Sanรกcia mostnรฉho objektu ponad ลพelezniฤnรบ traลฅ
Galรฉria(6)

Sanรกcia mostnรฉho objektu ponad ลพelezniฤnรบ traลฅ

Partneri sekcie:

Dynamicky namรกhanรก ลพelezobetรณnovรก konลกtrukcia frekventovanรฉho prejazdu ponad ลพelezniฤnรบ traลฅ Bratislava โ€“ Kรบty vย รบseku 52โ€‰km vykazovala znaฤnรฉ poลกkodenie. Oprava celรฉho objektu spojenรก sย dรดkladnou sanรกciou nosnej mostovej konลกtrukcie by sa nezaobiลกla bez pouลพitia spoฤพahlivรฉho systรฉmu stavebnej chรฉmie.

ลฝelezobetรณnovรก konลกtrukcia mostnรฉho objektu vย blรญzkosti Plaveckรฉho ล tvrtku si pre rozsiahle poลกkodenie vย dรดsledku zaลฅaลพenia premรกvkou vyลพadovala rozsiahly sanaฤnรฝ zรกkrok. Vย prvom kroku sanรกcie mosta sa dรดkladne oฤistil podklad iย oceฤพovรก vรฝstuลพ.ย 

Pre vรฝraznรฉ poลกkodenie konลกtrukcie bolo nevyhnutnรฉ odstrรกniลฅ vลกetky vrstvy aลพ na zdravรฝ betรณn zdrsลˆovanรญm tak, aby sa dosiahla pevnosลฅ vย ลฅahu povrchovรฝch vrstiev, t. j. min. 1,5 MPa. Podkladovรฝ betรณn tieลพ nesmel byลฅ skarbonatizovanรฝ (pH menej ako 9,5) aย nesmel obsahovaลฅ viac ako 0,4โ€‰% chloridovรฝch iontov hmotnostne vo vzลฅahu kย mnoลพstvu cementu. Na povrchu nesmelo dรดjsลฅ kย vรฝskytu trhlรญn vรคฤลกรญch ako 0,2 mm.

Kvalita pripravenรฉho podkladu sa preverila skรบลกkou povrchovej pevnosti vย ลฅahu. Po oฤistenรญ konลกtrukcie vznikol dostatoฤne zdrsnenรฝ, pevnรฝ aย ฤistรฝ podklad bez ฤalลกรญch cudzorodรฝch lรกtok, ktorรฝ vyhovoval aplikรกcii ฤalลกรญch vrstiev. Takto pripravenรฝ podklad je zรกroveลˆ zรกrukou dlhodobej sรบdrลพnosti vrstiev ako celku.

Sanรกcia ลพelezobetรณnovej konลกtrukcie
Sรบฤasลฅou prรญpravy podkladu bolo aj oฤistenie oceฤพovej vรฝstuลพe od hrdze aย inรฝch neฤistรดt (prach, olej, starรฝ nรกter) aลพ na biely kov. Na pripravenรบ oceฤพovรบ vรฝstuลพ sa vย dvoch vrstvรกch sย hrรบbkou 1,5 aลพ 2,0โ€‰mm aplikoval ochrannรฝ antikorรณzny nรกter na bรกze polymรฉrov, cementovรฝch spojรญv aย inhibรญtorov korรณzie vo vodnom roztoku. Tento nรกter zvyลกuje prรญdrลพnosลฅ zmesi na cementovej bรกze kย podkladom vลกetkรฉho druhu, vrรกtane reprofilaฤnej zmesi kย podkladu.

ฤŽalลกiu vrstvu vย podobe hrubej reprofilaฤnej malty bolo moลพnรฉ naniesลฅ uลพ po piatich hodinรกch od nanesenia antikorรณzneho nรกteru. Reprofilaฤnรก malta, zloลพenรก zย cementov, kremiฤitej inertnej frakcie, ลกpeciรกlnych prรญsad aย polypropylรฉnovรฝch vlรกken sa navrhla aย odporuฤila preto, ลพe svojou vรฝslednou pevnosลฅou vย tlaku sa najviac podobala pevnosti existujรบcej podkladovej betรณnovej vrstvy.

Pred nanesenรญm reprofilaฤnej malty sa mierne zdrsnenรฝ povrch podkladu dokonale nasรฝtil vodou. Vย jednom kroku bolo moลพnรฉ reprofilovaลฅ konลกtrukciu aลพ do hrรบbky 35 mm. Vย lokรกlnych miestach, ktorรฉ si vyลพadovali vรคฤลกiu hrรบbku sanaฤnej vrstvy, sa druhรก vrstva nanรกลกala po pribliลพne ลกtyroch hodinรกch od nanesenia prvej vrstvy.

Vzhฤพadom na poลพiadavku investora vytvoriลฅ pohฤพadovรฝ betรณn sa na koneฤnรฉ vyhladenie povrchu pouลพila jemnรก sanaฤnรก malta. Iลกlo oย cementovรบ maltu pripravenรบ zย vysokokvalitnรฝch cementov jemnej zrnitosti, syntetickรฝch polymรฉrov vo vodnom roztoku. Technickรฉ parametre poยญuลพitรฉho materiรกlu museli splniลฅ poลพiadavky na vรฝbornรบ prรญdrลพnosลฅ na podklady na cementovej bรกze aย vysokรบ odolnosลฅ proti pรดsobeniu posypovรฝch solรญ aย agresรญvnych plynov (CO2, SO2, NOx) na betรณn.

Rovnako vรฝznamnรก je aj odolnosลฅ malty proti vysokรฉmu poฤtu zmrazovacรญch cyklov. Jemnรบ maltu bolo moลพnรฉ nanรกลกaลฅ vย hrรบbke maximรกlne 3โ€‰mm na navlhฤenรฝ podklad po 72 hodinรกch od nanesenia poslednej vrstvy hrubej malty. Pri dokonฤovanรญ povrchu bolo nevyhnutnรฉ zabrรกniลฅ zbytoฤnรฉmu pridรกvaniu vody, aby povrchovรก vrstva pevnostne nezoslabovala.

Koneฤnรฉ vytvrdnutie sanaฤnรฝch mรกlt zรกvisรญ vลพdy od teploty aย relatรญvnej vlhkosti vzduchu na mostovej konลกtrukcii. Preto je aplikรกcia sekundรกrnej ochrany konลกtrukcie vย podobe nรกterov moลพnรก aลพ po รบplnom vyschnutรญ jemnej malty, t. j. najlepลกie po piatich dลˆoch.

Sekundรกrna ochrana konลกtrukcie
Na sekundรกrnu ochranu pohฤพadovรฝch plรดch mostovej konลกtrukcie pri Plaveckom ล tvrtku sa pouลพila jednozloลพkovรก farba na bรกze akrylรกtovรฝch ลพivรญc vo vodnom roztoku. Po vyzretรญ dodal tento nรกter konลกtrukcii nielen poลพadovanรบ farebnosลฅ, ale zรกroveลˆ na povrchu konลกtrukcie vytvoril odolnรบ elastickรบ vrstvu, ktorรก chrรกni pred zmrazovacรญmi cyklami, odolรกva pรดsobeniu posypovรฝch solรญ aย pรดsobeniu CO2 na betรณn. Nรกter bolo moลพnรฉ aplikovaลฅ vย dvoch vrstvรกch na jemnรบ reprofilaฤnรบ maltu uลพ po 24 hodinรกch. Nanรกลกaลฅ ho moลพno len na dostatoฤne vyzretรฝ, suchรฝ, ฤistรฝ podklad zbavenรฝ prachu aย inรฝch neฤistรดt.

Pre ochranu vodorovnej konลกtrukcie (rรญmsy) sa vย tomto prรญpade odporรบฤalo poยญuลพiลฅ vodouriediteฤพnรฝ epoxidovรฝ nรกter, ktorรฝ chrรกni konลกtrukciu pred zmrazovacรญmi cyklami, odolรกva pรดsobeniu posypovรฝch solรญ aย pรดsobeniu agresรญvnych plynov na betรณn. Technolรณgia aplikรกcie tohto nรกteru je identickรก sย nanรกลกanรญm akrylรกtovรฉho nรกteru.

Sanรกcia ลพelezobetรณnovej konลกtrukcie mostnรฉho objektu vย blรญzkosti Plaveckรฉho ล tvrtku si vyลพiadala pouลพitie nielen kvalitnรฝch materiรกlov, ale aj absolรบtnu disciplรญnu realizaฤnej spoloฤnosti pri dodrลพiavanรญ technologickรฝch predpisov aplikรกcie jednotlivรฝch materiรกlov.

Ing.ย Stanislav Hoลกek
Foto: Mapei

Stanislav Hoลกek je produktovรฝ manaลพรฉr spoloฤnosti Mapei pre sanรกcie ลพelezobetรณnovรฝch konลกtrukciรญ.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.