sanovali cyklolavku ktora bola este len vo vystavbe
Galรฉria(5)

Sanovali cyklolรกvku, ktorรก bola eลกte len vo vรฝstavbe

Partneri sekcie:

Tlakovรก injektรกลพ trhlinami poruลกenรฝch betรณnovรฝch konลกtrukciรญ sa vย sรบฤasnosti pouลพรญva vย stavebnej praxi takmer rutinne. Jednotlivรฉ aplikรกcie sa vลกak od seba odliลกujรบ rรดznou kombinรกciou okrajovรฝch podmienok, ktorรฉ vย koneฤnom dรดsledku urฤujรบ zloลพitosลฅ sanaฤnรฉho zรกsahu.

sanacia mostnej konstrukcie cyklolavky 7393 big image
04caban big image
02caban big image
03caban big image
Havรกria cyklolรกvky
Prรกve zย hฤพadiska ลกpecifickej kombinรกcie okrajovรฝch podmienok aย zloลพitรฝch realizaฤnรฝch podmienok je zaujรญmavรก aplikรกcia injektรกลพnej epoxidovej ลพivice metรณdou tlakovej injektรกลพe betรณnovej mostnej konลกtrukcie cyklolรกvky po havรกrii, ktorรก bola paradoxne eลกte len vo vรฝstavbe. Poลกkodila sa pri vnรกลกanรญ predpรคtia do predpรญnacej vรฝstuลพe, keฤ sa nosnรก konลกtrukcia odtrhla vย mieste uloลพenia na podpere.

Trinรกsลฅ trhlรญn
Vรฝsledkom tohto kolapsu bol vznik celkovo trinรกstich trhlรญn, ktorรฉ prechรกdzali naprieฤ celรฝm prierezom nosnej konลกtrukcie aย zasahovali aj do mostovky. Len vฤaka tomu, ลพe konลกtrukcia bola vย tom ฤase eลกte po celej svojej dฤบลพke podopretรก podstojkovanรญm, nenastalo jej celkovรฉ zrรบtenie.

Vรฝber metรณdy opravy
Projekt opravy poลพadoval vย sรบlade sย ENย 1504 (STN EN 1504-5: 2013: Vรฝrobky aย systรฉmy na ochranu aย opravu betรณnovรฝch konลกtrukciรญ. Definรญcie, poลพiadavky, riadenie kvality aย hodnotenie zhody. ฤŒasลฅ 5: Injektรกลพ betรณnu) realizรกciu spevnenia betรณnovej konลกtrukcie metรณdou injektรกลพe, aby sa dosiahlo takzvanรฉ silovรฉ spojenie jednotlivรฝch poลกkodenรฝch ฤastรญ. To umoลพลˆovalo zachovaลฅ podstatnรบ ฤasลฅ konลกtrukcie, vย opaฤnom prรญpade by sa muselo pristรบpiลฅ kย jej celkovej asanรกcii. Takto navrhnutรฝ spรดsob opravy sa pri betรณnovรฝch konลกtrukciรกch poruลกenรฝch trhlinami beลพne realizuje, tento prรญpad bol vลกak ลกpecifickรฝ prรกve vysokรฝm stupลˆom poruลกenia konลกtrukcie.

Pouลพitรฝ materiรกl:

  • CarboEpox โ€“ injektรกลพna dvojzloลพkovรก epoxidovรก ลพivica, vรฝrazne obmedzenรก citlivosลฅ na vlhkosลฅ vย injektovanom prostredรญ
  • Viskozita ลพivice 75 (mPa . s) pri teplote 25 ยฐC, ฤas spracovateฤพnosti ลพivice 80ย minรบt pri teplote injektovanรฉho prostredia 25 ยฐC
  • CarboPast H โ€“ dvojzloลพkovรฝ polyuretรกnovรฝ tmel, zloลพka Aย na bรกze polyolov aย minerรกlneho plniva, zloลพka B na bรกze difenylmethan-4,4ยด-diisokyanรกtu (MDI)

Realizรกcia injektรกลพe
Vย priebehu prรญpravnรฝch prรกc sa rozhodlo oย odstrรกnenรญ ฤasti mostnej konลกtrukcie pribliลพne do polovice jej rozpรคtia aย zainjektovanรญ celkom siedmich prieฤnych trhlรญn, ktorรฉ sa nachรกdzali na zachovanej ฤasti konลกtrukcie. Podmienky na รบspeลกnรบ realizรกciu injektรกลพe boli jednoznaฤne nepriaznivรฉ. Uskutoฤnila sa detailnรก diagnostika poลกkodenej konลกtrukcie, zย ktorej vyplynulo, ลพe ลกรญrka trhlรญn sa pohybuje vย rozpรคtรญ 0,1 aลพ 1,9ย mm, priฤom najpoฤetnejลกie boli trhliny so ลกรญrkou 0,25 aลพ 0,3 mm. Hlavnรฝm problรฉmom vลกak boli rozmery prieฤneho prierezu mosta (ลกรญrka 1,0 m, premennรก vรฝลกka 0,9 aลพ 2,0 m). Tento prierez sa musel kompletne zaplniลฅ, aby sa zaistila dostatoฤnรก pevnosลฅ celej konลกtrukcie. Aplikรกciu najviac komplikovalo uloลพenie konลกtrukcie na podpernom debnenรญ. Injektรกลพ sa mohla realizovaลฅ len zย boฤnรฝch strรกn nosnej konลกtrukcie mosta, ktorรบ tvoril T-profil. So zreteฤพom na uvedenรฉ okrajovรฉ podmienky sa na sanรกciu zvolila epoxidovรก ลพivica. Vzhฤพadom na jej ลกpecifickรฉ vlastnosti sa mohlo spevnenie poลกkodenej konลกtrukcie zrealizovaลฅ vย pomerne krรกtkom ฤase, aย to aj napriek nepriaznivรฉmu poฤasiu sย vytrvalรฝmi zrรกลพkami aย pomerne nรญzkou teplotou, ktorรฉ vย danom obdobรญ pretrvรกvalo. Aby sa zabrรกnilo prรญpadnรฝm รบnikom injektรกลพnej zmesi zย trhlรญn, pred zaฤatรญm injektรกลพe sa vลกetky na lรญci konลกtrukcie pretmelili polyuretรกnovรฝm tmelom. Jeho vysokรก prรญdrลพnosลฅ kย betรณnovรฉmu povrchu umoลพลˆuje vย prรญpade potreby pouลพiลฅ injektรกลพny tlak aลพ 150 bar, bez toho, aby nastalo odtrhnutie alebo poลกkodenie. Takรฉto extrรฉmne hodnoty injektรกลพnych tlakov sa vลกak vย priebehu injektรกลพe nemuseli pouลพiลฅ, priemernรฝ injektรกลพny tlak sa pohyboval medzi 50 aลพ 90 bar, priฤom sa dosiahlo kompletnรฉ vyplnenie trhlรญn. Pribliลพne tรฝลพdeลˆ po ukonฤenรญ injektรกลพรญ sa zrealizovalo รบspeลกnรฉ predopnutie mostnej konลกtrukcie aย prรกce na vรฝstavbe mosta mohli plynule pokraฤovaลฅ. Injektรกลพny materiรกl svojimi vlastnosลฅami urฤuje koneฤnรฝ vรฝsledok sanรกcie. Preto je potrebnรฉ venovaลฅ jeho vรฝberu nรกleลพitรบ pozornosลฅ.

Sรบvisiace dokumenty
1. STN EN 1504-5: 2013: Vรฝrobky aย systรฉmy na ochranu aย opravy betรณnovรฝch konลกtrukciรญ. Definรญcie, poลพiadavky, riadenie kvality aย hodnotenie zhody. ฤŒasลฅ 5: Injektรกลพ betรณnu.
2. Archรญv Minova Bohemia, informaฤnรฝ list: Sanace trhlin betonovรฝch konstrukcรญ injekฤnรญmi pryskyล™icemi CarboCrackseal H aย CarboEpox, Ostrava 2008.

TEXT: Ing. Michal Grossmann
FOTO: Minova Bohemia, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ Materiรกly.

Najฤรญtanejลกie