Rekonลกtrukcia cesty I/72
Cesta I/72 predstavuje dรดleลพitรบ spojnicu vย lรญnii sever โ juh vย banskobystrickom regiรณne aย vรฝrazne ovplyvลuje rozvoj tejto ฤasti regiรณnu. Rieลกenรฝ รบsek cesty vย dฤบลพke asi 4,2 km predstavuje zย hฤพadiska morfologickรฉho, geologickรฉho, ako aj zย pohฤพadu zรกsahu do chrรกnenรฝch รบzemรญ najzloลพitejลกรญ รบsek tejto komunikรกcie. Tento รบsek prakticky vo vลกetkรฝch ukazovateฤพoch svojimi parametrami nespฤบลa poลพiadavky cesty prvej triedy. Nedostatoฤnรฉ parametre komunikรกcie, ako aj zlรฝ technickรฝ stav si vynรบtili potrebu jej rekonลกtrukcie so zabezpeฤenรญm zvรฝลกenia bezpeฤnosti aย plynulosti dopravy.
Histรณria cesty I/72Cesta I/72 je cesta I. triedy, ktorรก pรดvodne zaฤรญnala vย Podbrezovej aย pokraฤovala cez horskรฝ priechod ฤertovica. รsek cesty I/72 Hybe โ Mรฝto pod ฤumbierom (horskรฝ priechod ฤertovica) bol vybudovanรฝ za Slovenskรฉho ลกtรกtu vย rokoch 1939 aลพ 1942. Po druhej svetovej vojne pri oฤรญslovanรญ ciest vย ฤesko-Slovensku bol spomรญnanรฝ รบsek sรบฤasลฅou cesty II/529. Neskรดr bol povrch spevnenรฝ ลพivicou aย cestu oznaฤili ako I/72. Vย roku 2008 bola vย รบseku Rimavskรก Sobota โ Tisovec preklasifikovanรญm niektorรฝch รบsekov ciest II. triedy doplnenรก cestou II/530 aย ฤasลฅou cesty II/531. Jej celkovรก dฤบลพka je dnes viac ako 105 km.
Poloha cesty I/72 vย SR
Sรบฤasnรฝ stav vย cestnej sieti
Rekonลกtruovanรฝ รบsek cesty I/72 (km 42,316 aลพ 46,681 vย zmysle jej pasportu) tvorรญ na รบzemรญ, okrem postupne utlmovanej regionรกlnej ลพeleznice, jedinรฉ moลพnรฉ prepojenie medzi severnou aย juhovรฝchodnou ฤasลฅou Banskobystrickรฉho samosprรกvneho kraja. Jej kvalita mรก priamy dosah na hospodรกrske aย turistickรฉ aktivity na celom zรกujmovom รบzemรญ. Parametre sรบฤasnej cesty I/72 nezodpovedajรบ potrebรกm, akรฉ si cesta I. triedy vyลพaduje. Vย รบseku Tisovec โ Brezno vrรกtane sedla Zbojskรก je pรดvodnรก komunikรกcia vedenรก extravilรกnom vย ลกรญrkach od 5,5 do 6,5 m. Po preradenรญ tejto trasy zย kategรณrie ciest II. triedy do siete I. tried bolo nutnรฉ cestu rekonลกtruovaลฅ aย vylepลกiลฅ jej technickรฉ parametre. Pre komunikรกcie I. triedy sa vย zmysle STN 73 6101 poลพaduje minimรกlna kategรณria cesty C9,5/60. Vzhฤพadom na zloลพitรฉ geomorfologickรฉ pomery na stiesnenom รบzemรญ, ako aj zย dรดvodu minimalizรกcie rozsiahlych zรกsahov do chrรกnenรฝch รบzemรญ sa pre tento รบsek navrhla niลพลกia รบroveล kategรณrie cesty C7,5/50 (40). Pre tรบto kategรณriu bol vydanรฝ sรบhlas MDVRR SR na odliลกnรฉ technickรฉ rieลกenie, ktorรฝ okrem zmeny kategรณrie zahลลa aj zmenu nรกvrhovej rรฝchlosti vo vytypovanรฝch รบsekoch aย sย tรฝm sรบvisiacich nรกvrhovรฝch parametrov. Tรฝmto spรดsobom sa vย podstatnej miere znรญลพili ekonomickรฉ nรกklady, ale najmรค sa vรฝrazne redukovali nepriaznivรฉ vplyvy stavby na zloลพky ลพivotnรฉho prostredia.
Prehฤพadnรก situรกcia ลกirลกรญch vzลฅahov v รบseku Tisovec โ Zbojskรก
Vedenie trasy vo vzลฅahu k ochrannรฉmu pรกsmu Nรกrodnรฉho parku Murรกnska planina
Zdรดvodnenie stavby
Sรบฤasnรฝ stav cesty I/72 vย rekonลกtruovanom รบseku vykazuje prvky nevyhovujรบceho smerovรฉho, ale najmรค ลกรญrkovรฉho usporiadania, ktorรฉ tvoria hlavnรบ prekรกลพku plynulosti aย bezpeฤnosti cestnej premรกvky. Problรฉmy vytvรกra kamiรณnovรก doprava aย strety veฤพkรฝch nรกkladnรฝch vozidiel nad 12ย m. Ide oย bodovรฉ nedostatky aย sรบvislรฉ รบseky, kde ลกรญrka vozovky ani pri malรฝch rรฝchlostiach neumoลพลuje mรญลanie sa protiidรบcich nรกkladnรฝch vozidiel. Uvedenรฉ stavy na ceste sa zhorลกujรบ prรญchodom zimnรฉho obdobia. Rekonลกtrukcia cesty I/72 je rieลกenรก vย koridore existujรบcej cesty, ktorรก prechรกdza Nรกrodnรฝm parkom Murรกnska planina (NPMP) aย vย podstate kopรญruje hranicu medzi II. aย III. stupลom ochrannรฉho pรกsma. Cestu I/72 nemoลพno preloลพiลฅ do inej lokality sย niลพลกรญm stupลom ochrany prรญrody sย primeranรฝmi nรกkladmi stavby aย jej umiestenie je jedinรฝm moลพnรฝm rieลกenรญm vedenia dopravy vย regiรณne cez sedlo Zbojskรก. Stavba prechรกdza poฤพnohospodรกrskymi pozemkami len okrajovo aย vo vรคฤลกom meradle zasahuje do lesnรฝch pozemkov.
Pohฤพad na dominantu 2. รบseku โ ลพelezniฤnรฝ most โ priehradovรก oceฤพovรก konลกtrukcia
Pohฤพad na mostnรฝ objekt v mieste prekonรกvania รบdolia ฤertovej doliny
Projektovรก prรญprava
Na zaฤiatku projektovej prรญpravy sa vypracovala technickรก ลกtรบdia, ktorรก zahลลala moลพnรฉ varianty vedenia trasy sedlom Zbojskรก. Najvรฝraznejลกie bol preferovanรฝ variant trasovania vย jej pรดvodnom koridore. Na zรกklade neustรกle sa zvyลกujรบceho tlaku regiรณnu pristรบpila Slovenskรก sprรกva ciest, Investiฤnรก vรฝstavba aย sprรกva ciest Banskรก Bystrica, vย roku 2009 kย zaฤatiu projektovej prรญpravy na รบrovni vลกetkรฝch stupลov projektovej dokumentรกcie. Projektovรก prรญprava sa zaฤala pre jednu stavbu vย dฤบลพke 4,2 km, ale zย dรดvodu nรกroฤnosti sa neskรดr rozdelila na tri samostatnรฉ รบseky vย tomto delenรญ:
- ย 1. รบsek: km 0,000 โ 1,550 (km 42,316 โ 43,864 podฤพa pasportu),
- ย 2. รบsek: km 1,550 โ 3,375 (km 43,864 โ 45,766 podฤพa pasportu),
- ย 3. รบsek: km 3,375 โ 4,210 (km 45,766 โ 46,681 podฤพa pasportu).
Vย rรกmci 2. รบseku, vย pracovnom staniฤenรญ km 1,750 โ 2,250, sa navrhovanรก trasa zย dรดvodu najvรฝraznejลกieho dotyku sย chrรกnenรฝm รบzemรญm posudzovala podฤพa zรกkona ฤ.ย 24/2006 Z. z. oย posudzovanรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie (EIA). Vลกetky podmienky zรกvereฤnรฉho stanoviska MลฝP SR sa nรกsledne zapracovali do projektovej dokumentรกcie.
Vzorovรฝ prieฤny rez
Obmedzujรบce podmienky
Hlavnรฝm obmedzujรบcim faktorom pri nรกvrhu rekonลกtrukcie je skutoฤnosลฅ, ลพe trasa vย sedle Zbojskรก prechรกdza Nรกrodnรฝm parkom Murรกnska planina aย รบzemรญm Natura 2000 sย viacerรฝmi environmentรกlne vรฝznamnรฝmi lokalitami (biotopy eurรณpskeho vรฝznamu). Aj preto sa zvolila filozofia nรกvrhu rieลกenia vย rozsahu rozลกรญrenia komunikรกcie po jej ฤพavej strane, ฤรญm doลกlo kย niลพลกiemu zรกsahu โ II.ย stupeล ochrannรฉho pรกsma NPMP. รzemie sa nachรกdza vย nรกroฤnom terรฉne, cesta je situovanรก prevaลพne vย strmom svahu aย skalnรฝch odrezoch. Morfolรณgia je navyลกe vรฝrazne ovplyvnenรก erรณzno-akumulaฤnou ฤinnosลฅou toku Furmanec aย jeho pravostrannรฝch prรญtokov. Poloha trasy sa pohybuje vย nadmorskej vรฝลกke 576 โ 731 m n. m., ฤo zodpovedรก prevรฝลกeniu 155โฏm pri priemernom pozdฤบลพnom sklone 3,7ย %. Oblasลฅ je charakterizovanรก krรกtkym aลพ veฤพmi krรกtkym letom aย dlhรฝm zimnรฝm obdobรญm sย vรฝraznou snehovou pokrรฝvkou. Nezanedbateฤพnรฝm obmedzenรญm je povolenie realizรกcie stavby len pri zabezpeฤenรญ verejnej dopravy bez trvalej vรฝluky. Vย spojitosti sย tรฝmito obmedzujรบcimi faktormi si nรกvrh vyลพadoval zosรบladenie technicky realizovateฤพnรฉho aย sรบฤasne environmentรกlne prijateฤพnรฉho rieลกenia.
Pohฤพad na sลฅaลพenรฉ prรกce v smere na Brezno โ realizรกcia zรกrezu v km 2,0 (vฤพavo hore vedie traลฅ ลฝSR)
Opis technickรฉho rieลกenia
Predmetnรก stavba sa nachรกdza na รบzemรญ Banskobystrickรฉho samosprรกvneho kraja vย okresoch Rimavskรก Sobota aย Brezno. Celkovรก dฤบลพka รบsekov je spomรญnanรฝch 4,2 km. Pre kategรณriu C 7,5/50(40) sรบ odvodenรฉ aj zรกkladnรฉ parametre smerovรฉho aย vรฝลกkovรฉho vedenia, sย minimรกlnym smerovรฝm polomerom Rย =ย 110 m (pre Vn = 50ย km/h), vย stiesnenรฝch pomeroch aลพ na R = 60 m (pre Vn = 40ย km/h). Sรบฤasลฅou stavby sรบ dve toฤky. Maximรกlny pozdฤบลพny sklon trasy presahuje 6,5โฏ%. Filozofia รบpravy smerovรฉho vedenia pรดvodnej trasy vychรกdza zย definรญcie รบzemia, ktorรฉ kladie vysokรฉ nรกroky na zรกsah do okolia. Na jednej strane je ochrannรฉ pรกsmo Nรกrodnรฉho parku Murรกnska Planina sย vysokou biodiverzitou (vรฝskyt rozmanitej fauny aย flรณry, napravo od cesty je III. stupeล ochrannรฉho pรกsma, blรญzkosลฅ prรญrodnej rezervรกcie ฤertova dolina sย V.ย stupลom ochrany, hustรฉ zalesnenie รบzemia aย prรญtomnosลฅ toku Furmanec), na druhej strane ฤlenitosลฅ terรฉnu (strmรฉ zrรกzy, vysokรฉ zรกrezy vย podobe kolmรฝch skalnรฝch stien), ale aj niekoฤพkonรกsobnรฉ kriลพovanie ลพelezniฤnej trate ฤ. 174 sย vรฝznamnรฝmi nรกrodnรฝmi kultรบrnymi pamiatkami (mostnรฝ objekt ฤertov most, Abtov ozubnicovรฝ systรฉm).
1. รบsek โ km 0,000 โ 1,550
Trasa sa zaฤรญna vย existujรบcom oblรบku tesne pred krรญลพenรญm so ลพelezniฤnรฝm nadjazdom aย tokom Furmanec, ktorรฝ je prekladanรฝ do novej polohy. Nรกsledne trasa vedie striedavo vย pรดvodnom koridore sย vylepลกenรญm smerovรฝch aย vรฝลกkovรฝch parametrov. Dvojitรฝm kriลพovanรญm ลพelezniฤnรฉho viaduktu Pod Dielom aย kopรญrovanรญm toฤky sย veฤพkosลฅou R = 50ย m konฤรญ tesne za ลพelezniฤnรฝm nadjazdom. Tento รบsek zahลลa aj vybudovanie dvoch autobusovรฝch zastรกvok.
2. รบsek โ km 1,550 โ 3,375
Trasa priamo nadvรคzuje na koniec 1. รบseku aย zaฤรญna sa smerovรฝm oblรบkom sย veฤพkosลฅou
R = 255 m. ฤalej vedie vย medziach existujรบcej polohy trasy. Bodovรฝ nedostatok pod viaduktom ฤertov most eliminuje smerovรฝm odklonom, priฤom sa dostรกva do skalnรฉho zรกrezu aย zรกroveล kriลพuje traลฅ ลฝSR, kde sa nรกsledne pripรกja na sรบฤasnรฉ vedenie. Vzรกpรคtรญ opรคลฅ opรบลกลฅa existujรบci koridor aย ฤalลกou toฤkou prekonรกva รบdolie bezmennรฉho potoka. Na konci toฤky sa trasa tlaฤรญ do Masarykovej skaly, skalnรฉho masรญvu po svojej ฤพavej strane. Vย ฤalลกom priebehu sa smerovรฉ vedenie prispรดsobuje existujรบcej trase sย aplikovanรญm kozmetickรฝch รบprav smerovรฝch parametrov. Trasa sa konฤรญ vย nadvรคznosti na 3. รบsek.
Zย hฤพadiska dฤบลพky aย strmosti pozdฤบลพneho sklonu pohybujรบceho sa vย rozpรคtรญ 1,62 โ 6,77โฏ% je tento รบsek technicky najkomplikovanejลกรญ.
Pohฤพad na sลฅaลพenรฉ stavebnรฉ prรกce v smere na Tisovec โ realizรกcia skalnรฉho vรฝrubu vpravo v km 2,10 (v strede nad cestou I/72 je Nรกrodnรก kultรบrna pamiatka โ viadukt ฤertov most na trati ลฝSR ฤ. 174)
Najdominantnejลกรญm objektom na tomto รบseku je novรฝ oceฤพovรฝ most na ลพelezniฤnej trati osadenรฝ do skalnรฉho zรกrezu. Na รบzemรญ vytvรกra vรฝraznรฝ prvok aย svojou tesnou polohou nadvรคzuje na existujรบci viadukt ฤertov most, ktorรฝ tvorรญ priehradovรก oceฤพovรก konลกtrukcia aย je evidovanรฝ ako nรกrodnรก kultรบrna pamiatka. Nรกvrh aย technickรฉ vyhotovenie novรฉho mosta je konลกtrukฤne identickรฉ sย viaduktom ฤertov most aย kompoziฤne na tรบto pamiatku nadvรคzuje. Samotnรฝ nรกvrh predstavuje priehradovรฝ oceฤพovรฝ most sย hornou ortotropnou mostovkou sย pevnรฝm uchytenรญm koฤพajovรฝch podvalov. Vย koฤพajisku zรกroveล zachovรกva vรฝznamnรฉ technickรฉ dielo, ktorรฝm je Abtov ozubnicovรฝ systรฉm, jedinรฝ sย normรกlnym rozchodom na Slovensku. ฤalลกรญm nรกroฤnรฝm prvkom vย rรกmci 2. รบseku je samotnรฉ budovanie skalnรฉho zรกrezu, ktorรฉho hฤบbka dosahuje vย najvyลกลกom bode 25 โ 30 m nad vozovkou. Zรกrez je budovanรฝ po etapรกch. Koneฤnรฝ tvar skalnej steny je charakterizovanรฝ ลกรญrkou lavice 1,5 m sย vรฝลกkovรฝm odstupลovanรญm kaลพdรฝch 8 m. Sklon lรญca steny je navrhnutรฝ vย pomere 5 : 1. Na zachytรกvanie padajรบcich skรกl zย priฤพahlรฉho svahu sa nad zรกrezom vybuduje zรกchytnรฝ plot. Na trvalรฉ zabezpeฤenie steny proti rozvoฤพลovaniu aย povrchovej erรณzii sa pouลพijรบ vysokopevnostnรฉ oceฤพovรฉ siete ukotvenรฉ samozavrtรกvacรญmi klincami. Pre prรญpad zachytenia materiรกlu sย niลพลกou pevnosลฅou budรบ siete doplnenรฉ protierรณznou georohoลพou. Vย mieste lavรญc bude zriadenรก ryha, do ktorej sa vysadia popรญnavรฉ rastliny na rรฝchlejลกie aย citlivejลกie zaฤlenenie zรกrezu do okolia.
3. รบsek โ km 3,375 โ 4,210
Tento รบsek vย dฤบลพke 825 m je najkratลกรญ spomedzi รบsekov. Na trase vyrovnรกva najmรค smerovรฝ nedostatok formou mostnรฉho objektu, ktorรฝm prekonรกva รบdolie sย prรญtokom Furmanca. Mostnรฝ objekt je najdominantnejลกรญm dielom tohto รบseku. Keฤลพe sa nachรกdza na potenciรกlne aktรญvnom zosuvnom รบzemรญ, bolo potrebnรฉ vykonaลฅ opatrenia na znรญลพenie hladiny spodnej vody, aย to formou odvodลovacรญch vrtov aย kotvenia zรกkladov jednotlivรฝch opรดr. Stavebne sa รบsek konฤรญ priamo vย sedle Zbojskรก, tesne za pomedzรญm okresov Rimavskรก Sobota aย Brezno.
Stavebnรฉ prรกce na 3. รบseku v km 4,150 โ pohฤพad od Brezna
Postup vรฝstavby
Vย rรกmci celej stavby je vรฝraznรฝ prebytok vhodnรฉho materiรกlu. Najvรคฤลกie objemy zeminy potrebnej na opรคtovnรฉ pouลพitie budรบ zabezpeฤenรฉ vรฝkopovรฝmi prรกcami na 2. รบseku vย mieste budovania skalnรฉho zรกrezu. Aj preto sa stavebnรฉ prรกce vย tomto รบseku povaลพovali za vรฝchodiskovรฉ. Materiรกl zย 2. รบseku charakterizovanรฝ ako wettersteinskรฉ vรกpence sย triedou ลฅaลพiteฤพnosti 6 โ 7 sa bude zรญskavaลฅ riadenรฝm odstrelom. Zย dรดvodu sลฅaลพenรฝch prรกc (vyลกลกie opรญsanรฉ obmedzenia) bude zabezpeฤenรฉ vedenie dopravy vย jednom jazdnom pruhu so striedanรญm smerov pomocou svetelnรฉho signalizaฤnรฉho zariadenia.
Tab.ย Rozhodujรบce stavebnรฉ objekty na 1., 2. aย 3. รบseku
Zรกver
Sprevรกdzkovanie rekonลกtruovanรฉho รบseku cesty I/72 zvรฝลกi jej vรฝznam aย umoลพnรญ obรญsลฅ nevyhovujรบce รบseky (najmรค vย mieste krรญลพenia sย viaduktom ฤertov most) po dopravne plynulejลกej aย rรฝchlejลกej trase. Na รบzemรญ sa zvรฝลกi bezpeฤnosลฅ vลกetkรฝch รบฤastnรญkov dopravy. Predmetnรฝ รบsek rekonลกtrukcie je len zaฤiatkom โcestyโ, ktorรก ฤakรก Slovenskรบ sprรกvu ciest, aby รบsek medzi Tisovcom aย Breznom dosiahol parametre cesty I. triedy. Vzhฤพadom na finanฤnรบ nรกroฤnosลฅ technickรฉho diela bola stavba zaradenรก do Operaฤnรฉho programu Doprava aย vย sรบฤasnom obdobรญ je vย realizรกcii.
TEXT: Ing. Martin Milata
FOTO aย OBRรZKY: autor
Martin Milata je hlavnรฝ inลพinier projektu vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava, pracovisko ลฝilina.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby