Moลพnosti transportu ฤerstvรฉho betรณnu
ฤastรฉ chyby alebo aลพ poruchy betรณnovรฝch konลกtrukciรญ sรบ zvรคฤลกa dรดsledkom nezvlรกdnutia technolรณgie zhotovenia konลกtrukcie. Prรญฤinu treba hฤพadaลฅ vo vลกetkรฝch fรกzach stavebnรฉho procesu, aย to od momentu zaฤatia dopravy ฤerstvรฉho betรณnu. Predpoklad na dosiahnutie poลพadovanej kvality budรบcej konลกtrukcie vytvรกra technickรฉ zvlรกdnutie dopravy.
Primรกrna dopravaPrimรกrna doprava zahลลa prepravu ฤerstvรฉho betรณnu zย betonรกrne na stavenisko. Jej dรดleลพitosลฅ sa prejavuje najmรค vย letnรฝch mesiacoch, keฤ sรบ dennรฉ teploty ovzduลกia vysokรฉ. To urรฝchฤพuje hydratรกciu betรณnu aย multiplikรกciu teploty ฤerstvรฉho betรณnu hydrataฤnรฝm teplom. Vรฝsledkom je skracovanie ฤasu, vย ktorom betรณn zaฤรญna tuhnรบลฅ. Zย hฤพadiska dopravy ฤerstvรฉho betรณnu aย jeho spracovania je ฤas zaฤiatku tuhnutia rozhodujรบcim faktorom (obr. 1).
Obr. 1 Vplyv teploty na rรฝchlosลฅ hydratรกcie [1]
Uloลพenie betรณnu do debnenia aย jeho zhutลovanie sa musรญ dokonฤiลฅ do zaฤiatku tuhnutia. Vย sรบlade sย poลพiadavkami stanovenรฝmi vย STN EN 13670: 2010 (Zhotovovanie betรณnovรฝch konลกtrukciรญ) sa betรณn pri zhutลovanรญ ponornรฝm vibrรกtorom, ฤo je najrozลกรญrenejลกรญ spรดsob, musรญ zhutลovaลฅ aลพ do hฤบbky 50 aลพ 100 mm predchรกdzajรบcej vrstvy. To znamenรก, ลพe nielen ฤerstvo uloลพenรฝ betรณn, ale aj betรณn uloลพenรฝ vย poslednej vrstve eลกte nesmie zaฤaลฅ tuhnรบลฅ. Maximรกlny prรญpustnรฝ ฤas na dopravu betรณnu sa tak skracuje aj oย ฤas medzi zhutnenรญm poslednej vrstvy aย zaฤiatkom zhutลovania najvrchnejลกej vrstvy betรณnu.
Vรฝsledkom je potreba chrรกniลฅ betรณn proti รบฤinkom vysokej teploty (nad 25 aย zvlรกลกลฅ nad 30 ยฐC). Vย sรบlade sย STN EN 206-1: 2002 (Betรณn. ฤasลฅ 1: ล pecifikรกcia, vlastnosti, vรฝroba aย zhoda) nesmie teplota betรณnu pri dodanรญ prekroฤiลฅ teplotu +30 ยฐC, ak sa neprijmรบ vhodnรฉ opatrenia. Ide najmรค oย optimรกlne zloลพenie ฤerstvรฉho betรณnu vย danรฝch podmienkach. Dรดleลพitรฝ je vรฝber vhodnรฉho druhu cementu, prรญsad, prรญmesรญ aย vodnรฉho sรบฤiniteฤพa. Rieลกenรญm mรดลพe byลฅ aj chladenie ฤerstvรฉho betรณnu pridanรญm urฤitรฉho mnoลพstva zรกmesovej vody vo forme ฤพadu alebo chladenie tekutรฝm dusรญkom.
Obr. 2 ฤas zaฤiatku tuhnutia cementovรฉho tmelu
Opaฤnรฝ prรญstup kย problรฉmu predstavuje definovanie maximรกlnej dopravnej vzdialenosti vย zรกvislosti od zloลพenia betรณnu, teploty prostredia, ฤasu zaฤiatku tuhnutia (obr.ย 2) aย prepravnej rรฝchlosti na jednotlivรฝch komunikรกciรกch tak, aby na stavenisku zostรกval dostatok ฤasu na jeho zabudovanie (uloลพenie aย zhutnenie) vย sรบlade sย STN EN 13670. Takรฝmto prรญstupom moลพno pri danรฝch vstupnรฝch okrajovรฝch podmienkach urฤiลฅ veฤพkosลฅ spรกdovej oblasti kaลพdej betonรกrne (obr. 3). Zohฤพadnenรญm priepustnosti existujรบcej infraลกtruktรบry sa spรกdovรก oblasลฅ zdeformuje na reรกlnejลกรญ model spรกdovej oblasti (obr. 4). Vรฝber dodรกvateฤพa ฤerstvรฉho betรณnu, aย teda aj nรกvrh primรกrnej dopravy, by mal zohฤพadลovaลฅ polohu betonรกrnรญ vzhฤพadom na stavenisko, ktorรฉ by sa malo nachรกdzaลฅ vย reรกlnej spรกdovej oblasti vybranej betonรกrne.
Obr. 3 Idealizovanรฝ model spรกdovej oblasti pri rรดznych teplotรกch (zฤพava stรบpajรบce) [3]
Obr. 4 Reรกlnejลกรญ model spรกdovej oblasti mesta Trnava pri teplotรกch
20 ยฐC โ zelenรก; 25 ยฐC โ oranลพovรก; 30 ยฐC โ ฤervenรก [3]
Podcenenie vรฝberu dodรกvateฤพa ฤerstvรฉho betรณnu sย ohฤพadom na moลพnosti primรกrnej dopravy vย letnom obdobรญ mรดลพe maลฅ za nรกsledok sekundรกrnu dopravu ฤiastoฤne zatuhnutรฉho betรณnu. ฤiastoฤne zatuhnutรฝ betรณn aj vย prรญpade uloลพenia na miesto zabudovania nie je moลพnรฉ dรดkladne zhutniลฅ, ฤo mรดลพe viesลฅ kย lokรกlnym poruchรกm obalenia betonรกrskej vรฝstuลพe (obr. 5), kย vzniku ลกtrkovรฝch hniezd, kย znรญลพeniu รบnosnosti konลกtrukcie alebo zhorลกeniu inรฝch potenciรกlnych รบลพitkovรฝch vlastnostรญ (naprรญklad trvanlivosti aย vodotesnosti).
Sekundรกrna doprava
Sekundรกrna doprava ฤerstvรฉho betรณnu, niekedy oznaฤovanรก aj ako vnรบtrostaveniskovรก ฤi objektovรก [4], sa zvรคฤลกa uskutoฤลuje vertikรกlne pri sรบฤasnom vodorovnom presune podฤพa miesta betonรกลพe.
Nรกvrh sekundรกrnej dopravy ฤerstvรฉho betรณnu ovplyvลujรบ najmรค rozmery stavby, ลกtรกdium jej rozostavanosti, miestne podmienky, kapacity zhotovovateฤพa aย konzistencia ฤerstvรฉho betรณnu. Nรกvrh treba spracovaลฅ tak, aby sa zabrรกnilo zmene vodnรฉho sรบฤiniteฤพa, segregรกcii zลn kameniva aย cementovรฉho tmelu aย zatuhnutiu ฤerstvรฉho betรณnu, ฤรญm by sa radikรกlne zmenila kvalita vรฝslednej betรณnovej konลกtrukcie.
Vย sรบฤasnosti sa vย podmienkach stavieb strednej Eurรณpy vyuลพรญva prevaลพne potrubnรก doprava pomocou ฤerpadiel ฤerstvรฉho betรณnu (mobilnรฝch aj stabilnรฝch) aย mechanickรก strojovรก sย pouลพitรญm zรกvesnรฝch koลกov (bรกdiรญ) spoloฤne sย veลพovรฝmi ลพeriavmi.
Sekundรกrna doprava bรกdiami zavesenรฝmi na veลพovรฝch ลพeriavoch predstavuje cyklickรบ dopravu. Moลพno ju vyskladaลฅ zo zรกkladnรฝch operรกciรญ, ktorรฉ sรบ zoradenรฉ vย technologickom slede, logicky na seba nadvรคzujรบ aย pravidelne sa opakujรบ. ล tandardnรฝ objem bรกdie je 0,5 aลพ 2,0 m3. Dopravu ฤerstvรฉho betรณnu pomocou bรกdiรญ sa odporรบฤa vyuลพรญvaลฅ pri menลกรญch stavbรกch (prevaลพne na betonรกลพ stฤบpov), prรญpadne pri horizontรกlnych nosnรฝch konลกtrukciรกch, ak sa nedรก vyuลพiลฅ mobilnรฉ ฤerpadlo. Tento spรดsob sekundรกrnej dopravy sa neodporรบฤa vyuลพรญvaลฅ pri vรฝลกkovรฝch stavbรกch. Sย rastรบcou dopravnou vzdialenosลฅou sa predlลพuje ฤas presunu ฤerstvรฉho betรณnu, aย tak sa predlลพuje celkovรฝ ฤas vรฝstavby.
Potrubnรก sekundรกrna doprava ฤerstvรฉho betรณnu sa rozdeฤพuje na dve skupiny, aย sรญce na mobilnรบ aย stabilnรบ. Obe vลกak fungujรบ na zรกklade rovnakรฉho princรญpu. Rozdiel sa prejavuje vย spรดsobe premiestลovania aย variabilite rozvodnรฉho potrubia. Podฤพa spรดsobu nasรกvania betรณnu aย jeho dopravy vย potrubรญ moลพno ฤerpadlรก rozdeliลฅ na piestovรฉ, rotaฤnรฉ (takzvanรฉ hadicovรฉ) aย pneumatickรฉ [5, 6].
Piestovรฉ ฤerpadlรก (obr. 6) sa vyuลพรญvajรบ na prepravu ฤerstvรฉho betรณnu najฤastejลกie aย princรญp ich prรกce spoฤรญva vย ฤinnosti dvoch pracovnรฝch valcov zaรบstenรฝch do nรกsypnรฉho koลกa. Prรกcou motora sa vytvรกra vย hydraulickom systรฉme tlak aย dostรกvajรบ sa do pohybu dva piesty pracujรบce sย fรกzovรฝm posunom 1 ฯ. Za neustรกleho, rรฝchleho prepรญnania dopravnej rรบry typu C alebo Sย na jeden zo sacรญch otvorov sa vย jednom zย valcov nasรกva ฤerstvรฝ betรณn zย nรกsypky, zatiaฤพ ฤo vย druhom valci prebieha jeho vytlรกฤanie do pripojenej dopravnej rรบry. Piestovรฝmi ฤerpadlami betรณnu moลพno dopraviลฅ vลกetky konzistencie betรณnu sย frakciou kameniva do 63 mm (aj drvenรฉho) aย sย teoretickou vรฝkonnosลฅou do asi 200ย m3/h pri รบฤinnosti pribliลพne 75 %.
Princรญp prรกce rotaฤnรฝch ฤerpadiel betรณnu (obr. 7), nazรฝvanรฝch aj stlรกฤacie (squeยญeยญze), sa zakladรก na posune ฤerstvรฉho betรณnu zย nรกsypnรฉho koลกa do sacieho otvoru pomocou hriadeฤพa sย lopatkami. Tu sa ฤerstvรฝ betรณn nasรกva do pruลพnรฉho polkruhovรฉho potrubia umiestnenรฉho vย priestore rotora ฤerpadla. Rotor je vybavenรฝ najmenej dvomi valcami, ktorรฉ neustรกlymi pojazdmi (rotรกciou okolo osi rotora) po mรคkkom potrubรญ nasรกvajรบ aย na druhom konci potrubia vytlรกฤajรบ ฤerstvรฝ betรณn. Rotaฤnรฉ ฤerpadlรก dosahujรบ teoretickรบ vรฝkonnosลฅ do 40 m3/h pri pouลพitรญ ลกtandardnรฝch potrubรญ sย priemerom 75 mm, zย ฤoho vyplรฝva aj moลพnosลฅ ฤerpania len jemnejลกรญch zmesรญ betรณnu aย aj to len na vzdialenosti asi 100 m horizontรกlne aย 35 m vertikรกlne.
Mobilnรฉ ฤerpadlรก (obr. 8) sรบ namontovanรฉ na automobilovom podvozku, priฤom ich zรกkladnรฉ komponenty sรบ nรกsypnรฝ kรดลก, ฤerpacia jednotka (maximรกlny vรฝpoฤtovรฝ vรฝkon 200 m3/h), hydraulickรฝ stoลพiar (vรฝloลพnรญk) sย potrubรญm aย hadicou [7]. Maximรกlny horizontรกlny aย vertikรกlny dosah je 56 aย 61 m (ลกpeciรกlne 63 m), beลพne sa vลกak pracuje sย dosahmi 38 m. Mobilnรฉ ฤerpadlo sa po prรญchode na stavenisko pristavรญ kย odbernรฉmu miestu, vysunรบ sa podpery aย rozbalรญ sa vรฝloลพnรญk. ฤerstvรฝ betรณn sa po privezenรญ na miesto urฤenia zaฤne liaลฅ do nรกsypnรฉho koลกa mobilnรฉho ฤerpadla vybavenรฉho roลกtom sย okami sย veฤพkosลฅou maximรกlneho zrna kameniva (63 mm). Nรกsledne sa pomocou ฤerpadla dopravuje postupne na miesto zabudovania. Po ukonฤenรญ prรกce na stavenisku sa potrubie preฤistรญ vtiahnutรญm gumenรฉho ฤistiaceho prvku aย nรกsypnรฝ kรดลก sa umyje vodou zย tlakovej nรกdrลพe. ฤalej sa stiahnu vรฝloลพnรญk aย podpery aย ฤerpadlo mรดลพe opustiลฅ stavenisko.
Pouลพiteฤพnosลฅ mobilnรฝch ฤerpadiel je veฤพmi vysokรก vzhฤพadom na zjednoduลกenie nรกvrhu sekundรกrnej dopravy ฤerstvรฉho betรณnu aย moลพnosti prรญpadnรฉho operatรญvneho presunu ฤerpadla. Vyuลพitie mobilnรฝch ฤerpadiel vลกak neraz vyลพaduje zabratie verejnรฉho priestranstva. Mobilnรฉ ฤerpadlรก je vhodnรฉ nasadzovaลฅ vย pozemnom staviteฤพstve najmรค krรกtkodobo alebo vย podmienkach rozsiahleho staveniska, ลกpeciรกlne pri zakladanรญ stavby, prรญpadne pri realizรกcii spodnej stavby. Ich vรฝznam sa prakticky strรกca pri betonรกลพi nosnรฝch konลกtrukciรญ vรฝลกkovรฝch stavieb.
Vย priebehu poslednรฝch ลกiestich rokov sa na stredoeurรณpskom trhu zaฤali objavovaลฅ modifikรกcie mobilnรฝch ฤerpadiel ฤerstvรฉho betรณnu. Prรญkladom je takzvanรก mestskรก pumpa (city pump). Doprava ฤerstvรฉho betรณnu sa uskutoฤลuje cez rozoberateฤพnรฉ potrubie, aย preto nie je vybavenรก vรฝloลพnรญkom. City pump mรก vรฝpoฤtovรฝ vรฝkon 57ย m3/h aย je schopnรก dopraviลฅ betรณn na vzdialenosลฅ do 600 m (horizontรกlne). Uplatลuje sa hlavne na staveniskรกch nachรกdzajรบcich sa vย husto zastavanรฝch, historickรฝch alebo turisticky vyhฤพadรกvanรฝch lokalitรกch, kde sรบ sprรญsnenรฉ poลพiadavky na prรญpustnรฉ hladiny hluku alebo inรฉ obmedzenia.
–>–>
Stacionรกrne (stabilnรฉ) ฤerpadlรก (obr. 9) sรบ rieลกenรฉ ako prรญvesnรฉ zariadenia pozostรกvajรบce zย dieselovรฉho motora, ฤerpadla sย nรกdobou (nรกsypnรฝ kรดลก), rozoberateฤพnรฉho potrubia aย vรฝpustnej hadice. Nรกsypnรฝ kรดลก je vybavenรฝ roลกtom, ktorรฝ mรก zabrรกniลฅ poลกkodeniu ฤerpadla maximรกlnym zrnom kameniva vรคฤลกรญm, ako je povolenรฉ. Stabilnรฉ ฤerpadlรก sรบ konลกtruovanรฉ na rรดzne moลพnosti vyuลพitia aย rรดzne konzistencie betรณnu โ od extrรฉmne tekutรฝch (injektรกลพnych) aลพ po tuhรฉ konzistencie sย maximรกlnym zrnom 63 mm. Hlavnou myลกlienku vyuลพitia stabilnรฝch ฤerpadiel je obslรบลพenie celรฉho staveniska (vลกetkรฝch miest potreby) zย jednej pozรญcie โ zย jednรฉho odbernรฉho miesta. Tรบto obsluhu limitujรบ maximรกlne dopravnรฉ vzdialenosti, ktorรฉ sa beลพne pohybujรบ vย horizontรกlnom smere 400 m aย vo vertikรกlnom smere 250 m (maximรกlny vertikรกlny dosah bol preukรกzanรฝ vย Riva Del Garda vย Taliansku, kde sa betรณn bez preฤerpรกvania dopravil do vรฝลกky 532 m [8]).
