Betรณn na mestskรบ estakรกdu vย Povaลพskej Bystrici
Galรฉria(17)

Betรณn na mestskรบ estakรกdu vย Povaลพskej Bystrici

Partneri sekcie:

Vลกestrannรบ pouลพiteฤพnosลฅ betรณnu umoลพลˆujรบ jeho vlastnosti ako vysokรก pevnosลฅ, dlhodobรก trvanlivosลฅ, ako aj ยญmoลพnosลฅ ฤพubovoฤพnรฉho tvarovania. Okrem toho, ลพe betรณn dosahuje nรกroฤnรฉ technickรฉ parametre, mรก aj vรฝznamnรบ estetickรบ funkciu.

Kvalitnรฉ materiรกlovรฉ vstupy, ลกpiฤkovรก technolรณgia aย rozvoj stavebnej chรฉmie umoลพลˆujรบ vย sรบฤasnosti vyrรกbaลฅ betรณn โ€žna mieruโ€œ. Vย ekonomicky vyspelรฝch krajinรกch tvorรญ betรณn rozhodujรบcu ฤasลฅ zย vรฝroby vลกetkรฝch konลกtrukฤnรฝch stavebnรฝch materiรกlov. Pouลพรญva sa na nosnรฉ prvky sย vysokou pevnosลฅou alebo na nenosnรฉ โ€“ vรฝplลˆovรฉ prvky, naprรญklad sย tepelnoizolaฤnรฝmi vlastnosลฅami.

Zย diaฤพniฤnรฉho รบseku medzi Bratislavou aย ลฝilinou zostรกva dokonฤiลฅ aย sprejazdniลฅ poslednรฝ, dlho oฤakรกvanรฝ รบsek Sverepec โ€“ Vrtiลพer. Diaฤพniฤnรฝ รบsek D1 Sverepec โ€“ Vrtiลพer mรก dฤบลพku 9,595 km. Nadvรคzuje na รบsek D1 Ladce โ€“ Sverepec aย zย druhej strany na รบsek Vrtiลพer โ€“ Hriฤovskรฉ Podhradie. รšsek je rozdelenรฝ na dva podรบseky D1 Sverepec โ€“ Povaลพskรก Bystrica sย dฤบลพkou 4,9โ€‰km aย D1 Povaลพskรก Bystrica โ€“ Vrtiลพer sย dฤบลพkou 4,695 km.

Vรฝstavba tohto รบseku sa zaฤala 17. 7. 2008 aย predpokladรก sa, ลพe sa celรฝ devรคลฅapolkilometrovรฝ รบsek uvedie do prevรกdzky vย mรกji 2010.

Na trase diaฤพnice sย dvoma jazdnรฝmi pruhmi bude 10 mostov sย celkovou dฤบลพkou 4ย 464โ€‰m, zย toho dve estakรกdy (mestskรก estakรกda aย Hriฤovskรฝ kanรกl) budรบ maลฅ spolu dฤบลพku 3ย 080 metrov. Vย najvyลกลกom mieste bude mestskรก estakรกda viesลฅ aลพ vo vรฝลกke 40โ€‰m nad terรฉnom. Nad ลพelezniฤnou traลฅou povedie diaฤพnica vo vรฝลกke 30 m. Estakรกda Hriฤovskรฝ kanรกl pรดjde vย sรบbehu sย kanรกlom Vรกhu pri Povaลพskej Teplej aย Vrtiลพeri. Na tรบto estakรกdu priamo nadviaลพe most ponad rieku Vรกh. Sรบฤasลฅou stavby je aj veฤพkรฉ ฤพavostrannรฉ odpoฤรญvadlo Povaลพskรก Bystrica.

Konลกtrukcia mestskej estakรกdy prechรกdza priamo ponad mesto Povaลพskรก Bystrica aย po dokonฤenรญ sa stane jednou zย jeho dominรกnt. Celรฝ prieฤny profil mosta pre smer Bratislava aj ลฝilina sa buduje naraz.

Konลกtrukcia
Most je typu extradosed, systรฉm pohybujรบci sa na rozmedzรญ tuhรฝch komorovรฝch mostov sย voฤพnรฝmi kรกblami, umiestenรฝmi vo vnรบtri prierezu (malรก excentricita) aย zavesenรฝch mostov sย flexibilnou mostovkou so zรกvesmi umiestnenรฝmi mimo prierezu (veฤพkรก excentricita) aย mรก celkovรบ dฤบลพku 968ย m. Tvorรญ ho 10-poฤพovรฝ spojitรฝ nosnรญk sย rozpรคtรญm 34,2 + 48,8 + 70,8 + 6 ร— 122 + 68 m. Nosnรบ konลกtrukciu mosta tvorรญ jednokomorovรฝ nosnรญk sย veฤพmi vyloลพenรฝmi konzolami podopieranรฝmi prefabrikovanรฝmi vzperami. Nosnรญk je vย osi mosta zavesenรฝ na siedmich 14 metrov vysokรฝch pylรณnoch. Zรกvesy majรบ semiradiรกlne usporiadanie. Most sa stavia letmou betonรกลพou vย symetrickรฝch konzolรกch. Vลกetky vahadlรก sa budujรบ sรบฤasne. Susediace konzoly sa navzรกjom spoja dobetรณnovanรญm ลกkรกry aย jej nรกslednรฝm predopnutรญm. Na zabezpeฤenie poลพiadavky veฤพmi krรกtkej vรฝstavby bolo treba upraviลฅ ลกtandardnรบ receptรบru. Poลพiadavkou zhotoviteฤพov bolo, aby sa betรณn nosnej konลกtrukcie po asi 24 hodinรกch predopol aย nรกsledne oddebnil. Projektanti zasa predpokladali, ลพe sa so zreteฤพom na obmedzenie vplyvu dotvarovania aย zmraลกลฅovania mostu veฤพkรฉho rozpรคtia po 28 dลˆoch dosiahne minimรกlny modul pruลพnosti 34 GPa. Pri vรฝpoฤte nadvรฝลกenia nosnej konลกtrukcie sa zohฤพadnili vรฝsledky skรบลกok zatvrdnutรฉho betรณnu, vrรกtane hodnรดt skutoฤne zmeranรฉho modulu pruลพnosti.

Pracovnรฝ cyklus vรฝstavby jednej lamely sa prispรดsobil extrรฉmne krรกtkej lehote vรฝstavby mosta โ€“ 22 mesiacov. Celรก nosnรก konลกtrukcia bola postavenรก vย rรกmci jednej stavebnej sezรณny. Vรฝstavbe mosta typu extradosed sa prispรดsobila letmรก betonรกลพ, pri ktorej sa betรณnoval takmer celรฝ prieฤny rez naraz, sย vรฝnimkou kotvenia kรกbla. Kotvenie sa kompletizovalo aย betรณnovalo spรคtne. Na zabezpeฤenie ฤo najniลพลกรญch finanฤnรฝch nรกkladov na betonรกrske vozรญky sa minimalizoval objem materiรกlu, potrebnรฝ na zhotovenie nosnej konลกtrukcie. Tรบ tvorรญ vรฝลกkovo premennรฝ komorovรฝ nosnรญk sย premennou hrรบbkou stien aย spodnej dosky. Motรญv hornej dosky aย prefabrikovanรฝch vzpier zostรกva po celej dฤบลพke mosta nemennรฝ. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie je od 4,7โ€‰m vย poli do 6,0โ€‰m nad podporami. ล รญrka nosnej konลกtrukcie je 30,4 m.

Betรณn nosnej konลกtrukcie aย zaฤiatok realizรกcie
Na vรฝstavbu nosnej konลกtrukcie tejto estakรกdy bol pouลพitรฝ betรณn triedy C 45/55 XC4, XD3, XF2 (SK) โ€“ Cl 0,1 โ€“ Dmax 22 โ€“ S4 โ€“ maximรกlny priesak 50โ€‰mm podฤพa STN EN 12390-8. ฤŽalลกรญmi poลพiadavkami na uvedenรฝ betรณn sรบ minimรกlna pevnosลฅ vย tlaku 30ย MPa po 24 hodinรกch aย statickรฝ modul pruลพnosti po 28 dลˆoch 34 GPa. Betรณn sa vyrรกba vย centrรกlnej betonรกrni vย Povaลพskej Bystrici, ktorรก je vzdialenรก od staveniska pribliลพne 15 minรบt jazdy autodomieลกavaฤom.

Prรญprava betรณnu, ktorรฝ sa pouลพรญva na vรฝstavbu nosnej konลกtrukcie, prebiehala vย laboratรณrnych podmienkach od novembra 2008. Vzhฤพadom na mnoลพstvo vlastnostรญ betรณnu, ktorรฉ bolo treba preveriลฅ, sa len na vypracovanie samotnej poฤiatoฤnej skรบลกky typu vyrobilo vย laboratรณrnych podmienkach takmer 0,50 m3 betรณnu. Vย tabuฤพke ฤรญslo 1 sa uvรกdzajรบ niektorรฉ zย deklarovanรฝch vlastnostรญ zistenรฝch pri poฤiatoฤnej skรบลกke typu.

Tab. 1 Vlastnosti ฤerstvรฉho aย zatvrdnutรฉho betรณnu zistenรฉ pri poฤiatoฤnej skรบลกke typu

Skรบลกky na skรบลกobnom segmente mosta
Na potvrdenie vhodnosti navrhnutรฉho betรณnu na technolรณgiu vรฝstavby, ktorรก sa plรกnovala pouลพiลฅ, aย overenie samotnรฉho spรดsobu betonรกลพe sa vykonala skรบลกka, aย to na ฤiastoฤne zmenลกenom skรบลกobnom segmente mosta, vyrobenรฉho podฤพa projektu. Celรบ skรบลกku pripravil projektant vย spoluprรกci sย investorom aย zhotoviteฤพskรฝmi firmami. Vykonala sa ako simulรกcia reรกlnej betonรกลพe za poveternostnรฝch podmienok, ktorรฉ by sa sย najvรคฤลกou pravdepodobnosลฅou mohli poฤas vรฝstavby vyskytnรบลฅ.

Modul pruลพnosti
Na dodrลพanie sprรกvnej geometrie aย toleranciรญ poฤas vรฝstavby mosta bolo dรดleลพitรฉ, aby sa pracovalo so sprรกvnou hodnotou modulu pruลพnosti betรณnu. Slovo โ€žsprรกvneโ€œ vย tomto prรญpade znamenรก zhodu medzi projektovou dokumentรกciou aย medzi reรกlne aplikovanรฝm betรณnom. Poลพiadavky podฤพa normy STN EN 1992-1-1 alebo STN 73ย 1251 sa vย tomto prรญpade mohli braลฅ len ako informatรญvne, pretoลพe naprรญklad deformรกcia konca vahadla pri betonรกลพi poslednej lamely bola 35 mm. Ak by sa brali do รบvahy hodnoty uvedenรฉ vย norme aย deformรกcia 28โ€‰mm pri hodnote modulu pruลพnosti 40,5 GPa, iลกlo by oย rozdiel asi โ€“20 %. Tento rozdiel je ฤพahko merateฤพnรฝ aย pri opakovanej vรฝstavbe nevhodnรฝ.

Po skรบsenostiach zhotoviteฤพa zย prechรกdzajรบcich projektov sa stanovila aj minimรกlna poลพadovanรก hodnota modulu pruลพnosti. Pokiaฤพ by sa brali do รบvahy prvรฉ vรฝsledky skรบลกok betรณnu sย pรดvodnou receptรบrou (modul pruลพnosti 27 GPa), urฤenรฉho na poslednรบ betonรกลพ lamely, jej deformรกcia by bola 42 mm. Takรฝto rozptyl hodnรดt modulu pruลพnosti aย vรฝslednรฝch deformรกciรญ by bol pre zhotoviteฤพov neprijateฤพnรฝ najmรค zย dรดvodu nesprรกvnosti zhotovenia geoยญmetrie nosnej konลกtrukcie.

Dotvarovanie aย zmraลกลฅovanie
ฤŽalลกรญmi vรฝznamnรฝmi faktormi sรบ vplyvy dotvarovania aย zmraลกลฅovania. Ich hodnoty uvรกdzanรฉ vย norme STN 1992-1-1 aย 1992-2, zรญskanรฉ na zรกklade modernej teรณrie vรฝpoฤtu, sรบ pre vรคฤลกinu konลกtrukciรญ dostatoฤne presnรฉ. Naopak, keฤลพe teรณria vรฝpoฤtu je zastaranรก, hodnoty stanovenรฉ vย norme STN 73ย 1251 sรบ prรญliลก nรญzke, aย preto sa ich pouลพitie neodporรบฤa.

Skรบลกky zmraลกลฅovania aย dotvarovania betรณnu sa realizovali pred zhotovenรญm mestskej estakรกdy. Na zรกklade tรฝchto vรฝsledkov sa upravili vstupnรฉ parametre dotvarovania aย zmraลกลฅovania vย statickom vรฝpoฤte.

Vplyv teploty na nรกrast pevnosti

Pri betonรกลพi skรบลกobnรฉho segmentu sa kontrolovali vlastnosti ฤerstvรฉho betรณnu aย vyrobenรฉ skรบลกobnรฉ telesรก na potvrdenie vlastnostรญ betรณnu vย zatvrdnutom stave. Zhotoviteฤพ aย projektant zabezpeฤili vykonanie meranรญ vlastnostรญ samotnej konลกtrukcie.

Pokusom sa potvrdil vรฝznamnรฝ vplyv teploty oลกetrovania betรณnu na nรกrast pevnosti vย prvรฝch dลˆoch po zhotovenรญ. Zatiaฤพ ฤo betรณn oลกetrovanรฝ vย laboratรณrnych podmienkach uลพ od svojho vyrobenia aย betรณn vย konลกtrukcii, ovplyvnenรฝ narastajรบcim hydrataฤnรฝm teplom, dosiahli poลพadovanรบ pevnosลฅ vย tlaku po 24 hodinรกch, pevnosลฅ vย tlaku skรบลกobnรฝch telies chrรกnenรฝch len pred poveternostnรฝmi vplyvmi po 24 hodinรกch bola vรฝrazne niลพลกia. Podฤพa vykonanรฝch meranรญ klesla teplota vzduchu poฤas prvรฝch 24 hodรญn od zabetรณnovania segmentu aลพ na + 7 ยฐC, priฤom najvyลกลกia dennรก teplota dosiahla pribliลพne + 24 ยฐC. Teplota vย konลกtrukcii sa vo svojom maxime blรญลพila kย hranici + 70 ยฐC.

Na zรกklade zistenรญ oย vplyve teploty na nรกrast pevnosti skรบลกobnรฝch telies sa uskutoฤnilo ฤalลกie overenie pevnosti betรณnu vyrobenรฉho vย betonรกrni aย nรกsledneย  sa zabezpeฤilo optimรกlne oลกetrovanie skรบลกobnรฝch telies uลพ na stavenisku. Po vyhodnotenรญ zรญskanรฝch vรฝsledkov sa prijalo rozhodnutie, ลพe vย zloลพenรญ betรณnu pre nosnรบ konลกtrukciu sa nebudรบ robiลฅ ลพiadne zรกsahy.

Betonรกลพ nosnej konลกtrukcie
Betonรกลพ prvej lamely reรกlnej konลกtrukcie trvala takmer 12 hodรญn, uloลพenรฝch bolo spolu 250 m3 betรณnu. Teplota vย konลกtrukcii prvej lamely dosiahla vย kritickรฝch miestach prierezu hodnotu prijateฤพnรฝch + 56 ยฐC.

Priemernรก pevnosลฅ betรณnu vย tlaku po 24 hodinรกch dosiahla hodnotu 35 MPa aย po 48 hodinรกch 46,5 MPa, ฤรญm sa dosiahla poลพadovanรก pevnosลฅ na predpรญnanie. Vย ฤalลกรญch pracovnรฝch zรกberoch, na ฤalลกรญch lamelรกch sa zย praktickรฝch dรดvodov zaฤala vyhodnocovaลฅ aj 36-hodinovรก pevnosลฅ vย tlaku. Jej nameranรก hodnota bola vย priemerne 40,5 MPa. Po tomto ฤase bolo moลพnรฉ zaฤaลฅ sย predpรญnanรญm konลกtrukcie aย betonรกrsky vozรญk vysunรบลฅ do ฤalลกieho zรกberu.

Doprava ฤerstvรฉho betรณnu na stavbu sa realizuje domieลกavaฤmi sย uลพitoฤnรฝm objemom 5 aลพ 10 m3. ล pecifikom je staveniskovรก doprava โ€“ ฤerpanie betรณnu do konลกtrukcie. Pouลพรญvajรบ sa dve mobilnรฉ ฤerpadlรก sย ramenami sย dฤบลพkou 52 metrov, na ktorรฉ je napojenรฉ horizontรกlne potrubie sย predpokladanou maximรกlnou dฤบลพkou 50 metrov. Betรณn sa po preฤerpanรญ ukladรก do debnenia aย zhutลˆuje ponornรฝmi vibrรกtormi.

Pokiaฤพ ide oย betonรกลพ nosnej konลกtrukcie vย zimnom obdobรญ, vย pรดvodnom nรกvrhu nebolo treba robiลฅ receptรบry takmer ลพiadne zmeny. Malรฉ รบpravy sa uskutoฤnili len vย obdobรญ najniลพลกรญch teplรดt vonkajลกieho vzduchu, keฤ sa obmedzilo dรกvkovanie spomaฤพovacej prรญsady, ktorรก plnรญ funkciu predovลกetkรฝm pri predฤบลพenej spracovateฤพnosti ฤerstvรฉho betรณnu vย letnom obdobรญ.

Monolitickรฝ ลพฤพab

Kย nosnej konลกtrukcii kaลพdej lamely patrรญ monolitickรฝ ลพฤพab, ktorรฝ svojรญm pozdฤบลพnym sklonom zabezpeฤuje odvod odpadovรฝch aย daลพฤovรฝch vรดd zย vozovky. Rรญmsa sa betรณnovala sรบฤasne sย kaลพdou lamelou. Bola navrhnutรก zย betรณnu C 35/45 XC4, XD3, XF4 (SK) โ€“ Cl 0,1 โ€“ Dmax 16 โ€“ S4 โ€“ maximรกlny priesak 50โ€‰mm podฤพa STN EN 12390-8.

Vzpery aย tiahla
Prenos vnรบtornรฝch sรญl vย prieฤnom smere aย zavesenie nosnรฉho prvku zabezpeฤuje systรฉm vzpier aย tiahel. Ide oย konลกtrukฤnรฝ prvok, ktorรฝ plnรญ nielen statickรบ, ale aj ochrannรบ funkciu. Vzpery aย tiahla sa takisto zabudovali poฤas betonรกลพe lamely. Vonkajลกie vzpery sรบ prefabrikovanรฉ aย vย komore vo vnรบtri vย lamele sรบ zmonolitnenรฉ. Vnรบtornรฉ oceฤพovรฉ tiahla tvaru pรญsmena Vย sรบ obetรณnovanรฉ do obdฤบลพnikovรฉho prierezu. Pre tento prvok bol navrhnutรฝ ฤพahkozhutniteฤพnรฝ betรณn triedy C 35/45 XC4, XD3, XF4 (SK) โ€“ Cl 0,1 โ€“ Dmax 16 โ€“ F5 โ€“ maximรกlny priesak 50โ€‰mm podฤพa STN EN 12390-8 โ€“ pevnosลฅ vย tlaku 40 MPa po 5 dลˆoch. Na tento betรณn sa pri nรกvrhu receptรบry klรกdli viacerรฉ poลพiadavky. Bolo nutnรฉ navrhnรบลฅ zloลพenie betรณnu tak, aby spฤบลˆal nรกroky na pevnostnรฉ charakteristiky vย ฤase predpรญnania, aย zรกroveลˆ aby mal poลพadovanรบ konzistenciu vย ฤase dodania na stavbu. Po 20 minรบtach od namieลกania sa konzistencia pohybovala vย rozmedzรญ 600 aลพ 550โ€‰mm aย obsah vzduchu vย ฤerstvom betรณne sa zvyฤajne pohyboval vย rozmedzรญ 4,5 aลพ 6,0 %. Tiahlo sa odlievalo od hornej dosky mostovky cez kruhovรฝ otvor, ktorรฝ bol vย osi mosta. Cez tento pomerne malรฝ prierez bolo pouลพitie ponornรฝch vibrรกtorov vylรบฤenรฉ. Betรณn bolo nutnรฉ do celรฉho prierezu husto vystuลพenรฉho prvku uloลพiลฅ len pomocou prรญloลพnรฝch vibrรกtorov. Zรกvratnรฉ tempo vรฝstavby si aj tu vyลพiadalo รบpravu zloลพenia ฤerstvรฉho betรณnu. Vรฝsledkom bol skrรกtenรฝ ฤas nรกrastu pevnosti vย tlaku aย zรกroveลˆ zohฤพadnenie vplyvu chladnรฉho poฤasia na nรกbehovรฉ pevnosti.

Zรกver
Poฤas betonรกลพรญ nosnej konลกtrukcie nedoลกlo kย zรกsadnรฝm problรฉmom pri doprave ฤi ukladanรญ betรณnu. Vย ฤlรกnku popisovanรฉ betรณny zabudovanรฉ vย konลกtrukcii mosta podฤพa vรฝsledkov skรบลกok spฤบลˆajรบ poลพadovanรฉ kritรฉriรก ฤi uลพ vย ฤerstvom, alebo zatvrdnutom stave. Pozornosลฅ venovanรก prรญprave pred zaฤatรญm budovania nosnej konลกtrukcie jednoznaฤne prispela kย doteraz รบspeลกnรฉmu napredovaniu vรฝstavby. Aj pravidelnรฉ stretnutia aย konzultรกcie medzi pracovnรญkmi zรบฤastnenรฝch firiem sa ukรกzali ako efektรญvne aย vhodnรฉ aj pre budรบce podobne vรฝznamnรฉ stavby.

Text: Ing.ย Marek Magyar, Ing.ย Richard Novรกk, Ing.ย Igor Halaลกa
FOTO: TBG Doprastav, SHP SK, BetรณnRacio

Ing.ย Marek Magyar pracuje ako technolรณg vo firme TBG Doprastav, a. s.

Ing.ย Richard Novรกk pracuje vo firme SHP SK, s. r. o.

Ing.ย Igor Halaลกa pracuje vo firme BetรณnRacio, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly.