Pri predฤบลพenรญ viedenskรฉho metra sa uplatnil aj pohฤพadovรฝ betรณn
Galรฉria(4)

Pri predฤบลพenรญ viedenskรฉho metra sa uplatnil aj pohฤพadovรฝ betรณn

Partneri sekcie:

Stavebnรฉ prรกce na predฤบลพenรญ linky viedenskรฉho metra U2 plynulo napredujรบ. Dokonฤenie prvรฉho ฤiastkovรฉho รบseku po ลกtadiรณn Ernsta Happela je naplรกnovanรฉ eลกte pred tohtoroฤnรฝmi majstrovstvami Eurรณpy vo futbale. Vย mรกji tohto roka bude รบsek po ลกtadiรณn slรกvnostne sprรญstupnenรฝ verejnosti. Aย do roku 2009 to bude รบsek aลพ po Aspern.


Odtlaฤky vย betรณne

Stavebnรฝ รบsek U2/8 na trase linky U2 sย dvoma stanicami patrรญ kย technicky najnรกroฤnejลกรญm stavebnรฝm รบsekom zย hฤพadiska zloลพitosti tvaru opรดr, priฤom dรดraz sa kladie na pohฤพadovรฝ betรณn.

Staniฤnรก budova Stadlau sa bude nachรกdzaลฅ na ลกiestich opornรฝch konลกtrukciรกch zย monolitickรฉho betรณnu vo vรฝลกke 12 m. Nezvyฤajnรก geometria tejto brรกny zo ลพelezobetรณnu bola pre technickรฉ rieลกenie debnenia vรฝzvou. Kaลพdรบ zย brรกn tvoria dva piliere sย kosoลกtvorcovรฝm prierezom, ktorรฉ sรบ spojenรฉ lichobeลพnรญkovรฝm prieฤnym nosnรญkom. Na zรกklade poลพiadavky statika bola stavebnรก konลกtrukcia vย nosnรญkovej osi dodatoฤne vystuลพenรก podopretรญm pomocou dvoch opornรฝch pilierov zย monolitickรฉho betรณnu. Zรกmer vyลพadoval vyhotovenie zreteฤพnรฉho rastra odtlaฤkov dosiek sย rozmermi 0,5 ร— 2โ€‰m aย bezchybnรฉho povrchu betรณnu bez kotevnรฝch dier.

Pohฤพadovรฉ betรณnovรฉ plochy opornรฝch pilierov bez ruลกivรฝch kotevnรฝch miest boli naplรกnovanรฉ aย realizovanรฉ pomocou ลกplhacieho priehradovรฉho debnenia aย nosnรญkovรฉho debnenia. Opornรฝ pilier vysokรฝ 12โ€‰m sa betรณnoval vย troch vรฝลกkovรฝch zรกberoch.

Dodatoฤnรฉ zadanie zo strany architekta sledovalo zaoblenie rohov pilierov. Zaoblenie rohovej oblasti sa rieลกilo vyfrรฉzovanรญm lepenรฝch drevenรฝch blokov. Prieฤny nosnรญk bol koncipovanรฝ ako skriลˆovรก konลกtrukcia sย lichobeลพnรญkovรฝm prierezom, vyrobenรก na mieru zย elementov nosnรญkovรฉho debnenia.

Typickรฝ vzhฤพad ลกkรกr

Vรฝstavba รบseku U2/7 pri predฤบลพenรญ trasy linky metra si vyลพiadala nosnรบ konลกtrukciu so ลกiestimi hlavnรฝmi piliermi sย pohฤพadovรฝmi betรณnovรฝmi plochami vysokej kvality. Viedenskรฉ linky majรบ presne definovanรฝ vzhฤพad ลกkรกr vย rastri 2 ร— 0,5 m. Na dosiahnutie tohto cieฤพa vyuลพil zhotovovateฤพ stavby predmontovanรฉ nosnรญkovรฉ debnenie s vyuลพitรญm ลกpeciรกlnych debniacich dosiek aย ลกplhacรญch konzol. Piliere sย vรฝลกkou 14โ€‰m aย ลกรญrkou 5ย m zhotovili pracovnรญci na stavbe ลกplhanรญm vย dvoch zรกberoch. Vย oblasti prechodu rozdielnych nosnรฝch konลกtrukciรญ bolo treba vyrobiลฅ tri deliace piliere so ลกpeciรกlnym dutรฝm prierezom. Na zรกklade podobnรฉho vonkajลกieho rozmeru (rovnakรก ลกรญrka, vรคฤลกia hrรบbka) sa na tieto piliere znova pouลพilo rieลกenie debnenia hlavnรฉho piliera aย uลกetril sa dodatoฤnรฝ materiรกl, priฤom bol zabudovanรฝ len jeden dodatoฤnรฝ prvok. Potrebnรฉ vnรบtornรฉ debnenie sa vyhotovilo zย rรกmovรฉho debnenia sย vyuลพitรญm oddebลˆovacรญch rohov.

ล truktรบrovanรก doska

Spolu so ลกtruktรบrovanรฝmi doskami sรบ na trhu iย debniace dosky, ktorรฉ boli ลกpeciรกlne vyvinutรฉ pre poลพiadavku pohฤพadovosti. ล peciรกlne opracovanรฝ drevenรฝ povrch pripomรญna vzhฤพad povrchu pรญlenรฝch dosiek. Plynule aย efektรญvne moลพno debniลฅ iย veฤพkรฉ plochy zย pohฤพadovรฉho betรณnu. ล truktรบrovanรก doska je zuลกฤพachtenรก ลกpeciรกlnou ลพivicou, ktorรก umoลพลˆuje vysokรฝ poฤet nasadenรญ pri nemeniacej sa kvalite povrchu aย zabraลˆuje tomu, aby vย betรณne zostali zvyลกky drevenรฝch vlรกkien.

Spracovanรฉ zย podkladov Stefana Pruckmayra
Foto: Doka

Autor pracuje vย spoloฤnosti ร–sterreichische Doka, Schalungstechnik GmbH.

Najฤรญtanejลกie