Obnova dôvery v monolitický betón

Partneri sekcie:

Slovenská asociácia výrobcov transportbetónu (SAVT) je záujmové združenie výrobcov transportbetónu na Slovensku. Hlavným cieľom založenia spoločnosti bolo zvýšiť technologickú úroveň výroby a kvalitu vyrábaného betónu tak, aby spĺňala požiadavky zodpovedajúce bežnej úrovni v krajinách Európskej únie. Členovia spoločnosti si dali za cieľ obnoviť dôveru v monolitický betón ako najdôležitejší stavebný materiál, vyhovujúci nielen z hľadiska svojej funkčnosti, ale aj flexibility pri spĺňaní požiadaviek stavebných organizácií, umožňujúci vysokú rýchlosť výstavby a hlavne spĺňajúci estetické a funkčné požiadavky architektov. Išlo tiež o propagáciu známych predností betónu, ako je jeho dlhá životnosť, dobrá požiarna odolnosť, nízka náročnosť na údržbu, výborné zvukovoizolačné vlastnosti a tiež tepelnoakumulačné schopnosti. Nielen o tom, ako sa spoločnosti darí tieto ciele napĺňať, sme sa zhovárali s jej novým prezidentom Ing. Patrikom, Polakovičom, MBA.

Na trhu pôsobíte už od roku 1995. Aké boli začiatky asociácie a čo sa počas 14 rokov jej existencie zmenilo?
Podľa mojich informácií začiatky boli veľmi ťažké, pretože sa začínalo s obmedzenými finančnými prostriedkami a takmer žiadnymi skúsenosťami s fungovaním združenia. Čo sa od roku 1995 zmenilo, je najmä členská základňa. Asociácia mala pri svojom založení iba 6 členov, dnes ich má 18, je finančne stabilná a má jasne vymedzené princípy fungovania.

Mohli by ste tieto princípy vysvetliť bližšie?
Najvyšším orgánom asociácie je zhromaždenie členov. Výkonným orgánom je prezídium, ktoré tvorí prezident, výkonný tajomník a 4 viceprezidenti, pričom každý z nich je predsedom jednej komisie, ktorých činnosť je pre celú asociáciu ťažisková.

Ako prvú mi dovoľte menovať Komisiu pre vzdelávanie, ktorá sa venuje kľúčovej činnosti. Riadi vzdelávanie technológov, vedúcich betonární a zabezpečuje vydávanie odborných publikácií. Ak by SAVT nepodporovala vydavateľskú činnosť, obávam sa, že by nevyšiel žiaden titul s tematikou transportbetónu. Táto komisia sa zároveň podieľa na organizovaní pravidelnej konferencie Betón s medzinárodnou účasťou a odborného seminára Výroba betónu. Pre členov asociácie každoročne organizuje návštevu betonární v zahraničí, tento rok napr. v Rakúsku a minulý rok v Poľsku.

Ako druhú uvediem Komisiu pre životné prostredie a BOZP (bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci), ktorá je zameraná predovšetkým na trvalo udržateľný rozvoj a bezpečnosť ľudí na pracovisku. Aktívne spolupracuje s Ministerstvom životného prostredia SR pri tvorbe právnych noriem. Podieľa sa na príprave publikácii z tejto oblasti ako aj na preberaní poznatkov a noviniek zo zahraničia. Budovanie silnejšieho povedomia o ochrane životného prostredia dosahuje aj prostredníctvom súťaže o najekologickejšiu betonáreň. Tento rok bol vyhlásený už jej 6. ročník.

Treťou je Komisia pre techniku a kvalitu. Náplňou jej činnosti je predovšetkým sledovanie a aktívne ovplyvňovanie pripravovaných noriem. Permanentne informuje členov asociácie o novinkách z oblasti technológie výroby a používania betónu, ako aj o nových zariadeniach na výrobu a dopravu transportbetónu.

Štvrtou je Komisia pre marketing, ktorá sa venuje propagácii betónu ako významného stavebného materiálu vhodného na použitie pri rôznych aplikáciách. Z hľadiska propagácie betónu je veľmi dôležitá spolupráca s odbornými školami. V rámci nej sa snažíme rozširovať poznatky o betóne ako materiáli, ktorý za posledné roky výrazne zmenil svoju podobu a ktorý si z hľadiska svojich perspektív vyžaduje mladých, ambicióznych a inovatívnych pracovníkov. Asociácia z tohto dôvodu každoročne vyhlasuje súťaž pre diplomantov stavebných fakúlt na Slovensku o najlepšiu diplomovú prácu s témou použitia betónu v nosných konštrukciách.
SAVT má jedného plateného zamestnanca, a to tajomníka asociácie, ktorý je jej dušou.

