Oprava a vรฝstavba cementobetรณnovรฝch krytov pomocou rรฝchlych betรณnov
Prรญspevok sa zaoberรก opravami cementobetรณnovรฝch krytov vozoviek pomocou technolรณgie โrรฝchlych betรณnovโ. Tรกto technolรณgia predstavuje skrรกtenie ฤasu na dosiahnutie poลพadovanรฝch parametrov betรณnu zย dnรญ na hodiny. Vย praxi to znamenรก, ลพe nie je potrebnรฉ realizovaลฅ dlhodobรฉ aลพ niekoฤพkotรฝลพdลovรฉ vรฝluky, staฤรญ iba obmedzenie prevรกdzky na niekoฤพko hodรญn.
Obrovskรฝ nรกrast dopravy spรดsobil znaฤnรฉ preลฅaลพenie cestnej aย diaฤพniฤnej siete. Sย tรฝm sรบ, samozrejme, spojenรฉ kolรณny, dopravnรฉ nehody, niฤenie komunikรกciรญ aย ฤalลกie nepriaznivรฉ dรดsledky. Motoristickรก verejnosลฅ si preto vynucuje zniลพovanie vลกetkรฝch dopravnรฝch obmedzenรญ spรดsobenรฝch stavebnรฝmi prรกcami. Tie vลกak nie je moลพnรฉ obmedziลฅ, lebo deficit vย รบdrลพbe komunikรกciรญ je za poslednรฉ obdobie znaฤnรฝ. Zย tรฝchto dรดvodov je jedinou schodnou cestou, ako rieลกiลฅ ich zlรฝ technickรฝ stav, maximรกlne skrรกtenie oprรกv. To je moลพnรฉ iba sย pouลพitรญm najmodernejลกรญch technolรณgiรญ.Vรฝvoj technolรณgie
Vรฝvoj technolรณgie โrรฝchlych betรณnovโ zaฤal pribliลพne pred 4 rokmi. Poฤas tohto obdobia sa vฤaka postupnรฉmu vรฝvoju, sรบstavnรฉmu zlepลกovaniu dosiahnutรฝch vรฝsledkov, trvalรฉmu zรญskavaniu skรบsenostรญ aย znaฤnรฉmu รบsiliu vย oblasti skรบลกobnรญctva dosiahol dneลกnรฝ stav. Preto dnes mรดลพeme zodpovedne konลกtatovaลฅ, ลพe vyvinutรก technolรณgia je schopnรก prevรกdzky aย pouลพiteฤพnรก vย praxi.
Vลกetko sa zaฤalo zadanรญm poลพiadavky vรฝvoja โzrรฝchlenรฉho betรณnuโ, ktorรฝ by umoลพnil opravy betรณnovรฝch krytov vย ฤasovom horizonte 3 dnรญ. Vย tomto ฤase je nutnรฉ realizovaลฅ nielen vลกetky prรญpravnรฉ prรกce (dopravnรฉ obmedzenia, prรญsun techniky atฤ.), ale aj samotnรบ realizรกciu opravy. Tรก zahลลa vybรบranie poลกkodenรฝch miest, ich dรดkladnรฉ vyฤistenie, armovanie (prรญpadne kotvenie do okolitรฝch dosiek), betรณnovanie aย po stvrdnutรญ betรณnu narezanie ลกkรกr aย ich zatesnenie. Vo vymedzenom ฤase je tieลพ potrebnรฉ urobiลฅ aj dokonฤovacie prรกce โ uprataลฅ, odviezลฅ stavebnรบ techniku aย odstrรกniลฅ dopravnรฉ obmedzenia. To znamenรก, ลพe na samotnรฉ tuhnutie aย tvrdnutie betรณnu zostรกva ฤasovรฝ priestor 24, maximรกlne 36 hodรญn. Po dosiahnutรญ tohto cieฤพa sa vo vรฝvoji pokraฤovalo ฤalej sย novou รบlohou: vyvinรบลฅ betรณny sย ฤasom tuhnutia aย tvrdnutia vย rozpรคtรญ 6 aลพ 18 hodรญn.
