa predฤบลพila oย viac ako 20 rokov.
Projekt rozลกรญrenia sofijskรฉho metra bol financovanรฝ vย plnom rozsahu finanฤnou pรดลพiฤkou poskytnutou japonskou bankou pre medzinรกrodnรบ spoluprรกcu JBIC. Hlavnรฝ zhotovovateฤพ TAISEI CORPORATION ako vรญลฅaz sรบลฅaลพe zรญskal realizรกciu stanice metra ฤ. 7, 8, 9 aย ventilaฤnej ลกachty medzi stanicami 7 aย 8. Stavebnรฉ prรกce na vรฝstavbe stanรญc aย ich prepojenรญ sa realizovali miestnymi subdodรกvateฤพmi, avลกak zย dรดvodu pomalรฉho napredovania prรกc stanice metra 7 sa TAISEI rozhodlo pre zmenu subdodรกvateฤพa. Kompletnรบrealizรกciu prรกc tejto stanice ponรบklo firme Tubau, a. s.
Oneskorenie stavby bolo spรดsobenรฉ aj tรฝm, ลพe projekt predbehol potreby doby, pretoลพe situรกcia vย povrchovej doprave sa zaฤala stรกvaลฅ kritickou aลพ zaฤiatkom 90. rokov 20. storoฤia, ako aj mnoลพstvom hodnotnรฝch archeologickรฝch nรกlezรญsk, ktorรฉ trasa metra pretรญnala. To bol dรดvod, preฤo sa musela ฤiastoฤne preloลพiลฅ. Zvyลกky trรกckych aย rรญmskych stavieb moลพno vidieลฅ prรกve na siedmej stanici sย nรกzvom Serdika, ktorรก sa nachรกdza vย samom centre hlavnรฉho mesta na nรกmestรญ Nezavissimosลฅ.
Vย sรบฤasnosti je vย prevรกdzke jedinรก trasa metra sย poฤtom stanรญc 17, pretรญnajรบca mesto juhozรกpadne, sย celkovou dฤบลพkou trate 19 km. Nรกstupiลกtia majรบ 120 metrov, rozchod trate je 1ย 435 mm.
Stavba sa nachรกdzala vย samom centre hlavnรฉho mesta na nรกmestรญ Nezavissimosลฅ, vย tesnej blรญzkosti prezidentskรฉho palรกca, รบradu vlรกdy aย parlamentu. Situovanie stavby si vyลพadovalo klรกsลฅ zvรฝลกenรฝ dรดraz na ochranu ลพivotnรฉho prostredia aย vย maximรกlnej miere minimalizovaลฅ ลกkodlivรฉ vplyvy vznikajรบce pri realizรกcii prรกc. Iลกlo najmรค oย praลกnosลฅ pri razenรญ, aplikรกciรกch striekanรฝch betรณnov aย neposlednom rade aj oย hluฤnosลฅ.
Prepojenie existujรบcej stanice metra Serdika sย novou ฤasลฅou realizovanou TBM metรณdou si vyลพiadalo realizรกciu tรฝchto ฤastรญ projektu:
- tunelovรฉ boxy metra,
- rotaฤnรก ลกachta vย mieste napojenia tunelovรฝch boxov,
- obnova podchodov,
- architektonickรฉ prรกce vย podchode.
Tunelovรฉ boxy metra
Razenie
Cieฤพom projektu nazvanรฉho Tunelovรฉ boxy metra bolo prepojenie existujรบcich tunelovรฝch rรบr vย stanici metra 7 sย novou trasou metra, ktorรก sa vybudovala metรณdou TBM. Realizovanรฝ รบsek bolo nevyhnutnรฉ raziลฅ konvenฤnรฝm spรดsobom. ฤasลฅ รบseku sa realizovala hฤบbenรญm aย ฤasลฅ razenรญm. Konลกtrukcia tunelovรฝch boxov zasahovala do zรกkladovej konลกtrukcie existujรบceho podchodu metra. Zย toho dรดvodu bolo potrebnรฉ zรกkladovรบ konลกtrukciu podchytiลฅ aย jej zaลฅaลพenie preniesลฅ do vopred vybudovanรฝch pilรณtovรฝch stien. Na realizรกciu podchytรกvania sa klรกdol mimoriadny dรดraz vzhฤพadom na to, ลพe nad podchodom sa nachรกdza kriลพovatka ulรญc Todor Alexandrov aย Mรกria Lujza, ktorรก bola poฤas vรฝstavby vย plnej prevรกdzke. Cez kriลพovatku prechรกdza hlavnรฝ elektriฤkovรฝ ลฅah sever โ juh.
Prรกce vย zรณne Aย &ย E a B
Vรฝkopovรฉ prรกce vย zรณne B sa realizovali vย 4ย vรฝลกkovรฝch รบrovniach so sรบbeลพnรฝm zaistenรญm ลกikmรฉho vรฝkopu pomocou IBO kotiev dฤบลพky 6ย m, oceฤพovej sieลฅoviny aย striekanรฉho betรณnu vย dvoch vrstvรกch. Vyลฅaลพenรก hornina sa premiestลovala kolesovรฝm nakladaฤom na medzisklรกdku, odkiaฤพ sa veลพovรฝm ลพeriavom pomocou vรฝklopnรฉho kontajnera sย objemom 1ย m3 vysypรกvala do nรกkladnรฝch รกut aย vyvรกลพala sa na depรณniu. Po dosiahnutรญ finรกlnej รบrovne vรฝkopu sa zrealizovalo drenรกลพne odvodnenie zย perforovanรฝch PVC rรบr โ
ย 200ย mm pozdฤบลพ zรณny aย pristรบpilo sa kย demolรกcii doฤasnej pilรณtovej steny, ktorรก tvorila hranicu medzi rotaฤnou ลกachtou aย zรณnou B. Podobne sa postupovalo aj vย zรณne Aย &ย E. Vย tejto zรณne nebolo potrebnรฉ zabudovaลฅ IBO kotvy.
Zรณna C
Prรกce vย zรณne C spoฤรญvali vย podchytenรญ nosnรฉho piliera existujรบceho podchodu. Kaลพdรฉmu metrovรฉmu kroku razenia predchรกdzalo osadenie oceฤพovรฉho nosnรญka na konzoly ukotvenรฉ do jednotlivรฝch pilรณt, tvoriacich pilรณtovรบ stenu po oboch stranรกch razenรฉho tunelovรฉho boxu. Oceฤพovรฝ nosnรญk sa dopravil na miesto osadenia kolesovรฝm nakladaฤom aย pomocou zdvรญhacรญch zariadenรญ ukotvenรฝch vย pilรณtach sa osadil pod pรคtu piliera na konzoly aย upevลoval sa zvarom. Razilo sa vo dvoch etapรกch โ kalota, dno. Vย tejto zรณne sa oฤakรกvali veฤพkรฉ prรญtoky vody. Hladinu spodnej vody preto zniลพovali 4 artรฉzske studne aย drenรกลพne odvodnenie vybudovanรฉ poฤas razenia. ฤelba sa zabezpeฤovala striekanรฝm betรณnom aย kalota primรกrnym ostenรญm sย hrรบbkou 150 mm.
Podchytรกvanie vย zรณne C
Razenie vย zรณne D
Zรณna sa razila pod ochrannรฝm mikropilรณtovรฝm dรกลพdnikom zย dรดvodu nรญzkeho nadloลพia aย prechodu pod jestvujรบcim kolektorom. Pomocou vrtnej sรบpravy sa navลtal poลพadovanรฝ poฤet mikropilรณtovรฝch rรบr sย priemerom 114,80ย mm vย oboch tunelovรฝch boxoch.
Razenie prebiehalo vo dvoch etapรกch โ kalota, dno, sย dฤบลพkou zรกberu 0,8ย m, priฤom po kaลพdom zรกbere sa osadil oceฤพovรฝ profil HEB aย steny kaloty sa zabezpeฤili dvojitou vrstvou oceฤพovej sieลฅoviny aย striekanรฝm betรณnom sย hrรบbkou 260 mm. Hranicu medzi touto zรณnou aย jestvujรบcou stanicou metra tvorila dvojitรก ลพelezobetรณnovรก podzemnรก stena, ktorรก sa nรกsledne odstrรกnila. Prebytoฤnรก voda sa odviedla drenรกลพnym systรฉmom.
Betonรกลพ
Betonรกลพ tunelovรฝch boxov bola rozdelenรก na tri etapy โ zรกkladovรก doska sย hrรบbkou 500ย mm, zvislรฉ steny sย hrรบbkou 400ย mm aย stropnรก doska sย hrรบbkou 500ย mm vo vลกetkรฝch zรณnach sย vรฝnimkou zรณny D, kde bola predpรญsanรก hrรบbka stropnej dosky 400ย mm.
Realizรกcii zรกkladovej dosky predchรกdzalo osadenie hydroizolรกcie prekrytej ochrannรฝm betรณnom. Krรญลพom armovanรก doska sa zrealizovala vcelku vย rรกmci jednotlivรฝch zรณn. Tie boli oddelenรฉ dilataฤnรฝmi ลกkรกrami prebiehajรบcimi celรฝm obvodom tunelovรฉho boxu aย PVC tesniacou pรกskou aย extrudovanรฝm polystyrรฉnom sย hrรบbkou 2 cm. Na dodatoฤnรบ injektรกลพ boli doplnenรฉ injektรกลพnym systรฉmom. Zvislรฉ steny sa betรณnovali po etapรกch dฤบลพky 10,5ย m aย boli oddelenรฉ pracovnรฝmi ลกkรกrami. Do kaลพdej zย nich sa vkladal bentonitovรฝ napuฤiavacรญ pรกsik. Vย zรณne B sa zvislรฉ steny betรณnovali pouลพitรญm obojstrannรฉho debnenia vย mieste ลกikmรฉho vรฝkopu. Vย ostatnรฝch zรณnach sa pouลพilo jednostrannรฉ debnenie.
Stropnรก doska sa zrealizovala na dฤบลพku jednotlivรฝch zรณn, oddelenรก bola dilataฤnรฝmi ลกkรกrami. Po nadobudnutรญ 28-dลovej pevnosti prebiehali zรกsypovรฉ prรกce spรคtnรฝm zรกsypom zย vyลฅaลพenรฉho materiรกlu.
Rotaฤnรก ลกachta
Poฤas vรฝstavby slรบลพila rotaฤnรก ลกachta na montรกลพ aย otรกฤanie TBM zariadenia, dodรกvku TBM segmentov aย odvoz vyลฅaลพenej horniny.
Realizovanรฉ prรกce boli rozdelenรฉ do troch etรกp โ armovanie aย betonรกลพ zvislรฝch stien, stฤบpov aย prievlakov, stropnej dosky. Zรกkladovรบ dosku uลพ vyhotovil predoลกlรฝ subdodรกvateฤพ. Naลกe prรกce vย rotaฤnej ลกachte sa zaฤali realizรกciou hydroizolaฤnรฉho sรบvrstvia sย napojenรญm na jestvujรบcu izolรกciu. Pouลพila sa PVC fรณlia sย hrรบbkou 2ย mm aย geotextรญlia 500ย g/m2. Pracovnรฉ ลกkรกry sa oลกetrili napuฤiavacรญm bentonitovรฝm pรกsikom aย injektรกลพnymi hadiฤkami pre prรญpadnรบ injektรกลพ. Steny sย vรฝลกkou 7,65ย m sa armovali aย betรณnovali na tri etapy pouลพitรญm jednostrannรฉho debnenia. Sรบฤasลฅou podpornรฉho systรฉmu boli aj ลกtyri stฤบpy aย dva prievlaky sย dฤบลพkou 14,8 m.
Zย akceleraฤnรฝch dรดvodov, aby podopretie stropnej dosky neobmedzovalo nadvรคzujรบce prรกce vย rotaฤnej ลกachte, sa vย mieste zรกpadnej rรบry pouลพili prefabrikovanรฉ panely ako stratenรฉ debnenie. Nรกsledne sa vybudovala novรก kanalizรกcia vedenรก pod stropnou doskou, uloลพenรก vย oceฤพovom rรกme kotvenom vย stropnej doske. Novรฝ kanalizaฤnรฝ systรฉm sa napojil na jestvujรบcu ฤasลฅ.
Obnova podchodu
Pod nรกzvom projektu Obnova podchodu sa rozumie rozลกรญrenie jestvujรบceho podchodu vย mieste nad novovybudovanรฝmi tunelovรฝmi rรบrami. Prรกce na tomto objekte pozostรกvali zย betonรกลพe zรกkladovรฝch pรคtiek, stฤบpov, zvislรฝch stien aย stropnej dosky. Betonรกลพi ลกtyroch spriahnutรฝch zรกkladovรฝch pรคtiek predchรกdzal zhutnenรฝ spรคtnรฝ zรกsyp ฤasti tunelovรฝch boxov. Pod celรฝm objektom podchodu sa aplikovala izolรกcia proti zemnej vlhkosti. Nรกsledne sa zrealizovalo 15 ลพelezobetรณnovรฝch stฤบpov vรฝลกky 3,7ย m aย 11 stien, ktorรฉ sa betรณnovali postupne vย jednotlivรฝch nadvรคznostiach. Poslednรบ ฤasลฅ objektu predstavovala realizรกcia stropnej dosky sย hrรบbkou 500ย mm โ zabetรณnovala sa vcelku bez dilataฤnรฝch aย pracovnรฝch ลกkรกr. Veฤพkรฝ dรดraz sa klรกdol na oลกetrenie betรณnu po betonรกลพi aย zamedzeniu vzniku trhlรญn. Tรกto stropnรก doska bude totiลพ vย blรญzkej budรบcnosti slรบลพiลฅ ako nosnรก konลกtrukcia vozovky, aย teda bude prenรกลกaลฅ dynamickรฉ zaลฅaลพenie. Aj napriek vysokรฝm letnรฝm teplotรกm aย objemnej betonรกลพi sa podarilo dodrลพaลฅ prรญsne kritรฉriรก zrealizovanej konลกtrukcie.
Architektonickรฉ prรกce vย podchode
Zย dรดvodu neustรกlych zmien dispoziฤnรฉho rieลกenia novรฝch obchodov sa zaฤiatok realiยญzรกcie projektu Architektรบra omeลกkal oย viac ako mesiac. Oย realizรกciu tรฝchto prรกc sa uchรกdzal aj miestny dodรกvateฤพ, ktorรฝ sa podieฤพal na prรกcach vย rotaฤnej ลกachte. Pri vรฝbere subdodรกvateฤพa zavรกลพila spokojnosลฅ zhotovovateฤพa aย investora sย naลกou prรกcou.
Vย poradรญ ลกtvrtรฝ celok zmluvnรฝch prรกc pre nรกs predstavoval netypickรบ vรฝstavbu vzhฤพadom na zameranie. Koncepcia projektu spoฤรญvala vย realizรกcii podchodu zย dispoziฤnรฉho aย architektonickรฉho hฤพadiska. Prรกcam predchรกdzalo vybudovanie vodovodnej aย kanalizaฤnej siete sย napojenรญm na jestvujรบcu ฤasลฅ. Pochรดdzna vrstva podchodu sa navrhla zย farebnรฉho ลกtrukturovanรฉho betรณnu, ktorรฝ vytvรกral sรบlad so susediacim romรกnskym kostolรญkom sv. Petra. Nenosnรฉ steny aย prieฤky jednotlivรฝch obchodov sa vybudovali zย pรณrobetรณnovรฝch tvรกrnic. Sรบbeลพne prebiehali prรกce na obkladoch stien, stฤบpov aย schodisku podchodu. Stฤบpy sa obkladali sivรฝm granitom sย hrรบbkou 2ย cm, steny ลพltรฝm mramorom aย ฤervenรฝm granitom sย hrรบbkou tieลพ 2ย cm aย na schodisko sa klรกdol ฤervenรฝ granit sย hrรบbkou 3 cm. Prednรบ ฤasลฅ obchodov tvorรญ sklenenรก vรฝplลovรก konลกtrukcia osadenรก vย hlinรญkovom rรกme zelenej farby. Elektroinลกtalรกciรญ jednotlivรฝch obchodov aย pasรกลพe sa namontovali vย subdodรกvke sรบbeลพne sย ventilaฤnรฝm systรฉmom. Vย pasรกลพi sa navrhol zavesenรฝ strop zย hlinรญkovรฝch lamiel bielej farby, vย obchodoch sa strop rieลกil SDK kazetami. Prievlaky sa obloลพili hlinรญkovรฝm kompozitom, farebne zladenรฝm sย granitovรฝm obkladom stฤบpov. Povrchovรบ รบpravu interiรฉru obchodov tvorila sadrovรก omietka kombinovanรก sย keramickรฝm obkladom vย miestnostiach toaliet. Vo vลกetkรฝch miestnostiach bola navrhnutรก keramickรก dlaลพba.
Zรกver
Na tomto projekte sme mali moลพnosลฅ zรญskaลฅ pracovnรฉ skรบsenosti aj zย inรฉho prostredia, neลพ na akรฉ sme zvyknutรญ. Po poฤiatoฤnรฝch obavรกch aย problรฉmoch, ktorรฉ sme mali so zabezpeฤovanรญm materiรกlu, prenรกjmom strojov aย zariadenรญ zย miestnych zdrojov, sa nรกm podarilo รบspeลกne sfinalizovaลฅ vรฝstavbu stanice metra 7 โ Serdika kย spokojnosti budรบcich uลพรญvateฤพov. Dรดleลพitรฉ je tieลพ pripomenรบลฅ, ลพe vย priebehu celej vรฝstavby sme nezaznamenali nijakรฝ vรกลพny pracovnรฝ รบraz.
TEXT: Ing.ย Mikulรกลก Bodnรกr
FOTO: TUCON
Mikulรกลก Bodnรกr je manaลพรฉr stavby vย spoloฤnosti ยญTUCON, a. s.
Clรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.