image 97855 25 v2
Galรฉria(6)

Realizรกcia sekundรกrneho ostenia tunela ลฝilina

Partneri sekcie:

Tunel ลฝilina je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho รบseku D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka. Vรฝstavba tunela sa zaฤala v novembri 2014 razenรญm severnej tunelovej rรบry zo zรกpadnรฉho portรกlu. Razenie tunela sa ukonฤilo vo februรกri 2017. V sรบฤasnosti sรบ prรกce v ลกtรกdiu realizรกcie sekundรกrneho ostenia.

obr 1
obr 2
obr 3
obr 4
obr 5

Sekundรกrne ostenie tunela

K vรฝstavbe sekundรกrneho ostenia sa pristรบpilo po prerazenรญ a zrealizovanรญ primรกrneho ostenia, nรกslednom ustรกlenรญ nรกrastu deformรกciรญ a profilรกcii primรกrneho ostenia. Sekundรกrne ostenie tunela je navrhnutรฉ ako ลพelezobetรณnovรฉ, s minimรกlnou hrรบbkou 0,35 mm, so spodnou klenbou po celej dฤบลพke tunela. Realizรกcia ostenia sa navrhla v dvoch etapรกch โ€“ betonรกลพ spodnej klenby a betonรกลพ hornej klenby. Dฤบลพka blokov pri beลพnom profile tunela je 12,5 m. Ostenie jednej tunelovej rรบry je rozdelenรฉ na 57 blokov, z toho tri bloky sรบ hฤบbenรฉ.

Vลกetky bloky ostenia (hornรก aj spodnรก klenba) sรบ navrhnutรฉ ako vystuลพenรฉ, priฤom typ vystuลพenia zรกvisรญ od geotechnickรฝch parametrov jednotlivรฝch kvรกzihomogรฉnnych blokov. Medzi blokmi hornej klenby je pracovnรก ลกkรกra (styk betรณn โ€“ betรณn). Dilataฤnรฉ ลกkรกry sa nachรกdzajรบ len v prechodoch razenรฉho a hฤบbenรฉho tunela.

Pred samotnรฝm viazanรญm vรฝstuลพe hornej klenby sa zrealizovala hydroizolรกcia. Hydroizolaฤnรฝ systรฉm tunela je navrhnutรฝ ako otvorenรฝ, hydroizolaฤnรก fรณlia sa preto ukladala len v hornej klenbe. Horninovรก voda, ktorรก prenikรก k vรฝrubu tunela, sa zachytรกva medziฤพahlรฝm plรกลกลฅom z ochrannej a drenรกลพnej geotextรญlie s minimรกlnou ploลกnou hmotnosลฅou 900 g/m2 a z hydroizolaฤnej fรณlie s minimรกlnou hrรบbkou 2,0 mm (plus signalizaฤnรก vrstva 0,2 mm).

Plรกลกลฅ je umiestnenรฝ medzi primรกrnym a sekundรกrnym ostenรญm. Zachytenรก horninovรก voda sa odvรกdza cez drenรกลพnu vrstvu hydroizolรกcie do boฤnรฝch drenรกลพรญ s profilom DN 250 mm. Drenรกลพna voda je gravitaฤne zvedenรก pred zรกpadnรฝ portรกl tunela. Vzhฤพadom na oฤakรกvanรฉ mnoลพstvo horninovej vody sa nerealizuje hlavnรฝ kanalizaฤnรฝ zberaฤ pod vozovkou.

Spodnรก klenba tunela

Vzhฤพadom na rozdelenie kvรกzihomogรฉnnych blokov je spodnรก klenba rozdelenรก na รบseky oznaฤenรฉ ako spodnรก klenba a hlbokรก spodnรก klenba. Navรฝลกenie objemu betรณnu hlbokej spodnej klenby oproti spodnej klenbe je 71,5 m3.

Vรฝstuลพ spodnej klenby pozostรกva z prรบtovej vรฝstuลพe B 500B s hrรบbkou 8 aลพ 12 mm a KARI siete s hrรบbkou 8 mm a veฤพkosลฅou oka 200 ร— 200 mm, krytie vรฝstuลพe je 50 mm. Sรบฤasลฅou vรฝstuลพe spodnej klenby je ochrana proti bludnรฝm prรบdom. Tรบ zabezpeฤujรบ zemniace pรกsiky FeZn 30 ร— 4 mm, ktorรฉ sรบ pripojenรฉ zvarom k vรฝstuลพi. Hmotnosลฅ vรฝstuลพe jednรฉho bloku je pribliลพne 8,9 t. Vรฝstuลพ neprechรกdza do hornej klenby, ฤรญm vzniklo kฤบbovรฉ spojenie medzi zรกkladom a hornou klenbou (obr. 1).

Obr. 1 Armatúra základového pásu spodnej klenby. Po ฤพavej strane je zabetónované dno spodnej klenby.

Obr. 1 Armatรบra zรกkladovรฉho pรกsu spodnej klenby. Po ฤพavej strane je zabetรณnovanรฉ dno spodnej klenby.

Betonรกลพ spodnej klenby sa rozdelila na dve etapy โ€“ betonรกลพ dna spodnej klenby a betonรกลพ zรกkladovรฝch pรกsov. Betonรกลพ sa realizovala do prenosnรฉho debnenia. V miestach, kde sรบ rรดzne รบpravy tvaru prieฤneho rezu (vรฝklenky), sa debnenie dorobilo tesรกrskym spรดsobom. Sekundรกrne ostenie spodnej klenby sa navrhlo zo ลพelezovรฉho betรณnu triedy C25/30 โ€“ XC3 (SK) โ€“ Cl 0,20 โ€“ Dmax 16 โ€“ S4.

Obr. 2 Armatúra spodnej klenby a zabetónovaná spodná klenba s debnením základového pásu

Obr. 2 Armatรบra spodnej klenby a zabetรณnovanรก spodnรก klenba s debnenรญm zรกkladovรฉho pรกsu

Objem betรณnu na jeden blok predstavuje pribliลพne 185 m3. Celkovรฝ objem betรณnu spodnej klenby v razenej ฤasti tunela je 10 014 m3 na jednu tunelovรบ rรบru. V ฤase pรญsania prรญspevku (august 2017) je betonรกลพ spodnej klenby v oboch tunelovรฝch rรบrach ukonฤenรก.

Sekundรกrne ostenie hornej klenby

Zaloลพenie hornej klenby je realizovanรฉ na spodnej klenbe. Pred samotnou montรกลพou vรฝstuลพe v razenej ฤasti tunela sa skontrolovala medziฤพahlรก fรณliovรก izolรกcia, ktorรก tvorila vonkajลกie lรญce debnenia (obr. 3).

Obr. 3 Pohฤพad na armovací vozík, v pozadí betonárska forma. Po ฤพavej strane vidieลฅ zabetónované dno hฤบbenej ฤasti tunela.

Obr. 3 Pohฤพad na armovacรญ vozรญk, v pozadรญ betonรกrska forma. Po ฤพavej strane vidieลฅ zabetรณnovanรฉ dno hฤบbenej ฤasti tunela.

Vรฝstuลพ blokov je navrhnutรก ako samonosnรก, realizuje sa z armovacieho vozรญka s rovnakou dฤบลพkou ako samotnรฝ blok. Ostenie je vystuลพenรฉ oceฤพovรฝmi KARI sieลฅami 200/200/8, prรบtovou vรฝstuลพou s hrรบbkou 12 aลพ 20 mm a pomocnรฝmi priehradovรฝmi nosnรญkmi (obr. 4). Pouลพila sa oceฤพ triedy B 500B. Aby sa zaruฤilo krytie min. 70 mm, osadili sa na vonkajลกiu aj vnรบtornรบ vรฝstuลพ diลกtanฤnรฉ prvky v poฤte 4 ks/m2.

Obr. 4 Pohฤพad na hydroizoláciu tunela a armovací vozík

Obr. 4 Pohฤพad na hydroizolรกciu tunela a armovacรญ vozรญk

Armovanie sa zaฤรญnalo vnรบtornou vrstvou sietรญ, nรกsledne sa zabudovali priehradovรฉ oblรบky a druhรก vrstva sietรญ. V razenej ฤasti juลพnej tunelovej rรบry sa zabudovalo pribliลพne 970 t vรฝstuลพe. Priemernรก hmotnosลฅ vรฝstuลพe na jeden blok je 18 t.

Sekundรกrne ostenie hornej klenby sa realizovalo na celej dฤบลพke zo ลพelezobetรณnu C30/37 โ€“ XF4, XC3. Samotnรก betonรกลพ hornej klenby prebiehala pomocou oceฤพovej samohybnej hydraulickej formy. Prรกce spojenรฉ s betonรกลพou v zimnom a jarnom obdobรญ prebiehali v dennej aj noฤnej zmene. V letnรฝch mesiacoch sa vลกak betรณnuje vรฝhradne v noฤnej zmene. Klenba sa v zimnom a jarnom obdobรญ oddebลˆovala po 12 hodinรกch, v letnom obdobรญ sa tento ฤas skrรกtil na 10 hodรญn v nadvรคznosti na vykonanรบ nedeลกtruktรญvnu skรบลกku pevnosti betรณnu, keฤ bola minimรกlna poลพadovanรก pevnosลฅ betรณnu na oddebnenie 5 MPa.

Zaujรญmavo vyznieva porovnanie skutoฤne zabudovanรฉho mnoลพstva betรณnu v razenej ฤasti s projektovanรฝm mnoลพstvom betรณnu:
Celkovรฉ skutoฤne zabudovanรฉ mnoลพstvo v jednej tunelovej rรบre: asi 7 580 m3
Priemernรฉ skutoฤne zabudovanรฉ mnoลพstvo betรณnu v jednom bloku: asi 140,4 m3
Celkovรฉ projektovanรฉ mnoลพstvo betรณnu pre jednu tunelovรบ rรบru: asi 5 771 m3
Priemerne projektovanรฉ mnoลพstvo betรณnu v jednom bloku: asi 107 m3

Navรฝลกenie mnoลพstva betรณnu oproti projektovanรฉmu predpokladu predstavuje pribliลพne 24 %. Toto percentuรกlne navรฝลกenie spotreby betรณnu pripadรก predovลกetkรฝm na vrub nedoznenรฝch konvergenciรญ. Tie sa prejavili hlavne v smere od vรฝchodnรฉho portรกlu tunela ลฝilina, kde sa zastihli v porovnanรญ s ostatnou trasou tunela dobrรฉ geologickรฉ pomery.

Obr. 5 Zaarmované bloky hornej klenby

Obr. 5 Zaarmovanรฉ bloky hornej klenby

Jednou z podmienok dodrลพania ฤasu vรฝstavby je zaistenie optimรกlneho ฤasu na jeden cyklus betonรกลพe. Kritickou pracovnou operรกciou v tuneli ลฝilina bolo armovanie. Na zaฤiatku prรกc na hornej klenbe bol ฤas armovania jednรฉho bloku asi 5 dnรญ โ€“ treba vลกak poznamenaลฅ, ลพe do tohto ฤasu sa zarรกtava aj armovanie ลฅaลพkรฝch blokov s hmotnosลฅou vรฝstuลพe jednรฉho bloku 24 t. Po zรกcviku posรกdky a prechode do ฤพahลกรญch blokov sa armovanie jednรฉho bloku skrรกtilo pribliลพne na 2,5 dลˆa.

Vlastnรก betonรกลพ hornej klenby juลพnej tunelovej rรบry sa realizovala zo zรกpadnรฉho portรกlu. Betonรกลพ bloku ostenia sa realizovala zhruba kaลพdรฝ druhรฝ deลˆ.

Aktuรกlny stav prรกc na sekundรกrnom ostenรญ tunela ลฝilina 

V ฤase vzniku ฤlรกnku (august 2017) je v juลพnej tunelovej rรบre zabetรณnovanรก spodnรก aj hornรก klenba. Kompletnรก realizรกcia sekundรกrneho ostenia (armovanie + betonรกลพ spodnej klenby + betonรกลพ hornej klenby) trvala sedem mesiacov. V sรบฤasnosti prebieha v tejto rรบre betonรกลพ vรฝplลˆovรฝch betรณnov.

V severnej tunelovej rรบre je zabetรณnovanรก celรก spodnรก klenba a osem blokov hornej klenby. Ukonฤenie betonรกrskych prรกc v severnej tunelovej rรบre sa predpokladรก v novembri 2017.

Tunel ลฝilina

Objednรกvateฤพ a budรบci sprรกvca: Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s.
Zhotovovateฤพ: Doprastav, a. s., Bratislava, Metrostav, a. s., Praha
Projektant: Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o.
Geotechnickรฝ monitoring: Geofos, s. r. o., Arcadis CZ, a. s.
Kategรณria tunela: 2T โ€“ 8,0 (STN 73 7507)
Nรกvrhovรก rรฝchlosลฅ: 99,6 km/h (STN 73 7507)
Dฤบลพkovรก kategรณria tunela: strednรฝ (STN 73 7507)
Dฤบลพka tunela: severnรก tunelovรก rรบra (STR) 684 m, z toho razenรก ฤasลฅ 648,5 m; juลพnรก tunelovรก rรบra (JTR) 687 m, z toho razenรก ฤasลฅ 657 m
Prieฤne prepojenia: dve, prechodnรฉ

Implementation of the secondary lining of the ลฝilina tunnel

The ลฝilina tunnel is part of the highway section D1 Hriฤovskรฉ Podhradie – Lietavskรก Lรบฤka. The construction of the tunnel began in November 2014 by the northern tunnel pipe from the western portal. The tunnel was dismantled in February 2017. At present there are work to be done to implement the secondary lining.

 

TEXT: Michal Fuฤรญk, Ing. Iveta ล naukovรก
FOTO: Doprastav, a. s.

Michal Fuฤรญk a Iveta ล naukovรก pรดsobia v spoloฤnosti Doprastav, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 5/2017.

Najฤรญtanejลกie