Sanácie významných historických budov
V posledných rokoch sa aj v Českej republike podarilo zrekonštruovať veľa historických stavieb. K tým najzaujímavejším patrí empírový zámok Kinských v Kostelci nad Orlicou, barokový Kolowratský zámok v Rychnove nad Kněžnou a renesančný zámok v Doudleboch nad Orlicou. Spojením nadčasového myslenia, zodpovednosti a vízie majiteľov s obetavosťou, ústretovosťou a umom stavebných firiem získali tieto historické budovy opäť svoju pôvodnú krásu. A zachovali tak pre ďalšie generácie poslanie i obraz daného miesta spolu s odkazom slávnych architektov. To môže byť inšpirujúce aj pre rekonštrukcie stavieb na Slovensku.
Empírový zámok KinskýchZámok v Kostelci nad Orlicou, sídlo rodu Kinských, postavil viedenský architekt Jindřich Koch v rokoch 1829 až 1835 v empírovom slohu. Pretože v očiach minulého režimu nebola táto ojedinelá, slohovo čistá architektonická pamiatka postavená šľachtou „hodná nového človeka“, dlhé roky slúžila výskumnému ústavu chovu ošípaných. Je teda pochopiteľné, že keď sa zámok v 90. rokoch minulého storočia navrátil pôvodným majiteľom, bol úplne zdevastovaný. Práce na záchrane tohto objektu, na opravu ktorého prispieval finančnými prostriedkami aj český štát, trvali päť rokov.
Predchádzali mu detailný stavebnotechnický a historický prieskum, rokovania s pamiatkarmi a architektom investora. Celková oprava zámku zahŕňala statické zaistenie celého objektu, spevnenie a zabezpečenie stropov a krovu, opravy okenných a dverných výplní, zhotovenie vnútorných a sanačných omietok, štukatérske práce v interiéri (dielenskú výrobu profilovaných ríms, fabiónov a stropných líšt a ich osadenie), opravy a doplnenie pieskovcových prvkov fasády, zhotovenie vonkajších fasád vrátane náterov vonkajších omietok.
Vnútorné omietky na ploche takmer 5 000 m2 sa skladajú z týchto vrstiev:
- prednástrek,
- strojová jadrová omietka,
- armovacia sieť do strojových omietok na celej ploche (svetlosť ôk 8/8 mm),
- vápenná stierka.
Pôvodné dožité vonkajšie omietky boli úplne otlčené a na ploche väčšej ako 1 500 m2 nahradené systémom vonkajších ušľachtilých omietok vrátane povrchovej úpravy. Hrúbky omietok nezodpovedali bežným fasádnym omietkam, ale boli výrazne silnejšie a zodpovedali požiadavkám na pamiatkové objekty.
Poradie vrstiev bolo:
- prednástrek,
- strojová jadrová omietka,
- armovacia sieť do strojových omietok na celej ploche (svetlosť ôk 8/8 mm),
- vonkajšia štuková omietka,
- silikónová fasádna farba.
O tom, že sa rekonštrukcia empírového zámku vydarila, svedčí druhé miesto v súťaži Fasáda roku 2002 v kategórii Rekonštrukcie a, samozrejme, aj chvála a spokojnosť majiteľa objektu.
Barokový Kolowratský zámok
Potom, čo sa pôvodný renesančný zámok z konca 16. storočia v Rychnove nad Kněžnou na začiatku 90. rokov minulého storočia navrátil pôvodným majiteľom, začalo sa s jeho celkovou opravou, zakončenou novou fasádou.
Stavebným prácam predchádzal detailný stavebnotechnický a historický prieskum vrátane rozborov vlhkosti a solí z prízemného muriva. Na základe stavebnochemickej a fyzikálnej analýzy sa na sanáciu muriva vybral sanačný systém zodpovedajúci WTA, ktorý sa realizoval v zložení:
- Baumit Sanova prednástrek,
- Baumit Sanova puferová omietka,
- Baumit Sanova omietka W,
- Baumit Sanova štuková omietka.
Rychnovský zámok, ktorý sa považuje za perlu barokového umenia a v literatúre sa právom nazýva rychnovskými Hradčanmi, po celkovej rekonštrukcii a s novou fasádou mnoho získal.
Renesančný zámok v Doudleboch nad Orlicou
Tento lovecký zámoček so sgrafitovou výzdobou v Doudleboch nad Orlicou si dal v rokoch 1588 až 1590 postaviť talianskymi staviteľmi Mikuláš st. z Bubna. Fasáda sa musela priebežne udržiavať a opravovať, o čom svedčia aj zvláštne, čiastočne utajené podpisy vtedajších remeselníkov, ktorí zanechávali medzi sgrafitami svoje iniciály, osobné značky a podobne.
O sto rokov neskôr, pri barokovej úprave zámku, sa sgrafitá zakryli omietkou, a tak sa jedinečné dielo takmer na tristo rokov ukrylo pred zrakmi okolia. Až pri reštaurátorských prácach po roku 1960 sa vzácne sgrafitá a nástenné maľby znova odkryli. Stavebné úpravy za minulého režimu však neboli vôbec kvalitné. Staronoví majitelia sa preto začiatkom tohto storočia rozhodli vykonať generálnu opravu ojedinelej fasády s ornamentálnymi sgrafitami.
Vlastným prácam predchádzal detailný stavebnotechnologický a historický prieskum, rokovania s pamiatkarmi, spracovala sa reštaurátorská správa. Od roku 2004 prebiehali pod patronátom Národného pamiatkového ústavu v Pardubiciach a Ministerstva kultúry ČR reštaurátorské práce. Vzhľadom na vysoký obsah škodlivých solí v soklovej časti muriva a jedinečnosť sgrafít na hlavných nadzemných plochách fasády sa použili dva úplne rozdielne prístupy.
Zhotovenie frotáže (prenesenie odtlačku zvyškov reliéfnej štruktúry z podložky na papier) | Detail severnej fasády |
Postup prác
Pri oprave soklovej časti fasády a niekde aj silne poškodených sgrafít sa využili absorpčné omietky (nazývané tiež hladné alebo obetné). Už existujúca narušená omietka sa otĺkla, škáry kamenného muriva sa starostlivo očistili a obnažené miesta sa na celej spodnej časti fasády celoplošne nahrubo omietli vápennou omietkou. Zhruba po roku, keď obetná omietka vstrebala veľkú časť solí dlhodobo nazhromaždených predovšetkým v škárach soklového muriva, sa pred začatím prác na obnove sgrafít otĺkla a v soklovej časti pod sgrafitami sa definitívne nahradila vápennou sanačnou systémovou omietkou.
Oprava renesančných fasád zahŕňala z veľkej časti predovšetkým obnovu ornamentálnych sgrafít reštaurovaním. V prípravnej fáze bolo treba vykonať tzv. frotáž, teda všetky sgrafitá, prípadne zvyšky reliéfnej štruktúry preniesť v meradle 1 : 1 na papier a takto – ako presnú predlohu – uchovať na neskoršie využitie. Následne sa sgrafitá očistili a povrchovo i hĺbkovo spevnili. Tie časti sgrafít, ktorým hrozilo odpadnutie, sa injektovali. Na miestach, kde bolo treba urobiť úplnú rekonštrukciu sgrafít, sa využila práve frotáž.
Stav sgrafita pred reštaurovaním | Reštaurované renesančné sgrafito |
Pred reštaurátorskými prácami sa odstránili zvyšky vápennej omietky, prečistili sa škáry medzi kamenným murivom a na obnažené kamene sa ukotvila armatúra z farebného kovu. Zároveň sa urobil postrek riedkou maltou. Po jej zaschnutí sa naniesla vrstva čisto vápennej omietky a následne na ňu vrstva tej istej zafarbenej omietky. Po čiastočnom vyschnutí sa natiahlo tzv. vápenné intonáto s pridanou mramorovou múčkou a priložená frotáž, podľa ktorej sa do mäkkého podkladu drevenou špachtľou obkreslili sgrafitá. Potom sa kresba vyryla a do ešte vlhkej omietky sa až na spodnú farebnú vrstvu vyškriabali sgrafitá. Nakoniec sa kresba farebne zjednotila a povrch sa zakonzervoval.
Zámok Doudleby je z architektonického hľadiska renesančný skvost s jedinečnými ornamentálnymi sgrafitami nielen na vonkajšej fasáde, ale aj vo vnútornej časti dvora, a dokonca aj na sedemmetrových komínoch.
Ing. Petr Lorenc
Foto: archív spoločnosti Baumit
Autor je manažérom kvality v spoločnosti Baumit, spol. s r. o.
Článok bol uverejnený v časopise Stavebné materiály.