Samozhutňujúci betón a jeho využitie
Napriek tomu, že sa betón stále vyrába v podstate tradičným spôsobom, ktorý nepodlieha veľkým zmenám, vynára sa otázka, aké nové technológie výroby betónu možno uplatniť vzhľadom na dnešné stúpajúce nároky pri realizácii betónových stavebných konštrukcií. Jednou z oblastí betónových produktov, v ktorej sa v nasledujúcich desaťročiach očakáva vývojový posun, je aj oblasť samozhutňujúcich betónov. Počiatky tohto produktu siahajú do roku 1988, keď sa tento betón prvýkrát odskúšal v Japonsku.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Definícia samozhutňujúceho betónu (SCC)
Hoci sa samozhutňujúci betón ťažko jednoznačne definuje, možno povedať, že v súčasnosti sa ustálila definícia, ktorá charakterizuje SCC ako čerstvý betón, ktorý je pri kombinácii stálosti s vysokou tekutosťou schopný samozhutnenia bez akejkoľvek zhutňovacej činnosti aj pri veľmi hustej výstuži. Dosahuje pri tom požadované spojenie základných zložiek betónu bez výskytu odlučovania (segregácie) betónu (obr. 1).
Hlavnými charakteristikami výrobku sú predovšetkým vyplňovacia schopnosť, pohyblivosť čerstvého betónu aj na väčšie vzdialenosti (obr. 2), homogenita výrobku z dôvodu vylúčenia neodborného zhutňovania betónu, vysoká mechanická pevnosť a trvanlivosť betónu, hladký a rovný vzhľad povrchu betónu (obr. 3). Priaznivou charakteristikou výrobku je i to, že ho netreba zhutňovať vibráciou a že podstatne znižuje zaťaženie pracovníkov hlukom a odstraňuje zdraviu škodlivé následky pre pracovníkov pri dlhodobejšej práci s vibrátormi (tzv. syndróm bielych prstov).
Z histórie samozhutňujúceho betónu
- aby bol betón v čerstvom stave samozhutňujúci a mal vysokú odolnosť proti odlučovaniu (segregácii) zložiek betónu;
- aby sa v počiatočnom štádiu betónu vyhlo jeho poškodeniu spôsobenému vývojom hydratačného tepla, vznikom trhlín pri tvrdnutí betónu, zmrašťovaním pri úniku vlhkosti (vysychaní) a sadaním betónu;
- aby bol zatvrdnutý betón odolný proti vonkajším poveternostným vplyvom, t. j. aby mal nízku priepustnosť vzduchu a bol odolný proti mrazu (ak sa to vyžaduje).
|
|
Obr. 1 Rez skúšobným hranolom zo SCC, ktorý dokumentuje, že po výške hranola nenastala segregácia betónu | Obr. 2 Schopnosť SCC pohybovať sa i na väčšie vzdialenosti |
Niektoré z týchto požiadaviek sú protichodné, a preto nebolo možné dosiahnuť nízky vývin hydratačného tepla (len výberom vhodného typu a množstva cementu) a súčasne požadované vlastnosti zatvrdnutého betónu (napr. nízku pórovitosť).
Je veľmi ťažké dosiahnuť vysokú tekutosť betónu a súčasne jeho stabilitu, preto sa na tento účel musela do betónu pridávať troska, popolček, jemne mletý vápenec a vhodné chemické prísady.
Doterajší vývoj ukazuje, že príklad z Japonska nasleduje viacero krajín. V Japonsku sa SCC úspešne použil pri viacerých veľkých projektoch. V ostatných krajinách sa SCC používa tam, kde možno uplatniť jeho prednosti napriek mierne zvýšenej cene (napr. pri oprave mostných konštrukcií v Taliansku po ich asi 40-ročnom používaní).
Požiadavky na SCC
Schopnosť vyplniť priestor je ovplyvňovaná nielen debnením a výstužou, ale aj spôsobom betónovania, a to najmä rýchlosťou a množstvom uloženého betónu. SCC sa musí navrhnúť tak, aby zohľadňoval konkrétne podmienky betonáže a konštrukcie.
Japonská spoločnosť stavebných inžinierov stanovila tri rozsahy samozhutniteľnosti betónu:
Rozsah 1 – samozhutniteľnosť v častiach konštrukcie s veľmi komplikovaným tvarom a/alebo s malými prierezovými plochami a minimálnou vzdialenosťou medzi výstužou v rozpätí 35 až 60 mm.
Rozsah 2 – samozhutniteľnosť v železobetónových konštrukciách alebo v častiach konštrukcie s minimálnou vzdialenosťou výstuže v rozpätí 60 až 200 mm (čo zodpovedá objemu výstuže v betóne v rozsahu 350 až 100 kg/m3).
Rozsah 3 – samozhutniteľnosť v častiach konštrukcie s veľkou prierezovou plochou a malým objemom výstuže (menej ako 100 kg/m3) s minimálnou vzdialenosťou výstuže viac ako 200 mm.
Čo sa týka ukladania betónu a debnenia, možno konštatovať, že každá dobre organizovaná stavebná spoločnosť, ktorá má premyslené plánovanie ukladania betónu a používa kvalitné debnenie, môže SCC používať bez výrazných zmien v jej pracovných zvyklostiach. Aj keď sú hydraulické tlaky na debnenie reálne vyššie ako pri bežných betónoch, dajú sa prekonať riadením rýchlosti ukladania SCC a vystužením debnenia. Rovný povrch betónov možno získať tým, že venujeme zvýšenú pozornosť návrhu zloženia čerstvého betónu, ďalej kvalitným odformovacím prostriedkom na debnenie, resp. formu, vhodnou rýchlosťou a technikou ukladania betónu.
Aby sa dosiahli čo najlepšie konečné vlastnosti betónu, treba prispôsobiť návrh zloženia čerstvého betónu rôznym geometrickým vlastnostiam zhotovovanej stavebnej konštrukcie. Dôležité je tiež prepojenie medzi inžiniermi a architektmi, stavebnou spoločnosťou a výrobcom transportbetónu.
Metódy navrhovania zložiek SCC
Rovnako ako pri obyčajnom betóne postup návrhu SCC pozostáva z troch fáz:
- výber vlastností, ktoré má spĺňať betón, a stanovenie požiadaviek,
- výber vhodných vstupných surovín a predbežný návrh betónu,
- počiatočné overenie dávkovania – overí sa na skúšobných zmesiach a podľa výsledkov sa vhodne upraví.
Častou metódou navrhovania je však aj pokusný návrh zloženia betónu (tzv. try and error).
Metódy hodnotenia samozhutniteľnosti SCC
V súčasnosti sa pripravujú normy na používanie skúšobných metód a mali by sa stať, rovnako ako ustanovenia o SCC, súčasťou európskej normy pre betón – EN 206-1. Na Slovensku sa používa Európska smernica pre samozhutniteľný betón, ktorá bola preložená do slovenčiny a je dostupná na SAVT (Slovenská asociácia výrobcov transportbetónu).
Použitie SCC na Slovensku
Záver
Text: Ing. Pavol Kňaze, CSc.
Foto: STACHEMA Bratislava, s. r. o.
Autor je výkonným tajomníkom Slovenskej asociácie výrobcov transportbetónu (SAVT), členom predsedníctva Európskej asociácie výrobcov transportbetónu (ERMCO) a členom komisie pre stratégiu rozvoja transportbetónu v Európe (ESD komisia pri ERMCO). Je tiež členom technickej komisie pri Európskej asociácii výrobcov kameniva (UEPG) a podpredsedom Slovenského združenia výrobcov kameniva (SZVK). Zastáva funkciu predsedu TK 75 pre kameň a kamenivo a člena TK 5 pre betóny pri Slovenskom ústave technickej normalizácie (SÚTN). Zastupuje Slovensko v CEN/TC154 pre normalizáciu v oblasti kameniva. Predtým pôsobil vo funkcii manažéra pre Slovensko pre výrobu transportbetónu a kameniva v spoločnosti Holcim (Slovensko), a. s., Rohožník.
Literatúra:
(1) Kitamura, H. a kol.: Construction of Prestressed Concrete Outer Tank for LNG Storage Using High-Strengh Self-Compacting Concrete. Zborník z medzinárodnej konferencie o SCC, Technická univerzita v Kochi, Japonsko, 23. – 26. 8. 1998
(2) Nakajima, Y., Nakazono, A., Mori, S.: High Sterength Self-Compacting Colored Concrete for Ritto Bridge Substructure (New Meishin Expressway). Zborník 1. FIB kongresu 2002, Osaka, 2. zväzok, sekcia 9, str. 33
(3) Nawa, T. a kol.: State-of-art Report on Materials and Design of Self-Compacting Concrete. Zborník z medzinárodnej konferencie o SCC, Technická univerzita v Kochi, Japonsko, 23. – 26. 8. 199