Pevnosลฅ spojov jednovrstvovรฝch mechanicky kotvenรฝch asfaltovanรฝch pรกsov
Galรฉria(5)

Pevnosลฅ spojov jednovrstvovรฝch mechanicky kotvenรฝch asfaltovanรฝch pรกsov

Partneri sekcie:

Jednovrstvovรฉ mechanicky kotvenรฉ systรฉmy zย asfaltovanรฝch izolaฤnรฝch pรกsov sa vย sรบฤasnosti ฤoraz viac pouลพรญvajรบ vย skladbรกch jednoplรกลกลฅovรฝch plochรฝch striech. Najslabลกรญm miestom kaลพdรฉho systรฉmu je jeho detail. Vย tomto prรญpade ide oย rieลกenie mechanickej odolnosti, najmรค pevnosti spojov. Citlivรฝm miestom tรฝchto spojov je prรญtomnosลฅ kotevnรฝch prvkov, kde nedochรกdza kย vzรกjomnรฉmu celoploลกnรฉmu nataveniu pรกsov aย zรกroveลˆ sa tu prenรกลกajรบ silovรฉ รบฤinky vyvolanรฉ satรญm vetra. Otรกzkami spojenรฝmi sย touto problematikou sa zaoberรก aj nasledujรบci ฤlรกnok.


Poลพiadavky na mechanicky kotvenรฉ asfaltovanรฉ pรกsy
Pri jednovrstvovรฝch mechanicky kotvenรฝch hydroizolaฤnรฝch systรฉmoch (sklon od 3ยฐ do 5,24โ€‰%) moลพno na zรกklade individuรกlยญneho posรบdenia pouลพiลฅ na tรบto vrstvu jedinรฝ asfaltovanรฝ pรกs sย vloลพkou zย polyesterovej vlny sย vysokou gramรกลพou alebo vloลพkou spriahnutou zย polyesterovej vlny aย sklenej tkaniny.

Pouลพitie tohto jednovrstvovรฉho mechanicky kotvenรฉho systรฉmu predstavuje rรฝchlu aย progresรญvnu metรณdu, ktorรก si vลกak vyลพaduje prรญsne dodrลพanie urฤitรฝch technologickรฝch zรกsad:

  • minimรกlny sklon streลกnรฉho plรกลกลฅa 3ยฐ,
  • pouลพitie vhodnรฉho typu asfaltovanรฉho pรกsu (ide najmรค oย typ aย ploลกnรบ hmotnosลฅ nosnej vloลพky asfaltovanรฉho pรกsu),
  • pouลพitie vhodnej nosnej konลกtrukcie na mechanickรฉ kotvenie (vytiahnuteฤพnรก hodnota prvku zย podkladu min. 1ย 000ย N),
  • sprรกvny nรกvrh typu, poฤtu aย rozmiestnenia kotevnรฝch prvkov (sย ohฤพadom na podklad asfaltovanรฉho pรกsu aย umiestnenie stavby vย terรฉne),
  • dodrลพanie veฤพkosti boฤnรฝch aย ฤelnรฝch presahov, ktorรฉ stanovuje vรฝrobca (presahy sรบ indikรกtorom funkฤnosti celรฉho systรฉmu).

Chyby pri realizรกcii mechanicky kotvenรฝch systรฉmov
Pri realizรกcii dochรกdza kย niekoฤพkรฝm chybรกm, ako sรบ naprรญklad:

  • nevhodnรฉ umiestnenie kotevnรฉho prvku (prรญliลก blรญzko alebo, naopak, ฤaleko od okraja kotvenรฉho pรกsu). Vย prรญpade pouลพitia ovรกlnej roznรกลกacej podloลพky, kde sa vyuลพรญva jej vรคฤลกรญ obvod โ€“ aย tรฝm pรกdom aj jej vรคฤลกia prรญtlaฤnรก plocha โ€“ je ฤastou chybou jej pootoฤenie, teda jej nesprรกvna geometria (obr. 1 aย 2);
  • uvoฤพลˆovanie spojov aย poลกmyknutie spojov pรกsov. Je spรดsobenรฉ nevhodnรฝm pouลพitรญm nosnej vloลพky, nedodrลพanรฝm technologickรฝch zรกsad pri zhotovovanรญ spojov alebo nesprรกvnym pouลพitรญm polymรฉrasfaltovej hmoty pรกsov.

ย Obr. 1: Sprรกvne umiestnenie kotevnรฝch prvkov ย Obr. 2: Neprรญpustnรฉ umiestnenie kotvy

Podฤพa ฤŒSN EN 13707 Hydroizolaฤnรญ pรกsy aย fรณlie โ€“ Vyztuลพenรฉ asfaltovรฉ pรกsy pro hydroizolaci stล™ech โ€“ Definice aย charakteristiky (zodpovedรก STN EN 13707 Hydroizolaฤnรฉ pรกsy aย fรณlie. Asfaltovanรฉ pรกsy sย nosnou vloลพkou na streลกnรบ hydroizolรกciu. Definรญcie aย charakteristiky) je vรฝrobca povinnรฝ deklarovaลฅ pevnosลฅ spoja pre jednovrstvovรฉ mechanicky kotvenรฉ systรฉmy aย jednovrstvovรฉ poloลพenรฉ aย priลฅaลพenรฉ systรฉmy. Vย prรญpade mechanickรฉho kotvenia ide oย skรบลกku na odlupovanie vย spojoch aย ลกmykovรบ odolnosลฅ. Pri voฤพne poloลพenรฝch aย priลฅaลพenรฝch systรฉmoch sa zisลฅuje iba ich ลกmykovรก odolnosลฅ.

Tieto skรบลกky sรบ vลกak iba porovnรกvacie aย ich vรฝsledky urฤia pevnosti presne definovanรฉho spoja danรฝm namรกhanรญm. Nevypovedajรบ vลกak dostatoฤne oย pevnosti spoja, ktorรฝ reรกlne odolรกva kombinรกcii oboch silovรฝch pรดsobenรญ. Navyลกe, pri mechanicky kotvenรฝch systรฉmoch je takisto nezanedbateฤพnรก aj prรญtomnosลฅ kotevnรฉho prvku vย spoji.

Experimentรกlne skรบลกanie
Cieฤพom skรบลกania je dospieลฅ kย vรฝsledkom, ktorรฉ budรบ maลฅ ฤo najvรคฤลกรญ prรญnos pre prax.

  • Pevnosลฅ aย trvanlivosลฅ spoja, samozrejme, sรบvisรญ aj sย pouลพitou asfaltovou hmotou (stupeลˆ modifikรกcie) aย sย nosnou vloลพkou asfaltovanรฉho pรกsu. Zย toho dรดvodu treba pozornosลฅ zameraลฅ na porovnanie rรดznych typov nosnรฝch vloลพiek, najmรค na vplyv vystuลพenia polyesterovej vlny sklenou tkaninou.
  • Dรดleลพitรฉ je tieลพ zistenie, do akej miery ovplyvลˆuje vรฝslednรบ funkฤnosลฅ spoja dvoch asfaltovanรฝch pรกsov poloha kotviaceho prvku vย presahu, t. j. premennรก vzdialenosลฅ od okraja pรกsu, prรญpadne pootoฤenie ovรกlnej prรญtlaฤnej podloลพky kotviaceho prvku.

Pred samotnรฝm meranรญm bolo potrebnรฉ prรญsลฅ na spรดsob, akรฝm simulovaลฅ skutoฤnรฉ namรกhanie hydroizolaฤnej vrstvy na streche za predpokladu, ลพe kย dispozรญcii je iba ลกtandardnรฉ vybavenie na zisลฅovanie pevnosti vย ลฅahu alebo ลกmyku.

Obr. 3 znรกzorลˆuje zariadenie, ktorรฉ sa upne do beลพnรฉho trhacieho stroja na skรบลกanie asfaltovanรฝch pรกsov. Do hornej ฤeฤพuste stroja sa vloลพรญ rameno, ktorรฉ cez oceฤพovรฉ lankรก prenรกลกa silovรฉ zaลฅaลพenie do kotviacich plechov, kde sa upnu konce pรกsov. Vย spodnej ฤeฤพusti sa nachรกdza podloลพka. Kย nej sa pomocou klasickรฉho kotevnรฉho prvku vย presahu ukotvรญ asfaltovanรฝ pรกs. Vzฤaฤพovanรญm ฤeฤพustรญ trhacieho stroja dochรกdza kย namรกhaniu spoja aย nรกsledne kย jeho poruลกeniu. Vรฝsledkom merania je sila, pri ktorej dochรกdza ku strate vodotesnosti alebo kย poruลกeniu spoja.

Na skรบลกanie sa vybrali dva typy skladieb:

  • skladba streลกnรฉho plรกลกลฅa S1 bez tepelnej izolรกcie, sย hydroizolaฤnou vrstvou uloลพenou na tvrdom podklade zย dosรกk OSB hrรบbky 22โ€‰mm,ย ukotvenรก kotvami SFS intec sย ovรกlnou prรญtlaฤnou podloลพkou 82 ร— 40,
  • skladba S2 sย vloลพenou tepelnou izolรกciou zย tuhej minerรกlnej plsti sย hrรบbkou 80โ€‰mm, ukotvenรก kotevnรฝm prvkom SFS intec sย plastovรฝm teleskopom ISO-TAK kย doske OSB hrรบbky 22 mm.

Vplyv polohy aย geometrie kotviaceho prvku na kvalitu spoja
Hydroizolaฤnรก vrstva bude zhotovenรก vย dvoch variantoch:

  • SBS modifikovanรฝ asfaltovanรฝ pรกs hrรบbky 5โ€‰mm sย nosnou vloลพka zย polyesterovej vlny, 230โ€‰g/m2,
  • SBS modifikovanรฝ asfaltovanรฝ pรกs hrรบbky 5,2โ€‰mm, primรกrne urฤenรฝ pre jednovrstvovรฉ systรฉmy, nosnรก vloลพka polyesterovanรก vlna spevnenรก sklenรฝmi vlรกknami vย oboch smeroch, 180โ€‰g/m2.

Predpรญsanรฉ umiestnenie kotevnรฉho prvku niektorรฝch vรฝrobcov je vo vzdialenosti 10โ€‰mm od okraja pรกsu, ฤo sa berie ako vรฝchodiskovรฝ bod. Kotva umiestnenรก vย nevhodnej pozรญcii aย hodnoty pevnosti spoja pre kotvu vo vzdialenosti 0, 10, 20 aย 30โ€‰mm od okraja tak umoลพnia odhadnรบลฅ krivku pevnosti vย zรกvislosti od umiestnenia kotevnรฉho prvku vย presahu asfaltovanรฉho pรกsu. Pootoฤenie ovรกlnej prรญtlaฤnej podloลพky kotevnรฉho prvku je takisto nevhodnรฉ, rovnako ako preลฅaลพenie teleskopu vย skladbe sย tepelnou izolรกciou. Vย takom prรญpade nemรดลพe dรดjsลฅ kย sprรกvnemu nataveniu dvoch pรกsov na seba vย okolรญ kotevnรฉho prvku. Na porovnanie sa vลกak vykonรกvajรบ skรบลกky iย pre toto neprรญpustnรฉ umiestnenie kotevnรฉho prvku.

Vplyv nosnej vloลพky asfaltovanรฉho pรกsu
Jednotlivรฉ experimenty sa realizovali na asfaltovanรฝch pรกsoch primรกrne urฤenรฝch pre jednovrstvovรฉ systรฉmy so spriahnutou nosnou vloลพkou (polyesterovej vlny rรดznych gramรกลพรญ + vystuลพenie sklenou mrieลพkou vย pozdฤบลพnom smere alebo vย oboch smeroch, nรกsledne asfaltovanรฉ pรกsy sย nosnou vloลพkou iba zย polyesterovej vlny sย vyลกลกou gramรกลพou). Najmรค vplyv vystuลพenia sklenou mrieลพkou vย jednom alebo vย oboch smeroch napovedal viac oย moลพnostiach pouลพรญvania vloลพiek vystuลพenรฝch iba vย jednom smere aย oย miere vhodnosti ich pouลพitia pre jednovrstvovรฉ mechanicky kotvenรฉ systรฉmy. Porovnanie sa realizovalo iba pre vhodnรบ polohu kotevnรฉho prvku aย pre skladbu S1 aย S2.

Zรกver

Hlavnรฝm cieฤพom tohto prieskumu bolo zรญskaลฅ relevantnรฉ vรฝsledky, ktorรฉ by boli ฤo moลพno najvรคฤลกรญm prรญnosom pre prax. Zistenie zรกvislosi polohy kotevnรฉho prvku vย spoji pรกsov od jeho kvality tak mรดลพe viesลฅ kย snahe oย prรญsnejลกie dodrลพiavanie technologickรฝch predpisov aย zรกsad pri realizรกcii.
Vรฝsledky tรฝchto skรบลกok mรดลพu takisto pomรดcลฅ pri vรฝvoji novรฝch pรกsov alebo pri rozhodovanรญ vรฝrobcu, do akej miery je danรฝ pรกs vhodnรฝ pre jednovrstvovรฉ mechanicky kotvenรฉ systรฉmy.

doc.ย Ing.ย Antonรญn Fajkoลก, CSc.; Ing.ย Jan Plachรฝ, PhD.; Ing.ย Tomรกลก Petล™รญฤek
Foto: autori

Autori pรดsobia na Stavebnej fakulte VUT vย Brne.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly.

Najฤรญtanejลกie