Vย sรบฤasnosti je tรกto technolรณgia uลพ odskรบลกanรก sย kladnรฝm vรฝsledkom vย praxi, napr. pri betonรกลพi na diaฤพniฤnom รบseku D1 aย D2 vย ฤeskej republike. Doteraz sa takto zrealizovalo poฤas takmer 1,5-roฤnej praxe pribliลพne 3ย 500 m2.
Zรกkladnรฉ technickรฉ parametre betรณnu
Betรณn je navrhnutรฝ podฤพa ลกpeciรกlnych poลพiadaviek ลSD ฤR (ลeditelstvรญ silnic aย dรกlnic ฤR) aย vย sรบlade so vลกetkรฝmi platnรฝmi predpismi pre cestnรฉ betรณny. Podฤพa doterajลกรญch skรบsenostรญ aย vรฝsledkov skรบลกok moลพno touto technolรณgiou realizovaลฅ opravy betรณnovรฝch plรดch, letรญsk aย ciest vย ฤasovom rozpรคtรญ 6 aลพ 12 hodรญn tuhnutia aย tvrdnutia betรณnu. Rรฝchlosลฅ dosiahnutia poลพadovanรฝch pevnostรญ betรณnu zรกvisรญ od poลพiadaviek investora, klimatickรฝch podmienok aย od technickรฝch moลพnostรญ realizรกcie. Zรกkladnรฝm technickรฝm parametrom je rozsah opravovanej plochy za danรฝ ฤas. Na dosiahnutie poลพadovanรฝch parametrov za 12 hodรญn je maximรกlny rozsah jednotlivej opravy pribliลพne 24 aลพ 30 m2. Na dosiahnutie poลพadovanรฝch parametrov za 6 hodรญn je maximรกlny rozsah jednotlivej opravy 12 aลพ 15 m2. Pokiaฤพ je poลพiadavka na opravu vรคฤลกรญch plรดch, je nutnรฉ deliลฅ ich pracovnรฝmi ลกkรกrami aย opravu realizovaลฅ postupne. Pri tomto postupe rozsah celkovej opravovanej plochy obmedzuje iba nutnosลฅ delenia plochy aย celkovรฝ ฤas na opravu. Naprรญklad na opravy diaฤพnic D1 aย D2 sa pouลพรญva technolรณgia 12 hodรญn aย poฤet opravovanรฝch dosiek sa pohybuje vย rozsahu 3 aลพ 6 kusov. Jednotlivรฉ dosky pritom majรบ rozmer 4 ร 6 ร 0,3 m.
Oprava diaฤพnice vย takejto miere predstavuje celkovรบ dฤบลพku dopravnรฉho obmedzenia (od poloลพenia prvej dopravnej znaฤky, ktorรก obmedzuje prevรกdzku, aลพ po jej odstrรกnenie) 36ย hodรญn. Dopravnรฉ obmedzenie sa realizuje iba ฤiastoฤne aย to presmerovanรญm prevรกdzky do jednรฉho jazdnรฉho pruhu. Vย ฤasovom horizonte 36 hodรญn sa teda musia stihnรบลฅ vลกetky prรญpravnรฉ, realizaฤnรฉ aย dokonฤovacie ฤinnosti, ako to uลพ bolo spomenutรฉ vyลกลกie. Prรกce prebiehajรบ zvyฤajne poฤas vรญkendov, aby obmedzenie dopravy cez pracovnรฝ tรฝลพdeล (keฤ je premรกvka vรคฤลกia) bolo minimรกlne.
Parametre betรณnu
Vย priebehu skรบลกania boli dosiahnutรฉ nasledujรบce parametre betรณnu:
- pevnosลฅ vย tlaku po stanovenom ฤase (6 aลพ 12 hodinรกch) โฅ 30 MPa,
- pevnosลฅ vย tlaku po 28 dลoch (normovรก)ย ย ย > 60 MPa,
- pevnosลฅ betรณnu vย ลฅahu za ohybu po 14 hodinรกch โฅ 4,0MPa (na trรกmcoch 150 ร 150 ร 700โmm),
- pevnosลฅ betรณnu vย ลฅahu za ohybu po 7 dลochย ย ย โฅ 4,5MPa (na trรกmcoch 150 ร 150 ร 700โmm),
- odolnosลฅ betรณnu proti pรดsobeniu vody aย chemickรฝm rozmrazovacรญm lรกtkam (CHRL)ย ย ย < 1ย 000g/m2 (po 150 cykloch metรณdou Aย pri veku 28 dnรญ).
Ak budeme pevnosลฅ vย tlaku aย pevnosลฅ vย ลฅahu za ohybu povaลพovaลฅ za bezproblรฉmovรฉ parametre โrรฝchlehoโ betรณnu, zostรกva nรกm na rieลกenie poslednรฝ parameter โ odolnosลฅ betรณnu proti pรดsobeniu vody aย CHRL. Aย prรกve pri parametri odolnosti proti pรดsobeniu vody aย CHRL platรญ pravidlo, ลพe ฤรญm โrรฝchlejลกie betรณnyโ pouลพรญvame, tรฝm sa tento parameter zhorลกuje aย tรฝm viac sa blรญลพia vรฝsledky kย povolenej normovej hranici, max. 1ย 000โg/m2. To znamenรก, ลพe pri extrรฉmne rรฝchlych betรณnoch je veฤพmi malรก bezpeฤnostnรก rezerva na tento parameter. Vย sรบฤasnosti sa ako kompromis medzi rรฝchlosลฅou tvrdnutia betรณnu aย odolnosลฅou proti pรดsobeniu vody aย CHRL volรญ maximรกlna rรฝchlosลฅ 6 hodรญn. ฤalลกie skรบลกky, ktorรฉ sa uskutoฤnili, boli zameranรฉ na doladenie technolรณgie vย praxi (odstraลovanie stratovรฉho ฤasu aย kritickรฝch miest). Po ich dokonฤenรญ sa zaฤal vรฝvoj, ktorรฝ vย budรบcnosti umoลพnรญ pouลพitie โrรฝchlych betรณnovโ aj pre finiลกery aย prรญpadnรฉ skrรกtenie ฤasu tuhnutia aย tvrdnutia na hranicu 4 hodรญn.
Kritickรฉ miesta technolรณgie
Vzhฤพadom na veฤพkรบ rozmanitosลฅ je celรฝ proces zahrลujรบci vรฝrobu, dopravu aย kladenie betรณnu, vrรกtane vลกetkรฝch nasledujรบcich krokov (oลกetrenie, dilatรกcia atฤ.), veฤพmi nรกroฤnรฝ na technologickรบ disciplรญnu pracovnรญkov aย odbornรฉ znalosti technikov aj robotnรญkov. Pri samotnej betonรกลพi je potrebnรฝ dvojnรกsobnรฝ poฤet robotnรญkov oproti klasickej betonรกลพi aย stopercentnรฉ zรกlohovanie pouลพรญvanej techniky. Tieลพ je nutnรฉ zachovaลฅ veฤพmi รบzke medze vลกetkรฝch technologickรฝch krokov. Kaลพdรฉ vyboฤenie (nedodrลพanie vodnรฉho sรบฤiniteฤพa, nepresnosลฅ dรกvkovania, zle odhadnutรฉ poveternostnรฉ podmienky na stavbe atฤ.) znamenรก ลฅaลพko napraviteฤพnรฝ problรฉm. Vo vรคฤลกine prรญpadov nie je moลพnรฉ potom dodrลพaลฅ poลพadovanรฉ parametre alebo je dokonca nevyhnutnรฉ ฤerstvรฝ betรณn odstrรกniลฅ.
Vonkajลกie parametre, ktorรฉ najviac ovplyvลujรบ proces tuhnutia aย tvrdnutia, sรบ teplota vzduchu, intenzita slneฤnรฉho ลพiarenia aย rรฝchlosลฅ prรบdenia vzduchu. Je potrebnรฉ pristupovaลฅ kย nim zodpovedne aย sprรกvne vyhodnotiลฅ ich vplyvy na technolรณgiu.
Tak ako pri klasickรฝch betรณnoch, aj โrรฝchly betรณnโ sa mieลกa vย betonรกrni bez ฤalลกรญch prรญsad (len cement + kamenivo + voda + plastifikaฤnรก prรญsada + prevzduลกลujรบca prรญsada). Urรฝchฤพovaฤ aย ฤalลกie dรดleลพitรฉ prรญsady sa dรกvkujรบ na stavbe priamo do domieลกavaฤa. Je to zย dรดvodu ich vysokej รบฤinnosti, ktorรก by znemoลพลovala prepravovaลฅ betรณn aj na krรกtke vzdialenosti.
Zaujรญmavosti zย praxe
Pri praktickรฝch pokusoch sa vykonรกvali rozliฤnรฉ merania. Jednรฝm zย nich bolo meranie teplรดt na povrchu betรณnu aย vย samotnom telese betรณnovanej dosky. Teploty vo vnรบtri dosky sa merali na niekoฤพkรฝch miestach aย pri odliลกnรฝch okrajovรฝch podmienkach. Rozdiel vย nameranรฝch teplotรกch bol pribliลพne 4 ยฐC.
Tieto merania naprรญklad ukรกzali, ลพe betรณn nastavenรฝ ako 6-hodinovรฝ, sa zahrieva na teplotu aลพ 60 ยฐC. Vย prรญpade konkrรฉtneho merania to bolo 58,5 ยฐC.
Tรกto skutoฤnosลฅ znamenala pri vรฝvoji technolรณgie nevyhnutnosลฅ rieลกiลฅ ฤalลกie problรฉmy, naprรญklad ako zabrรกniลฅ odparovaniu vody zย betรณnu. Najvhodnejลกou ochranou sa ukรกzal byลฅ ลกpeciรกlne vyvinutรฝ chemickรฝ postrek, ktorรฝ takรฝmto vysokรฝm teplotรกm odolรกva. Tieto vysokรฉ teploty aย extrรฉmne rรฝchly nรกrast pevnostรญ priniesli aj otรกzku vzniku trhlรญn. Skรบลกkami aย praxou sa potvrdilo, ลพe trhliny vย betรณne nevznikajรบ aย riziko ich vzniku vย prรญpade dodrลพania prรญsnych technologickรฝch pravidiel nie je.
Zรกver
รspeลกnรฝ vรฝvoj โrรฝchlych betรณnovโ zakonฤilo ich uvedenie do praxe koncom jรบla 2006. Sรบ vลกak veฤพmi nรกroฤnรฉ na technolรณgiu, ฤo nรบti kย jej neustรกlemu zlepลกovaniu, najmรค jej zjednoduลกeniu. Tรกto technolรณgia sa, samozrejme, musรญ ฤalej vyvรญjaลฅ aj podฤพa poลพiadaviek zรกkaznรญkov. Tie predstavujรบ hlavne stiahnutie tuhnutia aย tvrdnutia betรณnu na hranicu 4 hodรญn aย tieลพ jeho vyuลพitie na strojovรฉ kladenie (uplatnenie pri realizรกcii vรคฤลกรญch plรดch, mestskรฝch kriลพovatiek ฤi rozsiahlejลกรญch oprรกv na letiskรกch, diaฤพniciach atฤ.).
Zย nรกroฤnosti tejto technolรณgie vyplรฝvajรบ vyลกลกie ceny oprรกv. Je to predovลกetkรฝm tรฝm, ลพe snaha oย rรฝchlo vykonanรบ opravu si vyลพaduje nasadenie veฤพkรฉho mnoลพstva drahej techniky aย pracovnรญkov, priฤom rozsah realizovanรฝch oprรกv je relatรญvne malรฝ.
TEXT: Ing.ย Jiลรญ ล rutka, Ing.ย Michal Lehkรฝ
FOTO: archรญv SKANSKA
Jiลรญ ล rutka je vedรบcim oddelenia ponรบk vย spoloฤnosti Skanska DS, a. s.
Michal Lehkรฝ je konateฤพom spoloฤnosti MC โ Bauchemie.
Clรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.