Oprava a vรฝstavba cementobetรณnovรฝch krytov pomocou rรฝchlych betรณnov
Galรฉria(5)

Oprava a vรฝstavba cementobetรณnovรฝch krytov pomocou rรฝchlych betรณnov

Partneri sekcie:

Prรญspevok sa zaoberรก opravami cementobetรณnovรฝch krytov vozoviek pomocou technolรณgie โ€žrรฝchlych betรณnovโ€œ. Tรกto technolรณgia predstavuje skrรกtenie ฤasu na dosiahnutie poลพadovanรฝch parametrov betรณnu zย dnรญ na hodiny. Vย praxi to znamenรก, ลพe nie je potrebnรฉ realizovaลฅ dlhodobรฉ aลพ niekoฤพkotรฝลพdลˆovรฉ vรฝluky, staฤรญ iba obmedzenie prevรกdzky na niekoฤพko hodรญn.

Obrovskรฝ nรกrast dopravy spรดsobil znaฤnรฉ preลฅaลพenie cestnej aย diaฤพniฤnej siete. Sย tรฝm sรบ, samozrejme, spojenรฉ kolรณny, dopravnรฉ nehody, niฤenie komunikรกciรญ aย ฤalลกie nepriaznivรฉ dรดsledky. Motoristickรก verejnosลฅ si preto vynucuje zniลพovanie vลกetkรฝch dopravnรฝch obmedzenรญ spรดsobenรฝch stavebnรฝmi prรกcami. Tie vลกak nie je moลพnรฉ obmedziลฅ, lebo deficit vย รบdrลพbe komunikรกciรญ je za poslednรฉ obdobie znaฤnรฝ. Zย tรฝchto dรดvodov je jedinou schodnou cestou, ako rieลกiลฅ ich zlรฝ technickรฝ stav, maximรกlne skrรกtenie oprรกv. To je moลพnรฉ iba sย pouลพitรญm najmodernejลกรญch technolรณgiรญ.

Vรฝvoj technolรณgie
Vรฝvoj technolรณgie โ€žrรฝchlych betรณnovโ€œ zaฤal pribliลพne pred 4 rokmi. Poฤas tohto obdobia sa vฤaka postupnรฉmu vรฝvoju, sรบstavnรฉmu zlepลกovaniu dosiahnutรฝch vรฝsledkov, trvalรฉmu zรญskavaniu skรบsenostรญ aย znaฤnรฉmu รบsiliu vย oblasti skรบลกobnรญctva dosiahol dneลกnรฝ stav. Preto dnes mรดลพeme zodpovedne konลกtatovaลฅ, ลพe vyvinutรก technolรณgia je schopnรก prevรกdzky aย pouลพiteฤพnรก vย praxi.

Vลกetko sa zaฤalo zadanรญm poลพiadavky vรฝvoja โ€žzrรฝchlenรฉho betรณnuโ€œ, ktorรฝ by umoลพnil opravy betรณnovรฝch krytov vย ฤasovom horizonte 3 dnรญ. Vย tomto ฤase je nutnรฉ realizovaลฅ nielen vลกetky prรญpravnรฉ prรกce (dopravnรฉ obmedzenia, prรญsun techniky atฤ.), ale aj samotnรบ realizรกciu opravy. Tรก zahล•ลˆa vybรบranie poลกkodenรฝch miest, ich dรดkladnรฉ vyฤistenie, armovanie (prรญpadne kotvenie do okolitรฝch dosiek), betรณnovanie aย po stvrdnutรญ betรณnu narezanie ลกkรกr aย ich zatesnenie. Vo vymedzenom ฤase je tieลพ potrebnรฉ urobiลฅ aj dokonฤovacie prรกce โ€“ uprataลฅ, odviezลฅ stavebnรบ techniku aย odstrรกniลฅ dopravnรฉ obmedzenia. To znamenรก, ลพe na samotnรฉ tuhnutie aย tvrdnutie betรณnu zostรกva ฤasovรฝ priestor 24, maximรกlne 36 hodรญn. Po dosiahnutรญ tohto cieฤพa sa vo vรฝvoji pokraฤovalo ฤalej sย novou รบlohou: vyvinรบลฅ betรณny sย ฤasom tuhnutia aย tvrdnutia vย rozpรคtรญ 6 aลพ 18 hodรญn.

Vย sรบฤasnosti je tรกto technolรณgia uลพ odskรบลกanรก sย kladnรฝm vรฝsledkom vย praxi, napr. pri betonรกลพi na diaฤพniฤnom รบseku D1 aย D2 vย ฤŒeskej republike. Doteraz sa takto zrealizovalo poฤas takmer 1,5-roฤnej praxe pribliลพne 3ย 500 m2.

Zรกkladnรฉ technickรฉ parametre betรณnu
Betรณn je navrhnutรฝ podฤพa ลกpeciรกlnych poลพiadaviek ล˜SD ฤŒR (ล˜editelstvรญ silnic aย dรกlnic ฤŒR) aย vย sรบlade so vลกetkรฝmi platnรฝmi predpismi pre cestnรฉ betรณny. Podฤพa doterajลกรญch skรบsenostรญ aย vรฝsledkov skรบลกok moลพno touto technolรณgiou realizovaลฅ opravy betรณnovรฝch plรดch, letรญsk aย ciest vย ฤasovom rozpรคtรญ 6 aลพ 12 hodรญn tuhnutia aย tvrdnutia betรณnu. Rรฝchlosลฅ dosiahnutia poลพadovanรฝch pevnostรญ betรณnu zรกvisรญ od poลพiadaviek investora, klimatickรฝch podmienok aย od technickรฝch moลพnostรญ realizรกcie. Zรกkladnรฝm technickรฝm parametrom je rozsah opravovanej plochy za danรฝ ฤas. Na dosiahnutie poลพadovanรฝch parametrov za 12 hodรญn je maximรกlny rozsah jednotlivej opravy pribliลพne 24 aลพ 30 m2. Na dosiahnutie poลพadovanรฝch parametrov za 6 hodรญn je maximรกlny rozsah jednotlivej opravy 12 aลพ 15 m2. Pokiaฤพ je poลพiadavka na opravu vรคฤลกรญch plรดch, je nutnรฉ deliลฅ ich pracovnรฝmi ลกkรกrami aย opravu realizovaลฅ postupne. Pri tomto postupe rozsah celkovej opravovanej plochy obmedzuje iba nutnosลฅ delenia plochy aย celkovรฝ ฤas na opravu. Naprรญklad na opravy diaฤพnic D1 aย D2 sa pouลพรญva technolรณgia 12 hodรญn aย poฤet opravovanรฝch dosiek sa pohybuje vย rozsahu 3 aลพ 6 kusov. Jednotlivรฉ dosky pritom majรบ rozmer 4 ร— 6 ร— 0,3 m.

Oprava diaฤพnice vย takejto miere predstavuje celkovรบ dฤบลพku dopravnรฉho obmedzenia (od poloลพenia prvej dopravnej znaฤky, ktorรก obmedzuje prevรกdzku, aลพ po jej odstrรกnenie) 36ย hodรญn. Dopravnรฉ obmedzenie sa realizuje iba ฤiastoฤne aย to presmerovanรญm prevรกdzky do jednรฉho jazdnรฉho pruhu. Vย ฤasovom horizonte 36 hodรญn sa teda musia stihnรบลฅ vลกetky prรญpravnรฉ, realizaฤnรฉ aย dokonฤovacie ฤinnosti, ako to uลพ bolo spomenutรฉ vyลกลกie. Prรกce prebiehajรบ zvyฤajne poฤas vรญkendov, aby obmedzenie dopravy cez pracovnรฝ tรฝลพdeลˆ (keฤ je premรกvka vรคฤลกia) bolo minimรกlne.

Parametre betรณnu

Vย priebehu skรบลกania boli dosiahnutรฉ nasledujรบce parametre betรณnu:

  • pevnosลฅ vย tlaku po stanovenom ฤase (6 aลพ 12 hodinรกch) โ‰ฅ 30 MPa,
  • pevnosลฅ vย tlaku po 28 dลˆoch (normovรก)ย ย ย  > 60 MPa,
  • pevnosลฅ betรณnu vย ลฅahu za ohybu po 14 hodinรกch โ‰ฅ 4,0MPa (na trรกmcoch 150 ร— 150 ร— 700โ€‰mm),
  • pevnosลฅ betรณnu vย ลฅahu za ohybu po 7 dลˆochย ย ย  โ‰ฅ 4,5MPa (na trรกmcoch 150 ร— 150 ร— 700โ€‰mm),
  • odolnosลฅ betรณnu proti pรดsobeniu vody aย chemickรฝm rozmrazovacรญm lรกtkam (CHRL)ย ย ย  < 1ย 000g/m2 (po 150 cykloch metรณdou Aย pri veku 28 dnรญ).

Ak budeme pevnosลฅ vย tlaku aย pevnosลฅ vย ลฅahu za ohybu povaลพovaลฅ za bezproblรฉmovรฉ parametre โ€žrรฝchlehoโ€œ betรณnu, zostรกva nรกm na rieลกenie poslednรฝ parameter โ€“ odolnosลฅ betรณnu proti pรดsobeniu vody aย CHRL. Aย prรกve pri parametri odolnosti proti pรดsobeniu vody aย CHRL platรญ pravidlo, ลพe ฤรญm โ€žrรฝchlejลกie betรณnyโ€œ pouลพรญvame, tรฝm sa tento parameter zhorลกuje aย tรฝm viac sa blรญลพia vรฝsledky kย povolenej normovej hranici, max. 1ย 000โ€‰g/m2. To znamenรก, ลพe pri extrรฉmne rรฝchlych betรณnoch je veฤพmi malรก bezpeฤnostnรก rezerva na tento parameter. Vย sรบฤasnosti sa ako kompromis medzi rรฝchlosลฅou tvrdnutia betรณnu aย odolnosลฅou proti pรดsobeniu vody aย CHRL volรญ maximรกlna rรฝchlosลฅ 6 hodรญn. ฤŽalลกie skรบลกky, ktorรฉ sa uskutoฤnili, boli zameranรฉ na doladenie technolรณgie vย praxi (odstraลˆovanie stratovรฉho ฤasu aย kritickรฝch miest). Po ich dokonฤenรญ sa zaฤal vรฝvoj, ktorรฝ vย budรบcnosti umoลพnรญ pouลพitie โ€žrรฝchlych betรณnovโ€œ aj pre finiลกery aย prรญpadnรฉ skrรกtenie ฤasu tuhnutia aย tvrdnutia na hranicu 4 hodรญn.

Kritickรฉ miesta technolรณgie
Vzhฤพadom na veฤพkรบ rozmanitosลฅ je celรฝ proces zahrลˆujรบci vรฝrobu, dopravu aย kladenie betรณnu, vrรกtane vลกetkรฝch nasledujรบcich krokov (oลกetrenie, dilatรกcia atฤ.), veฤพmi nรกroฤnรฝ na technologickรบ disciplรญnu pracovnรญkov aย odbornรฉ znalosti technikov aj robotnรญkov. Pri samotnej betonรกลพi je potrebnรฝ dvojnรกsobnรฝ poฤet robotnรญkov oproti klasickej betonรกลพi aย stopercentnรฉ zรกlohovanie pouลพรญvanej techniky. Tieลพ je nutnรฉ zachovaลฅ veฤพmi รบzke medze vลกetkรฝch technologickรฝch krokov. Kaลพdรฉ vyboฤenie (nedodrลพanie vodnรฉho sรบฤiniteฤพa, nepresnosลฅ dรกvkovania, zle odhadnutรฉ poveternostnรฉ podmienky na stavbe atฤ.) znamenรก ลฅaลพko napraviteฤพnรฝ problรฉm. Vo vรคฤลกine prรญpadov nie je moลพnรฉ potom dodrลพaลฅ poลพadovanรฉ parametre alebo je dokonca nevyhnutnรฉ ฤerstvรฝ betรณn odstrรกniลฅ.

Vonkajลกie parametre, ktorรฉ najviac ovplyvลˆujรบ proces tuhnutia aย tvrdnutia, sรบ teplota vzduchu, intenzita slneฤnรฉho ลพiarenia aย rรฝchlosลฅ prรบdenia vzduchu. Je potrebnรฉ pristupovaลฅ kย nim zodpovedne aย sprรกvne vyhodnotiลฅ ich vplyvy na technolรณgiu.

Tak ako pri klasickรฝch betรณnoch, aj โ€žrรฝchly betรณnโ€œ sa mieลกa vย betonรกrni bez ฤalลกรญch prรญsad (len cement + kamenivo + voda + plastifikaฤnรก prรญsada + prevzduลกลˆujรบca prรญsada). Urรฝchฤพovaฤ aย ฤalลกie dรดleลพitรฉ prรญsady sa dรกvkujรบ na stavbe priamo do domieลกavaฤa. Je to zย dรดvodu ich vysokej รบฤinnosti, ktorรก by znemoลพลˆovala prepravovaลฅ betรณn aj na krรกtke vzdialenosti.

Zaujรญmavosti zย praxe
Pri praktickรฝch pokusoch sa vykonรกvali rozliฤnรฉ merania. Jednรฝm zย nich bolo meranie teplรดt na povrchu betรณnu aย vย samotnom telese betรณnovanej dosky. Teploty vo vnรบtri dosky sa merali na niekoฤพkรฝch miestach aย pri odliลกnรฝch okrajovรฝch podmienkach. Rozdiel vย nameranรฝch teplotรกch bol pribliลพne 4 ยฐC.

Tieto merania naprรญklad ukรกzali, ลพe betรณn nastavenรฝ ako 6-hodinovรฝ, sa zahrieva na teplotu aลพ 60 ยฐC. Vย prรญpade konkrรฉtneho merania to bolo 58,5 ยฐC.

Tรกto skutoฤnosลฅ znamenala pri vรฝvoji technolรณgie nevyhnutnosลฅ rieลกiลฅ ฤalลกie problรฉmy, naprรญklad ako zabrรกniลฅ odparovaniu vody zย betรณnu. Najvhodnejลกou ochranou sa ukรกzal byลฅ ลกpeciรกlne vyvinutรฝ chemickรฝ postrek, ktorรฝ takรฝmto vysokรฝm teplotรกm odolรกva. Tieto vysokรฉ teploty aย extrรฉmne rรฝchly nรกrast pevnostรญ priniesli aj otรกzku vzniku trhlรญn. Skรบลกkami aย praxou sa potvrdilo, ลพe trhliny vย betรณne nevznikajรบ aย riziko ich vzniku vย prรญpade dodrลพania prรญsnych technologickรฝch pravidiel nie je.

Zรกver
รšspeลกnรฝ vรฝvoj โ€žrรฝchlych betรณnovโ€œ zakonฤilo ich uvedenie do praxe koncom jรบla 2006. Sรบ vลกak veฤพmi nรกroฤnรฉ na technolรณgiu, ฤo nรบti kย jej neustรกlemu zlepลกovaniu, najmรค jej zjednoduลกeniu. Tรกto technolรณgia sa, samozrejme, musรญ ฤalej vyvรญjaลฅ aj podฤพa poลพiadaviek zรกkaznรญkov. Tie predstavujรบ hlavne stiahnutie tuhnutia aย tvrdnutia betรณnu na hranicu 4 hodรญn aย tieลพ jeho vyuลพitie na strojovรฉ kladenie (uplatnenie pri realizรกcii vรคฤลกรญch plรดch, mestskรฝch kriลพovatiek ฤi rozsiahlejลกรญch oprรกv na letiskรกch, diaฤพniciach atฤ.).

Zย nรกroฤnosti tejto technolรณgie vyplรฝvajรบ vyลกลกie ceny oprรกv. Je to predovลกetkรฝm tรฝm, ลพe snaha oย rรฝchlo vykonanรบ opravu si vyลพaduje nasadenie veฤพkรฉho mnoลพstva drahej techniky aย pracovnรญkov, priฤom rozsah realizovanรฝch oprรกv je relatรญvne malรฝ.

TEXT: Ing.ย Jiล™รญ ล rutka, Ing.ย Michal Lehkรฝ
FOTO: archรญv SKANSKA

Jiล™รญ ล rutka je vedรบcim oddelenia ponรบk vย spoloฤnosti Skanska DS, a. s.

Michal Lehkรฝ je konateฤพom spoloฤnosti MC โ€“ Bauchemie.

Clรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.