Podrobnรฝ prehฤพad: Ako vyzerรก plรกnovanie obnovy konลกtrukciรญ vozoviek?
Na aktuรกlnom stave vozoviek na Slovensku sa podpรญsalo mnoho faktorov. Patrรญ medzi ne nedostatoฤnรก alebo chรฝbajรบca รบdrลพba, nรกrast intenzity dopravy, zmena klimatickรฝch podmienok, na ktorรฉ tieto vozovky neboli dimenzovanรฉ, a v niektorรฝch prรญpadoch aj nevhodne pouลพitรฉ postupy pri realizรกcii oprรกv.
Z pohฤพadu ฤo najhospodรกrnejลกieho vynakladania finanฤnรฝch, materiรกlovรฝch a energetickรฝch prostriedkov na efektรญvne vyuลพรญvanie vozoviek cestnej siete v urฤitรฝch prevรกdzkovรฝch podmienkach je dรดleลพitรก rehabilitรกcia, ktorรก zahลลa sรบstavne organizovanรบ รบdrลพbu, opravy a obnovu vozoviek.
Vozovky pre motorovรฉ vozidlรก musia byลฅ zย hฤพadiska pouลพรญvateฤพov udrลพiavanรฉ vย prevรกdzkyschopnom stave tak, aby vytvรกrali podmienky pre bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky. Pre zachovanie prevรกdzkovej spรดsobilosti poฤas celรฉho ฤasu uลพรญvania je potrebnรฉ ich udrลพiavaลฅ aย opravovaลฅ โ to predstavuje sรบhrn prรกc, ktorรฉ sรบ plรกnovanou ฤinnosลฅou.
Plรกn obnovy je potrebnรฉ maลฅ vypracovanรฝ pre kaลพdรบ konลกtrukciu vozovky vย uลพรญvanรญ (podobne to platรญ aj pre novobudovanรฉ vozovky), aย to vzhฤพadom na rozdielne faktory vplรฝvajรบce na ich degradรกciu vย ฤase. Podkladom na hodnotenie stavu vozoviek vย systรฉme hospodรกrenia sรบ vรฝsledky diagnostiky vozovky, stavu zemnรฉho telesa aย odvodnenia. Veฤพkรฝ podiel vozoviek je pritom uลพ po nรกvrhovej ลพivotnosti. ฤasto sa vย konลกtrukciรกch vozoviek vyskytujรบ poruchy aลพ vย podkladovej vrstve, prรญpadne je uลพ vyฤerpanรก รบnosnosลฅ podloลพia. Vtedy uลพ nepostaฤuje len vรฝmena obrusnej aย loลพnej vrstvy, pretoลพe prรกve podkladovรก vrstva vozovky je potenciรกlnym zdrojom vzniku porรบch zรกvaลพnรฉho charakteru.
Podkladom pri rozhodovanรญ oย รบdrลพbe, oprave alebo rekonลกtrukcii vozovky je zhodnotenie technickรฉho stavu vozovky. Hlavnรฝm zdrojom informรกciรญ pre analรฝzu technickรฉho stavu vozovky, jeho nรกslednรฉ hodnotenie aย nรกvrh vhodnรฝch opatrenรญ je kompletnรก diagnostika. Zย tohto dรดvodu je dรดleลพitรฉ jednoznaฤnรฉ zaznamenanie, vyjadrenie aย hodnotenie premennรฝch parametrov vozovky, ktorรฉ sa zhorลกujรบ vplyvom kombinรกcie vnรบtornรฝch aย vonkajลกรญch faktorov.
Netreba zabรบdaลฅ na pravidelnรบ รบdrลพbu, ktorou moลพno spomaliลฅ proces fyzickรฉho opotrebovania vozovky aย predchรกdzaลฅ jeho nรกsledkom. รdrลพbovรฉ technolรณgie priamo vplรฝvajรบ na povrchovรฉ vlastnosti vozoviek.
Kaลพdรฝ nรกvrh rehabilitรกcie vozovky by sa mal vypracovaลฅ vo viacerรฝch technologickรฝch variantoch. V zmysle STN 73 6114 [1] sa musรญ vozovka pre danรฝ druh opravy a rekonลกtrukcie posรบdiลฅ aj podฤพa nรกvrhovรฝch kritรฉriรญ. Vyhodnotenie stavu zemnรฉho telesa a funkฤnosti odvodลovacรญch zariadenรญ je potrebnรฉ realizovaลฅ v ฤase pred nรกvrhom technolรณgie รบdrลพby alebo opravy danej komunikรกcie [6]. Realizรกcia รบdrลพby a opravy sa vykonรก aลพ po zabezpeฤenรญ funkฤnosti odvodลovacรญch zariadenรญ.
Vyhodnotenie hlavnรฝch prehliadok poskytuje informรกcie oย stavebno-technickom stave vozoviek CK pre potreby prรญpravy plรกnovania รบdrลพby, oprรกv aย rekonลกtrukciรญ. Sรบhrnnรฉ vรฝstupnรฉ รบdaje oย stavebno-technickom stave CK na zรกklade hlavnรฝch prehliadok ciest sรบ spracovanรฉ vย 5-stupลovej klasifikรกcii, podฤพa ktorej je:
- 1 โ veฤพmi dobrรฝ stav (vozovka si vyลพaduje len preventรญvnu (cyklickรบ) alebo nรกslednรบ operatรญvnu รบdrลพbu),
- 2 โ dobrรฝ stav (vyลพaduje sa odstrรกnenie porรบch v rรกmci beลพnej รบdrลพby),
- 3 โ vyhovujรบci stav (vyลพaduje sa odstrรกnenie porรบch v rรกmci sรบvislej รบdrลพby),
- 4 โ nevyhovujรบci stav (vyลพaduje sa odstrรกnenie porรบch v rรกmci oprรกv),
- 5 โ havarijnรฝ stav (vyลพaduje sa odstrรกnenie porรบch v rรกmci rekonลกtrukcie).
รdrลพba vozoviek
Podmienky, zรกsady aย spรดsob vykonรกvania รบdrลพby na diaฤพniciach aย rรฝchlostnรฝch cestรกch sรบ ลกpecifikovanรฉ vย technickom predpise TP 072 [2]. Na prรญpravu aย realizรกciu รบdrลพby aย oprรกv cestnรฝch komunikรกciรญ platรญ TP 071 [3]. Zรกkladnou รบlohou รบdrลพby je zabezpeฤiลฅ prevรกdzkovรบ funkฤnosลฅ vozovky, spoฤพahlivosลฅ aย bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky aย odstrรกnenรญm porรบch prinavrรกtiลฅ CK pรดvodnรฉ funkฤnรฉ vlastnosti.
Pri plรกnovanรญ รบdrลพby vozoviek je potrebnรฉ poฤรญtaลฅ so vstupnรฝmi faktormi, ako je dopravnรฉ zaลฅaลพenie, klimatickรฉ podmienky, รบลพitkovรฉ vlastnosti vozovky a existujรบci stav vozovky. Vรฝber najvhodnejลกej metodiky a odbornรฉ rozhodnutia tvoria ucelenรฝ systรฉm plรกnovania รบdrลพby vozoviek s predpokladom รบspory nรกkladov na ich obnovu (obr. 1).
- Podkladom na vรฝkon รบdrลพby CK aย spracovanie projektu na vykonanie opravy sรบ najmรค:
- vรฝsledky diagnostiky stavu CK s vyuลพitรญm vรฝstupnรฝch zostรกv evidencie cestnej databanky alebo pasportu miestnych komunikรกciรญ a predpisov o hospodรกrenรญ so zverenรฝm majetkom,
- vรฝsledky prehliadky CK, opakovanรฉ v urฤenรฝch ฤasovรฝch intervaloch.
Preventรญvna รบdrลพba diaฤพnic spoฤรญva vo vykonรกvanรญ prรกc zabezpeฤujรบcich dobrรฝ stav vozoviek a ostatnรฝch sรบฤastรญ ciest vฤas tak, aby sa zamedzilo a prediลกlo zhorลกovaniu technickรฉho stavu vplyvom prevรกdzky a poveternostnรฝch podmienok. Do okruhu tรฝchto prรกc spadรก pravidelnรฉ oลกetrovanie ciest, ktorรฉ sa vykonรกva v priebehu celรฉho letnรฉho obdobia a zahลลa hlavne:
- ฤistenie vozoviek, odpoฤรญvadiel a ostatnรฝch dopravnรฝch plรดch obsluลพnรฝch zariadenรญ,
- ฤistenie a udrลพiavanie odvodลovacieho a kanalizaฤnรฉho systรฉmu,
- oลกetrovanie mostnรฝch loลพรญsk a dilatรกciรญ,
- ฤistenie dopravnรฝch znaฤiek, smerovรฝch stฤบpikov a nรกstavcov, zvodidiel,
- รบdrลพbu slaboprรบdovรฝch a silnoprรบdovรฝch zariadenรญ a
- oลกetrovanie trรกvnatรฝch plรดch a ostatnej vรฝsadby.
Nรกslednรก (operatรญvna) รบdrลพba CK je vyvolanรก nepredvรญdanรฝmi poruchami, zistenรฝmi beลพnou prehliadkou. Najฤastejลกie ide oย opravy drobnรฝch porรบch na vozovke, opravy po neodbornรฝch zรกsahoch pri vykonรกvanรญ stavebnej ฤinnosti alebo oย odstraลovanie porรบch po dopravnรฝch nehodรกch.
Degradรกcia vozoviek aย jej prognรณza
รฤinky dopravnรฉho zaลฅaลพenia aย klimatickรฝch faktorov na vozovky pozemnรฝch komunikรกciรญ spรดsobujรบ postupnรบ degradรกciu charakteristรญk prevรกdzkovej spรดsobilosti aย vรฝkonnosti. Po dosiahnutรญ urฤitรฉho stupลa degradรกcie je nevyhnutnรฉ vlastnosti vozovky obnoviลฅ (resp. priblรญลพiลฅ kย pรดvodnรฝm hodnotรกm) alebo vย porovnanรญ sย pรดvodnรฝmi parametrami zvรฝลกiลฅ.
Prognรณza degradรกcie, jej vรฝvoj a zmeny parametrov sa vyuลพรญvajรบ v systรฉme hospodรกrenia s vozovkami, a to pri zostavovanรญ plรกnu obnovy vozovky a rozhodovanรญ o spรดsobe obnovy [5]. Na vyjadrenie predpokladanej zmeny urฤitรฉho parametra alebo charakteristiky, napr. indexu stavu vozovky, sa pouลพรญvajรบ modely. Zmena parametra sa vyjadruje v zรกvislosti od ฤasu alebo od poฤtu opakovanรญ zaลฅaลพenia. Typickรก degradaฤnรก funkcia je graficky vyjadrenรก na obr. 2.
ล tandardnรฝ aย najฤastejลกie pouลพรญvanรฝ postup pri zisลฅovanรญ postupnej degradรกcie jestvujรบcej vozovky aย zostrojovanรญ modelu poruลกovania vozovky je takรฝ, pri ktorom sa opakovanรฝmi meraniami sย urฤitรฝm odstupom zisลฅujรบ aย hodnotia parametre vozovky na konkrรฉtnom รบseku.
Po ลกtatistickom spracovanรญ รบdajov sa dรกvajรบ do vzลฅahu kย dopravnรฉmu zaลฅaลพeniu, resp. kย ฤasu (vย podstate je to empiricky prรญstup). Veฤพmi dรดleลพitรฉ je rozliลกovaลฅ hodnotenie vรฝvoja novรฝch vozoviek aย obnovenรฝch, resp. rekonลกtruovanรฝch vozoviek.
Plรกnovanie obnovy konลกtrukciรญ vozoviek
Plรกnovanie obnovy vozoviek, ich oprรกv, zosilnenia (obnovy รบnosnosti) alebo rekonลกtrukcie predstavuje proces, ktorรฝ sa konฤรญ nielen nรกvrhom materiรกlov a technologickรฝch postupov, ale aj zostavenรญm poradia รบsekov ciest a prรญpadnou korekciou ich naliehavosti.
Hlavnรฉ ฤinnosti vย celom procese plรกnovania vytvรกrajรบ postup, ktorรฉho kroky sรบ:
- diagnostika, meranie parametrov prevรกdzkovej spรดsobilosti a vรฝkonnosti vozoviek, stavu povrchu, drsnosti povrchu, prieฤnych nerovnostรญ a รบnosnosti;
- hodnotenie stavu vozoviek na รบsekoch D (R);
- nรกvrh materiรกlov a technologickรฝch postupov, a to na homogรฉnnych sekciรกch.
Pri rozhodovanรญ o potrebe obnovy moลพno pouลพiลฅ aj zjednoduลกenรบ klasifikรกciu vyhovujรบceho a nevyhovujรบceho stavu, v ktorej sรบ charakteristiky v podstate indikรกtormi degradรกcie vozovky. Klasifikรกcia vyhovujรบceho a nevyhovujรบceho stavu asfaltovej vozovky podฤพa poลพiadaviek na parametre reprezentujรบce prevรกdzkovรบ spรดsobilosลฅ a vรฝkonnosลฅ vozovky je uvedenรก v tab. 1.
Obnova konลกtrukciรญ vozoviek
Kaลพdรก konลกtrukcia vozovky podlieha postupnรฉmu poลกkodzovaniu aย poruchรกm od รบฤinkov klimatickรฉho prostredia aย dopravnรฉho zaลฅaลพenia. Jednotlivรฉ vrstvy vozovky vykazujรบ podฤพa svojich vlastnostรญ aย pri rรดznom namรกhanรญ odliลกnรบ odolnosลฅ proti vzniku porรบch. Toto poลกkodzovanie aย poruลกovanie sa vyskytuje zรกkonite. Vznikajรบ vลกak aj nรกhodnรฉ poruchy, ktorรฉ sรบ kombinรกciou rรดznych faktorov, ako naprรญklad kvality zabudovanรฝch materiรกlov alebo nedodrลพania technologickรฝch postupov. To ovplyvลuje kvalitatรญvny aย kvantitatรญvny vรฝvoj porรบch aย rรฝchlosลฅ ich vรฝvoja.
Vลพdy je vย urฤitom ฤasovom horizonte potrebnรฉ poฤรญtaลฅ sย รบdrลพbou, opravou povrchu vozovky, ale aj sย rekonลกtrukciou celej vozovky. Jednรฝm zย rozhodujรบcich premennรฝch parametrov vozovky, ktorรฝ charakterizuje jej stav, mnoลพstvo, zรกvaลพnosลฅ aย vรฝvoj porรบch, je รบnosnosลฅ podloลพia aย vozovky.
รnosnosลฅ vozovky pritom zรกvisรญ od sprรกvneho vรฝberu aย usporiadania materiรกlov do jednotlivรฝch vrstiev vozovky aย podloลพia.
Mechanizmy vzniku aย vรฝvoja porรบch zรกvisia od nรกvrhu konลกtrukcie vozovky, jej stavby aย nรกsledne od jej รบdrลพby aย spรดsobu uลพรญvania.
Na lepลกie objasnenie tohto procesu slรบลพia degradaฤnรฉ modely a degradaฤnรฉ funkcie, a to pre jednotlivรฉ premennรฉ parametre vozovky, ale aj ako celok pri agregovanom hodnotenรญ degradรกcie vozovky. Pred rozhodnutรญm o spรดsobe opravy je potrebnรฉ maลฅ k dispozรญcii รบdaje o vรฝsledkoch diagnostiky a jej vyhodnotenie s uvedenรญm predpokladanej prรญฤiny vzniku porรบch. Spรดsob nรกvrhu opravy by mal viesลฅ k odstrรกneniu prรญฤin porรบch a k obmedzeniu ich nรกsledkov.
Diagnostika vozovky musรญ obsahovaลฅ okrem meranรญ premennรฝch parametrov aj vizuรกlne prehliadky vrรกtane urฤenia charakteristรญk podloลพia, hydrologickรฝch podmienok v podloลพรญ, odvodnenia cestnรฉho telesa a ฤalลกรญch vplyvov, ktorรฉ mรดลพu byลฅ prรญฤinou vzniku porรบch vozovky a podloลพia.
Hranica medzi poruลกenรญm povrchu a konลกtrukcie vozovky je danรก hฤบbkou poruลกenej vrstvy. Pri poruลกenรญ do hฤบbky najviac 30 mm ide o poruลกenie povrchu. Poruลกenie do hฤบbky viac ako 30 mm, odstrรกnenie poruลกenej vrstvy s hrรบbkou vรคฤลกou ako 30 mm a poloลพenie asfaltovรฝch vrstiev do poลพadovanej รบrovne sa charakterizujรบ ako oprava vozovky. Pri navrhovanรญ opravy uลพรญvanej vozovky sa uplatลuje rovnakรฝ postup ako pri nรกvrhu novej vozovky (posรบdenie opravenej vozovky).
Prvรฝm nevyhnutnรฝm zรกsahom na vozovke je รบdrลพba. Je to vhodnejลกie aย ekonomickejลกie rieลกenie, ako ponechaลฅ vozovku postupnej degradรกcii. Pri nedostatoฤnej รบdrลพbe vozoviek nastรกva degradรกcia cestnรฝch stavebnรฝch zmesรญ, aย to najmรค po skonฤenรญ ลพivotnosti materiรกlu vย konลกtrukฤnej vrstve.
Pri nezachytenรญ porรบch povrchu vozovky, absencii vฤasnej opravy, prรญpadne vรฝmeny obrusnej (loลพnej) vrstvy, prechรกdzajรบ poruchy aลพ do podkladovรฝch vrstiev. Oprava takejto vozovky sa potom realizuje uลพ len rekonลกtrukciou vozovky. Vรฝmena obrusnej aย loลพnej vrstvy uลพ nepostaฤuje, pretoลพe prรกve podkladovรก vrstva vozovky, ktorรก je nosnou vrstvou, je nรกsledne potenciรกlnym zdrojom prekopรญrovania porรบch opรคลฅ do krytu vozovky. Na zamedzenie prekopรญrovania reflexnรฝch trhlรญn zย podkladovรฝch vrstiev do krytu vozovky je vhodnรฉ pouลพiลฅ geosyntetiku.
Sย ohฤพadom na uvedenรฉ skutoฤnosti je pri novobudovanรฝch konลกtrukciรกch nevyhnutnรฉ nastaviลฅ plรกn rehabilitรกcie vozoviek uลพ pri ich vรฝstavbe, resp. navrhovanรญ. Obdobne je dรดleลพitรฉ plรกnovaลฅ rehabilitรกcie aj na uลพ existujรบcich konลกtrukciรกch.
Pravidelne plรกnovanรก รบdrลพba vozoviek je najรบspornejลกou formou ich ochrany na dosiahnutie predpokladanej ลพivotnosti. Vozovky, ktorรฉ neboli udrลพiavanรฉ na hranici 10 aลพ 15 rokov, degradujรบ rรฝchlejลกie. Proces รบdrลพby predstavuje osemnรกsobok nรกkladov na opravu, ale ลพivotnosลฅ vozovky sa predฤบลพi bez nutnosti rekonลกtrukcie.
Vozovky, na ktorรฝch sa nevykonรกvala ลพiadna รบdrลพba alebo oprava, sรบ v zlom stave pribliลพne po 20 aลพ 25 rokoch. Rekonลกtrukcia je ekonomicky nรกroฤnejลกia o pรคtnรกsลฅnรกsobok sumy predstavujรบcej beลพnรบ รบdrลพbu vo veku 10 aลพ 15 rokov (obr. 3).
Asfaltovรฉ vozovky sรบ navrhovanรฉ na ลพivotnosลฅ 20 aลพ 25 rokov. Obrusnรก vrstva vozovky vลกak veฤพmi rรฝchlo degraduje aย jej ลพivotnosลฅ zรกvisรญ od dopravnรฉho zaลฅaลพenia, klimatickรฝch รบฤinkov aย pouลพitรฉho typu asfaltovej zmesi. Zo skรบsenostรญ moลพno povedaลฅ, ลพe ลพivotnosลฅ je maximรกlne 8 rokov. Moลพno ju predฤบลพiลฅ vฤasnou preventรญvnou รบdrลพbou regeneraฤnรฝm postrekom, nรกterom, prรญpadne mikrokobercom.
ลฝivotnosลฅ technolรณgiรญ na รบdrลพbu a obnovu povrchovรฝch vlastnostรญ zรกvisรญ od technickรฉho stavu povrchu vozovky a dopravnรฉho zaลฅaลพenia. ลฝivotnosลฅ loลพnej vrstvy je maximรกlne 10 aลพ 12 rokov v zรกvislosti od pouลพitej asfaltovej zmesi. Na udrลพanie ลพivotnosti vozovky je po dosiahnutรญ ลพivotnosti vrstiev rozhodujรบcim krokom ich vรฝmena (obr. 4).
Pri plรกnovanรญ rehabilitรกcie vozoviek po ich ลพivotnosti je potrebnรฉ preventรญvne, prรญpadne nรกsledne udrลพiavaลฅ dobrรฝ stav vozovky aย vย prรญpade porรบch nastaviลฅ vรฝber technolรณgie opravy. Degradรกcia vrstiev asfaltovej vozovky poฤas jej ลพivotnosti je zrejmรก, avลกak pri pouลพitรญ rรดznych typov zmesรญ mรดลพeme ich starnutie aย vznik porรบch oddialiลฅ.
Pri plรกnovanรญ rehabilitรกcie novobudovanรฝch asfaltovรฝch vozoviek je potrebnรฉ zameraลฅ sa na vฤasnรบ preventรญvnu รบdrลพbu, resp. vรฝmenu vrstiev po ich ลพivotnosti. Poฤetnosลฅ vรฝmeny pouลพitรฉho materiรกlu, resp. technolรณgie vo vrstve vozovky zรกvisรญ od jej kvality.
Zรกver
Mnoho vozoviek na Slovensku je uลพ po nรกvrhovej ลพivotnosti. Vย niektorรฝch konลกtrukciรกch vozoviek sa nachรกdzajรบ poruchy aลพ vย podkladovej vrstve, prรญpadne je uลพ vyฤerpanรก รบnosnosลฅ podloลพia. Oprava takejto vozovky sa realizuje rekonลกtrukciou celej konลกtrukcie. Nepostaฤuje uลพ len vรฝmena obrusnej aย loลพnej vrstvy, pretoลพe prรกve podkladovรก vrstva vozovky je potenciรกlnym zdrojom vzniku jej porรบch.
Zย pohฤพadu ฤo najhospodรกrnejลกieho vynakladania finanฤnรฝch, materiรกlovรฝch aย energetickรฝch prostriedkov pre efektรญvne vyuลพรญvanie vozoviek cestnej siete vย urฤitรฝch prevรกdzkovรฝch podmienkach je dรดleลพitรก rehabilitรกcia, ktorรก zahลลa sรบstavne organizovanรบ รบdrลพbu, opravy aย obnovu vozoviek. Je potrebnรฉ maลฅ vypracovanรฝ plรกn rehabilitรกcie pre kaลพdรบ konลกtrukciu vozovky vย uลพรญvanรญ (podobne to platรญ aj pre novobudovanรฉ vozovky), aย to vzhฤพadom na rozdielne faktory vplรฝvajรบce na jej degradรกciu vย ฤase.
Podkladom na hodnotenie stavu konลกtrukciรญ vozoviek v systรฉme hospodรกrenia sรบ vรฝsledky diagnostiky vozovky, stavu zemnรฉho telesa a odvodnenia, ktorรฉ sรบ veฤพmi dรดleลพitรฝm krokom v rรกmci rehabilitรกcie. Prvรฝm nutnรฝm zรกsahom na vozovke je รบdrลพba, ฤo je podstatne ekonomickejลกie rieลกenie, ako ponechaลฅ vozovku napospas ฤalลกej degradรกcii. Vplyvom pรดsobenia dopravnรฉho a teplotnรฉho zaลฅaลพenia podlieha kaลพdรก vozovka postupnรฉmu poลกkodzovaniu a vzniku porรบch.
Plรกnovanie obnovy vozoviek, ich oprรกv, zosilnenia alebo rekonลกtrukcie predstavuje proces, ktorรฝ sa zaฤรญna nielen nรกvrhom materiรกlov aย technologickรฝch postupov, ale aj zostavenรญm poradia รบsekov ciest aย prรญpadnou korekciou zย hฤพadiska naliehavosti ich rehabilitรกcie.
TEXT: doc. Ing. Andrea Zuzulovรก, PhD., Ing. Dominika Glasnรกkovรก, PhD. Obe pรดsobia na SvF STU vย Bratislave.
OBRรZKY: autorky
Literatรบra:
- STN 73 6114 Vozovky pozemnรฝch komunikรกciรญ. Zรกkladnรฉ ustanovenia pre navrhovanie.
- TP 072 Vykonรกvanie รบdrลพby diaฤพnic a rรฝchlostnรฝch ciest, MDVRR SR: 2013.
- TP 071 Prehliadky, รบdrลพba a oprava cestnรฝch komunikรกciรญ. Diaฤพnice, rรฝchlostnรฉ cesty a cesty, MDVRR SR: 2013.
- Gschwendt, I.: Systรฉmy hospodรกrenia s vozovkami, STU v Bratislave, 1994.
- TP 024 Systรฉm hospodรกrenia s vozovkami, 2006.
- TP 107 Diagnostika stavu zemnรฉho telesa a odvodnenia vozovky, MDV SR: 2018.
- TP 87 Navrhovรกnรญ รบdrลพby a oprav netuhรฝch vozovek. Ministerstvo dopravy, Odbor silniฤnรญ infrastruktury, ฤeskรก republika: 2010.