Pouลพitie dlaลพby naย dopravnรฝch plochรกch
Dlaลพbovรฉ kamene nachรกdzali svoje uplatnenie uลพ poฤasย minulรฝch storoฤรญ. Vย sรบฤasnosti sa beลพne pouลพรญvajรบ dlaลพbovรฉ tvarovky zย prรญrodnรฉho kameลa, ale aj zย betรณnu, prรญpadne inรฝch alternatรญvnych materiรกlov.
Pouลพitie vozoviek sย krytom zย dlaลพbovรฝch prvkov mรดลพno nรกjsลฅ uลพ vย ฤasoch Rรญmskej rรญลกe. Vyskytovali sa vย samotnom Rรญme, ale aj vย inรฝch mestรกch rรญลกe. Dรดvod, preฤo sa pouลพรญvali dlaลพbovรฉ prvky, bol jednoduchรฝ. Ich povrch lepลกie dokรกzal preniesลฅ dopravnรฉ zaลฅaลพenie toho obdobia, najmรค od vojenskej techniky, ktorรบ Rimania potrebovali prepravovaลฅ pri obsadzovanรญ novรฝch รบzemรญ.Rieลกenia krytu dlaลพbovรฝch prvkov mali uลพ vย tom ฤase veฤพmi dobre prepracovanรฉ spรดsoby povrchovej รบpravy, aย tak uลพรญvateฤพ ฤพahko rozlรญลกil cestu aย spevnenรบ krajnicu. (obr. 1 aย obr. 2).
Obr. 1ย Historickรก vozovka sย dlaลพbou na Malte [1] | Obr. 2ย Rieลกenie dlรกลพdenej cesty so spevnenou krajnicou vย Rรญme [1] |
Obrรกzky 1 aย 2 predstavujรบ konลกtrukcie vozoviek, ktorรฝch kryt ย vย ฤasti jazdnรฝch pรกsov tvoria bazaltovรฉ alebo vรกpencovรฉ kamennรฉ platne uloลพenรฉ do sadrovej malty. Vย ฤasti krajnice sรบ vรกpencovรฉ kamennรฉ prvky uloลพenรฉ do zmesi zo sadrovej malty. Odvodลovacie zariadenie tvorรญ kamennรก dlaลพba.
Celรก konลกtrukcia vozovky zodpovedรก obdobiu, vย ktorom sa stavala aย akรฉ dopravnรฉ zaลฅaลพenie bolo treba preniesลฅ.
Vย sรบฤasnom obdobรญ sa dlaลพbovรฉ prvky vyuลพรญvajรบ hlavne vย sรญdelnรฝch รบtvaroch, kde sรบ schopnรฉ oลพiviลฅ priestor dopravnรฝch plรดch. Vฤaka ich farebnej, ale aj tvarovej rozmanitosti moลพno veฤพmi dobre rozฤleniลฅ urฤenie plรดch zย hฤพadiska jednotlivรฝch druhov dopravy.
Nรกvrh dlaลพby vย sรญdelnรฝch รบtvaroch moลพno rozdeliลฅ aj podฤพa potrieb dopravnรฉho zaลฅaลพenia. Inรฉ hrรบbky aย kvalita dlaลพobnรฝch prvkov sa pouลพijรบ pre nemotoristickรบ dopravu (peลกia aย cyklistickรก), inรฉ pre individuรกlnu osobnรบ dopravu,ย osobitnรฉ pre nรกkladnรบ aย hromadnรบ osobnรบ dopravu.
ฤalลกรญmi faktormi, ktorรฉ ovplyvลujรบ voฤพbu dlaลพbovรฝch prvkov, sรบ aj vlastnosti mateยญriรกlov aย รบnosnosลฅ podkladovรฝch vrstiev konลกtrukcie vozovky. Ich mechanickรฉ vlastnosti aย kvalita ovplyvnia aj moลพnosลฅ pouลพitia rรดznych prvkov.
Dopravnรฉ plochy vย sรญdlach
Dlaลพbovรฉ prvky majรบ ลกirokรฉ moลพnosti pouลพitia aj vย sรญdlach. Diferenciรกcia konลกtrukciรญ spevnenรฝch plรดch mรดลพe byลฅ vย sรญdlach podฤพa ich funkcie rozdelenรก zย hฤพadiska:
- dopravnรฉho zaลฅaลพenia,
- estetiky prostredia a
- funkcie vย priestore.
Cieฤพom celรฉho nรกvrhu by malo byลฅ zharmonizovaลฅ dopravnรบ aย estetickรบ funkciu, aby sรญdla nadobudli krajลกรญ aย zaujรญmavejลกรญ vzhฤพad aย aby sa vย nich vytvoril vyลกลกรญ ลพivotnรฝ komfort.
Dopravnรฝ priestor vย sรญdlach tvoria trasy miestnych komunikรกciรญ sย ich zadelenรญm podฤพa tried dopravnรฉho zaลฅaลพenia.
Dopravnรฉ zaลฅaลพenie miestnych komunikรกciรญ je veฤพmi ฤasto podstatne vรคฤลกie, ako bolo navrhovanรฉ pri projektovanรญ. Je to spรดsobenรฉ najmรค vย dรดsledku intenzรญvnej vรฝstavby vย sรญdlach aย sย tรฝm sรบvisiacou ruลกnou premรกvkou nรกkladnรฝch vozidiel, ktorรฉ tieto vozovky namรกhajรบ.
Inรฝm extrรฉmne namรกhanรฝm priestorom miestnych komunikรกciรญ sรบ kriลพovatky komunikรกciรญ. Sรบ extrรฉmne zaลฅaลพovanรฉ veฤพkou intenzitou premรกvky (osobnรฝch, nรกkladnรฝch vozidiel aย autobusov).
Nemenej exponovanรฝmi miestami sรบ miesta zastรกvok nekoฤพajovej mestskej hromadnej dopravy (MHD). ฤasto sรบ sรบฤasลฅou jazdnรฝch pruhov, ฤo znรกsobuje ich zaลฅaลพenie, alebo sรบ umiestnenรฉ na priฤพahlรฝch plochรกch vedฤพa jazdnรฝch pruhov. Zย hฤพadiska nรกvrhu konลกtrukciรญ vozoviek ide oย problรฉmovรฉ miesta. Problematickรฉ je najmรค ich odvodnenie.
Obr. 3 |
Odstavnรฉ aย parkovacie plochy (osobnรฝch motorovรฝch vozidiel, nรกkladnรฝch motorovรฝch vozidiel aย autobusov) sรบ miestami, kde sa tieลพ sรบstreฤuje veฤพkรฝ poฤet vozidiel, ktorรฝch pohyb treba urฤitรฝm spรดsobom systematizovaลฅ, aย najmรค urฤiลฅ moลพnosti vyuลพรญvania. ฤasto sa parkovacie plochy pre osobnรฉ vozidlรก vyuลพรญvajรบ pre vozidlรก hromadnej dopravy alebo pre nรกkladnรฉ vozidlรก. Ich konลกtrukcie vลกak nie sรบ na toto namรกhanie dimenzovanรฉ.
Veฤพkรฝ podiel dopravnรฝch plรดch vย sรญdlach tvoria nemotoristickรฉ komunikรกcie. Ich uลพรญvateฤพmi sรบ chodci aย cyklisti.
Dopravnรก situรกcia vย naลกich sรญdlach je veฤพmi nelichotivรก, skรดr zlรก ako dobrรก. Najmรค agresivita vlastnรญkov motorovรฝch vozidiel je alarmujรบca. Malรฝ poฤet parkovacรญch miest ย vย pomere kย veฤพkรฉmu mnoลพstvu vozidiel spรดsobuje, ลพe motorovรฉ vozidlรก zaberajรบ aj trasy pre chodcov aย cyklistov (obr.ย 3).
Obr. 4 |
ฤalลกia skutoฤnosลฅ, ktorรก mรดลพe spรดsobiลฅ problรฉmy dopravy vย sรญdlach, je stav konลกtrukciรญ vozoviek na miestnych komunikรกciรกch. Pod ich kvalitu sa podpisuje preลฅaลพenie dopravou, nedostatoฤnรก, vย podstate ลพiadna รบdrลพba aย vย mnohรฝch prรญpadoch aj nedostatoฤnรก kontrola parkovania (pozri obr. 4).
Stav verejnรฝch priestorov
Vลกetky naลกe sรญdla bez vรฝnimky majรบ vย sรบฤasnosti stav verejnรฝch priestorov neprehฤพadnรฝ aย neusporiadanรฝ. Priestory pre motoristickรบ aย nemotoristickรบ dopravu nie sรบ jednoznaฤne danรฉ aย oznaฤenรฉ, okrem jazdnรฝch pรกsov, ktorรฉ sรบ stanovenรฉ. Veฤพmi ฤasto sa priestory, ktorรฉ sรบ urฤenรฉ pre nemotoristickรบ dopravu, vyuลพรญvajรบ pre potreby motoristov.
Povrch dopravnรฝch plรดch je jednotvรกrny. Sรบ toย plochy sย asfaltovรฝm povrchom, aleboย betรณnovรฉ. Kvalita tรฝchto povrchov je ฤasto vย stave, ktorรฝ nezodpovedรก poลพiadavkรกm uลพรญvateฤพov.
Moลพnosti zlepลกenia dopravnรฝch plรดch dlaลพbou
Vย poslednom obdobรญ sa pri nรกvrhu dopravnรฝch plรดch sรญdiel ฤoraz ฤastejลกie uvaลพuje oย pouลพitรญ dlaลพby. Farebnรก aย tvarovรก ลกkรกla dlaลพbovรฝch prvkov umoลพลuje zlepลกenie orientรกcie รบฤastnรญka dopravy vย danom priestore aย poskytuje aj dostatoฤnรบ informovanosลฅ oย smerovanรญ.
Obr. 5 |
Dlaลพba zย kameลa aย zย cementovรฉho betรณnu sa dรก vo veฤพkej miere vyuลพiลฅ na zabezpeฤenie bezpeฤnej cestnej premรกvky. Ich pouลพitรญm moลพno realizovaลฅ optickรฉ aย zvukovรฉ brzdy, dajรบ sa zabezpeฤiลฅ odstupy aย podobne. Moลพno ich pouลพiลฅ pri vyฤleลovanรญ priestorov pre zrakovo alebo telesne postihnutรฝch.
Jednoznaฤnosลฅ jednotlivรฝch druhov dopravnรฝch plรดch, ich funkฤnรฉ vyuลพitie sa dรก rozlรญลกiลฅ farebnรฝm odlรญลกenรญm alebo inรฝm tvarom dlaลพobnรฝch prvkov (pozri rieลกenie na obr. 5).
Miesta priestorov pre nemotoristickรบ dopravu, najmรค pre peลกรญch, moลพno usporiadaลฅ do rรดznych tvarov, aย tak vytvoriลฅ vรฝtvarne prรญลฅaลพlivรฉ kompozรญcie aย zlepลกiลฅ priestorovรฉ vnรญmanie uลพรญvateฤพov (obr. 6).
Obr. 6 |
Navrhovanie aย dimenzovanie konลกtrukciรญ dopravnรฝch plรดch sย dlaลพbou
Tak ako priย inรฝch typoch konลกtrukciรญ vozoviek ajย pri dlaลพbรกch je vย ลกtรกdiu projektovania potrebnรฉ navrhnรบลฅ ich dostatoฤnรบ hrรบbku podฤพa dopravnรฉho zaลฅaลพenia,ย kvalitatรญvnych parametrov podkladu aย รบnosnosti podloลพia konลกtrukฤnej vrstvy.
Na zjednoduลกenรฝ spรดsob nรกvrhu moลพno pouลพiลฅ aj nรกvrhovรฉ grafy pre jednotlivรฉ tvary dlaลพbovรฝch prvkov, ktorรฉ boli vyhotovenรฉ vย zahraniฤรญ (obr. 7a,ย b).
Skladba konลกtrukcie vozovky sa navrhuje rovnako ako priย inรฝch typoch vozoviek (asfaltovรฝch, cementobetรณnovรฝch). Je zloลพenรก zย krytu, podkladu, ochrannej vrstvy (keฤ je potrebnรก) aย podloลพia.
Obr. 7ย Nรกvrhovรฉ grafy |
Kaลพdรก konลกtrukcia vozovky, aย teda aj zย dlaลพobnรฝch prvkov, musรญ byลฅ navrhnutรก tak, aby preniesla predpokladanรฉ dopravnรฉ zaลฅaลพenie, odolala klimatickรฝm podmienkam danej lokality aย vย koneฤnom efekte aby nedoลกlo kย jej poruลกeniu skรดr ako po uplynutรญ doby ลพivotnosti. Aby sa overili navrhovanรฉ konลกtrukcie, najฤastejลกie sa pouลพรญva experimentรกlne overovanie. Navrhnutรฉ konลกtrukcie vozoviek sa zaลฅaลพujรบ staticky aj dynamicky, ฤo simuluje dopravnรฉ zaลฅaลพenie aย zisลฅuje sa odolnosลฅ tรฝchto konลกtrukciรญ vย danรฝch . Vรฝsledkom rรดznych experimentov aย overovanรญ sรบ typy konลกtrukciรญ znรกzornenรฝch na obr. 8.
Obr. 8ย Konลกtrukcia vozovky sย dlaลพbou |
Vรฝhodou dlaลพbovรฝch prvkov je moลพnosลฅ veฤพkej variability pri vytvรกranรญ rรดznych spรดsobov kladenia โ vรคzby. Prรญklady vรคzby, ktorรก mรก vplyv na รบnosnosลฅ, je na obr. 9. Na รบnosnosลฅ konลกtrukcie mรก vplyv rovnako aj tvar dlaลพbovรฝch prvkov.
Obr.9ย Spรดsoby kladenia โ vรคzba |
Zรกver
Vozovky sย krytom zย dlaลพbovรฝch prvkov majรบ ลกirokรฉ pouลพitie na dopravnรฝch plochรกch aj vย sรญdelnรฝch รบtvaroch. Konลกtrukcie sย tรฝmito prvkami sa dajรบ pouลพiลฅ na dopravnรฝch plochรกch pre motoristickรบ, ale aj nemotoristickรบ dopravu. Okrem nosnej funkcie majรบ aj funkciu pri dopravnom rieลกenรญ, delenรญ dopravnรฝch plรดch aย zlepลกenรญ estetiky prostredia.
Prรญspevok vznikol za podpory projektu VEGA 1/0401/10 Energeticky, ekonomicky รบspornรฉ aย environmentรกlne รบnosnรฉ pozemnรฉ komunikรกcie aย dopravnรฉ plochy.
TEXT: Doc.ย Ing.ย Katarรญna Baฤovรก, PhD., prof.ย Ing.ย Bystrรญk Bezรกk, PhD., prof. Ing.ย Ivan Gschwendt, DrSc.
OBRรZKY Aย FOTO: autori
Autori pracujรบ na Katedre dopravnรฝch stavieb Stavebnej fakulty STร vย Bratislave.
Literatรบra:
1.ย ย ย Istvรกn Fi: Utak รฉs kรถrnyezetรผk tervezรฉse, BME รpรญtลmรฉrnรถki Kar, Mรผegyetem kiadรณ, Budapest, 2000
2.ย ย ย Trvaloudrลพateฤพnรฉ cestnรฉ aย mestskรฉ dopravnรฉ inลพinierstvo, CVSG, ESF SvF kurz ฤ. 5, Bratislava 2006
3.ย ย ย Zbornรญk prednรกลกok zย konferencie โConcrete Block Paving, University of Auckland New Zealand, 1992
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly.