vozovka

Podrobnรฝ prehฤพad: Ako vyzerรก plรกnovanie obnovy konลกtrukciรญ vozoviek?

Na aktuรกlnom stave vozoviek na Slovensku sa podpรญsalo mnoho faktorov. Patrรญ medzi ne nedostatoฤnรก alebo chรฝbajรบca รบdrลพba, nรกrast intenzity dopravy, zmena klimatickรฝch podmienok, na ktorรฉ tieto vozovky neboli dimenzovanรฉ, a v niektorรฝch prรญpadoch aj nevhodne pouลพitรฉ postupy pri realizรกcii oprรกv.

Z pohฤพadu ฤo najhospodรกrnejลกieho vynakladania finanฤnรฝch, materiรกlovรฝch a energetickรฝch prostriedkov na efektรญvne vyuลพรญvanie vozoviek cestnej siete v urฤitรฝch prevรกdzkovรฝch podmienkach je dรดleลพitรก rehabilitรกcia, ktorรก zahล•ลˆa sรบstavne organizovanรบ รบdrลพbu, opravy a obnovu vozoviek.

Vozovky pre motorovรฉ vozidlรก musia byลฅ zย hฤพadiska pouลพรญvateฤพov udrลพiavanรฉ vย prevรกdzkyschopnom stave tak, aby vytvรกrali podmienky pre bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky. Pre zachovanie prevรกdzkovej spรดsobilosti poฤas celรฉho ฤasu uลพรญvania je potrebnรฉ ich udrลพiavaลฅ aย opravovaลฅ โ€“ to predstavuje sรบhrn prรกc, ktorรฉ sรบ plรกnovanou ฤinnosลฅou.

Plรกn obnovy je potrebnรฉ maลฅ vypracovanรฝ pre kaลพdรบ konลกtrukciu vozovky vย uลพรญvanรญ (podobne to platรญ aj pre novobudovanรฉ vozovky), aย to vzhฤพadom na rozdielne faktory vplรฝvajรบce na ich degradรกciu vย ฤase. Podkladom na hodnotenie stavu vozoviek vย systรฉme hospodรกrenia sรบ vรฝsledky diagnostiky vozovky, stavu zemnรฉho telesa aย odvodnenia. Veฤพkรฝ podiel vozoviek je pritom uลพ po nรกvrhovej ลพivotnosti. ฤŒasto sa vย konลกtrukciรกch vozoviek vyskytujรบ poruchy aลพ vย podkladovej vrstve, prรญpadne je uลพ vyฤerpanรก รบnosnosลฅ podloลพia. Vtedy uลพ nepostaฤuje len vรฝmena obrusnej aย loลพnej vrstvy, pretoลพe prรกve podkladovรก vrstva vozovky je potenciรกlnym zdrojom vzniku porรบch zรกvaลพnรฉho charakteru.

Podkladom pri rozhodovanรญ oย รบdrลพbe, oprave alebo rekonลกtrukcii vozovky je zhodnotenie technickรฉho stavu vozovky. Hlavnรฝm zdrojom informรกciรญ pre analรฝzu technickรฉho stavu vozovky, jeho nรกslednรฉ hodnotenie aย nรกvrh vhodnรฝch opatrenรญ je kompletnรก diagnostika. Zย tohto dรดvodu je dรดleลพitรฉ jednoznaฤnรฉ zaznamenanie, vyjadrenie aย hodnotenie premennรฝch parametrov vozovky, ktorรฉ sa zhorลกujรบ vplyvom kombinรกcie vnรบtornรฝch aย vonkajลกรญch faktorov.

Netreba zabรบdaลฅ na pravidelnรบ รบdrลพbu, ktorou moลพno spomaliลฅ proces fyzickรฉho opotrebovania vozovky aย predchรกdzaลฅ jeho nรกsledkom. รšdrลพbovรฉ technolรณgie priamo vplรฝvajรบ na povrchovรฉ vlastnosti vozoviek.

Kaลพdรฝ nรกvrh rehabilitรกcie vozovky by sa mal vypracovaลฅ vo viacerรฝch technologickรฝch variantoch. V zmysle STN 73 6114 [1] sa musรญ vozovka pre danรฝ druh opravy a rekonลกtrukcie posรบdiลฅ aj podฤพa nรกvrhovรฝch kritรฉriรญ. Vyhodnotenie stavu zemnรฉho telesa a funkฤnosti odvodลˆovacรญch zariadenรญ je potrebnรฉ realizovaลฅ v ฤase pred nรกvrhom technolรณgie รบdrลพby alebo opravy danej komunikรกcie [6]. Realizรกcia รบdrลพby a opravy sa vykonรก aลพ po zabezpeฤenรญ funkฤnosti odvodลˆovacรญch zariadenรญ.

Mnoho vozoviek na Slovensku je uลพ po nรกvrhovej ลพivotnosti.
Mnoho vozoviek na Slovensku je uลพ po nรกvrhovej ลพivotnosti. | Zdroj: iStock.com

Vyhodnotenie hlavnรฝch prehliadok poskytuje informรกcie oย stavebno-technickom stave vozoviek CK pre potreby prรญpravy plรกnovania รบdrลพby, oprรกv aย rekonลกtrukciรญ. Sรบhrnnรฉ vรฝstupnรฉ รบdaje oย stavebno-technickom stave CK na zรกklade hlavnรฝch prehliadok ciest sรบ spracovanรฉ vย 5-stupลˆovej klasifikรกcii, podฤพa ktorej je:

  • 1 โ€“ veฤพmi dobrรฝ stav (vozovka si vyลพaduje len preventรญvnu (cyklickรบ) alebo nรกslednรบ operatรญvnu รบdrลพbu),
  • 2 โ€“ dobrรฝ stav (vyลพaduje sa odstrรกnenie porรบch v rรกmci beลพnej รบdrลพby),
  • 3 โ€“ vyhovujรบci stav (vyลพaduje sa odstrรกnenie porรบch v rรกmci sรบvislej รบdrลพby),
  • 4 โ€“ nevyhovujรบci stav (vyลพaduje sa odstrรกnenie porรบch v rรกmci oprรกv),
  • 5 โ€“ havarijnรฝ stav (vyลพaduje sa odstrรกnenie porรบch v rรกmci rekonลกtrukcie).

รšdrลพba vozoviek

Podmienky, zรกsady aย spรดsob vykonรกvania รบdrลพby na diaฤพniciach aย rรฝchlostnรฝch cestรกch sรบ ลกpecifikovanรฉ vย technickom predpise TP 072 [2]. Na prรญpravu aย realizรกciu รบdrลพby aย oprรกv cestnรฝch komunikรกciรญ platรญ TP 071 [3]. Zรกkladnou รบlohou รบdrลพby je zabezpeฤiลฅ prevรกdzkovรบ funkฤnosลฅ vozovky, spoฤพahlivosลฅ aย bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky aย odstrรกnenรญm porรบch prinavrรกtiลฅ CK pรดvodnรฉ funkฤnรฉ vlastnosti.

Pri plรกnovanรญ รบdrลพby vozoviek je potrebnรฉ poฤรญtaลฅ so vstupnรฝmi faktormi, ako je dopravnรฉ zaลฅaลพenie, klimatickรฉ podmienky, รบลพitkovรฉ vlastnosti vozovky a existujรบci stav vozovky. Vรฝber najvhodnejลกej metodiky a odbornรฉ rozhodnutia tvoria ucelenรฝ systรฉm plรกnovania รบdrลพby vozoviek s predpokladom รบspory nรกkladov na ich obnovu (obr. 1).

Obr. 1 Systรฉm plรกnovania รบdrลพby vozoviek
Andrea Zuzulovรก a Dominika Glasnรกkovรก Obr. 1 Systรฉm plรกnovania รบdrลพby vozoviek | Zdroj: Andrea Zuzulovรก aย Dominika Glasnรกkovรก pรดsobia na SvF STU vย Bratislave.
  • Podkladom na vรฝkon รบdrลพby CK aย spracovanie projektu na vykonanie opravy sรบ najmรค:
  • vรฝsledky diagnostiky stavu CK s vyuลพitรญm vรฝstupnรฝch zostรกv evidencie cestnej databanky alebo pasportu miestnych komunikรกciรญ a predpisov o hospodรกrenรญ so zverenรฝm majetkom,
  • vรฝsledky prehliadky CK, opakovanรฉ v urฤenรฝch ฤasovรฝch intervaloch.

Preventรญvna รบdrลพba diaฤพnic spoฤรญva vo vykonรกvanรญ prรกc zabezpeฤujรบcich dobrรฝ stav vozoviek a ostatnรฝch sรบฤastรญ ciest vฤas tak, aby sa zamedzilo a prediลกlo zhorลกovaniu technickรฉho stavu vplyvom prevรกdzky a poveternostnรฝch podmienok. Do okruhu tรฝchto prรกc spadรก pravidelnรฉ oลกetrovanie ciest, ktorรฉ sa vykonรกva v priebehu celรฉho letnรฉho obdobia a zahล•ลˆa hlavne:

  • ฤistenie vozoviek, odpoฤรญvadiel a ostatnรฝch dopravnรฝch plรดch obsluลพnรฝch zariadenรญ,
  • ฤistenie a udrลพiavanie odvodลˆovacieho a kanalizaฤnรฉho systรฉmu,
  • oลกetrovanie mostnรฝch loลพรญsk a dilatรกciรญ,
  • ฤistenie dopravnรฝch znaฤiek, smerovรฝch stฤบpikov a nรกstavcov, zvodidiel,
  • รบdrลพbu slaboprรบdovรฝch a silnoprรบdovรฝch zariadenรญ a
  • oลกetrovanie trรกvnatรฝch plรดch a ostatnej vรฝsadby.

Nรกslednรก (operatรญvna) รบdrลพba CK je vyvolanรก nepredvรญdanรฝmi poruchami, zistenรฝmi beลพnou prehliadkou. Najฤastejลกie ide oย opravy drobnรฝch porรบch na vozovke, opravy po neodbornรฝch zรกsahoch pri vykonรกvanรญ stavebnej ฤinnosti alebo oย odstraลˆovanie porรบch po dopravnรฝch nehodรกch.

Degradรกcia vozoviek aย jej prognรณza

รšฤinky dopravnรฉho zaลฅaลพenia aย klimatickรฝch faktorov na vozovky pozemnรฝch komunikรกciรญ spรดsobujรบ postupnรบ degradรกciu charakteristรญk prevรกdzkovej spรดsobilosti aย vรฝkonnosti. Po dosiahnutรญ urฤitรฉho stupลˆa degradรกcie je nevyhnutnรฉ vlastnosti vozovky obnoviลฅ (resp. priblรญลพiลฅ kย pรดvodnรฝm hodnotรกm) alebo vย porovnanรญ sย pรดvodnรฝmi parametrami zvรฝลกiลฅ.

Prognรณza degradรกcie, jej vรฝvoj a zmeny parametrov sa vyuลพรญvajรบ v systรฉme hospodรกrenia s vozovkami, a to pri zostavovanรญ plรกnu obnovy vozovky a rozhodovanรญ o spรดsobe obnovy [5]. Na vyjadrenie predpokladanej zmeny urฤitรฉho parametra alebo charakteristiky, napr. indexu stavu vozovky, sa pouลพรญvajรบ modely. Zmena parametra sa vyjadruje v zรกvislosti od ฤasu alebo od poฤtu opakovanรญ zaลฅaลพenia. Typickรก degradaฤnรก funkcia je graficky vyjadrenรก na obr. 2.

Obr. 2 Vลกeobecnรฝ tvar degradaฤnej funkcie [4]
Obr. 2 Vลกeobecnรฝ tvar degradaฤnej funkcie [4] | Zdroj: Andrea Zuzulovรก aย Dominika Glasnรกkovรก pรดsobia na SvF STU vย Bratislave.
ล tandardnรฝ aย najฤastejลกie pouลพรญvanรฝ postup pri zisลฅovanรญ postupnej degradรกcie jestvujรบcej vozovky aย zostrojovanรญ modelu poruลกovania vozovky je takรฝ, pri ktorom sa opakovanรฝmi meraniami sย urฤitรฝm odstupom zisลฅujรบ aย hodnotia parametre vozovky na konkrรฉtnom รบseku.

Po ลกtatistickom spracovanรญ รบdajov sa dรกvajรบ do vzลฅahu kย dopravnรฉmu zaลฅaลพeniu, resp. kย ฤasu (vย podstate je to empiricky prรญstup). Veฤพmi dรดleลพitรฉ je rozliลกovaลฅ hodnotenie vรฝvoja novรฝch vozoviek aย obnovenรฝch, resp. rekonลกtruovanรฝch vozoviek.

Plรกnovanie obnovy konลกtrukciรญ vozoviek

Plรกnovanie obnovy vozoviek, ich oprรกv, zosilnenia (obnovy รบnosnosti) alebo rekonลกtrukcie predstavuje proces, ktorรฝ sa konฤรญ nielen nรกvrhom materiรกlov a technologickรฝch postupov, ale aj zostavenรญm poradia รบsekov ciest a prรญpadnou korekciou ich naliehavosti.

Hlavnรฉ ฤinnosti vย celom procese plรกnovania vytvรกrajรบ postup, ktorรฉho kroky sรบ:

  • diagnostika, meranie parametrov prevรกdzkovej spรดsobilosti a vรฝkonnosti vozoviek, stavu povrchu, drsnosti povrchu, prieฤnych nerovnostรญ a รบnosnosti;
  • hodnotenie stavu vozoviek na รบsekoch D (R);
  • nรกvrh materiรกlov a technologickรฝch postupov, a to na homogรฉnnych sekciรกch.

Pri rozhodovanรญ o potrebe obnovy moลพno pouลพiลฅ aj zjednoduลกenรบ klasifikรกciu vyhovujรบceho a nevyhovujรบceho stavu, v ktorej sรบ charakteristiky v podstate indikรกtormi degradรกcie vozovky. Klasifikรกcia vyhovujรบceho a nevyhovujรบceho stavu asfaltovej vozovky podฤพa poลพiadaviek na parametre reprezentujรบce prevรกdzkovรบ spรดsobilosลฅ a vรฝkonnosลฅ vozovky je uvedenรก v tab. 1.

Tab. 1 Klasifikรกcie vyhovujรบceho a nevyhovujรบceho stavu asfaltovej vozovky
Tab. 1 Klasifikรกcie vyhovujรบceho a nevyhovujรบceho stavu asfaltovej vozovky | Zdroj: Andrea Zuzulovรก a Dominika Glasnรกkovรก pรดsobia na SvF STU v Bratislave.

Obnova konลกtrukciรญ vozoviek

Kaลพdรก konลกtrukcia vozovky podlieha postupnรฉmu poลกkodzovaniu aย poruchรกm od รบฤinkov klimatickรฉho prostredia aย dopravnรฉho zaลฅaลพenia. Jednotlivรฉ vrstvy vozovky vykazujรบ podฤพa svojich vlastnostรญ aย pri rรดznom namรกhanรญ odliลกnรบ odolnosลฅ proti vzniku porรบch. Toto poลกkodzovanie aย poruลกovanie sa vyskytuje zรกkonite. Vznikajรบ vลกak aj nรกhodnรฉ poruchy, ktorรฉ sรบ kombinรกciou rรดznych faktorov, ako naprรญklad kvality zabudovanรฝch materiรกlov alebo nedodrลพania technologickรฝch postupov. To ovplyvลˆuje kvalitatรญvny aย kvantitatรญvny vรฝvoj porรบch aย rรฝchlosลฅ ich vรฝvoja.

Vลพdy je vย urฤitom ฤasovom horizonte potrebnรฉ poฤรญtaลฅ sย รบdrลพbou, opravou povrchu vozovky, ale aj sย rekonลกtrukciou celej vozovky. Jednรฝm zย rozhodujรบcich premennรฝch parametrov vozovky, ktorรฝ charakterizuje jej stav, mnoลพstvo, zรกvaลพnosลฅ aย vรฝvoj porรบch, je รบnosnosลฅ podloลพia aย vozovky.

รšnosnosลฅ vozovky pritom zรกvisรญ od sprรกvneho vรฝberu aย usporiadania materiรกlov do jednotlivรฝch vrstiev vozovky aย podloลพia.
Mechanizmy vzniku aย vรฝvoja porรบch zรกvisia od nรกvrhu konลกtrukcie vozovky, jej stavby aย nรกsledne od jej รบdrลพby aย spรดsobu uลพรญvania.

Na lepลกie objasnenie tohto procesu slรบลพia degradaฤnรฉ modely a degradaฤnรฉ funkcie, a to pre jednotlivรฉ premennรฉ parametre vozovky, ale aj ako celok pri agregovanom hodnotenรญ degradรกcie vozovky. Pred rozhodnutรญm o spรดsobe opravy je potrebnรฉ maลฅ k dispozรญcii รบdaje o vรฝsledkoch diagnostiky a jej vyhodnotenie s uvedenรญm predpokladanej prรญฤiny vzniku porรบch. Spรดsob nรกvrhu opravy by mal viesลฅ k odstrรกneniu prรญฤin porรบch a k obmedzeniu ich nรกsledkov.

Diagnostika vozovky musรญ obsahovaลฅ okrem meranรญ premennรฝch parametrov aj vizuรกlne prehliadky vrรกtane urฤenia charakteristรญk podloลพia, hydrologickรฝch podmienok v podloลพรญ, odvodnenia cestnรฉho telesa a ฤalลกรญch vplyvov, ktorรฉ mรดลพu byลฅ prรญฤinou vzniku porรบch vozovky a podloลพia.

Hranica medzi poruลกenรญm povrchu a konลกtrukcie vozovky je danรก hฤบbkou poruลกenej vrstvy. Pri poruลกenรญ do hฤบbky najviac 30 mm ide o poruลกenie povrchu. Poruลกenie do hฤบbky viac ako 30 mm, odstrรกnenie poruลกenej vrstvy s hrรบbkou vรคฤลกou ako 30 mm a poloลพenie asfaltovรฝch vrstiev do poลพadovanej รบrovne sa charakterizujรบ ako oprava vozovky. Pri navrhovanรญ opravy uลพรญvanej vozovky sa uplatลˆuje rovnakรฝ postup ako pri nรกvrhu novej vozovky (posรบdenie opravenej vozovky).

Prvรฝm nevyhnutnรฝm zรกsahom na vozovke je รบdrลพba. Je to vhodnejลกie aย ekonomickejลกie rieลกenie, ako ponechaลฅ vozovku postupnej degradรกcii. Pri nedostatoฤnej รบdrลพbe vozoviek nastรกva degradรกcia cestnรฝch stavebnรฝch zmesรญ, aย to najmรค po skonฤenรญ ลพivotnosti materiรกlu vย konลกtrukฤnej vrstve.

Pri nezachytenรญ porรบch povrchu vozovky, absencii vฤasnej opravy, prรญpadne vรฝmeny obrusnej (loลพnej) vrstvy, prechรกdzajรบ poruchy aลพ do podkladovรฝch vrstiev. Oprava takejto vozovky sa potom realizuje uลพ len rekonลกtrukciou vozovky. Vรฝmena obrusnej aย loลพnej vrstvy uลพ nepostaฤuje, pretoลพe prรกve podkladovรก vrstva vozovky, ktorรก je nosnou vrstvou, je nรกsledne potenciรกlnym zdrojom prekopรญrovania porรบch opรคลฅ do krytu vozovky. Na zamedzenie prekopรญrovania reflexnรฝch trhlรญn zย podkladovรฝch vrstiev do krytu vozovky je vhodnรฉ pouลพiลฅ geosyntetiku.

Sย ohฤพadom na uvedenรฉ skutoฤnosti je pri novobudovanรฝch konลกtrukciรกch nevyhnutnรฉ nastaviลฅ plรกn rehabilitรกcie vozoviek uลพ pri ich vรฝstavbe, resp. navrhovanรญ. Obdobne je dรดleลพitรฉ plรกnovaลฅ rehabilitรกcie aj na uลพ existujรบcich konลกtrukciรกch.

Pravidelne plรกnovanรก รบdrลพba vozoviek je najรบspornejลกou formou ich ochrany na dosiahnutie predpokladanej ลพivotnosti. Vozovky, ktorรฉ neboli udrลพiavanรฉ na hranici 10 aลพ 15 rokov, degradujรบ rรฝchlejลกie. Proces รบdrลพby predstavuje osemnรกsobok nรกkladov na opravu, ale ลพivotnosลฅ vozovky sa predฤบลพi bez nutnosti rekonลกtrukcie.

Vozovky, na ktorรฝch sa nevykonรกvala ลพiadna รบdrลพba alebo oprava, sรบ v zlom stave pribliลพne po 20 aลพ 25 rokoch. Rekonลกtrukcia je ekonomicky nรกroฤnejลกia o pรคtnรกsลฅnรกsobok sumy predstavujรบcej beลพnรบ รบdrลพbu vo veku 10 aลพ 15 rokov (obr. 3).

Obr. 3 Plรกnovanie rehabilitรกcie vozovky โ€“ ลพivotnรฝ cyklus vozovky
Obr. 3 Plรกnovanie rehabilitรกcie vozovky โ€“ ลพivotnรฝ cyklus vozovky | Zdroj: Andrea Zuzulovรก aย Dominika Glasnรกkovรก pรดsobia na SvF STU vย Bratislave.

Asfaltovรฉ vozovky sรบ navrhovanรฉ na ลพivotnosลฅ 20 aลพ 25 rokov. Obrusnรก vrstva vozovky vลกak veฤพmi rรฝchlo degraduje aย jej ลพivotnosลฅ zรกvisรญ od dopravnรฉho zaลฅaลพenia, klimatickรฝch รบฤinkov aย pouลพitรฉho typu asfaltovej zmesi. Zo skรบsenostรญ moลพno povedaลฅ, ลพe ลพivotnosลฅ je maximรกlne 8 rokov. Moลพno ju predฤบลพiลฅ vฤasnou preventรญvnou รบdrลพbou regeneraฤnรฝm postrekom, nรกterom, prรญpadne mikrokobercom.

ลฝivotnosลฅ technolรณgiรญ na รบdrลพbu a obnovu povrchovรฝch vlastnostรญ zรกvisรญ od technickรฉho stavu povrchu vozovky a dopravnรฉho zaลฅaลพenia. ลฝivotnosลฅ loลพnej vrstvy je maximรกlne 10 aลพ 12 rokov v zรกvislosti od pouลพitej asfaltovej zmesi. Na udrลพanie ลพivotnosti vozovky je po dosiahnutรญ ลพivotnosti vrstiev rozhodujรบcim krokom ich vรฝmena (obr. 4).

Obr. 4 Predpokladanรก ลพivotnosลฅ vrstiev konลกtrukcie asfaltovej vozovky
Obr. 4 Predpokladanรก ลพivotnosลฅ vrstiev konลกtrukcie asfaltovej vozovky | Zdroj: Andrea Zuzulovรก a Dominika Glasnรกkovรก pรดsobia na SvF STU v Bratislave.

Pri plรกnovanรญ rehabilitรกcie vozoviek po ich ลพivotnosti je potrebnรฉ preventรญvne, prรญpadne nรกsledne udrลพiavaลฅ dobrรฝ stav vozovky aย vย prรญpade porรบch nastaviลฅ vรฝber technolรณgie opravy. Degradรกcia vrstiev asfaltovej vozovky poฤas jej ลพivotnosti je zrejmรก, avลกak pri pouลพitรญ rรดznych typov zmesรญ mรดลพeme ich starnutie aย vznik porรบch oddialiลฅ.

Pri plรกnovanรญ rehabilitรกcie novobudovanรฝch asfaltovรฝch vozoviek je potrebnรฉ zameraลฅ sa na vฤasnรบ preventรญvnu รบdrลพbu, resp. vรฝmenu vrstiev po ich ลพivotnosti. Poฤetnosลฅ vรฝmeny pouลพitรฉho materiรกlu, resp. technolรณgie vo vrstve vozovky zรกvisรญ od jej kvality.

Zรกver

Mnoho vozoviek na Slovensku je uลพ po nรกvrhovej ลพivotnosti. Vย niektorรฝch konลกtrukciรกch vozoviek sa nachรกdzajรบ poruchy aลพ vย podkladovej vrstve, prรญpadne je uลพ vyฤerpanรก รบnosnosลฅ podloลพia. Oprava takejto vozovky sa realizuje rekonลกtrukciou celej konลกtrukcie. Nepostaฤuje uลพ len vรฝmena obrusnej aย loลพnej vrstvy, pretoลพe prรกve podkladovรก vrstva vozovky je potenciรกlnym zdrojom vzniku jej porรบch.

Zย pohฤพadu ฤo najhospodรกrnejลกieho vynakladania finanฤnรฝch, materiรกlovรฝch aย energetickรฝch prostriedkov pre efektรญvne vyuลพรญvanie vozoviek cestnej siete vย urฤitรฝch prevรกdzkovรฝch podmienkach je dรดleลพitรก rehabilitรกcia, ktorรก zahล•ลˆa sรบstavne organizovanรบ รบdrลพbu, opravy aย obnovu vozoviek. Je potrebnรฉ maลฅ vypracovanรฝ plรกn rehabilitรกcie pre kaลพdรบ konลกtrukciu vozovky vย uลพรญvanรญ (podobne to platรญ aj pre novobudovanรฉ vozovky), aย to vzhฤพadom na rozdielne faktory vplรฝvajรบce na jej degradรกciu vย ฤase.

Podkladom na hodnotenie stavu konลกtrukciรญ vozoviek v systรฉme hospodรกrenia sรบ vรฝsledky diagnostiky vozovky, stavu zemnรฉho telesa a odvodnenia, ktorรฉ sรบ veฤพmi dรดleลพitรฝm krokom v rรกmci rehabilitรกcie. Prvรฝm nutnรฝm zรกsahom na vozovke je รบdrลพba, ฤo je podstatne ekonomickejลกie rieลกenie, ako ponechaลฅ vozovku napospas ฤalลกej degradรกcii. Vplyvom pรดsobenia dopravnรฉho a teplotnรฉho zaลฅaลพenia podlieha kaลพdรก vozovka postupnรฉmu poลกkodzovaniu a vzniku porรบch.

Plรกnovanie obnovy vozoviek, ich oprรกv, zosilnenia alebo rekonลกtrukcie predstavuje proces, ktorรฝ sa zaฤรญna nielen nรกvrhom materiรกlov aย technologickรฝch postupov, ale aj zostavenรญm poradia รบsekov ciest aย prรญpadnou korekciou zย hฤพadiska naliehavosti ich rehabilitรกcie.

TEXT: doc. Ing. Andrea Zuzulovรก, PhD., Ing. Dominika Glasnรกkovรก, PhD. Obe pรดsobia na SvF STU vย Bratislave.
OBRรZKY: autorky

Literatรบra:

  1. STN 73 6114 Vozovky pozemnรฝch komunikรกciรญ. Zรกkladnรฉ ustanovenia pre navrhovanie.
  2. TP 072 Vykonรกvanie รบdrลพby diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest, MDVRR SR: 2013.
  3. TP 071 Prehliadky, รบdrลพba a oprava cestnรฝch komunikรกciรญ. Diaฤพnice, rรฝchlostnรฉ cesty a cesty, MDVRR SR: 2013.
  4. Gschwendt, I.: Systรฉmy hospodรกrenia s vozovkami, STU v Bratislave, 1994.
  5. TP 024 Systรฉm hospodรกrenia s vozovkami, 2006.
  6. TP 107 Diagnostika stavu zemnรฉho telesa a odvodnenia vozovky, MDV SR: 2018.
  7. TP 87 Navrhovรกnรญ รบdrลพby a oprav netuhรฝch vozovek. Ministerstvo dopravy, Odbor silniฤnรญ infrastruktury, ฤŒeskรก republika: 2010.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise IS 3/2023

Najฤรญtanejลกie