image 88739 25 v1
Galรฉria(6)

Realizรกcia sekundรกrneho ostenia tunela Poฤพana

Partneri sekcie:

Diaฤพnica D3 Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ patrรญ svojรญm charakterom k najลฅaลพลกรญm diaฤพniฤnรฝm รบsekom budovanรฝm na รบzemรญ SR. Po jeho dokonฤenรญ sa stane sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho ลฅahu D3 v smere ลฝilina โ€“ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto โ€“ ฤŒadca โ€“ Skalitรฉ, ฤรญm vytvorรญ s รบsekom D1 od Bratislavy jednu zo severojuลพnรฝch dopravnรฝch osรญ Slovenska. Okrem toho prispeje veฤพkou mierou k ochrane ลพivotnรฉho prostredia a zlepลกรญ bezpeฤnosลฅ a dopravnรบ situรกciu v dotknutom regiรณne.

Obr. 1 VZPR
Obr. 2 Hydroizolacie
Obr. 3 Armovanie
Obr. 4 Rozlozenie formy z bezneho profilu do NZ
Obr. 5 Stavebna uprava stolne

Jednรฝm z najnรกroฤnejลกรญch objektov tohto diaฤพniฤnรฉho รบseku je tunel Poฤพana. Ide o prvรฝ z piatich plรกnovanรฝch tunelov, s ktorรฝmi sa stretnรบ vodiฤi prichรกdzajรบci z Poฤพska. V ฤlรกnku priblรญลพime postup vรฝstavby tohto tunela, najmรค jeho finรกlnej ฤasti โ€“ sekundรกrneho ostenia.  

Stavebno-technickรฉ rieลกenie pravej tunelovej rรบry (PTR) tunela Poฤพana

Technickรฉ rieลกenie tunelovej rรบry je navrhnutรฉ na ลพivotnosลฅ minimรกlne 100 rokov (sekundรกrne definitรญvne ostenie tunela) a z hฤพadiska bezpeฤnosti a riadenia prevรกdzky musรญ zodpovedaลฅ poลพiadavkรกm platnรฝch predpisov. Celรฝ tunel Poฤพana je projektovanรฝ pre diaฤพniฤnรบ dopravu, doฤasne sa poฤรญta s jednou tunelovou rรบrou na obojsmernรบ dopravu, รบnikovou ลกtรดlลˆou a tromi prieฤnym prepojeniami.

Dobudovanie druhej tunelovej rรบry sa plรกnuje aลพ v neskorลกom obdobรญ.
Pri nรกvrhu veฤพkosti a tvaru tunela (obr. 1) sa vychรกdzalo z rozmerovรฝch parametrov prejazdnรฉho prierezu definovanรฉho v STN 73 7507 Projektovanie cestnรฝch tunelov.

Obr. 1 Vzorový prieฤny rez  (Zdroj: Ing. Róbert Zwilling, Basler&Hofmann)
Obr. 1 Vzorovรฝ prieฤny rez (Zdroj: Ing. Rรณbert Zwilling, Basler&Hofmann)

Po zrealizovanรญ primรกrneho ostenia a dosiahnutรญ maximรกlnych rรฝchlostรญ nรกrastu deformรกcie (stanovenรฉ v TKP 26 Tunely) a po profilรกcii primรกrneho ostenia bolo moลพnรฉ pokraฤovaลฅ v realizรกcii sekundรกrneho ostenia tunela. Ako prvรฉ sa zrealizovali zรกklady, nรกsledne sa zrealizovalo drenรกลพne odvodnenie tunela, izolรกcia a hornรก klenba sekundรกrneho ostenia razenรฉho tunela.

Po dobudovanรญ sekundรกrneho ostenia sa pokraฤovalo vรฝstavbou konลกtrukciรญ vnรบtornรฉho vybavenia tunela (vozovka, chodnรญky, odvodnenie vozovky atฤ.) a montรกลพou technologickรฉho vybavenia tunela.

