Rekonลกtrukcia betรณnovej cesty medzi Sencom a Galantou
Cestu I/62 v Trnavskom kraji medzi Sencom a Slรกdkoviฤovom v km 9,344 aลพ 22,146 a cestu I/75 medzi Slรกdkoviฤovom a Galantou v km 0,00 aลพ km 5,95 poznรก snรกฤ kaลพdรฝ motorista. Svojรญm smerovรฝm vedenรญm vytvรกra tento รบsek vรฝbornรฉ predpoklady na plynulรบ a bezproblรฉmovรบ jazdu, problรฉmom je vลกak kvalita povrchu vytvorenรฉho z cementobetรณnovรฝch dosiek.
Tieto cesty boli postavenรฉ v rokoch 1967 aลพ 1972, takลพe sรบ poznaฤenรฉ vรฝstavbou podฤพa vtedy znรกmych technickรฝch poznatkov o betรณnovรฝch vozovkรกch na Slovensku a vtedajลกรญmi technickรฝmi moลพnosลฅami staviteฤพov ciest. Naลกa projektovรก spoloฤnosลฅ dostala na zรกklade vรญลฅazstva vo verejnej sรบลฅaลพi moลพnosลฅ vypracovaลฅ projektovรบ dokumentรกciu na rekonลกtrukcie uvedenรฝch รบsekov ciest I. triedy. Projektovรก dokumentรกcia bola pritom vypracovanรก na รบseky betรณnovรฝch ciest nielen v Trnavskom, ale aj v Bratislavskom kraji.
V sรบฤasnosti sa zaฤali stavebnรฉ prรกce na rekonลกtrukcii cesty v Trnavskom kraji. Investรญcia patrรญ pod Operaฤnรฝ program Doprava na roky 2007 โ 2013, prioritnรก os 5 โ Cestnรก infraลกtruktรบra. ฤasลฅ cesty na รบzemรญ Bratislavskรฉho kraja sa z hฤพadiska svojej lokalizรกcie nemohla zaradiลฅ do tohto programu, musรญ si poฤkaลฅ na naplรกnovanie investรญciรญ v rรกmci ลกtรกtneho rozpoฤtu.
Zรกkladnรฉ รบdaje o stavbe Cestnรฉ objekty: 6 Mostnรฉ objekty: 7 Objekty protihlukovรฝch stien: 4 Ostatnรฉ objekty: 11 Celkovรก dฤบลพka trasy: 12 802 + 4 638,625 = 17 440,625 m Plocha vozoviek: 198 077,20 m2 Vรฝkopy: 52 626,30 m3 Nรกsypy: 34 878,00 m3 Plocha mostov: 1 802,07 m2 Dฤบลพka protihlukovรฝch stien: 4 133,00 m Stavebnรญk: Slovenskรก sprรกva ciest Zhotoviteฤพ stavby: Zdruลพenie Betรณnky โ Trnava v zloลพenรญ: Doprastav, a. s., Bratislava, Metrostav, a. s., Praha, ALPINE SLOVAKIA, spol. s r. o., Bratislava Zmluvnรก cena bez DPH: 18 288 833,73 โฌ Predpokladanรก cena bez DPH: 28 401 000,00 โฌ |
Technickรฝ stav cesty pred rekonลกtrukciou
Cesta I/62 je dvojpruhovรก komunikรกcia so spevnenรฝmi krajnicami so ลกรญrkou 10,5 m, ฤo zodpovedรก kategรณrii C 11,5/80. Cesta prechรกdza extravilรกnom v k. รบ. obcรญ Pustรฉ รฤพany a Slรกdkoviฤovo. Cesta I/75 je dvojpruhovรก komunikรกcia so ลกรญrkou 9,0 m, ฤo zodpovedรก kategรณrii C 9,5 (10,0)/80. Cesta prechรกdza intravilรกnom obce Slรกdkoviฤovo v km 0,331 โ 0,931. V extravilรกne prechรกdza k. รบ. Slรกdkoviฤova, Koลกรบtov a Galanty.
รsek cesty I/62 bol postavenรฝ ako pravรก polovica ลกtvorpruhovej smerovo rozdelenej komunikรกcie. Z toho vyplรฝva aj jestvujรบci prieฤny sklon, ktorรฝ je po celej trase jednostrannรฝ โ 1,5 %. Povrch vozovky, ktorรฝ je zhotovenรฝ ako cementobetรณnovรฝ, vykazuje prieฤne a pozdฤบลพne nerovnosti, praskliny menลกieho rozsahu a lokรกlne vรฝtlky. Najvรคฤลกie nedostatky sa sรบstreฤujรบ v oblasti prieฤnych ลกkรกr medzi jednotlivรฝmi betรณnovรฝmi doskami. ล kรกry medzi doskami nie sรบ vystuลพenรฉ a nie sรบ vybavenรฉ ani klznรฝmi tลลmi, ktorรฉ by mohli stabilizovaลฅ polohu betรณnovรฝch dosiek v tรฝchto miestach.
Stav vozovky pred rekonลกtrukciou v kriลพovatke s cestou III/0625
Postupnou prevรกdzkou a zvyลกujรบcim sa zaลฅaลพenรญm vplyvom nรกrastu dopravy tak dochรกdzalo k vzรกjomnรฉmu pohybu dosiek v miestach ลกkรกr, ฤo spรดsobovalo systematickรฉ lokรกlne namรกhanie podkladovรฝch vrstiev vozovky. V spojitosti s prรญvodom vody cez poruลกenรฉ ลกkรกry do pokladu pod vozovkou dochรกdzalo v tรฝchto lokรกlnych miestach k znรญลพeniu รบnosnosti. Zรกroveล vznikal vzรกjomnรฝ vรฝลกkovรฝ posun dosiek, ฤo, samozrejme, nepriaznivo vplรฝvalo na pohodlie, ale aj bezpeฤnosลฅ jazdy.
Na overenie zloลพenia vrstiev jestvujรบcich vozoviek a vlastnostรญ podloลพia sa uskutoฤnil inลพinierskogeologickรฝ prieskum a prieskumnรฉ jadrovรฉ vrty. Na zรกklade jeho vรฝsledkov sa preukรกzali tieto zloลพenia vrstiev vozoviek:
รบsek cesty I/62 v km 9,344 โ 14,000:
- cementobetรณnovรก doska s hrรบbkou najmenej 220 mm,
- medzivrstva z asfaltom obaฤพovanรฉho kameniva s hrรบbkou 60 โ 90 mm,
- podklad zo ลกtrkopiesku,
รบsek cesty I/62 v km 14,000 โ 22,146:
- cementobetรณnovรก doska s hrรบbkou najmenej 220 mm,
- medzivrstva z asfaltom obaฤพovanรฉho kameniva s hrรบbkou 40 โ 90 mm,
- podklad zo ลกtrkopiesku, ktorรฉho povrch bol spevnenรฝ cementom, ฤo bola tzv. technoยญlogickรก stabilizรกcia s hrรบbkou do 80 mm (v sรบฤasnosti prevaลพne rozpadnutรก),
รบsek cesty I/75 v km 0,000 โ 5,954:
- cementobetรณnovรก doska s hrรบbkou 220 aลพ 240 mm,
- podklad z hrubozrnnรฉho ลกtrkopiesku.
Na predmetnรฝch รบsekoch cesty sa nachรกdza sedem mostnรฝch objektov, ktorรฉ majรบ betรณnovรบ vozovku v podobnom technickom stave, akรฝ mรก vozovka na ceste. Mosty sรบ prevaลพne v dobrom technickom stave, majรบ prefabrikovanรบ nosnรบ konลกtrukciu. Problematickรฝ je most cez potok ล รกrd za obcou Slรกdkoviฤovo, ktorรฉho technickรฝ stav moลพno pokladaลฅ za havarijnรฝ. Mosty budรบ rekonลกtruovanรฉ sanรกciou betรณnovรฝch povrchov so zhotovenรญm spriahajรบcej dosky, novรฉho mostnรฉho zvrลกku a vybavenia mostov. Most cez potok ล รกrd dostane navyลกe aj novรบ nosnรบ konลกtrukciu.
Jestvujรบce kriลพovatky v prevaลพnej miere nevyhovujรบ organizรกcii dopravy primeranej vรฝznamu ciest I. triedy a prejdรบ zรกsadnou rekonลกtrukciou. Absentujรบ na nich odboฤovacie a zaraฤovacie pruhy a majรบ nedostatoฤnรฉ rozhฤพadovรฉ pomery. Jestvujรบca cesta vykazovala z hฤพadiska zรกchytnรฝch bezpeฤnostnรฝch zariadenรญ ลกtandardnรฉ problรฉmy takรฉhoto typu ciest. Technickรฝ stav osadenรฝch zariadenรญ bol na zlej รบrovni. Poฤas prevรกdzky vznikli na komunikรกcii nebezpeฤnรฉ miesta, ktorรฉ tam v ฤase vรฝstavby neboli. Sรบ nimi prevaลพne rozkoลกatenรฉ stromy, prรญpadne nosiฤe dopravnรฝch a informaฤnรฝch tabรบฤพ. V sรบฤasnosti sรบ navyลกe v platnosti prรญsnejลกie kritรฉriรก na osadenie zรกchytnรฝch systรฉmov z hฤพadiska ochrany premรกvky na komunikรกcii, ale aj ochrany okolia cesty.
Nรกvrh rekonลกtrukcie vozovky
Zรกkladnรฝm predpokladom nรกvrhu rekonลกtrukcie bola poลพiadavka objednรกvateฤพa navrhnรบลฅ rekonลกtrukciu vรฝluฤne na cestnom pozemku. Z toho vyplynulo rozhodnutie, ลพe smerovรฉ a vรฝลกkovรฉ vedenie ciest I. triedy sa bude v maximรกlnej miere pribliลพovaลฅ sรบฤasnรฝm parametrom. Poลพiadavkou bol aj nรกvrh obrusnej vrstvy s pouลพitรญm asfaltovรฝch materiรกlov. Cesta I/62 v km 9,344 โ 22,146 je navrhnutรก v kategรณrii C 11,5/80 s celkovou dฤบลพkou trasy 12 802 m. Smerovรฉ vedenie je definovanรฉ kombinรกciou priamych รบsekov a smerovรฝch oblรบkov s polomermi od 560 do 50 000 m s prechodnicami s dฤบลพkou od 0 do 180 m. Maximรกlny pozdฤบลพny sklon trasy predstavuje 2,98 %, vรฝลกkovรฉ zakruลพovacie oblรบky majรบ polomer 5 000 m.
Realizรกcia homogenizovanej vrstvy na pokusnom รบseku
Cesta I/75 v km 0,000 โ 5,954 je navrhnutรก v kategรณrii C 9,5 (10)/80, modifikovanรก, s celkovou dฤบลพkou trasy 4 638,625 m. Smerovรฉ vedenie je definovanรฉ kombinรกciou priamych รบsekov a smerovรฝch oblรบkov s polomermi od 216 do 11 103 m s prechodnicami s dฤบลพkou od 0 do 80 m. Maximรกlny pozdฤบลพny sklon trasy predstavuje 0,706 %, vรฝลกkovรฉ zakruลพovacie oblรบky majรบ polomer 2 000 m. Hlavnรฉ ลฅaลพisko rekonลกtrukcie spoฤรญvalo v nรกvrhu konลกtrukcie novej vozovky. Zรกkladnou poลพiadavkou bolo maximรกlne vyuลพiลฅ mateยญriรกly jestvujรบcej vozovky tak, aby sa vybรบranรฝ materiรกl nemusel ukladaลฅ na sklรกdku odpadov. To znamenalo zvlรกdnuลฅ predovลกetkรฝm nรกvrh technolรณgie na rozdrvenie betรณnovej vozovky a ostatnรฝch, aj keฤ ฤiastoฤne naruลกenรฝch spevnenรฝch vrstiev a nรกsledne ich pouลพiลฅ v novej konลกtrukcii vozovky. Nรกvrh musel zabezpeฤiลฅ kvalitu vozovky po rekonลกtrukcii podฤพa poลพiadaviek na novostavbu z pohฤพadu prevรกdzkyschopnosti, รบnosnosti a ลพivotnosti cesty.
Po zvรกลพenรญ vลกetkรฝch okrajovรฝch podmienok a technickรฝch moลพnostรญ sa na vyuลพitie v novej konลกtrukcii vozovky navrhla tzv. homogenizovanรก vrstva (vrstva HMG). Tรกto vrstva vznikne homogenizรกciou recyklรกtu vzniknutรฉho rozruลกenรญm spevnenรฝch vrstiev a z ostatnรฝch nespevnenรฝch materiรกlov, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ v hrรบbke 400 mm pod povrchom jestvujรบcej vozovky. Homogenizรกcia sa dosiahne zmieลกanรญm recyklovanรฉho materiรกlu (s prรญpadnรฝm doplnenรญm drvenรฉho kameniva s frakciou do 32 mm) vรฝkonnou frรฉzou s pomaly tuhnรบcim spojivom. Vrstva HMG predstavuje nenormovรบ vrstvu, pre ktorรบ nie sรบ stanovenรฉ technickรฉ parametre technickรฝmi normami a predpismi. Preto boli sรบฤasลฅou projektovej dokumentรกcie aj zvlรกลกtne technickokvalitatรญvne podmienky (ZTKP), v ktorรฝch sa definovali poลพadovanรฉ technickรฉ parametre.
Ako zรกkladnรฝ technickรฝ parameter sa zadefinovala trieda pevnosti vrstvy HMG pre kategรณriu C 5/6. Na definovanie potrebnรฉho mnoลพstva spojiva, prรญpadnรฉho doplnenia drvenรฉho kameniva a ostatnรฝch technologickรฝch postupov sa navrhlo zrealizovaลฅ na zaฤiatku prรกc pokusnรฝ รบsek. Rozhodujรบcou bola technolรณgia rozpojovania betรณnovej vozovky. Konkrรฉtny spรดsob technolรณgie nebol v projektovej dokumentรกcii definovanรฝ, limitujรบcim faktorom bola poลพiadavka rozpojovania na mieste. V rรกmci stavby sa nepoฤรญtalo s inรฝmi plochami na prรญpadnรฉ drvenie, bolo moลพnรฉ pouลพiลฅ iba plochy jestvujรบcej vozovky.
Ostatnรฉ sรบฤasti stavby
Okrem hlavnรฝch cestnรฝch objektov, ktorรฉ predstavujรบ rekonลกtrukciu betรณnovej vozovky, sa v rรกmci stavby rieลกi celรฝ rad sรบvisiacich technickรฝch problรฉmov. Zรกsadnou rekonลกtrukciou prejdรบ najvรคฤลกie kriลพovatky na ceste I/62 a na menลกรญch kriลพovatkรกch sa zriadia samostatnรฉ pruhy pre ฤพavรฉ odboฤenie z cesty I. triedy. Mostnรฉ objekty budรบ maลฅ po rekonลกtrukcii lepลกรญ stavebnรฝ stav, novรบ vozovku a vลกetky sรบฤasti mostnรฉho zvrลกku a vybavenia mostov. Most cez potok ล รกrd bude maลฅ okrem toho aj novรบ nosnรบ konลกtrukciu. Na celej stavbe sa zhotovia zรกchytnรฉ bezpeฤnostnรฉ zariadenia v sรบlade s najprรญsnejลกรญmi kritรฉriami platnรฝch eurรณpskych noriem a ostatnรฝch technickรฝch predpisov. Pozdฤบลพ ciest sa osadia oceฤพovรฉ aj betรณnovรฉ zvodidlรก s รบrovลou zachytenia N2, H1 a H2. Zรกchytnรฉ bezpeฤnostnรฉ zariadenia sa doplnia vodiacimi prvkami โ smerovรฝmi stฤบpikmi a zvodidlovรฝmi nadstavcami s bielymi, oranลพovรฝmi a modrรฝmi odrazkami. Pozornosลฅ sa venovala aj prevereniu ochrany pred nadmernรฝm hlukom. Na zabezpeฤenie poลพadovanรฝch kritรฉriรญ sรบ sรบฤasลฅou stavby aj objekty protihlukovรฝch stien, ktorรฉ majรบ vรฝplne zo zvukopohlcujรบcich alebo odrazovรฝch panelov.
Neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou nรกvrhu rekonลกtrukcie bolo zabezpeฤiลฅ spoฤพahlivรฉ odvodnenie telesa komunikรกcie. Na zรกklade informรกciรญ, ktorรฉ sme zรญskali z archรญvnych projektov, bolo odvodnenie pรดvodnej komunikรกcie navrhnutรฉ systรฉmom dlรกลพdenรฝch priekop, priepustov, suchรฝch potokov a vsakovacรญch studnรญ. V skutoฤnosti vลกak dlรกลพdenรฉ priekopy a vsakovacie studne neboli pozdฤบลพ cesty pozorovateฤพnรฉ, preto sme vykonali fyzickรฝ prieskum a po lokรกlnom oฤistenรญ nรกnosov v hrรบbke aลพ 20 cm sa preukรกzalo, ลพe navrhovanรฝ systรฉm odvodnenia sรญce bol zrealizovanรฝ podฤพa pรดvodnej dokumentรกcie, no v sรบฤasnosti javรญ znรกmky zanedbanej รบdrลพby. Nรกvrh odvodnenia sme teda zaloลพili na predpoklade obnovenia funkฤnosti jestvujรบcich zariadenรญ s ich lokรกlnou รบpravou a prรญpadnรฝm doplnenรญm novรฝch priekop a vsakovacรญch studnรญ.
Realizรกcia
V sรบฤasnosti sa zaฤali stavebnรฉ prรกce. Po odklonenรญ dopravy na sรบbeลพnรฉ cesty sa zaฤali prรกce na rozruลกovanรญ betรณnovรฝch dosiek s ich nรกslednรฝm drvenรญm. Zrealizoval sa pokusnรฝ รบsek, kde sa zadefinovali: zrnitosลฅ recyklovanรฉho materiรกlu, mnoลพstvo spojiva doplลovanรฉho do zmesi a ostatnรฉ technologickรฉ parametre realizรกcie. Celรฝ technologickรฝ proces prebehol bez vรกลพnejลกรญch problรฉmov, vrstva HMG bola zrealizovanรก a je pripravenรก na preverovanie parametrov tak, aby sa s definitรญvnou platnosลฅou schvรกlil technologickรฝ predpis realizรกcie. Ten musรญ zohฤพadลovaลฅ poลพiadavky definovanรฉ v ZTKP a, samozrejme, skutoฤnosti vyplรฝvajรบce z realizรกcie a posudzovania pokusnรฉho รบseku cesty.
TEXT: Ing. Frantiลกek Brliลฅ
FOTO: CEMOS, s. r. o.
Frantiลกek Brliลฅ je riaditeฤพom spoloฤnosti CEMOS, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby