kvalita materialov na ploche strechy
Galรฉria(15)

Kvalita materiรกlov na plochรฉ strechy

Partneri sekcie:

Povlakovรฉ krytiny na plochรฉ strechy sa nemรดลพu pochvรกliลฅ storoฤnou histรณriou (aj keฤ prรญrodnรฝ asfalt sa prvรฝkrรกt pouลพil na plochรฝch strechรกch dรกvno pred Kristom vย Babylonskej rรญลกi โ€“ vo visutรฝch zรกhradรกch krรกฤพovnej Semiramis) ako krytiny na ลกikmรฉ strechy, napriek tomu vลกak predstavujรบ vย sรบฤasnosti jeden zย tradiฤnรฝch materiรกlov.

01parys big image
07parys big image
13parys big image
12parys big image
11parys big image
10parys big image
09parys big image
08parys big image
Starลกia generรกcia odbornรญkov na hydroizolรกcie mala to ลกลฅastie, ลพe veฤพmi ฤasto stรกla pri vzniku jednotlivรฝch materiรกlov aย rovnako mรดลพe od zaฤiatku 90. rokov minulรฉho storoฤia sledovaลฅ nรกstup novรฝch materiรกlov povlakovรฝch krytรญn. Sรบฤasลฅou vรฝvoja jednotlivรฝch materiรกlov bol aj vรฝvoj novรฝch technologickรฝch postupov. Vลกetky poznatky zย vรฝvoja sa usporiadali do vykonรกvacรญch predpisov โ€“ noriem. Fungovalo to do prvej polovice 90. rokov, keฤ sa zaฤalo rozsiahle zavรกdzanie novรฝch hydroizolaฤnรฝch materiรกlov do stavieb. Do roku 1990 sa vย odbornej literatรบre pรญsalo oย desiatkach hydroizolaฤnรฝch materiรกlov, dnes moลพno hovoriลฅ oย tisรญcoch. Poznaลฅ vลกetky novรฉ hydroizolaฤnรฉ materiรกly je pre jednรฉho ฤloveka takmer nemoลพnรฉ aย ovlรกdanie vลกetkรฝch technolรณgiรญ spracovania aย zabudovania tรฝchto materiรกlov je pravdepodobne vylรบฤenรฉ. Zaฤiatok 90. rokov minulรฉho storoฤia vลกak znamenal aj zaฤiatok konca pรดvodnej ฤeskoslovenskej normotvorby. ฤŒeskoslovenskรฉ normy totiลพ zrozumiteฤพne hovorili aj oย tom, ako danรฝ materiรกl uchopiลฅ aย zabudovaลฅ do prรญsluลกnej vrstvy. Remeselnรญk sa tak jednoducho dozvedel, ฤo aย predovลกetkรฝm ako treba spracovรกvaลฅ.
Zavรกdzanรญm novรฝch noriem EN aย STN sa situรกcia radikรกlne zmenila. Existujรบ normy, ktorรฉ hovoria jednoznaฤne โ€žlen oย prรญsluลกnom vรฝrobkuโ€œ alebo oย tom, akรฝ postup sa pouลพรญva na testovanie danรฉho vรฝrobku vย akreditovanรฝch laboratรณriรกch. Mnoลพstvo vรฝrobnรฝch noriem obsahuje vย predhovore zรกkladnรบ informรกciu: โ€žVรฝrobok sa skรบลกa na vลกetky parametre, nezabudovanรฝ do konลกtrukcie.โ€œ Remeselnรญk dรกva dielu architekta alebo projektanta skutoฤnรบ podobu tรฝm, ลพe pouลพije novรฝ vรฝrobok, ktorรฝ svojimi vlastnosลฅami vyhovuje normatรญvnym poลพiadavkรกm, ฤo potvrdzuje vydanรฝ certifikรกt. ฤŒo vลกak sย tรฝm, keฤ sa remeselnรญkovi pracuje sย danรฝm vรฝrobkom horลกie alebo ho nemรดลพe kvalitne zabudovaลฅ? Hlavnรฝm problรฉmom sรบ pravdepodobne peniaze. Vย sรบฤasnosti sa vytvรกra tlak na efektivitu vรฝroby aย vรฝrobnรฝch nรกkladov, vย dรดsledku ฤoho โ€žลกikovnรญโ€œ vรฝrobcovia hฤพadajรบ spรดsoby, ako znรญลพiลฅ nรกklady aย zรกroveลˆ dosiahnuลฅ vyลกลกรญ zisk. Praktickรฉ skรบsenosti so zabudovanรญm niektorรฝch novรฝch typov asfaltovanรฝch modifikovanรฝch pรกsov do streลกnej konลกtrukcie sรบ rozliฤnรฉ. Na ฤeskoslovenskรฝ trh priลกli po roku 1990 firmy, ktorรฉ deklarovali ลพivotnosลฅ vรฝrobkov dlhลกiu ako 30 rokov. Neubehlo vลกak viac ako pรคลฅ rokov aย uลพ sa zaฤali objavovaลฅ prvรฉ nรกznaky problรฉmov โ€“ zmraลกลฅovanie nosnej vloลพky na bรกze polyesteru. Poฤas niekoฤพkรฝch ฤalลกรญch rokov to bola jedinรก porucha โ€“ samozrejme, odhliadnuc od nedostatkov realizรกcie. Pozornosลฅ sa sรบstredila na inรฉ typy povlakovรฝch krytรญn aย dobrรฝm terฤom kritiky sa stali fรณlie na bรกze PVC aย ich zmraลกลฅovanie, krehnutie fรณliรญ po migrรกcii zmรคkฤovadiel ฤi รบฤinky aktรญvneho uhlia (obr. 1 aย 2).


Obr. 1ย  Migrรกcia zmรคkฤovadiel a tvrdรก krytina


Obr. 2ย  รšฤinky aktรญvneho uhlia

Postupne sa zaฤali prejavovaลฅ novรฉ typy porรบch asfaltovanรฝch modifikovanรฝch pรกsov โ€“ pฤพuzgieriky aย stekanie asfaltovanรฝch pรกsov na zvislรฝch plochรกch (vย naลกom archรญve mรกm kย dispozรญcii fotku uลพ zย roku 2003, pozn. autora), ลกikmรฝch iย vodorovnรฝch plochรกch. Medzitรฝm rรกstol tlak na vรฝslednรบ cenu vรฝrobkov, vย dรดsledku ฤoho sa zvyลกoval poฤet striech, na ktorรฝch sa prejavovali danรฉ poruchy. Zย hฤพadiska ลกtatistiky sa tieto problรฉmy zaฤali zovลกeobecลˆovaลฅ do takej miery, ลพe dnes by sme pravdepodobne naลกli len prekvapivo mรกlo vรฝrobcov, ktorรฝch by sa netรฝkali. รšplne novรฝm fenomรฉnom sa stรกva nemoลพnosลฅ dobrรฉho natavenia ฤi zhotovenia pevnรฉho vzรกjomnรฉho spoja dvoch pรกsov. Ide oย neschopnosลฅ remeselnรญka? ลฝiaฤพ, nie je to vลพdy tak, aj keฤ znalci sa sย nekvalitnou prรกcou remeselnรญka stretรกvajรบ stรกle. Nie za vลกetko vลกak mรดลพe remeselnรญk, preto im treba naฤรบvaลฅ. Postupne sa zaฤรญnajรบ pรฝtaลฅ, preฤo jeden pรกs natavia ฤพahko, mรก krรกsnu ฤiernu lesklรบ farbu aย asfalt sa pekne preลฅahuje aย inรฝ pรกs zase musia toฤพko zahrievaลฅ, aลพ sa zrazu takmer rozleje? Preฤo sa ฤalลกรญ pรกs sprรกva pri spojenรญ โ€“ natavenรญ tak, ลพe zย krรกsnej ฤiernej farby je farba ฤiernosivรก, zmes je mazฤพavรก aย ฤพahko rozpojiteฤพnรก alebo rรดsolovitรก? Zรกkladnou otรกzkou tak ostรกva, ako sa tomu brรกniลฅ. Odpoveฤ nie je jednoduchรก. Podmienky pre zvรฝลกenie kvality zabudovanรฝch vรฝrobkov determinujรบ dohody krajรญn Eรš.

Zmraลกลฅovanie asfaltovanรฝch pรกsov
Zmraลกtenie asfaltovanรฝch modifikovanรฝch pรกsov predstavuje dlhoroฤnรฝ problรฉm aย pozornosลฅ mu venovalo uลพ mnoลพstvo odbornรญkov, aย to aj napriek tomu, ลพe sa tรฝkal len jednรฉho typu nosnej vloลพky na bรกze polyesteru. Podstatou vysvetlenia tohto javu je, ลพe ide oย moลพnรฉ dotvarovanie nosnej vloลพky zย polyesteru teplotnรฝm ลกokom, ktorรฉmu bola vystavenรก pri penetrรกcii horรบceho asfaltu, aย ลกok sa obnovil po natavenรญ na strechu. Rozmerovรก stรกlosลฅ asfaltovanรฝch pรกsov sa skรบลกa vย sรบlade sย STN EN 1107-1. Ide oย skรบลกobnรบ normu, ktorรก sa nevzลฅahuje na hydroizolaฤnรฉ systรฉmy zloลพenรฉ zย tรฝchto vรฝrobkov aย zabudovanรฉ do stavieb. Dรดleลพitรฝm poznatkom je vyjadrenie, ลพe vย prรญpade zistenรฝch vรฝsledkov ide oย MLV (manufacturยดsย limiting value โ€“ medznรบ hodnotu stanovenรบ vรฝrobcom). Vรฝsledkom je, ลพe na trhu sย asfaltovanรฝmi pรกsmi sa mรดลพu objaviลฅ vรฝrobky so zmraลกtenรญm aลพ 0,6 %. Zย toho vyplรฝva, ลพe pri rozliฤnรฝch dฤบลพkach asfaltovanรฝch pรกsov mรดลพe byลฅ zmraลกtenie vย rozpรคtรญ od 3 do 6 cm (vย prรญpade pรกsu sย dฤบลพkou 5ย m) aย zย hฤพadiska vรฝroby je vลกetko vย รบplnom poriadku (obr.โ€ฏ3). Nadvรคzujรบca vรฝrobkovรก norma STN EN 13707: 2010 (Hydroizolaฤnรฉ pรกsy aย fรณlie. Asfaltovanรฉ pรกsy sย nosnou vloลพkou na hydroizolรกciu striech. Definรญcie aย charakteristiky (Konsolidovanรฝ text)) sa vo svojich ฤlรกnkoch oย rozmerovej stรกlosti odvolรกva na predchรกdzajรบcu normu. Pre tรฝch, ktorรญ eลกte nemali moลพnosลฅ navลกtรญviลฅ vรฝrobลˆu asfaltovanรฝch pรกsov, pripรกjam krรกtke vysvetlenie. Vรฝroba asfaltovanรฝch pรกsov je kontinuรกlna. Ide oย nepretrลพitรฝ proces odvรญjania nosnej vloลพky, jej penetrรกciu asfaltom, nasleduje nanesenie asfaltovej vrstvy, prรญpadne hrubozrnnรฉho posypu so zavalcovanรญm aย napokon vย poslednej fรกze po postupnom ochladzovanรญ sa vykonรกva delenie na prรญsluลกnรบ dฤบลพku. Produktivitu prรกce moลพno zvรฝลกiลฅ zrรฝchlenรญm procesu vรฝroby. Tรฝm sa, samozrejme, na nosnรบ vloลพku vyvรญja vรคฤลกรญ ลฅah aย deformรกcia, ochladzovanie je rรฝchlejลกie. Dรดleลพitรฝm faktorom, ktorรฝ ovplyvลˆuje jej kvalitu, je aj kvalita pouลพitej nosnej vloลพky aย jej prรญpadnรก kontrola. ฤŽalลกรญm dรดvodom zmraลกtenia nosnej vloลพky mรดลพe byลฅ nรกvin do rolky aย jej dlhodobรฉ skladovanie. Jednou zo zรกkladnรฝch podmienok riadneho zabudovania materiรกlu je roztiahnutie asfaltovanรฉho pรกsu izolatรฉrom, ktorรฝ ho vย takejto forme nechรก urฤitรฝ ฤas leลพaลฅ.


Obr. 3ย  Zmraลกtenie asfaltovanรฉho pรกsu

Stekavosลฅ
Stekavosลฅ aย stanovenie odolnosti proti stekaniu pri zvรฝลกenej teplote je predmetom STN EN 1110. Opรคลฅ ide oย skรบลกobnรบ normu, ktorรก upravuje skรบลกanie nezabudovanรฉho vรฝrobku. Nadvรคzujรบca vรฝrobkovรก norma STN EN 13707 sa rovnako vo svojich ฤlรกnkoch oย odolnosti proti stekavosti asfaltovej krycej hmoty odvolรกva na uvedenรบ normu. Dรดleลพitรฉ je aj oznaฤenie vรฝslednรฉho MLV. Stekavosลฅ asfaltovej krycej hmoty je maximรกlna vzdialenosลฅ medzi spodnรฝm okrajom znaฤky 1 aย znaฤky 2 na hornom aย spodnom povrchu skรบลกobnรฉho telesa vย dรดsledku posunu asfaltovej krycej hmoty. Aj vย tomto prรญpade treba vychรกdzaลฅ zo zรกkladnรฝch รบdajov vรฝrobcu prรญsluลกnรฉho asfaltovanรฉho pรกsu, ktorรฝ vo vลกeobecnej rovine uvรกdza zรกkladnรบ odolnosลฅ od +100ย ยฐC aย viac (stรกle ide len oย modifikovanรฉ asfaltovanรฉ pรกsy). Na zรกklade niekoฤพkoroฤnรฝch meranรญ pri teplotรกch vzduchu +38ย ยฐC bola maximรกlna teplota povrchu asfaltovanรฉho pรกsu na รบrovni +83ย ยฐC. Podฤพa tohto รบdaju by vo vลกeobecnej rovine pri deklarรกcii vรฝrobcu nemal uvedenรฝ problรฉm vรดbec vzniknรบลฅ. Opak je vลกak pravda. Niektorรฉ zย porรบch vidieลฅ na obr. 4 aลพ 7. Podiel zavinenia remeselnรญkom je vylรบฤenรฝ.


Obr. 4ย  Stekanie asfaltu na ลกikmej streche


Obr. 5ย  Stekanie asfaltu na zvislej konลกtrukcii svetlรญka


Obr. 6ย  Stekanie asfaltu na vodorovnej ploche


Obr. 7ย  Stekanie asfaltu na vodorovnej ploche, vรฝsledkom ktorรฉho je diera

Pฤพuzgiere
Sย pฤพuzgierikmi na asfaltovanรฝch pรกsoch sa vรคฤลกina zย nรกs urฤite nestretรกva po prvรฝkrรกt. Aj na stanovenie viditeฤพnรฝch chรฝb asfaltovanรฝch pรกsov existuje norma STN EN 1850-1: 2001 (Hydroizolaฤnรฉ pรกsy aย fรณlie. Stanovenie viditeฤพnรฝch chรฝb. ฤŒasลฅ 1: Asfaltovรฉ pรกsy na hydroizolรกciu striech). Tu treba citovaลฅ ฤlรกnok 6 Skรบลกobnรฝ postup: โ€žVyrรกbanรก rolka asfaltovanรฉho pรกsu sa poloลพรญ na rovnรบ plochu aย opatrne sa rozvinie. Na hornom povrchu pรกsu sa okom dรดkladne hฤพadajรบ pฤพuzgiere, trhliny, otvory aย lysiny alebo inรฉ zjavnรฉ chyby. Pรกs sa potom opatrne otoฤรญ aย spodnรฝ povrch sa preverรญ rovnakรฝm spรดsobom.โ€œ Ak sa ลพiadne pฤพuzgieriky nezistia, asfaltovanรฝ pรกs moลพno zabudovaลฅ do streลกnej konลกtrukcie ako finรกlnu vrstvu. Uplynie rok-dva aย zistรญme, ลพe sa na povrchu vytvorilo veฤพkรฉ mnoลพstvo pฤพuzgierikov, aย zaฤne sa hฤพadaลฅ vysvetlenie. Ak sa asfalt na zle natavenom alebo ลกpachtฤพovanom spoji prelรญna sย nosnou vloลพkou, moลพno hovoriลฅ oย pฤพuzgierikoch, ktorรฉ sa ลกรญria vย smere od spoja do stredu asfaltovanรฉho pรกsu. Ak sa vลกak pฤพuzgieriky objavujรบ vย strede asfaltovanรฉho pรกsu aย โ€žputujรบโ€œ na jeho okraj, ide oย zavinenie remeselnรญkom? Nie. Tento problรฉm vznikol vinou nedostatoฤnรฉho vysuลกenia nosnej vloลพky poฤas vรฝroby โ€“ zrejme pri zrรฝchlenรญ vรฝrobnรฉho procesu. Preukazovanie vรฝrobnej chyby je vลกak zloลพitรฉ. Vย praxi sa dokonca vyskytol prรญpad, keฤ sa pฤพuzgieriky zaฤali vรฝrazne tvoriลฅ do 3 mesiacov od zabudovania asfaltovanรฉho pรกsu do streลกnej konลกtrukcie (obr. 8 aย 9).


Obr. 8ย  Pฤพuzgieriky na asfaltovanom pรกse po troch mesiacoch


Obr. 9ย  Pฤพuzgieriky na asfaltovanom pรกse

Natavovanie
Skรบmanie prรกce remeselnรญka, preฤo sa mu jeden pรกs natavuje lepลกie ako druhรฝ, je รบplne zbytoฤnรฉ, pretoลพe bez dรดkladnรฉho rozboru asfaltu sa nikam nedostaneme. Veฤพkรบ ฤasลฅ asfaltovej zmesi tvoria plnivรก (zvyฤajne ide oย desiatky percent, optimรกlne zloลพenie je 15 aลพ 30 %, maximรกlne 50 %). Tu majรบ vรฝrobcovia opรคลฅ prรญleลพitosลฅ vรฝslednรบ zmes โ€žfinanฤne vylepลกiลฅโ€œ. Namieste je otรกzka ako. Odpoveฤ na ลˆu by mohla byลฅ: ฤŒo sa kontroluje zย listinnรฝch podkladov vรฝrobcu? Predsa hmotnostnรฝ percentuรกlny podiel danรฉho materiรกlu. Mnoลพstvo plniva sa uลพ nekontroluje. Plniva sย niลพลกou objemovou hmotnosลฅou tak moลพno pridaลฅ viac ako plniva sย vyลกลกou objemovou hmotnosลฅou. Medzi zรกkladnรฉ plnivo sa zaraฤuje vรกpencovรก, ฤadiฤovรก alebo bridlicovรก mรบฤka aย ako รบplne novรฉ plnivo sa pouลพรญva elektrรกrenskรฝ popolฤek. Ten mรก pribliลพne oย 25 % niลพลกiu objemovรบ hmotnosลฅ ako tradiฤnรฉ plnivรก, aย preto ho mรดลพe byลฅ vย asfaltovej zmesi viac. Od toho potom zรกvisรญ vรฝslednรฉ sprรกvanie sa asfaltovej zmesi pri dosiahnutรญ maximรกlneho povolenรฉho hmotnostnรฉho percenta. Vรฝsledkom je problematickรก spracovateฤพnosลฅ pri natavovanรญ. Niลพลกia cena odpadovรฉho materiรกlu โ€“ elektrรกrenskรฉho popolฤeka โ€“ vย porovnanรญ sย tradiฤnรฝmi plnivami je zrejmรก. Prvรฉ pokusy oย nahradenie plniva sรบ znรกme uลพ zo 60. rokov minulรฉho storoฤia, keฤ sa do horรบceho asfaltu zamieลกal popolฤek. Asfaltovanรฉ pรกsy na strechรกch po urฤitom ฤase โ€žzvodnateliโ€œ aย do streลกnej konลกtrukcie zaฤalo zatekaลฅ (obr. 10 aย 11).


Obr. 10ย  Voฤพne rozpojiteฤพnรฝ spoj asfaltovanรฉho pรกsu pre vysokรฝ obsah plniva


Obr. 11ย  Rรดsolovitรฝ asfalt pre vysokรฝ obsah plniva

Do mรณdy prichรกdza aj technolรณgia natavenia asfaltovanรฉho pรกsu vย dvoch stupลˆoch, priฤom mรกlokto hovorรญ oย jej rizikรกch. Vย prvom stupni sa natavรญ pribliลพne 800 aลพ 900 mm ลกรญrky asfaltovanรฉho pรกsu aย vย druhom stupni sa po ochladnutรญ pรกsu natavuje jeho zvyลกnรก ฤasลฅ. Tรฝm sa dosiahne presnรฝ nรกvalok aย zย estetickรฉho hฤพadiska sรบ pรกsy uhladenรฉ. Uลพ menej pozornosti sa vลกak venuje tomu, ลพe samotnรฉ natavenie po celej dฤบลพke je vo vodorovnej polohe, vyskytujรบ sa zรกhyby โ€“ izolatรฉrska prรกca totiลพ nie je oย pridrลพanรญ pravรญtka aย roviny. Pri nedokonalom natavenรญ pozdฤบลพne nenatavenรฉ ฤasti asfaltovanรฉho pรกsu vytvรกrajรบ pozdฤบลพny kanรกlik, ktorรฝ je spolu sย vodou prรญฤinou rozliฤnรฝch problรฉmov (obr. 12 aย 13).


Obr. 12ย  Vznik pozdฤบลพneho kanรกlika v spoji asfaltovanรฝch pรกsov pri natavenรญ v dvoch stupลˆoch


Obr. 13ย  Porucha asfaltovanรฉho pรกsu po natavenรญ v dvoch pruhoch

TEXT: Ing. Antonรญn Parys
FOTO: archรญv autora

Ing. Antonรญn Parys je sรบdnym znalcom vย oblasti hydroizolรกciรญ aย fyziky stavieb, striech aย streลกnรฝch krytรญn.

Literatรบra
1.ย ย ย  STN EN 13707: 2010: Hydroizolaฤnรฉ pรกsy aย fรณlie. Asfaltovanรฉ pรกsy sย nosnou vloลพkou na hydroizolรกciu striech. Definรญcie aย charakteristiky (Konsolidovanรฝ text).
2.ย ย ย  STN EN 1850-1: 2001: Hydroizolaฤnรฉ pรกsy aย fรณlie. Stanovenie viditeฤพnรฝch chรฝb. ฤŒasลฅ 1: Asfaltovรฉ pรกsy na hydroizolรกciu striech.
3.ย ย ย  STN EN 1170-1: 2001: Hydroizolaฤnรฉ pรกsy aย fรณlie. ฤŒasลฅ 1: Asfaltovรฉ pรกsy na hydroizolรกciu striech. Stanovenie rozmerovej stรกlosti.
4.ย ย ย  STN EN 1110: 2011: Hydroizolaฤnรฉ pรกsy aย fรณlie. Asfaltovรฉ pรกsy na hydroizolรกciu striech. Stanovenie odolnosti proti teฤeniu pri zvรฝลกenej teplote.

Tento ฤlรกnok vyลกiel v ฤasopise Stavebnรฉ Materiรกly.

Najฤรญtanejลกie