Rekonลกtrukcia cesty I/65 Kremnica โ Kremnickรฉ Bane
Cesta I/65 je vรฝznamnรก cesta spรกjajรบca Martin s Kremnicou a ลฝiarom nad Hronom. Na prelome jรบla a augusta 2016 sa v Kremnickรฝch Baniach rozvodnil po nadmernรฝch daลพฤovรฝch zrรกลพkach potok, ฤo spรดsobilo znaฤnรฉ zosuvy na telese tejto komunikรกcie, ktorรฉ viedli k vyhlรกseniu havarijnรฉho stavu na danom รบseku. Rekonลกtrukcia vลกak prebiehala aj preto, ลพe cesta I/65 v รบseku Kremnica โ Kremnickรฉ Bane mala smerovรฉ vedenie a ลกรญrkovรฉ usporiadanie nevyhovujรบce pre cesty I. triedy a jej stavebno-technickรฝ stav nezodpovedal vรฝznamu tejto komunikรกcie.
Sรบฤasne s รบpravou cesty I/65 sa realizovala aj รบprava Kremnickรฉho potoka a zabezpeฤila sa stabilita telesa komunikรกcie a priฤพahlรฝch svahov. Cesta nemala pred rekonลกtrukciou prรญdavnรฝ pruh pre pomalรฉ vozidlรก, ฤo bolo tieลพ jednรฝm z dรดvodov rekonลกtrukcie. ฤalลกรญm dรดvodom bolo dobudovanie chodnรญka pre chodcov v intravilรกne, pretoลพe prรญstup k obytnรฝm domom po ceste bol nielen nebezpeฤnรฝ, ale v zimnom obdobรญ vzhฤพadom na snehovรฉ bariรฉry aj takmer nemoลพnรฝ.
Existujรบce vjazdy k obytnรฝm domom a prรญstupy na poฤพnรฉ cesty sa v rรกmci stavby upravili v nevyhnutnom rozsahu s plynulรฝm napojenรญm na existujรบci stav. Sรบฤasลฅou stavby bolo aj vybudovanie dvoch novonavrhnutรฝch autobusovรฝch zastรกvok v intravilรกne mesta Kremnica. Rekonลกtrukcia celรฉho รบseku prebiehala pri รบplnej uzรกvere, vรฝnimku mali vozidlรก miestnych obyvateฤพov. Pred samotnou rekonลกtrukciou sa preto v prvom rade opravila obchรกdzkovรก trasa, ktorรก merala pribliลพne 11 km.
ฤasลฅ รบseku s dฤบลพkou pribliลพne 900 m sa nachรกdza v intravilรกne mesta, zvyลกok trasy je v extravilรกne. Smerovo vedie trasa aj potok v รบzkom koridore. Z oboch strรกn sa tรฝฤili strmรฉ svahy a svahy zosuvnรฝch รบzemรญ โ prรกve zloลพitรก geolรณgia v zรกujmovom รบzemรญ komplikovala celรบ vรฝstavbu. Trasa rekonลกtrukcie cesty a jej rozลกรญrenie na prรญsluลกnรบ kategรณriu MZ 9/60 (redukovanรก MZ 14/60) v intravilรกne a C 9,5/60 v extravilรกne s pruhom pre pomalรฉ vozidlรก vedie v maximรกlnej miere tak, aby sa vyuลพila existujรบca trasa, v dรดsledku ฤoho je nevyhnutnรฉ vybรบraลฅ existujรบce nevyhovujรบce opornรฉ a zรกrubnรฉ mรบry a zrealizovaลฅ novรฉ. Sanaฤnรฉ a stabilizaฤnรฉ opatrenia tvoria znaฤnรบ ฤasลฅ stavebnรฝch prรกc.
Obr. 1 Prehฤพadnรก situรกcia stavby
Hlavnรก trasa
Limitujรบcim faktorom pri nรกvrhu smerovรฉho aj vรฝลกkovรฉho vedenia hlavnej trasy (SO 101 Cesta I/65) bol bod napojenia Zร a Kร. Z dรดvodu rozลกรญrenia existujรบcej cesty o jeden jazdnรฝ pruh v miestach, kde bol terรฉn z pravej strany k potoku veฤพmi strmรฝ, navrhol projektant tzv. zatrubnenie potoka na ลกiestich miestach trasy. Tรฝmto rieลกenรญm sa minimalizovali zemnรฉ prรกce. Celkovรก dฤบลพka zatrubnenia potoka je 343,7โฏm. Realizรกcia prebehla pouลพitรญm prefabrikovanej konลกtrukcie klenbovรฉho tvaru s monolitickรฝm dnom, ktorรก sa skladรก z dvoch boฤnรฝch dielov a klenbovรฉho prefabrikovanรฉho stropu.
Vzhฤพadom na mimoriadnu udalosลฅ z 18.โฏaprรญla 2017 sa termรญn realizรกcie diela predฤบลพil do 30. jรบna 2018. Pri realizรกcii stavebnรฉho objektu SO 240-04 (ฤasลฅ A) Zatrubnenie potoka v km 1,160 โ 1,180 doลกlo vtedy pri vรฝdatnรฝch daลพฤoch z dรดvodu trhliny vo svahu k nestabilite svahu a jeho zosuvu, pri ktorom sa strhla klincovanรก stena spolu s geotextรญliou a rastรบcim porastom. Nรกsledne sa zaฤala po odsรบhlasenรญ objednรกvateฤพa realizovaลฅ sanรกcia zosuvu.
Obr . 2 Pohฤพad na SO 225-00 Zรกrubnรฝ mรบr v km 0,573 โ 0,706 vpravo, hlavnรก trasa SO 101-00 Cesta I/65, zvyลกky pรดvodnej cesty I/65
Zรกkladnรฉ parametre hlavnej trasy
Dฤบลพka trasy: 1 472,58 m
Rmin (smerovรฝ): 170 m
Rmin (vรฝลกkovรฝ): 3 000 m
Maximรกlny pozdฤบลพny sklon: 6,03 %
Minimรกlny pozdฤบลพny sklon: 3,04 %
Obr. 4 SO 101-00 Cesta I/65 v hornej ฤasti trasy, SO 240-04 Zatrubnenie potoka v km 1,160-1,180
Zรกrubnรฉ mรบry
SO 220-00 Zรกrubnรฝ mรบr v km 0,115 โ 0,533 vฤพavo
Stavebnรฝ objekt patrรญ medzi technologicky najnรกroฤnejลกie stavebnรฉ ฤasti na celom projekte. Na zรกklade vรฝsledkov IGP a geotechnickรฝch posรบdenรญ vznikol nรกvrh na zabezpeฤenie steny vรฝkopu v sklone 5 : 1 pomocou klincovanej zeminy v kombinรกcii s torkrรฉtom (striekanรฝ betรณn vystuลพenรฝ kari sieลฅami) s nรกslednรฝm obloลพenรญm gabionom. Celkovรก dฤบลพka steny je 418,225 m. Dฤบลพka kotvenej ฤasti steny je 252,595 m. Kotvenie zรกrubnej steny lanovรฝmi kotvami s dฤบลพkou 18โฏm je navrhnutรฉ v miestach zosuvu tak, aby sa zachytili jeho รบฤinky.
Obr. 3 SO 220-00 vzorovรฝ prieฤny rez
SO 225-00 Zรกrubnรฝ mรบr v km 0,573 โ 0,706 vpravo
Zรกrubnรก stena SO 225-00 je situovanรก na pravej strane stavebnรฉho objektu 101-00 Cesta I/65 v smere staniฤenia a zabezpeฤuje zรกrezovรฝ svah. Stena je trojstupลovรก, prvรฝ a druhรฝ stupeล sa realizujรบ ako klincovanรก zemina v kombinรกcii s torkrรฉtom (striekanรฝ betรณn vystuลพenรฝ kari sieลฅami) s nรกslednรฝm obloลพenรญm gabionom. Tretรญ stupeล predstavuje klasickรบ gabionovรบ konลกtrukciu v sklone 10 : 1.
Obr. 5 SO 225-00 vzorovรฝ prieฤny rez
Identifikaฤnรฉ รบdaje stavby
Nรกzov stavby: I/65 Kremnica โ Kremnickรฉ Bane
Kraj: Banskobystrickรฝ (Slovensko)
Druh stavby: rekonลกtrukcia
Stavebnรญk: Slovenskรก sprรกva ciest, Banskรก Bystrica
Projektant: Dopravoprojekt, a. s., Bratislava, Divรญzia Zvolen
Obr. 6 SO 240-04 Zatrubnenie potoka
Zรกkladnรฉ parametre stavby
Odovzdanie staveniska: 21. 10. 2016
Spustenie premรกvky: 15. 11. 2017
Dokonฤenie stavby: 30. 6. 2018
Dฤบลพka rekonลกtrukcie komunikรกcie I/65: 1 472,58 + cca 2 000 m predฤบลพenia trasy
Celkovรก dฤบลพka opornรฝch mรบrov: 641,5 m
Celkovรก dฤบลพka zรกrubnรฝch mรบrov: 843,3 m vrรกtane zรกrubnรฝch mรบrov v obci Kremnickรฉ Bane
Gabionovรฉ mรบry pri รบprave Kremnickรฉho potoka: 227 m
Preloลพky inลพinierskych sietรญ: 8ร (voda, ยญTelekom, vedenie NN, VO, rozhlas)
Zatrubnenie potoka: 343 m
Odkopy: 74 500 m3
Betรณny: 2 750 m3 + 7 000 m3
Striekanรฝ betรณn (torkrรฉt): 1 200 m3
Nestmelenรฉ podkladovรฉ vrstvy: 8 077 m3
Frรฉzovanie asfaltovรฝch plรดch: 6 426 m3
Asfalty: 4 032 m3 + 1 580 m3
Zemnรฉ klince: 27 500 m (stabilizรกcia ยญsvahu)
Zemnรฉ lanovรฉ kotvy predopnutรฉ: 2 270 m
Prebytok vรฝkopovej zeminy: 46 654 m3 (odvezenรก na sklรกdku)
Obr. 7 Sanรกcia svahu poลกkodenรก vplyvom zosuvu nad SO 240-04
I/65 Kremnica โ Kremnickรฉ Bane
Route I / 65 is a significant route connecting Martin with Kremnica and ลฝiar nad Hronom. At the end of July 2016, in Kremnickรฉ Bane, a stream broke out in the aftermath of the excessive precipitation, which caused considerable downsides on the entity of this communication, that led to a state of emergency in the section. Reconstruction was also due to the fact that the route I / 65 Kremnica – Kremnickรฉ Bane had a directional route and a layout not suitable for the first-class routes and its construction and technical status did not correspond to the importance of this communication.
Obr. 8 Opravenรฉ miesto zosuvu โ chรฝba sieลฅ KRISMER a vรฝplล kamenivom
TEXT: Ing. Marcel ล tirbl, Ing. Michal Mikuลก, Bc. Marek Mozola
FOTO: Doprastav, a. s.
Marcel ล tirbl, Michal Mikuลก a Marek Mozola pรดsobia v spoloฤnosti Doprastav, a. s.