Moลพnosti transportu ฤerstvรฉho betรณnu
Galรฉria(14)

Moลพnosti transportu ฤerstvรฉho betรณnu

Partneri sekcie:

ฤŒastรฉ chyby alebo aลพ poruchy betรณnovรฝch konลกtrukciรญ sรบ zvรคฤลกa dรดsledkom nezvlรกdnutia technolรณgie zhotovenia konลกtrukcie. Prรญฤinu treba hฤพadaลฅ vo vลกetkรฝch fรกzach stavebnรฉho procesu, aย to od momentu zaฤatia dopravy ฤerstvรฉho betรณnu. Predpoklad na dosiahnutie poลพadovanej kvality budรบcej konลกtrukcie vytvรกra technickรฉ zvlรกdnutie dopravy.

Primรกrna doprava
Primรกrna doprava zahล•ลˆa prepravu ฤerstvรฉho betรณnu zย betonรกrne na stavenisko. Jej dรดleลพitosลฅ sa prejavuje najmรค vย letnรฝch mesiacoch, keฤ sรบ dennรฉ teploty ovzduลกia vysokรฉ. To urรฝchฤพuje hydratรกciu betรณnu aย multiplikรกciu teploty ฤerstvรฉho betรณnu hydrataฤnรฝm teplom. Vรฝsledkom je skracovanie ฤasu, vย ktorom betรณn zaฤรญna tuhnรบลฅ. Zย hฤพadiska dopravy ฤerstvรฉho betรณnu aย jeho spracovania je ฤas zaฤiatku tuhnutia rozhodujรบcim faktorom (obr. 1).

transport,betón
Obr. 1 Vplyv teploty na rรฝchlosลฅ hydratรกcie [1]

Uloลพenie betรณnu do debnenia aย jeho zhutลˆovanie sa musรญ dokonฤiลฅ do zaฤiatku tuhnutia. Vย sรบlade sย poลพiadavkami stanovenรฝmi vย STN EN 13670: 2010 (Zhotovovanie betรณnovรฝch konลกtrukciรญ) sa betรณn pri zhutลˆovanรญ ponornรฝm vibrรกtorom, ฤo je najrozลกรญrenejลกรญ spรดsob, musรญ zhutลˆovaลฅ aลพ do hฤบbky 50 aลพ 100 mm predchรกdzajรบcej vrstvy. To znamenรก, ลพe nielen ฤerstvo uloลพenรฝ betรณn, ale aj betรณn uloลพenรฝ vย poslednej vrstve eลกte nesmie zaฤaลฅ tuhnรบลฅ. Maximรกlny prรญpustnรฝ ฤas na dopravu betรณnu sa tak skracuje aj oย ฤas medzi zhutnenรญm poslednej vrstvy aย zaฤiatkom zhutลˆovania najvrchnejลกej vrstvy betรณnu.

Vรฝsledkom je potreba chrรกniลฅ betรณn proti รบฤinkom vysokej teploty (nad 25 aย zvlรกลกลฅ nad 30 ยฐC). Vย sรบlade sย STN EN 206-1: 2002 (Betรณn. ฤŒasลฅ 1: ล pecifikรกcia, vlastnosti, vรฝroba aย zhoda) nesmie teplota betรณnu pri dodanรญ prekroฤiลฅ teplotu +30 ยฐC, ak sa neprijmรบ vhodnรฉ opatrenia. Ide najmรค oย optimรกlne zloลพenie ฤerstvรฉho betรณnu vย danรฝch podmienkach. Dรดleลพitรฝ je vรฝber vhodnรฉho druhu cementu, prรญsad, prรญmesรญ aย vodnรฉho sรบฤiniteฤพa. Rieลกenรญm mรดลพe byลฅ aj chladenie ฤerstvรฉho betรณnu pridanรญm urฤitรฉho mnoลพstva zรกmesovej vody vo forme ฤพadu alebo chladenie tekutรฝm dusรญkom.

transport,betón
Obr. 2 ฤŒas zaฤiatku tuhnutia cementovรฉho tmelu

Opaฤnรฝ prรญstup kย problรฉmu predstavuje definovanie maximรกlnej dopravnej vzdialenosti vย zรกvislosti od zloลพenia betรณnu, teploty prostredia, ฤasu zaฤiatku tuhnutia (obr.ย 2) aย prepravnej rรฝchlosti na jednotlivรฝch komunikรกciรกch tak, aby na stavenisku zostรกval dostatok ฤasu na jeho zabudovanie (uloลพenie aย zhutnenie) vย sรบlade sย STN EN 13670. Takรฝmto prรญstupom moลพno pri danรฝch vstupnรฝch okrajovรฝch podmienkach urฤiลฅ veฤพkosลฅ spรกdovej oblasti kaลพdej betonรกrne (obr. 3). Zohฤพadnenรญm priepustnosti existujรบcej infraลกtruktรบry sa spรกdovรก oblasลฅ zdeformuje na reรกlnejลกรญ model spรกdovej oblasti (obr. 4). Vรฝber dodรกvateฤพa ฤerstvรฉho betรณnu, aย teda aj nรกvrh primรกrnej dopravy, by mal zohฤพadลˆovaลฅ polohu betonรกrnรญ vzhฤพadom na stavenisko, ktorรฉ by sa malo nachรกdzaลฅ vย reรกlnej spรกdovej oblasti vybranej betonรกrne.

transport,betón
Obr. 3 Idealizovanรฝ model spรกdovej oblasti pri rรดznych teplotรกch (zฤพava stรบpajรบce) [3]

transport,betón
Obr. 4 Reรกlnejลกรญ model spรกdovej oblasti mesta Trnava pri teplotรกch
20 ยฐC โ€“ zelenรก; 25 ยฐC โ€“ oranลพovรก; 30 ยฐC โ€“ ฤervenรก [3]

transport,betónPodcenenie vรฝberu dodรกvateฤพa ฤerstvรฉho betรณnu sย ohฤพadom na moลพnosti primรกrnej dopravy vย letnom obdobรญ mรดลพe maลฅ za nรกsledok sekundรกrnu dopravu ฤiastoฤne zatuhnutรฉho betรณnu. ฤŒiastoฤne zatuhnutรฝ betรณn aj vย prรญpade uloลพenia na miesto zabudovania nie je moลพnรฉ dรดkladne zhutniลฅ, ฤo mรดลพe viesลฅ kย lokรกlnym poruchรกm obalenia betonรกrskej vรฝstuลพe (obr. 5), kย vzniku ลกtrkovรฝch hniezd, kย znรญลพeniu รบnosnosti konลกtrukcie alebo zhorลกeniu inรฝch potenciรกlnych รบลพitkovรฝch vlastnostรญ (naprรญklad trvanlivosti aย vodotesnosti).

Sekundรกrna doprava
Sekundรกrna doprava ฤerstvรฉho betรณnu, niekedy oznaฤovanรก aj ako vnรบtrostaveniskovรก ฤi objektovรก [4], sa zvรคฤลกa uskutoฤลˆuje vertikรกlne pri sรบฤasnom vodorovnom presune podฤพa miesta betonรกลพe.

Nรกvrh sekundรกrnej dopravy ฤerstvรฉho betรณnu ovplyvลˆujรบ najmรค rozmery stavby, ลกtรกdium jej rozostavanosti, miestne podmienky, kapacity zhotovovateฤพa aย konzistencia ฤerstvรฉho betรณnu. Nรกvrh treba spracovaลฅ tak, aby sa zabrรกnilo zmene vodnรฉho sรบฤiniteฤพa, segregรกcii zล•n kameniva aย cementovรฉho tmelu aย zatuhnutiu ฤerstvรฉho betรณnu, ฤรญm by sa radikรกlne zmenila kvalita vรฝslednej betรณnovej konลกtrukcie.

Vย sรบฤasnosti sa vย podmienkach stavieb strednej Eurรณpy vyuลพรญva prevaลพne potrubnรก doprava pomocou ฤerpadiel ฤerstvรฉho betรณnu (mobilnรฝch aj stabilnรฝch) aย mechanickรก strojovรก sย pouลพitรญm zรกvesnรฝch koลกov (bรกdiรญ) spoloฤne sย veลพovรฝmi ลพeriavmi.

Sekundรกrna doprava bรกdiami zavesenรฝmi na veลพovรฝch ลพeriavoch predstavuje cyklickรบ dopravu. Moลพno ju vyskladaลฅ zo zรกkladnรฝch operรกciรญ, ktorรฉ sรบ zoradenรฉ vย technologickom slede, logicky na seba nadvรคzujรบ aย pravidelne sa opakujรบ. ล tandardnรฝ objem bรกdie je 0,5 aลพ 2,0 m3. Dopravu ฤerstvรฉho betรณnu pomocou bรกdiรญ sa odporรบฤa vyuลพรญvaลฅ pri menลกรญch stavbรกch (prevaลพne na betonรกลพ stฤบpov), prรญpadne pri horizontรกlnych nosnรฝch konลกtrukciรกch, ak sa nedรก vyuลพiลฅ mobilnรฉ ฤerpadlo. Tento spรดsob sekundรกrnej dopravy sa neodporรบฤa vyuลพรญvaลฅ pri vรฝลกkovรฝch stavbรกch. Sย rastรบcou dopravnou vzdialenosลฅou sa predlลพuje ฤas presunu ฤerstvรฉho betรณnu, aย tak sa predlลพuje celkovรฝ ฤas vรฝstavby.

transport,betónPotrubnรก sekundรกrna doprava ฤerstvรฉho betรณnu sa rozdeฤพuje na dve skupiny, aย sรญce na mobilnรบ aย stabilnรบ. Obe vลกak fungujรบ na zรกklade rovnakรฉho princรญpu. Rozdiel sa prejavuje vย spรดsobe premiestลˆovania aย variabilite rozvodnรฉho potrubia. Podฤพa spรดsobu nasรกvania betรณnu aย jeho dopravy vย potrubรญ moลพno ฤerpadlรก rozdeliลฅ na piestovรฉ, rotaฤnรฉ (takzvanรฉ hadicovรฉ) aย pneumatickรฉ [5, 6].

Piestovรฉ ฤerpadlรก (obr. 6) sa vyuลพรญvajรบ na prepravu ฤerstvรฉho betรณnu najฤastejลกie aย princรญp ich prรกce spoฤรญva vย ฤinnosti dvoch pracovnรฝch valcov zaรบstenรฝch do nรกsypnรฉho koลกa. Prรกcou motora sa vytvรกra vย hydraulickom systรฉme tlak aย dostรกvajรบ sa do pohybu dva piesty pracujรบce sย fรกzovรฝm posunom 1 ฯ€. Za neustรกleho, rรฝchleho prepรญnania dopravnej rรบry typu C alebo Sย na jeden zo sacรญch otvorov sa vย jednom zย valcov nasรกva ฤerstvรฝ betรณn zย nรกsypky, zatiaฤพ ฤo vย druhom valci prebieha jeho vytlรกฤanie do pripojenej dopravnej rรบry. Piestovรฝmi ฤerpadlami betรณnu moลพno dopraviลฅ vลกetky konzistencie betรณnu sย frakciou kameniva do 63 mm (aj drvenรฉho) aย sย teoretickou vรฝkonnosลฅou do asi 200ย m3/h pri รบฤinnosti pribliลพne 75 %.

transport,betónPrincรญp prรกce rotaฤnรฝch ฤerpadiel betรณnu (obr. 7), nazรฝvanรฝch aj stlรกฤacie (squeยญeยญze), sa zakladรก na posune ฤerstvรฉho betรณnu zย nรกsypnรฉho koลกa do sacieho otvoru pomocou hriadeฤพa sย lopatkami. Tu sa ฤerstvรฝ betรณn nasรกva do pruลพnรฉho polkruhovรฉho potrubia umiestnenรฉho vย priestore rotora ฤerpadla. Rotor je vybavenรฝ najmenej dvomi valcami, ktorรฉ neustรกlymi pojazdmi (rotรกciou okolo osi rotora) po mรคkkom potrubรญ nasรกvajรบ aย na druhom konci potrubia vytlรกฤajรบ ฤerstvรฝ betรณn. Rotaฤnรฉ ฤerpadlรก dosahujรบ teoretickรบ vรฝkonnosลฅ do 40 m3/h pri pouลพitรญ ลกtandardnรฝch potrubรญ sย priemerom 75 mm, zย ฤoho vyplรฝva aj moลพnosลฅ ฤerpania len jemnejลกรญch zmesรญ betรณnu aย aj to len na vzdialenosti asi 100 m horizontรกlne aย 35 m vertikรกlne.

Mobilnรฉ ฤerpadlรก (obr. 8) sรบ namontovanรฉ na automobilovom podvozku, priฤom ich zรกkladnรฉ komponenty sรบ nรกsypnรฝ kรดลก, ฤerpacia jednotka (maximรกlny vรฝpoฤtovรฝ vรฝkon 200 m3/h), hydraulickรฝ stoลพiar (vรฝloลพnรญk) sย potrubรญm aย hadicou [7]. Maximรกlny horizontรกlny aย vertikรกlny dosah je 56 aย 61 m (ลกpeciรกlne 63 m), beลพne sa vลกak pracuje sย dosahmi 38 m. Mobilnรฉ ฤerpadlo sa po prรญchode na stavenisko pristavรญ kย odbernรฉmu miestu, vysunรบ sa podpery aย rozbalรญ sa vรฝloลพnรญk. ฤŒerstvรฝ betรณn sa po privezenรญ na miesto urฤenia zaฤne liaลฅ do nรกsypnรฉho koลกa mobilnรฉho ฤerpadla vybavenรฉho roลกtom sย okami sย veฤพkosลฅou maximรกlneho zrna kameniva (63 mm). Nรกsledne sa pomocou ฤerpadla dopravuje postupne na miesto zabudovania. Po ukonฤenรญ prรกce na stavenisku sa potrubie preฤistรญ vtiahnutรญm gumenรฉho ฤistiaceho prvku aย nรกsypnรฝ kรดลก sa umyje vodou zย tlakovej nรกdrลพe. ฤŽalej sa stiahnu vรฝloลพnรญk aย podpery aย ฤerpadlo mรดลพe opustiลฅ stavenisko.

transport,betónPouลพiteฤพnosลฅ mobilnรฝch ฤerpadiel je veฤพmi vysokรก vzhฤพadom na zjednoduลกenie nรกvrhu sekundรกrnej dopravy ฤerstvรฉho betรณnu aย moลพnosti prรญpadnรฉho operatรญvneho presunu ฤerpadla. Vyuลพitie mobilnรฝch ฤerpadiel vลกak neraz vyลพaduje zabratie verejnรฉho priestranstva. Mobilnรฉ ฤerpadlรก je vhodnรฉ nasadzovaลฅ vย pozemnom staviteฤพstve najmรค krรกtkodobo alebo vย podmienkach rozsiahleho staveniska, ลกpeciรกlne pri zakladanรญ stavby, prรญpadne pri realizรกcii spodnej stavby. Ich vรฝznam sa prakticky strรกca pri betonรกลพi nosnรฝch konลกtrukciรญ vรฝลกkovรฝch stavieb.

Vย priebehu poslednรฝch ลกiestich rokov sa na stredoeurรณpskom trhu zaฤali objavovaลฅ modifikรกcie mobilnรฝch ฤerpadiel ฤerstvรฉho betรณnu. Prรญkladom je takzvanรก mestskรก pumpa (city pump). Doprava ฤerstvรฉho betรณnu sa uskutoฤลˆuje cez rozoberateฤพnรฉ potrubie, aย preto nie je vybavenรก vรฝloลพnรญkom. City pump mรก vรฝpoฤtovรฝ vรฝkon 57ย m3/h aย je schopnรก dopraviลฅ betรณn na vzdialenosลฅ do 600 m (horizontรกlne). Uplatลˆuje sa hlavne na staveniskรกch nachรกdzajรบcich sa vย husto zastavanรฝch, historickรฝch alebo turisticky vyhฤพadรกvanรฝch lokalitรกch, kde sรบ sprรญsnenรฉ poลพiadavky na prรญpustnรฉ hladiny hluku alebo inรฉ obmedzenia.
–>–>
Stacionรกrne (stabilnรฉ) ฤerpadlรก (obr. 9) sรบ rieลกenรฉ ako prรญvesnรฉ zariadenia pozostรกvajรบce zย dieselovรฉho motora, ฤerpadla sย nรกdobou (nรกsypnรฝ kรดลก), rozoberateฤพnรฉho potrubia aย vรฝpustnej hadice. Nรกsypnรฝ kรดลก je vybavenรฝ roลกtom, ktorรฝ mรก zabrรกniลฅ poลกkodeniu ฤerpadla maximรกlnym zrnom kameniva vรคฤลกรญm, ako je povolenรฉ. Stabilnรฉ ฤerpadlรก sรบ konลกtruovanรฉ na rรดzne moลพnosti vyuลพitia aย rรดzne konzistencie betรณnu โ€“ od extrรฉmne tekutรฝch (injektรกลพnych) aลพ po tuhรฉ konzistencie sย maximรกlnym zrnom 63 mm. Hlavnou myลกlienku vyuลพitia stabilnรฝch ฤerpadiel je obslรบลพenie celรฉho staveniska (vลกetkรฝch miest potreby) zย jednej pozรญcie โ€“ zย jednรฉho odbernรฉho miesta. Tรบto obsluhu limitujรบ maximรกlne dopravnรฉ vzdialenosti, ktorรฉ sa beลพne pohybujรบ vย horizontรกlnom smere 400 m aย vo vertikรกlnom smere 250 m (maximรกlny vertikรกlny dosah bol preukรกzanรฝ vย Riva Del Garda vย Taliansku, kde sa betรณn bez preฤerpรกvania dopravil do vรฝลกky 532 m [8]).

transport,betón transport,betón
Obr. 10 Odbernรฉ miesto ฤerstvรฉho betรณnu Obr. 11 Stabilnรฉ ฤerpadlo pouลพitรฉ na betonรกลพ ostenia tunela

Stabilnรฉ ฤerpadlo sa po privezenรญ na stavenisko umiestni na vopred navrhnutรฉ odbernรฉ miesto (vย blรญzkosti stavebnรฉho objektu), odkiaฤพ sa pripojรญ na dopravnรฉ potrubie ฤerstvรฉho betรณnu (obr. 10). Dopravnรฉ potrubia mรดลพu byลฅ umiestnenรฉ vย horizontรกlnom aย vertikรกlnom smere. Ich vhodnรฝm nรกvrhom aย rozmiestnenรญm sa zabezpeฤia optimรกlne tlakovรฉ aย odporovรฉ pomery prepravovanรฉho betรณnu. To mรก vplyv na plnenie teoretickรฉho vรฝkonu ฤerpadiel (maximรกlne 200 m3/h). ฤŒerpadlo zostรกva na stavenisku do ukonฤenia hrubej stavby, respektรญve kรฝm sa vyuลพรญva. Vyยญuลพitie stabilnรฝch ฤerpadiel je veฤพmi vรฝhodnรฉ vย pozemnom staviteฤพstve, ฤi uลพ pri rozsiahlych nรญzkych stavbรกch, alebo pri vรฝstavbe vรฝลกkovรฝch budov, prรญpadne pri vรฝstavbe banskรฝch stavieb pri striekanรญ alebo betรณnovanรญ ostenรญ tunelov (obr. 11) [7].

Aby systรฉm sekundรกrnej dopravy ฤerstvรฉho betรณnu ฤerpadlami fungoval, musia sa pri ich nรกvrhu zohฤพadniลฅ vลกetky zรกsady. Treba zohฤพadniลฅ vplyv veฤพkรฉho mnoลพstva faktorov โ€“ od potrebnej vรฝpoฤtovej vรฝkonnosti, dopravnej vzdialenosti cez konzistenciu ฤerstvรฉho betรณnu aลพ po potrubnรฝ systรฉm. Vลกetky spomenutรฉ faktory zohrรกvajรบ dรดleลพitรบ รบlohu vย efektรญvnosti fungovania vnรบtrostaveniskovรฉho ฤerpania betรณnu. Vย prvom kroku treba urฤiลฅ poลพadovanรบ teoretickรบ vรฝkonnosลฅ, ktorรก sa spresnรญ empiricky stanovenรฝm pracovnรฝm sรบฤiniteฤพom asi 0,80. Na zรกklade potrebnรฉho vรฝstupnรฉho vรฝkonu aย dopravnej vzdialenosti sa navrhne ฤerpadlo, ktorรฉ musรญ spฤบลˆaลฅ aj poลพiadavky na prevรกdzkovรฝ tlak ฯ (bar = 0,1 N/mm2). Medzi vรฝkonom ฤerpadla Q aย prevรกdzkovรฝm tlakom ฯ platรญ nepriama zรกvislosลฅ, ฤiลพe Q . ฯ = konลกtanta. Kย navrhnutรฉmu ฤerpadlu treba nadimenzovaลฅ najvhodnejลกie potrubie tak, aby sa nezniลพovala vรฝkonnosลฅ ฤerpadla aย jeho dosah. Takto navrhnutรฝ systรฉm sa posรบdi zย hฤพadiska ฤerpateฤพnosti betรณnu, navrhnutรฉho zloลพenia aย konzistencie (sadnutie kuลพeฤพa 40 aลพ 100ย mm, respektรญve VeBe 3 aลพ 5 s) [7].

Prรญklad nรกvrhu stabilnรฉho ฤerpadla
Poฤas betonรกลพe stavby sย vรฝลกkou 65 m treba zhotoviลฅ 40 m3 betรณnovรฝch konลกtrukciรญ za 1 hodinu. Na dopravu ฤerstvรฉho betรณnu (konzistencie danej sadnutรญm kuลพeฤพa 100 mm) sa pouลพije vรฝloลพnรญk sย horizontรกlnym dosahom 27 m aย dopravnรฉ potrubie sย priemerom 125 mm sย piatimi kolenami 90ยฐ, dvomi kolenami 30ยฐ aย sย celkovou dฤบลพkou 110 m. Pri prรกci ฤerpadla sa uvaลพuje pracovnรฝ sรบฤiniteฤพ 0,75. Dopravnรก vรฝลกka sa zรญska ako vรฝลกka stavby zvรฝลกenรก oย 4 m (na manipulรกciu aย najvyลกลกรญ bod zhybu vรฝloลพnรญka). Zย nomogramu ฤerpania betรณnu (obr.ย 12) vyplรฝva, ลพe pri nรกvrhovom vรฝkone ฤerpadla 53,3 m3/h, sadnutรญ kuลพeฤพa 100 mm, dopravnej dฤบลพke potrubia 164 m aย priemere potrubia 125 mm bude potrebnรฝ pracovnรฝ tlak ฯH = 34 bar (3,4 MPa).

transport,betón
Obr. 12 Nomogram na urฤenie horizontรกlnej zloลพky tlaku v potrubรญ (upravenรฝ z [9])

Zรกver
Vย sรบฤasnosti existuje mnoho spรดsobov dopravy ฤerstvรฉho betรณnu, ktorรฝch prรญpadnรฉ aplikovanie eลกte nezaruฤuje optimรกlne vyuลพitie. Dรดleลพitรฉ je, aby sekundรกrna doprava ฤerstvรฉho betรณnu nadvรคzovala na primรกrnu. Zรกroveลˆ treba primรกrnu dopravu zvoliลฅ tak, aby sa (sย ohฤพadom na sekundรกrnu) ฤerstvรฝ betรณn dopravil na stavenisko sย dostatoฤnou ฤasovou rezervou na jeho uloลพenie aย spracovanie.

TEXT: Ing. Peter Briatka
OBRรZKY aย FOTO: autor

Ing. Peter Briatka je doktorandom na Stavebnej fakulte STU vย Bratislave aย vรฝskumnรฝm pracovnรญkom TSรšS, n. o., vย Bratislave.

Recenzoval doc. Ing. Peter Makรฝลก, PhD., ktorรฝ pรดsobรญ na Katedre technolรณgie stavieb Stavebnej fakulty STU vย Bratislave.

Literatรบra
1.ย ย ย  Schindler, A. K.: Effect of temperature on hydration of cementitious materials. Technical paper. USA: American Concrete Institute, Materials Journal, January โ€“ February, Farmington Hills, 2004.
2.ย ย ย  STN EN 196-3: Metรณdy skรบลกania cementu. ฤŒasลฅ 3: Stanovenie ฤasu tuhnutia aย objemovej stรกlosti.
3.ย ย ย  Briatka, P. โ€“ ล tefรกnik, L. โ€“ Makรฝลก, P.: Mimostaveniskovรก doprava ฤerstvรฉho betรณnu aย vplyv teploty prostredia. In: BETON TKS, 2009, 4, s. 50 โ€“ 54.
4.ย ย ย  Makรฝลก, O. โ€“ Makรฝลก, P.: Staveniskovรก prevรกdzka โ€“ zariadenie staveniska. Bratislava: Vydavateฤพstvo STU, 2003.
5.ย ย ย  Jurรญฤek, I.: Technolรณgia pozemnรฝch stavieb โ€“ hrubรก stavba. Bratislava: JAGA GROUP, v. o. s., 2001.
6.ย ย ย  Jurรญฤek, I. aย kol.: Konลกtrukcie budov zย monolitickรฉho betรณnu. Bratislava: Eurostav, 2005.
7.ย ย ย  Briatka, P.: Vnรบtrostaveniskovรก doprava ฤerstvรฉho betรณnu ฤerpadlami. In: Stavba, roฤ. 11, 2008, ฤ. 1ย โ€“ย 2, s. 54 โ€“ 57.
8.ย ย ย  Ali, M. M.: Evolution of Concrete Skyscrapers: from Ingalls to Jinmao. USA: School of Architecture at University of Illinois.
9.ย ย ย  Singh, B.: Some issues related to pumping of concrete. In: The Indian Concrete Journal, 2004, No. 9, pp. 41 โ€“ 44.
10.ย ย ย  www.putzmeister.com

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly.