Recyklรกcia aย opรคtovnรฉ pouลพitie cestnรฝch materiรกlov
Galรฉria(3)

Recyklรกcia aย opรคtovnรฉ pouลพitie cestnรฝch materiรกlov

Partneri sekcie:

Doprava tvorรญ ลฅaลพisko kaลพdรฉho ลกtรกtu, preto rozvoj cestnej dopravy zahล•ลˆa rastรบci poฤet motorovรฝch vozidiel aย zmenu skladby dopravnรฉho prรบdu. Samotnรก vozovka mรก dรดleลพitรบ funkciu pri zabezpeฤovanรญ plynulej, bezpeฤnej aย hospodรกrnej cestnej dopravy. Na vlastnosti stavebnรฝch materiรกlov sa kladรบ vysokรฉ poลพiadavky, tie sa vลกak zameriavajรบ aj na vyuลพitie miestnych materiรกlov aย opรคtovnรฉ pouลพitie stavebnรฝch materiรกlov. Recyklรกcia je pojem, ktorรฝ sa objavuje ฤoraz ฤastejลกie, priฤom opรคtovnรฉ pouลพitie cestnรฝch stavebnรฝch materiรกlov aย recyklรกcia sรบ dva rozdielne pojmy. Na recyklรกciu sรบ vhodnรฉ tak asfaltovรฉ vozovky, ktorรฝmi sme sa zaoberali vย tomto prรญspevku, ako aj cementobetรณnovรฉ vozovky, ktorรฉ vย tomto prรญspevku neboli predmetom nรกลกho zรกujmu.

Opรคtovnรฉ pouลพitie materiรกlu je proces, pri ktorom sa zรญskanรฝ materiรกl znova pouลพije na stavbu cestnej komunikรกcie bez akejkoฤพvek รบpravy. Recyklรกcia je uลพ proces, pri ktorom sa vlastnosti zรญskanรฉho materiรกlu upravia naprรญklad drvenรญm, triedenรญm, dopฤบลˆanรญm frakciรญ, pridรกvanรญm spojiva aย podobne. Pri vyuลพitรญ odpadov aย miestnych materiรกlov, vedฤพajลกรญch priemyselnรฝch produktov, ako aj vybรบranรฝch materiรกlov zย vozoviek treba rieลกiลฅ problรฉm รบpravy ich vlastnostรญ. Rozliลกujรบ sa dva prรญstupy:

  • Novรก stavebnรก zmes (na vรฝrobu ktorej sa pouลพije materiรกl zo starej vozovky) musรญ maลฅ takรฉ vlastnosti, akรฉ vyลพadujรบ technickรฉ predpisy (normy, resp. technicko-kvalitatรญvne podmienky). Ide oย pevnosลฅ aย stabilitu zmesรญ, ich odolnosลฅ proti รบฤinkom vody aย mrazu, proti vzniku trvalรฝch deformรกciรญ aย inรฉ. Keฤ jestvuje kvalitatรญvna trieda materiรกlu, potom by sa mohla novรก zmes, sย istรฝm podielom starรฉho materiรกlu pouลพiลฅ na rovnakรฉ ฤasti konลกtrukcie vozovky pri jej stavbe aย obnove sย dodrลพanรญm poลพiadaviek na tieto kvalitatรญvne triedy.
  • Novรก stavebnรก zmes (na vรฝrobu ktorej sa pouลพije materiรกl zo starej vozovky) mรก vlastnosti, ktorรฉ technickรฉ predpisy neลกpecifikujรบ. Mรดลพu sa vลกak vypracovaลฅ novรฉ predpisy aย technicko-kvalitatรญvne podmienky, ktorรฉ potom umoลพnia zabudovaลฅ pri stavbe aย obnove vozoviek โ€žnovรฝโ€ materiรกl so ลกpecifikovanรฝmi vlastnosลฅami.

Moลพnosti opรคtovnรฉho spracovania

Existencia tรฝchto dvoch prรญstupov vytvรกra vย praxi situรกciu sย veฤพkรฝm poฤtom kombinรกciรญ aย variantov najmรค vย spojitosti sย druhom, teda typom konลกtrukcie vozovky.

Materiรกly zo starรฝch vozoviek moลพno opรคtovne spracovaลฅ nasledujรบcimi spรดsobmi:
a) technolรณgiou opรคtovnรฉho spracovania pรดvodnรฝch asfaltovรฝch zmesรญ:

  • spracovanรญm asfaltovรฝch zmesรญ za tepla vย obaฤพovacรญch sรบpravรกch sย preruลกovanรฝm alebo kontinuรกlnym spรดsobom mieลกania, prรญpadne vย obaฤพovacรญch sรบpravรกch vybavenรฝch paralelne vyhrievanรฝm bubnom,
  • spracovanรญm asfaltovรฝch zmesรญ na mieste za tepla,
  • spracovanรญm asfaltovรฝch zmesรญ na mieste za studena,

b) technolรณgiou opรคtovnรฉho spracovania stavebnรฝch zmesรญ stmelenรฝch hydraulickรฝm spojivom,
c) technolรณgiou opรคtovnรฉho spracovania nestmelenรฝch kamennรฝch zmesรญ zo spodnรฝch podkladovรฝch vrstiev,
d) technolรณgiou opรคtovnรฉho spracovania nestmelenรฝch kamennรฝch zmesรญ spolu sย rozpojenรฝmi pรดvodnรฝmi zmesami stmelenรฝmi hydraulickรฝm spojivom.

Vย prรญpade technolรณgiรญ uvedenรฝch vย bodoch b, c, d, sa stmelenรฉ alebo nestmelenรฉ spodnรฉ podkladovรฉ vrstvy vozovky rozpoja cestnรฝmi frรฉzami alebo strojnรฝm zariadenรญm โ€“ recyklรฉrom aย spracujรบ sa za studena na mieste alebo vย mieลกacom centre.

Technolรณgie frรฉzovania starรฝch asfaltovรฝch vozoviek sรบ vo svete znรกme uลพ niekoฤพko desaลฅroฤรญ. Na Slovensku sa rozvinuli aลพ po roku 1989. Vย Eurรณpe, resp. vo svete, sa problรฉm opรคtovnรฉho pouลพitia materiรกlov rieลกi na rรดznych รบrovniach. Krajiny, ako sรบ Nemecko, Francรบzsko aย Belgicko, venujรบ najvรคฤลกiu pozornosลฅ technolรณgiรกm recyklรกcie. Mnoลพstvo recyklovanรฝch materiรกlov pritom vย Eurรณpe stรบpa. Vรฝvoj aย technickรฝ rozvoj na Slovensku ovplyvลˆujรบ nรญzke ลกtรกtne prostriedky aย nedostatok financiรญ na stavbu aย รบdrลพbu asfaltovรฝch vozoviek. Vรคฤลกiu pozornosลฅ pritom treba venovaลฅ ochrane ลพivotnรฉho prostredia. Prรกve vyuลพitรญm recyklรกcie sa totiลพ zniลพuje energetickรก nรกroฤnosลฅ, ฤo mรก potom menลกรญ dosah na ลพivotnรฉ prostredie.

Vย uplynulรฝch desaลฅroฤiach niektorรฉ firmy na Slovensku spracovรกvali starรฉ asfaltovรฉ รบpravy iba za horรบca vย centrรกlnych obaฤพovacรญch sรบpravรกch. Tรฝmito technolรณgiami sa dosiahla urฤitรก รบspora novรฉho kameniva, oproti klasickรฝm technolรณgiรกm sa vลกak zvรฝลกili nรกklady na skladovanie, drvenie, triedenie, dรกvkovanie recyklovanรฉho materiรกlu aย ohrev obaฤพovanej recyklovanej zmesi. Oveฤพa efektรญvnejลกia je recyklรกcia asfaltovej vozovky na mieste. Pri recyklรกciรญ na mieste realizuje zostava strojnรฝch zariadenรญ poฤas jednรฉho pojazdu po rehabilitovanej vozovke nasledovnรฉ pracovnรฉ procesy:

  • rozpojenie vrstvy (frรฉzovanie),
  • dรกvkovanie spojiva,
  • mieลกanie,
  • kladenie,
  • hutnenie.

Netreba dopravu cestnej zmesi na stavbu, ฤรญm sa uลกetria nรกklady aย ฤas na realizรกciu stavby.

Recyklรกcia na mieste za tepla

Pred samotnรฝm nรกvrhom technolรณgie opravy treba vykonaลฅ diagnostiku poลกkodenรฉho รบseku cestnej komunikรกcie. Prรญznaky zaฤรญnaยญjรบceho sa rozpadu krytu asfaltovรฝch vozoviek ciest, diaฤพnic aย miestnych komunikรกciรญ sรบ rozliฤnรฉ. Poลกkodenie alebo opotrebovanie mรก tieto viditeฤพnรฉ znaky:

  • rรดzne druhy trhlรญn na povrchu,
  • korรณzia povrchu (drobenie โ€“ vypadรกvanie zล•n),
  • nedostatoฤnรก drsnosลฅ povrchu,
  • nedostatoฤnรฉ spolupรดsobenie vrstiev alebo oddeฤพovanie obrusnej aย loลพnej vrstvy,
  • trvalรฉ deformรกcie povrchu typu vyjazdenรฝch koฤพajรญ aย podobne.

Tieto technolรณgie recyklรกcie zaznamenali od svojho vzniku znaฤnรฝ pokrok vo vรฝvoji: od reprofilovania povrchu vozovky bez pridania potrebnรฝch komponentov, aลพ po technolรณgiu pridรกvania chรฝbajรบcich komponentov vรฝslednej zmesi sย premieลกanรญm za sรบฤasnรฉho kladenia novej asfaltovej zmesi obrusnej vrstvy. Obnova obrusnรฝch vrstiev netuhรฝch vozoviek pomocou technolรณgie na mieste zabezpeฤuje vrรกtenie pรดvodnรฝch vlastnostรญ povrchu vozovky. Uvedenรฉ poruchy moลพno opraviลฅ tradiฤnรฝmi formami veฤพkoploลกnej opravy asfaltovรฝch vozoviek, ako sรบ najrรดznejลกie sanaฤnรฉ รบpravy (udrลพiavacie nรกtery, slurry seal, mikrokoberce), alebo celkovou vรฝmenou rozpadajรบcej sa obrusnej vrstvy ฤi celรฉho krytu, ฤo predstavuje vyfrรฉzovanie pรดvodnรฝch vrstiev aย poloลพenie novรฝch vrstiev po vykonanรญ spojovacieho postreku.

Recyklรกcia na mieste za tepla ponรบka novรฉ, progresรญvne technolรณgie opravy asfaltovรฝch vozoviek. Hlavnรฉ dรดvody uplatnenia tejto technolรณgie pri รบdrลพbe vozoviek sรบ, ลพe povrch vozovky sa regeneruje na mieste aย pรดvodnรก ลกtruktรบra aย flexibilita povrchu sa obnovรญ. Podฤพa pouลพitej technolรณgie moลพno buฤ zachovaลฅ pรดvodnรบ niveletu, alebo zosilniลฅ pรดvodnรบ vozovku.

Strojovรก zostava pre recyklรกciu za tepla pozostรกva zย dvoch predhrievaฤov, ktorรฉ opravovanรบ asfaltovรบ vrstvu pomocou propanbutanovรฝch infraลพiariฤov pomaly nahrievajรบ na potrebnรบ teplotu. ฤŽalej sa vย zostave nachรกdza kฤพรบฤovรฝ stavebnรฝ stroj remixรฉr, ktorรฝ nahriatu vrstvu rozpojรญ aย podฤพa poลพadovanej vรฝslednej รบpravy takto zรญskanรบ stavebnรบ zmes dokonale premieลกa (buฤ bez prรญdavnรฝch komponentov alebo sย komponentmi, ako sรบ asfalt, kamenivo aย asfaltovรก zmes). Poslednรก ฤasลฅ remixรฉra je vย podstate finiลกer, ktorรฝ zmes znova rozprestrie โ€“ reprofiluje aย predhutnรญ. Nakoniec nasleduje hutnenie recyklovanej zmesi cestnรฝmi valcami.

Uvedenรก sรบprava umoลพลˆuje vykonรกvanie ลกtyroch zรกkladnรฝch variantov recyklรกcie asfaltovรฝch vrstiev za tepla:

  • RESHAPE โ€“ technolรณgia รบpravy prieฤneho profilu vozovky,
  • REPAVE โ€“ technolรณgia รบpravy prieฤneho profilu vozovky sย pridanรญm asfaltovej zmesi bez premieลกania,
  • REMIX โ€“ technolรณgia รบpravy prieฤneho profilu vozovky sย pridanรญm chรฝbajรบcich komponentov zmesi sย premieลกanรญm,
  • REMIX PLUS โ€“ technolรณgia รบpravy prieฤneho profilu vozovky sย doplnenรญm komponentov pรดvodnej asfaltovej zmesi aย sย poloลพenรญm novej vrstvy.

Recyklรกcia na mieste za studena

Technolรณgie recyklรกcie za studena sa vyuลพรญvajรบ pri rehabilitรกciรญ vrstiev asfaltovej vozovky sย niลพลกรญm dopravnรฝm zaลฅaลพenรญm. Pri tejto recyklรกciรญ moลพno pouลพiลฅ niekoฤพko druhov spojรญv, ktorรฉ rozdeฤพujeme na hydraulickรฉ aย asfaltovรฉ. Medzi hydraulickรฉ spojivรก patrรญ cement, vรกpno, prรญpadne zmesi tรฝchto prรญsad sย rรดznymi druhmi popolฤekov alebo mletou vysokopecnou troskou. Kย asfaltovรฝm spojivรกm pouลพรญvanรฝm pre tento รบฤel patria asfaltovรฉ emulzie aย spenenรฝ asfalt. Vย minulosti sa pouลพรญvali aj riedenรฉ asfalty.

Opรคtovnรฉ spracovanie asfaltovรฝch zmesรญ za studena na mieste je ฤalลกou moลพnosลฅou, ako vyuลพiลฅ pรดvodnรฝ materiรกl:

  • zย vrstiev asfaltovรฝch vozoviek,
  • zย hornรฝch podkladovรฝch vrstiev stmelenรฝch asfaltovรฝm spojivom,
  • zo spodnรฝch podkladovรฝch vrstiev stmelenรฝch hydraulickรฝm spojivom,
  • zย nestmelenรฝch spodnรฝch podkladovรฝch vrstiev,
  • vย kombinรกciรญ hornรฝch aย spodnรฝch podkladovรฝch vrstiev.

Predpokladom รบspeลกnosti tejto technolรณgie je nasadenie vรฝkonnej aย vzรกjomne zladenej strojnej zostavy. Zรกkladnรฝm strojnรฝm zariadenรญm je recyklรฉr. Toto strojnรฉ zariadenie umoลพลˆuje odfrรฉzovanie vrstiev urฤenรฝch kย recyklovaniu vย hrรบbke najmenej 200โ€‰mm aย premieลกanie recyklovanรฉho materiรกlu na mieste za studena. Recyklรฉr musรญ umoลพniลฅ dรกvkovanie vody aย asfaltovej emulzie, alebo asfaltu aย vody (spenenรฝ asfalt) ฤi cementu aย vody (cementovรก suspenzia). Vysokovรฝkonnรฉ recyklรฉry โ€“ oznaฤovanรฉ ako mixpavery โ€“ umoลพลˆujรบ aj dรกvkovanie prรญsluลกnรฝch frakciรญ kameniva priamo do zariadenia dvojhriadeฤพovej mieลกaฤky. Voฤพba vhodnรฉho typu recyklรฉra vychรกdza zย dฤบลพky รบseku stavebnรฝch prรกc aย zo splnenia zรกkladnรฝch poลพiadaviek tak, aby sa celรก hrรบbka vrstvy urฤenรก kย recyklรกciรญ dokonale premieลกala aย zhomogenizovala.

Vรฝhodou recyklรกciรญ za studena na mieste (oproti technolรณgiรกm za tepla na mieste) je ich energetickรก nenรกroฤnosลฅ (vozovku netreba pred rozpojenรญm ohrievaลฅ), aย najmรค moลพnosลฅ recyklovaลฅ vย jednom pracovnom slede celรบ hrรบbku vozovky aลพ do 500 mm. Podstatne to redukuje mnoลพstvo ลกkodlivรฝch emisiรญ, aย to najmรค pri pouลพitรญ asfaltovej emulzie aย cementu.

ย  ย 
Novรก nosnรก vrstva sa mรดลพe pouลพiลฅ na prevรกdzku i poฤas procesu recyklรกcie za studena. Po dokonฤenรญ recyklaฤnรฝch prรกc sa celรก vozovka prekryje novou krycou vrstvou. Recyklรฉr za studena 2200CR so vstrekovacรญmi systรฉmami na vodu a emulziu

Zรกver

So spomenutรฝmi technolรณgiami sรบvisรญ aj preberanie eurรณpskych noriem do sรบstavy STN EN, ktorรฉ sรบ veฤพmi nรกroฤnรฝm procesom. Vย priebehu tohto procesu tieลพ doลกlo kย ukonฤeniu platnosti sรบฤasnรฝch STN. Na jednej strane je to otรกzka prekladu aย prevzatia EN aย na druhej strane dรดkladnรฉ oboznรกmenie sa so ลกpecifikรกciami aย ich vรฝberom aj pre klimatickรฉ podmienky Slovenska. Vย neposlednom rade je to vykonรกvanie skรบลกobnรญctva podฤพa EN, avลกak na novom laboratรณrnom vybavenรญ, ktorรฉ je urฤenรฉ eurรณpskymi normami.

Vลกeobecne vลกak platรญ, ลพe vลกetky materiรกly alebo stavebnรฉ zmesi zabudovanรฉ vย jednotlivรฝch vrstvรกch vozoviek sรบ recyklovateฤพnรฉ aย mรดลพu sa (na zรกklade laboratรณrnych prรกc aย rozborov) zabudovaลฅ vย prรญsluลกnรฝch vrstvรกch vozoviek, za predpokladu splnenia pevnostnรฝch aย deformaฤnรฝch parametrov.

Ing.ย Peter Gรกbor, PhD.
Foto: ฤŒNES dopravnรญ stavby, a. s.

Prรญspevok vznikol sย podporou vedeckรฉho projektu VEGA 1/3314/06 Parametre environmentรกlnej รบnosnosti dopravnรฝch stavieb.

Autor pracuje na Katedre dopravnรฝch stavieb Stavebnej fakulty STU vย Bratislave ako vysokoลกkolskรฝ uฤiteฤพ. Jeho odbornรก aย vedeckรก ฤinnosลฅ sa zameriava na problematiku opรคtovnรฉho pouลพitia materiรกlov, vyuลพitia druhotnรฝch surovรญn aย recyklรกcie vย cestnom staviteฤพstve, mechaniku vozoviek aย na diagnostiku pozemnรฝch komunikรกciรญ.

Literatรบra
1. Gschwendt, I. aย kol.: Vozovky โ€“ obnova, zesilovรกnรญ aย rekonstrukce. Bratislava: JAGA GROUP, 2004.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 3/2008.

Najฤรญtanejลกie