Zaloลพenie sekundรกrnรฉho ostenia

Pรดvodne sa uvaลพovalo o niekoฤพkรฝch typoch zaloลพenia tunela โ€“ zรกkladovรฉ pรกsy na kvalitnom podloลพรญ bez ochrany plรกne, zรกkladovรฉ pรกsy na ochrannej protiklenbe (prostรฝ betรณn) alebo na protiklenbe (ลพelezobetรณn) โ€“, no nakoniec sa pre neoฤakรกvanรฉ geologickรฉ podmienky mohli pouลพiลฅ len poslednรฉ dva typy spodnรฝch klenieb. Ich percentuรกlne zastรบpenie (tab. 1) poukazuje na nestรกlosลฅ geologickรฉho prostredia.

Zรกklady sรบ navrhnutรฉ ako ลพelezobetรณnovรฉ z betรณnu C25/30-XC3,XA1 (SK) โ€“ Cl 0,20-Dmax16-S4. Maximรกlna dฤบลพka blokov je 12,5 m pri beลพnom profile tunela aj pri profile nรบdzovรฉho zรกlivu. Zรกkladovรฉ pรกsy majรบ tvar skosenรฉho obdฤบลพnika s vรฝลกkou 0,6 m a ลกรญrkou 1,41 m. Na celej dฤบลพke tunela sรบ zรกklady navrhnutรฉ ako vystuลพenรฉ, priฤom typ vystuลพenia zรกvisรญ od geotechnickรฝch parametrov jednotlivรฝch kvรกzi homogรฉnnych รบsekov. Vรฝstuลพ neprechรกdzala do hornej klenby, ฤรญm vzniklo kฤบbovรฉ spojenie medzi zรกkladom a hornou klenbou.

Zรกkladovรฉ pรกsy, resp. protiklenba, sรบ vystuลพenรฉ oceฤพovรฝmi sieลฅami a prรบtovou vรฝstuลพou. Pri vลกetkej vรฝstuลพi sekundรกrneho ostenia je pouลพitรก oceฤพ triedy B 500 B, minimรกlna vรฝลกka krytia vรฝstuลพe je 70 mm. Sรบฤasลฅou zรกkladovรฝch pรกsov je aj ochrana proti bludnรฝm prรบdom, ktorรก sa rozdelila po celej dฤบลพke tunela na tri obvody.

Pozostรกva z prevarenia dvoch prรบtov vรฝstuลพe priemeru 20 po celej dฤบลพke zรกkladovรฉho pรกsu, v urฤitรฝch miestach sa vyviedol zemniaci FeZn pรกsik. Sondy na sledovanie korรณzie vรฝstuลพe sรบ umiestnenรฉ v portรกlovรฝch blokoch, ฤalลกie vรฝvody sรบ v prieฤnych prepojeniach tunela a รบnikovej ลกtรดlne.

Izolรกcia a drenรกลพnรฉ odvodnenie

Odvodลˆovacรญ systรฉm ostenia pravej tunelovej rรบry bol navrhnutรฝ a zrealizovanรฝ ako otvorenรฝ, hydroizolรกcia (obr. 2) sa realizovala iba v hornej ฤasti tunela. Horninovรก voda, ktorรก prenikรก k vรฝrubu tunela, sa zachytรกva medziฤพahlรฝm plรกลกลฅom z ochrannej a drenรกลพnej geotextรญlie s minimรกlnou ploลกnou hmotnosลฅou 900 g/mยฒ a hydroizolaฤnej fรณlie s minimรกlnou hrรบbkou 2,0 mm (plus signalizaฤnรก vrstva 0,2 mm), umiestnenรฝm medzi primรกrnym a sekundรกrnym ostenรญm.

Obr. 2 Hydroizolácie tunela Poฤพana (Zdroj: Ing. Radovan Kušnierik)

Obr. 2 Hydroizolรกcie tunela Poฤพana (Zdroj: Ing. Radovan Kuลกnierik)

Horninovรก voda sa odvรกdza cez drenรกลพnu vrstvu hydroizolรกcie do postrannej drenรกลพe s profilom DN 200 mm. Z toho dรดvodu sa v tuneli nerealizovala stredovรก kanalizรกcia, drenรกลพna voda je gravitaฤne zvedenรก pred zรกpadnรฝ portรกl tunela.

V prieฤnych prepojeniach sa hydroizolรกcia ukonฤila za vybetรณnovanรฝm zรกrodkom prepojky, kde na ลˆu nadvรคzovala striekanรก hydroizolรกcia na dฤบลพke 10 m. Zvyลกnรก ฤasลฅ prepojky mรก len primรกrne ostenie bez izolรกcie a s ochrannou vrstvou striekanรฉho betรณnu.

Kanalizaฤnรฉ drenรกลพne perforovanรฉ potrubie (PP, DN 200, SN 8, perforรกcia 116ยฐ) na odvodnenie PTR je uloลพenรฉ v rรกmci budovania ostenia na podkladovรฝ betรณn C16/20. Obetรณnovanie sa vyhotovilo aลพ do vรฝลกky perforรกcie a potrubie sa obsypalo medzerovitรฝm betรณnom s frakciou 16 โ€“ 32 so spojivom z vysokopecnรฉho sรญranovรฉho cementu.

Drenรกลพne perforovanรฉ potrubie (PP, DN 150, SN 8, perforรกcia 116ยฐ) sa uloลพilo v rรกmci budovania konลกtrukcie vozovky na รบฤely jej odvodnenia medzi vrstvu vรฝplลˆovรฉho betรณnu spodnej klenby a vrstvu ลกtrkodrviny. Potrubie sa obsypalo drenรกลพnou a protimrazovou vrstvou zo ลกtrkodrviny s frakciou 0 โ€“ 32, 0 โ€“ 45, ktorรก tvorรญ zรกroveลˆ ฤasลฅ konลกtrukcie vozovky. Odvodnenie plรกne vozovky vedie v najniลพลกom mieste prieฤneho sklonu vozovky a je zaรบstenรฉ do ฤistiaceho vรฝklenku cez zรกkladovรฝ pรกs.

Drenรกลพne potrubie รบnikovej ลกtรดlne a prieฤnych prepojenรญ odvรกdza prebytoฤnรบ vodu z plรกne ลกtรดlne a lokรกlne priesaky cez ostenie รบnikovej ลกtรดlne, ktorรฉ sรบ sรบstredenรฝmi zvodmi zvedenรฉ do plรกne ลกtรดlne. Pribliลพne kaลพdรฝch 25 m sรบ do potrubia zaรบstenรฉ potrubia z vpustov umiestnenรฝch v ลพliabku รบnikovej ลกtรดlne.

Drenรกลพne potrubie (PVC, DN 200) je situovanรฉ v osi รบnikovej ลกtรดlne a prieฤnych prepojenรญ, priฤom smerovo aj vรฝลกkovo kopรญruje tรบto os. Zaรบstenie do horskรฝch vpustov a nรกsledne do kanalizรกcie diaฤพnice je situovanรฉ pred zรกpadnรฝm portรกlom.

Betonรกลพe hornej klenby

Pravรก tunelovรก rรบra je rozdelenรก na bloky dlhรฉ 12,5 m, ktorรฉ sa betรณnujรบ pomocou oceฤพovej posuvnej formy, vrรกtane blokov nรบdzovรฝch zรกlivov. Vรฝnimkou je prvรฝ blok na zรกpadnom portรกli na hranici razenej a hฤบbenej ฤasti tunela, ktorรฝ mรก dฤบลพku 10,6 m, a takisto bloky pred a za nรบdzovรฝmi zรกlivmi, ktorรฉ majรบ dฤบลพku 6,25 m. Celkovo je sekundรกrne ostenie tunela rozdelenรฉ na 75 blokov, z toho 4 bloky predstavujรบ hฤบbenรฉ ฤasti.

Konลกtrukcia hornej klenby beลพnรฉho profilu mรก hrรบbku min. 300 mm vo vrchole klenby, smerom k pรคtรกm sa zvรคฤลกuje. Hrรบbka hornej klenby nรบdzovรฉho zรกlivu je min. 400 mm vo vrchole klenby, smerom k pรคtรกm sa zvรคฤลกuje.
Okrem typickรฝch prierezov sekundรกrneho ostenia sa v tuneli nachรกdzajรบ aj atypickรฉ bloky s tรฝmito vรฝklenkami:

  • CV โ€“ ฤistiaci vรฝklenok,
  • ZV โ€“ zdruลพenรฝ vรฝklenok (SOS hlรกska + hydrant + ฤistiaca ลกachta drenรกลพe),
  • Zรกrodok UC โ€“ blok so zรกrodkom pre prieฤne prepojenia.

Ostenie tunela je navrhnutรฉ z betรณnu C30/37-XC4, XD2, XF4, (SK)-Cl 0,20-Dmax 16-S4.
Ostenie je vystuลพenรฉ oceฤพovรฝmi sieลฅami, prรบtovou vรฝstuลพou a pomocnรฝmi priehradovรฝmi nosnรญkmi na realizรกciu vรฝstuลพe jednotlivรฝch blokov sekundรกrneho ostenia.

Pri vลกetkej vรฝstuลพi sekundรกrneho ostenia je pouลพitรก oceฤพ triedy B 500 B. Minimรกlne krytie vรฝstuลพe je 50 mm.
Sekundรกrne ostenie tunela sa zaฤalo realizovaลฅ aลพ po ustรกlenรญ konvergenciรญ primรกrneho ostenia v zmysle TKP 26 Tunely. Stavebnรก tolerancia ostenia je ยฑ 30 mm.

Po realizรกcii izolรกcie danรฉho bloku nasledovalo armovanie, ktorรฉ prebiehalo z armovacej ploลกiny s rovnakou dฤบลพkou ako samotnรฝ blok (12,5 m). Najskรดr sa uloลพila prvรก vrstva sietรญ, ktorรฉ mali atypickรฉ rozmery a presahy na koncoch. Medzi prvรบ a druhรบ vrstvu sietรญ sa montovali priehradovรฉ oblรบky, ktorรฉ pozostรกvali z piatich dielov a vzรกjomne sa spรกjali pomocou lanovรฝch spojok.

V ลกtandardnom bloku bolo umiestenรฝch 9 ks priehradovรฝch oblรบkov s hmotnosลฅou 0,29 t v osovej vzdialenosti 1,35 m. Druhรก vrstva sietรญ bola takisto atypickรก a kopรญrovala poลพadovanรฝ tvar oblรบka hornej klenby. Zloลพitosลฅ geologickรฉho prostredia mala vplyv aj na to, ลพe tunel musel byลฅ vystuลพenรฝ v celej dฤบลพke a nรกsledne sa naprojektovali variantnรฉ typy vรฝstuลพe, kde dochรกdzalo k zmene poฤtu prรญloลพiek. Celkovรก hmotnosลฅ vรฝstuลพe hornej klenby v razenej ฤasti je pribliลพnรฉ 797 t ocele. Armatรบra PTR je na obr. 3.

Obr. 3 Armatúra PTR (Zdroj: Ing. Radovan Kušnierik)

Obr. 3 Armatรบra PTR (Zdroj: Ing. Radovan Kuลกnierik)

Samotnรก betonรกลพ hornej klenby prebiehala pomocou oceฤพovej samohybnej hydraulickej formy. Prรกce spojenรฉ s betonรกลพou prebiehali iba v dennej zmene, ฤasovo vychรกdzala betonรกลพ raz za 48 hodรญn. Predchรกdzalo jej oฤistenie formy, presun do ฤalลกieho bloku, osadenie do sprรกvnej polohy za asistencie geodeta, zadebnenie ฤelnej stienky.

Pri osadzovanรญ formy sa muselo dbaลฅ aj na sprรกvnu polohu โ€žzubaโ€œ, ktorรฝ sa nachรกdza po oboch stranรกch v spodnej ฤasti a slรบลพi na osadenie zรกkrytovรฝch dosiek chodnรญka. Betรณn sa tlaฤil do rozvodov formy pomocou stabilnej betรณnpumpy. Bezproblรฉmovรฉ dodรกvky betรณnu z vlastnej staveniskovej betonรกrky zaruฤili obmedzenie vzniku vรฝraznejลกรญch lokรกlnych betรณnovรฝch hniezd.

ฤŽalลกรญm zaujรญmavรฝm faktorom sa ukรกzali byลฅ aj nedoznenรฉ konvergencie, ktorรฉ sa prejavili najmรค v รบvode betonรกลพรญ, priฤom priemernรก hodnota spotreby betรณnu nad teoretickรบ hodnotu sa pohybovala na รบrovni pribliลพne 52 m3 betรณnu na jeden blok ostenia. Teoretickรก vรฝmera betรณnu pri ลกtandardnom bloku dlhom 12,5 m bola 92,5 m3.

Nรกroฤnejลกou ฤasลฅou vรฝstavby sekundรกrneho ostenia bola betonรกลพ nรบdzovรฝch zรกlivov. Podฤพa zadรกvacรญch podmienok sa z dรดvodu obojsmernej premรกvky poลพadovalo, aby sa nรบdzovรฝ zรกliv nachรกdzal po oboch stranรกch tunela. Prvotnรฉ rieลกenie s jednรฝm obojstrannรฝm zรกlivom sa pre veฤพkรฉ geotechnickรฉ riziko z prรญliลก veฤพkรฉho profilu ฤelby prehodnotilo na vybudovanie dvoch jednostrannรฝch zรกlivov. Tie sa nachรกdzajรบ v mieste prieฤnych prepojenรญ v osovej vzdialenosti 250 m, priฤom kraje zรกlivu sรบ od  portรกlov tunela vzdialenรฉ 373 m na zรกpade a 211 m na vรฝchode.

ฤŒasovรฝ faktor a dodrลพanie zmluvnรฝch termรญnov donรบtili zhotoviteฤพa pouลพiลฅ na realizรกciu nรบdzovรฝch zรกlivov ฤalลกiu formu, vฤaka ฤomu sa mohlo nezรกvisle pokraฤovaลฅ na betonรกลพi beลพnรฉho profilu. Tento problรฉm sa podarilo vyrieลกiลฅ zmontovanรญm oceฤพovej samohybnej hydraulickej formy, ktorรก bola schopnรก prejsลฅ beลพnรฝm profilom v transportnom stave a potom sa dostaลฅ v nรบdzovom zรกlive z osi beลพnรฉho profilu do osi nรบdzovรฉho zรกlivu, roztvoriลฅ sa a pripraviลฅ na betonรกลพ (obr. 4). Tento zloลพitรฝ รบkon sa musel zopakovaลฅ eลกte 4-krรกt, aby sa podarilo zabetรณnovaลฅ vลกetkรฝch osem blokov nรบdzovรฝch zรกlivov.

Obr. 4 Prieฤny rez formou v beลพnom profile a rozloลพenie v zálive (Zdroj: Ing. Peter Fekete)

Obr. 4 Prieฤny rez formou v beลพnom profile a rozloลพenie v zรกlive (Zdroj: Ing. Peter Fekete)

Sรบฤasลฅou tunela Poฤพana je aj รบnikovรก ลกtรดlลˆa, v ktorej sekundรกrnu ochranu netvorรญ liaty betรณn, ale iba stavebnรก รบprava zo striekanรฉho betรณnu. Pretoลพe รบnikovรก ลกtรดlลˆa je navrhnutรก ako doฤasnรก konลกtrukcia so ลพivotnosลฅou min. 40 rokov, je v tomto prรญpade navrhnutรก ochrannรก a zosilลˆujรบca vrstva primรกrneho ostenia zo striekanรฉho betรณnu C25/30 s hrรบbkou 100 mm s rozptรฝlenou nekovovou vรฝstuลพou. Tรกto vrstva bude slรบลพiลฅ aj na zlepลกenie statickej รบnosnosti prierezu ลกtรดlne. Nekovovรบ vรฝstuลพ tvoria plastovรฉ makrovlรกkna z polypropylรฉnu (PP) s ลฅahovou pevnosลฅou min. 500 MPa.

Stavebno- technickรฉ rieลกenie hฤบbenรฝch ฤastรญ

Technickรฉ rieลกenie hฤบbenej ฤasti pravej tunelovej rรบry je navrhnutรฉ tak, aby zodpovedalo poลพiadavke na ลพivotnosลฅ min. 100 rokov, technickรฉ rieลกenie hฤบbenej ฤasti รบnikovej ลกtรดlne je navrhnutรฉ tak, aby zodpovedalo poลพiadavke doฤasnej konลกtrukcie navrhnutej na ลพivotnosลฅ min. 40 rokov.

Ostenie tunela je navrhnutรฉ ako monolitickรก ลพelezobetรณnovรก konลกtrukcia s hrรบbkou ostenia min. 400 mm, ktorรก sa smerom k zรกkladovej doske zvรคฤลกuje. Zรกkladovรก doska mรก hrรบbku minimรกlne 720 mm. Portรกlovรฉ bloky na zรกpadnej aj vรฝchodnej strane majรบ rovnakรบ dฤบลพku 18,75 m, blok susediaci s razenou ฤasลฅou mรก dฤบลพku 8,75 m a รบvodnรฝ blok 10,0 m.

Vyhotovenie ฤela portรกlovรฝch blokov je rozdielne โ€“ na zรกpadnom portรกli je ฤelo zrezanรฉ v klenbe sklonom 1 : 1, vรฝchodnรฝ portรกl mรก ฤelo kolmรฉ, ฤo umoลพnilo dodrลพaลฅ hranicu trvalรฉho zรกberu nad portรกlom.
Hornรก klenba je navrhnutรก z betรณnu triedy C30/37-XF4,XC3,XD1(SK). Zรกkladovรก doska je z betรณnu triedy C25/30-XA1, XC3(SK). Podkladovรฝ betรณn bude triedy C12/15-X0.

Bloky sรบ vystuลพenรฉ iba prรบtovou vรฝstuลพou. Pouลพitรก je oceฤพ triedy B 500 B. Minimรกlne krytie vรฝstuลพe z vnรบtornej strany tunela je 50 mm. Pred betonรกลพou portรกlovรฉho bloku bolo treba vloลพiลฅ do ostenia zรกmok zvodidla, aby bezpeฤnostnรฉ prvky z vyรบstenia tunela mohli plynule nadvรคzovaลฅ na samotnรบ trasu diaฤพnice.

Bloky na vรฝchodnom portรกli sa betรณnovali pomocou vnรบtornรฉho posuvnรฉho (debniaci voz) a vonkajลกieho debnenia. Zรกpadnรฝ portรกl sa betรณnoval pomocou systรฉmovรฉho debnenia a vonkajลกieho debnenia. Realizรกciou ostenia sa vytvoril jednotnรฝ, trvanlivรฝ, odolnรฝ a hladkรฝ povrch. Takรฝto povrch by mal byลฅ nenรกroฤnรฝ na รบdrลพbu, ฤistenie, vetranie tunela a osvetlenie.

Styk blokov hฤบbenรฉho tunela v mieste hornej klenby je navrhnutรฝ ako dilataฤnรก ลกkรกra, takisto aj styk hornej klenby medzi blokom hฤบbenej a razenej ฤasti tunela. Do dilataฤnej ลกkรกry sa vloลพil extrudovanรฝ polystyrรฉn s hrรบbkou 20 mm, mikroporรฉzny povrazec s priemerom 30 mm a nehorฤพavรฝ, trvalo pruลพnรฝ tmel na bรกze polyuretรกnu.

Ostenie รบnikovej ลกtรดlne je navrhnutรฉ ako rรกmovรก konลกtrukcia z monolitickรฉho ลพelezobetรณnu. Rozdelenie blokov: jeden blok s dฤบลพkou 8,9 m (1L) na zรกpadnom portรกli a tri bloky na vรฝchodnom portรกli. Dฤบลพky blokov sรบ 2 ร— 10,0 m (2L a 3L) a 5,218 m (4L). Hornรก doska mรก premennรบ hrรบbku od 350 do 400 mm. Steny majรบ hrรบbku 350 mm. Celรก konลกtrukcia je zaloลพenรก na zรกkladovej doske s hrรบbkou 700 mm.

Obr. 5 Stavebná úprava štôlne (Zdroj: Peter Diniฤ)
Obr. 5 Stavebnรก รบprava ลกtรดlne (Zdroj: Peter Diniฤ)

Zรกver

Presne do roka od zaฤatia betonรกลพe zรกkladovรฝch pรกsov bol tunel Poฤพana po stavebnej strรกnke takmer hotovรฝ. Zrealizovalo sa sekundรกrne ostenie vrรกtane drenรกลพneho odvodnenia, vyhotovila sa CB vozovka, ktorej predchรกdzali poloลพenie obrubnรญkov a montรกลพ ลกtrbinovรฝch ลพฤพabov, vลกetko bolo pripravenรฉ na dokonฤovacie prรกce a montรกลพ technolรณgie.

Aby sa vลกetky tieto ฤinnosti dokonฤili v zmluvnรฝch termรญnoch, bolo potrebnรฉ vynaloลพiลฅ znaฤnรฉ รบsilie na koordinรกciu prรกc, technickรฉ zabezpeฤenie a zaistenie odbornej zdatnosti zainteresovanรฝch pracovnรญkov. ฤŒasovรฉ omeลกkanie razenia z dรดvodu zhorลกenรฝch geologickรฝch podmienok sa prenieslo aj na realizรกciu sekundรกrneho ostenia, takลพe zhotoviteฤพ musel hฤพadaลฅ moลพnosti, ako rieลกiลฅ vzniknutรบ situรกciu. Vรฝsledkom bola prรกca na troch pracoviskรกch sรบฤasne.

Na zรกpadnom portรกli sa betรณnovali hฤบbenรฉ ฤasti systรฉmovรฝm debnenรญm, v nรบdzovom zรกlive sa pracovalo pomocou ลกpeciรกlne upravenej oceฤพovej formy a v beลพnom profile pokraฤovali betonรกลพe, aby mohla byลฅ forma k dispozรญcii na dokonฤenie blokov hฤบbenej ฤasti na vรฝchodnom portรกli. Vลกetky tieto opatrenia dopomohli k tomu, aby bol tunel po dokonฤenรญ montรกลพe vลกetkรฝch technolรณgiรญ vฤas pripravenรฝ na funkฤnรฉ skรบลกky a bol k dispozรญcii na uลพรญvanie v rรกmci diaฤพnice D3.

Construction of the secondary tunnel lining in tunnel Poฤพana

Motorway D3 Svrฤinovec โ€“ Skalitรฉ belongs to its nature to the most difficult sections of the motorway schemes in the territory of the Slovakia. Following its completion it will become part of the sections in the direction of the motorway D3 ลฝilina โ€“ Kysuckรฉ Novรฉ Mesto – ฤŒadca – Skalitรฉ and creating with sections of the D1 from Bratislava one of the North-South axis. In addition, greatly contributing to the protection of the environment and will improve safety and traffic situation in the region concerned.

One of the most difficult objects to this however is Polana tunnel, which will be the first of five planned tunnels drivers coming from Poland will encounter on D3. In this article, we present the construction of the Polana tunnel, in particular its final stage โ€“ secondary tunnel lining.

Literatรบra
1. ZWILLING, R. Technickรก sprรกva โ€“ SO 203-07 Razenรฝ tunel โ€“ PTR, ฤasลฅ 01. Sekundรกrne ostenie. Basler&Hofmann Slovakia s.r.o., 04/ 2015, 5 s.

TEXT: Ing. Vladimรญr ฤŽurลกa
_____________________________________________________
Vladimรญr ฤŽurลกa pรดsobรญ v spoloฤnosti Doprastav, a. s., zรกvod ลฝilina.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 5/2016.

Najฤรญtanejลกie