Prefabrikovanรก konลกtrukcia vรฝrobnej haly VW v Bratislave
Rozhodnutie koncernu Volkswagen AG oย rozลกรญrenรญ vรฝrobnรฝch kapacรญt bratislavskej lakovne padlo eลกte vย aprรญli 2009. Prรญstavba vรฝrobnej haly 2A โ lakovne โ realizovanรก prefabrikovanรฝm systรฉmom sa uskutoฤnila vย priebehu zimy aย jari 2010. Vฤaka investรญcii vย celkovej hodnote 308 miliรณnov eur vznikne 1 500 novรฝch pracovnรฝch miest aย celkovรก kapacita vรฝroby vzrastie na 400 000 vozidiel roฤne.
Prรญpravu aย vedenie vย sรบlade so zavedenรฝmi firemnรฝmi ลกtandardami zabezpeฤovala vย mene investora koncernovรก zloลพka Volkswagen AG Bauplanung. Tendrovรบ dokumentรกciu aย dokumentรกciu na stavebnรฉ povolenie spracoval generรกlny projektant stavby, slovenskรก spoloฤnosลฅ Coproject, a. s. Ide oย ลกtvorpodlaลพnรฝ objekt halovรฉho typu sย celkovรฝmi pรดdorysnรฝmi rozmermi 251 ร 60 m, modulovรฝm rastrom stฤบpov 12 ร 12 m, konลกtrukฤnou vรฝลกkou asi 24 m aย sย hฤบbkou zaloลพenia โ 2,2 m (obr. 1).
Obr. 1 Vizualizรกcia celkovรฉho priestorovรฉho modelu haly 2A โ lakovลa
Monolitickรก konลกtrukcia vย stupni dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie
Vย stupni dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie sa musela nosnรก konลกtrukcia haly sย obvodovรฝm plรกลกลฅom zย fasรกdnych panelov sย rastrom 6,0 m navrhnรบลฅ zย dรดvodu objektivity aย vลกeobecnosti podmienok pre vรฝberovรฉ konanie ako monolitickรก. Systรฉm stropnej konลกtrukcie sa skladal zย rebrovรฝch nosnรญkov aย dosiek sย kฤบbovรฝm uloลพenรญm na priebeลพnรฝch stฤบpoch. Nosnรก streลกnรก konลกtrukcia bola navrhnutรก zย oceฤพovรฝch priehradovรฝch vรคznรญkov aย vรคznรญc nesรบcich trapรฉzovรฉ plechy aย jednotlivรฉ vrstvy streลกnรฉho plรกลกลฅa. Sย ohฤพadom na poลพiarnu bezpeฤnosลฅ, obmedzenie vzรกjomnej interakcie dielcov, zabezpeฤenie robustnosti konลกtrukcie aย postup vรฝstavby bola hala vย prieฤnom smere rozdelenรก na tri dilataฤnรฉ celky dvoma dilataฤnรฝmi ลกkรกrami aย koreลกpondujรบcim zdvojenรญm stฤบpov. Zaloลพenie stฤบpov bolo navrhnutรฉ na zรกkladovรฝch pรคtkรกch. Vย prรญpade zistenia rozdielnych vlastnostรญ podloลพia alebo zlomov bola vย tรฝchto miestach predpรญsanรก vรฝmena zeminy.
Rรกmcovรฉ podmienky realizรกcie nosnej konลกtrukcie
Okrem nรกroฤnรฝch termรญnov na prรญpravu projektu (vย priebehu leta aย jesene 2009), dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie aย vรฝberovรฉho konania, na zhotovenie zemnรฝch zรกkladovรฝch prรกc aย na uskutoฤnenie samotnej vรฝstavby (vย priebehu zimy aย jari 2010) nosnej konลกtrukcie sย paralelne pripravovanou vykonรกvacou aย vรฝrobnou dokumentรกciou boli zo strany investora na dodรกvateฤพa stavby kladenรฉ ฤalลกie poลพiadavky, naprรญklad neobmedzenie existujรบcej vรฝroby ฤi dodrลพanie vysokรฝch bezpeฤnostnรฝch ลกtandardov.
Za generรกlneho dodรกvateฤพa stavby investor vย rรกmci vรฝberovรฉho konania vybral firmu HSF Systรฉm, a. s. Zย ฤasovรฝch dรดvodov, ฤiลพe faktickej realizovateฤพnosti stavby za dodrลพania prรญsnych zmluvnรฝch podmienok aย termรญnov, sa pristรบpilo kย zmene nosnรฉho systรฉmu zย pรดvodne navrhovanej monolitickej konลกtrukcie na prefabrikovanรบ. Subdodรกvateฤพom prefabrikovanรฝch dielcov bola firma Prefa Suฤany, a. s. Vykonรกvaciu aย vรฝrobnรบ dokumentรกciu spracovala vรฝrobnรก spoloฤnosลฅ DeBondt, s. r. o. Kompletnรฉ prepracovanie pรดvodnej monolitickej konลกtrukcie na prefabrikovanรบ si zabezpeฤoval zhotovovateฤพ prefabrikovanรฝch konลกtrukciรญ vo vlastnej rรฉลพii. Na prepravu prefabrikovanรฝch dielcov sa zvolila cestnรก doprava. Montรกลพ sa realizovala pomocou autoลพeriavov.
–>–>
Zaลฅaลพenie konลกtrukcie
Dรดleลพitรฝmi ฤiniteฤพmi, ktorรฉ bolo nevyhnutnรฉ zohฤพadniลฅ pri nรกvrhu, boli okrem beลพnรฉho stรกleho zaลฅaลพenia (vlastnรก tiaลพ, vybavenie konลกtrukcie) aย obฤasnรฉho zaลฅaลพenia (sneh, vietor, seizmicita) aj investorom bliลพลกie ลกpecifikovanรฉ รบลพitkovรฉ, technologickรฉ zaลฅaลพenia. Tie sa pri statickom nรกvrhu ukรกzali vย sรบlade sย platnรฝmi normami ako rozhodujรบce.
Pri podlaลพรญ +4,50/5,40 boli predpรญsanรฉ charakteristickรฉ ploลกnรฉ รบลพitkovรฉ zaลฅaลพenia stropov 7,5; 20,0 aลพ 22,0 kN/m2. Pri ostatnรฝch dvoch podlaลพiach +9,00 aย +13,00/14,00 bolo predpรญsanรฉ zaลฅaลพenie 7,5 aย 10,0 kN/m2. Vย prรญpade strechy sa bralo do รบvahy obฤasnรฉ zaลฅaลพenie 1,5 kN/m2. Charakteristickรฉ lokรกlne zaลฅaลพenia dosahovali extrรฉmne hodnoty aลพ 407,0 kN, beลพne potom 100 aลพ 200 kN. Zaลฅaลพenie na 12-metrovรฉ vรคznรญky zย podvesov dosahovalo hodnoty 76,0 aลพ 87,0 kN. Na tieto hodnoty lokรกlneho zaลฅaลพenia zย podvesov nebolo moลพnรฉ nรกjsลฅ pri 24-metrovรฝch predpรคtรฝch vรคznรญkoch sย danou obmedzenou konลกtrukฤnou vรฝลกkou staticky รบnosnรฉ rieลกenie, ฤo malo za nรกsledok ฤiastkovรฉ รบpravy projektu. ฤalลกou limitujรบcou poลพiadavkou nรกvrhu bol predpรญsanรฝ teplotnรฝ rozdiel ยฑ30 K.
Poลพiadavky investora na triedy expozรญcie haly prostrediu (XC1, XC2) aย poลพiarnu odolnosลฅ (R60) neboli zย hฤพadiska statickรฉho nรกvrhu zรกsadnรฉ.
Realizovanรก prefabrikovanรก konลกtrukcia
Projekฤnรฉ prรกce na prepracovanรญ objektu sa uskutoฤnili vย decembri 2009 aย sprevรกdzali stavbu od jej zaฤatia vย januรกri 2010 aลพ po jej รบspeลกnรฉ odovzdanie investorovi vย jรบni 2010. Zaloลพenie stavby aย pรคtiek stฤบpov na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach aย zhotovenie podlahy na รบrovni 0,0 zabezpeฤoval subdodรกvateฤพ generรกlneho dodรกvateฤพa.
Zรกkladnรฉ rozmerovรฉ parametre objektu aย jeho rozdelenie na tri dilataฤnรฉ celky podฤพa pรดvodnรฉho monolitickรฉho rieลกenia navrhnutรฉ pre stupeล dokumentรกcie na stavebnรฉ povolenie sa zachovali. Nosnรก oceฤพovรก konลกtrukcia strechy sa nahradila predpรคtรฝmi aย ลพelezobetรณnovรฝmi prefabrikรกtmi. Stropnรฉ konลกtrukcie sa rieลกili ako monolitickรก membrรกna spriahnutรก sย filigrรกnovรฝmi doskami uloลพenรฝmi na prefabrikovanom trรกmovom roลกte. Priestorovรฝ model prefabrikรกcie dilataฤnรฉho celku vidieลฅ na obr. 2, pohฤพad na skutoฤnรบ realizรกciu zas na obr. 3.
Obr. 2 Priestorovรฝ model prefabrikรกcie dilataฤnรฉho celku ฤ. 3 | Obr. 3 Pohฤพad na montรกลพ nosnej konลกtrukcie vรฝrobnej haly 2A โ lakovne v pokroฤilom ลกtรกdiu |
Zvislรฉ konลกtrukcie
Hlavnรฉ nosnรฉ dielce vo zvislom smere tvoria prefabrikovanรฉ stฤบpy sย vรฝลกkou 24 m sย obdฤบลพnikovรฝm prierezom 1 000/800 mm aย 800/800 mm. Stฤบpy sรบ votknutรฉ do monolitickรฝch kalichov sย vรฝnimkou osi styku prรญstavby lakovne sย existujรบcou halouย 2. Tu sa na ich osadenie pouลพili kotvy PFEIFER PSF 30.
Statickรฝ vรฝpoฤet aย hospodรกrny nรกvrh stฤบpov bol jednou zย najnรกroฤnejลกรญch รบloh statickรฉho rieลกenia. Funkcia jedinej vรฝลฅahovej ลกachty sย pรดdorysnรฝm rozmerom 6ย รย 4ย m ako stuลพujรบceho jadra celรฉho systรฉmu je totiลพ minimรกlna. Stฤบpmi sa tak vnรกลกa aj obvodovรฉ stuลพenie konลกtrukcie, vย kaลพdom podlaลพรญ zabezpeฤenรฉ priebeลพnรฝmi obvodovรฝmi trรกmami sย obdฤบลพnikovรฝm prierezom, respektรญve prierezom vย tvare obrรกtenรฉhoย L. Optimรกlne rieลกenie teda vย podstate nestuลพenรฝch stฤบpov sa naลกlo pomocou softvรฉru RIB BEST so zohฤพadnenรญm vplyvu teรณrie II. stupลa, moลพnรฝmi vรฝrobnรฝmi imperfekciami aย efektรญvnymi pevnosลฅami prierezov sย premenlivรฝm stupลom vystuลพenia aย vylรบฤenรญm ลฅahovรฝch napรคtรญ betรณnu. Tรกto metodika poskytuje moลพnosลฅ vyhotovenia veฤพmi hospodรกrneho nรกvrhu za sรบฤasnรฉho zabezpeฤenia vzpernej stability stฤบpov.
Na osadenie prievlakov, stuลพujรบcich obvodovรฝch trรกmov aย vรคznรญc sa vย prรญpade stฤบpov softvรฉrom navrhli krรกtke konzoly sย elastomรฉrovรฝmi รบloลพnรฝmi prahmi aย betรณnovou zรกlievkou. Vรฝkres tvaru aย vรฝstuลพe typickรฉho stฤบpu je uvedenรฝ na obr. 4.
Obr. 4 Vรฝrez z vรฝkresu typickรฉho prefabrikovanรฉho stฤบpa
Vodorovnรฉ konลกtrukcie
Nosnรบ konลกtrukciu strechy zย trapรฉzovรฝch plechov tvorรญ systรฉm prefabrikovanรฝch predpรคtรฝch vรคznรญkov sย dฤบลพkou 24,0 m aย vรฝลกkou 1,4 aย 1,5 m, ลพelezobetรณnovรฉ vรคznรญky sย dฤบลพkou 12,0 m aย vรฝลกkou 1,2 aย 1,05 m aย ลพelezobetรณnovรฉ vรคznice sย dฤบลพkou 12,0 m, sย lichobeลพnรญkovรฝm prierezom aย sย vรฝลกkou 650 aย 700 mm. Usporiadanie nosnej streลกnej konลกtrukcie moลพno vidieลฅ na obr. 5 aย 6. Sย ohฤพadom na moลพnรบ konลกtrukฤnรบ vรฝลกku nosnรญkov, poลพiarnu odolnosลฅ aย hospodรกrnosลฅ stavby sa predpรคtรฉ vรคznรญky sย dฤบลพkou 24 m ukรกzali ako najvรฝhodnejลกie rieลกenie. Ich statickรฝ nรกvrh vrรกtane zohฤพadnenia technologickรฝch prestupov sa rieลกil komplexne vย softvรฉri.
Nosnรบ konลกtrukciu technologickรฝch podlaลพรญ tvorรญ roลกtovรก konลกtrukcia zloลพenรก zย hlavnรฝch trรกmov sย rozmermi 12,0ย รย 12,0ย ร 1,5 m, osedlanรฝch prievlakov aย rebier kaลพdรฉ 3 metre sย konลกtrukฤnou vรฝลกkou 950 mm. Poloprefabrikovanรบ stropnรบ dosku tvoria filigrรกny sย hrรบbkou 60 mm aย monolitickรก dobetonรกvka sย hrรบbkou 140ย mm (vytvรกrajรบ vzรกjomnรฉ spriahnutie). Dobetonรกvka sa realizovala po pomerne veฤพkรฝch รบsekoch, priฤom najvรคฤลกรญ zย nich mal rozmer 36,0 ร 36,0 m. Technologickรฝ postup zmonolitnenia spoฤรญval vo vynechanรญ zmraลกลฅovacieho รบseku so ลกรญrkou 1 000 mm na prievlaky tesne pozdฤบลพ miesta uloลพenia rebier. Tak vznikli vลพdy dve pracovnรฉ ลกkรกry, vย ktorรฝch sa upravilo rozmiestenie vรฝstuลพe pri hornom povrchu tak, aby nebola sรบฤasne namรกhanรก vo dvoch รบsekoch. Ako poslednรฉ sa betรณnovali vynechanรฉ pรกsy so ลกรญrkou 1 000 mm. Montรกลพ stropu vidieลฅ na obr. 7 aย 8.
Vย priebehu vรฝstavby sa venovala veฤพkรก pozornosลฅ vyhotoveniu vลกetkรฝch detailov, naprรญklad dรดleลพitรฉho zmonolitnenia spojov medzi stuลพujรบcimi obvodovรฝmi pรกsmi aย stropnรฝmi konลกtrukciami (obr. 9). Statickรฝm vรฝpoฤtom aย pouลพitรญm softvรฉru sa vย prรญpade stropnรฝch trรกmov aย prievlakov dosiahli technologicky poลพadovanรฉ limity priehybov stropnรฝch dosiek. Pri obvodovรฝch pรกsoch sa potom analogicky zohฤพadnilo namรกhanie krรบtiacim momentom.
ย Obr. 5 Predpรคtรฝ vรคznรญk s dฤบลพkou 24,0 m | ย Obr. 7 ลฝelezobetรณnovรฝ prievlak s rebrami |
ย Obr. 9 Detail zmonolitnenia obvodovรฉho prievlaku | ย Obr. 8 Uloลพenรฉ filigrรกnovรฉ dosky |
Pouลพitรฉ materiรกly
Na vรฝrobu prefabrikovanรฝch dielcov sa pouลพili materiรกly uvedenรฉ vย tab. 1.
Zรกver aย vyhodnotenie realizovanej stavby
Napriek veฤพkรฉmu termรญnovรฉmu tlaku aย limitujรบcim zmluvnรฝm, ako aj klimatickรฝm podmienkam (veฤพkรก ฤasลฅ vรฝstavby prebiehala vย zimnรฝch mesiacoch na prelome rokov 2009/2010) sa podarilo stavbu zreaยญlizovaลฅ vย poลพadovanom ฤase aย kvalite. Rozhodnutie oย zmene monolitickej nosnej konลกtrukcie na prefabrikovanรบ sa tak ukรกzalo ako sprรกvne.
Hospodรกrnosลฅ nรกvrhu dokumentujรบ aj รบdaje vย tab. 2 aย 3. Projektantom sa podarilo na zรกklade praktickรฝch skรบsenostรญ aย pouลพitรญm softvรฉru RIB dosiahnuลฅ รบsporu betonรกrskej vรฝstuลพe v objeme asi 350 t (takmer 20 %).
TEXT: Ing. Jรกn Olexรญk, Ing. Libor ล vejda
OBRรZKY aย FOTO: autori
Ing. Jรกn Olexรญk je obchodnรฝm riaditeฤพom firmy Prefa Suฤany, a. s.
Ing. Libor ล vejda je konateฤพom firmy RIB stavebnรฝ softยญvรฉr, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly.