Realizรกcia projektu rozลกรญrenia metra vย Sofii
Galรฉria(9)

Realizรกcia projektu rozลกรญrenia metra vย Sofii

Partneri sekcie:

Vรฝstavba podzemnรฝch mestskรฝch rรฝchlodrรกh zaฤala vย Londรฝne vย poslednej tretine 19. storoฤia. Od konca 60. rokov 20. storoฤia zvaลพovala bulharskรก vlรกda vย Sofii vรฝstavbu metra. Projekt poฤรญtal sย tromi pretรญnajรบcimi sa trasami podobne ako vย Prahe, so 47 stanicami aย dฤบลพkou 52 km. Stavebnรฉ prรกce sa zaฤali vย roku 1978, no vรฝstavba metra sa predฤบลพila oย viac ako 20 rokov.

Projekt rozลกรญrenia sofijskรฉho metra bol financovanรฝ vย plnom rozsahu finanฤnou pรดลพiฤkou poskytnutou japonskou bankou pre medzinรกrodnรบ spoluprรกcu JBIC. Hlavnรฝ zhotovovateฤพ TAISEI CORPORATION ako vรญลฅaz sรบลฅaลพe zรญskal realizรกciu stanice metra ฤ. 7, 8, 9 aย ventilaฤnej ลกachty medzi stanicami 7 aย 8. Stavebnรฉ prรกce na vรฝstavbe stanรญc aย ich prepojenรญ sa realizovali miestnymi subdodรกvateฤพmi, avลกak zย dรดvodu pomalรฉho napredovania prรกc stanice metra 7 sa TAISEI rozhodlo pre zmenu subdodรกvateฤพa. Kompletnรบ
realizรกciu prรกc tejto stanice ponรบklo firme Tubau, a. s.

Oneskorenie stavby bolo spรดsobenรฉ aj tรฝm, ลพe projekt predbehol potreby doby, pretoลพe situรกcia vย povrchovej doprave sa zaฤala stรกvaลฅ kritickou aลพ zaฤiatkom 90. rokov 20. storoฤia, ako aj mnoลพstvom hodnotnรฝch archeologickรฝch nรกlezรญsk, ktorรฉ trasa metra pretรญnala. To bol dรดvod, preฤo sa musela ฤiastoฤne preloลพiลฅ. Zvyลกky trรกckych aย rรญmskych stavieb moลพno vidieลฅ prรกve na siedmej stanici sย nรกzvom Serdika, ktorรก sa nachรกdza vย samom centre hlavnรฉho mesta na nรกmestรญ Nezavissimosลฅ.

Vย sรบฤasnosti je vย prevรกdzke jedinรก trasa metra sย poฤtom stanรญc 17, pretรญnajรบca mesto juhozรกpadne, sย celkovou dฤบลพkou trate 19 km. Nรกstupiลกtia majรบ 120 metrov, rozchod trate je 1ย 435 mm.

Stavba sa nachรกdzala vย samom centre hlavnรฉho mesta na nรกmestรญ Nezavissimosลฅ, vย tesnej blรญzkosti prezidentskรฉho palรกca, รบradu vlรกdy aย parlamentu. Situovanie stavby si vyลพadovalo klรกsลฅ zvรฝลกenรฝ dรดraz na ochranu ลพivotnรฉho prostredia aย vย maximรกlnej miere minimalizovaลฅ ลกkodlivรฉ vplyvy vznikajรบce pri realizรกcii prรกc. Iลกlo najmรค oย praลกnosลฅ pri razenรญ, aplikรกciรกch striekanรฝch betรณnov aย neposlednom rade aj oย hluฤnosลฅ.

Prepojenie existujรบcej stanice metra Serdika sย novou ฤasลฅou realizovanou TBM metรณdou si vyลพiadalo realizรกciu tรฝchto ฤastรญ projektu:

  • tunelovรฉ boxy metra,
  • rotaฤnรก ลกachta vย mieste napojenia tunelovรฝch boxov,
  • obnova podchodov,
  • architektonickรฉ prรกce vย podchode.


Tunelovรฉ boxy metra

Razenie
Cieฤพom projektu nazvanรฉho Tunelovรฉ boxy metra bolo prepojenie existujรบcich tunelovรฝch rรบr vย stanici metra 7 sย novou trasou metra, ktorรก sa vybudovala metรณdou TBM. Realizovanรฝ รบsek bolo nevyhnutnรฉ raziลฅ konvenฤnรฝm spรดsobom. ฤŒasลฅ รบseku sa realizovala hฤบbenรญm aย ฤasลฅ razenรญm. Konลกtrukcia tunelovรฝch boxov zasahovala do zรกkladovej konลกtrukcie existujรบceho podchodu metra. Zย toho dรดvodu bolo potrebnรฉ zรกkladovรบ konลกtrukciu podchytiลฅ aย jej zaลฅaลพenie preniesลฅ do vopred vybudovanรฝch pilรณtovรฝch stien. Na realizรกciu podchytรกvania sa klรกdol mimoriadny dรดraz vzhฤพadom na to, ลพe nad podchodom sa nachรกdza kriลพovatka ulรญc Todor Alexandrov aย Mรกria Lujza, ktorรก bola poฤas vรฝstavby vย plnej prevรกdzke. Cez kriลพovatku prechรกdza hlavnรฝ elektriฤkovรฝ ลฅah sever โ€“ juh.

Prรกce vย zรณne Aย &ย E a B
Vรฝkopovรฉ prรกce vย zรณne B sa realizovali vย 4ย vรฝลกkovรฝch รบrovniach so sรบbeลพnรฝm zaistenรญm ลกikmรฉho vรฝkopu pomocou IBO kotiev dฤบลพky 6ย m, oceฤพovej sieลฅoviny aย striekanรฉho betรณnu vย dvoch vrstvรกch. Vyลฅaลพenรก hornina sa premiestลˆovala kolesovรฝm nakladaฤom na medzisklรกdku, odkiaฤพ sa veลพovรฝm ลพeriavom pomocou vรฝklopnรฉho kontajnera sย objemom 1ย m3 vysypรกvala do nรกkladnรฝch รกut aย vyvรกลพala sa na depรณniu. Po dosiahnutรญ finรกlnej รบrovne vรฝkopu sa zrealizovalo drenรกลพne odvodnenie zย perforovanรฝch PVC rรบr โˆ…ย 200ย mm pozdฤบลพ zรณny aย pristรบpilo sa kย demolรกcii doฤasnej pilรณtovej steny, ktorรก tvorila hranicu medzi rotaฤnou ลกachtou aย zรณnou B. Podobne sa postupovalo aj vย zรณne Aย &ย E. Vย tejto zรณne nebolo potrebnรฉ zabudovaลฅ IBO kotvy.

Zรณna C
Prรกce vย zรณne C spoฤรญvali vย podchytenรญ nosnรฉho piliera existujรบceho podchodu. Kaลพdรฉmu metrovรฉmu kroku razenia predchรกdzalo osadenie oceฤพovรฉho nosnรญka na konzoly ukotvenรฉ do jednotlivรฝch pilรณt, tvoriacich pilรณtovรบ stenu po oboch stranรกch razenรฉho tunelovรฉho boxu. Oceฤพovรฝ nosnรญk sa dopravil na miesto osadenia kolesovรฝm nakladaฤom aย pomocou zdvรญhacรญch zariadenรญ ukotvenรฝch vย pilรณtach sa osadil pod pรคtu piliera na konzoly aย upevลˆoval sa zvarom. Razilo sa vo dvoch etapรกch โ€“ kalota, dno. Vย tejto zรณne sa oฤakรกvali veฤพkรฉ prรญtoky vody. Hladinu spodnej vody preto zniลพovali 4 artรฉzske studne aย drenรกลพne odvodnenie vybudovanรฉ poฤas razenia. ฤŒelba sa zabezpeฤovala striekanรฝm betรณnom aย kalota primรกrnym ostenรญm sย hrรบbkou 150 mm.


Podchytรกvanie vย zรณne C

Razenie vย zรณne D
Zรณna sa razila pod ochrannรฝm mikropilรณtovรฝm dรกลพdnikom zย dรดvodu nรญzkeho nadloลพia aย prechodu pod jestvujรบcim kolektorom. Pomocou vrtnej sรบpravy sa navล•tal poลพadovanรฝ poฤet mikropilรณtovรฝch rรบr sย priemerom 114,80ย mm vย oboch tunelovรฝch boxoch.

Razenie prebiehalo vo dvoch etapรกch โ€“ kalota, dno, sย dฤบลพkou zรกberu 0,8ย m, priฤom po kaลพdom zรกbere sa osadil oceฤพovรฝ profil HEB aย steny kaloty sa zabezpeฤili dvojitou vrstvou oceฤพovej sieลฅoviny aย striekanรฝm betรณnom sย hrรบbkou 260 mm. Hranicu medzi touto zรณnou aย jestvujรบcou stanicou metra tvorila dvojitรก ลพelezobetรณnovรก podzemnรก stena, ktorรก sa nรกsledne odstrรกnila. Prebytoฤnรก voda sa odviedla drenรกลพnym systรฉmom.

Betonรกลพ
Betonรกลพ tunelovรฝch boxov bola rozdelenรก na tri etapy โ€“ zรกkladovรก doska sย hrรบbkou 500ย mm, zvislรฉ steny sย hrรบbkou 400ย mm aย stropnรก doska sย hrรบbkou 500ย mm vo vลกetkรฝch zรณnach sย vรฝnimkou zรณny D, kde bola predpรญsanรก hrรบbka stropnej dosky 400ย mm.

Realizรกcii zรกkladovej dosky predchรกdzalo osadenie hydroizolรกcie prekrytej ochrannรฝm betรณnom. Krรญลพom armovanรก doska sa zrealizovala vcelku vย rรกmci jednotlivรฝch zรณn. Tie boli oddelenรฉ dilataฤnรฝmi ลกkรกrami prebiehajรบcimi celรฝm obvodom tunelovรฉho boxu aย PVC tesniacou pรกskou aย extrudovanรฝm polystyrรฉnom sย hrรบbkou 2 cm. Na dodatoฤnรบ injektรกลพ boli doplnenรฉ injektรกลพnym systรฉmom. Zvislรฉ steny sa betรณnovali po etapรกch dฤบลพky 10,5ย m aย boli oddelenรฉ pracovnรฝmi ลกkรกrami. Do kaลพdej zย nich sa vkladal bentonitovรฝ napuฤiavacรญ pรกsik. Vย zรณne B sa zvislรฉ steny betรณnovali pouลพitรญm obojstrannรฉho debnenia vย mieste ลกikmรฉho vรฝkopu. Vย ostatnรฝch zรณnach sa pouลพilo jednostrannรฉ debnenie.

Stropnรก doska sa zrealizovala na dฤบลพku jednotlivรฝch zรณn, oddelenรก bola dilataฤnรฝmi ลกkรกrami. Po nadobudnutรญ 28-dลˆovej pevnosti prebiehali zรกsypovรฉ prรกce spรคtnรฝm zรกsypom zย vyลฅaลพenรฉho materiรกlu.

Rotaฤnรก ลกachta
Poฤas vรฝstavby slรบลพila rotaฤnรก ลกachta na montรกลพ aย otรกฤanie TBM zariadenia, dodรกvku TBM segmentov aย odvoz vyลฅaลพenej horniny.

Realizovanรฉ prรกce boli rozdelenรฉ do troch etรกp โ€“ armovanie aย betonรกลพ zvislรฝch stien, stฤบpov aย prievlakov, stropnej dosky. Zรกkladovรบ dosku uลพ vyhotovil predoลกlรฝ subdodรกvateฤพ. Naลกe prรกce vย rotaฤnej ลกachte sa zaฤali realizรกciou hydroizolaฤnรฉho sรบvrstvia sย napojenรญm na jestvujรบcu izolรกciu. Pouลพila sa PVC fรณlia sย hrรบbkou 2ย mm aย geotextรญlia 500ย g/m2. Pracovnรฉ ลกkรกry sa oลกetrili napuฤiavacรญm bentonitovรฝm pรกsikom aย injektรกลพnymi hadiฤkami pre prรญpadnรบ injektรกลพ. Steny sย vรฝลกkou 7,65ย m sa armovali aย betรณnovali na tri etapy pouลพitรญm jednostrannรฉho debnenia. Sรบฤasลฅou podpornรฉho systรฉmu boli aj ลกtyri stฤบpy aย dva prievlaky sย dฤบลพkou 14,8 m.

Zย akceleraฤnรฝch dรดvodov, aby podopretie stropnej dosky neobmedzovalo nadvรคzujรบce prรกce vย rotaฤnej ลกachte, sa vย mieste zรกpadnej rรบry pouลพili prefabrikovanรฉ panely ako stratenรฉ debnenie. Nรกsledne sa vybudovala novรก kanalizรกcia vedenรก pod stropnou doskou, uloลพenรก vย oceฤพovom rรกme kotvenom vย stropnej doske. Novรฝ kanalizaฤnรฝ systรฉm sa napojil na jestvujรบcu ฤasลฅ.

Obnova podchodu

Pod nรกzvom projektu Obnova podchodu sa rozumie rozลกรญrenie jestvujรบceho podchodu vย mieste nad novovybudovanรฝmi tunelovรฝmi rรบrami. Prรกce na tomto objekte pozostรกvali zย betonรกลพe zรกkladovรฝch pรคtiek, stฤบpov, zvislรฝch stien aย stropnej dosky. Betonรกลพi ลกtyroch spriahnutรฝch zรกkladovรฝch pรคtiek predchรกdzal zhutnenรฝ spรคtnรฝ zรกsyp ฤasti tunelovรฝch boxov. Pod celรฝm objektom podchodu sa aplikovala izolรกcia proti zemnej vlhkosti. Nรกsledne sa zrealizovalo 15 ลพelezobetรณnovรฝch stฤบpov vรฝลกky 3,7ย m aย 11 stien, ktorรฉ sa betรณnovali postupne vย jednotlivรฝch nadvรคznostiach. Poslednรบ ฤasลฅ objektu predstavovala realizรกcia stropnej dosky sย hrรบbkou 500ย mm โ€“ zabetรณnovala sa vcelku bez dilataฤnรฝch aย pracovnรฝch ลกkรกr. Veฤพkรฝ dรดraz sa klรกdol na oลกetrenie betรณnu po betonรกลพi aย zamedzeniu vzniku trhlรญn. Tรกto stropnรก doska bude totiลพ vย blรญzkej budรบcnosti slรบลพiลฅ ako nosnรก konลกtrukcia vozovky, aย teda bude prenรกลกaลฅ dynamickรฉ zaลฅaลพenie. Aj napriek vysokรฝm letnรฝm teplotรกm aย objemnej betonรกลพi sa podarilo dodrลพaลฅ prรญsne kritรฉriรก zrealizovanej konลกtrukcie.

Architektonickรฉ prรกce vย podchode
Zย dรดvodu neustรกlych zmien dispoziฤnรฉho rieลกenia novรฝch obchodov sa zaฤiatok realiยญzรกcie projektu Architektรบra omeลกkal oย viac ako mesiac. Oย realizรกciu tรฝchto prรกc sa uchรกdzal aj miestny dodรกvateฤพ, ktorรฝ sa podieฤพal na prรกcach vย rotaฤnej ลกachte. Pri vรฝbere subdodรกvateฤพa zavรกลพila spokojnosลฅ zhotovovateฤพa aย investora sย naลกou prรกcou.

Vย poradรญ ลกtvrtรฝ celok zmluvnรฝch prรกc pre nรกs predstavoval netypickรบ vรฝstavbu vzhฤพadom na zameranie. Koncepcia projektu spoฤรญvala vย realizรกcii podchodu zย dispoziฤnรฉho aย architektonickรฉho hฤพadiska. Prรกcam predchรกdzalo vybudovanie vodovodnej aย kanalizaฤnej siete sย napojenรญm na jestvujรบcu ฤasลฅ. Pochรดdzna vrstva podchodu sa navrhla zย farebnรฉho ลกtrukturovanรฉho betรณnu, ktorรฝ vytvรกral sรบlad so susediacim romรกnskym kostolรญkom sv. Petra. Nenosnรฉ steny aย prieฤky jednotlivรฝch obchodov sa vybudovali zย pรณrobetรณnovรฝch tvรกrnic. Sรบbeลพne prebiehali prรกce na obkladoch stien, stฤบpov aย schodisku podchodu. Stฤบpy sa obkladali sivรฝm granitom sย hrรบbkou 2ย cm, steny ลพltรฝm mramorom aย ฤervenรฝm granitom sย hrรบbkou tieลพ 2ย cm aย na schodisko sa klรกdol ฤervenรฝ granit sย hrรบbkou 3 cm. Prednรบ ฤasลฅ obchodov tvorรญ sklenenรก vรฝplลˆovรก konลกtrukcia osadenรก vย hlinรญkovom rรกme zelenej farby. Elektroinลกtalรกciรญ jednotlivรฝch obchodov aย pasรกลพe sa namontovali vย subdodรกvke sรบbeลพne sย ventilaฤnรฝm systรฉmom. Vย pasรกลพi sa navrhol zavesenรฝ strop zย hlinรญkovรฝch lamiel bielej farby, vย obchodoch sa strop rieลกil SDK kazetami. Prievlaky sa obloลพili hlinรญkovรฝm kompozitom, farebne zladenรฝm sย granitovรฝm obkladom stฤบpov. Povrchovรบ รบpravu interiรฉru obchodov tvorila sadrovรก omietka kombinovanรก sย keramickรฝm obkladom vย miestnostiach toaliet. Vo vลกetkรฝch miestnostiach bola navrhnutรก keramickรก dlaลพba.

Zรกver

Na tomto projekte sme mali moลพnosลฅ zรญskaลฅ pracovnรฉ skรบsenosti aj zย inรฉho prostredia, neลพ na akรฉ sme zvyknutรญ. Po poฤiatoฤnรฝch obavรกch aย problรฉmoch, ktorรฉ sme mali so zabezpeฤovanรญm materiรกlu, prenรกjmom strojov aย zariadenรญ zย miestnych zdrojov, sa nรกm podarilo รบspeลกne sfinalizovaลฅ vรฝstavbu stanice metra 7 โ€“ Serdika kย spokojnosti budรบcich uลพรญvateฤพov. Dรดleลพitรฉ je tieลพ pripomenรบลฅ, ลพe vย priebehu celej vรฝstavby sme nezaznamenali nijakรฝ vรกลพny pracovnรฝ รบraz.

TEXT: Ing.ย Mikulรกลก Bodnรกr
FOTO: TUCON

Mikulรกลก Bodnรกr je manaลพรฉr stavby vย spoloฤnosti ยญTUCON, a. s.

Clรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie