Malรก trilรณgia veฤพkorozponovรฝch konลกtrukciรญ
Galรฉria(12)

Malรก trilรณgia veฤพkorozponovรฝch konลกtrukciรญ

Partneri sekcie:

Rieลกenia atypickรฝch veฤพkorozponovรฝch konลกtrukciรญ nebรฝvajรบ na dennom poriadku, preto kย nim treba pristupovaลฅ veฤพmi individuรกlne. Pri ich realizรกcii sa pouลพรญvajรบ na mieru vyrobenรฉ prefabrikovanรฉ diely, zloลพitรฉ transportnรฉ manรฉvre ฤi odliลกnรฉ stavebnรฉ postupy, ktorรฉ treba vopred detailne premyslieลฅ. Pritom montรกลพ mรดลพe niekedy trvaลฅ paradoxne oveฤพa kratลกia neลพ samotnรก prรญprava. Presvedฤรญme sa oย tom pri prehliadke troch aktuรกlnych stavebnรฝch diel, dvoch prรญkladov zo Slovenska aย jednรฉho zo susednรฉho Rakรบska.

Zastropenie kinosรกl
Pri realizรกcii multifunkฤnรฉho komplexu ยญEurovea bolo jednou zย dรดleลพitรฝch รบloh ยญzastropenie kinosรกl so svetlรฝm rozponom 22,3 m. Stropnรก konลกtrukcia mala preniesลฅ zaลฅaลพenie skladbami plochej strechy, klimatizaฤnรฝch jednotiek. Mala takisto zohฤพadniลฅ poลพadovanรฉ prestupy na odvod dymu aย vzduchotechnickรฉ potrubia. Zย poลพiarnotechnickรฉho hฤพadiska bolo treba dodrลพaลฅ poลพiadavku poลพiarnej odolnosti REIย 90. Zastropenie objektu kina sa realizovalo veฤพkorozponovรฝmi stropnรฝmi panelmi VSD, priฤom na prefabrikรกty sa pouลพil betรณn triedy C60/70. Celkovรก hrรบbka nosnej konลกtrukcie je 50 cm. Stropnรฉ panely sa vย dฤบลพke 15โ€‰cm uloลพili na krรกtke konzoly, ktorรฉ vychรกdzali zย nosnรฝch stien.

Zย poลพiarnotechnickรฉho hฤพadiska sa musela dodrลพaลฅ poลพiadavka na prestup pre odvod dymu. Rieลกil sa pomocou dvojice oceฤพovรฝch delta nosnรญkov. Stropnรก konลกtrukcia sa medzi oceฤพovรฝmi nosnรญkmi doplnila filigrรกnovรฝmi doskami. Oceฤพovรก konลกtrukcia tieลพ spฤบลˆala poลพiadavku poลพiarnej odolnosti REI 90 bez akรฝchkoฤพvek dodatoฤnรฝch รบprav. Oceฤพovรฉ nosnรญky sa nadimenzovali tak, aby nedoลกlo kย rozdielnym priehybom takto zmieลกanej konลกtrukcie. Celkovรฝ priehyb stropnej konลกtrukcie bol 43,3 mm. Maximรกlny priehyb, ktorรฝ stanovuje norma pre stropnรฉ konลกtrukcie, je l/250, ฤo predstavuje 89,2 mm.

Postup montรกลพe sa navrhol tak, aby sa dodrลพala podmienka rovnakรฉho priehybu. Najprv sa osadila oceฤพovรก konลกtrukcia, na ktorรบ sa uloลพili filigrรกnovรฉ dosky. Nakoniec sa klรกdli stropnรฉ panely. Oceฤพovรก konลกtrukยญcia mala nadvรฝลกenie, aby sa po uloลพenรญ na miesto aย montรกลพi filigrรกnovรฝch dosiek vyrovnal priehyb oceฤพovej konลกtrukcie priehybu stropnรฝch panelov. Po zmonolitnenรญ doลกlo kย spriahnutiu oboch konลกtrukciรญ.

Veฤพkรฝm orieลกkom bola aj samotnรก montรกลพ, pretoลพe vรฝลกka objektu je 35โ€‰m, maximรกlne vyloลพenie vลกak predstavovalo 40 m. Tiaลพ panelov sa rovnala 17,1โ€‰t, samotnรฉ montรกลพne vahadlo spolu sย klieลกtinami vรกลพilo 4,5 t. Na tento รบฤel sa preto pouลพil 500-tonovรฝ ลพeriav. Jeden cyklus poloลพenia panelu trval 13 minรบt. Samotnรก doprava sa organizovala tak, ลพe vย 30-minรบtovรฝch intervaloch prichรกdzala na stavbu nadrozmernรก sรบprava sย celkovou hmotnosลฅou 50ย t. Vฤaka precรญzne zorganizovanej doprave aย bezproblรฉmovej montรกลพi bola stropnรก konลกtrukcia veฤพkosti 1ย 734 m2 upevnenรก za 41 pracovnรฝch hodรญn. Montรกลพnu skupinu pritom tvorili 4 montรกลพnici aย stropnรฉ panely boli hneฤ po ukonฤenรญ kladenia nosnรฉ. Stavebnรก skupina zaliala vence aย styฤnรฉ ลกkรกry panelov, na ฤo bolo potrebnรฝch 45 m3 betรณnu.

Pouลพitรญm predpรคtรฝch stropnรฝch panelov VSD doลกlo kย รบspore konลกtrukฤnej vรฝลกky objektu. Vznikla rovnรก stropnรก konลกtrukcia, na ktorรบ sa pripevnili potrebnรฉ rozvody TZB aย zvukovรฝ podhฤพad.

Veฤพkorozponovรก konลกtrukcia sย nadstavbou
Vย ฤalลกom prรญpade sa rieลกilo prekrytie haly logistickรฉho centra vย Ivanke pri Dunaji. Problรฉm spoฤรญval najmรค vย tom, ลพe nad ลกirokรฝm rozponom sa mali nachรกdzaลฅ eลกte administratรญvne aย prevรกdzkovรฉ priestory aย konลกtrukcia strechy.

Zastropenie haly so svetlรฝm rozponom 23,56โ€‰m sa rieลกilo predpรคtรฝmi I-nosnรญkmi sย prevรญsajรบcimi koncami, ktorรฝch dฤบลพka sa rovnala 3,7 m. Tieto nosnรญky sa uloลพili vย osovej vzdialenosti 8,1 m. Vรฝลกka podlaลพia predstavovala 6 m. Stropnรก konลกtrukcia sa vytvorila zย predpรคtรฝch panelov VSD. Takto zvolenรก stropnรก konลกtrukcia nepotrebovala podstojkovanie aย zรกroveลˆ vรฝrazne redukovala vlastnรบ tiaลพ zastropenia. Do I-nosnรญkov sa pomocou skrutkovรฝch spojov votkli stฤบpy, na ktorรฉ sa kฤบbovo uloลพil nosnรฝ raster strechy.

Na nosnรญky sa takisto uloลพili filigrรกnovรฉ steny, ktorรฉ zabezpeฤujรบ horizontรกlnu tuhosลฅ konลกtrukcie strechy. Prievlaky sย celkovou dฤบลพkou 27,11โ€‰m majรบ vรฝลกku 1,6โ€‰m aย hmotnosลฅ 48,75 t. Na vyhotovenie prievlakov sa pouลพil betรณn triedy C40/50. Predpรคtie nosnรญkov sa realizovalo 34 predpรญnacรญmi lanami. Celkovรฉ vnesenรฉ predpรคtie predstavovalo neuveriteฤพnรฝch 482,8 t. Montรกลพ prebehla za pomoci ลพeriavu s nosnosลฅou 160ย t. Po uloลพenรญ I-nosnรญkov vo dvoch osiach sa realizovala poklรกdka stropnรฝch panelov. Po dokonฤenรญ stropnej konลกtrukcie nasledovala montรกลพ stฤบpov aย prievlakov streลกnej konลกtrukcie. Celรก monยญtรกลพ trvala dva mesiace. Vykonali ju dve montรกลพne skupiny, ktorรฉ tvorilo spolu ลกesลฅ montรกลพnikov aย dvaja ลพeriavnici. Aj napriek realizรกcii vย zimnom obdobรญ (mrรกz โ€“5 ยฐC aย silnรฝ vietor) sa hrubรก stavba odovzdala oproti harmonogramu oย dva tรฝลพdne skรดr.


Rozpon 41 metrov

Vย rakรบskom meste Linz vybudovali fitnes oรกzu Parkbad Linz. Nachรกdza sa vย centre na nรกbreลพรญ Dunaja. Keฤลพe jej pรดvodnรก konยญลกtrukcia pomaly dosluhovala, rozhodlo sa oย jej rekonลกtrukcii aย modernizรกcii. Sรบฤasลฅou tejto obnovy malo byลฅ aj vybudovanie novรฉho zastropenia. Vย tomto prรญpade vลกak rovnako iลกlo oย znaฤnรฝ rozpon vย dฤบลพke 41ย m.

Na tento รบฤel sa vyrobilo 13ย nosnรญkov sย vรฝลกkou 1,8โ€‰m aย hmotnosลฅou 46 t. Na prevรญsajรบcich koncoch tรฝchto nosnรญkov sa nachรกdza dvojica oceฤพovรฝch tiahel, na ktorรฉ sa zavesila stropnรก konลกtrukcia. Takto vznikli dodatoฤnรฉ prevรกdzkovรฉ priestory haly aย zย architektonickรฉho hฤพadiska voฤพnรก dispozรญcia exteriรฉrovรฝch plรดch neruลกenรก nosnรฝmi prvkami. Samotnรก vรฝstavba trvala iba dva dni, ale vyลพiadala si ลกtvortรฝลพdลˆovรบ predprรญpravu. Proces pred realizรกciou zahล•ลˆal plรกnovanie dopravy na stavbu, pretoลพe objekt sa nachรกdza vย centre metropoly Hornรฉho Rakรบska. Transport veฤพkorozponovรฝch nosnรญkov prebiehal vo veฤernรฝch aย skorรฝch rannรฝch hodinรกch, aby sa neobmedzovala uลพ aj tak veฤพmi hustรก doprava. Vย spoluprรกci sย polรญciou sa odstavili priฤพahlรฉ komunikรกcie, aby nenastali nijakรฉ komplikรกcie. Montรกลพ vykonal ลพeriav s nosnosลฅou 500ย t.

Pozoruhodnรฉ bolo najmรค to, ลพe ลพeriav sa rozostavil na stropnej konลกtrukcii zรกzemia aย parkovacej ฤasti haly. Preto musela byลฅ celรก plocha, ktorou tento 96ย t vรกลพiaci kolos prechรกdzal, husto podstojkovanรก ลฅaลพkรฝmi podperami. Ak by mal stรกลฅ ลพeriav vedฤพa haly, pre vรฝลกku aย dosah by boli potrebnรฉ oveฤพa vรคฤลกie protivรกhy aย krakorec, ktorรฝ by vลกak brรกnil pojazdu ลพeriavu. Vลกetky zariadenia by sa tak museli demontovaลฅ aย po opรคtovnom rozloลพenรญ znovu montovaลฅ. Taktieลพ nebolo moลพnรฉ obmedziลฅ dopravu na priฤพahlej ลกtvorprรบdovej mestskej komunikaฤnej tepne. Rieลกenie preto vย koneฤnom dรดsledku predstavovalo najekonomickejลกรญ variant.

Ing.ย Tomรกลก Tupรฝ
Foto: archรญv spoloฤnosti Franz Oberndorfer GmbH & Co KG

Autor pracuje ako statik spoloฤnosti Franz Oberndorfer GmbH & Co KG.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.