Rekonลกtrukcia cesty I/65 a รบprava Kremnickรฉho potoka
Galรฉria(9)

Rekonลกtrukcia cesty I/65 a รบprava Kremnickรฉho potoka

Partneri sekcie:

Cesta I/65 je vรฝznamnรก cesta spรกjajรบca Martin s Kremnicou a ลฝiarom nad Hronom. Na prelome jรบla a augusta 2016 sa v Kremnickรฝch Baniach rozvodnil po nadmernรฝch daลพฤovรฝch zrรกลพkach potok, ฤo spรดsobilo znaฤnรฉ zosuvy na telese tejto komunikรกcie, ktorรฉ viedli k vyhlรกseniu havarijnรฉho stavu na danom รบseku. Rekonลกtrukcia vลกak prebiehala aj preto, ลพe cesta I/65 v รบseku Kremnica โ€“ Kremnickรฉ Bane mala smerovรฉ vedenie a ลกรญrkovรฉ usporiadanie nevyhovujรบce pre cesty I. triedy a jej stavebno-technickรฝ stav nezodpovedal vรฝznamu tejto komunikรกcie. 

Sรบฤasne s รบpravou cesty I/65 sa realizovala aj รบprava Kremnickรฉho potoka a zabezpeฤila sa stabilita telesa komunikรกcie a priฤพahlรฝch svahov. Cesta nemala pred rekonลกtrukciou prรญdavnรฝ pruh pre pomalรฉ vozidlรก, ฤo bolo tieลพ jednรฝm z dรดvodov rekonลกtrukcie. ฤŽalลกรญm dรดvodom bolo dobudovanie chodnรญka pre chodcov v intravilรกne, pretoลพe prรญstup k obytnรฝm domom po ceste bol nielen nebezpeฤnรฝ, ale v zimnom obdobรญ vzhฤพadom na snehovรฉ bariรฉry aj takmer nemoลพnรฝ.

Obr. 1 Prehฤพadná situácia stavby

Obr. 1 Prehฤพadnรก situรกcia stavby

Existujรบce vjazdy k obytnรฝm domom a prรญstupy na poฤพnรฉ cesty sa v rรกmci stavby upravili v nevyhnutnom rozsahu s plynulรฝm napojenรญm na existujรบci stav. Sรบฤasลฅou stavby bolo aj vybudovanie dvoch novonavrhnutรฝch autobusovรฝch zastรกvok v intravilรกne mesta Kremnica. Rekonลกtrukcia celรฉho รบseku prebiehala pri รบplnej uzรกvere, vรฝnimku mali vozidlรก miestnych obyvateฤพov. Pred samotnou rekonลกtrukciou sa preto v prvom rade opravila obchรกdzkovรก trasa, ktorรก merala pribliลพne 11 km.

Obr . 2 Pohฤพad na SO 225-00 Zárubný múr v km 0,573 – 0,706 vpravo, hlavná trasa SO 101-00 Cesta I/65, zvyšky pôvodnej cesty I/65

Obr . 2 Pohฤพad na SO 225-00 Zรกrubnรฝ mรบr v km 0,573 โ€“ 0,706 vpravo, hlavnรก trasa SO 101-00 Cesta I/65, zvyลกky pรดvodnej cesty I/65

ฤŒasลฅ รบseku s dฤบลพkou pribliลพne 900 m sa nachรกdza v intravilรกne mesta, zvyลกok trasy je v extravilรกne. Smerovo vedie trasa aj potok v รบzkom koridore. Z oboch strรกn sa tรฝฤili strmรฉ svahy a svahy zosuvnรฝch รบzemรญ โ€“ prรกve zloลพitรก geolรณgia v zรกujmovom รบzemรญ komplikovala celรบ vรฝstavbu. Trasa rekonลกtrukcie cesty a jej rozลกรญrenie na prรญsluลกnรบ kategรณriu MZ 9/60 (redukovanรก MZ 14/60) v intravilรกne a C 9,5/60 v extravilรกne s pruhom pre pomalรฉ vozidlรก vedie v maximรกlnej miere tak, aby sa vyuลพila existujรบca trasa, v dรดsledku ฤoho je nevyhnutnรฉ vybรบraลฅ existujรบce nevyhovujรบce opornรฉ a zรกrubnรฉ mรบry a zrealizovaลฅ novรฉ. Sanaฤnรฉ a stabilizaฤnรฉ opatrenia tvoria znaฤnรบ ฤasลฅ stavebnรฝch prรกc.

Obr. 3 SO 220-00 vzorový prieฤny rez

Obr. 3 SO 220-00 vzorovรฝ prieฤny rez

Hlavnรก trasa

Limitujรบcim faktorom pri nรกvrhu smerovรฉho aj vรฝลกkovรฉho vedenia hlavnej trasy (SO 101 Cesta I/65) bol bod napojenia Zรš a Kรš. Z dรดvodu rozลกรญrenia existujรบcej cesty o jeden jazdnรฝ pruh v miestach, kde bol terรฉn z pravej strany k potoku veฤพmi strmรฝ, navrhol projektant tzv. zatrubnenie potoka na ลกiestich miestach trasy. Tรฝmto rieลกenรญm sa minimalizovali zemnรฉ prรกce. Celkovรก dฤบลพka zatrubnenia potoka je 343,7โ€ฏm. Realizรกcia prebehla pouลพitรญm prefabrikovanej konลกtrukcie klenbovรฉho tvaru s monolitickรฝm dnom, ktorรก sa skladรก z dvoch boฤnรฝch dielov a klenbovรฉho prefabrikovanรฉho stropu.

Obr. 4 SO 101-00 Cesta I/65 v hornej ฤasti trasy, SO 240-04 Zatrubnenie potoka v km 1,160-1,180

Obr. 4 SO 101-00 Cesta I/65 v hornej ฤasti trasy, SO 240-04 Zatrubnenie potoka v km 1,160-1,180

Vzhฤพadom na mimoriadnu udalosลฅ z 18.โ€ฏaprรญla 2017 sa termรญn realizรกcie diela predฤบลพil do 30. jรบna 2018. Pri realizรกcii stavebnรฉho objektu SO 240-04 (ฤasลฅ A) Zatrubnenie potoka v km 1,160 โ€“ 1,180 doลกlo vtedy pri vรฝdatnรฝch daลพฤoch z dรดvodu trhliny vo svahu k nestabilite svahu a jeho zosuvu, pri ktorom sa strhla klincovanรก stena spolu s geotextรญliou a rastรบcim porastom. Nรกsledne sa zaฤala po odsรบhlasenรญ objednรกvateฤพa realizovaลฅ sanรกcia zosuvu.

Obr. 5 SO 225-00 vzorový prieฤny rez

Obr. 5 SO 225-00 vzorovรฝ prieฤny rez

Zรกkladnรฉ parametre hlavnej trasy
Dฤบลพka trasy: 1 472,58 m
Rmin (smerovรฝ): 170 m
Rmin (vรฝลกkovรฝ): 3 000 m
Maximรกlny pozdฤบลพny sklon: 6,03 %
Minimรกlny pozdฤบลพny sklon: 3,04 %

Obr. 6 SO 240-04 Zatrubnenie potoka

Obr. 6 SO 240-04 Zatrubnenie potoka

Zรกrubnรฉ mรบry

SO 220-00 Zรกrubnรฝ mรบr v km 0,115 โ€“ 0,533 vฤพavo
Stavebnรฝ objekt patrรญ medzi technologicky najnรกroฤnejลกie stavebnรฉ ฤasti na celom projekte. Na zรกklade vรฝsledkov IGP a geotechnickรฝch posรบdenรญ vznikol nรกvrh na zabezpeฤenie steny vรฝkopu v sklone 5 : 1 pomocou klincovanej zeminy v kombinรกcii s torkrรฉtom (striekanรฝ betรณn vystuลพenรฝ kari sieลฅami) s nรกslednรฝm obloลพenรญm gabionom. Celkovรก dฤบลพka steny je 418,225 m. Dฤบลพka kotvenej ฤasti steny je 252,595 m. Kotvenie zรกrubnej steny lanovรฝmi kotvami s dฤบลพkou 18โ€ฏm je navrhnutรฉ v miestach zosuvu tak, aby sa zachytili jeho รบฤinky.

Obr. 7 Sanácia svahu poškodená vplyvom zosuvu nad SO 240-04

Obr. 7 Sanรกcia svahu poลกkodenรก vplyvom zosuvu nad SO 240-04

 

SO 225-00 Zรกrubnรฝ mรบr v km 0,573 โ€“ 0,706 vpravo
Zรกrubnรก stena SO 225-00 je situovanรก na pravej strane stavebnรฉho objektu 101-00 Cesta I/65 v smere staniฤenia a zabezpeฤuje zรกrezovรฝ svah. Stena je trojstupลˆovรก, prvรฝ a druhรฝ stupeลˆ sa realizujรบ ako klincovanรก zemina v kombinรกcii s torkrรฉtom (striekanรฝ betรณn vystuลพenรฝ kari sieลฅami) s nรกslednรฝm obloลพenรญm gabionom. Tretรญ stupeลˆ predstavuje klasickรบ gabionovรบ konลกtrukciu v sklone 10 : 1.

Obr. 8 Opravené miesto zosuvu – chýba sieลฅ KRISMER a výplลˆ kamenivom

Obr. 8 Opravenรฉ miesto zosuvu โ€“ chรฝba sieลฅ KRISMER a vรฝplลˆ kamenivom

Identifikaฤnรฉ รบdaje stavby

Nรกzov stavby: I/65 Kremnica โ€“ Kremnickรฉ Bane
Kraj: Banskobystrickรฝ (Slovensko)
Druh stavby: rekonลกtrukcia
Stavebnรญk: Slovenskรก sprรกva ciest, Banskรก Bystrica
Projektant: Dopravoprojekt, a. s., Bratislava, Divรญzia Zvolen

Zรกkladnรฉ parametre stavby

Odovzdanie staveniska: 21. 10. 2016
Spustenie premรกvky: 15. 11. 2017
Dokonฤenie stavby: 30. 6. 2018
Dฤบลพka rekonลกtrukcie komunikรกcie I/65: 1 472,58 + cca 2 000 m predฤบลพenia trasy
Celkovรก dฤบลพka opornรฝch mรบrov: 641,5 m
Celkovรก dฤบลพka zรกrubnรฝch mรบrov: 843,3 m vrรกtane zรกrubnรฝch mรบrov v obci Kremnickรฉ Bane
Gabionovรฉ mรบry pri รบprave Kremnickรฉho potoka: 227 m
Preloลพky inลพinierskych sietรญ: 8ร— (voda, ยญTelekom, vedenie NN, VO, rozhlas)
Zatrubnenie potoka: 343 m
Odkopy: 74 500 m3
Betรณny: 2 750 m3 + 7 000 m3
Striekanรฝ betรณn (torkrรฉt): 1 200 m3
Nestmelenรฉ podkladovรฉ vrstvy: 8 077 m3
Frรฉzovanie asfaltovรฝch plรดch: 6 426 m3
Asfalty: 4 032 m3 + 1 580 m3
Zemnรฉ klince: 27 500 m (stabilizรกcia ยญsvahu)
Zemnรฉ lanovรฉ kotvy predopnutรฉ: 2 270 m
Prebytok vรฝkopovej zeminy: 46 654 m3 (odvezenรก na sklรกdku)

I/65 Kremnica โ€“ Kremnickรฉ Bane

Route I / 65 is a significant route connecting Martin with Kremnica and ลฝiar nad Hronom. At the end of July 2016, in Kremnickรฉ Bane, a stream broke out in the aftermath of the excessive precipitation, which caused considerable downsides on the entity of this communication, that led to a state of emergency in the section. Reconstruction was also due to the fact that the route I / 65 Kremnica – Kremnickรฉ Bane had a directional route and a layout not suitable for the first-class routes and its construction and technical status did not correspond to the importance of this communication.

 

TEXT: Ing. Marcel ล tirbl, Ing. Michal Mikuลก, Bc. Marek Mozola
FOTO: Doprastav, a. s.

Marcel ล tirbl, Michal Mikuลก a Marek Mozola pรดsobia v spoloฤnosti Doprastav, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 3/2018.

Najฤรญtanejลกie