Recyklรกcia asfaltovรฝch vozoviek zahorรบca
Cestnรก doprava aย jej vรฝvoj charakterizuje zvyลกujรบci sa poฤet motorovรฝch vozidiel, ฤo pรดsobรญ deลกtruktรญvne na stav vozoviek. Pre vรฝvoj hospodรกrstva je doprava jeden zย najdรดleลพitejลกรญch faktorov, ktorรฝ zabezpeฤuje prepravu surovรญn, tovarov, energetickรฝch zdrojov, ale aj osรดb aย informรกciรญ, preto by mali vozovky plniลฅ kvalitatรญvne poลพiadavky na zabezpeฤenie plynulej aย bezpeฤnej jazdy vozidiel.
Uvedenรฉ poruchy moลพno opraviลฅ buฤ klasickรฝmi spรดsobmi zaruฤujรบcimi kratลกiu ลพivotnosลฅ povrchov, naprรญklad veฤพkoploลกnรฝmi sanaฤnรฝmi รบpravami (udrลพiavacie nรกtery, emulznรฉ mikrokoberce, slurry seal), alebo vรฝmenouย rozpadajรบcich sa vrstiev krytu vozovky โ jej odfrรฉzovanรญm aย poloลพenรญm novรฝch vrstiev vrรกtane predpรญsanรฝch spojovacรญch postrekov, ฤo je vลกak finanฤne nรกroฤnรฉ.
Metรณdy zaloลพenรฉ na recyklรกcii materiรกlov
Vย ostatnom obdobรญ sa vย technicky vyspelรฝch krajinรกch ฤoraz ฤastejลกie pouลพรญvajรบ metรณdy zaloลพenรฉ na recyklรกcii materiรกlu pรดvodnรฝch vrstiev cestnรฝch aย diaฤพniฤnรฝch vozoviek. Recyklรกcia je jednรฝm zย rieลกenรญ รบspory materiรกlov, energie, ale aj ochrany ลพivotnรฉho prostredia. รspory moลพno dosiahnuลฅ aj napriek tomu, ลพe materiรกly zo starรฝch vozoviek sa musia pri opรคtovnom pouลพitรญ vhodne upraviลฅ. Aj na Slovensku sa vย rรกmci konลกtrukciรญ vozoviek pouลพรญvajรบ kvalitnรฉ aย drahรฉ materiรกly (kamenivo aย asfalty), ktorรฉ sa dajรบ po ukonฤenรญ ลพivotnosti vozovky opรคtovne pouลพiลฅ. Jednou zย moลพnostรญ je pรดvodnรฉ materiรกly vyuลพiลฅ ako neupravenรฝ materiรกl na menej vรฝznamnรฉ stavebnรฉ รบฤely, aย to priamo po ich odfrรฉzovanรญ alebo mechanickom vybรบranรญ.
ฤalลกou moลพnosลฅou je technolรณgia รบpravy degradovanรฝch asfaltovรฝch vrstiev โ recyklรกcia na mieste zahorรบca. Tรกto technolรณgia umoลพลuje vย jednom pracovnom cykle recyklovaลฅ podkladovรบ (loลพnรบ) vrstvu aย sรบฤasne pokladaลฅ novรบ obrusnรบ vrstvu asfaltovรฉho betรณnu bez pouลพitia spรกjacieho postreku. Vytvorenรก รบprava je schopnรก odolรกvaลฅ okrem narastajรบcich รบฤinkov dopravy aj klimatickรฝm aย poveternostnรฝm vplyvom.
Recyklรกciou zahorรบca sa povrch vozovky regeneruje priamo na mieste, obnovรญ sa flexibilita povrchu aj pรดvodnรก ลกtruktรบra. Na zรกklade zvolenej technolรณgie moลพno meniลฅ niveletu vozovky buฤ zosilnenรญm, alebo po predchรกdzajรบcej รบprave, t. j. odfrรฉzovanรญm potrebnej vrstvy (spravidla vย hrรบbke vtlรกฤanej vrstvy), ponechaลฅ pรดvodnรบ niveletu.
Proces recyklรกcie zahorรบca
Pred samotnรฝm rozhodnutรญm vozovku recyklovaลฅ je nevyhnutnรฉ vykonaลฅ laboratรณrny rozbor degradovanej zmesi zย odobratรฝch vzoriek (vรฝvrtov) aย vykonaลฅ poฤiatoฤnรบ skรบลกku typu. Poฤiatoฤnรก skรบลกka typu zohฤพadลuje poลพiadavky objednรกvateฤพa, legislatรญvy aย vย neposlednom rade stanovuje mnoลพstvรก aย ลกpecifikรกciu pridรกvanรฝch komponentov. Podฤพa skรบsenostรญ zย realiยญzovanรฝch prรกc sa do recyklovanej vrstvy pridรกva 5 aลพ 30 percent novรฝch materiรกlov โ asfalt, kamenivo aย asfaltovรก zmes.
Proces recyklรกcie pozostรกva zย viacerรฝch pracovnรฝch postupov nasledujรบcich kontinuรกlne za sebou. Na zaฤiatku strojovej zostavy je niekoฤพko nahrievaฤov (dva aลพ tri podฤพa poveternostnรฝch podmienok), ktorรฉ opravovanรบ asfaltovรบ vrstvu postupne nahrievajรบ na potrebnรบ teplotu. Pomocou infraลพiariฤov sa dosiahne nahriatie asfaltovรฝch vrstiev do hฤบbky 60 mm.
ฤalลกรญ stavebnรฝ stroj โ remixรฉr โ nรกsledne rozpojรญ podkladovรบ vrstvu AB, premieลกa ju sย pridรกvanรฝmi komponentmi aย takto upravenรบ zmes rozprestrie za sรบฤasnรฉho rozprestierania aย vtlรกฤania novej (obrusnej) vrstvy asfaltovรฉho betรณnu. Hrรบbka vtlรกฤanej vrstvy bรฝva zvyฤajne 20 aลพ 40 mm. Koneฤnรก รบprava sa dosiahne hutnenรญm cestnรฝmi valcami. Pracovnรฝ vรฝkon zostavy je pribliลพne 3ย 500 m2 hotovej รบpravy za deล, priฤom premรกvku moลพno spustiลฅ okamลพite po vychladnutรญ povrchu vozovky.
Zatiaฤพ poslednรก stavba realizovanรก touto technolรณgiou na Slovensku bola oprava horskรฉho priechodu cesty I/72 ฤertovica vย auguste 2009. Na realizovanom รบseku cesty bolo poลพiadavkou objednรกvateฤพa dodrลพanie vลกetkรฝch smerovรฝch aย vรฝลกkovรฝch prvkov existujรบcej komunikรกcie. Vย prvej fรกze sa odfrรฉzovala degradovanรก obrusnรก vrstva krytu vozovky vย hrรบbke 30 mm. Na zรกklade vykonanรฝch laboratรณrnych rozborov pรดvodnej asfaltovej zmesi bolo potrebnรฉ doplniลฅ chรฝbajรบcu frakciu kameniva 8/16 aย asfalt. Kamenivo sa pred nahrievanรญm infraลพiariฤmi rozprestrelo drviฤom na odfrรฉzovanรบ ฤasลฅ vozovky. Nasledovalo nahrievanie pรดvodnej vozovky, premieลกanie sย kamenivom aย asfaltom, reprofilovanie aย sรบฤasnรฉ vtlรกฤanie novej asfaltovej zmesi vย hrรบbke 30 mm. Hrรบbka opravovanej vrstvy vozovky bola 80 mm.
Zรกver
Vย porovnanรญ sย klasickรฝmi opravami prinรกลกa recyklรกcia zahorรบca mnoho vรฝhod. Vลกetky pรดvodnรฉ materiรกly sa takmer kompletne dali opรคลฅ pouลพiลฅ. Technolรณgia ลกetrรญ surovinovรฉ zdroje, nรกklady aย odstraลuje problรฉm skladovania vyfrรฉzovanรฉho materiรกlu. Okolie stavby sa nezaลฅaลพuje prachom, pretoลพe asfaltovรก zmes sa rozpojuje aย spracovรกva bez potreby drvenia. Technolรณgia sa uplatลuje bez vylรบฤenia cestnej dopravy โ tรก je usmernenรก do jednรฉho jazdnรฉho pruhu aย riadi ju prenosnรก svetelnรก signalizรกcia. Recyklรกcia zahorรบca je technolรณgia bez ลกkรกr, pretoลพe prieฤne aย pozdฤบลพne pracovnรฉ spoje sa tepelne oลกetrujรบ priamo pri pokladanรญ.
Docieli sa tรฝm rovnakรก miera zhutnenia ako uprostred pracovnรฉho pruhu. Niveleta opravovanรฉho povrchu vozovky sa zvรฝลกi minimรกlne, vฤaka ฤomu sa vย mnohรฝch prรญpadoch vylรบฤia vedฤพajลกie nรกklady spojenรฉ sย vรฝลกkovou รบpravou obrubnรญkov.
Ing.ย Duลกan Klimo
Foto: Baltom
Duลกan Klimo je konateฤพย spoloฤnosti Baltom, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.