Technolรณgia betonรกลพe vรฝลกkovรฝch budov
Vรฝstavba v slovenskรฝch mestรกch stรกle napreduje a zvyลกujรบce sa ceny pozemkov nรบtia investorov ลฅahaลฅ novostavby do vรฝลกky. Dรดkazom sรบ pripravovanรฉ developerskรฉ projekty vรฝลกkovรฝch budov, ktorรฉ sรบ urฤenรฉ na bรฝvanie alebo ako administratรญvne priestory. Tieto budovy sa navrhujรบ najmรค ako ลพelezobetรณnovรฉ skelety s tuhรฝm jadrom a stenovรฝm alebo stฤบpovรฝm nosnรฝm systรฉmom. Tรฝm sa dostรกva do popredia otรกzka stavebnรฝch prรกc a betonรกลพรญ vรฝลกkovรฝch budov.
Metรณdy betonรกลพe a faktory ovplyvลujรบce ich vรฝber
- klasickรก betonรกลพ s veลพovรฝm ลพeriavom a betonรกrskym koลกom,
- pouลพitie autoฤerpadla a ฤerpanie ฤerstvรฉho betรณnu potrubรญm.
Pri vรฝbere spรดsobu spracovania ฤerstvรฉho betรณnu pre konkrรฉtnu stavbu sa musia zohฤพadniลฅ ekonomickรฉ, organizaฤnรฉ a technologickรฉ kritรฉriรก.
ย
Ekonomickรฉ kritรฉrium
Organizaฤnรฉ kritรฉrium
Systรฉm organizรกcie prรกce a vรฝstavby je veฤพmi dรดleลพitรฉ zohฤพadniลฅ uลพ pri samotnom navrhovanรญ rozostavenia veลพovรฝch ลพeriavov. Podฤพa rozlohy zariadenia staveniska sa potom urฤia miesta na postavenie autodomieลกavaฤov na obidva spรดsoby betonรกลพe. Vhodnรฉ je, ak mรก kaลพdรฝ ลพeriav pod sebou miesto na naberanie ฤerstvรฉho betรณnu do betonรกrskeho koลกa. Poฤet ลพeriavov sa stanovuje podฤพa mnoลพstva debnenรฝch konลกtrukciรญ, poฤtu pracovnรญkov a ฤasu vรฝstavby. Ak nie je technologicky moลพnรฉ nasadiลฅ primeranรฝ poฤet ลพeriavov, treba predฤบลพiลฅ pracovnรฝ ฤas prรกcou na zmeny alebo celkovo predฤบลพiลฅ ฤas vรฝstavby. S urรฝchlenรญm ฤasu vรฝstavby priamo sรบvisรญ nasadenie ฤerpadiel betรณnovej zmesi.
ย
Technologickรฉ kritรฉrium
Po zohฤพadnenรญ tรฝchto troch faktorov moลพno vลกeobecne povedaลฅ, ลพe ฤerstvรฝ betรณn pre vลกetky konลกtrukcie s objemom 40 m3 a viac je pri vรฝลกkovรฝch budovรกch efektรญvnejลกie dopravovaลฅ pomocou ฤerpadla. Samozrejme, zรกleลพรญ na konkrรฉtnom projekte a rozfรกzovanรญ budovy na pracovnรฉ zรกbery. Ak sa budรบ ฤerpadlom betรณnovaลฅ len vodorovnรฉ konลกtrukcie โ stropy, najjednoduchลกie je postaviลฅ autoฤerpadlo ฤo najbliลพลกie k budove a betรณnovaลฅ, pokiaฤพ doฤiahne vรฝloลพnรญk. Ak vรฝloลพnรญk nedoฤiahne na celรฝ strop, pripรกjajรบ sa k potrubiu na vรฝloลพnรญku ฤalลกie hadice alebo potrubia, ktorรฉ sรบ poloลพenรฉ priamo na strope. Treba vลกak poฤรญtaลฅ s ลฅaลพkou ruฤnou manipulรกciou.
Na Slovensku doฤiahnu najpouลพรญvanejลกie veฤพkรฉ autoฤerpadlรก do vรฝลกky 42โm, ak stoja pri budove. To zhruba zodpovedรก deviatemu aลพ desiatemu poschodiu. Pri betonรกลพi konลกtrukciรญ vo vรคฤลกรญch vรฝลกkovรฝch รบrovniach sa nedรก zaobรญsลฅ bez pouลพitia vertikรกlneho potrubia. To sa vedie vรคฤลกinou v ลกachte alebo v prestupoch, ktorรฉ sa opakujรบ nad sebou. Vertikรกlne potrubie musรญ byลฅ v stene ukotvenรฉ ลกpeciรกlnymi objรญmkami. Je to vlastne oceฤพovรฉ bezลกvovรฉ potrubie, ktorรฉ mรก priemer 80 aลพ 200 mm. Spรกja sa rรฝchlospojkami s tesnenรญm a jeho smer sa menรญ pomocou kolien. Montรกลพ a prevรกdzku vertikรกlneho potrubia by mala zabezpeฤovaลฅ odbornรก firma.
ย
Betรณnovanie s pouลพitรญm piestovรฝch ฤerpadiel
Rozdeฤพovaฤ betรณnovej zmesi โ tzv. pavรบk | Betonรกลพ pomocou potrubia s rozdeฤพovaฤom |
ฤerstvรฝ betรณn nimi moลพno dopravovaลฅ do horizontรกlnej vzdialenosti 1 000 m a do vertikรกlnej vzdialenosti asi 500 m. Piestovรฉ ฤerpadlรก bรฝvajรบ namontovanรฉ na automobilovom podvozku (spomรญnanรฉ autoฤerpadlรก) alebo ich moลพno pouลพiลฅ ako stabilnรฉ โ pripevnenรฉ na rรกmovej konลกtrukcii. Stabilnรฉ ฤerpadlรก sa pouลพรญvajรบ, ak nie je moลพnรฉ rozloลพiลฅ autoฤerpadlo alebo pri vรคฤลกรญch stavbรกch, kde sa rรกta s ich pouลพรญvanรญm viackrรกt tรฝลพdenne a betรณnujรบ sa s nimi aj zvislรฉ konลกtrukcie. Od ฤerpadla vedie horizontรกlne potrubie do stavby, kde sa napojรญ na vertikรกlne potrubie. Ak je potrubie nad รบrovลou betรณnovanej konลกtrukcie, potrubia sa napรกjajรบ ฤalลกรญmi horizontรกlnymi potrubiami alebo hadicami, prรญpadne rozdeฤพovaฤom betรณnovej zmesi, tzv. pavรบkom. Pavรบk je oceฤพovรฝ vรฝloลพnรญk bez pohonu s ramenom otรกฤajรบcim sa okolo vlastnej osi (s dosahom podฤพa typu vรฝloลพnรญka 10 aลพ 12 m), na ktorom je zavesenรฉ potrubie. Oproti ramenu je umiestnenรฉ zรกvaลพie s hmotnosลฅou 600 aลพ 1 000โkg (podฤพa typu pavรบka).
Rozdeฤพovaฤ sa prekladรก na strope podฤพa potreby betonรกrskych prรกc veลพovรฝm ลพeriavom. Na strope stojรญ na oceฤพovรฝch podperรกch, ktorรฉ sa po zavesenรญ rozdeฤพovaฤa na veลพovรฝ ลพeriav ruฤne prenรกลกajรบ na ฤalลกie miesto betonรกลพe. Jeho hmotnosลฅ je 1 070 aลพ 1 800 kg.
ฤalลกรญ spรดsob, ako betรณnovaลฅ ฤerpanรฝm betรณnom zvislรฉ konลกtrukcie na vรฝลกkovej budove, je pouลพitie separรกtneho vรฝloลพnรญka namontovanรฉho na veลพi. Jeho vyuลพitie treba starostlivo zvรกลพiลฅ, no na stavbรกch, kde nie je dostatok miesta na autoฤerpadlo a tvrdรฉ termรญny realizรกcie, je neoceniteฤพnรฝ.
Betonรกลพ pomocou autoฤerpadla napojenรฉho na separรกtny vรฝloลพnรญk | Detail uchytenia vertikรกlneho potrubia v budove |
Separรกtny vรฝloลพnรญk mรดลพe byลฅ namontovanรฝ uลพ na zรกkladovej doske ลกpeciรกlnymi kotvami na zรกkladovom krรญลพi. Jeho veลพa sa namontuje na takรบ vรฝลกku, aby sa s nรญm dala ฤerpaลฅ ฤerstvรก betรณnovรก zmes na minimรกlne tri podlaลพia nad zรกkladovou doskou. V strope sa okolo veลพe a potrubia vynechรกvajรบ otvory ลกpeciรกlneho tvaru, do ktorรฝch sa po zatvrdnutรญ betรณnu osรกdzajรบ demontovateฤพnรฉ kotevnรฉ rรกmy. Po vyzretรญ troch stropov nad sebou sa z veลพe vรฝloลพnรญka odstrรกnia kotvy, veลพa sa veลพovรฝm ลพeriavom nadvihne do vรฝลกky tretieho podlaลพia a zakotvรญ sa v troch stropoch nad sebou. Kotevnรฉ rรกmy sa presรบvajรบ spolu s veลพou, takลพe s tromi rรกmami moลพno zabetรณnovaลฅ ฤพubovoฤพnรฝ poฤet podlaลพรญ. Potrubie k separรกtnemu vรฝloลพnรญku sa montuje podฤพa predtรฝm stanovenรฉho postupu. S vรฝloลพnรญkom na veลพi moลพno manipulovaลฅ rovnako ako s vรฝloลพnรญkom na autoฤerpadle. Dosah zรกvisรญ od typu vรฝloลพnรญka. Najjednoduchลกie vรฝloลพnรญky majรบ tri ramenรก a dosah 20 m, zloลพitejลกie vรฝloลพnรญky so ลกtyrmi ramenami a s vรคฤลกรญm dosahom s protizรกvaลพรญm betรณnujรบ do vzdialenosti 50 m od veลพe. Dรดleลพitรฝm faktorom pri nรกvrhu betonรกลพe s pouลพitรญm separรกtneho vรฝloลพnรญka je dosah veลพovรฉho ลพeriava a hmotnosลฅ vรฝloลพnรญka, aby sa dal veลพovรฝm ลพeriavom dvรญhaลฅ.
Spomรญnanรฝm spรดsobom moลพno zabetรณnovaลฅ konลกtrukciu v akejkoฤพvek vรฝลกke v dosahu ฤerpadla. V technickรฝch listoch ลกpiฤkovรฝch ฤerpacรญch zariadenรญ s tlakom piesta 260 barov sa spomรญna svetovรฝ rekord pri tlaฤenรญ betรณnu do ลกikmรฉho tunela v severnom Taliansku do vรฝลกkovej รบrovne 532 m od postavenรฉho sรฉriovรฉho stacionรกrneho ฤerpadla.
ย
|
Preprava ฤerstvej betรณnovej zmesi
Vลกeobecne platรญ, ลพe ako plnivo je vhodnรฉ prรญrodnรฉ ลฅaลพenรฉ kamenivo s maximรกlnym podielom drvenรฝch zลn do 30 % a dostatoฤnรฝm obsahom drobnรฉho kameniva. ฤerpanรฝ ฤerstvรฝ betรณn s kamenivom frakcie do 16 mm mรก maลฅ podiel drobnรฉho kameniva 45 % a podiel zลn do 0,2 mm vrรกtane cementu 450 kg/m3. V stavebnej praxi sa na doplnenie drobnรฝch ฤastรญ pouลพรญva popolฤek. Na ฤerpanie sรบ vhodnรฉ mรคkkรฉ a veฤพmi mรคkkรฉ betรณny. Inรฉ konzistencie nie sรบ vhodnรฉ, pretoลพe veฤพkรฉ trenie medzi betรณnom a stenami potrubia brรกni posunu zmesi. Pohyblivosลฅ ฤerstvรฉho betรณnu v potrubรญ pri malej rรฝchlosti zรกvisรญ od jeho pevnosti v ลกmyku. Poฤas tuhnutia tรกto pevnosลฅ narastรก, takลพe rรฝchlosลฅ spracovania a plynulosลฅ betonรกลพe sรบ veฤพmi dรดleลพitรฉ. Kritickรก pevnosลฅ v ลกmyku pri ฤerpanรญ betรณnu je 25 Pa.
Treba dodaลฅ, ลพe manipulรกcia s potrubรญm, skladanie, rozoberanie a samotnรก betonรกลพ je komplikovanรฝ proces s mnoลพstvom premenlivรฝch faktorov a s nebezpeฤenstvom prasknutia potrubia a รบrazu. Preto je dรดleลพitรฉ, aby betonรกลพ vykonรกvala spoloฤnosลฅ s kvalifikovanรฝmi pracovnรญkmi a vyhovujรบcim technologickรฝm vybavenรญm.
Text: Ing. Rastislav ล tefรบn
Foto: autor
Autor pracuje ako stavbyvedรบci v spoloฤnosti SkyBau.