Recyklรกcia asfaltovรฝch vozoviek zahorรบca
Galรฉria(5)

Recyklรกcia asfaltovรฝch vozoviek zahorรบca

Partneri sekcie:

Cestnรก doprava aย jej vรฝvoj charakterizuje zvyลกujรบci sa poฤet motorovรฝch vozidiel, ฤo pรดsobรญ deลกtruktรญvne na stav vozoviek. Pre vรฝvoj hospodรกrstva je doprava jeden zย najdรดleลพitejลกรญch faktorov, ktorรฝ zabezpeฤuje prepravu surovรญn, tovarov, energetickรฝch zdrojov, ale aj osรดb aย informรกciรญ, preto by mali vozovky plniลฅ kvalitatรญvne poลพiadavky na zabezpeฤenie plynulej aย bezpeฤnej jazdy vozidiel.

Prรญznaky zaฤรญnajรบceho sa rozpadu krytu asfaltovรฝch vozoviek ciest, diaฤพnic, miestnych komunikรกciรญ aย ฤalลกรญch plรดch sรบ rรดzne. Poลกkodenie alebo opotrebenie mรดลพeme charakterizovaลฅ podฤพa viditeฤพnรฝch znakov, ktorรฝmi sรบ rozliฤnรฉ druhy trhlรญn na povrchu, korรณzia povrchu (drobenie aย vypadรกvanie zล•n), nedostatoฤnรก drsnosลฅ, nedostatoฤnรก sรบdrลพnosลฅ vrstiev, oddeฤพovanie obrusnej aย loลพnej vrstvy, trvalรฉ deformรกcie povrchu, ako sรบ vyjazdenรฉ koฤพaje, aย podobne.

Uvedenรฉ poruchy moลพno opraviลฅ buฤ klasickรฝmi spรดsobmi zaruฤujรบcimi kratลกiu ลพivotnosลฅ povrchov, naprรญklad veฤพkoploลกnรฝmi sanaฤnรฝmi รบpravami (udrลพiavacie nรกtery, emulznรฉ mikrokoberce, slurry seal), alebo vรฝmenouย  rozpadajรบcich sa vrstiev krytu vozovky โ€“ jej odfrรฉzovanรญm aย poloลพenรญm novรฝch vrstiev vrรกtane predpรญsanรฝch spojovacรญch postrekov, ฤo je vลกak finanฤne nรกroฤnรฉ.

Metรณdy zaloลพenรฉ na recyklรกcii materiรกlov
Vย ostatnom obdobรญ sa vย technicky vyspelรฝch krajinรกch ฤoraz ฤastejลกie pouลพรญvajรบ metรณdy zaloลพenรฉ na recyklรกcii materiรกlu pรดvodnรฝch vrstiev cestnรฝch aย diaฤพniฤnรฝch vozoviek. Recyklรกcia je jednรฝm zย rieลกenรญ รบspory materiรกlov, energie, ale aj ochrany ลพivotnรฉho prostredia. รšspory moลพno dosiahnuลฅ aj napriek tomu, ลพe materiรกly zo starรฝch vozoviek sa musia pri opรคtovnom pouลพitรญ vhodne upraviลฅ. Aj na Slovensku sa vย rรกmci konลกtrukciรญ vozoviek pouลพรญvajรบ kvalitnรฉ aย drahรฉ materiรกly (kamenivo aย asfalty), ktorรฉ sa dajรบ po ukonฤenรญ ลพivotnosti vozovky opรคtovne pouลพiลฅ. Jednou zย moลพnostรญ je pรดvodnรฉ materiรกly vyuลพiลฅ ako neupravenรฝ materiรกl na menej vรฝznamnรฉ stavebnรฉ รบฤely, aย to priamo po ich odfrรฉzovanรญ alebo mechanickom vybรบranรญ.

ฤŽalลกou moลพnosลฅou je technolรณgia รบpravy degradovanรฝch asfaltovรฝch vrstiev โ€“ recyklรกcia na mieste zahorรบca. Tรกto technolรณgia umoลพลˆuje vย jednom pracovnom cykle recyklovaลฅ podkladovรบ (loลพnรบ) vrstvu aย sรบฤasne pokladaลฅ novรบ obrusnรบ vrstvu asfaltovรฉho betรณnu bez pouลพitia spรกjacieho postreku. Vytvorenรก รบprava je schopnรก odolรกvaลฅ okrem narastajรบcich รบฤinkov dopravy aj klimatickรฝm aย poveternostnรฝm vplyvom.

Recyklรกciou zahorรบca sa povrch vozovky regeneruje priamo na mieste, obnovรญ sa flexibilita povrchu aj pรดvodnรก ลกtruktรบra. Na zรกklade zvolenej technolรณgie moลพno meniลฅ niveletu vozovky buฤ zosilnenรญm, alebo po predchรกdzajรบcej รบprave, t. j. odfrรฉzovanรญm potrebnej vrstvy (spravidla vย hrรบbke vtlรกฤanej vrstvy), ponechaลฅ pรดvodnรบ niveletu.

Proces recyklรกcie zahorรบca
Pred samotnรฝm rozhodnutรญm vozovku recyklovaลฅ je nevyhnutnรฉ vykonaลฅ laboratรณrny rozbor degradovanej zmesi zย odobratรฝch vzoriek (vรฝvrtov) aย vykonaลฅ poฤiatoฤnรบ skรบลกku typu. Poฤiatoฤnรก skรบลกka typu zohฤพadลˆuje poลพiadavky objednรกvateฤพa, legislatรญvy aย vย neposlednom rade stanovuje mnoลพstvรก aย ลกpecifikรกciu pridรกvanรฝch komponentov. Podฤพa skรบsenostรญ zย realiยญzovanรฝch prรกc sa do recyklovanej vrstvy pridรกva 5 aลพ 30 percent novรฝch materiรกlov โ€“ asfalt, kamenivo aย asfaltovรก zmes.

Proces recyklรกcie pozostรกva zย viacerรฝch pracovnรฝch postupov nasledujรบcich kontinuรกlne za sebou. Na zaฤiatku strojovej zostavy je niekoฤพko nahrievaฤov (dva aลพ tri podฤพa poveternostnรฝch podmienok), ktorรฉ opravovanรบ asfaltovรบ vrstvu postupne nahrievajรบ na potrebnรบ teplotu. Pomocou infraลพiariฤov sa dosiahne nahriatie asfaltovรฝch vrstiev do hฤบbky 60 mm.

ฤŽalลกรญ stavebnรฝ stroj โ€“ remixรฉr โ€“ nรกsledne rozpojรญ podkladovรบ vrstvu AB, premieลกa ju sย pridรกvanรฝmi komponentmi aย takto upravenรบ zmes rozprestrie za sรบฤasnรฉho rozprestierania aย vtlรกฤania novej (obrusnej) vrstvy asfaltovรฉho betรณnu. Hrรบbka vtlรกฤanej vrstvy bรฝva zvyฤajne 20 aลพ 40 mm. Koneฤnรก รบprava sa dosiahne hutnenรญm cestnรฝmi valcami. Pracovnรฝ vรฝkon zostavy je pribliลพne 3ย 500 m2 hotovej รบpravy za deลˆ, priฤom premรกvku moลพno spustiลฅ okamลพite po vychladnutรญ povrchu vozovky.

Zatiaฤพ poslednรก stavba realizovanรก touto technolรณgiou na Slovensku bola oprava horskรฉho priechodu cesty I/72 ฤŒertovica vย auguste 2009. Na realizovanom รบseku cesty bolo poลพiadavkou objednรกvateฤพa dodrลพanie vลกetkรฝch smerovรฝch aย vรฝลกkovรฝch prvkov existujรบcej komunikรกcie. Vย prvej fรกze sa odfrรฉzovala degradovanรก obrusnรก vrstva krytu vozovky vย hrรบbke 30 mm. Na zรกklade vykonanรฝch laboratรณrnych rozborov pรดvodnej asfaltovej zmesi bolo potrebnรฉ doplniลฅ chรฝbajรบcu frakciu kameniva 8/16 aย asfalt. Kamenivo sa pred nahrievanรญm infraลพiariฤmi rozprestrelo drviฤom na odfrรฉzovanรบ ฤasลฅ vozovky. Nasledovalo nahrievanie pรดvodnej vozovky, premieลกanie sย kamenivom aย asfaltom, reprofilovanie aย sรบฤasnรฉ vtlรกฤanie novej asfaltovej zmesi vย hrรบbke 30 mm. Hrรบbka opravovanej vrstvy vozovky bola 80 mm.

Zรกver
Vย porovnanรญ sย klasickรฝmi opravami prinรกลกa recyklรกcia zahorรบca mnoho vรฝhod. Vลกetky pรดvodnรฉ materiรกly sa takmer kompletne dali opรคลฅ pouลพiลฅ. Technolรณgia ลกetrรญ surovinovรฉ zdroje, nรกklady aย odstraลˆuje problรฉm skladovania vyfrรฉzovanรฉho materiรกlu. Okolie stavby sa nezaลฅaลพuje prachom, pretoลพe asfaltovรก zmes sa rozpojuje aย spracovรกva bez potreby drvenia. Technolรณgia sa uplatลˆuje bez vylรบฤenia cestnej dopravy โ€“ tรก je usmernenรก do jednรฉho jazdnรฉho pruhu aย riadi ju prenosnรก svetelnรก signalizรกcia. Recyklรกcia zahorรบca je technolรณgia bez ลกkรกr, pretoลพe prieฤne aย pozdฤบลพne pracovnรฉ spoje sa tepelne oลกetrujรบ priamo pri pokladanรญ.

Docieli sa tรฝm rovnakรก miera zhutnenia ako uprostred pracovnรฉho pruhu. Niveleta opravovanรฉho povrchu vozovky sa zvรฝลกi minimรกlne, vฤaka ฤomu sa vย mnohรฝch prรญpadoch vylรบฤia vedฤพajลกie nรกklady spojenรฉ sย vรฝลกkovou รบpravou obrubnรญkov.

Ing.ย Duลกan Klimo
Foto: Baltom

Duลกan Klimo je konateฤพย spoloฤnosti Baltom, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie