Kvalita materiรกlov na plochรฉ strechy
Povlakovรฉ krytiny na plochรฉ strechy sa nemรดลพu pochvรกliลฅ storoฤnou histรณriou (aj keฤ prรญrodnรฝ asfalt sa prvรฝkrรกt pouลพil na plochรฝch strechรกch dรกvno pred Kristom vย Babylonskej rรญลกi โ vo visutรฝch zรกhradรกch krรกฤพovnej Semiramis) ako krytiny na ลกikmรฉ strechy, napriek tomu vลกak predstavujรบ vย sรบฤasnosti jeden zย tradiฤnรฝch materiรกlov.
Starลกia generรกcia odbornรญkov na hydroizolรกcie mala to ลกลฅastie, ลพe veฤพmi ฤasto stรกla pri vzniku jednotlivรฝch materiรกlov aย rovnako mรดลพe od zaฤiatku 90. rokov minulรฉho storoฤia sledovaลฅ nรกstup novรฝch materiรกlov povlakovรฝch krytรญn. Sรบฤasลฅou vรฝvoja jednotlivรฝch materiรกlov bol aj vรฝvoj novรฝch technologickรฝch postupov. Vลกetky poznatky zย vรฝvoja sa usporiadali do vykonรกvacรญch predpisov โ noriem. Fungovalo to do prvej polovice 90. rokov, keฤ sa zaฤalo rozsiahle zavรกdzanie novรฝch hydroizolaฤnรฝch materiรกlov do stavieb. Do roku 1990 sa vย odbornej literatรบre pรญsalo oย desiatkach hydroizolaฤnรฝch materiรกlov, dnes moลพno hovoriลฅ oย tisรญcoch. Poznaลฅ vลกetky novรฉ hydroizolaฤnรฉ materiรกly je pre jednรฉho ฤloveka takmer nemoลพnรฉ aย ovlรกdanie vลกetkรฝch technolรณgiรญ spracovania aย zabudovania tรฝchto materiรกlov je pravdepodobne vylรบฤenรฉ. Zaฤiatok 90. rokov minulรฉho storoฤia vลกak znamenal aj zaฤiatok konca pรดvodnej ฤeskoslovenskej normotvorby. ฤeskoslovenskรฉ normy totiลพ zrozumiteฤพne hovorili aj oย tom, ako danรฝ materiรกl uchopiลฅ aย zabudovaลฅ do prรญsluลกnej vrstvy. Remeselnรญk sa tak jednoducho dozvedel, ฤo aย predovลกetkรฝm ako treba spracovรกvaลฅ.Zavรกdzanรญm novรฝch noriem EN aย STN sa situรกcia radikรกlne zmenila. Existujรบ normy, ktorรฉ hovoria jednoznaฤne โlen oย prรญsluลกnom vรฝrobkuโ alebo oย tom, akรฝ postup sa pouลพรญva na testovanie danรฉho vรฝrobku vย akreditovanรฝch laboratรณriรกch. Mnoลพstvo vรฝrobnรฝch noriem obsahuje vย predhovore zรกkladnรบ informรกciu: โVรฝrobok sa skรบลกa na vลกetky parametre, nezabudovanรฝ do konลกtrukcie.โ Remeselnรญk dรกva dielu architekta alebo projektanta skutoฤnรบ podobu tรฝm, ลพe pouลพije novรฝ vรฝrobok, ktorรฝ svojimi vlastnosลฅami vyhovuje normatรญvnym poลพiadavkรกm, ฤo potvrdzuje vydanรฝ certifikรกt. ฤo vลกak sย tรฝm, keฤ sa remeselnรญkovi pracuje sย danรฝm vรฝrobkom horลกie alebo ho nemรดลพe kvalitne zabudovaลฅ? Hlavnรฝm problรฉmom sรบ pravdepodobne peniaze. Vย sรบฤasnosti sa vytvรกra tlak na efektivitu vรฝroby aย vรฝrobnรฝch nรกkladov, vย dรดsledku ฤoho โลกikovnรญโ vรฝrobcovia hฤพadajรบ spรดsoby, ako znรญลพiลฅ nรกklady aย zรกroveล dosiahnuลฅ vyลกลกรญ zisk. Praktickรฉ skรบsenosti so zabudovanรญm niektorรฝch novรฝch typov asfaltovanรฝch modifikovanรฝch pรกsov do streลกnej konลกtrukcie sรบ rozliฤnรฉ. Na ฤeskoslovenskรฝ trh priลกli po roku 1990 firmy, ktorรฉ deklarovali ลพivotnosลฅ vรฝrobkov dlhลกiu ako 30 rokov. Neubehlo vลกak viac ako pรคลฅ rokov aย uลพ sa zaฤali objavovaลฅ prvรฉ nรกznaky problรฉmov โ zmraลกลฅovanie nosnej vloลพky na bรกze polyesteru. Poฤas niekoฤพkรฝch ฤalลกรญch rokov to bola jedinรก porucha โ samozrejme, odhliadnuc od nedostatkov realizรกcie. Pozornosลฅ sa sรบstredila na inรฉ typy povlakovรฝch krytรญn aย dobrรฝm terฤom kritiky sa stali fรณlie na bรกze PVC aย ich zmraลกลฅovanie, krehnutie fรณliรญ po migrรกcii zmรคkฤovadiel ฤi รบฤinky aktรญvneho uhlia (obr. 1 aย 2).
Obr. 1ย Migrรกcia zmรคkฤovadiel a tvrdรก krytina
Obr. 2ย รฤinky aktรญvneho uhlia
Postupne sa zaฤali prejavovaลฅ novรฉ typy porรบch asfaltovanรฝch modifikovanรฝch pรกsov โ pฤพuzgieriky aย stekanie asfaltovanรฝch pรกsov na zvislรฝch plochรกch (vย naลกom archรญve mรกm kย dispozรญcii fotku uลพ zย roku 2003, pozn. autora), ลกikmรฝch iย vodorovnรฝch plochรกch. Medzitรฝm rรกstol tlak na vรฝslednรบ cenu vรฝrobkov, vย dรดsledku ฤoho sa zvyลกoval poฤet striech, na ktorรฝch sa prejavovali danรฉ poruchy. Zย hฤพadiska ลกtatistiky sa tieto problรฉmy zaฤali zovลกeobecลovaลฅ do takej miery, ลพe dnes by sme pravdepodobne naลกli len prekvapivo mรกlo vรฝrobcov, ktorรฝch by sa netรฝkali. รplne novรฝm fenomรฉnom sa stรกva nemoลพnosลฅ dobrรฉho natavenia ฤi zhotovenia pevnรฉho vzรกjomnรฉho spoja dvoch pรกsov. Ide oย neschopnosลฅ remeselnรญka? ลฝiaฤพ, nie je to vลพdy tak, aj keฤ znalci sa sย nekvalitnou prรกcou remeselnรญka stretรกvajรบ stรกle. Nie za vลกetko vลกak mรดลพe remeselnรญk, preto im treba naฤรบvaลฅ. Postupne sa zaฤรญnajรบ pรฝtaลฅ, preฤo jeden pรกs natavia ฤพahko, mรก krรกsnu ฤiernu lesklรบ farbu aย asfalt sa pekne preลฅahuje aย inรฝ pรกs zase musia toฤพko zahrievaลฅ, aลพ sa zrazu takmer rozleje? Preฤo sa ฤalลกรญ pรกs sprรกva pri spojenรญ โ natavenรญ tak, ลพe zย krรกsnej ฤiernej farby je farba ฤiernosivรก, zmes je mazฤพavรก aย ฤพahko rozpojiteฤพnรก alebo rรดsolovitรก? Zรกkladnou otรกzkou tak ostรกva, ako sa tomu brรกniลฅ. Odpoveฤ nie je jednoduchรก. Podmienky pre zvรฝลกenie kvality zabudovanรฝch vรฝrobkov determinujรบ dohody krajรญn Eร.
Zmraลกลฅovanie asfaltovanรฝch pรกsov
Zmraลกtenie asfaltovanรฝch modifikovanรฝch pรกsov predstavuje dlhoroฤnรฝ problรฉm aย pozornosลฅ mu venovalo uลพ mnoลพstvo odbornรญkov, aย to aj napriek tomu, ลพe sa tรฝkal len jednรฉho typu nosnej vloลพky na bรกze polyesteru. Podstatou vysvetlenia tohto javu je, ลพe ide oย moลพnรฉ dotvarovanie nosnej vloลพky zย polyesteru teplotnรฝm ลกokom, ktorรฉmu bola vystavenรก pri penetrรกcii horรบceho asfaltu, aย ลกok sa obnovil po natavenรญ na strechu. Rozmerovรก stรกlosลฅ asfaltovanรฝch pรกsov sa skรบลกa vย sรบlade sย STN EN 1107-1. Ide oย skรบลกobnรบ normu, ktorรก sa nevzลฅahuje na hydroizolaฤnรฉ systรฉmy zloลพenรฉ zย tรฝchto vรฝrobkov aย zabudovanรฉ do stavieb. Dรดleลพitรฝm poznatkom je vyjadrenie, ลพe vย prรญpade zistenรฝch vรฝsledkov ide oย MLV (manufacturยดsย limiting value โ medznรบ hodnotu stanovenรบ vรฝrobcom). Vรฝsledkom je, ลพe na trhu sย asfaltovanรฝmi pรกsmi sa mรดลพu objaviลฅ vรฝrobky so zmraลกtenรญm aลพ 0,6 %. Zย toho vyplรฝva, ลพe pri rozliฤnรฝch dฤบลพkach asfaltovanรฝch pรกsov mรดลพe byลฅ zmraลกtenie vย rozpรคtรญ od 3 do 6 cm (vย prรญpade pรกsu sย dฤบลพkou 5ย m) aย zย hฤพadiska vรฝroby je vลกetko vย รบplnom poriadku (obr.โฏ3). Nadvรคzujรบca vรฝrobkovรก norma STN EN 13707: 2010 (Hydroizolaฤnรฉ pรกsy aย fรณlie. Asfaltovanรฉ pรกsy sย nosnou vloลพkou na hydroizolรกciu striech. Definรญcie aย charakteristiky (Konsolidovanรฝ text)) sa vo svojich ฤlรกnkoch oย rozmerovej stรกlosti odvolรกva na predchรกdzajรบcu normu. Pre tรฝch, ktorรญ eลกte nemali moลพnosลฅ navลกtรญviลฅ vรฝrobลu asfaltovanรฝch pรกsov, pripรกjam krรกtke vysvetlenie. Vรฝroba asfaltovanรฝch pรกsov je kontinuรกlna. Ide oย nepretrลพitรฝ proces odvรญjania nosnej vloลพky, jej penetrรกciu asfaltom, nasleduje nanesenie asfaltovej vrstvy, prรญpadne hrubozrnnรฉho posypu so zavalcovanรญm aย napokon vย poslednej fรกze po postupnom ochladzovanรญ sa vykonรกva delenie na prรญsluลกnรบ dฤบลพku. Produktivitu prรกce moลพno zvรฝลกiลฅ zrรฝchlenรญm procesu vรฝroby. Tรฝm sa, samozrejme, na nosnรบ vloลพku vyvรญja vรคฤลกรญ ลฅah aย deformรกcia, ochladzovanie je rรฝchlejลกie. Dรดleลพitรฝm faktorom, ktorรฝ ovplyvลuje jej kvalitu, je aj kvalita pouลพitej nosnej vloลพky aย jej prรญpadnรก kontrola. ฤalลกรญm dรดvodom zmraลกtenia nosnej vloลพky mรดลพe byลฅ nรกvin do rolky aย jej dlhodobรฉ skladovanie. Jednou zo zรกkladnรฝch podmienok riadneho zabudovania materiรกlu je roztiahnutie asfaltovanรฉho pรกsu izolatรฉrom, ktorรฝ ho vย takejto forme nechรก urฤitรฝ ฤas leลพaลฅ.
Obr. 3ย Zmraลกtenie asfaltovanรฉho pรกsu
Stekavosลฅ
Stekavosลฅ aย stanovenie odolnosti proti stekaniu pri zvรฝลกenej teplote je predmetom STN EN 1110. Opรคลฅ ide oย skรบลกobnรบ normu, ktorรก upravuje skรบลกanie nezabudovanรฉho vรฝrobku. Nadvรคzujรบca vรฝrobkovรก norma STN EN 13707 sa rovnako vo svojich ฤlรกnkoch oย odolnosti proti stekavosti asfaltovej krycej hmoty odvolรกva na uvedenรบ normu. Dรดleลพitรฉ je aj oznaฤenie vรฝslednรฉho MLV. Stekavosลฅ asfaltovej krycej hmoty je maximรกlna vzdialenosลฅ medzi spodnรฝm okrajom znaฤky 1 aย znaฤky 2 na hornom aย spodnom povrchu skรบลกobnรฉho telesa vย dรดsledku posunu asfaltovej krycej hmoty. Aj vย tomto prรญpade treba vychรกdzaลฅ zo zรกkladnรฝch รบdajov vรฝrobcu prรญsluลกnรฉho asfaltovanรฉho pรกsu, ktorรฝ vo vลกeobecnej rovine uvรกdza zรกkladnรบ odolnosลฅ od +100ย ยฐC aย viac (stรกle ide len oย modifikovanรฉ asfaltovanรฉ pรกsy). Na zรกklade niekoฤพkoroฤnรฝch meranรญ pri teplotรกch vzduchu +38ย ยฐC bola maximรกlna teplota povrchu asfaltovanรฉho pรกsu na รบrovni +83ย ยฐC. Podฤพa tohto รบdaju by vo vลกeobecnej rovine pri deklarรกcii vรฝrobcu nemal uvedenรฝ problรฉm vรดbec vzniknรบลฅ. Opak je vลกak pravda. Niektorรฉ zย porรบch vidieลฅ na obr. 4 aลพ 7. Podiel zavinenia remeselnรญkom je vylรบฤenรฝ.
Obr. 4ย Stekanie asfaltu na ลกikmej streche
Obr. 5ย Stekanie asfaltu na zvislej konลกtrukcii svetlรญka
Obr. 6ย Stekanie asfaltu na vodorovnej ploche
Obr. 7ย Stekanie asfaltu na vodorovnej ploche, vรฝsledkom ktorรฉho je diera
Pฤพuzgiere
Sย pฤพuzgierikmi na asfaltovanรฝch pรกsoch sa vรคฤลกina zย nรกs urฤite nestretรกva po prvรฝkrรกt. Aj na stanovenie viditeฤพnรฝch chรฝb asfaltovanรฝch pรกsov existuje norma STN EN 1850-1: 2001 (Hydroizolaฤnรฉ pรกsy aย fรณlie. Stanovenie viditeฤพnรฝch chรฝb. ฤasลฅ 1: Asfaltovรฉ pรกsy na hydroizolรกciu striech). Tu treba citovaลฅ ฤlรกnok 6 Skรบลกobnรฝ postup: โVyrรกbanรก rolka asfaltovanรฉho pรกsu sa poloลพรญ na rovnรบ plochu aย opatrne sa rozvinie. Na hornom povrchu pรกsu sa okom dรดkladne hฤพadajรบ pฤพuzgiere, trhliny, otvory aย lysiny alebo inรฉ zjavnรฉ chyby. Pรกs sa potom opatrne otoฤรญ aย spodnรฝ povrch sa preverรญ rovnakรฝm spรดsobom.โ Ak sa ลพiadne pฤพuzgieriky nezistia, asfaltovanรฝ pรกs moลพno zabudovaลฅ do streลกnej konลกtrukcie ako finรกlnu vrstvu. Uplynie rok-dva aย zistรญme, ลพe sa na povrchu vytvorilo veฤพkรฉ mnoลพstvo pฤพuzgierikov, aย zaฤne sa hฤพadaลฅ vysvetlenie. Ak sa asfalt na zle natavenom alebo ลกpachtฤพovanom spoji prelรญna sย nosnou vloลพkou, moลพno hovoriลฅ oย pฤพuzgierikoch, ktorรฉ sa ลกรญria vย smere od spoja do stredu asfaltovanรฉho pรกsu. Ak sa vลกak pฤพuzgieriky objavujรบ vย strede asfaltovanรฉho pรกsu aย โputujรบโ na jeho okraj, ide oย zavinenie remeselnรญkom? Nie. Tento problรฉm vznikol vinou nedostatoฤnรฉho vysuลกenia nosnej vloลพky poฤas vรฝroby โ zrejme pri zrรฝchlenรญ vรฝrobnรฉho procesu. Preukazovanie vรฝrobnej chyby je vลกak zloลพitรฉ. Vย praxi sa dokonca vyskytol prรญpad, keฤ sa pฤพuzgieriky zaฤali vรฝrazne tvoriลฅ do 3 mesiacov od zabudovania asfaltovanรฉho pรกsu do streลกnej konลกtrukcie (obr. 8 aย 9).
Obr. 8ย Pฤพuzgieriky na asfaltovanom pรกse po troch mesiacoch
Obr. 9ย Pฤพuzgieriky na asfaltovanom pรกse
Natavovanie
Skรบmanie prรกce remeselnรญka, preฤo sa mu jeden pรกs natavuje lepลกie ako druhรฝ, je รบplne zbytoฤnรฉ, pretoลพe bez dรดkladnรฉho rozboru asfaltu sa nikam nedostaneme. Veฤพkรบ ฤasลฅ asfaltovej zmesi tvoria plnivรก (zvyฤajne ide oย desiatky percent, optimรกlne zloลพenie je 15 aลพ 30 %, maximรกlne 50 %). Tu majรบ vรฝrobcovia opรคลฅ prรญleลพitosลฅ vรฝslednรบ zmes โfinanฤne vylepลกiลฅโ. Namieste je otรกzka ako. Odpoveฤ na ลu by mohla byลฅ: ฤo sa kontroluje zย listinnรฝch podkladov vรฝrobcu? Predsa hmotnostnรฝ percentuรกlny podiel danรฉho materiรกlu. Mnoลพstvo plniva sa uลพ nekontroluje. Plniva sย niลพลกou objemovou hmotnosลฅou tak moลพno pridaลฅ viac ako plniva sย vyลกลกou objemovou hmotnosลฅou. Medzi zรกkladnรฉ plnivo sa zaraฤuje vรกpencovรก, ฤadiฤovรก alebo bridlicovรก mรบฤka aย ako รบplne novรฉ plnivo sa pouลพรญva elektrรกrenskรฝ popolฤek. Ten mรก pribliลพne oย 25 % niลพลกiu objemovรบ hmotnosลฅ ako tradiฤnรฉ plnivรก, aย preto ho mรดลพe byลฅ vย asfaltovej zmesi viac. Od toho potom zรกvisรญ vรฝslednรฉ sprรกvanie sa asfaltovej zmesi pri dosiahnutรญ maximรกlneho povolenรฉho hmotnostnรฉho percenta. Vรฝsledkom je problematickรก spracovateฤพnosลฅ pri natavovanรญ. Niลพลกia cena odpadovรฉho materiรกlu โ elektrรกrenskรฉho popolฤeka โ vย porovnanรญ sย tradiฤnรฝmi plnivami je zrejmรก. Prvรฉ pokusy oย nahradenie plniva sรบ znรกme uลพ zo 60. rokov minulรฉho storoฤia, keฤ sa do horรบceho asfaltu zamieลกal popolฤek. Asfaltovanรฉ pรกsy na strechรกch po urฤitom ฤase โzvodnateliโ aย do streลกnej konลกtrukcie zaฤalo zatekaลฅ (obr. 10 aย 11).
Obr. 10ย Voฤพne rozpojiteฤพnรฝ spoj asfaltovanรฉho pรกsu pre vysokรฝ obsah plniva
Obr. 11ย Rรดsolovitรฝ asfalt pre vysokรฝ obsah plniva
Do mรณdy prichรกdza aj technolรณgia natavenia asfaltovanรฉho pรกsu vย dvoch stupลoch, priฤom mรกlokto hovorรญ oย jej rizikรกch. Vย prvom stupni sa natavรญ pribliลพne 800 aลพ 900 mm ลกรญrky asfaltovanรฉho pรกsu aย vย druhom stupni sa po ochladnutรญ pรกsu natavuje jeho zvyลกnรก ฤasลฅ. Tรฝm sa dosiahne presnรฝ nรกvalok aย zย estetickรฉho hฤพadiska sรบ pรกsy uhladenรฉ. Uลพ menej pozornosti sa vลกak venuje tomu, ลพe samotnรฉ natavenie po celej dฤบลพke je vo vodorovnej polohe, vyskytujรบ sa zรกhyby โ izolatรฉrska prรกca totiลพ nie je oย pridrลพanรญ pravรญtka aย roviny. Pri nedokonalom natavenรญ pozdฤบลพne nenatavenรฉ ฤasti asfaltovanรฉho pรกsu vytvรกrajรบ pozdฤบลพny kanรกlik, ktorรฝ je spolu sย vodou prรญฤinou rozliฤnรฝch problรฉmov (obr. 12 aย 13).
Obr. 12ย Vznik pozdฤบลพneho kanรกlika v spoji asfaltovanรฝch pรกsov pri natavenรญ v dvoch stupลoch
Obr. 13ย Porucha asfaltovanรฉho pรกsu po natavenรญ v dvoch pruhoch
TEXT: Ing. Antonรญn Parys
FOTO: archรญv autora
Ing. Antonรญn Parys je sรบdnym znalcom vย oblasti hydroizolรกciรญ aย fyziky stavieb, striech aย streลกnรฝch krytรญn.
Literatรบra
1.ย ย ย STN EN 13707: 2010: Hydroizolaฤnรฉ pรกsy aย fรณlie. Asfaltovanรฉ pรกsy sย nosnou vloลพkou na hydroizolรกciu striech. Definรญcie aย charakteristiky (Konsolidovanรฝ text).
2.ย ย ย STN EN 1850-1: 2001: Hydroizolaฤnรฉ pรกsy aย fรณlie. Stanovenie viditeฤพnรฝch chรฝb. ฤasลฅ 1: Asfaltovรฉ pรกsy na hydroizolรกciu striech.
3.ย ย ย STN EN 1170-1: 2001: Hydroizolaฤnรฉ pรกsy aย fรณlie. ฤasลฅ 1: Asfaltovรฉ pรกsy na hydroizolรกciu striech. Stanovenie rozmerovej stรกlosti.
4.ย ย ย STN EN 1110: 2011: Hydroizolaฤnรฉ pรกsy aย fรณlie. Asfaltovรฉ pรกsy na hydroizolรกciu striech. Stanovenie odolnosti proti teฤeniu pri zvรฝลกenej teplote.
Tento ฤlรกnok vyลกiel v ฤasopise Stavebnรฉ Materiรกly.