Obr. 10 Odbernรฉ miesto ฤerstvรฉho betรณnu | Obr. 11 Stabilnรฉ ฤerpadlo pouลพitรฉ na betonรกลพ ostenia tunela |
Stabilnรฉ ฤerpadlo sa po privezenรญ na stavenisko umiestni na vopred navrhnutรฉ odbernรฉ miesto (vย blรญzkosti stavebnรฉho objektu), odkiaฤพ sa pripojรญ na dopravnรฉ potrubie ฤerstvรฉho betรณnu (obr. 10). Dopravnรฉ potrubia mรดลพu byลฅ umiestnenรฉ vย horizontรกlnom aย vertikรกlnom smere. Ich vhodnรฝm nรกvrhom aย rozmiestnenรญm sa zabezpeฤia optimรกlne tlakovรฉ aย odporovรฉ pomery prepravovanรฉho betรณnu. To mรก vplyv na plnenie teoretickรฉho vรฝkonu ฤerpadiel (maximรกlne 200 m3/h). ฤerpadlo zostรกva na stavenisku do ukonฤenia hrubej stavby, respektรญve kรฝm sa vyuลพรญva. Vyยญuลพitie stabilnรฝch ฤerpadiel je veฤพmi vรฝhodnรฉ vย pozemnom staviteฤพstve, ฤi uลพ pri rozsiahlych nรญzkych stavbรกch, alebo pri vรฝstavbe vรฝลกkovรฝch budov, prรญpadne pri vรฝstavbe banskรฝch stavieb pri striekanรญ alebo betรณnovanรญ ostenรญ tunelov (obr. 11) [7].
Aby systรฉm sekundรกrnej dopravy ฤerstvรฉho betรณnu ฤerpadlami fungoval, musia sa pri ich nรกvrhu zohฤพadniลฅ vลกetky zรกsady. Treba zohฤพadniลฅ vplyv veฤพkรฉho mnoลพstva faktorov โ od potrebnej vรฝpoฤtovej vรฝkonnosti, dopravnej vzdialenosti cez konzistenciu ฤerstvรฉho betรณnu aลพ po potrubnรฝ systรฉm. Vลกetky spomenutรฉ faktory zohrรกvajรบ dรดleลพitรบ รบlohu vย efektรญvnosti fungovania vnรบtrostaveniskovรฉho ฤerpania betรณnu. Vย prvom kroku treba urฤiลฅ poลพadovanรบ teoretickรบ vรฝkonnosลฅ, ktorรก sa spresnรญ empiricky stanovenรฝm pracovnรฝm sรบฤiniteฤพom asi 0,80. Na zรกklade potrebnรฉho vรฝstupnรฉho vรฝkonu aย dopravnej vzdialenosti sa navrhne ฤerpadlo, ktorรฉ musรญ spฤบลaลฅ aj poลพiadavky na prevรกdzkovรฝ tlak ฯ (bar = 0,1 N/mm2). Medzi vรฝkonom ฤerpadla Q aย prevรกdzkovรฝm tlakom ฯ platรญ nepriama zรกvislosลฅ, ฤiลพe Q . ฯ = konลกtanta. Kย navrhnutรฉmu ฤerpadlu treba nadimenzovaลฅ najvhodnejลกie potrubie tak, aby sa nezniลพovala vรฝkonnosลฅ ฤerpadla aย jeho dosah. Takto navrhnutรฝ systรฉm sa posรบdi zย hฤพadiska ฤerpateฤพnosti betรณnu, navrhnutรฉho zloลพenia aย konzistencie (sadnutie kuลพeฤพa 40 aลพ 100ย mm, respektรญve VeBe 3 aลพ 5 s) [7].
Prรญklad nรกvrhu stabilnรฉho ฤerpadla
Poฤas betonรกลพe stavby sย vรฝลกkou 65 m treba zhotoviลฅ 40 m3 betรณnovรฝch konลกtrukciรญ za 1 hodinu. Na dopravu ฤerstvรฉho betรณnu (konzistencie danej sadnutรญm kuลพeฤพa 100 mm) sa pouลพije vรฝloลพnรญk sย horizontรกlnym dosahom 27 m aย dopravnรฉ potrubie sย priemerom 125 mm sย piatimi kolenami 90ยฐ, dvomi kolenami 30ยฐ aย sย celkovou dฤบลพkou 110 m. Pri prรกci ฤerpadla sa uvaลพuje pracovnรฝ sรบฤiniteฤพ 0,75. Dopravnรก vรฝลกka sa zรญska ako vรฝลกka stavby zvรฝลกenรก oย 4 m (na manipulรกciu aย najvyลกลกรญ bod zhybu vรฝloลพnรญka). Zย nomogramu ฤerpania betรณnu (obr.ย 12) vyplรฝva, ลพe pri nรกvrhovom vรฝkone ฤerpadla 53,3 m3/h, sadnutรญ kuลพeฤพa 100 mm, dopravnej dฤบลพke potrubia 164 m aย priemere potrubia 125 mm bude potrebnรฝ pracovnรฝ tlak ฯH = 34 bar (3,4 MPa).
Obr. 12 Nomogram na urฤenie horizontรกlnej zloลพky tlaku v potrubรญ (upravenรฝ z [9])
Zรกver
Vย sรบฤasnosti existuje mnoho spรดsobov dopravy ฤerstvรฉho betรณnu, ktorรฝch prรญpadnรฉ aplikovanie eลกte nezaruฤuje optimรกlne vyuลพitie. Dรดleลพitรฉ je, aby sekundรกrna doprava ฤerstvรฉho betรณnu nadvรคzovala na primรกrnu. Zรกroveล treba primรกrnu dopravu zvoliลฅ tak, aby sa (sย ohฤพadom na sekundรกrnu) ฤerstvรฝ betรณn dopravil na stavenisko sย dostatoฤnou ฤasovou rezervou na jeho uloลพenie aย spracovanie.
TEXT: Ing. Peter Briatka
OBRรZKY aย FOTO: autor
Ing. Peter Briatka je doktorandom na Stavebnej fakulte STU vย Bratislave aย vรฝskumnรฝm pracovnรญkom TSรS, n. o., vย Bratislave.
Recenzoval doc. Ing. Peter Makรฝลก, PhD., ktorรฝ pรดsobรญ na Katedre technolรณgie stavieb Stavebnej fakulty STU vย Bratislave.
Literatรบra
1.ย ย ย Schindler, A. K.: Effect of temperature on hydration of cementitious materials. Technical paper. USA: American Concrete Institute, Materials Journal, January โ February, Farmington Hills, 2004.
2.ย ย ย STN EN 196-3: Metรณdy skรบลกania cementu. ฤasลฅ 3: Stanovenie ฤasu tuhnutia aย objemovej stรกlosti.
3.ย ย ย Briatka, P. โ ล tefรกnik, L. โ Makรฝลก, P.: Mimostaveniskovรก doprava ฤerstvรฉho betรณnu aย vplyv teploty prostredia. In: BETON TKS, 2009, 4, s. 50 โ 54.
4.ย ย ย Makรฝลก, O. โ Makรฝลก, P.: Staveniskovรก prevรกdzka โ zariadenie staveniska. Bratislava: Vydavateฤพstvo STU, 2003.
5.ย ย ย Jurรญฤek, I.: Technolรณgia pozemnรฝch stavieb โ hrubรก stavba. Bratislava: JAGA GROUP, v. o. s., 2001.
6.ย ย ย Jurรญฤek, I. aย kol.: Konลกtrukcie budov zย monolitickรฉho betรณnu. Bratislava: Eurostav, 2005.
7.ย ย ย Briatka, P.: Vnรบtrostaveniskovรก doprava ฤerstvรฉho betรณnu ฤerpadlami. In: Stavba, roฤ. 11, 2008, ฤ. 1ย โย 2, s. 54 โ 57.
8.ย ย ย Ali, M. M.: Evolution of Concrete Skyscrapers: from Ingalls to Jinmao. USA: School of Architecture at University of Illinois.
9.ย ย ย Singh, B.: Some issues related to pumping of concrete. In: The Indian Concrete Journal, 2004, No. 9, pp. 41 โ 44.
10.ย ย ย www.putzmeister.com
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly.