Malรก trilรณgia veฤพkorozponovรฝch konลกtrukciรญ
Rieลกenia atypickรฝch veฤพkorozponovรฝch konลกtrukciรญ nebรฝvajรบ na dennom poriadku, preto kย nim treba pristupovaลฅ veฤพmi individuรกlne. Pri ich realizรกcii sa pouลพรญvajรบ na mieru vyrobenรฉ prefabrikovanรฉ diely, zloลพitรฉ transportnรฉ manรฉvre ฤi odliลกnรฉ stavebnรฉ postupy, ktorรฉ treba vopred detailne premyslieลฅ. Pritom montรกลพ mรดลพe niekedy trvaลฅ paradoxne oveฤพa kratลกia neลพ samotnรก prรญprava. Presvedฤรญme sa oย tom pri prehliadke troch aktuรกlnych stavebnรฝch diel, dvoch prรญkladov zo Slovenska aย jednรฉho zo susednรฉho Rakรบska.
Zastropenie kinosรกlPri realizรกcii multifunkฤnรฉho komplexu ยญEurovea bolo jednou zย dรดleลพitรฝch รบloh ยญzastropenie kinosรกl so svetlรฝm rozponom 22,3 m. Stropnรก konลกtrukcia mala preniesลฅ zaลฅaลพenie skladbami plochej strechy, klimatizaฤnรฝch jednotiek. Mala takisto zohฤพadniลฅ poลพadovanรฉ prestupy na odvod dymu aย vzduchotechnickรฉ potrubia. Zย poลพiarnotechnickรฉho hฤพadiska bolo treba dodrลพaลฅ poลพiadavku poลพiarnej odolnosti REIย 90. Zastropenie objektu kina sa realizovalo veฤพkorozponovรฝmi stropnรฝmi panelmi VSD, priฤom na prefabrikรกty sa pouลพil betรณn triedy C60/70. Celkovรก hrรบbka nosnej konลกtrukcie je 50 cm. Stropnรฉ panely sa vย dฤบลพke 15โcm uloลพili na krรกtke konzoly, ktorรฉ vychรกdzali zย nosnรฝch stien.
Zย poลพiarnotechnickรฉho hฤพadiska sa musela dodrลพaลฅ poลพiadavka na prestup pre odvod dymu. Rieลกil sa pomocou dvojice oceฤพovรฝch delta nosnรญkov. Stropnรก konลกtrukcia sa medzi oceฤพovรฝmi nosnรญkmi doplnila filigrรกnovรฝmi doskami. Oceฤพovรก konลกtrukcia tieลพ spฤบลala poลพiadavku poลพiarnej odolnosti REI 90 bez akรฝchkoฤพvek dodatoฤnรฝch รบprav. Oceฤพovรฉ nosnรญky sa nadimenzovali tak, aby nedoลกlo kย rozdielnym priehybom takto zmieลกanej konลกtrukcie. Celkovรฝ priehyb stropnej konลกtrukcie bol 43,3 mm. Maximรกlny priehyb, ktorรฝ stanovuje norma pre stropnรฉ konลกtrukcie, je l/250, ฤo predstavuje 89,2 mm.
Postup montรกลพe sa navrhol tak, aby sa dodrลพala podmienka rovnakรฉho priehybu. Najprv sa osadila oceฤพovรก konลกtrukcia, na ktorรบ sa uloลพili filigrรกnovรฉ dosky. Nakoniec sa klรกdli stropnรฉ panely. Oceฤพovรก konลกtrukยญcia mala nadvรฝลกenie, aby sa po uloลพenรญ na miesto aย montรกลพi filigrรกnovรฝch dosiek vyrovnal priehyb oceฤพovej konลกtrukcie priehybu stropnรฝch panelov. Po zmonolitnenรญ doลกlo kย spriahnutiu oboch konลกtrukciรญ.
Veฤพkรฝm orieลกkom bola aj samotnรก montรกลพ, pretoลพe vรฝลกka objektu je 35โm, maximรกlne vyloลพenie vลกak predstavovalo 40 m. Tiaลพ panelov sa rovnala 17,1โt, samotnรฉ montรกลพne vahadlo spolu sย klieลกtinami vรกลพilo 4,5 t. Na tento รบฤel sa preto pouลพil 500-tonovรฝ ลพeriav. Jeden cyklus poloลพenia panelu trval 13 minรบt. Samotnรก doprava sa organizovala tak, ลพe vย 30-minรบtovรฝch intervaloch prichรกdzala na stavbu nadrozmernรก sรบprava sย celkovou hmotnosลฅou 50ย t. Vฤaka precรญzne zorganizovanej doprave aย bezproblรฉmovej montรกลพi bola stropnรก konลกtrukcia veฤพkosti 1ย 734 m2 upevnenรก za 41 pracovnรฝch hodรญn. Montรกลพnu skupinu pritom tvorili 4 montรกลพnici aย stropnรฉ panely boli hneฤ po ukonฤenรญ kladenia nosnรฉ. Stavebnรก skupina zaliala vence aย styฤnรฉ ลกkรกry panelov, na ฤo bolo potrebnรฝch 45 m3 betรณnu.
Pouลพitรญm predpรคtรฝch stropnรฝch panelov VSD doลกlo kย รบspore konลกtrukฤnej vรฝลกky objektu. Vznikla rovnรก stropnรก konลกtrukcia, na ktorรบ sa pripevnili potrebnรฉ rozvody TZB aย zvukovรฝ podhฤพad.
Veฤพkorozponovรก konลกtrukcia sย nadstavbou
Vย ฤalลกom prรญpade sa rieลกilo prekrytie haly logistickรฉho centra vย Ivanke pri Dunaji. Problรฉm spoฤรญval najmรค vย tom, ลพe nad ลกirokรฝm rozponom sa mali nachรกdzaลฅ eลกte administratรญvne aย prevรกdzkovรฉ priestory aย konลกtrukcia strechy.
Zastropenie haly so svetlรฝm rozponom 23,56โm sa rieลกilo predpรคtรฝmi I-nosnรญkmi sย prevรญsajรบcimi koncami, ktorรฝch dฤบลพka sa rovnala 3,7 m. Tieto nosnรญky sa uloลพili vย osovej vzdialenosti 8,1 m. Vรฝลกka podlaลพia predstavovala 6 m. Stropnรก konลกtrukcia sa vytvorila zย predpรคtรฝch panelov VSD. Takto zvolenรก stropnรก konลกtrukcia nepotrebovala podstojkovanie aย zรกroveล vรฝrazne redukovala vlastnรบ tiaลพ zastropenia. Do I-nosnรญkov sa pomocou skrutkovรฝch spojov votkli stฤบpy, na ktorรฉ sa kฤบbovo uloลพil nosnรฝ raster strechy.
Na nosnรญky sa takisto uloลพili filigrรกnovรฉ steny, ktorรฉ zabezpeฤujรบ horizontรกlnu tuhosลฅ konลกtrukcie strechy. Prievlaky sย celkovou dฤบลพkou 27,11โm majรบ vรฝลกku 1,6โm aย hmotnosลฅ 48,75 t. Na vyhotovenie prievlakov sa pouลพil betรณn triedy C40/50. Predpรคtie nosnรญkov sa realizovalo 34 predpรญnacรญmi lanami. Celkovรฉ vnesenรฉ predpรคtie predstavovalo neuveriteฤพnรฝch 482,8 t. Montรกลพ prebehla za pomoci ลพeriavu s nosnosลฅou 160ย t. Po uloลพenรญ I-nosnรญkov vo dvoch osiach sa realizovala poklรกdka stropnรฝch panelov. Po dokonฤenรญ stropnej konลกtrukcie nasledovala montรกลพ stฤบpov aย prievlakov streลกnej konลกtrukcie. Celรก monยญtรกลพ trvala dva mesiace. Vykonali ju dve montรกลพne skupiny, ktorรฉ tvorilo spolu ลกesลฅ montรกลพnikov aย dvaja ลพeriavnici. Aj napriek realizรกcii vย zimnom obdobรญ (mrรกz โ5 ยฐC aย silnรฝ vietor) sa hrubรก stavba odovzdala oproti harmonogramu oย dva tรฝลพdne skรดr.
Rozpon 41 metrov
Vย rakรบskom meste Linz vybudovali fitnes oรกzu Parkbad Linz. Nachรกdza sa vย centre na nรกbreลพรญ Dunaja. Keฤลพe jej pรดvodnรก konยญลกtrukcia pomaly dosluhovala, rozhodlo sa oย jej rekonลกtrukcii aย modernizรกcii. Sรบฤasลฅou tejto obnovy malo byลฅ aj vybudovanie novรฉho zastropenia. Vย tomto prรญpade vลกak rovnako iลกlo oย znaฤnรฝ rozpon vย dฤบลพke 41ย m.
Na tento รบฤel sa vyrobilo 13ย nosnรญkov sย vรฝลกkou 1,8โm aย hmotnosลฅou 46 t. Na prevรญsajรบcich koncoch tรฝchto nosnรญkov sa nachรกdza dvojica oceฤพovรฝch tiahel, na ktorรฉ sa zavesila stropnรก konลกtrukcia. Takto vznikli dodatoฤnรฉ prevรกdzkovรฉ priestory haly aย zย architektonickรฉho hฤพadiska voฤพnรก dispozรญcia exteriรฉrovรฝch plรดch neruลกenรก nosnรฝmi prvkami. Samotnรก vรฝstavba trvala iba dva dni, ale vyลพiadala si ลกtvortรฝลพdลovรบ predprรญpravu. Proces pred realizรกciou zahลลal plรกnovanie dopravy na stavbu, pretoลพe objekt sa nachรกdza vย centre metropoly Hornรฉho Rakรบska. Transport veฤพkorozponovรฝch nosnรญkov prebiehal vo veฤernรฝch aย skorรฝch rannรฝch hodinรกch, aby sa neobmedzovala uลพ aj tak veฤพmi hustรก doprava. Vย spoluprรกci sย polรญciou sa odstavili priฤพahlรฉ komunikรกcie, aby nenastali nijakรฉ komplikรกcie. Montรกลพ vykonal ลพeriav s nosnosลฅou 500ย t.
Pozoruhodnรฉ bolo najmรค to, ลพe ลพeriav sa rozostavil na stropnej konลกtrukcii zรกzemia aย parkovacej ฤasti haly. Preto musela byลฅ celรก plocha, ktorou tento 96ย t vรกลพiaci kolos prechรกdzal, husto podstojkovanรก ลฅaลพkรฝmi podperami. Ak by mal stรกลฅ ลพeriav vedฤพa haly, pre vรฝลกku aย dosah by boli potrebnรฉ oveฤพa vรคฤลกie protivรกhy aย krakorec, ktorรฝ by vลกak brรกnil pojazdu ลพeriavu. Vลกetky zariadenia by sa tak museli demontovaลฅ aย po opรคtovnom rozloลพenรญ znovu montovaลฅ. Taktieลพ nebolo moลพnรฉ obmedziลฅ dopravu na priฤพahlej ลกtvorprรบdovej mestskej komunikaฤnej tepne. Rieลกenie preto vย koneฤnom dรดsledku predstavovalo najekonomickejลกรญ variant.
Ing.ย Tomรกลก Tupรฝ
Foto: archรญv spoloฤnosti Franz Oberndorfer GmbH & Co KG
Autor pracuje ako statik spoloฤnosti Franz Oberndorfer GmbH & Co KG.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.