pouzitie nadrozmernych prefabrikatov na vystavbu halovych objektov
Galรฉria(13)

Pouลพitie nadrozmernรฝch prefabrikรกtov na vรฝstavbu halovรฝch objektov

Partneri sekcie:

V roku 2011 prijalo vedenie Volkswagen Slovakia rozhodnutie oย ฤalลกom rozลกรญrenรญ vรฝrobnรฝch kapacรญt vย Bratislave -Devรญnskej Novej Vsi. Sรบฤasลฅou rozลกรญrenia je lisovลˆa, ktorรก sa skladรก zo samotnej vรฝrobnej budovy, logistiky aย administratรญvno-prevรกdzkovรฉho zรกzemia. Na vรฝstavbu jednotlivรฝch halovรฝch objektov lisovne sa pouลพili nadrozmernรฉ prefabrikovanรฉ prvky โ€“ stฤบpy aย vรคznรญky.

01zipp big image
12zipp big image
11zipp big image
10zipp big image
09zipp big image
08zipp big image
07zipp big image
06zipp big image
Rozhodujรบce nosnรฉ konลกtrukcie vย lisovni sรบ, sย vรฝnimkou stuลพenia, fasรกdnych medzistฤบpov aย ลพeriavovej drรกhy, navrhnutรฉ ako betรณnovรฉ. Vรคฤลกina spodnej stavby vrรกtane nรกroฤnรฝch zรกkladov na lisovaciu technolรณgiu aย ฤasลฅ administratรญvno-prevรกdzkovรฉho zรกzemia sa realizovala pouลพitรญm monolitickรฉho betรณnu. Veฤพkorozponovรฉ halovรฉ konลกtrukcie sรบ prefabrikovanรฉ.

Prรญspevok je prioritne zameranรฝ na najnรกroฤnejลกie zย prefabrikovanรฝch konลกtrukciรญ โ€“ predpรคtรฉ sedlovรฉ vรคznรญky, ktorรฉ sa klรกdli vย module pribliลพne 33,55 m aย stฤบpy vย jednoloฤovej vรฝrobnej budove so svetlou vรฝลกkou 19,50 m. Tento stavebnรฝ objekt je navrhnutรฝ tak, aby sa vย blรญzkej budรบcnosti dal rozลกรญriลฅ minimรกlne oย jednu loฤ.

Na lisovลˆu bezprostredne nadvรคzuje budova zvarovne, ktorรก je oveฤพa rozsiahlejลกia. Zย betรณnu sa vytvorili len pomerne jednoduยญchรฉ masรญvne stฤบpy, konลกtrukciu strechy tvoria prevaลพne oceฤพovรฉ priehradovรฉ vรคznรญky.

Investor: Volkswagen Slovakia, a. s.
Statika spodnej stavby: Assman Beraten + Planen GmBH, Nemecko
Statika hornej stavby: BF Partners, Slovensko
Generรกlny dodรกvateฤพ stavebnej ฤasti: ZIPP Bratislava, spol. sย r. o.
Zadanie zรกkazky: december 2011
Zaฤiatok vรฝstavby: januรกr 2012
Zaฤiatok montรกลพe technolรณgie: september 2012
Stavebnรฉ uzatvorenie objektu: 1. 10. 2012
Ukonฤenie vรฝstavby aย montรกลพe technolรณgie: oktรณber 2013
Spustenie skรบลกobnej vรฝroby: december 2013

Zjednoduลกenรฝ tvar typickรฉho vรคznรญka โ€“ pohฤพad zboku


Zjednoduลกenรฝ tvar typickรฉho stฤบpa โ€“ pohฤพad zhora do formy

Opis konลกtrukcie
Budova lisovne mรก nepravidelnรฝ pรดdorys sย celkovรฝmi maximรกlnymi modulovรฝmi rozmermi 296 ร— 97 m. Zย toho mรก logistickรก ฤasลฅ rozmery 125 ร— 85 m so svetlou vรฝลกkou minimรกlne 7ย m aย vรฝrobnรก ฤasลฅ 192 ร— 33,55 m so svetlou vรฝลกkou 19,50 m. Zรกkladnรฝ konลกtrukฤnรฝ modul je vย tรฝchto dvoch ฤastiach prevaลพne 8 ร— 33,55 m. Nosnรบ konลกtrukciu tvoria stฤบpy, na ktorรฉ sรบ uloลพenรฉ sedlovรฉ vรคznรญky na modul sย dฤบลพkou 33,55 m. Na vรคznรญky sรบ uloลพenรฉ vรคznice, respektรญve nosnรญky na modul so ลกรญrkou 8 m.

Zaลฅaลพenie konลกtrukcie strechy tvorรญ streลกnรฝ plรกลกลฅ (0,50 kN/m2), podves (0,50 kN/m2) aย klimatickรฉ zaลฅaลพenia podฤพa prรญsluลกnรฝch oblastรญ aย geometrie nerovnakej รบrovne striech.

Vย sedlovรฝch vรคznรญkoch je umiestnenรฝch ลกesลฅ veฤพkรฝch ลกtvorcovรฝch otvorov sย rozmermi 1 ร— 1 m na technologickรฉ rozvody. Vย samotnej vรฝrobnej ฤasti sa po celej dฤบลพke nachรกdza ลพeriavovรก drรกha. Stabilita stฤบpov je vย pozdฤบลพnom smere zabezpeฤenรก oceฤพovรฝm stuลพenรญm.

Vyhodnotenie tendrovรฝch podkladov
Od zaฤiatku oceลˆovania, vyhodnocovania aย posudzovania technickej realizovateฤพnosti tendrovรฝch podkladov bolo zrejmรฉ, ลพe kฤพรบฤovรฉ budรบ nรกvrh, vรฝroba, preprava aย montรกลพ ลฅaลพkรฝch prvkov โ€“ vรคznรญkov aย stฤบpov. Ich hmotnosลฅ mala byลฅ ฤo najniลพลกia aย nemala prekroฤiลฅ hranicu 50 t.

Zรกroveลˆ sa museli podrobne preveriลฅ aj moลพnรฉ trasy prepravy dielcov zย vรฝroby na stavenisko, aย to predovลกetkรฝm sย ohฤพadom na dฤบลพku vรคznรญkov. ฤŽalลกรญm problรฉmom bola forma vhodnรก na vรฝrobu prefabrikรกtov. Existujรบce formy sa museli vzhฤพadom na poลพadovanรฉ parametre prefabrikovanรฝch prvkov upraviลฅ.

Zaฤiatok projektovania
Po tom, ฤo od projektanta postupne zaฤali prichรกdzaลฅ definitรญvne projektovรฉ podklady, tvary prvkov aย podrobnรฉ statickรฉ vรฝpoฤty, bolo zrejmรฉ, ลพe predpoklady realiยญzovateฤพnosti konลกtrukcie sa naplnili, dokonca sa podarรญ znรญลพiลฅ maximรกlne hmotnosti prvkov pod รบroveลˆ 45 t.

ล pecifickรฉ otรกzky sรบvisiace so statikou stavby sa rieลกili priamym rokovanรญm medzi ลกpecialistami projektanta aย dodรกvateฤพskej organizรกcie. Proces sa podarilo natoฤพko zracionalizovaลฅ, ลพe nakoniec staฤilo jedno osobnรฉ rokovanie, potom ho nahradila komunikรกcia cez e-maily.

Vรฝrobnรก dokumentรกcia
Krรกtko po zรญskanรญ zรกkazky sa rozhodlo, ลพe kreslenie vรฝrobnej dokumentรกcie prefabrikรกtov budรบ zabezpeฤovaลฅ pracovnรญci dodรกvateฤพa. Keฤลพe statickรฉ podklady boli kvalitne spracovanรฉ, do tvarov prvkov sa museli robiลฅ len minimรกlne zรกsahy. Najvรคฤลกรญ zย nich sa tรฝkal vรคznรญka, vย prรญpade ktorรฉho sa nakoniec pouลพil namiesto ลกtandardnรฉho, tzv. halovรฉho, prierezu tzv. mostovรฝ prierez so ลกirลกou aย niลพลกou spodnou pรกsnicou.

Zรกroveลˆ dodรกvateฤพ pre mierne upravenรฝ prierez realizoval kontrolnรฉ statickรฉ vรฝpoฤty vรฝpoฤtovรฝm programom, ktorรฝ sa odliลกoval od programu pouลพitรฉho projektantom. Dรดraz sa pritom klรกdol na kontrolu napรคtรญ vย priereze, pretvorenia aย spรดsob vystuลพenia vย oblasti veฤพkรฝch otvorov vรคznรญkov. Kontrolnรฉ vรฝpoฤty sa vykonali aj vย prรญpade ฤalลกรญch prvkov vrรกtane konzol stฤบpov. Okrem inรฉho sa opรคลฅ klรกdol dรดraz na kontrolu pretvorenรญ prvkov. Variantnรฝm spรดsobom vรฝpoฤtu sa dosiahla obstojnรก zhoda sย pรดvodnรฝm statickรฝm vรฝpoฤtom, priฤom vลกetky hodnoty zaลฅaลพenia sa prevzali od projektanta.

Projektant zรกroveลˆ kontroloval aย odsรบhlasoval vลกetku dodรกvateฤพom nakreslenรบ vรฝrobnรบ dokumentรกciu vrรกtane novรฝch statickรฝch vรฝpoฤtov tvarovo upravenรฝch vรคznรญkov. Pritom sa museli dodrลพaลฅ aj investorom predpรญsanรฉ formรกlne parametre.

Vรคznรญky
Parametre vรคznรญkov sรบ takรฉto (tieto extrรฉmy sa nevyskytujรบ na tom istom prvku):

  • vรฝลกka 2,20โ€ฏm, dฤบลพka 33,42โ€ฏm, objem 16,1ย m3, hmotnosลฅ 41,8 t;
  • predpรญnacia vรฝstuลพ: 7 drรดtovรฝch lรกn sย priemerom 12,5 mm aย nรญzkou relaxรกciou (1570/1770) 634 kg/ks;
  • betonรกrska vรฝstuลพ: B500B โ€“ 3 677 kg/ks, trieda betรณnu: C 55/67;
  • nรกvrhovรฝ ohybovรฝ moment

MEd = 7โ€ฏ625 kNm, nรกvrhovรก reakcia vย podpere AEd = 920 kN.

Stฤบpy
Vรคฤลกina stฤบpov lisovacej ฤasti je votknutรก do masรญvnych monolitickรฝch kalichov. Niektorรฉ sรบ vลกak pomocou skrutkovacรญch kotiev zakotvenรฉ do monolitickรฝch podzemnรฝch konลกtrukciรญ na lisovaciu technolรณgiu. Najviac zaลฅaลพenรฉ stฤบpy vย mieste budรบceho rozลกรญrenia stavebnรฉho objektu majรบ prierez vo votknutรญ 1,50 ร— 0,60 m. Vย smere bย =ย 0,60โ€ฏm je ich stabilita zabezpeฤenรก oceฤพovรฝm stuลพenรญm. Prakticky po celej ich dฤบลพke dosahuje stupeลˆ vystuลพenia 4 %. Vo vรฝrobe sa na zjednoduลกenie tvaru orientovali na leลพato โ€“ vย kontakte sย dnom formy bola ฤasลฅ stฤบpov so ลกรญrkou 1,50 m. Na sprรกvne rozloลพenie zaลฅaลพenia bolo kฤพรบฤovรฉ urฤenie sprรกvnej polohy manipulaฤnรฝch zรกvesov. Na eliminรกciu prรญpadnรฝch problรฉmov sa spracoval pomerne podrobnรฝ predpis na sprรกvnu manipulรกciu so stฤบpmi vo vลกetkรฝch fรกzach, od vรฝroby aลพ po montรกลพ na stavbe.

Parametre najลฅaลพลกieho stฤบpa sรบ takรฉto:

  • dฤบลพka 24,18 m, objem 16,9 m3, hmotnosลฅ 44,1 t;
  • betonรกrska vรฝstuลพ: B500B โ€“ 6405 kg/ks, trieda betรณnu: Cย 50/60;
  • nรกvrhovรฉ ohybovรฉ momenty

MEdh = 2550 kNm, MEdb = 80 aลพ 150 kNm;

  • nรกvrhovรก tlakovรก sila NEd = 5โ€ฏ300 kN.

Vรฝroba
Vรฝroba bola nรกroฤnรก na ukladanie nadrozmernรฝch aย ลฅaลพkรฝch armokoลกov aย ich koordinรกciu sย poฤetnรฝmi kovaniami sย masรญvnym kotvami. Rovnako sa musela zabezpeฤiลฅ optimรกlna plasticita betรณnovej zmesi pri minimalizรกcii mnoลพstva vody tak, aby betรณn bezpeฤne zaplnil vลกetky ฤasti debnenia aย zรกroveลˆ sa poฤas tvrdnutia betรณnu dosahovali maximรกlne nรกrasty jeho pevnosti.

Nosnosti ลพeriavov mali len malรบ rezervu. Najkritickejลกou ฤasลฅou procesu preto bolo zdvihnutie stฤบpov zย formy pomocou ลกtyroch manipulaฤnรฝch zรกvesov.

Preprava
Prepravu limitovali predovลกetkรฝm rozmery aย vysoko umiestnenรฉ ลฅaลพisko vรคznรญkov. Zย tohto hฤพadiska boli oveฤพa menej kritickรฉ stฤบpy, ktorรฉ sa prepravovali vย rovnakej polohe, ako sa vyrรกbali. Preprava sa realizovala ลกpeciรกlnymi nรกvesmi vย prรญtomnosti sprievodnรฝch vozidiel. Vรคznรญky sa zย dรดvodu minimalizovania dopravnรฝch obmedzenรญ aย maximรกlnej bezpeฤnosti ostatnรฝch รบฤastnรญkov cestnej premรกvky prepravovali vรฝluฤne vย noci.

Montรกลพ
Kritickou fรกzou montรกลพe bolo otoฤenie stฤบpov, uloลพenรฝch do ลกpeciรกlnych zariadenรญ โ€“ kolรญsok, zย polohy na leลพato oย 90ยฐ do polohy na hranu. Stฤบpy sa vย kolรญskach otรกฤali pomocou ฤalลกej ลกtvorice manipulaฤnรฝch zรกvesov aย nรกsledne sa zdvihli do zvislej polohy. Tรกto nรกroฤnรก manipulรกcia sa vykonรกvala dvojicou autoลพeriavov sย nosnosลฅou do 200 t aย 100 t.

Na zdvรญhanie samotnรฝch vรคznรญkov postaฤovala dvojica autoลพeriavov sย nosnosลฅou do 100ย t. Vย porovnanรญ sย manipulรกciou so stฤบpmi iลกlo viac-menej oย rutinnรฝ postup.

Zรกver
Vฤaka precรญzne vypracovanรฉmu projektu staฤilo na poskytnutรฉ tvary prefabrikovanรฝch prvkov dokresliลฅ manipulaฤnรฉ zรกvesy, spraviลฅ drobnรฉ zmeny vย niektorรฝch ฤalลกรญch zabudovanรฝch prvkoch aย nรกsledne nakresliลฅ vรฝkres vรฝstuลพe.

รšspech pri realizรกcii takรฉhoto rozsiahleho aย nรกroฤnรฉho projektu je podmienenรฝ nielen mnohoroฤnรฝmi praktickรฝmi skรบsenosลฅami vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch vย oblasti prefabrikรกcie, ale aj ochotou promptne rieลกiลฅ vzniknutรฉ problรฉmy. Aj vฤaka tomu sa projekฤnรฉ aย realizaฤnรฉ chyby redukovali na โ€žpodprahovรฉโ€œ minimum.

TEXT: Ing. Miloลก Krรกl
FOTO: ZIPP BRATISLAVA

Ing. Miloลก Krรกl je statikom-ลกpecialistom projekcie nosnรฝch konลกtrukciรญ vย spoloฤnosti ZIPP BRATISLAVA, spol. sย r. o.

Literatรบra
1.ย ย ย  STN EN 1992-1-1: 2006 Navrhovanie betรณnovรฝch konลกtrukciรญ. ฤŒasลฅ 1-1. Vลกeobecnรฉ pravidlรก aย pravidlรก pre pozemnรฉ stavby.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly.