image 76246 25 v2
Galรฉria(4)

Rekonลกtrukcia betรณnovej cesty medzi Sencom a Galantou

Partneri sekcie:

Cestu I/62 v Trnavskom kraji medzi Sencom a Slรกdkoviฤovom v km 9,344 aลพ 22,146 a cestu I/75 medzi Slรกdkoviฤovom a Galantou v km 0,00 aลพ km 5,95 poznรก snรกฤ kaลพdรฝ motorista. Svojรญm smerovรฝm vedenรญm vytvรกra tento รบsek vรฝbornรฉ predpoklady na plynulรบ a bezproblรฉmovรบ jazdu, problรฉmom je vลกak kvalita povrchu vytvorenรฉho z cementobetรณnovรฝch dosiek.

FOTO 01
FOTO 02
t

Tieto cesty boli postavenรฉ v rokoch 1967 aลพ 1972, takลพe sรบ poznaฤenรฉ vรฝstavbou podฤพa vtedy znรกmych technickรฝch poznatkov o betรณnovรฝch vozovkรกch na Slovensku a vtedajลกรญmi technickรฝmi moลพnosลฅami staviteฤพov ciest. Naลกa projektovรก spoloฤnosลฅ dostala na zรกklade vรญลฅazstva vo verejnej sรบลฅaลพi moลพnosลฅ vypracovaลฅ projektovรบ dokumentรกciu na rekonลกtrukcie uvedenรฝch รบsekov ciest I. triedy. Projektovรก dokumentรกcia bola pritom vypracovanรก na รบseky betรณnovรฝch ciest nielen v Trnavskom, ale aj v Bratislavskom kraji.

V sรบฤasnosti sa zaฤali stavebnรฉ prรกce na rekonลกtrukcii cesty v Trnavskom kraji. Investรญcia patrรญ pod Operaฤnรฝ program Doprava na roky 2007 โ€“ 2013, prioritnรก os 5 โ€“ Cestnรก infraลกtruktรบra. ฤŒasลฅ cesty na รบzemรญ Bratislavskรฉho kraja sa z hฤพadiska svojej lokalizรกcie nemohla zaradiลฅ do tohto programu, musรญ si poฤkaลฅ na naplรกnovanie investรญciรญ v rรกmci ลกtรกtneho rozpoฤtu.

Zรกkladnรฉ รบdaje o stavbe
Cestnรฉ objekty: 6
Mostnรฉ objekty: 7
Objekty protihlukovรฝch stien: 4
Ostatnรฉ objekty: 11
Celkovรก dฤบลพka trasy: 12 802 + 4 638,625 = 17 440,625 m
Plocha vozoviek: 198 077,20 m2
Vรฝkopy: 52 626,30 m3
Nรกsypy: 34 878,00 m3
Plocha mostov: 1 802,07 m2
Dฤบลพka protihlukovรฝch stien: 4 133,00 m
Stavebnรญk: Slovenskรก sprรกva ciest
Zhotoviteฤพ stavby: Zdruลพenie Betรณnky โ€“ Trnava v zloลพenรญ: Doprastav, a. s., Bratislava, Metrostav, a. s., Praha, ALPINE SLOVAKIA, spol. s r. o., Bratislava
Zmluvnรก cena bez DPH: 18 288 833,73 โ‚ฌ
Predpokladanรก cena bez DPH: 28 401 000,00 โ‚ฌ

Technickรฝ stav cesty pred rekonลกtrukciou

Cesta I/62 je dvojpruhovรก komunikรกcia so spevnenรฝmi krajnicami so ลกรญrkou 10,5 m, ฤo zodpovedรก kategรณrii C 11,5/80. Cesta prechรกdza extravilรกnom v k. รบ. obcรญ Pustรฉ รšฤพany a Slรกdkoviฤovo. Cesta I/75 je dvojpruhovรก komunikรกcia so ลกรญrkou 9,0 m, ฤo zodpovedรก kategรณrii C 9,5 (10,0)/80. Cesta prechรกdza intravilรกnom obce Slรกdkoviฤovo v km 0,331 โ€“ 0,931. V extravilรกne prechรกdza k. รบ. Slรกdkoviฤova, Koลกรบtov a Galanty.

รšsek cesty I/62 bol postavenรฝ ako pravรก polovica ลกtvorpruhovej smerovo rozdelenej komunikรกcie. Z toho vyplรฝva aj jestvujรบci prieฤny sklon, ktorรฝ je po celej trase jednostrannรฝ โ€“ 1,5 %. Povrch vozovky, ktorรฝ je zhotovenรฝ ako cementobetรณnovรฝ, vykazuje prieฤne a pozdฤบลพne nerovnosti, praskliny menลกieho rozsahu a lokรกlne vรฝtlky. Najvรคฤลกie nedostatky sa sรบstreฤujรบ v oblasti prieฤnych ลกkรกr medzi jednotlivรฝmi betรณnovรฝmi doskami. ล kรกry medzi doskami nie sรบ vystuลพenรฉ a nie sรบ vybavenรฉ ani klznรฝmi tล•ลˆmi, ktorรฉ by mohli stabilizovaลฅ polohu betรณnovรฝch dosiek v tรฝchto miestach.

Stav vozovky pred rekonštrukciou v kriลพovatke s cestou III/0625

Stav vozovky pred rekonลกtrukciou v kriลพovatke s cestou III/0625

Postupnou prevรกdzkou a zvyลกujรบcim sa zaลฅaลพenรญm vplyvom nรกrastu dopravy tak dochรกdzalo k vzรกjomnรฉmu pohybu dosiek v miestach ลกkรกr, ฤo spรดsobovalo systematickรฉ lokรกlne namรกhanie podkladovรฝch vrstiev vozovky. V spojitosti s prรญvodom vody cez poruลกenรฉ ลกkรกry do pokladu pod vozovkou dochรกdzalo v tรฝchto lokรกlnych miestach k znรญลพeniu รบnosnosti. Zรกroveลˆ vznikal vzรกjomnรฝ vรฝลกkovรฝ posun dosiek, ฤo, samozrejme, nepriaznivo vplรฝvalo na pohodlie, ale aj bezpeฤnosลฅ jazdy.

Na overenie zloลพenia vrstiev jestvujรบcich vozoviek a vlastnostรญ podloลพia sa uskutoฤnil inลพinierskogeologickรฝ prieskum a prieskumnรฉ jadrovรฉ vrty. Na zรกklade jeho vรฝsledkov sa preukรกzali tieto zloลพenia vrstiev vozoviek:

รบsek cesty I/62 v km 9,344 โ€“ 14,000:     

  • cementobetรณnovรก doska s hrรบbkou najmenej 220 mm,
  • medzivrstva z asfaltom obaฤพovanรฉho kameniva s hrรบbkou 60 โ€“ 90 mm,
  • podklad zo ลกtrkopiesku,

รบsek cesty I/62 v km 14,000 โ€“ 22,146:

  • cementobetรณnovรก doska s hrรบbkou najmenej 220 mm,
  • medzivrstva z asfaltom obaฤพovanรฉho kameniva s hrรบbkou 40 โ€“ 90 mm,
  • podklad zo ลกtrkopiesku, ktorรฉho povrch bol spevnenรฝ cementom, ฤo bola tzv. technoยญlogickรก stabilizรกcia s hrรบbkou do 80 mm (v sรบฤasnosti prevaลพne rozpadnutรก),

รบsek cesty I/75 v km 0,000 โ€“ 5,954:

  • cementobetรณnovรก doska s hrรบbkou 220 aลพ 240 mm,
  • podklad z hrubozrnnรฉho ลกtrkopiesku.

