Slovenský trh s oknami patrí k najviac konsolidovaným trhom v Európe
Aj vďaka ustálenej ekonomickej situácii a priaznivému hospodárskemu rastu sa na Slovensku v tomto roku očakáva nárast na trhu s oknami o 4,9 %. Podľa prieskumu spoločnosti CAB predstavuje objem trhu s plastovými oknami u nás asi 160 miliónov EUR. Vývoj na slovenskom i európskom trhu s PVC oknami komentuje Ing. Radek Slabák, obchodný riaditeľ značky Inoutic v Európe.
Ako by ste zhodnotili aktuálnu situáciu na slovenskom trhu s oknami?
Slovenský trh patrí k najviac konsolidovaným trhom v Európe. Na Slovensku sa nachádzajú výrobné závody niekoľkých európskych koncernov, ktoré vyrábajú okná na export do ďalších krajín. Domáci výrobcovia ako Hesta alebo Incon sú úspešní na domácom trhu a budujú aj export do rôznych krajín Európy. Istým fenoménom, ktorý sa objavuje v posledných 1-2 rokoch, je extrémny rast cien surovín (PVC) a ďalších nákladov. Dodávatelia materiálov tieto zvýšené náklady potom prenášajú na trh v rámci vyšších predajných cien.
Ako sa bude trh vyvíjať v nasledujúcich rokoch?
Podľa prieskumu spoločnosti Interconnection Consulting, ktorý máme k dispozícii, očakávame až do roku 2021 rast trhu každý rok o približne 3 %. Predpokladá sa však, že v nasledujúcich rokoch dôjde na Slovensku k spomaleniu rezidenčnej výstavby, čo sa prejaví aj v našom segmente. Na druhej strane sa do popredia dostane nebytový sektor s priemernou mierou rastu 3,3 % do roku 2021. Aj naďalej zostanú pre trh s plastovými oknami veľmi podstatné renovácie bytov.
Tvoria okná s plastovými profilmi stále väčšinu z predaných okien?
Áno, na slovenskom trhu podobne ako v ostatných východoeurópskych krajinách, majú PVC okná prevahu. Až 65 % u nás predaných okien má plastové profily. Pätinu predstavujú hliníkové okná, na treťom mieste sú so 6,8 % drevené okná, ktoré však zaznamenávajú neustály pokles. Rast predaja naopak vidíme pri kombináciách, ako sú drevo a hliník alebo drevo a plast. To sú novinky, ktoré sú aktuálne na vzostupe nielen u nás, ale aj v okolitých krajinách.
Čo je pri výbere okien pre zákazníkov dôležité?
Zákazníci všeobecne začínajú uprednostňovať prémiové produkty – veľkoformátové okná s moderným dizajnom, trojitým zasklením alebo vysokou odolnosťou proti vlámaniu. Plastové okná postupne strácajú nálepku nízkonákladového výrobku. Vďaka novým technológiám sa dajú vyrobiť PVC profily vzhľadom k nerozoznaniu od hliníkových, naviac s vynikajúcimi tepelnoizolačnými vlastnosťami, napr. naša tohtoročná novinka Elegante.
Takže u okien neplatí, že by sa zákazník orientoval najmä podľa ceny?
Ľahko nadpolovičný podiel na predaných oknách majú zatiaľ stále okná s nižšou cenou, ale predpokladá sa, že ich bude ubúdať. Očakávame rast výrobkov s pridanou hodnotou na úroveň približne osminy trhu.
Čo v súčasnosti považujete za najväčší problém na trhu s plastovými oknami?
Predovšetkým nás trápi malá informovanosť ohľadne možnosti recyklovania aj plastových profilov a tiež určité mätenie zákazníkov tým, že PVC profily z recyklátu sú menej kvalitné ako tie z prvomateriálu. Dokonca aj výberové konania verejných zákaziek niekedy obsahujú požiadavku na využitie takzvaného prvoplastu. Je to technologický nezmysel a do zadávacích podmienok verejných zakáziek to nepatrí. Naviac tým zadávateľ porušuje zákon. Pritom vzhľadovo sú PVC profily z recyklátu k nerozoznaniu od tých z prvomateriáku vďaka koextrúzii (recyklované jadro je potiahnuté tenkou vrstvou prvomateriálu) a materiálové vlastnosti sú dokonca lepšie. PVC sa dá pritom recyklovať až 7 krát bez straty kvality materiálu. Pri životnosti moderných plastových okien, ktoré vydržia desiatky rokov, je spätný odber a recyklácia PVC profilov dlhodobo udržateľným riešením.
ZDROJ: PR článok spoločnosti Inoutic