Zรกsady navrhovania protihlukovรฝch stien
Galรฉria(10)

Zรกsady navrhovania protihlukovรฝch stien

Partneri sekcie:

Jednรฝm z akรบtnych problรฉmov z hฤพadiska ochrany ลพivotnรฉho prostredia je nรกrast hladiny hluku. Hluk narastรก nielen v obytnรฝch a priemyselnรฝch zรณnach, ale predovลกetkรฝm v okolรญ dopravnรฝch ลฅahov s automobilovou a ลพelezniฤnou dopravou. Tieto ลกkodlivรฉ akustickรฉ vplyvy, ktorรฉ pรดsobia na ฤloveka, moลพno redukovaลฅ sprรกvnym navrhnutรญm protihlukovรฝch opatrenรญ v podobe protihlukovรฝch clรดn. V nasledujรบcich riadkoch sa doฤรญtate o najdรดleลพitejลกรญch faktoroch, ktorรฉ ovplyvลˆujรบ nรกvrh a realizรกciu protihlukovรฝch stien z hฤพadiska ลกรญrenia hluku a tieลพ z hฤพadiska esteticko-materiรกlovรฉho rieลกenia.

Protihlukovรฉ clony, okrem svojej primรกrnej funkcie ochrany ลพivotnรฉho prostredia, sekundรกrne pomรกhajรบ formovaลฅ priestor, v ktorom sรบ osadenรฉ. Medzi protihlukovรฉ clony patria aj protihlukovรฉ steny (PHS).

Najฤastejลกรญm zdrojom vonkajลกieho hluku je hluk z dopravy. Spรดsob ochrany proti hluku si vyลพaduje komplexnรฉ a kvalitnรฉ rieลกenie v projektovej dokumentรกcii โ€“ hlukovej ลกtรบdii, ktorรฉ bude ลกpecifickรฉ pre danรฉ รบzemie. Projektovรก dokumentรกcia musรญ spฤบลˆaลฅ kritรฉriรก hlukovej ochrany, preto treba pri navrhovanรญ rieลกenia vychรกdzaลฅ z hlukovej ลกtรบdie. Vรฝstupom hlukovej ลกtรบdie je hlukovรก mapa, v ktorej sa izofรณnami znรกzorลˆuje pรดsobenie hluku v rieลกenom รบzemรญ.

Jednรฝm z opatrenรญ, ako dodrลพaลฅ povolenรฉ limity hladรญn hluku, je budovanie protihlukovรฝch stien. Rozsah a parametre tรฝchto stien vyplรฝvajรบ z vรฝpoฤtov hlukovej ลกtรบdie. Z hฤพadiska hluku sa v praxi pouลพรญvajรบ dva typy protihlukovรฝch stien:

  • odrazivรฉ,
  • pohltivรฉ.

Odrazivรฉ protihlukovรฉ steny

Pri odrazivรฝch materiรกloch sledujeme ich nepriezvuฤnosลฅ a pri pohltivรฝch ich pohltivosลฅ, resp. kategรณriu zvukovej pohltivosti a vzduchovej nepriezvuฤnosti.

Pri odrazivej stene dochรกdza k odrazu hluku a jeho ฤalลกiemu ลกรญreniu do priestoru. Odrazenรฝ hluk je hluk vychรกdzajรบci z imaginรกrneho zdroja, umiestnenรฉho v tej istej vzdialenosti od steny ako zdroj, ale na opaฤnej strane komunikรกcie. Aj keฤ sa imaginรกrny zdroj nachรกdza ฤalej od prรญjemcu ako skutoฤnรฝ zdroj, treba s nรญm poฤรญtaลฅ a overiลฅ potrebu tienenia imaginรกrneho zdroja hluku. Pri vysokรฝch vozidlรกch vznikajรบ odrazy hluku medzi objektmi vozidiel a sรบbeลพnou stenou, priฤom ich mรดลพu redukovaลฅ akustickรฉ vlastnosti steny. Znรญลพenie akustickรฝch vlastnostรญ reflexnej steny pri prejazde akรฉhokoฤพvek vozidla pozdฤบลพ nej vรฝrazne ovplyvลˆuje nรกrast ลกpiฤkovรฝch hladรญn hluku (vzdialenosลฅ medzi vozidlom a stenou nerozhoduje), na ktorรฉ je vลกak ekvivalentnรก hladina hluku LAeq citlivรก. Obnovenie akustickรฝch vlastnostรญ steny dosiahneme pouลพitรญm vrstvy absorbujรบcej hluk, a to aj v takom prรญpade, ak je objekt vozidla vyลกลกรญ ako stena.

Steny s pohltivou รบpravou

V sรบฤasnosti je trendom v ฤo najvรคฤลกej miere pouลพรญvaลฅ protihlukovรฉ steny s pohltivou รบpravou, ktorรก absorbuje zvuk ฤo najbliลพลกie od zdroja hluku. Najmรค v mestรกch sa vyลพaduje hluk minimalizovaลฅ, a nie odrรกลพaลฅ ho ฤalej do priestoru. Existujรบ dve hlavnรฉ skupiny mechanizmov absorpcie zvuku, ktorรฉ sa vyuลพรญvajรบ pri stenรกch pohlcujรบcich hluk. Vรคฤลกina absorpฤnรฝch stien mรก permeabilnรบ vrstvu materiรกlu, ktorรก ฤelรญ dopadajรบcemu hluku. Prietokovรฝ odpor pรณrovitรฉho materiรกlu spรดsobuje, ลพe akustickรก energia zvukovรฝch vฤบn sa rozptyฤพuje vo vnรบtri materiรกlu a nakoniec sa transformuje na tepelnรบ energiu. Hovorรญme o sendviฤovรฝch skladanรฝch vรฝplลˆovรฝch paneloch. Mechanizmus druhej skupiny je zaloลพenรฝ na princรญpe Helmholtzovho rezonรกtora, keฤ dopadajรบca zvukovรก vlna vstupuje do sรฉrie dutรญn v stene cez malรฉ diery alebo รบzke otvory, kde je absorbovanรก. Najsilnejลกie pohltivรฉ materiรกly, ako naprรญklad minerรกlna vlna, sรบ chrรกnenรฉ a uzavretรฉ v obale (puzdre), ktorรฉho plocha vystavenรก zvuku je perforovanรก. Tieto puzdrรก mรดลพu byลฅ vyrobenรฉ z dreva, ocele, hlinรญka, keramiky alebo recyklovanรฉho plastu.

Celkovรฉ vlastnosti vertikรกlnej steny sa vลกeobecne riadia rozptylom zvuku na jej hornom okraji. Tieto vlastnosti moลพno vylepลกiลฅ prรญdavnรฝmi zariadeniami. V sรบฤasnosti sรบ na trhu dostupnรฉ viacerรฉ vhodnรฉ rieลกenia prรญdavnรฝch zariadenรญ na znรญลพenie hluku z cestnej dopravy. รšฤinok zariadenia primรกrne zรกvisรญ od difraktovanej (rozplรฝlenej) energie.

Vo vลกeobecnosti zahล•ลˆajรบ zvukovo absorbujรบce prvky, ako napr.:

  • steny s mnohonรกsobnรฝmi difrakฤnรฝmi okrajmi,
  • fรกzovo interferenฤnรฉ zariadenia (napr. oktagonรกlny redukovaฤ),
  • ลพiarovkovo-hubovรฉ (hruลกkovitรฉ) formy,
  • steny v tvare Y, T,
  • valcovรฉ hlavice.
รšฤinnosลฅ steny zรกvisรญ od konลกtrukฤnรฝch prvkov, materiรกlu, ako aj od efektรญvnej vรฝลกky, dฤบลพky a umiestnenia steny v terรฉne. ฤŒรญm je zdroj od prรญjemcu menej viditeฤพnรฝ (uhol krytia), ฤรญm vyลกลกia je tzv. efektรญvna vรฝลกka prekรกลพky a ฤรญm hlbลกie v oblasti zvukovรฉho tieลˆa sa posudzovanรฉ miesto nachรกdza, tรฝm rastie รบฤinnosลฅ steny.
Vo voฤพnej krajine moลพno pouลพiลฅ ochranu zemnรฝm valom. Zemnรฉ valy je vhodnรฉ navrhovaลฅ ako protihlukovรบ ochranu v prรญpade, ak moลพno vyuลพiลฅ prebytoฤnรฝ materiรกl pri stavbe cestnej komunikรกcie. Vyลพadujรบ vลกak vรคฤลกรญ priestor โ€“ zรกber pozemku, ako aj steny, avลกak na druhej strane majรบ niลพลกie nรกklady na รบdrลพbu, ich ลพivotnosลฅ nie je limitovanรก a po vysadenรญ vegetรกcie sa dobre adaptujรบ v prostredรญ.

Konลกtrukcia

Protihlukovรบ stenu tvoria zรกklady, nosnรฉ a vรฝplลˆovรฉ prvky. Murovanรฉ vรฝplne z tehรกl a tvรกrnic alebo bloky sรบ osadenรฉ medzi stฤบpiky rรดznych profilov a materiรกlu a dimenzujรบ sa v statickom vรฝpoฤte.
Podฤพa pouลพitรฉho vรฝplลˆovรฉho materiรกlu ฤalej rozliลกujeme protihlukovรฉ steny:

  • betรณnovรฉ, ลพelezobetรณnovรฉ,
  • kovovรฉ, kovovรฉ s plรกลกลฅom z profilovanรฝch plechov,
  • hlinรญkovรฉ,
  • murovanรฉ z tehรกl a tvรกrnic,
  • z priehฤพadnรฉho materiรกlu (bezpeฤnostnรฉ sklo, akrylรกty, polykarbonรกty a pod.),
  • z nepriehฤพadnรฝch recyklovanรฝch plastov s pohltivou vloลพkou,
  • celodrevenรฉ s pohltivou vloลพkou, cementotrieskovรฉ,
  • celozelenรฉ alebo ฤiastoฤne zazelenenรฉ,
  • z inรฝch materiรกlov.

Funkฤnosลฅ a bezpeฤnosลฅ

Pri navrhovanรญ PHS treba klรกsลฅ dรดraz najmรค na ich funkฤnosลฅ a bezpeฤnosลฅ. Stรกva sa, ลพe pri nesprรกvnom nรกvrhu alebo realizรกcii vznikajรบ nedostatky, ktorรฉ aj pri pouลพitรญ vhodnรฉho materiรกlu s dobrรฝmi vlastnosลฅami mรดลพu znaฤne ovplyvniลฅ a znรญลพiลฅ poลพadovanรบ kvalitu a parametre navrhovanej steny. Sรบ to ลกkรกry, nedostatoฤne utesnenรฉ spoje zvislรฝch konลกtrukฤnรฝch prvkov โ€“ stฤบpov s vรฝplลˆovรฝm materiรกlom PHS alebo styky danรฉho podkladu s vรฝplลˆou steny. Protihlukovรฉ steny musia reลกpektovaลฅ poลพiadavky bezpeฤnej premรกvky na cestnรฝch komunikรกciรกch, ako je bezpeฤnosลฅ pri nรกraze vozidiel, dynamickรฉ zaลฅaลพenie pri odpratรกvanรญ snehu a pod. ฤŽalลกou podmienkou je dostatoฤnรก stabilita, tvarovรก a rozmerovรก stรกlosลฅ, odolnosลฅ proti deformรกciรกm, nรกrazom kameลˆov, opotrebovaniu, starnutiu a korรณzii.ย 

Ich farebnosลฅ by mala byลฅ stรกla, odolnรก proti poveternostnรฝm vplyvom, emisiรกm produkovanรฝch motorovรฝmi vozidlami a proti posypom, ktorรฉ sa pouลพรญvajรบ pri zimnej รบdrลพbe ciest. Jednoduchรก รบdrลพba je jednรฝm z vรฝznamnรฝch faktorov pri vรฝbere materiรกlov a konลกtrukciรญ.

V neposlednom rade sa dรดraz kladie aj na estetickรฉ pรดsobenie steny. Nakoฤพko sรบ tieto steny lรญniovรฝmi stavbami โ€“ konลกtrukciami, vyลพaduje sa spoluprรกca s architektom. Architekti vyberajรบ vhodnรฝ materiรกl a tvarovรฝm i farebnรฝm rieลกenรญm prihliadajรบ na citlivรฉ osadenie steny do prostredia.

Rozliลกujeme tri zรกkladnรฉ polohy umiestnenia PHS:

  • v extravilรกne, na otvorenรฝch priestranstvรกch โ€“ na vidieku,
  • v intravilรกne, v mestรกch a obciach v priamom styku s obyvateฤพstvom,
  • na hranici intravilรกnu a extravilรกnu, na vรฝjazdoch z miest a obcรญ a medzi obcami v husto osรญdlenรฝch oblastiach.

Extravilรกn

Na otvorenรฝch priestranstvรกch, kde cestnรฉ komunikรกcie pretรญnajรบ krajinu, sa konลกtrukciami a materiรกlovรฝm rieลกenรญm treba prispรดsobiลฅ okolitej krajine. Vhodnรฉ sรบ prรญrodnรฉ materiรกly v kombinรกcii so zeleลˆou, ktorรฉ nepรดsobia ruลกivo, ale, naopak, stรกvajรบ sa trvalou sรบฤasลฅou krajiny. V miestach, kde vo vedenรญ PHS prevlรกda lรญnia, je dรดleลพitรฉ vyhnรบลฅ sa rovnovรกhe v osi symetrie, ktorรก na vodiฤa pรดsobรญ monotรณnne a รบnavne. Vรฝznamnรฝm faktorom je aj rรฝchlosลฅ pohybu รบmernรก dฤบลพke vnรญmania. V takomto prรญpade je vhodnรฉ uskutoฤniลฅ zmenu kaลพdรฝch 150 aลพ 300 metrov, vyuลพiลฅ rytmus, gradรกciu, prรญpadne akcent, ฤi uลพ zmenou materiรกlu, alebo farbou. PHS tak moลพno vnรญmaลฅ ako celok, ktorรฝ pรดsobรญ dynamicky a udrลพuje aktรญvnu pozornosลฅ vodiฤa.

Pouลพitie rytmu a gradรกcie s vyรบstenรญm do akcentu mรก nielen estetickรฝ, ale aj funkฤnรฝ charakter. Upozorลˆuje na zmenu smeru, odboฤenie, spomalenie rรฝchlosti ฤi na lรญniovรบ prekรกลพku.

Farby v prรญpade umiestnenia PHS na rรฝchlostnรฝch komunikรกciรกch alebo diaฤพniciach by nemali byลฅ sรฝte a vรฝraznรฉ, ale jemnejลกie v studenรฝch odtieลˆoch, ktorรฉ pรดsobenie steny potlaฤia. Dรดleลพitรฝm pravidlom pri nรกvrhu PHS je, aby vodiฤ nebol zbytoฤne rozptyฤพovanรฝ, najmรค poฤas dlhej a nรกroฤnej jazdy.

Intravilรกn

V mestรกch a obciach v priamom styku s obyvateฤพstvom, kde sa protihlukovรก stena stรกva sรบฤasลฅou mestskรฉho prostredia a dotvรกra ho, sa pri nรกvrhu PHS kladie dรดraz na kritรฉriรก hlukovej ochrany. V intravilรกne sa preto tvorba PHS orientuje na pohltivรฉ materiรกly. Tieto materiรกly musia spฤบลˆaลฅ hodnoty vzduchovej nepriezvuฤnosti a zvukovej pohltivosti, priฤom hlukovรก ลกtรบdia presne udรกva vรฝลกky v jednotlivรฝch รบsekoch PHS. Pri nรกvrhu tak nemoลพno vyuลพiลฅ rรดznorodรฉ materiรกly a estetickรฉ hฤพadisko sa redukuje iba na farebnรฉ rieลกenie. Stรกva sa, ลพe investor definuje len urฤitรฉho dodรกvateฤพa materiรกlu a typ vรฝrobku, vรฝsledkom ฤoho je z estetickรฉho hฤพadiska nie vลพdy najvhodnejลกia realizรกcia PHS. V mestskom prostredรญ sa uprednostลˆujรบ ลพivรฉ farby, najmรค v rรดznych odtieลˆoch ลพltej, ฤervenej, oranลพovej, modrej a zelenej, ktorรฉ podnecujรบ, aktivizujรบ vnemy a koreลกpondujรบ so ลพivotom v meste, s jeho dynamikou, vรฝลกkou budov a ich farebnosลฅou. V mestskom prostredรญ je nรกvrh PHS z hฤพadiska funkฤnosti nรกroฤnejลกรญ, keฤลพe cestnรฉ komunikรกcie tvoria mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovania, mosty, premostenia alebo estakรกdy. Zo statickรฉho hฤพadiska nie je vลพdy ลพiaduce zvyลกovaลฅ zaลฅaลพenie z pรดsobenia bariรฉrovรฝch PHS, napr. na mostnรฝch objektoch a estakรกdach. Preto sa ustupuje od pouลพitia ลฅaลพkรฝch, stenovรฝch pohltivรฝch materiรกlov a hฤพadajรบ sa inรฉ materiรกlovรฉ a tvarovรฉ rieลกenia. Aby tieto steny pri pouลพitรญ pohltivรฝch materiรกlov nepรดsobili ลฅaลพkopรกdne a bariรฉrovo, pristupuje sa (ak to dovoฤพuje hlukovรก ลกtรบdia) k rieลกeniu PHS kombinรกciou odrazivรฝch a pohltivรฝch materiรกlov alebo sa pouลพijรบ len odrazivรฉ materiรกly.

Tie sรบ konลกtrukฤne aj hmotovo jednoduchลกรญm rieลกenรญm, sรบ subtรญlnejลกie a v prostredรญ pรดsobia vzduลกnejลกie. Konลกtrukcie tvoria klasickรฉ oceฤพovรฉ stฤบpiky s vรฝplลˆou z priehฤพadnรฝch materiรกlov, na ktorรฉ sa najฤastejลกie pouลพรญvajรบ polymetylmetakrylรกtovรฉ (PMMA) dosky. Je to materiรกl, ktorรฝ spฤบลˆa poลพiadavky vzduchovej nepriezvuฤnosti, je odolnรฝ proti UV ลพiareniu, nรกrazom kameลˆov, zaลฅaลพeniu vetrom, je tvarovo stรกly a patrรญ do triedy ลฅaลพko horฤพavรฝch materiรกlov. Kvรดli ochrane naletujรบceho vtรกctva sa vyrรกbajรบ v rรดznych farebnรฝch odtieลˆoch, prรญpadne s pruhmi na povrchu alebo so zaliatymi pruลพnรฝmi vlรกknami. Pri pouลพitรญ odrazivรฝch materiรกlov sa farebnรฉ rieลกenie sรบstreฤuje na zvislรฉ nosnรฉ prvky, ktorรฉ tvoria oceฤพovรฉ stฤบpiky, a na ich farebnรฉ a tvarovรฉ vyhotovenie.

Na hranici

V okrajovรฝch ฤastiach miest a obcรญ โ€“ na ich vรฝjazdoch โ€“ sa vyuลพรญvajรบ kombinรกcie dvoch predchรกdzajรบcich princรญpov, tak z hฤพadiska psychologickรฉho pรดsobenia, ako aj z hฤพadiska materiรกlovรฉho a konลกtrukฤnรฉho rieลกenia. Vรคฤลกinou sa รบzemia s prevlรกdajรบcou funkciou bรฝvania striedajรบ s priemyselnรฝmi a vรฝrobnรฝmi areรกlmi, kde PHS tvoria hranicu medzi jednotlivรฝmi funkciami. Toto rozhranie dopฤบลˆajรบ vegetaฤnรฉ celozelenรฉ alebo ฤiastoฤne zazelenenรฉ steny, preto pri nรกvrhu zohrรกva zeleลˆ vรฝznamnรบ funkciu. Na vegetaฤnรฝch protihlukovรฝch bariรฉrach pomรกha vytvรกraลฅ pohltivรบ zloลพku konลกtrukcie. Pri inรฝch typoch stien je dotvorenรญm, ktorรฉ vรฝrazne prispieva k zaฤleneniu technickรฉho diela do prostredia.

Na slovenskรฝ trh sa v sรบฤasnosti dostรกvajรบ novรฉ certifikovanรฉ materiรกly, ktorรฉ svojimi parametrami spฤบลˆajรบ nielen funkฤnรฉ a bezpeฤnostnรฉ hฤพadiskรก, ale vฤaka materiรกlovรฉmu a farebnรฉmu rieลกeniu rozลกirujรบ moลพnosti pri tvorbe protihlukovรฝch stien.

Ing. arch. Lucia Matonokovรก, Ing. Alexander Krokker
DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava
Foto: DOPRAVOPROJEKT

Pouลพitรก literatรบra
1. Nรกvrh a posรบdenie protihlukovรฝch opatrenรญ pre cestnรฉ komunikรกcie, TP 09/2002 Slovenskรก sprรกva ciest 2002
2. STN EN 1794-2:2003 Zariadenia na znรญลพenie hluku z cestnej dopravy. Neakustickรฉ vlastnosti. ฤŒasลฅ 2: Vลกeobecnรก bezpeฤnosลฅ a poลพiadavky tรฝkajรบce sa ลพivotnรฉho prostredia
3. STN EN 14389-2:2005 Zariadenia na znรญลพenie hluku z cestnej dopravy. Metรณdy hodnotenia dlhodobej รบฤinnosti. ฤŒasลฅ 2: Neakustickรฉ vlastnosti
4. STN EN 14388:2006 Zariadenia na znรญลพenie hluku z cestnej dopravy. ล pecifikรกcie
5. ฤŽURฤŒANSKร a kol.: Posudzovanie vplyvov ciest a diaฤพnic na ลพivotnรฉ prostredie. EDIS ลฝilina 2002. ISBN 80-8070-029-X
6. Deckรฝ, M.: Preukazovanie zhody zariadenรญ na znรญลพenie hluku z cestnej dopravy. ลฝU โ€“ Stavebnรก fakulta 2006