Betรณnovรก exteriรฉrovรก dlaลพba
Galรฉria(14)

Betรณnovรก exteriรฉrovรก dlaลพba

Partneri sekcie:

Jednou zย ฤalลกรญch ลกirokรฝch moลพnostรญ vyuลพitia betรณnu, univerzรกlneho stavebnรฉho materiรกlu, je jeho pouลพitie na vรฝrobu exteriรฉrovej dlaลพby. Ide oย priemyselne vyrรกbanรฝ betรณnovรฝ prvok, vhodnรฝ na vรฝstavbu spevnenรฝch plรดch aย komunikรกciรญ suchou montรกลพou.

Pri nรกvrhu betรณnovรฝch dlaลพieb sa musia zohฤพadniลฅ viacerรฉ zรกsady. Zรกkladnรฝm pravidlom je vytvorenie klenbovรฉho efektu zย jednotlivรฝch dlaลพdรญc. Vฤaka nemu dochรกdza kย optimรกlnemu rozloลพeniu sily od zรกลฅaลพe vznikajรบcej pri premรกvke na vรคฤลกiu plochu aย do obrubnรญkov po okrajoch spevnenej plochy alebo cestnej komunikรกcie. Bez splnenia tejto podmienky dochรกdza aj pri malom zaลฅaลพenรญ kย veฤพkรฝm deformรกciรกm povrchovรฝch vrstiev vย smere pรดsobenia zรกลฅaลพe. Zย tohto dรดvodu sa treba vyvarovaลฅ nรกvrhom konลกtrukciรญ, ktorรฝmi by sa vytvorila negatรญvna klenba. Tรก sa poฤas uลพรญvania prejavuje odlupovanรญm hrany dlaลพby, stratou kameniva zo ลกkรกr, vnikanรญm vody do telesa komunikรกcie aย celkovou deลกtrukciou konลกtrukcie.

Dlhoroฤnรฉ skรบsenosti, vyplรฝvajรบce zย pouลพitia betรณnovej dlaลพby nielen na Slovensku, ale aj vo svete, ukazujรบ, ลพe celkovรก odolnosลฅ dlaลพobnรฉho krytu je priamo zรกvislรก od hrรบbky pouลพitej dlaลพby. Pojazd vozidlami spรดsobuje pootoฤenie jednotlivรฝch dlaลพdรญc. ฤŒรญm sรบ styฤnรฉ plochy medzi nimi vรคฤลกie, tรฝm menej sa tento negatรญvny jav prejavuje. Ak je hrรบbka dlaลพdรญc nedostatoฤnรก, dochรกdza kย prenosu napรคtia do podloลพia, ktorรฉ sa nรกsledne deformuje. Vytvรกra sa tak pรญlkovรฝ profil, pretoลพe sa zvรคฤลกujรบ negatรญvne sily, ktorรฉ kryt vozovky uลพ nie je schopnรฝ bez deformรกciรญ preniesลฅ, aย mnoho ฤalลกรญch devastaฤnรฝch porรบch na celej konลกtrukcii.

Dรดleลพitou podmienkou pri nรกvrhu je aj stanovanie dopravnej aย prevรกdzkovej zรกลฅaลพe komunikรกcieย  so zreteฤพom na dvadsaลฅ aย viac rokov dopredu. Zย hฤพadiska ลพivotnosti, hluฤnosti, optickej prehฤพadnosti, prevรกdzkovej funkฤnosti aย ฤalลกรญch podmienok ovplyvลˆujรบ budรบce vlastnosti dlรกลพdenej komunikรกcie sprรกvne vytvorenรฉ kladaฤskรฉ plรกny. Rovnako sรบ dรดleลพitรฉ aj zย hฤพadiska urฤenia optimรกlnej ลกรญrky komunikรกcie. Hlavnou zรกsadou je navrhnรบลฅ kladaฤskรฝ plรกn tak, aby sa nemuseli dlaลพdice deliลฅ. To mรก vรฝraznรฝ vplyv aj na cenu realizรกcie.

Predpokladom pre poลพadovanรบ rovinnosลฅ povrchovej vrstvy komunikรกcie realizovanej betรณnovou dlaลพbou sรบ odborne navrhnutรฉ, posรบdenรฉ aย realizovanรฉ vrstvy nachรกdzajรบce sa pod dlaลพbou. Poruchy podkladnej konลกtrukcie sa automaticky prenรกลกajรบ do dlรกลพdenej povrchovej vrstvy. Tรกto problematika je natoฤพko zloลพitรก, ลพe nie je jednoduchรฉ odporรบฤaลฅ vลกeobecne platnรฉ zรกsady. Na hrubรบ orientรกciu slรบลพia katalรณgy vzorovรฝch konลกtrukciรญ, musia vลกak byลฅ posรบdenรฉ aย prispรดsobenรฉ miestnym podmienkam aย moลพnostiam.

Technolรณgie kladenia betรณnovej dlaลพby
Betรณnovรก dlaลพba sa na rozdiel od kamennej kladie opaฤne, to znamenรก zย uลพ poloลพenej plochy na vopred pripravenรฉ lรดลพko. Ukladanรญm dlaลพby do lรดลพka sa odstraลˆuje povolenรก vรฝrobnรก tolerancia nepresnosti hrรบbky jednotlivรฝch dlaลพdรญc. Hrรบbku lรดลพka stanovuje normatรญvny predpis. Po zhutnenรญ by mala byลฅ 30 aลพ 50 mm. Materiรกl pouลพitรฝ na vytvorenie lรดลพka by mal maลฅ takรบ zrnitosลฅ, aby sa pri ukladanรญ aย zarovnรกvanรญ dlaลพby mohol dostaลฅ do ลกkรกr medzi dlaลพobnรฉ tvรกrnice, ale aby do neho nemohlo vnikaลฅ ลกkรกrovacie kamenivo. Pri pokladanรญ je vลพdy dรดleลพitรฉ dodrลพiavaลฅ pokyny vรฝrobcu, predovลกetkรฝm predpรญsanรบ ลกรญrku ลกkรกr aย striedanie dlaลพdรญc zย viacerรฝch paliet. Tรฝm sa zabezpeฤรญ rovnomernรฉ rozloลพenie dlaลพdรญc sย malรฝmi farebnรฝmi rozdielmi, ktorรฉ prirodzene vznikli pri zretรญ dlaลพby, ako aj lepลกรญ estetickรฝ vzhฤพad ฤerstvo poloลพenej plochy. Pri strojovom kladenรญ tรบto podmienku nemoลพno splniลฅ, ale aj pri tomto spรดsobe pokladania dlaลพby by sa malo minimรกlne dodrลพaลฅ pravidlo jej kladenia zย viacerรฝch paliet, aj keฤ po celรฝch vrstvรกch.

Kladenie dlaลพby ruฤne alebo strojom
Kladenie betรณnovej dlaลพby moลพno vykonรกvaลฅ dvoma spรดsobmi. Ruฤne, po jednej dlaลพdici alebo strojom, po celรฝch vrstvรกch dlaลพby uloลพenej na palete. Pri pokladanรญ strojom moลพno urฤitรฝ druh dlaลพdรญc presรบvaลฅ priamo na palete vย jednom smere. Rozhodnutie oย tom, ฤi sa betรณnovรก dlaลพba bude klรกsลฅ ruฤne, alebo strojom, zรกvisรญ od charakteru plochy aย kladaฤskรฉho plรกnu. Strojovรฉ kladenie sa volรญ na ukladanie dlaลพby veฤพkรฝch plรดch sย dostatoฤnรฝm priestorom na manipulรกciu aย na poloลพenie jednรฉho druhu dlaลพby sย rovnakou farbou. Aj pri pokladanรญ strojom vลกak nemoลพno celkom vylรบฤiลฅ ruฤnรฉ dokladanie dlaลพdรญc.

Rieลกenie dรดleลพitรฝch detailov, zรกsady
ล kรกry medzi jednotlivรฝmi dlaลพobnรฝmi tvรกrnicami musia maลฅ vย sรบlade sย normatรญvnymi poลพiadavkami minimรกlnu ลกรญrku 3 aลพ 5 mm. Bez sprรกvne vyplnenรฝch funkฤnรฝch ลกkรกr sa dlรกลพdenรฝ povrch vyznaฤuje malou odolnosลฅou proti zรกลฅaลพi. Dochรกdza kย priamemu dotyku medzi jednotlivรฝmi dlaลพobnรฝm tvรกrnicami aย kย negatรญvnemu treniu, kย poลกkodzovaniu podloลพia, ฤo mรก za nรกsledok poลกkodenie celej konลกtrukcie.

Pri nedodrลพanรญ sprรกvnej ลกรญrky ลกkรกr je typickou viditeฤพnou poruchou poลกkodenie hornรฝch hrรกn dlaลพby aย ich odlamovanie. Najviac sa tรกto porucha prejavuje pri pouลพitรญ ostrohrannรฝch dlaลพobnรฝch tvรกrnic, ktorรฉ sa spravidla navrhujรบ na vytvorenie povrchovej vrstvy plรดch vย okolรญ nรกkupnรฝch centier urฤenรฝch pre pojazd nรกkupnรฝmi vozรญkmi aย podobne.

Materiรกl vhodnรฝ na ลกkรกrovanie je drvenรฉ kamenivo frakcie 0 aลพ 2 alebo 0 aลพ 4โ€‰mm, pri potrebe dosiahnuลฅ drenรกลพny efekt kamenivo frakcie 1 aลพ 3 alebo 2 aลพ 5 mm. Vย ลกpeciรกlยญnych prรญpadoch sa pouลพรญvajรบ elastoplastickรฉ tesniace ลกkรกrovacie materiรกly na bรกze bitรบmenov. Vlastnรฉ ลกkรกrovanie sa vykonรกva opakovanou aplikรกciou ลกkรกrovacieho materiรกlu aย vibrovanรญm poloลพenej dlaลพby cez gumovรบ podloลพku alebo vplavovanรญm ลกkรกrovacieho materiรกlu do ลกkรกr vodou.

Rovinnosลฅ krytu vytvorenรฉho zย betรณnovej dlaลพby sa meria ลกpeciรกlnou latou dฤบลพky 4โ€‰m aย meracรญm klinom. Maximรกlna prรญpustnรก nerovnosลฅ povrchu dlรกลพdenรฉho krytu je ยฑ10 mm. Vertikรกlne rozdiely vย napojenรญ jednotlivรฝch dlaลพdรญc mรดลพu byลฅ podฤพa normatรญvnych predpisov 2โ€‰mm, vertikรกlne znรญลพenie objektov vย dlรกลพdenom povrchu vย rozmedzรญ 3 aลพ 5โ€‰mm aย odvodลˆovacรญch ลพฤพabov 3 aลพ 10 mm.

Aby bolo zabezpeฤenรฉ dlhoroฤnรฉ fungovanie dlรกลพdenรฉho krytu, treba dodrลพaลฅ zรกsady sprรกvneho spรกdovania, aย to vย prieฤnom smere komunikรกcie minimรกlne 2,5โ€‰% aย pozdฤบลพnom smere 1,5 %. Voda musรญ byลฅ zย povrchovรฝch vrstiev odvedenรก do ลพฤพabov buฤ vytvorenรฝch so znรญลพenรฝch dlaลพdรญc oย 3 aลพ 10โ€‰mm oproti povrchu dlaลพby, alebo do klasickรฝch alebo ลกtrbinovรฝch priemyselnรฝch ลพฤพabov. Plochy vytvorenรฉ drenรกลพnymi alebo zatrรกvลˆovacรญmi dlaลพbami sa musia komplexne posรบdiลฅ vย predprojektovej prรญprave.

Vรฝhody dlaลพby aย vhodnosลฅ jej pouลพitia
Medzi vรฝhody dlaลพby aย dlรกลพdenรฝch krytov patrรญ:

  • suchรก, pomerne jednoduchรก montรกลพ, takmer okamลพitรก moลพnosลฅ prevรกdzky statickej aย dynamickej dopravy,
  • nenรกroฤnรก aย jednoduchรก รบdrลพba, stopercentnรก recyklovateฤพnosลฅ,
  • rozobrateฤพnosลฅ aย moลพnosลฅ opรคtovnรฉho pouลพitia, naprรญklad pri potrebnรฝch opravรกch inลพinierskych sietรญ, nachรกdzajรบcich sa pod vydlรกลพdenou plochou alebo pri inรฝch dรดvodoch pre demontรกลพ,
  • moลพnosลฅ zlepลกenia estetickรฉho stvรกrnenia plรดch aย vytvorenia priestoru sย jednoznaฤnรฝm urฤenรญm funkฤnรฝch zรณn,
  • usmerลˆovanie dopravy, dosiahnutรฉ kombinรกciou farieb, tvarov dlaลพieb aย grafiky plรดch,
  • zvรฝลกenรก aktรญvna aย pasรญvna dopravnรก bezpeฤnosลฅ,
  • vysokรก ลพivotnosลฅ pri nรญzkych finanฤnรฝch nรกkladoch na รบdrลพbu, podmienenรก dodrลพanรญm technolรณgie zhotovenia konลกtrukcie aย odbornรฝm nรกvrhom uloลพenia dlaลพby,
  • prirodzenรก dilatรกcia vย kaลพdej ลกkรกre, tvarovรก stรกlosลฅ,
  • minimรกlne negatรญvne zaลฅaลพenie ลพivotnรฉho prostredia pri vรฝrobe, ลพiadne pri prevรกdzke,
  • moลพnosลฅ kombinรกcie sย vodopriepustnรฝmi aย zatrรกvnenรฝmi plochami,
  • znรญลพenie zaลฅaลพenia kanalizรกcie pri nรกhlych prรญvalovรฝch daลพฤoch ฤiastoฤnรฝm zadrลพanรญm vody na povrchu dlaลพby aย vย ลกkรกrach,
  • moลพnosลฅ vytvorenia takzvanรฝch hlukovรฝch bล•zd a, naopak, vyuลพitia ako prostriedok na vรฝraznรฉ znรญลพenie hluku vย doprave,
  • vysokรก odolnosลฅ proti posypovรฝm chemickรฝm materiรกlom aย ropnรฝm lรกtkam,
  • zabezpeฤenie nรญzkej tepelnej zรกลฅaลพe prostredia vย mestรกch vย porovnanรญ sย tmavรฝmi asfaltovรฝmi plochami,
  • moลพnosลฅ dodatoฤne zuลกฤพachtiลฅ hotovรฝ povrch, aย tรฝm cielene zlepลกiลฅ รบลพitkovรฉ vlastnosti bez nutnosti vรฝmeny,
  • moลพnosลฅ realizรกcie na terรฉnoch sย extrรฉmnym spรกdom aย na zle prรญstupnรฝch miestach,
  • vhodnosลฅ aj na bodovo aย smerovo zaลฅaลพovanรฉ plochy, naprรญklad kruhovรฉ kriลพovatky, autobusovรฉ zastรกvky, prekladiskรก kontajnerov.


Nevรฝhody dlaลพby aย dlรกลพdenรฝch povrchov
Medzi nevรฝhody dlaลพby aย dlaลพobnรฝch povrchov patrรญ:

  • moลพnosลฅ zvรฝลกenej praลกnosti, najmรค vย prvรฝch tรฝลพdลˆoch prevรกdzky vydlรกลพdenรฝch plรดch,
  • nevhodnosลฅ pre pojazd vozidlami sย rรฝchlosลฅou vyลกลกou ako 60โ€‰km/h pre vyลกลกiu hluฤnosลฅ,
  • nevhodnosลฅ pouลพitia beลพnej technolรณgie na miestach, kde sa vyลพaduje utesnenie podkladu proti priesaku vody.

ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย 
Najฤastejลกie reklamovanรฉ poruchy aย ich prรญฤiny
Poruchy betรณnovรฝch dlaลพieb rozdeฤพujeme na estetickรฉ aย รบลพitkovรฉ. Vย dneลกnej dobe by vรฝrobca nemal vyrรกbaลฅ dlaลพbu, ktorรก nevyhovuje podmienkam stanovenรฝm normatรญvnymi predpismi. Poruลกenรญm technolรณgie vรฝroby prevaลพne na zรกklade zlyhania ฤพudskรฉho faktora mรดลพe dรดjsลฅ kย poruchรกm, ktorรฉ sรบ vo vรคฤลกine prรญpadov viditeฤพnรฉ voฤพnรฝm okom. Ide naprรญklad oย vรคฤลกรญ podiel vody vย zmesi, ktorรก je prรญฤinou vzniku โ€žbruchatejโ€œ dlaลพby sย vypuklรฝmi boฤnรฝmi stenami alebo nedรดkladnรฉ plnenie formy zmesou, vย dรดsledku ฤoho sa vย nosnej vrstve dlaลพby vytvรกrajรบ viditeฤพnรฉ riedke miesta โ€“ kaverny. Nedostatok vody vย zmesi mรดลพe maลฅ za nรกsledok oddeฤพovanie nosnej aย obrusnej vrstvy. Uvedenรฉ poruchy patria medzi najฤastejลกie reklamovanรฉ. Ide oย poruchy, ktorรฉ je jednoduchรฉ posรบdiลฅ aย nรกpravu moลพno dosiahnuลฅ eลกte pred samotnรฝm uloลพenรญm dlaลพby.

Poruchy vyplรฝvajรบce zย nekvality vstupnรฝch materiรกlov alebo ich nevhodnรฝch pomerov vย zmesi betรณnu, ktorรก sa pouลพรญva na vรฝrobu dlaลพby, sa prejavia spravidla aลพ po uloลพenรญ dlaลพby. Kย najvรคฤลกรญm problรฉm dochรกdza pri posudzovanรญ estetickรฝch porรบch, keฤ zostรกva urฤenie miery viny vลพdy na dohode medzi vรฝrobcom aย odberateฤพom. Pred kรบpou dlaลพby sa odporรบฤa, aby si odberateฤพ vyลพiadal referenฤnรฉ vzorky sย opisom moลพnรฝch aย prรญpustnรฝch vรฝrobnรฝch odchรฝlok aย celรบ kupovanรบ dlaลพbu dรดkladne prezrel. Tรฝm sa predรญde dodatoฤnรฝm finanฤnรฝm nรกkladom sรบvisiacich sย reklamรกciou porรบch. Stav dlaลพby vลกak nemoลพno objektรญvne posรบdiลฅ na zรกklade porovnania jednej dlaลพobnej tvรกrnice sย kupovanou dlaลพbou zย bezprostrednej blรญzkosti, ani pri umelom osvetlenรญ. Vย praxi dlaลพbu posudzujeme vลพdy zo vzdialenosti asi 2 m.

Estetickรฉ poruchy
Medzi najฤastejลกie estetickรฉ poruchy patria vรกpennรฉ vรฝkvety. Na povrchu dlaลพby sa tvorรญ biely zรกvoj aลพ tuhรก opraลกujรบca sa lรกtka. Uhliฤitan vรกpenatรฝ (CaCO3) vznikรก vo vlhkom prostredรญ pรดsobenรญm oxidu uhliฤitรฉho CO2 zo vzduchu na hydroxid vรกpenatรฝ (Ca[OH]2), ktorรฝ sa uvoฤพลˆuje pri zrenรญ betรณnu. Rozliลกujeme primรกrny aย sekundรกrny vรฝkvet.

Primรกrne vรฝkvety vznikajรบ pri zrenรญ betรณnu vo vรฝrobe aย ich vznik zaprรญฤiลˆuje hlavne prievan aย nรญzke teploty ovzduลกia. Prejavuje sa vย podobe svetlejลกรญch zรกvojov. Vznik primรกrnych vรฝkvetov moลพno odstrรกniลฅ dodrลพiavanรญm technologickรฝch procesov aย pouลพitรญm ลกpeciรกlnych lรกtok, ktorรฉ obmedzujรบ odparovanie vody ihneฤ po vรฝrobe. Primรกrne vรฝkvety mรดลพu na dlaลพbe vznikaลฅ vย priebehu dvoch rokov. Odstrรกniลฅ ich moลพno zriedenรฝm asi 3โ€‰% roztokom kyseliny octovej, ลกลฅaveฤพovej, fosforeฤnej, chlorovodรญkovej aย inej. Pri tรฝchto prรกcach treba dbaลฅ na dodrลพiavanie pravidiel ochrany zdravia pri prรกci ako aj ochrany ลพivotnรฉho prostredia. Tรกto porucha vzhฤพadom na jej prirodzenรบ povahu nemรดลพe byลฅ predmetom reklamรกcie.

Sekundรกrne vรฝkvety vznikajรบ ako dรดsledok nedokonalรฉho zhutnenia betรณnovej zmesi pri vรฝrobe. Na rozdiel od primรกrnych vรฝkvetov sa prejavujรบ vytvรกranรญm pevnej kryลกtalickej lรกtky na povrchu dlaลพby, ktorรก sa dรก zย povrchu len veฤพmi ลฅaลพko odstrรกniลฅ. Tรกto porucha patrรญ medzi reklamovateฤพnรฉ poruchy.

รšลพitkovรฉ poruchy
Vรคฤลกina รบลพitkovรฝch porรบch dlรกลพdenรฝch povrchov mรก pรดvod vย zlom nรกvrhu rieลกenia aย technolรณgie kladenia, nevhodnom oลกetrovanรญ aย pouลพรญvanรญ plรดch. Dlรกลพdenรก plocha je zo statickej strรกnky pruลพnรก konลกtrukcia, ktorรบ tvoria pevnรฉ dlaลพobnรฉ tvรกrnice aย pruลพnรฉ ลกkรกry vyplnenรฉ sypkรฝm materiรกlom. Posรบdenie vzniknutรฝch porรบch je ฤasto veฤพmi nรกroฤnรฉ, lebo mรดลพu vznikaลฅ ako dรดsledok viacerรฝch vplyvov, ktorรฉ moลพno ฤasto len veฤพmi ลฅaลพko preukรกzaลฅ. Ide naprรญklad oย prekroฤenie navrhovanej dopravnej รบnosnosti, mechanickรฉ odstrรกnenie ลกkรกrovacieho materiรกlu vysรกvanรญm alebo tlakom vody pri รบdrลพbe. Uลพ pri zadรกvanรญ projektu aย odovzdรกvanรญ realizovanรฝch plรดch je preto dรดleลพitรฉ dbaลฅ na presnรฝ opis vlastnostรญ aย zรกsad pouลพรญvania.

รšลพitkovรฉ poruchy mรดลพu vznikaลฅ ako dรดsledok tรฝchto ฤiniteฤพov:

  • zlรฝ nรกvrh rieลกenia skladby konลกtrukcie spevnenej plochy alebo komunikรกcie vzhฤพadom na reรกlnu zรกลฅaลพ plochy (spodnรก stavba, geotextรญlie aย geomreลพe, hrรบbka dlaลพby, kladaฤskรฝ plรกn, nรกvrh odvodnenia, predpรญsanie frakcie kameniva na vytvorenie lรดลพka aย na vypฤบลˆanie ลกkรกr),
  • nekvalitnรก prรกca pri realizรกcii plรดch (rovinnosลฅ plรดch, ลกkรกry medzi dlaลพobnรฝmi tvรกrnicami vย tolerancii 3 aลพ 5โ€‰mm, nedodrลพanie maximรกlnych toleranciรญ jednotlivรฝch vrstiev podloลพia, nedodrลพanie technologickรฝch postupov pri realizรกcii podloลพia, nedostatoฤnรฉ hutnenie),
  • nekvalitnรฉ kamenivo pouลพitรฉ vย telese,
  • nesprรกvna alebo ลพiadna รบdrลพba, prepadnutie jemnej frakcie materiรกlu zo ลกkรกr do hrubลกej frakcie materiรกlu podloลพia,
  • nekvalitnรก dlaลพba,
  • mimoriadne nepredvรญdateฤพnรฉ prรญฤiny.

Zรกver
Vย sรบฤasnosti vย dรดsledku tlaku na niลพลกie ceny stavebnรฝch materiรกlov prevlรกda trend zmenลกovaลฅ hrรบbku dlaลพby. Lepลกiu stabilitu plรดch, aย tรฝm aj ลพivostnosลฅ realizovanรฝch plรดch vลกak moลพno dosiahnuลฅ, na zรกklade skรบsenostรญ zย praxe, pouลพitรญm dlaลพby sย vรคฤลกou hrรบbkou. Predpokladรก sa, ลพe sย najvรคฤลกou pravdepodobnosลฅou sa vย blรญzkej budรบcnosti kvalita dlaลพby pri vรฝrobe zvรฝลกi vย dรดsledku pouลพรญvania novรฝch technolรณgiรญ vรฝroby, aย hlavne predpripravenรฝch vstupnรฝch materiรกlov ako naprรญklad pranรฝch pieskov. Do praxe by mali byลฅ zavedenรฉ technolรณgie cielenรฉho zuลกฤพachลฅovania povrchov dlaลพieb aย penetrรกcia ลกkรกrovacieho materiรกlu. Tie by mali vรฝrazne pomรดcลฅ kย zvรฝลกeniu ลพivotnosti, ako aj kย zlepลกeniu estetickรฉho vzhฤพadu povrchov dlรกลพdenรฝch komunikรกciรญ.

Gabriel Rehรกk
FOTO: Rehak Paving

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly ล peciรกl.

Najฤรญtanejลกie