Krytiny plochých striech
Prvým krokom ku kvalitnej streche je prvotriedny materiál, ďalším bezchybná realizácia. Mávnuť rukou nad malými chybičkami krásy môže neskôr vyjsť veľmi draho. Kontrola je opodstatnená vždy a všade.
Kvalitu dodávaných materiálov treba kontrolovať už od začiatku, t. j. počas dodávky na stavbu, samozrejme, vizuálne a s malými technickými pomôckami. Napríklad, ak rozvinieme na budúci strešný plášť asfaltový modifikovaný pás a nájdeme na ňom výrazne deformovaný okraj po celej jeho dĺžke, kde prichádza k jeho stenčeniu (foto č. 1), potom taký pás nespĺňa základné požiadavky na kvalitu, ihneď ho musíme reklamovať a požadovať náhradu. Ak pri roztiahnutí asfaltového modifikovaného pásu (s nosnou vložkou z hliníkovej fólie) objavíme pri nižších teplotách (do +5 °C) na jeho spodnej strane trhliny až k nosnej vložke, pás ani vtedy nespĺňa základné kvalitatívne požiadavky a mali by sme ho ihneď reklamovať a požadovať náhradu.
Odtlačky topánok
Vysvetlenie by sme mohli žiadať aj od dodávateľov fólie z PVC. Napríklad vtedy, ak meraním zistíme, že nemá požadovanú hrúbku, a to ani po započítaní mínusovej tolerancie. Len na okraj, v našej kancelárii meriame hrúbky fólie z PVC už niekoľko desaťročí a ešte sme nezachytili deklarovanú hrúbku materiálu v plusových hodnotách. To je kontrola pred zabudovaním. Po zabudovaní sa uskutočňuje vizuálna kontrola, ako aj kontrola prostredníctvom prieniku skúšobnej ihly do spojov. Ak ihla preniká do spoja fólie z PVC, tak hovoríme o nekvalitnom spoji. To platí aj pri spoji asfaltového modifikovaného pásu. Spoj zbavený akéhokoľvek plameňa v záveternej lište je spojom nenataveným (foto č. 2). Asfaltový modifikovaný pás môže byť aj pretavený (zahrievaný horákmi na príliš vysokú teplotu), na pásoch sa často dajú nájsť i stopy obuvi. Zašpachtľované spoje (foto č. 3) sú príkladom toho, ako remeselníci, ktorí zhotovovali tieto ploché strechy, nezvládli novú technológiu natavenia asfaltových modifikovaných pásov a odviedli veľmi nekvalitnú prácu. Čo je však najdôležitejšie, zničili kvalitný materiál.
Premena fasády objektu podľa súčasných energetických a architektonických štandardov.
Vylepšená tepelná izolácia objektu vďaka použitiu izolačných panelov s hrúbkou 140 mm a hliníkových profilov s kvalitnými tepelnoizolačnými vlastnosťami
Tradičné plnivo
Samozrejme, existujú aj iné situácie. Remeselník sa napríklad môže pýtať: „Prečo sa mi jeden pás darí ľahko nataviť, má pritom krásnu čiernu lesklú farbu, asfalt sa vzorovo preťahuje a druhý pás zahrievam, zahrievam, až sa mi zrazu takmer rozleje? Prečo sa ďalší pás správa pri spojení (natavení) tak, že namiesto krásnej čiernej farby vidím čiernosivú, akúsi mazľavú ľahko rozpojiteľnú alebo rôsolovitú zmes?“ Podobné problémy sú aj so spojmi fólií z PVC. Odpovede na podobné otázky nebývajú jednoduché, ale predsa existujú a musia prísť od odbornej obce. Tieto chyby sú totiž opäť otázkou kvality základnej hmoty. Výrobcovia sa čoraz viac snažia (a to pod tlakom znižovania cien) o čo najväčšie možné a, samozrejme, najlacnejšie riešenie nových asfaltových hmôt. Pri asfaltových hmotách je dovolené množstvo plniva až 50 % (ideálny stav tvorí 15 – 30 %). Pri väčšom percente plniva by sme už nemohli hovoriť o asfaltových pásoch. Vo všetkých normách sa píše, že ide o hmotnostné percento. Z toho vyplýva čiastočný záver, že ak sa namiesto tradičného plniva (bridlicová múčka, čadičová múčka alebo vápencová múčka) použije elektrárenský popolček, ktorý má objemovú hmotnosť asi o 25 % menšiu ako tradičné plnivá, tak sa môže stať, že jeho absolútne množstvo bude väčšie a problém je na svete – asfaltový pás sa nedá poriadne nataviť (foto č. 4).
Pôvodná fasáda umožňovala vetranie iba úzkymi výklopnými oknami.
Trhliny
Podobný problém nastane, keď sa do základnej hmoty fólie z PVC pridá vyššie percento plniva, ako je priemer. Vtedy sa spoj nedá nataviť a rukou ho možno odlepovať. Ako veľký problém sa v ostatných šiestich rokoch prejavuje stekavosť asfaltových modifikovaných pásov. Začiatok stekania sa dá identifikovať rôzne, napríklad už päť rokov po montáži (foto č. 5). Stav po dvanástich rokoch je už na hranici úplnej degradácie asfaltového modifikovaného pásu (foto č. 6). Odborná verejnosť tejto chybe na vodorovnej ploche asfaltových modifikovaných pásov hovorí „krokodíling“. Aj tieto chyby majú svoje zdôvodnenie v zníženej kvalite výroby. Niektorí výrobcovia majú problémy s fóliou z PVC, kde dochádza k veľkej migrácii zmäkčovadiel. Tá sa následne prejavuje vytváraním lúčovitých trhlín na fólii. Tieto chyby sú ťažšie dokázateľné, pomôže iba infračervená spektrometria, a to za predpokladu, že je k dispozícii pôvodný materiál, ktorý nebol vystavený prirodzenému starnutiu.
Pľuzgiere na asfalte
Ako posledné varovanie týkajúce sa asfaltových modifikovaných pásov predkladáme najrozšírenejšiu chybu materiálu – pľuzgierikovanie vo veľkom rozsahu. Tu však treba povedať, že vznik pľuzgierikov môže ovplyvniť aj práca remeselníka, a to vtedy, keď na spoje asfaltových modifikovaných pásov použije pokrývačskú špachtľu, ktorou odhalí nosnú vložku pásu. Tento druh pľuzgierika vzniká na takto opracovaných okrajoch pásov a postupne preniká do plochy pásov. Ak však spoje asfaltových modifikovaných pásov nie sú špachtľované a aj tak vznikajú pľuzgieriky, potom ide o chybu pri výrobe, a to z dôvodu nedostatočného vysušenia nosnej vložky a následného uzavretia vlhkého vzduchu medzi penetrovanou vložkou a povrchom. Pľuzgieriky prejavujú vždy na hornej časti hrúbky asfaltového modifikovaného pásu, t. j. v často od nosnej vložky k hornému okraju. Postup tvorby pľuzgierikov je rôzny. Ide o nepretržitý proces, ktorý nezadržateľne ničí celý asfaltový modifikovaný pás, a to v horizonte niekoľkých rokov (a nie desiatok rokov tak, ako je deklarovaná životnosť). V našej expertnej a znaleckej kancelárii sme objavili pľuzgieriky v prípade dvoch susediacich asfaltových modifikovaných pásov po troch mesiacoch od ich montáže do strešnej skladby. Čo sa deje s asfaltovým modifikovaným pásom, ktorý bol tzv. zasiahnutý pľuzgierikmi vo veľkom, je znázornené na fotografii č. 7 – výrez asfaltového modifikovaného pásu, určeného na skúšku tesnosti, kde sú viditeľné už prasknuté pľuzgieriky. Výsledok skúšky vodotesnosti od autorizovanej osoby: ešte pred dosiahnutím skúšobného tlaku je zreteľne vidieť zafarbený papier (foto č. 8). Z asfaltového modifikovaného pásu sa stal materiál, ktorý úplne prepúšťa vodu.
Stručný prehľad najčastejších chýb materiálov povlakových hydroizolácií a popis realizačných nedostatkov by pokojne mohol pokračovať prakticky pri všetkých druhoch strešných krytín, skladbách striech a ich montáži. Na stavebných trhoch Českej aj Slovenskej republiky je situácia totožná. Stretávame sa s rovnakými problémami, ktoré, žiaľ, prichádzajú z Európskej únie a jej niekedy aj nezmyselných predpisov a noriem.
Ing. Antonín Parys je autorizovaným inžinierom na pozemné stavby, súdnym znalcom v odbore stavebníctva so zameraním na hydroizolácie, strechy a strešné krytiny. Tejto špecializácii sa venuje 25 rokov a v stavebníctve pôsobí od roku 1971. |
TEXT: Ing. Antonín Parys
Foto: Ing. Antonín Parys
Článok bol uverejnený v časopise ASB.