Zásady navrhovania protihlukových stien
Jedným z akútnych problémov z hľadiska ochrany životného prostredia je nárast hladiny hluku. Hluk narastá nielen v obytných a priemyselných zónach, ale predovšetkým v okolí dopravných ťahov s automobilovou a železničnou dopravou. Tieto škodlivé akustické vplyvy, ktoré pôsobia na človeka, možno redukovať správnym navrhnutím protihlukových opatrení v podobe protihlukových clôn. V nasledujúcich riadkoch sa dočítate o najdôležitejších faktoroch, ktoré ovplyvňujú návrh a realizáciu protihlukových stien z hľadiska šírenia hluku a tiež z hľadiska esteticko-materiálového riešenia.
Najčastejším zdrojom vonkajšieho hluku je hluk z dopravy. Spôsob ochrany proti hluku si vyžaduje komplexné a kvalitné riešenie v projektovej dokumentácii – hlukovej štúdii, ktoré bude špecifické pre dané územie. Projektová dokumentácia musí spĺňať kritériá hlukovej ochrany, preto treba pri navrhovaní riešenia vychádzať z hlukovej štúdie. Výstupom hlukovej štúdie je hluková mapa, v ktorej sa izofónami znázorňuje pôsobenie hluku v riešenom území.
Jedným z opatrení, ako dodržať povolené limity hladín hluku, je budovanie protihlukových stien. Rozsah a parametre týchto stien vyplývajú z výpočtov hlukovej štúdie. Z hľadiska hluku sa v praxi používajú dva typy protihlukových stien:
- odrazivé,
- pohltivé.
Odrazivé protihlukové steny
Pri odrazivej stene dochádza k odrazu hluku a jeho ďalšiemu šíreniu do priestoru. Odrazený hluk je hluk vychádzajúci z imaginárneho zdroja, umiestneného v tej istej vzdialenosti od steny ako zdroj, ale na opačnej strane komunikácie. Aj keď sa imaginárny zdroj nachádza ďalej od príjemcu ako skutočný zdroj, treba s ním počítať a overiť potrebu tienenia imaginárneho zdroja hluku. Pri vysokých vozidlách vznikajú odrazy hluku medzi objektmi vozidiel a súbežnou stenou, pričom ich môžu redukovať akustické vlastnosti steny. Zníženie akustických vlastností reflexnej steny pri prejazde akéhokoľvek vozidla pozdĺž nej výrazne ovplyvňuje nárast špičkových hladín hluku (vzdialenosť medzi vozidlom a stenou nerozhoduje), na ktoré je však ekvivalentná hladina hluku LAeq citlivá. Obnovenie akustických vlastností steny dosiahneme použitím vrstvy absorbujúcej hluk, a to aj v takom prípade, ak je objekt vozidla vyšší ako stena.
Steny s pohltivou úpravou
Celkové vlastnosti vertikálnej steny sa všeobecne riadia rozptylom zvuku na jej hornom okraji. Tieto vlastnosti možno vylepšiť prídavnými zariadeniami. V súčasnosti sú na trhu dostupné viaceré vhodné riešenia prídavných zariadení na zníženie hluku z cestnej dopravy. Účinok zariadenia primárne závisí od difraktovanej (rozplýlenej) energie.
Vo všeobecnosti zahŕňajú zvukovo absorbujúce prvky, ako napr.:
- steny s mnohonásobnými difrakčnými okrajmi,
- fázovo interferenčné zariadenia (napr. oktagonálny redukovač),
- žiarovkovo-hubové (hruškovité) formy,
- steny v tvare Y, T,
- valcové hlavice.
Vo voľnej krajine možno použiť ochranu zemným valom. Zemné valy je vhodné navrhovať ako protihlukovú ochranu v prípade, ak možno využiť prebytočný materiál pri stavbe cestnej komunikácie. Vyžadujú však väčší priestor – záber pozemku, ako aj steny, avšak na druhej strane majú nižšie náklady na údržbu, ich životnosť nie je limitovaná a po vysadení vegetácie sa dobre adaptujú v prostredí.
Konštrukcia
Protihlukovú stenu tvoria základy, nosné a výplňové prvky. Murované výplne z tehál a tvárnic alebo bloky sú osadené medzi stĺpiky rôznych profilov a materiálu a dimenzujú sa v statickom výpočte.
Podľa použitého výplňového materiálu ďalej rozlišujeme protihlukové steny:
- betónové, železobetónové,
- kovové, kovové s plášťom z profilovaných plechov,
- hliníkové,
- murované z tehál a tvárnic,
- z priehľadného materiálu (bezpečnostné sklo, akryláty, polykarbonáty a pod.),
- z nepriehľadných recyklovaných plastov s pohltivou vložkou,
- celodrevené s pohltivou vložkou, cementotrieskové,
- celozelené alebo čiastočne zazelenené,
- z iných materiálov.
Funkčnosť a bezpečnosť
Ich farebnosť by mala byť stála, odolná proti poveternostným vplyvom, emisiám produkovaných motorovými vozidlami a proti posypom, ktoré sa používajú pri zimnej údržbe ciest. Jednoduchá údržba je jedným z významných faktorov pri výbere materiálov a konštrukcií.
V neposlednom rade sa dôraz kladie aj na estetické pôsobenie steny. Nakoľko sú tieto steny líniovými stavbami – konštrukciami, vyžaduje sa spolupráca s architektom. Architekti vyberajú vhodný materiál a tvarovým i farebným riešením prihliadajú na citlivé osadenie steny do prostredia.
Rozlišujeme tri základné polohy umiestnenia PHS:
- v extraviláne, na otvorených priestranstvách – na vidieku,
- v intraviláne, v mestách a obciach v priamom styku s obyvateľstvom,
- na hranici intravilánu a extravilánu, na výjazdoch z miest a obcí a medzi obcami v husto osídlených oblastiach.
Extravilán
Použitie rytmu a gradácie s vyústením do akcentu má nielen estetický, ale aj funkčný charakter. Upozorňuje na zmenu smeru, odbočenie, spomalenie rýchlosti či na líniovú prekážku.
Farby v prípade umiestnenia PHS na rýchlostných komunikáciách alebo diaľniciach by nemali byť sýte a výrazné, ale jemnejšie v studených odtieňoch, ktoré pôsobenie steny potlačia. Dôležitým pravidlom pri návrhu PHS je, aby vodič nebol zbytočne rozptyľovaný, najmä počas dlhej a náročnej jazdy.
Intravilán
Tie sú konštrukčne aj hmotovo jednoduchším riešením, sú subtílnejšie a v prostredí pôsobia vzdušnejšie. Konštrukcie tvoria klasické oceľové stĺpiky s výplňou z priehľadných materiálov, na ktoré sa najčastejšie používajú polymetylmetakrylátové (PMMA) dosky. Je to materiál, ktorý spĺňa požiadavky vzduchovej nepriezvučnosti, je odolný proti UV žiareniu, nárazom kameňov, zaťaženiu vetrom, je tvarovo stály a patrí do triedy ťažko horľavých materiálov. Kvôli ochrane naletujúceho vtáctva sa vyrábajú v rôznych farebných odtieňoch, prípadne s pruhmi na povrchu alebo so zaliatymi pružnými vláknami. Pri použití odrazivých materiálov sa farebné riešenie sústreďuje na zvislé nosné prvky, ktoré tvoria oceľové stĺpiky, a na ich farebné a tvarové vyhotovenie.
Na hranici
Na slovenský trh sa v súčasnosti dostávajú nové certifikované materiály, ktoré svojimi parametrami spĺňajú nielen funkčné a bezpečnostné hľadiská, ale vďaka materiálovému a farebnému riešeniu rozširujú možnosti pri tvorbe protihlukových stien.
Ing. arch. Lucia Matonoková, Ing. Alexander Krokker
DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava
Foto: DOPRAVOPROJEKT
Použitá literatúra
1. Návrh a posúdenie protihlukových opatrení pre cestné komunikácie, TP 09/2002 Slovenská správa ciest 2002
2. STN EN 1794-2:2003 Zariadenia na zníženie hluku z cestnej dopravy. Neakustické vlastnosti. Časť 2: Všeobecná bezpečnosť a požiadavky týkajúce sa životného prostredia
3. STN EN 14389-2:2005 Zariadenia na zníženie hluku z cestnej dopravy. Metódy hodnotenia dlhodobej účinnosti. Časť 2: Neakustické vlastnosti
4. STN EN 14388:2006 Zariadenia na zníženie hluku z cestnej dopravy. Špecifikácie
5. ĎURČANSKÁ a kol.: Posudzovanie vplyvov ciest a diaľnic na životné prostredie. EDIS Žilina 2002. ISBN 80-8070-029-X
6. Decký, M.: Preukazovanie zhody zariadení na zníženie hluku z cestnej dopravy. ŽU – Stavebná fakulta 2006