Na predmetnรฝch รบsekoch cesty sa nachรกdza sedem mostnรฝch objektov, ktorรฉ majรบ betรณnovรบ vozovku v podobnom technickom stave, akรฝ mรก vozovka na ceste. Mosty sรบ prevaลพne v dobrom technickom stave, majรบ prefabrikovanรบ nosnรบ konลกtrukciu. Problematickรฝ je most cez potok ล รกrd za obcou Slรกdkoviฤovo, ktorรฉho technickรฝ stav moลพno pokladaลฅ za havarijnรฝ. Mosty budรบ rekonลกtruovanรฉ sanรกciou betรณnovรฝch povrchov so zhotovenรญm spriahajรบcej dosky, novรฉho mostnรฉho zvrลกku a vybavenia mostov. Most cez potok ล รกrd dostane navyลกe aj novรบ nosnรบ konลกtrukciu.

Jestvujรบce kriลพovatky v prevaลพnej miere nevyhovujรบ organizรกcii dopravy primeranej vรฝznamu ciest I. triedy a prejdรบ zรกsadnou rekonลกtrukciou. Absentujรบ na nich odboฤovacie a zaraฤovacie pruhy a majรบ nedostatoฤnรฉ rozhฤพadovรฉ pomery. Jestvujรบca cesta vykazovala z hฤพadiska zรกchytnรฝch bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ ลกtandardnรฉ problรฉmy takรฉhoto typu ciest. Technickรฝ stav osadenรฝch zariadenรญ bol na zlej รบrovni. Poฤas prevรกdzky vznikli na komunikรกcii nebezpeฤnรฉ miesta, ktorรฉ tam v ฤase vรฝstavby neboli. Sรบ nimi prevaลพne rozkoลกatenรฉ stromy, prรญpadne nosiฤe dopravnรฝch a informaฤnรฝch tabรบฤพ. V sรบฤasnosti sรบ navyลกe v platnosti prรญsnejลกie kritรฉriรก na osadenie zรกchytnรฝch systรฉmov z hฤพadiska ochrany premรกvky na komunikรกcii, ale aj ochrany okolia cesty.

Nรกvrh rekonลกtrukcie vozovky

Zรกkladnรฝm predpokladom nรกvrhu rekonลกtrukcie bola poลพiadavka objednรกvateฤพa navrhnรบลฅ rekonลกtrukciu vรฝluฤne na cestnom pozemku. Z toho vyplynulo rozhodnutie, ลพe smerovรฉ a vรฝลกkovรฉ vedenie ciest I. triedy sa bude v maximรกlnej miere pribliลพovaลฅ sรบฤasnรฝm parametrom. Poลพiadavkou bol aj nรกvrh obrusnej vrstvy s pouลพitรญm asfaltovรฝch materiรกlov. Cesta I/62 v km 9,344 โ€“ 22,146 je navrhnutรก v kategรณrii C 11,5/80 s celkovou dฤบลพkou trasy 12 802 m. Smerovรฉ vedenie je definovanรฉ kombinรกciou priamych รบsekov a smerovรฝch oblรบkov s polomermi od 560 do 50 000 m s prechodnicami s dฤบลพkou od 0 do 180 m. Maximรกlny pozdฤบลพny sklon trasy predstavuje 2,98 %, vรฝลกkovรฉ zakruลพovacie oblรบky majรบ polomer 5 000 m.

Realizácia homogenizovanej vrstvy na pokusnom úseku

Realizรกcia homogenizovanej vrstvy na pokusnom รบseku

Cesta I/75 v km 0,000 โ€“ 5,954 je navrhnutรก v kategรณrii C 9,5 (10)/80, modifikovanรก, s celkovou dฤบลพkou trasy 4 638,625 m. Smerovรฉ vedenie je definovanรฉ kombinรกciou priamych รบsekov a smerovรฝch oblรบkov s polomermi od 216 do 11 103 m s prechodnicami s dฤบลพkou od 0 do 80 m. Maximรกlny pozdฤบลพny sklon trasy predstavuje 0,706 %, vรฝลกkovรฉ zakruลพovacie oblรบky majรบ polomer 2 000 m. Hlavnรฉ ลฅaลพisko rekonลกtrukcie spoฤรญvalo v nรกvrhu konลกtrukcie novej vozovky. Zรกkladnou poลพiadavkou bolo maximรกlne vyuลพiลฅ mateยญriรกly jestvujรบcej vozovky tak, aby sa vybรบranรฝ materiรกl nemusel ukladaลฅ na sklรกdku odpadov. To znamenalo zvlรกdnuลฅ predovลกetkรฝm nรกvrh technolรณgie na rozdrvenie betรณnovej vozovky a ostatnรฝch, aj keฤ ฤiastoฤne naruลกenรฝch spevnenรฝch vrstiev a nรกsledne ich pouลพiลฅ v novej konลกtrukcii vozovky. Nรกvrh musel zabezpeฤiลฅ kvalitu vozovky po rekonลกtrukcii podฤพa poลพiadaviek na novostavbu z pohฤพadu prevรกdzkyschopnosti, รบnosnosti a ลพivotnosti cesty.

Po zvรกลพenรญ vลกetkรฝch okrajovรฝch podmienok a technickรฝch moลพnostรญ sa na vyuลพitie v novej konลกtrukcii vozovky navrhla tzv. homogenizovanรก vrstva (vrstva HMG). Tรกto vrstva vznikne homogenizรกciou recyklรกtu vzniknutรฉho rozruลกenรญm spevnenรฝch vrstiev a z ostatnรฝch nespevnenรฝch materiรกlov, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ v hrรบbke 400 mm pod povrchom jestvujรบcej vozovky. Homogenizรกcia sa dosiahne zmieลกanรญm recyklovanรฉho materiรกlu (s prรญpadnรฝm doplnenรญm drvenรฉho kameniva s frakciou do 32 mm) vรฝkonnou frรฉzou s pomaly tuhnรบcim spojivom. Vrstva HMG predstavuje nenormovรบ vrstvu, pre ktorรบ nie sรบ stanovenรฉ technickรฉ parametre technickรฝmi normami a predpismi. Preto boli sรบฤasลฅou projektovej dokumentรกcie aj zvlรกลกtne technickokvalitatรญvne podmienky (ZTKP), v ktorรฝch sa definovali poลพadovanรฉ technickรฉ parametre.

Ako zรกkladnรฝ technickรฝ parameter sa zadefinovala trieda pevnosti vrstvy HMG pre kategรณriu C 5/6. Na definovanie potrebnรฉho mnoลพstva spojiva, prรญpadnรฉho doplnenia drvenรฉho kameniva a ostatnรฝch technologickรฝch postupov sa navrhlo zrealizovaลฅ na zaฤiatku prรกc pokusnรฝ รบsek. Rozhodujรบcou bola technolรณgia rozpojovania betรณnovej vozovky. Konkrรฉtny spรดsob technolรณgie nebol v projektovej dokumentรกcii definovanรฝ, limitujรบcim faktorom bola poลพiadavka rozpojovania na mieste. V rรกmci stavby sa nepoฤรญtalo s inรฝmi plochami na prรญpadnรฉ drvenie, bolo moลพnรฉ pouลพiลฅ iba plochy jestvujรบcej vozovky.

Ostatnรฉ sรบฤasti stavby

Okrem hlavnรฝch cestnรฝch objektov, ktorรฉ predstavujรบ rekonลกtrukciu betรณnovej vozovky, sa v rรกmci stavby rieลกi celรฝ rad sรบvisiacich technickรฝch problรฉmov. Zรกsadnou rekonลกtrukciou prejdรบ najvรคฤลกie kriลพovatky na ceste I/62 a na menลกรญch kriลพovatkรกch sa zriadia samostatnรฉ pruhy pre ฤพavรฉ odboฤenie z cesty I. triedy. Mostnรฉ objekty budรบ maลฅ po rekonลกtrukcii lepลกรญ stavebnรฝ stav, novรบ vozovku a vลกetky sรบฤasti mostnรฉho zvrลกku a vybavenia mostov. Most cez potok ล รกrd bude maลฅ okrem toho aj novรบ nosnรบ konลกtrukciu. Na celej stavbe sa zhotovia zรกchytnรฉ bezpeฤnostnรฉ zariadenia v sรบlade s najprรญsnejลกรญmi kritรฉriami platnรฝch eurรณpskych noriem a ostatnรฝch technickรฝch predpisov. Pozdฤบลพ ciest sa osadia oceฤพovรฉ aj betรณnovรฉ zvodidlรก s รบrovลˆou zachytenia N2, H1 a H2. Zรกchytnรฉ bezpeฤnostnรฉ zariadenia sa doplnia vodiacimi prvkami โ€“ smerovรฝmi stฤบpikmi a zvodidlovรฝmi nadstavcami s bielymi, oranลพovรฝmi a modrรฝmi odrazkami. Pozornosลฅ sa venovala aj prevereniu ochrany pred nadmernรฝm hlukom. Na zabezpeฤenie poลพadovanรฝch kritรฉriรญ sรบ sรบฤasลฅou stavby aj objekty protihlukovรฝch stien, ktorรฉ majรบ vรฝplne zo zvukopohlcujรบcich alebo odrazovรฝch panelov.

Neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou nรกvrhu rekonลกtrukcie bolo zabezpeฤiลฅ spoฤพahlivรฉ odvodnenie telesa komunikรกcie. Na zรกklade informรกciรญ, ktorรฉ sme zรญskali z archรญvnych projektov, bolo odvodnenie pรดvodnej komunikรกcie navrhnutรฉ systรฉmom dlรกลพdenรฝch priekop, priepustov, suchรฝch potokov a vsakovacรญch studnรญ. V skutoฤnosti vลกak dlรกลพdenรฉ priekopy a vsakovacie studne neboli pozdฤบลพ cesty pozorovateฤพnรฉ, preto sme vykonali fyzickรฝ prieskum a po lokรกlnom oฤistenรญ nรกnosov v hrรบbke aลพ 20 cm sa preukรกzalo, ลพe navrhovanรฝ systรฉm odvodnenia sรญce bol zrealizovanรฝ podฤพa pรดvodnej dokumentรกcie, no v sรบฤasnosti javรญ znรกmky zanedbanej รบdrลพby. Nรกvrh odvodnenia sme teda zaloลพili na predpoklade obnovenia funkฤnosti jestvujรบcich zariadenรญ s ich lokรกlnou รบpravou a prรญpadnรฝm doplnenรญm novรฝch priekop a vsakovacรญch studnรญ.

Realizรกcia

V sรบฤasnosti sa zaฤali stavebnรฉ prรกce. Po odklonenรญ dopravy na sรบbeลพnรฉ cesty sa zaฤali prรกce na rozruลกovanรญ betรณnovรฝch dosiek s ich nรกslednรฝm drvenรญm. Zrealizoval sa pokusnรฝ รบsek, kde sa zadefinovali: zrnitosลฅ recyklovanรฉho materiรกlu, mnoลพstvo spojiva doplลˆovanรฉho do zmesi a ostatnรฉ technologickรฉ parametre realizรกcie. Celรฝ technologickรฝ proces prebehol bez vรกลพnejลกรญch problรฉmov, vrstva HMG bola zrealizovanรก a je pripravenรก na preverovanie parametrov tak, aby sa s definitรญvnou platnosลฅou schvรกlil technologickรฝ predpis realizรกcie. Ten musรญ zohฤพadลˆovaลฅ poลพiadavky definovanรฉ v ZTKP a, samozrejme, skutoฤnosti vyplรฝvajรบce z realizรกcie a posudzovania pokusnรฉho รบseku cesty.

TEXT: Ing. Frantiลกek Brliลฅ
FOTO: CEMOS, s. r. o.

Frantiลกek Brliลฅ je riaditeฤพom spoloฤnosti CEMOS, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie