Modernรฉ metรณdy spรกjania ลพelezobetรณnovรฝch prefabrikรกtov
Pouลพรญvanie prefabrikovanรฝch ลพelezobetรณnovรฝch skeletov na nosnรฉ konลกtrukcie budov mรก bohatรบ tradรญciu vย mnohรฝch krajinรกch Eurรณpy. ฤoraz ฤastejลกie sa toto rieลกenie vracia do obฤพuby projektantov aย staviteฤพov aj na Slovensku. Popri vรฝhodรกch, ktorรฉ tรกto technolรณgia ponรบka, sรบ jednรฝm zย faktorov pรดsobiacich vย neprospech prefabrikรกcie otรกzky spojenรฉ sย realizรกciou prรญpojov. Tรฝka sa to predovลกetkรฝm nรกroฤnosti postupov aย nรกslednej kvality spracovania. ฤlรกnok prinรกลกa struฤnรฝ prehฤพad inovaฤnรฝch rieลกenรญ na spรกjanie betรณnovรฝch prefabrikรกtov pri vรฝstavbe ลพelezobetรณnovรฉho skeletu.
Aj napriek nespornรฝm vรฝhodรกm, ktorรฉ sa spรกjajรบ sย pouลพรญvanรญm prefabrikovanรฝch ลพelezobetรณnovรฝch nosnรฝch systรฉmov, sรบ zlรฉ skรบsenosti realizaฤnรฝch subjektov sย montรกลพou, resp. so zvlรกdnutรญm prรญpojov medzi prefabrikรกtmi stรกlou prekรกลพkou intenzรญvnejลกieho rozvoja tohto typu konลกtrukciรญ na naลกom รบzemรญ.
Vย krajinรกch, kde mรก prefabrikรกcia silnรบ tradรญciu, aย ktorรฉ sรบ znรกme aktรญvnym prรญstupom kย inovรกciรกm (ลกkandinรกvske krajiny), sa zaฤali touto problematikou zaoberaลฅ uลพ vย 80. rokoch. Vรฝsledkom bol vznik modernรฝch konลกtrukฤnรฝch rieลกenรญ na spรกjanie prefabrikovanรฝch ลพelezobetรณnovรฝch dielcov, ktorรฉ urฤitou mierou prispeli kย zvรฝลกeniu efektivity stavebnรฝch prรกc vย spomenutรฝch krajinรกch. Vย sรบฤasnosti sa stali vย ล kandinรกvii, ale aj ฤalลกรญch eurรณpskych krajinรกch, beลพnรฝm ลกtandardom. Tรฝkajรบ sa tak prรญpojov zvislรฝch nosnรฝch konลกtrukciรญ (prefabrikovanรฝch stฤบpov) na zรกkladovรฉ konลกtrukcie, ako aj vodorovnรฝch nosnรฝch systรฉmov.
Zvislรฉ nosnรฉ konลกtrukcie
Zvislรฉ nosnรฉ konลกtrukcie sรบ vo vรคฤลกine prรญpadov namรกhanรฉ tlakovรฝmi silami od zvislรฉho zaลฅaลพenia. Tie sa navyลกe mรดลพu kombinovaลฅ sย namรกhanรญm ohybovรฝmi momentmi, ktorรฉ vznikajรบ zย rรกmovรฉho pรดsobenia konลกtrukcie. Vzhฤพadom na mechanickรฉ vlastnosti betรณnu je pre tento typ konลกtrukcie vhodnรฝm rieลกenรญm ลพelezobetรณnovรฝ stฤบp. Vย prรญpade, ลพe je namรกhanรฝ ฤistรฝm tlakom, zaลฅaลพenie sa prenesie do zรกkladu cez kontaktnรบ tlakovรบ plochu.
Oย nieฤo komplikovanejลกie mรดลพe byลฅ zakladanie stฤบpov namรกhanรฝch ohybovรฝm momentom. Vย tomto prรญpade treba zabezpeฤiลฅ prenos ลฅahovรฝch sรญl do betรณnu. Jednรฝm zย moลพnรฝch rieลกenรญ je vytvorenie momentovo tuhรฉho prรญpoja kombinรกciou stฤบpovรฝch pรคtiek, ktorรฉ sa zabudujรบ do ลพelezobetรณnovรฉho prefabrikรกtu, so skrutkami ukotvenรฝmi vย zรกkladovej konลกtrukcii.
Eลกte pred osadenรญm stฤบpa sa na zรกvitovรบ ฤasลฅ kotevnรฝch skrutiek nasadia matky, ktorรฉ umoลพลujรบ vรฝลกkovo polohovaลฅ prรญpoj. Nรกsledne sa na skrutky nasadรญ prostrednรญctvom stฤบpovรฝch pรคtiek ลพelezobetรณnovรฝ prefabrikรกt, skontroluje sa zvislรก poloha stฤบpa aย zaskrutkuje druhรก sรฉria matiek. Pred uvedenรญm do prevรกdzky sa vย mieste prรญpoja vykonรก zรกlievka zย nezmraลกลฅujรบcej sa malty.
Kotevnรฉ skrutky sa navrhujรบ tak, aby dokรกzali preniesลฅ ลฅahovรฉ namรกhanie od ohybovรฉho momentu do zรกkladovej konลกtrukcie nielen vย montรกลพnom, ale aj vย prevรกdzkovom ลกtรกdiu. Skrutky sa skladajรบ so zรกvitovej ฤasti, ktorรก presahuje zo zรกkladovej konลกtrukcie, aย kotviacej zabetรณnovanej ฤasti. Vย zรกvislosti od rozmerov zรกkladovej konลกtrukcie si moลพno kotviacu ฤasลฅ skrutky zvoliลฅ priamu alebo ukonฤenรบ rozkovanou hlavou. Vย prรญpade priamych kotevnรฝch skrutiek je prenos zaลฅaลพenia medzi skrutkou aย betรณnom rozloลพenรฝ po celej dฤบลพke zabetรณnovanej ฤasti skrutky. Zย toho vyplรฝva aj jej celkovรก dฤบลพka 800 aลพ 2ย 000 mm.
ย | ||
Osadenie stฤบpovรฝch pรคtiek do hlavnej vรฝstuลพe stฤบpa | ย | Montรกลพny postup pri kotvenรญ prefabrikovanรฉho stฤบpa |
Vย prรญpade, ลพe je dฤบลพka kotevnej ฤasti skrutky obmedzenรก rozmermi zรกkladovej konลกtrukcie, pouลพijรบ sa skrutky sย rozkovanou hlavou, ktorรฉ majรบ prenos sรญl lokalizovanรฝ vย mieste hlavy. Tรฝm pรกdom sรบ pri rovnakej รบnosnosti kratลกie (300 aลพ 500โmm) ako skrutky sย rovnou kotevnou ฤasลฅou. Stฤบpovรฉ pรคtky majรบ takisto kotevnรบ aย montรกลพnu ฤasลฅ. Tri aลพ ลกtyri vรฝstuลพnรฉ prรบty, ktorรฉ sรบ navrhnutรฉ tak, aby dokรกzali do stฤบpa preniesลฅ ลฅahovรบ silu rovnajรบcu sa minimรกlne ลฅahovej รบnosnosti zรกvitovej ฤasti, tvoria kotevnรบ ฤasลฅ. Montรกลพna ฤasลฅ pozostรกva zย oceฤพovej platne sย kruhovรฝm otvorom, cez ktorรฝ sa pรคtka nasadรญ na skrutku. Stฤบpovรฉ pรคtky sa umiestnia do debnenia prefabrikรกtu eลกte pred betonรกลพou tak, aby montรกลพna ฤasลฅ ostala prรญstupnรก.
Vodorovnรฉ nosnรฉ konลกtrukcie
Jednรฝm zo ลกtandardnรฝch vodorovnรฝch nosnรฝch systรฉmov pre konลกtrukcie budov sรบ prefabrikovanรฉ dutinovรฉ panely. Vyznaฤujรบ sa relatรญvne nรญzkou vlastnou tiaลพou, aย tรฝm pรกdom prenรกลกajรบ na podpornรฉ aย vรฝstuลพnรฉ konลกtrukcie niลพลกie zaลฅaลพenie. Vรคฤลกinou sa ukladajรบ na predpรคtรฉ stropnรฉ prievlaky.
ฤoraz viac sa vลกak pouลพรญvajรบ modernรฉ nosnรฉ systรฉmy typu slim-floor, vย ktorรฝch moลพno panely kombinovaลฅ sย oceฤพovรฝm zvรกranรฝm nosnรญkom komorovรฉho prierezu so sรฉriou otvorov vย stenรกch. Na spodnรบ pรกsnicu tohto nosnรญka sa vย prieฤnom smere ukladajรบ dutinovรฉ panely, medzera medzi panelmi, ako aj vnรบtornรฝ priestor vย nosnรญku, sa zalejรบ betรณnom. Po zatvrdnutรญ zรกlievky vznikรก konลกtrukcia, ktorรก zย funkฤnรฉho hฤพadiska spฤบลa parametre spriahnutรฉho nosnรญka.
To znamenรก, ลพe tento zvรกranรฝ nosnรญk komorovรฉho prierezu so sรฉriou otvorov vย stenรกch:
- je vย montรกลพnom ลกtรกdiu zvรคฤลกa samonosnรฝ โ netreba ho podopieraลฅ aย uvoฤพnรญ sa tak priestor pod konลกtrukciou,
- vรฝslednรก konลกtrukcia mรก rovnรฝ podhฤพad,
- navrhuje sa sย navรฝลกenรญm, ฤรญm sa eliminuje priehyb od vlastnej tiaลพe oceฤพovรฝch aย betรณnovรฝch dielcov.
Uloลพenie zvรกranรฉho oceฤพovรฉho nosnรญka komorovรฉho prierezu so sรฉriou otvorov vย stenรกch na ลพelezobetรณnovรฉ alebo spriahnutรฉ stฤบpy sa mรดลพe realizovaลฅ alternatรญvne, dvoma spรดsobmi:
- uloลพรญ sa na vrchol stฤบpa aย upevnรญ pomocou kotevnรฝch skrutiek, na ktorรฉ moลพno nรกsledne napojiลฅ ฤalลกรญ stฤบp. Toto rieลกenie je vhodnรฉ najmรค vย prรญpade vnรบtornรฝch stฤบpov, kde nosnรญk spojito prebieha cez stฤบp aย vznikรก tuhรฝ prรญpoj,
- zavesรญ sa na stฤบp pomocou krรกtkych konzol typu PCs, ktorรฉ pรดsobia ako kฤบbovรฝ pripoj.
ย | ||
Uchytenie prefabrikovanรฉho nosnรญka na ลพelezobetรณnovรฝ stฤบp | ย | Uchytenie nosnรญka na ลพelezobetรณnovรฝ stฤบp |
Konzoly PCs sa mรดลพu pouลพiลฅ tak na zavesenie oceฤพovรฝch, ako aj prefabrikovanรฝch ลพelezobetรณnovรฝch nosnรญkov. Oceฤพovรฉ nosnรญky sa osadia prostrednรญctvom koncovej platne sย vรฝrezom vย tvare PCs konzoly. Prรญpoj prefabrikovanรฉho nosnรญka sa realizuje osadenรญm do oceฤพovej pรคtky zabudovanej vย nosnรญku.
Konzola PCs pozostรกva z:
- kotevnej ฤasti,
- konzolovej dosky,
- veฤพkej podloลพky,
- dvoch skrutiek aย dvoch malรฝch podloลพiek.
Kotevnรก ฤasลฅ sa osadรญ do debnenia spolu sย vรฝstuลพou stฤบpa. Na rozdiel od klasickรฝch rieลกenรญ (krรกtke ลพelezobetรณnovรฉ konzoly) moลพno pouลพiลฅ rovnรฉ debnenie, resp. netreba vย ลom vytvรกraลฅ otvory. Konzolovรก ฤasลฅ sa priskrutkuje kย stฤบpu aลพ po odstrรกnenรญ debnenia. Prenos ลกmykovรฝch sรญl medzi kotevnou ฤasลฅou aย konzolovou ฤasลฅou je vย plnej miere zabezpeฤovanรฝ ozubenou trecou plochou, nie skrutkami. Tรฝm pรกdom je konzola vรฝลกkovo polohovateฤพnรก aย jej poloha vย zvislom smere sa dรก nastaviลฅ aj priamo na stavbe.
ย | ||
Detail konzoly PCs |
Zรกver
Okrem technickรฝch aspektov sรบ zaujรญmavรฉ aj inรฉ vรฝhodรฝ inovaฤnรฝch konลกtrukฤnรฝch rieลกenรญ. Vรคฤลกina vรฝrobkov, ktorรฉ sa pouลพรญvajรบ na spรกjanie betรณnovรฝch prefabrikรกtov, sa vyrรกba ลกtandardne, to znamenรก, ลพe majรบ nemennรฉ materiรกlovรฉ aย konลกtrukฤnรฉ vlastnosti. Dielenskรฉ spracovanie tรฝchto prvkov je predpokladom, ลพe kvalita vypracovania vรฝrobkov bude spฤบลaลฅ minimรกlne kritรฉria kladenรฉ na strojรกrsku vรฝrobu.
Konลกtrukฤnรฉ vlastnosti vรฝrobkov, ako aj kvalita vรฝroby, sรบ pre vรคฤลกinu vรฝrobkov garantovanรฉ technickรฝmi osvedฤeniami, ktorรฉ vystavujรบ autorizovanรฉ organizรกcie vย jednotlivรฝch krajinรกch Eurรณpskej รnie. Projektantom tรฝmto odpadรก znaฤnรก ฤasลฅ prรกce, pretoลพe nemusia rieลกiลฅ aย navrhovaลฅ novรฉ konลกtrukฤnรฉ detaily.
Ing.ย Jรกn Bujลรกk, PhD
Foto: PEIKKO Group
Autor pracuje ako R&D inลพinier vย spoloฤnosti Deltaยญbeam Slovakia, s. r. o, ktorรก je dcรฉrskou spoloฤnosลฅou fรญnskej PEIKKO Group.
Recenzoval Ing. Jรกn Schmuck