Recyklรกcia aย opรคtovnรฉ pouลพitie cestnรฝch materiรกlov
Doprava tvorรญ ลฅaลพisko kaลพdรฉho ลกtรกtu, preto rozvoj cestnej dopravy zahลลa rastรบci poฤet motorovรฝch vozidiel aย zmenu skladby dopravnรฉho prรบdu. Samotnรก vozovka mรก dรดleลพitรบ funkciu pri zabezpeฤovanรญ plynulej, bezpeฤnej aย hospodรกrnej cestnej dopravy. Na vlastnosti stavebnรฝch materiรกlov sa kladรบ vysokรฉ poลพiadavky, tie sa vลกak zameriavajรบ aj na vyuลพitie miestnych materiรกlov aย opรคtovnรฉ pouลพitie stavebnรฝch materiรกlov. Recyklรกcia je pojem, ktorรฝ sa objavuje ฤoraz ฤastejลกie, priฤom opรคtovnรฉ pouลพitie cestnรฝch stavebnรฝch materiรกlov aย recyklรกcia sรบ dva rozdielne pojmy. Na recyklรกciu sรบ vhodnรฉ tak asfaltovรฉ vozovky, ktorรฝmi sme sa zaoberali vย tomto prรญspevku, ako aj cementobetรณnovรฉ vozovky, ktorรฉ vย tomto prรญspevku neboli predmetom nรกลกho zรกujmu.
- Novรก stavebnรก zmes (na vรฝrobu ktorej sa pouลพije materiรกl zo starej vozovky) musรญ maลฅ takรฉ vlastnosti, akรฉ vyลพadujรบ technickรฉ predpisy (normy, resp. technicko-kvalitatรญvne podmienky). Ide oย pevnosลฅ aย stabilitu zmesรญ, ich odolnosลฅ proti รบฤinkom vody aย mrazu, proti vzniku trvalรฝch deformรกciรญ aย inรฉ. Keฤ jestvuje kvalitatรญvna trieda materiรกlu, potom by sa mohla novรก zmes, sย istรฝm podielom starรฉho materiรกlu pouลพiลฅ na rovnakรฉ ฤasti konลกtrukcie vozovky pri jej stavbe aย obnove sย dodrลพanรญm poลพiadaviek na tieto kvalitatรญvne triedy.
- Novรก stavebnรก zmes (na vรฝrobu ktorej sa pouลพije materiรกl zo starej vozovky) mรก vlastnosti, ktorรฉ technickรฉ predpisy neลกpecifikujรบ. Mรดลพu sa vลกak vypracovaลฅ novรฉ predpisy aย technicko-kvalitatรญvne podmienky, ktorรฉ potom umoลพnia zabudovaลฅ pri stavbe aย obnove vozoviek โnovรฝโ materiรกl so ลกpecifikovanรฝmi vlastnosลฅami.
Moลพnosti opรคtovnรฉho spracovania
Existencia tรฝchto dvoch prรญstupov vytvรกra vย praxi situรกciu sย veฤพkรฝm poฤtom kombinรกciรญ aย variantov najmรค vย spojitosti sย druhom, teda typom konลกtrukcie vozovky.
Materiรกly zo starรฝch vozoviek moลพno opรคtovne spracovaลฅ nasledujรบcimi spรดsobmi:
a) technolรณgiou opรคtovnรฉho spracovania pรดvodnรฝch asfaltovรฝch zmesรญ:
- spracovanรญm asfaltovรฝch zmesรญ za tepla vย obaฤพovacรญch sรบpravรกch sย preruลกovanรฝm alebo kontinuรกlnym spรดsobom mieลกania, prรญpadne vย obaฤพovacรญch sรบpravรกch vybavenรฝch paralelne vyhrievanรฝm bubnom,
- spracovanรญm asfaltovรฝch zmesรญ na mieste za tepla,
- spracovanรญm asfaltovรฝch zmesรญ na mieste za studena,
b) technolรณgiou opรคtovnรฉho spracovania stavebnรฝch zmesรญ stmelenรฝch hydraulickรฝm spojivom,
c) technolรณgiou opรคtovnรฉho spracovania nestmelenรฝch kamennรฝch zmesรญ zo spodnรฝch podkladovรฝch vrstiev,
d) technolรณgiou opรคtovnรฉho spracovania nestmelenรฝch kamennรฝch zmesรญ spolu sย rozpojenรฝmi pรดvodnรฝmi zmesami stmelenรฝmi hydraulickรฝm spojivom.
Vย prรญpade technolรณgiรญ uvedenรฝch vย bodoch b, c, d, sa stmelenรฉ alebo nestmelenรฉ spodnรฉ podkladovรฉ vrstvy vozovky rozpoja cestnรฝmi frรฉzami alebo strojnรฝm zariadenรญm โ recyklรฉrom aย spracujรบ sa za studena na mieste alebo vย mieลกacom centre.
Technolรณgie frรฉzovania starรฝch asfaltovรฝch vozoviek sรบ vo svete znรกme uลพ niekoฤพko desaลฅroฤรญ. Na Slovensku sa rozvinuli aลพ po roku 1989. Vย Eurรณpe, resp. vo svete, sa problรฉm opรคtovnรฉho pouลพitia materiรกlov rieลกi na rรดznych รบrovniach. Krajiny, ako sรบ Nemecko, Francรบzsko aย Belgicko, venujรบ najvรคฤลกiu pozornosลฅ technolรณgiรกm recyklรกcie. Mnoลพstvo recyklovanรฝch materiรกlov pritom vย Eurรณpe stรบpa. Vรฝvoj aย technickรฝ rozvoj na Slovensku ovplyvลujรบ nรญzke ลกtรกtne prostriedky aย nedostatok financiรญ na stavbu aย รบdrลพbu asfaltovรฝch vozoviek. Vรคฤลกiu pozornosลฅ pritom treba venovaลฅ ochrane ลพivotnรฉho prostredia. Prรกve vyuลพitรญm recyklรกcie sa totiลพ zniลพuje energetickรก nรกroฤnosลฅ, ฤo mรก potom menลกรญ dosah na ลพivotnรฉ prostredie.
Vย uplynulรฝch desaลฅroฤiach niektorรฉ firmy na Slovensku spracovรกvali starรฉ asfaltovรฉ รบpravy iba za horรบca vย centrรกlnych obaฤพovacรญch sรบpravรกch. Tรฝmito technolรณgiami sa dosiahla urฤitรก รบspora novรฉho kameniva, oproti klasickรฝm technolรณgiรกm sa vลกak zvรฝลกili nรกklady na skladovanie, drvenie, triedenie, dรกvkovanie recyklovanรฉho materiรกlu aย ohrev obaฤพovanej recyklovanej zmesi. Oveฤพa efektรญvnejลกia je recyklรกcia asfaltovej vozovky na mieste. Pri recyklรกciรญ na mieste realizuje zostava strojnรฝch zariadenรญ poฤas jednรฉho pojazdu po rehabilitovanej vozovke nasledovnรฉ pracovnรฉ procesy:
- rozpojenie vrstvy (frรฉzovanie),
- dรกvkovanie spojiva,
- mieลกanie,
- kladenie,
- hutnenie.
Netreba dopravu cestnej zmesi na stavbu, ฤรญm sa uลกetria nรกklady aย ฤas na realizรกciu stavby.
Recyklรกcia na mieste za tepla
Pred samotnรฝm nรกvrhom technolรณgie opravy treba vykonaลฅ diagnostiku poลกkodenรฉho รบseku cestnej komunikรกcie. Prรญznaky zaฤรญnaยญjรบceho sa rozpadu krytu asfaltovรฝch vozoviek ciest, diaฤพnic aย miestnych komunikรกciรญ sรบ rozliฤnรฉ. Poลกkodenie alebo opotrebovanie mรก tieto viditeฤพnรฉ znaky:
- rรดzne druhy trhlรญn na povrchu,
- korรณzia povrchu (drobenie โ vypadรกvanie zลn),
- nedostatoฤnรก drsnosลฅ povrchu,
- nedostatoฤnรฉ spolupรดsobenie vrstiev alebo oddeฤพovanie obrusnej aย loลพnej vrstvy,
- trvalรฉ deformรกcie povrchu typu vyjazdenรฝch koฤพajรญ aย podobne.
Tieto technolรณgie recyklรกcie zaznamenali od svojho vzniku znaฤnรฝ pokrok vo vรฝvoji: od reprofilovania povrchu vozovky bez pridania potrebnรฝch komponentov, aลพ po technolรณgiu pridรกvania chรฝbajรบcich komponentov vรฝslednej zmesi sย premieลกanรญm za sรบฤasnรฉho kladenia novej asfaltovej zmesi obrusnej vrstvy. Obnova obrusnรฝch vrstiev netuhรฝch vozoviek pomocou technolรณgie na mieste zabezpeฤuje vrรกtenie pรดvodnรฝch vlastnostรญ povrchu vozovky. Uvedenรฉ poruchy moลพno opraviลฅ tradiฤnรฝmi formami veฤพkoploลกnej opravy asfaltovรฝch vozoviek, ako sรบ najrรดznejลกie sanaฤnรฉ รบpravy (udrลพiavacie nรกtery, slurry seal, mikrokoberce), alebo celkovou vรฝmenou rozpadajรบcej sa obrusnej vrstvy ฤi celรฉho krytu, ฤo predstavuje vyfrรฉzovanie pรดvodnรฝch vrstiev aย poloลพenie novรฝch vrstiev po vykonanรญ spojovacieho postreku.
Recyklรกcia na mieste za tepla ponรบka novรฉ, progresรญvne technolรณgie opravy asfaltovรฝch vozoviek. Hlavnรฉ dรดvody uplatnenia tejto technolรณgie pri รบdrลพbe vozoviek sรบ, ลพe povrch vozovky sa regeneruje na mieste aย pรดvodnรก ลกtruktรบra aย flexibilita povrchu sa obnovรญ. Podฤพa pouลพitej technolรณgie moลพno buฤ zachovaลฅ pรดvodnรบ niveletu, alebo zosilniลฅ pรดvodnรบ vozovku.
Strojovรก zostava pre recyklรกciu za tepla pozostรกva zย dvoch predhrievaฤov, ktorรฉ opravovanรบ asfaltovรบ vrstvu pomocou propanbutanovรฝch infraลพiariฤov pomaly nahrievajรบ na potrebnรบ teplotu. ฤalej sa vย zostave nachรกdza kฤพรบฤovรฝ stavebnรฝ stroj remixรฉr, ktorรฝ nahriatu vrstvu rozpojรญ aย podฤพa poลพadovanej vรฝslednej รบpravy takto zรญskanรบ stavebnรบ zmes dokonale premieลกa (buฤ bez prรญdavnรฝch komponentov alebo sย komponentmi, ako sรบ asfalt, kamenivo aย asfaltovรก zmes). Poslednรก ฤasลฅ remixรฉra je vย podstate finiลกer, ktorรฝ zmes znova rozprestrie โ reprofiluje aย predhutnรญ. Nakoniec nasleduje hutnenie recyklovanej zmesi cestnรฝmi valcami.
Uvedenรก sรบprava umoลพลuje vykonรกvanie ลกtyroch zรกkladnรฝch variantov recyklรกcie asfaltovรฝch vrstiev za tepla:
- RESHAPE โ technolรณgia รบpravy prieฤneho profilu vozovky,
- REPAVE โ technolรณgia รบpravy prieฤneho profilu vozovky sย pridanรญm asfaltovej zmesi bez premieลกania,
- REMIX โ technolรณgia รบpravy prieฤneho profilu vozovky sย pridanรญm chรฝbajรบcich komponentov zmesi sย premieลกanรญm,
- REMIX PLUS โ technolรณgia รบpravy prieฤneho profilu vozovky sย doplnenรญm komponentov pรดvodnej asfaltovej zmesi aย sย poloลพenรญm novej vrstvy.
Recyklรกcia na mieste za studena
Technolรณgie recyklรกcie za studena sa vyuลพรญvajรบ pri rehabilitรกciรญ vrstiev asfaltovej vozovky sย niลพลกรญm dopravnรฝm zaลฅaลพenรญm. Pri tejto recyklรกciรญ moลพno pouลพiลฅ niekoฤพko druhov spojรญv, ktorรฉ rozdeฤพujeme na hydraulickรฉ aย asfaltovรฉ. Medzi hydraulickรฉ spojivรก patrรญ cement, vรกpno, prรญpadne zmesi tรฝchto prรญsad sย rรดznymi druhmi popolฤekov alebo mletou vysokopecnou troskou. Kย asfaltovรฝm spojivรกm pouลพรญvanรฝm pre tento รบฤel patria asfaltovรฉ emulzie aย spenenรฝ asfalt. Vย minulosti sa pouลพรญvali aj riedenรฉ asfalty.
Opรคtovnรฉ spracovanie asfaltovรฝch zmesรญ za studena na mieste je ฤalลกou moลพnosลฅou, ako vyuลพiลฅ pรดvodnรฝ materiรกl:
- zย vrstiev asfaltovรฝch vozoviek,
- zย hornรฝch podkladovรฝch vrstiev stmelenรฝch asfaltovรฝm spojivom,
- zo spodnรฝch podkladovรฝch vrstiev stmelenรฝch hydraulickรฝm spojivom,
- zย nestmelenรฝch spodnรฝch podkladovรฝch vrstiev,
- vย kombinรกciรญ hornรฝch aย spodnรฝch podkladovรฝch vrstiev.
Predpokladom รบspeลกnosti tejto technolรณgie je nasadenie vรฝkonnej aย vzรกjomne zladenej strojnej zostavy. Zรกkladnรฝm strojnรฝm zariadenรญm je recyklรฉr. Toto strojnรฉ zariadenie umoลพลuje odfrรฉzovanie vrstiev urฤenรฝch kย recyklovaniu vย hrรบbke najmenej 200โmm aย premieลกanie recyklovanรฉho materiรกlu na mieste za studena. Recyklรฉr musรญ umoลพniลฅ dรกvkovanie vody aย asfaltovej emulzie, alebo asfaltu aย vody (spenenรฝ asfalt) ฤi cementu aย vody (cementovรก suspenzia). Vysokovรฝkonnรฉ recyklรฉry โ oznaฤovanรฉ ako mixpavery โ umoลพลujรบ aj dรกvkovanie prรญsluลกnรฝch frakciรญ kameniva priamo do zariadenia dvojhriadeฤพovej mieลกaฤky. Voฤพba vhodnรฉho typu recyklรฉra vychรกdza zย dฤบลพky รบseku stavebnรฝch prรกc aย zo splnenia zรกkladnรฝch poลพiadaviek tak, aby sa celรก hrรบbka vrstvy urฤenรก kย recyklรกciรญ dokonale premieลกala aย zhomogenizovala.
Vรฝhodou recyklรกciรญ za studena na mieste (oproti technolรณgiรกm za tepla na mieste) je ich energetickรก nenรกroฤnosลฅ (vozovku netreba pred rozpojenรญm ohrievaลฅ), aย najmรค moลพnosลฅ recyklovaลฅ vย jednom pracovnom slede celรบ hrรบbku vozovky aลพ do 500 mm. Podstatne to redukuje mnoลพstvo ลกkodlivรฝch emisiรญ, aย to najmรค pri pouลพitรญ asfaltovej emulzie aย cementu.
ย | ย |
Novรก nosnรก vrstva sa mรดลพe pouลพiลฅ na prevรกdzku i poฤas procesu recyklรกcie za studena. Po dokonฤenรญ recyklaฤnรฝch prรกc sa celรก vozovka prekryje novou krycou vrstvou. | Recyklรฉr za studena 2200CR so vstrekovacรญmi systรฉmami na vodu a emulziu |
Zรกver
So spomenutรฝmi technolรณgiami sรบvisรญ aj preberanie eurรณpskych noriem do sรบstavy STN EN, ktorรฉ sรบ veฤพmi nรกroฤnรฝm procesom. Vย priebehu tohto procesu tieลพ doลกlo kย ukonฤeniu platnosti sรบฤasnรฝch STN. Na jednej strane je to otรกzka prekladu aย prevzatia EN aย na druhej strane dรดkladnรฉ oboznรกmenie sa so ลกpecifikรกciami aย ich vรฝberom aj pre klimatickรฉ podmienky Slovenska. Vย neposlednom rade je to vykonรกvanie skรบลกobnรญctva podฤพa EN, avลกak na novom laboratรณrnom vybavenรญ, ktorรฉ je urฤenรฉ eurรณpskymi normami.
Vลกeobecne vลกak platรญ, ลพe vลกetky materiรกly alebo stavebnรฉ zmesi zabudovanรฉ vย jednotlivรฝch vrstvรกch vozoviek sรบ recyklovateฤพnรฉ aย mรดลพu sa (na zรกklade laboratรณrnych prรกc aย rozborov) zabudovaลฅ vย prรญsluลกnรฝch vrstvรกch vozoviek, za predpokladu splnenia pevnostnรฝch aย deformaฤnรฝch parametrov.
Ing.ย Peter Gรกbor, PhD.
Foto: ฤNES dopravnรญ stavby, a. s.
Prรญspevok vznikol sย podporou vedeckรฉho projektu VEGA 1/3314/06 Parametre environmentรกlnej รบnosnosti dopravnรฝch stavieb.
Autor pracuje na Katedre dopravnรฝch stavieb Stavebnej fakulty STU vย Bratislave ako vysokoลกkolskรฝ uฤiteฤพ. Jeho odbornรก aย vedeckรก ฤinnosลฅ sa zameriava na problematiku opรคtovnรฉho pouลพitia materiรกlov, vyuลพitia druhotnรฝch surovรญn aย recyklรกcie vย cestnom staviteฤพstve, mechaniku vozoviek aย na diagnostiku pozemnรฝch komunikรกciรญ.
Literatรบra
1. Gschwendt, I. aย kol.: Vozovky โ obnova, zesilovรกnรญ aย rekonstrukce. Bratislava: JAGA GROUP, 2004.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 3/2008.