Realizรกcia sekundรกrneho ostenia tunela ลฝilina
Tunel ลฝilina je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho รบseku D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ Lietavskรก Lรบฤka. Vรฝstavba tunela sa zaฤala v novembri 2014 razenรญm severnej tunelovej rรบry zo zรกpadnรฉho portรกlu. Razenie tunela sa ukonฤilo vo februรกri 2017. V sรบฤasnosti sรบ prรกce v ลกtรกdiu realizรกcie sekundรกrneho ostenia.
Sekundรกrne ostenie tunela
K vรฝstavbe sekundรกrneho ostenia sa pristรบpilo po prerazenรญ a zrealizovanรญ primรกrneho ostenia, nรกslednom ustรกlenรญ nรกrastu deformรกciรญ a profilรกcii primรกrneho ostenia. Sekundรกrne ostenie tunela je navrhnutรฉ ako ลพelezobetรณnovรฉ, s minimรกlnou hrรบbkou 0,35 mm, so spodnou klenbou po celej dฤบลพke tunela. Realizรกcia ostenia sa navrhla v dvoch etapรกch โ betonรกลพ spodnej klenby a betonรกลพ hornej klenby. Dฤบลพka blokov pri beลพnom profile tunela je 12,5 m. Ostenie jednej tunelovej rรบry je rozdelenรฉ na 57 blokov, z toho tri bloky sรบ hฤบbenรฉ.
Vลกetky bloky ostenia (hornรก aj spodnรก klenba) sรบ navrhnutรฉ ako vystuลพenรฉ, priฤom typ vystuลพenia zรกvisรญ od geotechnickรฝch parametrov jednotlivรฝch kvรกzihomogรฉnnych blokov. Medzi blokmi hornej klenby je pracovnรก ลกkรกra (styk betรณn โ betรณn). Dilataฤnรฉ ลกkรกry sa nachรกdzajรบ len v prechodoch razenรฉho a hฤบbenรฉho tunela.
Pred samotnรฝm viazanรญm vรฝstuลพe hornej klenby sa zrealizovala hydroizolรกcia. Hydroizolaฤnรฝ systรฉm tunela je navrhnutรฝ ako otvorenรฝ, hydroizolaฤnรก fรณlia sa preto ukladala len v hornej klenbe. Horninovรก voda, ktorรก prenikรก k vรฝrubu tunela, sa zachytรกva medziฤพahlรฝm plรกลกลฅom z ochrannej a drenรกลพnej geotextรญlie s minimรกlnou ploลกnou hmotnosลฅou 900 g/m2 a z hydroizolaฤnej fรณlie s minimรกlnou hrรบbkou 2,0 mm (plus signalizaฤnรก vrstva 0,2 mm).
Plรกลกลฅ je umiestnenรฝ medzi primรกrnym a sekundรกrnym ostenรญm. Zachytenรก horninovรก voda sa odvรกdza cez drenรกลพnu vrstvu hydroizolรกcie do boฤnรฝch drenรกลพรญ s profilom DN 250 mm. Drenรกลพna voda je gravitaฤne zvedenรก pred zรกpadnรฝ portรกl tunela. Vzhฤพadom na oฤakรกvanรฉ mnoลพstvo horninovej vody sa nerealizuje hlavnรฝ kanalizaฤnรฝ zberaฤ pod vozovkou.
Spodnรก klenba tunela
Vzhฤพadom na rozdelenie kvรกzihomogรฉnnych blokov je spodnรก klenba rozdelenรก na รบseky oznaฤenรฉ ako spodnรก klenba a hlbokรก spodnรก klenba. Navรฝลกenie objemu betรณnu hlbokej spodnej klenby oproti spodnej klenbe je 71,5 m3.
Vรฝstuลพ spodnej klenby pozostรกva z prรบtovej vรฝstuลพe B 500B s hrรบbkou 8 aลพ 12 mm a KARI siete s hrรบbkou 8 mm a veฤพkosลฅou oka 200 ร 200 mm, krytie vรฝstuลพe je 50 mm. Sรบฤasลฅou vรฝstuลพe spodnej klenby je ochrana proti bludnรฝm prรบdom. Tรบ zabezpeฤujรบ zemniace pรกsiky FeZn 30 ร 4 mm, ktorรฉ sรบ pripojenรฉ zvarom k vรฝstuลพi. Hmotnosลฅ vรฝstuลพe jednรฉho bloku je pribliลพne 8,9 t. Vรฝstuลพ neprechรกdza do hornej klenby, ฤรญm vzniklo kฤบbovรฉ spojenie medzi zรกkladom a hornou klenbou (obr. 1).
Obr. 1 Armatรบra zรกkladovรฉho pรกsu spodnej klenby. Po ฤพavej strane je zabetรณnovanรฉ dno spodnej klenby.
Betonรกลพ spodnej klenby sa rozdelila na dve etapy โ betonรกลพ dna spodnej klenby a betonรกลพ zรกkladovรฝch pรกsov. Betonรกลพ sa realizovala do prenosnรฉho debnenia. V miestach, kde sรบ rรดzne รบpravy tvaru prieฤneho rezu (vรฝklenky), sa debnenie dorobilo tesรกrskym spรดsobom. Sekundรกrne ostenie spodnej klenby sa navrhlo zo ลพelezovรฉho betรณnu triedy C25/30 โ XC3 (SK) โ Cl 0,20 โ Dmax 16 โ S4.
Obr. 2 Armatรบra spodnej klenby a zabetรณnovanรก spodnรก klenba s debnenรญm zรกkladovรฉho pรกsu
Objem betรณnu na jeden blok predstavuje pribliลพne 185 m3. Celkovรฝ objem betรณnu spodnej klenby v razenej ฤasti tunela je 10 014 m3 na jednu tunelovรบ rรบru. V ฤase pรญsania prรญspevku (august 2017) je betonรกลพ spodnej klenby v oboch tunelovรฝch rรบrach ukonฤenรก.
Sekundรกrne ostenie hornej klenby
Zaloลพenie hornej klenby je realizovanรฉ na spodnej klenbe. Pred samotnou montรกลพou vรฝstuลพe v razenej ฤasti tunela sa skontrolovala medziฤพahlรก fรณliovรก izolรกcia, ktorรก tvorila vonkajลกie lรญce debnenia (obr. 3).
Obr. 3 Pohฤพad na armovacรญ vozรญk, v pozadรญ betonรกrska forma. Po ฤพavej strane vidieลฅ zabetรณnovanรฉ dno hฤบbenej ฤasti tunela.
Vรฝstuลพ blokov je navrhnutรก ako samonosnรก, realizuje sa z armovacieho vozรญka s rovnakou dฤบลพkou ako samotnรฝ blok. Ostenie je vystuลพenรฉ oceฤพovรฝmi KARI sieลฅami 200/200/8, prรบtovou vรฝstuลพou s hrรบbkou 12 aลพ 20 mm a pomocnรฝmi priehradovรฝmi nosnรญkmi (obr. 4). Pouลพila sa oceฤพ triedy B 500B. Aby sa zaruฤilo krytie min. 70 mm, osadili sa na vonkajลกiu aj vnรบtornรบ vรฝstuลพ diลกtanฤnรฉ prvky v poฤte 4 ks/m2.
Obr. 4 Pohฤพad na hydroizolรกciu tunela a armovacรญ vozรญk
Armovanie sa zaฤรญnalo vnรบtornou vrstvou sietรญ, nรกsledne sa zabudovali priehradovรฉ oblรบky a druhรก vrstva sietรญ. V razenej ฤasti juลพnej tunelovej rรบry sa zabudovalo pribliลพne 970 t vรฝstuลพe. Priemernรก hmotnosลฅ vรฝstuลพe na jeden blok je 18 t.
Sekundรกrne ostenie hornej klenby sa realizovalo na celej dฤบลพke zo ลพelezobetรณnu C30/37 โ XF4, XC3. Samotnรก betonรกลพ hornej klenby prebiehala pomocou oceฤพovej samohybnej hydraulickej formy. Prรกce spojenรฉ s betonรกลพou v zimnom a jarnom obdobรญ prebiehali v dennej aj noฤnej zmene. V letnรฝch mesiacoch sa vลกak betรณnuje vรฝhradne v noฤnej zmene. Klenba sa v zimnom a jarnom obdobรญ oddebลovala po 12 hodinรกch, v letnom obdobรญ sa tento ฤas skrรกtil na 10 hodรญn v nadvรคznosti na vykonanรบ nedeลกtruktรญvnu skรบลกku pevnosti betรณnu, keฤ bola minimรกlna poลพadovanรก pevnosลฅ betรณnu na oddebnenie 5 MPa.
Zaujรญmavo vyznieva porovnanie skutoฤne zabudovanรฉho mnoลพstva betรณnu v razenej ฤasti s projektovanรฝm mnoลพstvom betรณnu:
Celkovรฉ skutoฤne zabudovanรฉ mnoลพstvo v jednej tunelovej rรบre: asi 7 580 m3
Priemernรฉ skutoฤne zabudovanรฉ mnoลพstvo betรณnu v jednom bloku: asi 140,4 m3
Celkovรฉ projektovanรฉ mnoลพstvo betรณnu pre jednu tunelovรบ rรบru: asi 5 771 m3
Priemerne projektovanรฉ mnoลพstvo betรณnu v jednom bloku: asi 107 m3
Navรฝลกenie mnoลพstva betรณnu oproti projektovanรฉmu predpokladu predstavuje pribliลพne 24 %. Toto percentuรกlne navรฝลกenie spotreby betรณnu pripadรก predovลกetkรฝm na vrub nedoznenรฝch konvergenciรญ. Tie sa prejavili hlavne v smere od vรฝchodnรฉho portรกlu tunela ลฝilina, kde sa zastihli v porovnanรญ s ostatnou trasou tunela dobrรฉ geologickรฉ pomery.
Obr. 5 Zaarmovanรฉ bloky hornej klenby
Jednou z podmienok dodrลพania ฤasu vรฝstavby je zaistenie optimรกlneho ฤasu na jeden cyklus betonรกลพe. Kritickou pracovnou operรกciou v tuneli ลฝilina bolo armovanie. Na zaฤiatku prรกc na hornej klenbe bol ฤas armovania jednรฉho bloku asi 5 dnรญ โ treba vลกak poznamenaลฅ, ลพe do tohto ฤasu sa zarรกtava aj armovanie ลฅaลพkรฝch blokov s hmotnosลฅou vรฝstuลพe jednรฉho bloku 24 t. Po zรกcviku posรกdky a prechode do ฤพahลกรญch blokov sa armovanie jednรฉho bloku skrรกtilo pribliลพne na 2,5 dลa.
Vlastnรก betonรกลพ hornej klenby juลพnej tunelovej rรบry sa realizovala zo zรกpadnรฉho portรกlu. Betonรกลพ bloku ostenia sa realizovala zhruba kaลพdรฝ druhรฝ deล.
Aktuรกlny stav prรกc na sekundรกrnom ostenรญ tunela ลฝilina
V ฤase vzniku ฤlรกnku (august 2017) je v juลพnej tunelovej rรบre zabetรณnovanรก spodnรก aj hornรก klenba. Kompletnรก realizรกcia sekundรกrneho ostenia (armovanie + betonรกลพ spodnej klenby + betonรกลพ hornej klenby) trvala sedem mesiacov. V sรบฤasnosti prebieha v tejto rรบre betonรกลพ vรฝplลovรฝch betรณnov.
V severnej tunelovej rรบre je zabetรณnovanรก celรก spodnรก klenba a osem blokov hornej klenby. Ukonฤenie betonรกrskych prรกc v severnej tunelovej rรบre sa predpokladรก v novembri 2017.
Tunel ลฝilina
Objednรกvateฤพ a budรบci sprรกvca: Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s.
Zhotovovateฤพ: Doprastav, a. s., Bratislava, Metrostav, a. s., Praha
Projektant: Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.
Geotechnickรฝ monitoring: Geofos, s. r. o., Arcadis CZ, a. s.
Kategรณria tunela: 2T โ 8,0 (STN 73 7507)
Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ: 99,6 km/h (STN 73 7507)
Dฤบลพkovรก kategรณria tunela: strednรฝ (STN 73 7507)
Dฤบลพka tunela: severnรก tunelovรก rรบra (STR) 684 m, z toho razenรก ฤasลฅ 648,5 m; juลพnรก tunelovรก rรบra (JTR) 687 m, z toho razenรก ฤasลฅ 657 m
Prieฤne prepojenia: dve, prechodnรฉ
Implementation of the secondary lining of the ลฝilina tunnel
The ลฝilina tunnel is part of the highway section D1 Hriฤovskรฉ Podhradie – Lietavskรก Lรบฤka. The construction of the tunnel began in November 2014 by the northern tunnel pipe from the western portal. The tunnel was dismantled in February 2017. At present there are work to be done to implement the secondary lining.
TEXT: Michal Fuฤรญk, Ing. Iveta ล naukovรก
FOTO: Doprastav, a. s.
Michal Fuฤรญk a Iveta ล naukovรก pรดsobia v spoloฤnosti Doprastav, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 5/2017.