hydroizolacna clona v opornych pilieroch barokoveho mosta
Galรฉria(8)

Hydroizolaฤnรก clona v opornรฝch pilieroch barokovรฉho mosta

Partneri sekcie:

Na realizรกciu horizontรกlnej hydroizolaฤnej clony vย opornรฝch pilieroch barokovรฉho prรญstupovรฉho mosta do Nitrianskeho hradu sa poฤas jeho rekonลกtrukcie pouลพila dvojkomponentnรก polyuretรกnovรก injekฤnรก ลพivica.

01kocnar big image
07kocnar big image
06kocnar big image
04kocnar big image
02kocnar big image
obr5 big image
hydroizolacna clona v opornych pilieroch barokoveho mosta 6683 big image
Situรกcia pred rekonลกtrukciou
Prรญstupovรฝ most je sรบฤasลฅou areรกlu Nitrianskeho hradu patriaceho do Mestskej pamiatkovej rezervรกcie Nitra. Most predstavuje hlavnรบ dopravnรบ komunikรกciu kย nรกdvoriu hradu. Leลพรญ pred hradbami nad vonkajลกou priekopou vย juhovรฝchodnom predpolรญ hradu aย รบsti k hlavnej vstupnej brรกne vย juhovรฝchodnej kurtine (obr. 1).

ย  ย 
ย Obr. 1 Prรญstupovรฝ most โ€“ pohฤพad zย juhovรฝchodu; situรกcia vย roku 2005 aย vย roku 2012 ย Obr. 2 Podopretie hlavnej klenby dvojpoฤพovou murovanou klenbou

Je dokladom remeselnej zruฤnosti aย odbornosti staviteฤพov vย minulosti aย umeleckรฉho vรฝvoja architektรบry.
Stavba je ako inลพiniersky objekt sรบฤasลฅou komunikaฤnรฉho aย dopravnรฉho systรฉmu. Vย podstate je prieลฅahom mestskej komunikรกcie (Krรกฤพovskรก cesta) cez hradnรฉ nรกmestie kย hradnej brรกne aย na nรกdvorie hradu.
Vlastnรญkom stavby je rรญmskokatolรญcka cirkev, Biskupstvo Nitra. Sprรกvcom nehnuteฤพnosti je Biskupskรฝ รบrad vย Nitre. Predmetnรก stavba je pamiatkovo chrรกnenรก ako nรกrodnรก kultรบrna pamiatka Nitra โ€“ hrad โ€“ most, evidovanรก vย รšstrednom zozname pamiatkovรฉho fondu (รšZPF) pod ฤรญslom 1483/4.12.

Na konลกtrukcii spodnej stavby je vedenรก komunikรกcia sย vozovkou zo ลพulovej dlaลพby. Celkovรก dฤบลพka mostovky je pribliลพne 28 m. Niveleta mostovky mierne stรบpa vย smere pozdฤบลพnej osi od predpolia kย vyรบsteniu pri hradnej brรกne. ล รญrkovรฉ usporiadanie je premenlivรฉ sย minimรกlnou ลกรญrkou vozovky 6,40ย m pri vjazde. Vย smere kย predmostiu sa vozovka kรณnicky rozลกiruje na obe strany aย je ukonฤenรก obojstranne smerovรฝmi oblรบkmi. Mostovka je po stranรกch olemovanรก murovanรฝm parapetom sย hrรบbkou pribliลพne 500 mm. Parapet (balustrรกda) je ukonฤenรฝ plastickรฝm kamennรฝm obkladom aย ฤlenenรฝ kamennรฝmi podstavcami, ktorรฉ pรดvodne niesli sochy svรคtcov aย kamennรฉ vรกzy (sochy svรคtcov aย kamennรฉ vรกzy sa vย rรกmci rekonลกtrukcie nanovo osadili). Podstavce sรบ poloลพenรฉ na vรฝraznej konzolovej rรญmse so spodnรฝm oblรบkovรฝm prechodom do muriva. Fasรกda na ลกtรญtoch aย zรกbradlie boli pรดvodne omietnutรฉ. Boฤnรฉ prieฤelia sรบ formovanรฉ kordรณnovou murovanou rรญmsou vย polohe nad vrcholmi oblรบkov spodnej stavby, konzolovรฝmi rรญmsami, pilastrami zย podstavcov aย lรญniou zย kamennej koruny zรกbradlia.

Nosnรบ konลกtrukciu mosta tvorรญ trojica valenรฝch klenieb. Klenby sรบ umiestnenรฉ na mohutnรฝch murovanรฝch pilieroch so zรกkladmi. Zostรกvajรบce ฤasti mosta, teda prednรฉ aย hornรฉ predpolie, sรบ na nรกsypovom telese medzi opornรฝmi mรบrmi aย zรกkladmi na oboch ลกtรญtoch mosta. Dve klenbovรฉ polia boli vย ฤase pred rekonลกtrukciou podopretรฉ dvojpoฤพovรฝmi murovanรฝmi klenbami, ktorรฉ sa situovali prieฤne vย miestach vrcholov hlavnรฝch klenbovรฝch konลกtrukciรญ (obr. 2). Priestor pod oblรบkmi mosta preลกiel viacerรฝmi prestavbami aย ฤiastoฤne sa vyuลพรญval ako hygienickรฉ zariadenie. ฤฝavรก, juhozรกpadnรก pohฤพadovรก strana sa neupravovala, pรดvodnรฉ mostnรฉ oblรบky boli zreteฤพne zachovanรฉ. Na pravom, severovรฝchodnom prieฤelรญ boli pรดvodnรฉ otvory tvorenรฉ klenbami mostnej konลกtrukcie vymurovanรฉ. Vย dรดsledku tรฝchto stavebnรฝch รบprav sa vลกak naruลกila architektรบra stavby (severovรฝchodnรฝ pohฤพad).

Sanรกcia prรญstupovรฉho mosta bola prvou etapou komplexnej sanรกcie vstupnรฝch objektov na Nitriansky hrad. ฤŽalลกia etapa prรกc na vstupnej brรกne aktuรกlne prebieha.

Architektรบra aย stavebnรฝ vรฝvoj prรญstupovรฉho mosta
Vรฝstavba prรญstupovรฉho mosta sa datuje do obdobia rokov 1750 aลพ 1780. Most je vรฝznamnรฝ bohatou sochรกrskou vรฝzdobou aย predstavuje vzรกcnu sรบฤasลฅ kultรบrnohistorickรฉho dediฤstva, dokladajรบcu barokovรบ prestavbu hradu sย vplyvom umeleckej ลกkoly Rafaela Donnera, predstaviteฤพa barokovรฉho klasicizmu.

Dneลกnรฝ vรฝraz stavby nie je pรดvodnรฝ, vznikol postupnรฝm stavebnรฝm vรฝvojom poฤas existencie objektu. Podฤพa stavebnohistorickรฉho rozboru sรบ na objekte rรกmcovo prezentovanรฉ tieto etapy stavebnรฉho vรฝvoja:

  • pรดvodne trojosovรฝ most vynesenรฝ tromi oblรบkmi bol vybudovanรฝ poฤas barokovej prestavby hradu vย rokoch 1750 aลพ 1780 aย nahradil starลกรญ padacรญ most, ktorรฝ zabezpeฤoval obranu hlavnรฉho vstupu. Pรดvodne most lemoval sรบbor kamennรฝch sรดch zย 80. rokov 18. storoฤia. Sochy boli umiestnenรฉ na boฤnรฝch kamennรฝch podstavcoch vย rรกmci parapetnรฉho muriva. Predstavovali sv. Frantiลกka Xaverskรฉho, sv. Jรกna Nepomuckรฉho, sv. Jรกna Krstiteฤพa aย Pannu Mรกriu. Miesta medzi sochami vypฤบลˆalo spolu ลกesลฅ dekoraฤnรฝch vรกz. Zย pรดvodnรฝch sรดch sa vย ฤase pred aktuรกlnou rekonลกtrukciou na moste nachรกdzala len jedna vย juhozรกpadnom parapete. Socha znรกzorลˆujรบca postavu sv. Jรกna Krstiteฤพa sย barรกnkom pri pravej nohe bola vรฝrazne poลกkodenรก, sย odlomenรฝmi rukami aย so zvetranรฝm povrchom;
  • ฤasovรฉ รบdaje oย mladลกรญch prestavbรกch nie sรบ dostupnรฉ;
  • viacerรฝmi novodobรฝmi zรกsahmi bol priestor pod oblรบkmi trojpoฤพovรฉho mosta upravenรฝ. Dve mostnรฉ polia podopierali prieฤne dvojpoฤพovรฉ murovanรฉ klenby, na severovรฝchodnom prieฤelรญ boli pรดvodnรฉ otvory vytvรกranรฉ klenbami mostnej konลกtrukcie vymurovanรฉ;
  • pravdepodobne zaฤiatkom 60. rokov 20.ย storoฤia bol most pri prรญleลพitosti oslรกv 1ย 110. vรฝroฤia Veฤพkomoravskej rรญลกe aย prรญchodu vierozvestcov Cyrila aย Metoda ฤiastoฤne zrekonลกtruovanรฝ. Podstatou tejto poslednej rekonลกtrukcie bolo vybudovanie novej vozovky zย kamennej dlaลพby vย sรบvislosti sย vykonanรญm rozsiahlejลกej vรฝstavby komunikรกciรญ aย spevnenรฝch plรดch na hradnom kopci. Pravdepodobne sa realizovali aj terรฉnne รบpravy aย drobnรฉ stavebnรฉ รบpravy na moste.

Konลกtrukฤnรฉ rieลกenie objektu, technickรฉ nedostatky
Stavba je postavenรก tradiฤnou technolรณgiou. Nosnรบ ฤasลฅ objektu tvoria zรกklady, mรบry, opornรฉ konลกtrukcie aย murovanรฉ klenby.

Zvislรฉ konลกtrukcie spodnej stavby sรบ murovanรฉ, postavenรฉ zo zmieลกanรฉho tehlovo-kamennรฉho muriva. Klenbovรฉ konลกtrukcie sรบ murovanรฉ zย plnej pรกlenej tehly. Rovnako aj dodatoฤnรฉ podpernรฉ mรบry aย klenby boli murovanรฉ zย plnej pรกlenej tehly. Vรฝplลˆovรฉ konลกtrukcie prieฤok, ฤelรก otvorov aย podobne boli tieลพ murovanรฉ.
Priestor pod mostom bol prevaลพne nespevnenรฝ, bez povrchovej รบpravy. Vย ฤasti podmostia sย hygienickรฝm zariadenรญm bola podlaha betรณnovรก sย keramickou dlaลพbou na povrchu.

Objekt je zaloลพenรฝ ploลกne na zรกkladovรฝch pรกsoch. Zรกklady sรบ pravdepodobne zย kamennรฉho muriva prekladanรฉho tehlou.

Vrchnรบ ฤasลฅ objektu tvorรญ vozovka aย obojยญstrannรฉ zรกbradlie. Deliacou lรญniou spodnej aย hornej stavby je plastickรก murovanรก kordรณnovรก rรญmsa osadenรก obojstranne vย celom pozdฤบลพnom smere tesne nad pรดvodnรฝmi murovanรฝmi oblรบkmi. Poloลพenรก je ฤiastoฤne na konzolรกch aย nesie murovanรฝ parapet hornej stavby.
Koruna plnรฉho murovanรฉho parapetu (plnรก pรกlenรก tehla) je ukonฤenรก plastickรฝm kamennรฝm obkladom. Parapet je ฤlenenรฝ kamennรฝmi podstavcami. Povrch vozovky tvorรญ kamennรก dlaลพba (takzvanรก mestskรก dlaลพba).

Vย podstate vลกetky konลกtrukcie stavby aย aj fasรกdne prvky vykazovali poruchy sย vรฝraznรฝm vplyvom zemnej aย vzduลกnej vlhkosti aย tieลพ statickรฉ poruchy (zmeny vย ลกtruktรบre materiรกlov, trhliny, ลกkรกry aย podobne). Okrem toho bola stavba vย architektonickom aj konลกtrukฤnom rieลกenรญ poruลกenรก nevhodne realizovanou stavebnou รบpravou.

Exteriรฉrovรฉ aj vnรบtornรฉ omietky aย tehlovรฉ murivo boli vลกeobecne poruลกenรฉ trhlinami aย vlhkosลฅou. Vlhkosลฅ stรบpala kapilรกrne od terรฉnu aย zรกkladov aย prenikala aj cez konลกtrukciu vozovky. Nรกsledne sa menili ลกtruktรบra materiรกlov aย fyzikรกlne vlastnosti. Zdrojom vlhkosti je jednoznaฤne atmosfรฉrickรก aย aj zemnรก vlhkosลฅ stรบpajรบca zo zรกkladov, keฤลพe nebola preruลกenรก kapilarita vodorovnou hydroizolรกciou. Omietky muriva boli celoploลกne poruลกenรฉ okrem vlhkosti aj vekom. Vย podstate sa zachovali iba relatรญvne malรฉ ploลกnรฉ fragmenty omietok, murivo bolo obnaลพenรฉ aย vystavenรฉ priamemu pรดsobeniu atmosfรฉrickรฝch vplyvov. To malo za nรกsledok narรบลกanie ลกtruktรบry aย vรคzby muriva, funkcia nosnรฝch, nenosnรฝch aย vรฝplลˆovรฝch prvkov sa znรญลพila. Na stavbe sa zistili lokรกlne poruchy hlavne vย konลกtrukcii zรกbradlia aย vย klenbovรฝch konลกtrukciรกch sย rozpadom ลกtruktรบry aย vรคzieb. ลฝivotnosลฅ muriva bola vลกeobecne obmedzenรก, hrozilo postupnรฉ zhorลกovanie jeho stavu, rozvรญjali sa deformรกcie aย statickรฉ poruchy (trhliny aย ลกkรกry sย hrozbou vzniku lokรกlnych havรกriรญ konลกtrukciรญ). Okrem toho sa poruchy deformaฤnรฉho charakteru zistili aj vย murovanรฝch konลกtrukciรกch stien aย klenieb. Materiรกly boli poruลกenรฉ sรบstavou ลฅahovรฝch trhlรญn sย rozvinutรฝmi ลกkรกrami.

Vย rรกmci podrobnรฉho geodetickรฉho polohopisnรฉho aย vรฝลกkopisnรฉho merania sa zistila deformรกcia vย lรญnii zรกbradlia na severovรฝchodnej strane mosta. Deformรกcia sa zdokumentovala vo vรฝkrese zo zamerania. Prejavovala sa posunom vย kontrolnรฝch bodoch koruny zรกbradlia vย mieste stredovรฝch osรญ kamennรฝch podstavcov. Posun mal rozliฤnรฉ hodnoty aย naznaฤoval celkovรฉ poยญotoฤenie balustrรกdy vย smere prieฤnej osi so stredom otรกฤania pribliลพne na hrane pรดvodnej kordรณnovej rรญmsy.

Technickรฝ stav konลกtrukcie nepriaznivo ovplyvลˆovali vlhkosลฅ aย soli. Vย dรดsledku agresรญvnej ฤinnosti vlhkosti aย chemickรฉho pรดsobenia solรญ sa poruลกila ลกtruktรบra materiรกlov aย vรคzieb, hlavne vย klenbovรฝch konลกtrukciรกch. Rozpadal se nielen mateยญriรกl tehly, ale aj jej vรคzba vรกpennou maltou vย celom profile. Konลกtrukcia bola materiรกlovo degradovanรก, statickรก funkcia obmedzenรก, konลกtrukcia klenby bola na hranici svojej ลพivotnosti.
Prieskum vlhkosti vo vzorkรกch odobratรฝch zย valenรฝch klenieb aย jeho laboratรณrne vyhodnotenie zrealizovalo chemicko-technologickรฉ oddelenie Pamiatkovรฉho รบradu Slovenskej republiky vย Bratislave. Zย vรฝsledkov prieskumu vyplรฝva, ลพe vย odobratรฝch vzorkรกch dosahovala vlhkosลฅ 15,74 %, pH faktor 6 aย nachรกdzal sa vย nich vysokรฝ obsah vodorozpustnรฝch solรญ, najmรค chloridov. Obsah vodorozpustnรฝch chloridovรฝch solรญ presahoval povolenรฉ hodnoty stanovenรฉ rakรบskou normou ร–NORM B 3355-1 pre III.ย kategรณriu konลกtrukcie oย pribliลพne 850 %. Treba konลกtatovaลฅ, ลพe vlhkรฉ aย kyslรฉ prostredie vย rozhodujรบcej miere nepriaznivo ovplyvลˆovalo stavbu.

Za poruchu sa povaลพoval aj stav sochรกrskej vรฝzdoby, zย ktorej bola na moste inลกtalovanรก iba jedna socha. Pรดvodnรฉ sochy sa zย mosta odstrรกnili aย uloลพili vย depozite hradu. Kamennรฉ prvky, zย ktorรฝch je vytvorenรก koruna balustrรกd aย podstavce sรดch, boli tieลพ zvetranรฉ.

Sanรกcia prรญstupovรฉho mosta
Vzhฤพadom na charakter stavby, jej architektonickรฉ stvรกrnenie aย na to, ลพe ide oย objekt pamiatkovรฉho zรกujmu, bolo nevyhnutnรฉ zaujaลฅ kย prestavbe aย rekonลกtrukcii prรญstupovรฉho mosta na hrad vย Nitre citlivรฝ aย zรกroveลˆ zodpovednรฝ postoj. Keฤลพe stavba mala vรกลพne problรฉmy vย celom komplexe sledovanรฝch ukazovateฤพov, bolo technicky vhodnรฉ aย ekonomicky vรฝhodnรฉ realizovaลฅ rekonลกtrukciu komplexne tak, aby sa zachovala stavba podฤพa moลพnosti vย pรดvodnom rozsahu, dispoziฤnom rieลกenรญ aj zรกkladnom tvare. Zรกmerom bolo rekonลกtruovaลฅ pรดvodnรฝ objekt na danej pรดvodnej pรดdorysnej ploche sย pรดvodnou funkciou aย sย novou, vรฝrazne vyลกลกou kvalitou architektonickรฉho stvรกrnenia stavby. Technicky bolo nutnรฉ zabezpeฤiลฅ aj predฤบลพenie ลพivotnosti stavebnej sรบstavy objektu. Zรกkladnou รบlohou prestavby zย hฤพadiska pohฤพadov bolo zachovanie architektonickรฉho ลกtรฝlu aย detailu, vย ktorom je stavba postavenรก. รšlohou bolo odstrรกniลฅ prรญpadnรฉ nevhodnรฉ novotvary bez pouลพitia netradiฤnรฝch, zย historickรฉho hฤพadiska nenรกleลพitรฝch stavebnรฝch konลกtrukciรญ aย materiรกlov.
Tvar aย konลกtrukcia mosta sa zachovali vย pรดvodnรฝch rozmeroch aย sย pรดvodnรฝm vรฝลกkovรฝm, smerovรฝm aย ลกรญrkovรฝm usporiadanรญm. Existujรบce prvky vย pohฤพadoch zostali zachovanรฉ aj po oprave, sย dรดrazom na pouลพitie pรดvodnรฝch prvkov aย motรญvov vย duchu pรดvodnรฉho rieลกenia stavby.

Rieลกenie sanรกcie bolo preto prรญsne รบฤelovรฉ, zameranรฉ na odstrรกnenie porรบch stavby aย uvedenie stavby do nรกleลพitรฉho stavu tak, aby bola schopnรก stavebnej aย technickej prevรกdzky. Stavebnรฝmi รบpravami sa nezmenil objem stavby, jej pรดdorysnรฉ rozmery aniย vรฝลกkovรฉ usporiadanie. Podstatnรฝm spรดsobom sa nezmenil jej vonkajลกรญ vzhฤพad aย nezmenil sa ani รบฤel aย funkฤnรฉ vyuลพitie stavby. Dispoziฤnรฉ rieลกenie sa len vย primeranej miere zmenilo vย zhode so zabezpeฤenรญm pรดvodnรฉho tvaru aย pรดvodnรฉho architektonickรฉho rieลกenia mosta. Technicky sa muselo zabezpeฤiลฅ predฤบลพenie ลพivotnosti stavebnej sรบstavy objektu.

Sanรกciu prรญstupovรฉho mosta realizovala spoloฤnosลฅ JOMAKSTAV, s. r. o., Nitra. Sanรกcia hornej ฤasti stavby spoฤรญvala vย rozobratรญ vozovky aย podkladovรฝch vrstiev po รบroveลˆ murovanรฝch klenieb vย rozsahu klenbovรฝch polรญ. Vย dolnom aย hornom predpolรญ sa odstrรกnili konลกtrukฤnรฉ vrstvy vozovky. Pri rozoberanรญ kamennรฝch prvkov zรกbradlรญ bolo nevyhnutnรฉ braลฅ ohฤพad na to, ลพe pouลพiteฤพnรฉ kusy sa mali opraviลฅ aย nanovo osadiลฅ.
Na opravu podstavcov aย korunu mรบrikov sa pouลพil kameลˆ (zhodnรฝ materiรกl ako pรดvodnรฝ), sฤasti sa reลกtaurovali pรดvodnรฉ podstavce. Na boฤnรฉ kamennรฉ podstavce sa vo finรกle umiestnili kรณpie sรดch aย dekoraฤnรฝch vรกz.

Novรก skladba vozovky aย podkladovรฝch vrstiev je takรกto (zhora nadol): kamennรก dlaลพbovรก kocka vย pieskovom lรดลพku, ลกtrkopiesok stabilizovanรฝ cementom, vรฝstuลพovรก geomreลพa, technickรก geotextรญlia, hydroizolaฤnรก fรณlia, technickรก geotextรญlia, tesnenรฉ nรกsypovรฉ teleso modelovanรฉ do spรกdu vozovky โ€“ tesniaca รญlovรก vrstva (minimรกlna hrรบbka รญlovรฉho tesnenia 250 mm) (obr. 3). Plรกลˆ รญlovรฉho nรกsypu sa upravila posypom zo ลกtrku sย frakciou 0 aลพ 25 mm. Primeranรก pozornosลฅ sa vย projektovej aj realizaฤnej fรกze venovala odvodneniu vozovky.

Pri sanรกcii nosnรฝch konลกtrukciรญ stavby sa hlavnรฝ dรดraz klรกdol na klenbovรฉ oblรบky. Vย zmysle zรกverov stavebnotechnickรฉho prieskumu sa murovanรฉ klenby nachรกdzali vย havarijnom stave. Rieลกenie preto bolo zรกsadnรฉ aย konลกtrukcie sa museli vย potrebnom rozsahu prebudovaลฅ. Obyฤajnรก reprofilรกcia tehlovej vรคzby sa javila ako nedostatoฤnรก, technicky ju (vzhฤพadom na hrรบbku klenby 600 mm) nebolo moลพnรฉ metรณdou per partรฉs zvlรกdnuลฅ. Prรญpadnรฉ parciรกlne chemickรฉ oลกetrenie povrchov materiรกlov vย klenbe by vzhฤพadom na vysokรฝ stupeลˆ vlhkosti, pH aย vysokรฝ obsah solรญ nebolo รบฤinnรฉ. Prestavba (premurovanie) klenieb jednoznaฤne predstavovala jedinรฉ optimรกlne rieลกenie. Okrem inรฉho prebudovanie klenieb umoลพnilo obnoviลฅ pรดvodnรฝ tvar mostnรฝch oblรบkov. Pomocnรฉ, dodatoฤnรฉ, prieฤne murovanรฉ podpery sย oblรบkmi sa demontovali. Po sanรกcii sa ponechala pรดvodnรก nosnรก konลกtrukcia trojpoฤพovรฉho mosta sย tromi oblรบkmi bez novodobรฝch prvkov.

Postup odstraลˆovania pรดvodnej konลกtrukcie klenieb podrobne sledovali vลกetci รบฤastnรญci vรฝstavby (investor, projektant, realizaฤnรก spoloฤnosลฅ, zรกstupcovia pamiatkovรฉho รบradu). Odstrรกnenie vrstiev vozovky aย nรกsypu (ฤo umoลพnilo prรญstup vzduchu kย tehlovรฉmu murivu klenieb zย hornej strany) spรดsobilo drobenie aย aลพ รบplnรฝ rozpad jednotlivรฝch tehรกl. Uvedenรฝ stav len potvrdil informรกcie zรญskanรฉ zย rozboru vzoriek muriva klenieb, ktorรฝ sa realizoval poฤas prรญpravnรฝch prรกc. Spontรกnny rozpad muriva klenieb neumoลพลˆoval ฤalej pokraฤovaลฅ vย ich plรกnovanom postupnom rozoberanรญ po ฤastiach. Na zรกklade zรกverov zย kontrolnรฉho dลˆa (za รบฤasti vลกetkรฝch zainteresovanรฝch strรกn) sa prijalo rozhodnutie pristรบpiลฅ ku kontinuรกlnemu rozobratiu klenbovรฉho muriva.
Klenby sa nanovo premurovali sย pouลพitรญm vybranรฝch tehรกl aย vรกpennรฉho spojiva (obr. 4). Sย ohฤพadom na vysokรบ kvalitu realizaฤnรฝch prรกc ostali nateraz tehlovรฉ klenby (aย aj zรกbradlia) bez omietok. Bola by ลกkoda prekryลฅ dรดkaz vysokej remeselnej fundovanosti aย zruฤnosti sรบฤasnรฝch majstrov.


Obr. 4 Pohฤพad na dokonฤenรบ nosnรบ konลกtrukciu mosta

Aplikรกcia horizontรกlnej hydroizolaฤnej clony
Na murive zachovanom vย pรดvodnom stave (boฤnรฉ opory aย piliere) sa vykonali sanaฤnรฉ opatrenia proti zemnej aย povrchovej vlhkosti. Proti vzlรญnaniu kapilรกrnej vlhkosti sa vย pilieroch aย oporรกch realizovala horizontรกlna hydroizolaฤnรก clona. Dodatoฤnรก hydroizolรกcia sa vyhotovila sย vyuลพitรญm technolรณgie tlakovej injektรกลพe zmieลกanรฉho muriva dvojzloลพkovou polyuretรกnovou ลพivicou ยญCarboPur WF. CarboPur WF je veฤพmi rรฝchlo reagujรบca dvojzloลพkovรก polyuretรกnovรก injekฤnรก ลพivica. Je urฤenรก na spevลˆovanie hornรญn, zemรญn aย stavebnรฝch konลกtrukciรญ aย utesลˆovanie priesakov vรดd aย plynov. Je vhodnรก na sanรกciu (utesnenie aย aj spevnenie) starรฝch kamennรฝch, tehlovรฝch aย zmieลกanรฝch murรญv โ€“ hradbovรฝch aย hradnรฝch, klenieb, mostnรฝch pilierov, opornรฝch mรบrov, ostenรญ priepustov aย tunelov aย podobne. Izolaฤnรก clona sa vytvorila prostrednรญctvom tlakovej injektรกลพe cez sieลฅ vrtov sย priemerom 14 mm, ktorรฉ pokrรฝvali injektovanรบ plochu tak, aby sa zabezpeฤila penetrรกcia injekฤnej ลพivice vย celom priereze (obr. 5). Veฤพkou vรฝhodou technolรณgie je skutoฤnosลฅ, ลพe sanaฤnรฝ zรกsah je len veฤพmi ลฅaลพko (prรญpadne vรดbec) rozpoznateฤพnรฝ. Subdodรกvateฤพom prรกc na hydroizolaฤnej clone bola spoloฤnosลฅ Latner, s. r. o., Trenฤรญn.

Na povrch stien opรดr aย pilierov pod รบrovลˆou terรฉnu sa aplikovala vodonepriepustnรก omietka.
Terรฉn pod mostom aย vย okolรญ sa vย zmysle projektu upravil aย urovnal sย prieฤnym aย pozdฤบลพnym spรกdom, povrchovรก voda sa odvรกdza do kanalizรกcie.

Obr. 5 Schรฉma vytvorenia horizontรกlnej hydroizolaฤnej clony

Obr. 6 Prรญstupovรฝ most โ€“ pohฤพad zย juhu; situรกยญcia vย roku 2006 aย vย roku 2012 Obr. 7 Prรญstupovรฝ most po ukonฤenรญ rekonลกtrukcie

Zรกver
Po takmer ลกiestich rokoch od zaฤatia prรญpravnรฝch prรกc na sanรกcii prรญstupovรฉho mosta do Nitrianskeho hradu sa podarilo novo zrekonลกtruovanรฝ objekt koncom minulรฉho roka odovzdaลฅ do uลพรญvania. Komplikovanosลฅ prรญpravy, samotnej realizรกcie aย kvalita sanaฤnรฝch prรกc zaraฤujรบ most medzi pamiatky, ktorรฝm sa dostalo pozornosti primeranej ich vรฝznamu. Snaha vลกetkรฝch zainteresovanรฝch viedla kย ohฤพaduplnej obnove diela, ktorรก reลกpektovala historickรฉ danosti aย pรดvodnรฝ architektonickรฝ koncept. Estetickรก kvalita objektu urฤite prinesie รบลพitok aย poteลกenie ลกirokej verejnosti (obr. 6 aย 7).

TEXT: Ing. Peter Arpรกลก, Ing. Peter Kocnรกr
FOTO: Ing. Peter Arpรกลก

Ing. Peter Arpรกลก je majiteฤพom spoloฤnosti PPAM โ€“ projektovo-inลพinierska kancelรกria, Nitra. Je autorizovanรฝm stavebnรฝm inลพinierom pre oblasti statika stavieb aย stavebnรฉ konลกtrukcie. Je autorom projektu rekonลกtrukcie vstupnรฉho mosta do Nitrianskeho hradu.

Ing. Peter Kocnรกr je pracovnรญkom spoloฤnosti Minova Bohemia, s. r. o., organizaฤnรก zloลพka, ลฝilina, aย pรดsobรญ na pozรญcii vedรบceho organizaฤnej zloลพky.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly.

Najฤรญtanejลกie