Strecha vznášajúca sa nad Mníchovom
Architekt Wolf Prix, spoluzakladateľ kultového architektonického ateliéru, sa zhostil minulý rok otvorenej budovy pre BMW s ambíciou vytvoriť v Mníchove nový symbol – nielen budovu, ale aj suverénnu architektúru so silným marketingovým pôsobením. Premýšľal nad architektúrou menlivou, nepostihnuteľnou jednoduchým tvarom, ktorá by sa dala prirovnať k nestálym tvarom prevaľujúcich sa oblakov. Túto myšlienku sa mu podarilo zhmotniť najmä prostredníctvom vznášajúcej sa strešnej konštrukcie. Táto technicky neobvyklá konštrukcia si zaslúži niekoľko slov o jej riešení.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Vráťme sa však k BMW Welt. Manfred Grohmann hovorí: „Hlavnou výzvou bolo pre nás pohrať sa s gravitáciou.“ Tvar strechy je obrátenou krajinou – vlní sa, dvíha sa aj prevaľuje dovnútra priestoru budovy.
Piata a šiesta fasáda
Strešná konštrukcia pozostáva zo spodnej a vrchnej časti, ktoré sú navzájom nerovnako vzdialené. Táto konštrukcia tak vytvára nielen piatu fasádu pri leteckom pohľade zhora, ale dá sa povedať, že aj šiestu – a to pri pohľade zvnútra. V interiéri vytvára nádhernú hru vypuklín a priehlbín, prienikov tvarov, podčiarknutú dynamicky ukladanými dielmi podhľadu a otvorov s osvetlením.
Pri hľadaní priehybu strechy sa Grohmann usiloval na počítačovom modeli virtuálnymi metódami zisťovať sily pôsobiace v konštrukcii, pričom sledoval aj jej priehyby. Potom miesta strešnej konštrukcie s najväčšími priehybmi nechal klesnúť dole do priestoru interiéru, čím sa na tých častiach zväčšila výška konštrukcie, a to vylepšilo jej nosnosť. Táto dynamická štruktúra strechy s vyvýšenými a klesnutými časťami vznikla podľa fiktívneho scenára pôvodného návrhu, ktorý sa vlastne nerealizoval. Vďaka týmto štúdiám a testom sa podarilo definovať horný plášť, vydvihnutý svojou vlastnou negatívnou tiažou, a spodný plášť, ktorý sa tvaroval v závislosti od umiestnenia podpier, stĺpov a požiadaviek vnútorného priestoru.
Prvotné návrhy pozmenené
Grohmann tvrdí, že pôvodný súťažný návrh obsahoval celý les stĺpov podopierajúcich strechu. Potom sa dlho venovali štúdiám, ktoré mali za cieľ racionalizovať ich počet. A to výrazne: strecha spočíva len na jedenástich precízne tvarovaných stĺpoch zo špeciálneho kompozitného betónu a na hríbovo tvarovanej veži reštaurácie.
V pôvodnom návrhu sa predpokladalo, že strecha bude viac priehľadná, aby mohli návštevníci obdivovať jej konštrukciu. BMW však malo inú predstavu. V záujme investora bolo zabrániť priamemu dopadu slnečného svetla na vystavované automobily. BMW chcelo mať počas celého dňa zachované čo najkomfortnejšie podmienky prezentácie – a to s ohľadom na vystavované exponáty, aj na vizuálny komfort návštevníka.
Počas výstavby strechu podopieralo 26 zdvižných zariadení a potom ju hydraulické zariadenia zdvihli do jej výslednej pozície. Strecha má rozlohu 16-tisíc metrov štvorcových a viac než tretinu tejto plochy pokrývajú fotovoltické solárne kolektory.
Fascinujúca špirála
Najpútavejšou časťou konštrukcie, ktorá návštevníkov zaujme už od príjazdovej cesty, je víriaca sa presklená oceľová konštrukcia v tvare dvoch spojených kužeľov, ktorá ohromuje svojou ľahkosťou, no pritom slúži aj ako hlavný nosný prvok strechy. Fasáda tejto časti, na ktorej spočíva strecha, sa vyrábala digitálne – obsahuje 900 tvarovo odlišných sklených panelov založených na module 5,5 metra. Sústava vodorovných, nad sebou uložených oceľových kruhov je spojená dvomi oceľovými konštrukčnými systémami, špirálovito sa točiacimi a stúpajúcimi, ktoré okrem ich statickej funkcie umocňujú dynamické pôsobenie aj po vizuálnej stránke. Táto oceľová spleť vytvára jedinečný tvar, v ktorom je každé ňou ohraničené pole iné. A pritom prenáša obrovské zaťaženie masívnej strešnej konštrukcie, ktorá na nej spočíva.
Unikátny koncept strechy, ako základ celkovej koncepcie komplexu, vytvoril veľkolepý multifunkčný priestor, ktorý dáva návštevníkovi možnosť vychutnávať si zážitok z budovy a expozície od príjazdu cez prehliadku expozície, prechádzku po pešej lávke vedúcej z exteriéru krížom cez budovu až po návštevu reštaurácie, nehovoriac o zážitkoch pri preberaní si kľúčov od svojho nového auta…
Martina Jakušová
Foto: Monika Polonská