Koľko členov má v súčasnosti SAVT? Kto sa môže stať jej členom a aké sú podmienky členstva?
SAVT má momentálne 18 členov. Členom tejto asociácie sa môže stať každá spoločnosť z oblasti betónu, ktorej členstvo odsúhlasia existujúci členovia. Pokiaľ nová spoločnosť prejaví záujem o členstvo, objektívne hodnotíme, či ide o uchádzača, ktorý sa riadi etickými princípmi našej asociácie.

Čo je vašou hlavnou úlohou a cieľom?
Na čo sa SAVT orientuje?

Našim hlavným cieľom je zvyšovať objem predaja betónu na Slovensku. Betón berieme ako konkurenčný materiál k iným materiálom ako je oceľ, sklo, tehly, prefabrikácia.

SAVT je členkou ERMCO (Európskej organizácie výrobcov transportbetónu), vďaka ktorej sme nepriamo aj partnerom Európskej komisie pri tvorbe nových právnych predpisov a smerníc stanovujúcich podmienky pri výrobe transportbetónu v celej Európe.

Ako som už naznačil, hlavnou náplňou našej činnosti je vzdelávanie našich členov. Jednou z mnohých príležitostí v tomto smere je aj konferencia Betón usporadúvaná každé dva roky. Na nej vytvárame priestor pre ľudí, ktorí majú o túto oblasť profesionálny záujem. Od nich získavame spätnú väzbu, na základe ktorej vieme, na čo je potrebné sa ďalej orientovať a čo je potrebné riešiť.

Druhou pravidelnou vzdelávacou iniciatívou je seminár Výroba betónu, ktorý sa koná každý rok. Tento seminár umožňuje diskutovať na odborné témy vybrané v rámci asociácie. Na poslednom seminári, ktorý sa konal v Tatrách a bol zameraný na priemyselné podlahy, sa zúčastnilo veľké množstvo zástupcov aj firiem, ktoré nie sú členmi našej asociácie.

Hlavnými témami budúcoročného seminára, ktorý sa bude konať v Senci, by mali byť ľahkospracovateľný betón – produkt, ktorý znižuje výrobné náklady, ďalej sanácie betónu a opakovanie informácií o Karte bezpečnosti údajov.

Prečo by sa výrobca transportbetónu mal stať členom SAVT?
Ide o partnerstvo, nesúce so sebou viaceré výhody:
Prvou z nich je fakt, že finančné prostriedky, ktoré má k dispozícii väčšinou od svojich členov, slúžia práve im a nie asociácii samotnej, napr. na administratívu.

V rámci vzdelávania všetci členovia bezplatne dostávajú knihy vydávané SAVT.
Ďalšou výhodou je, že spoločnosti združené v našej asociácii majú možnosť svoju firmu propagovať prostredníctvom webstránky asociácie. Naším zámerom je túto stránku naďalej vylepšovať tak, aby sa stala silným prezentačným médiom a aby na nej každý klient so záujmom o betón našiel kontakty na betonárne s presnou adresou, pre ľahšiu orientáciu aj s vyznačenou na mape.

Významnou výhodou je informovanie o nových technických normách, ktoré sú pre ľudí z praxe komplikované a ťažko dostupné. Naša asociácia organizuje aj podujatia zamerané na zmeny noriem a dôsledky týchto zmien pre prax. Dovoľte uviesť niekoľko konkrétnych tém z posledného obdobia: zmena normy STN EN 206-1 či školenia pre vedúcich prevádzok a technológov zamerané na zvyšovanie znalostí z oblasti technológie betónu.

Už ste spomínali, že máte rozvinutú spoluprácu s ERMCO. Čo vám táto spolupráca umožňuje a ako ďalej pracujete s informáciami, ktoré získate prostredníctvom ERMCO?
Európska organizácia výrobcov transportbetónu je dôležitým partnerom Európskej komisie a my máme možnosť jej prostredníctvom ovplyvňovať tvorbu noriem týkajúcich sa nášho odvetvia v celej Európskej únii. Zároveň nám členstvo v tejto organizácii poskytuje príležitosť konzultovať naše problémy s ostanými členskými krajinami a umožňuje nám čerpať rôznorodé poznatky, skúsenosti a získavať publikácie, ktoré následne prekladáme do slovenčiny a distribuujeme našim členom.

Aké zmeny pripravujete ako nový prezident SAVT?
Rád by som nadviazal na činnosť svojich predchodcov, ktorí výrazne prispeli k rozvoju a upevneniu postavenia nášho odvetvia na Slovensku. V každom prípade by som chcel posunúť úroveň spolupráce s príbuznými zväzmi, konkrétne so Zväzom výrobcov cementu a so Slovenským združením výrobcov kameniva, na kvalitatívne vyššiu úroveň. Rovnako by som chcel rozšíriť spoluprácu so Zväzom stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS).

V čom by mala táto spolupráca spočívať?
Keďže sme sa stali členmi ZSPS, chceli by sme svoj vplyv v oblasti výroby a využívania betónu posilniť predovšetkým vysvetľovaním našich stanovísk a presadzovaním našich pozícií. To je možné buď priamo, prostredníctvom našej asociácie, alebo nepriamo, pôsobením cez ZSPS, ktorý je partnerom vlády pri tvorbe právnych predpisov.

Perspektívnou oblasťou spolupráce je financovanie vzdelávania. Počas konferencie Betón 2009 som mal možnosť hovoriť s prezidentom ZSPS, Ing. Zsoltom Lukáčom. Podľa jeho vyjadrení by mohlo byť jedným z riešení, ako finančne zabezpečiť odbornú prípravu našich členov, získanie finančných prostriedkov z eurofondov. Naša spolupráca sa postupne rozbieha a ja verím, že posilní naše postavenie v kontexte iných odvetví.

Ako výrobu transportbetónu ovplyvnila finančná kríza?
Výroba betónu v roku 2009 v plnej miere odzrkadľuje vývoj v našom národnom hospodárstve. Došlo k značnému poklesu súkromných investícií, a to jednak v rezidenčnom, jednak v nerezidenčnom sektore. Verejný sektor si na druhej strane zachoval približne rovnaký objem spotreby ako v roku 2008, a to najmä vďaka prebiehajúcej výstavbe diaľnic.

Celkový prepad odhadujem na 30 – 35%, pričom sa prejavil predovšetkým vo väčších mestách, teda v Bratislave, Banskej Bystrici, Nitre a Žiline.

Aké opatrenia by sa podľa Vášho názoru mali prijať, pokiaľ ide o schopnosť udržania sa na trhu?
Podľa môjho názoru je v momentálnej situácii dôležité, aby sa firmy prispôsobili poklesu objemu predaja prijatím zmien na strane nákladov. Je potrebné znižovať fixné náklady. Variabilné náklady by bolo možné znížiť prechodom na lacnejšie, predovšetkým zmesné cementy, ktoré sa na trhu presadzujú čoraz viac.

Myslíte si, že aj malá betonáreň môže získať na trhu lepšiu pozíciu ako veľké koncerny?
Určite áno. Nevýhodou veľkých koncernov je totiž fakt, že majú niekedy veľmi dlhý komunikačný kanál, a preto môže byť zložité presadiť v nich niečo nové. Súkromný vlastník betonárne má šancu byť rýchlejší a inovatívnejší. Môže znižovať náklady, a to sa môže premietnuť do nižších cien. Výhodou veľkých koncernov je zase ich know-how a veľmi dobre prepracované procesy.

Čo by ste chceli odkázať spotrebiteľom?

Rád by som zdôraznil, že betón je po vode druhým najpoužívanejším stavebným materiálom. Má všetky predpoklady na to, aby splnil požiadavky, a to nie len z hľadiska vysokej rýchlosti výstavby a funkčnosti, ale aj estetiky. V súčasnosti je dôkazom toho množstvo moderných budov postavených z pohľadového betónu.
Zároveň si dovoľujem spotrebiteľom odporučiť, aby si na betonárske práce vybrali kvalitnú firmu a aby sa neorientovali len podľa ceny. Dnes už existujú betonárne, ktoré majú nainštalované systémy na meranie presného objemu vydaného betónu. Vďaka nim má spotrebiteľ zaručené, že dostané také množstvo za aké zaplatil.

Ďalším problémom je predaj cez tzv. sivú zónu – teda zakúpenie betónu bez pokladničného dokladu alebo faktúry. V tomto prípade nemá spotrebiteľ záruku, že pri výskyte chýb na stavebnej konštrukcii môže kvalitu betónu reklamovať.

Katarína Lipovská, Andrea Dingová
Foto: archív vydavateľstva

Článok bol uverejnený v časopise Stavebné materiály.