Pouลพitie nadrozmernรฝch prefabrikรกtov na vรฝstavbu halovรฝch objektov
V roku 2011 prijalo vedenie Volkswagen Slovakia rozhodnutie oย ฤalลกom rozลกรญrenรญ vรฝrobnรฝch kapacรญt vย Bratislave -Devรญnskej Novej Vsi. Sรบฤasลฅou rozลกรญrenia je lisovลa, ktorรก sa skladรก zo samotnej vรฝrobnej budovy, logistiky aย administratรญvno-prevรกdzkovรฉho zรกzemia. Na vรฝstavbu jednotlivรฝch halovรฝch objektov lisovne sa pouลพili nadrozmernรฉ prefabrikovanรฉ prvky โ stฤบpy aย vรคznรญky.
Rozhodujรบce nosnรฉ konลกtrukcie vย lisovni sรบ, sย vรฝnimkou stuลพenia, fasรกdnych medzistฤบpov aย ลพeriavovej drรกhy, navrhnutรฉ ako betรณnovรฉ. Vรคฤลกina spodnej stavby vrรกtane nรกroฤnรฝch zรกkladov na lisovaciu technolรณgiu aย ฤasลฅ administratรญvno-prevรกdzkovรฉho zรกzemia sa realizovala pouลพitรญm monolitickรฉho betรณnu. Veฤพkorozponovรฉ halovรฉ konลกtrukcie sรบ prefabrikovanรฉ.Prรญspevok je prioritne zameranรฝ na najnรกroฤnejลกie zย prefabrikovanรฝch konลกtrukciรญ โ predpรคtรฉ sedlovรฉ vรคznรญky, ktorรฉ sa klรกdli vย module pribliลพne 33,55 m aย stฤบpy vย jednoloฤovej vรฝrobnej budove so svetlou vรฝลกkou 19,50 m. Tento stavebnรฝ objekt je navrhnutรฝ tak, aby sa vย blรญzkej budรบcnosti dal rozลกรญriลฅ minimรกlne oย jednu loฤ.
Na lisovลu bezprostredne nadvรคzuje budova zvarovne, ktorรก je oveฤพa rozsiahlejลกia. Zย betรณnu sa vytvorili len pomerne jednoduยญchรฉ masรญvne stฤบpy, konลกtrukciu strechy tvoria prevaลพne oceฤพovรฉ priehradovรฉ vรคznรญky.
Investor: Volkswagen Slovakia, a. s. Statika spodnej stavby: Assman Beraten + Planen GmBH, Nemecko Statika hornej stavby: BF Partners, Slovensko Generรกlny dodรกvateฤพ stavebnej ฤasti: ZIPP Bratislava, spol. sย r. o. Zadanie zรกkazky: december 2011 Zaฤiatok vรฝstavby: januรกr 2012 Zaฤiatok montรกลพe technolรณgie: september 2012 Stavebnรฉ uzatvorenie objektu: 1. 10. 2012 Ukonฤenie vรฝstavby aย montรกลพe technolรณgie: oktรณber 2013 Spustenie skรบลกobnej vรฝroby: december 2013 |
Zjednoduลกenรฝ tvar typickรฉho vรคznรญka โ pohฤพad zboku
Zjednoduลกenรฝ tvar typickรฉho stฤบpa โ pohฤพad zhora do formy
Opis konลกtrukcie
Budova lisovne mรก nepravidelnรฝ pรดdorys sย celkovรฝmi maximรกlnymi modulovรฝmi rozmermi 296 ร 97 m. Zย toho mรก logistickรก ฤasลฅ rozmery 125 ร 85 m so svetlou vรฝลกkou minimรกlne 7ย m aย vรฝrobnรก ฤasลฅ 192 ร 33,55 m so svetlou vรฝลกkou 19,50 m. Zรกkladnรฝ konลกtrukฤnรฝ modul je vย tรฝchto dvoch ฤastiach prevaลพne 8 ร 33,55 m. Nosnรบ konลกtrukciu tvoria stฤบpy, na ktorรฉ sรบ uloลพenรฉ sedlovรฉ vรคznรญky na modul sย dฤบลพkou 33,55 m. Na vรคznรญky sรบ uloลพenรฉ vรคznice, respektรญve nosnรญky na modul so ลกรญrkou 8 m.
Zaลฅaลพenie konลกtrukcie strechy tvorรญ streลกnรฝ plรกลกลฅ (0,50 kN/m2), podves (0,50 kN/m2) aย klimatickรฉ zaลฅaลพenia podฤพa prรญsluลกnรฝch oblastรญ aย geometrie nerovnakej รบrovne striech.
Vย sedlovรฝch vรคznรญkoch je umiestnenรฝch ลกesลฅ veฤพkรฝch ลกtvorcovรฝch otvorov sย rozmermi 1 ร 1 m na technologickรฉ rozvody. Vย samotnej vรฝrobnej ฤasti sa po celej dฤบลพke nachรกdza ลพeriavovรก drรกha. Stabilita stฤบpov je vย pozdฤบลพnom smere zabezpeฤenรก oceฤพovรฝm stuลพenรญm.
Vyhodnotenie tendrovรฝch podkladov
Od zaฤiatku oceลovania, vyhodnocovania aย posudzovania technickej realizovateฤพnosti tendrovรฝch podkladov bolo zrejmรฉ, ลพe kฤพรบฤovรฉ budรบ nรกvrh, vรฝroba, preprava aย montรกลพ ลฅaลพkรฝch prvkov โ vรคznรญkov aย stฤบpov. Ich hmotnosลฅ mala byลฅ ฤo najniลพลกia aย nemala prekroฤiลฅ hranicu 50 t.
Zรกroveล sa museli podrobne preveriลฅ aj moลพnรฉ trasy prepravy dielcov zย vรฝroby na stavenisko, aย to predovลกetkรฝm sย ohฤพadom na dฤบลพku vรคznรญkov. ฤalลกรญm problรฉmom bola forma vhodnรก na vรฝrobu prefabrikรกtov. Existujรบce formy sa museli vzhฤพadom na poลพadovanรฉ parametre prefabrikovanรฝch prvkov upraviลฅ.
Zaฤiatok projektovania
Po tom, ฤo od projektanta postupne zaฤali prichรกdzaลฅ definitรญvne projektovรฉ podklady, tvary prvkov aย podrobnรฉ statickรฉ vรฝpoฤty, bolo zrejmรฉ, ลพe predpoklady realiยญzovateฤพnosti konลกtrukcie sa naplnili, dokonca sa podarรญ znรญลพiลฅ maximรกlne hmotnosti prvkov pod รบroveล 45 t.
ล pecifickรฉ otรกzky sรบvisiace so statikou stavby sa rieลกili priamym rokovanรญm medzi ลกpecialistami projektanta aย dodรกvateฤพskej organizรกcie. Proces sa podarilo natoฤพko zracionalizovaลฅ, ลพe nakoniec staฤilo jedno osobnรฉ rokovanie, potom ho nahradila komunikรกcia cez e-maily.
Vรฝrobnรก dokumentรกcia
Krรกtko po zรญskanรญ zรกkazky sa rozhodlo, ลพe kreslenie vรฝrobnej dokumentรกcie prefabrikรกtov budรบ zabezpeฤovaลฅ pracovnรญci dodรกvateฤพa. Keฤลพe statickรฉ podklady boli kvalitne spracovanรฉ, do tvarov prvkov sa museli robiลฅ len minimรกlne zรกsahy. Najvรคฤลกรญ zย nich sa tรฝkal vรคznรญka, vย prรญpade ktorรฉho sa nakoniec pouลพil namiesto ลกtandardnรฉho, tzv. halovรฉho, prierezu tzv. mostovรฝ prierez so ลกirลกou aย niลพลกou spodnou pรกsnicou.
Zรกroveล dodรกvateฤพ pre mierne upravenรฝ prierez realizoval kontrolnรฉ statickรฉ vรฝpoฤty vรฝpoฤtovรฝm programom, ktorรฝ sa odliลกoval od programu pouลพitรฉho projektantom. Dรดraz sa pritom klรกdol na kontrolu napรคtรญ vย priereze, pretvorenia aย spรดsob vystuลพenia vย oblasti veฤพkรฝch otvorov vรคznรญkov. Kontrolnรฉ vรฝpoฤty sa vykonali aj vย prรญpade ฤalลกรญch prvkov vrรกtane konzol stฤบpov. Okrem inรฉho sa opรคลฅ klรกdol dรดraz na kontrolu pretvorenรญ prvkov. Variantnรฝm spรดsobom vรฝpoฤtu sa dosiahla obstojnรก zhoda sย pรดvodnรฝm statickรฝm vรฝpoฤtom, priฤom vลกetky hodnoty zaลฅaลพenia sa prevzali od projektanta.
Projektant zรกroveล kontroloval aย odsรบhlasoval vลกetku dodรกvateฤพom nakreslenรบ vรฝrobnรบ dokumentรกciu vrรกtane novรฝch statickรฝch vรฝpoฤtov tvarovo upravenรฝch vรคznรญkov. Pritom sa museli dodrลพaลฅ aj investorom predpรญsanรฉ formรกlne parametre.
Vรคznรญky
Parametre vรคznรญkov sรบ takรฉto (tieto extrรฉmy sa nevyskytujรบ na tom istom prvku):
- vรฝลกka 2,20โฏm, dฤบลพka 33,42โฏm, objem 16,1ย m3, hmotnosลฅ 41,8 t;
- predpรญnacia vรฝstuลพ: 7 drรดtovรฝch lรกn sย priemerom 12,5 mm aย nรญzkou relaxรกciou (1570/1770) 634 kg/ks;
- betonรกrska vรฝstuลพ: B500B โ 3 677 kg/ks, trieda betรณnu: C 55/67;
- nรกvrhovรฝ ohybovรฝ moment
MEd = 7โฏ625 kNm, nรกvrhovรก reakcia vย podpere AEd = 920 kN.
Stฤบpy
Vรคฤลกina stฤบpov lisovacej ฤasti je votknutรก do masรญvnych monolitickรฝch kalichov. Niektorรฉ sรบ vลกak pomocou skrutkovacรญch kotiev zakotvenรฉ do monolitickรฝch podzemnรฝch konลกtrukciรญ na lisovaciu technolรณgiu. Najviac zaลฅaลพenรฉ stฤบpy vย mieste budรบceho rozลกรญrenia stavebnรฉho objektu majรบ prierez vo votknutรญ 1,50 ร 0,60 m. Vย smere bย =ย 0,60โฏm je ich stabilita zabezpeฤenรก oceฤพovรฝm stuลพenรญm. Prakticky po celej ich dฤบลพke dosahuje stupeล vystuลพenia 4 %. Vo vรฝrobe sa na zjednoduลกenie tvaru orientovali na leลพato โ vย kontakte sย dnom formy bola ฤasลฅ stฤบpov so ลกรญrkou 1,50 m. Na sprรกvne rozloลพenie zaลฅaลพenia bolo kฤพรบฤovรฉ urฤenie sprรกvnej polohy manipulaฤnรฝch zรกvesov. Na eliminรกciu prรญpadnรฝch problรฉmov sa spracoval pomerne podrobnรฝ predpis na sprรกvnu manipulรกciu so stฤบpmi vo vลกetkรฝch fรกzach, od vรฝroby aลพ po montรกลพ na stavbe.
Parametre najลฅaลพลกieho stฤบpa sรบ takรฉto:
- dฤบลพka 24,18 m, objem 16,9 m3, hmotnosลฅ 44,1 t;
- betonรกrska vรฝstuลพ: B500B โ 6405 kg/ks, trieda betรณnu: Cย 50/60;
- nรกvrhovรฉ ohybovรฉ momenty
MEdh = 2550 kNm, MEdb = 80 aลพ 150 kNm;
- nรกvrhovรก tlakovรก sila NEd = 5โฏ300 kN.
Vรฝroba
Vรฝroba bola nรกroฤnรก na ukladanie nadrozmernรฝch aย ลฅaลพkรฝch armokoลกov aย ich koordinรกciu sย poฤetnรฝmi kovaniami sย masรญvnym kotvami. Rovnako sa musela zabezpeฤiลฅ optimรกlna plasticita betรณnovej zmesi pri minimalizรกcii mnoลพstva vody tak, aby betรณn bezpeฤne zaplnil vลกetky ฤasti debnenia aย zรกroveล sa poฤas tvrdnutia betรณnu dosahovali maximรกlne nรกrasty jeho pevnosti.
Nosnosti ลพeriavov mali len malรบ rezervu. Najkritickejลกou ฤasลฅou procesu preto bolo zdvihnutie stฤบpov zย formy pomocou ลกtyroch manipulaฤnรฝch zรกvesov.
Preprava
Prepravu limitovali predovลกetkรฝm rozmery aย vysoko umiestnenรฉ ลฅaลพisko vรคznรญkov. Zย tohto hฤพadiska boli oveฤพa menej kritickรฉ stฤบpy, ktorรฉ sa prepravovali vย rovnakej polohe, ako sa vyrรกbali. Preprava sa realizovala ลกpeciรกlnymi nรกvesmi vย prรญtomnosti sprievodnรฝch vozidiel. Vรคznรญky sa zย dรดvodu minimalizovania dopravnรฝch obmedzenรญ aย maximรกlnej bezpeฤnosti ostatnรฝch รบฤastnรญkov cestnej premรกvky prepravovali vรฝluฤne vย noci.
Montรกลพ
Kritickou fรกzou montรกลพe bolo otoฤenie stฤบpov, uloลพenรฝch do ลกpeciรกlnych zariadenรญ โ kolรญsok, zย polohy na leลพato oย 90ยฐ do polohy na hranu. Stฤบpy sa vย kolรญskach otรกฤali pomocou ฤalลกej ลกtvorice manipulaฤnรฝch zรกvesov aย nรกsledne sa zdvihli do zvislej polohy. Tรกto nรกroฤnรก manipulรกcia sa vykonรกvala dvojicou autoลพeriavov sย nosnosลฅou do 200 t aย 100 t.
Na zdvรญhanie samotnรฝch vรคznรญkov postaฤovala dvojica autoลพeriavov sย nosnosลฅou do 100ย t. Vย porovnanรญ sย manipulรกciou so stฤบpmi iลกlo viac-menej oย rutinnรฝ postup.
Zรกver
Vฤaka precรญzne vypracovanรฉmu projektu staฤilo na poskytnutรฉ tvary prefabrikovanรฝch prvkov dokresliลฅ manipulaฤnรฉ zรกvesy, spraviลฅ drobnรฉ zmeny vย niektorรฝch ฤalลกรญch zabudovanรฝch prvkoch aย nรกsledne nakresliลฅ vรฝkres vรฝstuลพe.
รspech pri realizรกcii takรฉhoto rozsiahleho aย nรกroฤnรฉho projektu je podmienenรฝ nielen mnohoroฤnรฝmi praktickรฝmi skรบsenosลฅami vลกetkรฝch zรบฤastnenรฝch vย oblasti prefabrikรกcie, ale aj ochotou promptne rieลกiลฅ vzniknutรฉ problรฉmy. Aj vฤaka tomu sa projekฤnรฉ aย realizaฤnรฉ chyby redukovali na โpodprahovรฉโ minimum.
TEXT: Ing. Miloลก Krรกl
FOTO: ZIPP BRATISLAVA
Ing. Miloลก Krรกl je statikom-ลกpecialistom projekcie nosnรฝch konลกtrukciรญ vย spoloฤnosti ZIPP BRATISLAVA, spol. sย r. o.
Literatรบra
1.ย ย ย STN EN 1992-1-1: 2006 Navrhovanie betรณnovรฝch konลกtrukciรญ. ฤasลฅ 1-1. Vลกeobecnรฉ pravidlรก aย pravidlรก pre pozemnรฉ stavby.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly.