Betรณn na mestskรบ estakรกdu vย Povaลพskej Bystrici
Vลกestrannรบ pouลพiteฤพnosลฅ betรณnu umoลพลujรบ jeho vlastnosti ako vysokรก pevnosลฅ, dlhodobรก trvanlivosลฅ, ako aj ยญmoลพnosลฅ ฤพubovoฤพnรฉho tvarovania. Okrem toho, ลพe betรณn dosahuje nรกroฤnรฉ technickรฉ parametre, mรก aj vรฝznamnรบ estetickรบ funkciu.
Kvalitnรฉ materiรกlovรฉ vstupy, ลกpiฤkovรก technolรณgia aย rozvoj stavebnej chรฉmie umoลพลujรบ vย sรบฤasnosti vyrรกbaลฅ betรณn โna mieruโ. Vย ekonomicky vyspelรฝch krajinรกch tvorรญ betรณn rozhodujรบcu ฤasลฅ zย vรฝroby vลกetkรฝch konลกtrukฤnรฝch stavebnรฝch materiรกlov. Pouลพรญva sa na nosnรฉ prvky sย vysokou pevnosลฅou alebo na nenosnรฉ โ vรฝplลovรฉ prvky, naprรญklad sย tepelnoizolaฤnรฝmi vlastnosลฅami.Zย diaฤพniฤnรฉho รบseku medzi Bratislavou aย ลฝilinou zostรกva dokonฤiลฅ aย sprejazdniลฅ poslednรฝ, dlho oฤakรกvanรฝ รบsek Sverepec โ Vrtiลพer. Diaฤพniฤnรฝ รบsek D1 Sverepec โ Vrtiลพer mรก dฤบลพku 9,595 km. Nadvรคzuje na รบsek D1 Ladce โ Sverepec aย zย druhej strany na รบsek Vrtiลพer โ Hriฤovskรฉ Podhradie. รsek je rozdelenรฝ na dva podรบseky D1 Sverepec โ Povaลพskรก Bystrica sย dฤบลพkou 4,9โkm aย D1 Povaลพskรก Bystrica โ Vrtiลพer sย dฤบลพkou 4,695 km.
Vรฝstavba tohto รบseku sa zaฤala 17. 7. 2008 aย predpokladรก sa, ลพe sa celรฝ devรคลฅapolkilometrovรฝ รบsek uvedie do prevรกdzky vย mรกji 2010.
Na trase diaฤพnice sย dvoma jazdnรฝmi pruhmi bude 10 mostov sย celkovou dฤบลพkou 4ย 464โm, zย toho dve estakรกdy (mestskรก estakรกda aย Hriฤovskรฝ kanรกl) budรบ maลฅ spolu dฤบลพku 3ย 080 metrov. Vย najvyลกลกom mieste bude mestskรก estakรกda viesลฅ aลพ vo vรฝลกke 40โm nad terรฉnom. Nad ลพelezniฤnou traลฅou povedie diaฤพnica vo vรฝลกke 30 m. Estakรกda Hriฤovskรฝ kanรกl pรดjde vย sรบbehu sย kanรกlom Vรกhu pri Povaลพskej Teplej aย Vrtiลพeri. Na tรบto estakรกdu priamo nadviaลพe most ponad rieku Vรกh. Sรบฤasลฅou stavby je aj veฤพkรฉ ฤพavostrannรฉ odpoฤรญvadlo Povaลพskรก Bystrica.
Konลกtrukcia mestskej estakรกdy prechรกdza priamo ponad mesto Povaลพskรก Bystrica aย po dokonฤenรญ sa stane jednou zย jeho dominรกnt. Celรฝ prieฤny profil mosta pre smer Bratislava aj ลฝilina sa buduje naraz.
Konลกtrukcia
Most je typu extradosed, systรฉm pohybujรบci sa na rozmedzรญ tuhรฝch komorovรฝch mostov sย voฤพnรฝmi kรกblami, umiestenรฝmi vo vnรบtri prierezu (malรก excentricita) aย zavesenรฝch mostov sย flexibilnou mostovkou so zรกvesmi umiestnenรฝmi mimo prierezu (veฤพkรก excentricita) aย mรก celkovรบ dฤบลพku 968ย m. Tvorรญ ho 10-poฤพovรฝ spojitรฝ nosnรญk sย rozpรคtรญm 34,2 + 48,8 + 70,8 + 6 ร 122 + 68 m. Nosnรบ konลกtrukciu mosta tvorรญ jednokomorovรฝ nosnรญk sย veฤพmi vyloลพenรฝmi konzolami podopieranรฝmi prefabrikovanรฝmi vzperami. Nosnรญk je vย osi mosta zavesenรฝ na siedmich 14 metrov vysokรฝch pylรณnoch. Zรกvesy majรบ semiradiรกlne usporiadanie. Most sa stavia letmou betonรกลพou vย symetrickรฝch konzolรกch. Vลกetky vahadlรก sa budujรบ sรบฤasne. Susediace konzoly sa navzรกjom spoja dobetรณnovanรญm ลกkรกry aย jej nรกslednรฝm predopnutรญm. Na zabezpeฤenie poลพiadavky veฤพmi krรกtkej vรฝstavby bolo treba upraviลฅ ลกtandardnรบ receptรบru. Poลพiadavkou zhotoviteฤพov bolo, aby sa betรณn nosnej konลกtrukcie po asi 24 hodinรกch predopol aย nรกsledne oddebnil. Projektanti zasa predpokladali, ลพe sa so zreteฤพom na obmedzenie vplyvu dotvarovania aย zmraลกลฅovania mostu veฤพkรฉho rozpรคtia po 28 dลoch dosiahne minimรกlny modul pruลพnosti 34 GPa. Pri vรฝpoฤte nadvรฝลกenia nosnej konลกtrukcie sa zohฤพadnili vรฝsledky skรบลกok zatvrdnutรฉho betรณnu, vrรกtane hodnรดt skutoฤne zmeranรฉho modulu pruลพnosti.
Pracovnรฝ cyklus vรฝstavby jednej lamely sa prispรดsobil extrรฉmne krรกtkej lehote vรฝstavby mosta โ 22 mesiacov. Celรก nosnรก konลกtrukcia bola postavenรก vย rรกmci jednej stavebnej sezรณny. Vรฝstavbe mosta typu extradosed sa prispรดsobila letmรก betonรกลพ, pri ktorej sa betรณnoval takmer celรฝ prieฤny rez naraz, sย vรฝnimkou kotvenia kรกbla. Kotvenie sa kompletizovalo aย betรณnovalo spรคtne. Na zabezpeฤenie ฤo najniลพลกรญch finanฤnรฝch nรกkladov na betonรกrske vozรญky sa minimalizoval objem materiรกlu, potrebnรฝ na zhotovenie nosnej konลกtrukcie. Tรบ tvorรญ vรฝลกkovo premennรฝ komorovรฝ nosnรญk sย premennou hrรบbkou stien aย spodnej dosky. Motรญv hornej dosky aย prefabrikovanรฝch vzpier zostรกva po celej dฤบลพke mosta nemennรฝ. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie je od 4,7โm vย poli do 6,0โm nad podporami. ล รญrka nosnej konลกtrukcie je 30,4 m.
Betรณn nosnej konลกtrukcie aย zaฤiatok realizรกcie
Na vรฝstavbu nosnej konลกtrukcie tejto estakรกdy bol pouลพitรฝ betรณn triedy C 45/55 XC4, XD3, XF2 (SK) โ Cl 0,1 โ Dmax 22 โ S4 โ maximรกlny priesak 50โmm podฤพa STN EN 12390-8. ฤalลกรญmi poลพiadavkami na uvedenรฝ betรณn sรบ minimรกlna pevnosลฅ vย tlaku 30ย MPa po 24 hodinรกch aย statickรฝ modul pruลพnosti po 28 dลoch 34 GPa. Betรณn sa vyrรกba vย centrรกlnej betonรกrni vย Povaลพskej Bystrici, ktorรก je vzdialenรก od staveniska pribliลพne 15 minรบt jazdy autodomieลกavaฤom.
Prรญprava betรณnu, ktorรฝ sa pouลพรญva na vรฝstavbu nosnej konลกtrukcie, prebiehala vย laboratรณrnych podmienkach od novembra 2008. Vzhฤพadom na mnoลพstvo vlastnostรญ betรณnu, ktorรฉ bolo treba preveriลฅ, sa len na vypracovanie samotnej poฤiatoฤnej skรบลกky typu vyrobilo vย laboratรณrnych podmienkach takmer 0,50 m3 betรณnu. Vย tabuฤพke ฤรญslo 1 sa uvรกdzajรบ niektorรฉ zย deklarovanรฝch vlastnostรญ zistenรฝch pri poฤiatoฤnej skรบลกke typu.
Tab. 1 Vlastnosti ฤerstvรฉho aย zatvrdnutรฉho betรณnu zistenรฉ pri poฤiatoฤnej skรบลกke typu
Skรบลกky na skรบลกobnom segmente mosta
Na potvrdenie vhodnosti navrhnutรฉho betรณnu na technolรณgiu vรฝstavby, ktorรก sa plรกnovala pouลพiลฅ, aย overenie samotnรฉho spรดsobu betonรกลพe sa vykonala skรบลกka, aย to na ฤiastoฤne zmenลกenom skรบลกobnom segmente mosta, vyrobenรฉho podฤพa projektu. Celรบ skรบลกku pripravil projektant vย spoluprรกci sย investorom aย zhotoviteฤพskรฝmi firmami. Vykonala sa ako simulรกcia reรกlnej betonรกลพe za poveternostnรฝch podmienok, ktorรฉ by sa sย najvรคฤลกou pravdepodobnosลฅou mohli poฤas vรฝstavby vyskytnรบลฅ.
Modul pruลพnosti
Na dodrลพanie sprรกvnej geometrie aย toleranciรญ poฤas vรฝstavby mosta bolo dรดleลพitรฉ, aby sa pracovalo so sprรกvnou hodnotou modulu pruลพnosti betรณnu. Slovo โsprรกvneโ vย tomto prรญpade znamenรก zhodu medzi projektovou dokumentรกciou aย medzi reรกlne aplikovanรฝm betรณnom. Poลพiadavky podฤพa normy STN EN 1992-1-1 alebo STN 73ย 1251 sa vย tomto prรญpade mohli braลฅ len ako informatรญvne, pretoลพe naprรญklad deformรกcia konca vahadla pri betonรกลพi poslednej lamely bola 35 mm. Ak by sa brali do รบvahy hodnoty uvedenรฉ vย norme aย deformรกcia 28โmm pri hodnote modulu pruลพnosti 40,5 GPa, iลกlo by oย rozdiel asi โ20 %. Tento rozdiel je ฤพahko merateฤพnรฝ aย pri opakovanej vรฝstavbe nevhodnรฝ.
Po skรบsenostiach zhotoviteฤพa zย prechรกdzajรบcich projektov sa stanovila aj minimรกlna poลพadovanรก hodnota modulu pruลพnosti. Pokiaฤพ by sa brali do รบvahy prvรฉ vรฝsledky skรบลกok betรณnu sย pรดvodnou receptรบrou (modul pruลพnosti 27 GPa), urฤenรฉho na poslednรบ betonรกลพ lamely, jej deformรกcia by bola 42 mm. Takรฝto rozptyl hodnรดt modulu pruลพnosti aย vรฝslednรฝch deformรกciรญ by bol pre zhotoviteฤพov neprijateฤพnรฝ najmรค zย dรดvodu nesprรกvnosti zhotovenia geoยญmetrie nosnej konลกtrukcie.
Dotvarovanie aย zmraลกลฅovanie
ฤalลกรญmi vรฝznamnรฝmi faktormi sรบ vplyvy dotvarovania aย zmraลกลฅovania. Ich hodnoty uvรกdzanรฉ vย norme STN 1992-1-1 aย 1992-2, zรญskanรฉ na zรกklade modernej teรณrie vรฝpoฤtu, sรบ pre vรคฤลกinu konลกtrukciรญ dostatoฤne presnรฉ. Naopak, keฤลพe teรณria vรฝpoฤtu je zastaranรก, hodnoty stanovenรฉ vย norme STN 73ย 1251 sรบ prรญliลก nรญzke, aย preto sa ich pouลพitie neodporรบฤa.
Skรบลกky zmraลกลฅovania aย dotvarovania betรณnu sa realizovali pred zhotovenรญm mestskej estakรกdy. Na zรกklade tรฝchto vรฝsledkov sa upravili vstupnรฉ parametre dotvarovania aย zmraลกลฅovania vย statickom vรฝpoฤte.
Vplyv teploty na nรกrast pevnosti
Pri betonรกลพi skรบลกobnรฉho segmentu sa kontrolovali vlastnosti ฤerstvรฉho betรณnu aย vyrobenรฉ skรบลกobnรฉ telesรก na potvrdenie vlastnostรญ betรณnu vย zatvrdnutom stave. Zhotoviteฤพ aย projektant zabezpeฤili vykonanie meranรญ vlastnostรญ samotnej konลกtrukcie.
Pokusom sa potvrdil vรฝznamnรฝ vplyv teploty oลกetrovania betรณnu na nรกrast pevnosti vย prvรฝch dลoch po zhotovenรญ. Zatiaฤพ ฤo betรณn oลกetrovanรฝ vย laboratรณrnych podmienkach uลพ od svojho vyrobenia aย betรณn vย konลกtrukcii, ovplyvnenรฝ narastajรบcim hydrataฤnรฝm teplom, dosiahli poลพadovanรบ pevnosลฅ vย tlaku po 24 hodinรกch, pevnosลฅ vย tlaku skรบลกobnรฝch telies chrรกnenรฝch len pred poveternostnรฝmi vplyvmi po 24 hodinรกch bola vรฝrazne niลพลกia. Podฤพa vykonanรฝch meranรญ klesla teplota vzduchu poฤas prvรฝch 24 hodรญn od zabetรณnovania segmentu aลพ na + 7 ยฐC, priฤom najvyลกลกia dennรก teplota dosiahla pribliลพne + 24 ยฐC. Teplota vย konลกtrukcii sa vo svojom maxime blรญลพila kย hranici + 70 ยฐC.
Na zรกklade zistenรญ oย vplyve teploty na nรกrast pevnosti skรบลกobnรฝch telies sa uskutoฤnilo ฤalลกie overenie pevnosti betรณnu vyrobenรฉho vย betonรกrni aย nรกsledneย sa zabezpeฤilo optimรกlne oลกetrovanie skรบลกobnรฝch telies uลพ na stavenisku. Po vyhodnotenรญ zรญskanรฝch vรฝsledkov sa prijalo rozhodnutie, ลพe vย zloลพenรญ betรณnu pre nosnรบ konลกtrukciu sa nebudรบ robiลฅ ลพiadne zรกsahy.
Betonรกลพ nosnej konลกtrukcie
Betonรกลพ prvej lamely reรกlnej konลกtrukcie trvala takmer 12 hodรญn, uloลพenรฝch bolo spolu 250 m3 betรณnu. Teplota vย konลกtrukcii prvej lamely dosiahla vย kritickรฝch miestach prierezu hodnotu prijateฤพnรฝch + 56 ยฐC.
Priemernรก pevnosลฅ betรณnu vย tlaku po 24 hodinรกch dosiahla hodnotu 35 MPa aย po 48 hodinรกch 46,5 MPa, ฤรญm sa dosiahla poลพadovanรก pevnosลฅ na predpรญnanie. Vย ฤalลกรญch pracovnรฝch zรกberoch, na ฤalลกรญch lamelรกch sa zย praktickรฝch dรดvodov zaฤala vyhodnocovaลฅ aj 36-hodinovรก pevnosลฅ vย tlaku. Jej nameranรก hodnota bola vย priemerne 40,5 MPa. Po tomto ฤase bolo moลพnรฉ zaฤaลฅ sย predpรญnanรญm konลกtrukcie aย betonรกrsky vozรญk vysunรบลฅ do ฤalลกieho zรกberu.
Doprava ฤerstvรฉho betรณnu na stavbu sa realizuje domieลกavaฤmi sย uลพitoฤnรฝm objemom 5 aลพ 10 m3. ล pecifikom je staveniskovรก doprava โ ฤerpanie betรณnu do konลกtrukcie. Pouลพรญvajรบ sa dve mobilnรฉ ฤerpadlรก sย ramenami sย dฤบลพkou 52 metrov, na ktorรฉ je napojenรฉ horizontรกlne potrubie sย predpokladanou maximรกlnou dฤบลพkou 50 metrov. Betรณn sa po preฤerpanรญ ukladรก do debnenia aย zhutลuje ponornรฝmi vibrรกtormi.
Pokiaฤพ ide oย betonรกลพ nosnej konลกtrukcie vย zimnom obdobรญ, vย pรดvodnom nรกvrhu nebolo treba robiลฅ receptรบry takmer ลพiadne zmeny. Malรฉ รบpravy sa uskutoฤnili len vย obdobรญ najniลพลกรญch teplรดt vonkajลกieho vzduchu, keฤ sa obmedzilo dรกvkovanie spomaฤพovacej prรญsady, ktorรก plnรญ funkciu predovลกetkรฝm pri predฤบลพenej spracovateฤพnosti ฤerstvรฉho betรณnu vย letnom obdobรญ.
Monolitickรฝ ลพฤพab
Kย nosnej konลกtrukcii kaลพdej lamely patrรญ monolitickรฝ ลพฤพab, ktorรฝ svojรญm pozdฤบลพnym sklonom zabezpeฤuje odvod odpadovรฝch aย daลพฤovรฝch vรดd zย vozovky. Rรญmsa sa betรณnovala sรบฤasne sย kaลพdou lamelou. Bola navrhnutรก zย betรณnu C 35/45 XC4, XD3, XF4 (SK) โ Cl 0,1 โ Dmax 16 โ S4 โ maximรกlny priesak 50โmm podฤพa STN EN 12390-8.
Vzpery aย tiahla
Prenos vnรบtornรฝch sรญl vย prieฤnom smere aย zavesenie nosnรฉho prvku zabezpeฤuje systรฉm vzpier aย tiahel. Ide oย konลกtrukฤnรฝ prvok, ktorรฝ plnรญ nielen statickรบ, ale aj ochrannรบ funkciu. Vzpery aย tiahla sa takisto zabudovali poฤas betonรกลพe lamely. Vonkajลกie vzpery sรบ prefabrikovanรฉ aย vย komore vo vnรบtri vย lamele sรบ zmonolitnenรฉ. Vnรบtornรฉ oceฤพovรฉ tiahla tvaru pรญsmena Vย sรบ obetรณnovanรฉ do obdฤบลพnikovรฉho prierezu. Pre tento prvok bol navrhnutรฝ ฤพahkozhutniteฤพnรฝ betรณn triedy C 35/45 XC4, XD3, XF4 (SK) โ Cl 0,1 โ Dmax 16 โ F5 โ maximรกlny priesak 50โmm podฤพa STN EN 12390-8 โ pevnosลฅ vย tlaku 40 MPa po 5 dลoch. Na tento betรณn sa pri nรกvrhu receptรบry klรกdli viacerรฉ poลพiadavky. Bolo nutnรฉ navrhnรบลฅ zloลพenie betรณnu tak, aby spฤบลal nรกroky na pevnostnรฉ charakteristiky vย ฤase predpรญnania, aย zรกroveล aby mal poลพadovanรบ konzistenciu vย ฤase dodania na stavbu. Po 20 minรบtach od namieลกania sa konzistencia pohybovala vย rozmedzรญ 600 aลพ 550โmm aย obsah vzduchu vย ฤerstvom betรณne sa zvyฤajne pohyboval vย rozmedzรญ 4,5 aลพ 6,0 %. Tiahlo sa odlievalo od hornej dosky mostovky cez kruhovรฝ otvor, ktorรฝ bol vย osi mosta. Cez tento pomerne malรฝ prierez bolo pouลพitie ponornรฝch vibrรกtorov vylรบฤenรฉ. Betรณn bolo nutnรฉ do celรฉho prierezu husto vystuลพenรฉho prvku uloลพiลฅ len pomocou prรญloลพnรฝch vibrรกtorov. Zรกvratnรฉ tempo vรฝstavby si aj tu vyลพiadalo รบpravu zloลพenia ฤerstvรฉho betรณnu. Vรฝsledkom bol skrรกtenรฝ ฤas nรกrastu pevnosti vย tlaku aย zรกroveล zohฤพadnenie vplyvu chladnรฉho poฤasia na nรกbehovรฉ pevnosti.
Zรกver
Poฤas betonรกลพรญ nosnej konลกtrukcie nedoลกlo kย zรกsadnรฝm problรฉmom pri doprave ฤi ukladanรญ betรณnu. Vย ฤlรกnku popisovanรฉ betรณny zabudovanรฉ vย konลกtrukcii mosta podฤพa vรฝsledkov skรบลกok spฤบลajรบ poลพadovanรฉ kritรฉriรก ฤi uลพ vย ฤerstvom, alebo zatvrdnutom stave. Pozornosลฅ venovanรก prรญprave pred zaฤatรญm budovania nosnej konลกtrukcie jednoznaฤne prispela kย doteraz รบspeลกnรฉmu napredovaniu vรฝstavby. Aj pravidelnรฉ stretnutia aย konzultรกcie medzi pracovnรญkmi zรบฤastnenรฝch firiem sa ukรกzali ako efektรญvne aย vhodnรฉ aj pre budรบce podobne vรฝznamnรฉ stavby.
Text: Ing.ย Marek Magyar, Ing.ย Richard Novรกk, Ing.ย Igor Halaลกa
FOTO: TBG Doprastav, SHP SK, BetรณnRacio
Ing.ย Marek Magyar pracuje ako technolรณg vo firme TBG Doprastav, a. s.
Ing.ย Richard Novรกk pracuje vo firme SHP SK, s. r. o.
Ing.ย Igor Halaลกa pracuje vo firme BetรณnRacio, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly.