rekonstrukcia cesty i 72
Galรฉria(11)

Rekonลกtrukcia cesty I/72

Partneri sekcie:

Cesta I/72 predstavuje dรดleลพitรบ spojnicu vย lรญnii sever โ€“ juh vย banskobystrickom regiรณne aย vรฝrazne ovplyvลˆuje rozvoj tejto ฤasti regiรณnu. Rieลกenรฝ รบsek cesty vย dฤบลพke asi 4,2 km predstavuje zย hฤพadiska morfologickรฉho, geologickรฉho, ako aj zย pohฤพadu zรกsahu do chrรกnenรฝch รบzemรญ najzloลพitejลกรญ รบsek tejto komunikรกcie. Tento รบsek prakticky vo vลกetkรฝch ukazovateฤพoch svojimi parametrami nespฤบลˆa poลพiadavky cesty prvej triedy. Nedostatoฤnรฉ parametre komunikรกcie, ako aj zlรฝ technickรฝ stav si vynรบtili potrebu jej rekonลกtrukcie so zabezpeฤenรญm zvรฝลกenia bezpeฤnosti aย plynulosti dopravy.

01 dopravoprojekt big image
10 dopravoprojekt big image
09 dopravoprojekt big image
08 dopravoprojekt big image
07 dopravoprojekt big image
06 dopravoprojekt big image
05 dopravoprojekt big image
04 dopravoprojekt big image
Histรณria cesty I/72
Cesta I/72 je cesta I. triedy, ktorรก pรดvodne zaฤรญnala vย Podbrezovej aย pokraฤovala cez horskรฝ priechod ฤŒertovica. รšsek cesty I/72 Hybe โ€“ Mรฝto pod ฤŽumbierom (horskรฝ priechod ฤŒertovica) bol vybudovanรฝ za Slovenskรฉho ลกtรกtu vย rokoch 1939 aลพ 1942. Po druhej svetovej vojne pri oฤรญslovanรญ ciest vย ฤŒesko-Slovensku bol spomรญnanรฝ รบsek sรบฤasลฅou cesty II/529. Neskรดr bol povrch spevnenรฝ ลพivicou aย cestu oznaฤili ako I/72. Vย roku 2008 bola vย รบseku Rimavskรก Sobota โ€“ Tisovec preklasifikovanรญm niektorรฝch รบsekov ciest II. triedy doplnenรก cestou II/530 aย ฤasลฅou cesty II/531. Jej celkovรก dฤบลพka je dnes viac ako 105 km.


Poloha cesty I/72 vย SR

Sรบฤasnรฝ stav vย cestnej sieti
Rekonลกtruovanรฝ รบsek cesty I/72 (km 42,316 aลพ 46,681 vย zmysle jej pasportu) tvorรญ na รบzemรญ, okrem postupne utlmovanej regionรกlnej ลพeleznice, jedinรฉ moลพnรฉ prepojenie medzi severnou aย juhovรฝchodnou ฤasลฅou Banskobystrickรฉho samosprรกvneho kraja. Jej kvalita mรก priamy dosah na hospodรกrske aย turistickรฉ aktivity na celom zรกujmovom รบzemรญ. Parametre sรบฤasnej cesty I/72 nezodpovedajรบ potrebรกm, akรฉ si cesta I. triedy vyลพaduje. Vย รบseku Tisovec โ€“ Brezno vrรกtane sedla Zbojskรก je pรดvodnรก komunikรกcia vedenรก extravilรกnom vย ลกรญrkach od 5,5 do 6,5 m. Po preradenรญ tejto trasy zย kategรณrie ciest II. triedy do siete I. tried bolo nutnรฉ cestu rekonลกtruovaลฅ aย vylepลกiลฅ jej technickรฉ parametre. Pre komunikรกcie I. triedy sa vย zmysle STN 73 6101 poลพaduje minimรกlna kategรณria cesty C9,5/60. Vzhฤพadom na zloลพitรฉ geomorfologickรฉ pomery na stiesnenom รบzemรญ, ako aj zย dรดvodu minimalizรกcie rozsiahlych zรกsahov do chrรกnenรฝch รบzemรญ sa pre tento รบsek navrhla niลพลกia รบroveลˆ kategรณrie cesty C7,5/50 (40). Pre tรบto kategรณriu bol vydanรฝ sรบhlas MDVRR SR na odliลกnรฉ technickรฉ rieลกenie, ktorรฝ okrem zmeny kategรณrie zahล•ลˆa aj zmenu nรกvrhovej rรฝchlosti vo vytypovanรฝch รบsekoch aย sย tรฝm sรบvisiacich nรกvrhovรฝch parametrov. Tรฝmto spรดsobom sa vย podstatnej miere znรญลพili ekonomickรฉ nรกklady, ale najmรค sa vรฝrazne redukovali nepriaznivรฉ vplyvy stavby na zloลพky ลพivotnรฉho prostredia.


Prehฤพadnรก situรกcia ลกirลกรญch vzลฅahov v รบseku Tisovec โ€“ Zbojskรก


Vedenie trasy vo vzลฅahu k ochrannรฉmu pรกsmu Nรกrodnรฉho parku Murรกnska planina

Zdรดvodnenie stavby
Sรบฤasnรฝ stav cesty I/72 vย rekonลกtruovanom รบseku vykazuje prvky nevyhovujรบceho smerovรฉho, ale najmรค ลกรญrkovรฉho usporiadania, ktorรฉ tvoria hlavnรบ prekรกลพku plynulosti aย bezpeฤnosti cestnej premรกvky. Problรฉmy vytvรกra kamiรณnovรก doprava aย strety veฤพkรฝch nรกkladnรฝch vozidiel nad 12ย m. Ide oย bodovรฉ nedostatky aย sรบvislรฉ รบseky, kde ลกรญrka vozovky ani pri malรฝch rรฝchlostiach neumoลพลˆuje mรญลˆanie sa protiidรบcich nรกkladnรฝch vozidiel. Uvedenรฉ stavy na ceste sa zhorลกujรบ prรญchodom zimnรฉho obdobia. Rekonลกtrukcia cesty I/72 je rieลกenรก vย koridore existujรบcej cesty, ktorรก prechรกdza Nรกrodnรฝm parkom Murรกnska planina (NPMP) aย vย podstate kopรญruje hranicu medzi II. aย III. stupลˆom ochrannรฉho pรกsma. Cestu I/72 nemoลพno preloลพiลฅ do inej lokality sย niลพลกรญm stupลˆom ochrany prรญrody sย primeranรฝmi nรกkladmi stavby aย jej umiestenie je jedinรฝm moลพnรฝm rieลกenรญm vedenia dopravy vย regiรณne cez sedlo Zbojskรก. Stavba prechรกdza poฤพnohospodรกrskymi pozemkami len okrajovo aย vo vรคฤลกom meradle zasahuje do lesnรฝch pozemkov.


Pohฤพad na dominantu 2. รบseku โ€“ ลพelezniฤnรฝ most โ€“ priehradovรก oceฤพovรก konลกtrukcia


Pohฤพad na mostnรฝ objekt v mieste prekonรกvania รบdolia ฤŒertovej doliny

Projektovรก prรญprava
Na zaฤiatku projektovej prรญpravy sa vypracovala technickรก ลกtรบdia, ktorรก zahล•ลˆala moลพnรฉ varianty vedenia trasy sedlom Zbojskรก. Najvรฝraznejลกie bol preferovanรฝ variant trasovania vย jej pรดvodnom koridore. Na zรกklade neustรกle sa zvyลกujรบceho tlaku regiรณnu pristรบpila Slovenskรก sprรกva ciest, Investiฤnรก vรฝstavba aย sprรกva ciest Banskรก Bystrica, vย roku 2009 kย zaฤatiu projektovej prรญpravy na รบrovni vลกetkรฝch stupลˆov projektovej dokumentรกcie. Projektovรก prรญprava sa zaฤala pre jednu stavbu vย dฤบลพke 4,2 km, ale zย dรดvodu nรกroฤnosti sa neskรดr rozdelila na tri samostatnรฉ รบseky vย tomto delenรญ:

  • ย 1. รบsek: km 0,000 โ€“ 1,550 (km 42,316 โ€“ 43,864 podฤพa pasportu),
  • ย 2. รบsek: km 1,550 โ€“ 3,375 (km 43,864 โ€“ 45,766 podฤพa pasportu),
  • ย 3. รบsek: km 3,375 โ€“ 4,210 (km 45,766 โ€“ 46,681 podฤพa pasportu).

Vย rรกmci 2. รบseku, vย pracovnom staniฤenรญ km 1,750 โ€“ 2,250, sa navrhovanรก trasa zย dรดvodu najvรฝraznejลกieho dotyku sย chrรกnenรฝm รบzemรญm posudzovala podฤพa zรกkona ฤ.ย 24/2006 Z. z. oย posudzovanรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie (EIA). Vลกetky podmienky zรกvereฤnรฉho stanoviska MลฝP SR sa nรกsledne zapracovali do projektovej dokumentรกcie.


Vzorovรฝ prieฤny rez

Obmedzujรบce podmienky
Hlavnรฝm obmedzujรบcim faktorom pri nรกvrhu rekonลกtrukcie je skutoฤnosลฅ, ลพe trasa vย sedle Zbojskรก prechรกdza Nรกrodnรฝm parkom Murรกnska planina aย รบzemรญm Natura 2000 sย viacerรฝmi environmentรกlne vรฝznamnรฝmi lokalitami (biotopy eurรณpskeho vรฝznamu). Aj preto sa zvolila filozofia nรกvrhu rieลกenia vย rozsahu rozลกรญrenia komunikรกcie po jej ฤพavej strane, ฤรญm doลกlo kย niลพลกiemu zรกsahu โ€“ II.ย stupeลˆ ochrannรฉho pรกsma NPMP. รšzemie sa nachรกdza vย nรกroฤnom terรฉne, cesta je situovanรก prevaลพne vย strmom svahu aย skalnรฝch odrezoch. Morfolรณgia je navyลกe vรฝrazne ovplyvnenรก erรณzno-akumulaฤnou ฤinnosลฅou toku Furmanec aย jeho pravostrannรฝch prรญtokov. Poloha trasy sa pohybuje vย nadmorskej vรฝลกke 576 โ€“ 731 m n. m., ฤo zodpovedรก prevรฝลกeniu 155โ€ฏm pri priemernom pozdฤบลพnom sklone 3,7ย %. Oblasลฅ je charakterizovanรก krรกtkym aลพ veฤพmi krรกtkym letom aย dlhรฝm zimnรฝm obdobรญm sย vรฝraznou snehovou pokrรฝvkou. Nezanedbateฤพnรฝm obmedzenรญm je povolenie realizรกcie stavby len pri zabezpeฤenรญ verejnej dopravy bez trvalej vรฝluky. Vย spojitosti sย tรฝmito obmedzujรบcimi faktormi si nรกvrh vyลพadoval zosรบladenie technicky realizovateฤพnรฉho aย sรบฤasne environmentรกlne prijateฤพnรฉho rieลกenia.


Pohฤพad na sลฅaลพenรฉ prรกce v smere na Brezno โ€“ realizรกcia zรกrezu v km 2,0 (vฤพavo hore vedie traลฅ ลฝSR)

Opis technickรฉho rieลกenia
Predmetnรก stavba sa nachรกdza na รบzemรญ Banskobystrickรฉho samosprรกvneho kraja vย okresoch Rimavskรก Sobota aย Brezno. Celkovรก dฤบลพka รบsekov je spomรญnanรฝch 4,2 km. Pre kategรณriu C 7,5/50(40) sรบ odvodenรฉ aj zรกkladnรฉ parametre smerovรฉho aย vรฝลกkovรฉho vedenia, sย minimรกlnym smerovรฝm polomerom Rย =ย 110 m (pre Vn = 50ย km/h), vย stiesnenรฝch pomeroch aลพ na R = 60 m (pre Vn = 40ย km/h). Sรบฤasลฅou stavby sรบ dve toฤky. Maximรกlny pozdฤบลพny sklon trasy presahuje 6,5โ€ฏ%. Filozofia รบpravy smerovรฉho vedenia pรดvodnej trasy vychรกdza zย definรญcie รบzemia, ktorรฉ kladie vysokรฉ nรกroky na zรกsah do okolia. Na jednej strane je ochrannรฉ pรกsmo Nรกrodnรฉho parku Murรกnska Planina sย vysokou biodiverzitou (vรฝskyt rozmanitej fauny aย flรณry, napravo od cesty je III. stupeลˆ ochrannรฉho pรกsma, blรญzkosลฅ prรญrodnej rezervรกcie ฤŒertova dolina sย V.ย stupลˆom ochrany, hustรฉ zalesnenie รบzemia aย prรญtomnosลฅ toku Furmanec), na druhej strane ฤlenitosลฅ terรฉnu (strmรฉ zrรกzy, vysokรฉ zรกrezy vย podobe kolmรฝch skalnรฝch stien), ale aj niekoฤพkonรกsobnรฉ kriลพovanie ลพelezniฤnej trate ฤ. 174 sย vรฝznamnรฝmi nรกrodnรฝmi kultรบrnymi pamiatkami (mostnรฝ objekt ฤŒertov most, Abtov ozubnicovรฝ systรฉm).

1. รบsek โ€“ km 0,000 โ€“ 1,550
Trasa sa zaฤรญna vย existujรบcom oblรบku tesne pred krรญลพenรญm so ลพelezniฤnรฝm nadjazdom aย tokom Furmanec, ktorรฝ je prekladanรฝ do novej polohy. Nรกsledne trasa vedie striedavo vย pรดvodnom koridore sย vylepลกenรญm smerovรฝch aย vรฝลกkovรฝch parametrov. Dvojitรฝm kriลพovanรญm ลพelezniฤnรฉho viaduktu Pod Dielom aย kopรญrovanรญm toฤky sย veฤพkosลฅou R = 50ย m konฤรญ tesne za ลพelezniฤnรฝm nadjazdom. Tento รบsek zahล•ลˆa aj vybudovanie dvoch autobusovรฝch zastรกvok.

2. รบsek โ€“ km 1,550 โ€“ 3,375
Trasa priamo nadvรคzuje na koniec 1. รบseku aย zaฤรญna sa smerovรฝm oblรบkom sย veฤพkosลฅou
R = 255 m. ฤŽalej vedie vย medziach existujรบcej polohy trasy. Bodovรฝ nedostatok pod viaduktom ฤŒertov most eliminuje smerovรฝm odklonom, priฤom sa dostรกva do skalnรฉho zรกrezu aย zรกroveลˆ kriลพuje traลฅ ลฝSR, kde sa nรกsledne pripรกja na sรบฤasnรฉ vedenie. Vzรกpรคtรญ opรคลฅ opรบลกลฅa existujรบci koridor aย ฤalลกou toฤkou prekonรกva รบdolie bezmennรฉho potoka. Na konci toฤky sa trasa tlaฤรญ do Masarykovej skaly, skalnรฉho masรญvu po svojej ฤพavej strane. Vย ฤalลกom priebehu sa smerovรฉ vedenie prispรดsobuje existujรบcej trase sย aplikovanรญm kozmetickรฝch รบprav smerovรฝch parametrov. Trasa sa konฤรญ vย nadvรคznosti na 3. รบsek.
Zย hฤพadiska dฤบลพky aย strmosti pozdฤบลพneho sklonu pohybujรบceho sa vย rozpรคtรญ 1,62 โ€“ 6,77โ€ฏ% je tento รบsek technicky najkomplikovanejลกรญ.


Pohฤพad na sลฅaลพenรฉ stavebnรฉ prรกce v smere na Tisovec โ€“ realizรกcia skalnรฉho vรฝrubu vpravo v km 2,10 (v strede nad cestou I/72 je Nรกrodnรก kultรบrna pamiatka โ€“ viadukt ฤŒertov most na trati ลฝSR ฤ. 174)

Najdominantnejลกรญm objektom na tomto รบseku je novรฝ oceฤพovรฝ most na ลพelezniฤnej trati osadenรฝ do skalnรฉho zรกrezu. Na รบzemรญ vytvรกra vรฝraznรฝ prvok aย svojou tesnou polohou nadvรคzuje na existujรบci viadukt ฤŒertov most, ktorรฝ tvorรญ priehradovรก oceฤพovรก konลกtrukcia aย je evidovanรฝ ako nรกrodnรก kultรบrna pamiatka. Nรกvrh aย technickรฉ vyhotovenie novรฉho mosta je konลกtrukฤne identickรฉ sย viaduktom ฤŒertov most aย kompoziฤne na tรบto pamiatku nadvรคzuje. Samotnรฝ nรกvrh predstavuje priehradovรฝ oceฤพovรฝ most sย hornou ortotropnou mostovkou sย pevnรฝm uchytenรญm koฤพajovรฝch podvalov. Vย koฤพajisku zรกroveลˆ zachovรกva vรฝznamnรฉ technickรฉ dielo, ktorรฝm je Abtov ozubnicovรฝ systรฉm, jedinรฝ sย normรกlnym rozchodom na Slovensku. ฤŽalลกรญm nรกroฤnรฝm prvkom vย rรกmci 2. รบseku je samotnรฉ budovanie skalnรฉho zรกrezu, ktorรฉho hฤบbka dosahuje vย najvyลกลกom bode 25 โ€“ 30 m nad vozovkou. Zรกrez je budovanรฝ po etapรกch. Koneฤnรฝ tvar skalnej steny je charakterizovanรฝ ลกรญrkou lavice 1,5 m sย vรฝลกkovรฝm odstupลˆovanรญm kaลพdรฝch 8 m. Sklon lรญca steny je navrhnutรฝ vย pomere 5 : 1. Na zachytรกvanie padajรบcich skรกl zย priฤพahlรฉho svahu sa nad zรกrezom vybuduje zรกchytnรฝ plot. Na trvalรฉ zabezpeฤenie steny proti rozvoฤพลˆovaniu aย povrchovej erรณzii sa pouลพijรบ vysokopevnostnรฉ oceฤพovรฉ siete ukotvenรฉ samozavrtรกvacรญmi klincami. Pre prรญpad zachytenia materiรกlu sย niลพลกou pevnosลฅou budรบ siete doplnenรฉ protierรณznou georohoลพou. Vย mieste lavรญc bude zriadenรก ryha, do ktorej sa vysadia popรญnavรฉ rastliny na rรฝchlejลกie aย citlivejลกie zaฤlenenie zรกrezu do okolia.

3. รบsek โ€“ km 3,375 โ€“ 4,210
Tento รบsek vย dฤบลพke 825 m je najkratลกรญ spomedzi รบsekov. Na trase vyrovnรกva najmรค smerovรฝ nedostatok formou mostnรฉho objektu, ktorรฝm prekonรกva รบdolie sย prรญtokom Furmanca. Mostnรฝ objekt je najdominantnejลกรญm dielom tohto รบseku. Keฤลพe sa nachรกdza na potenciรกlne aktรญvnom zosuvnom รบzemรญ, bolo potrebnรฉ vykonaลฅ opatrenia na znรญลพenie hladiny spodnej vody, aย to formou odvodลˆovacรญch vrtov aย kotvenia zรกkladov jednotlivรฝch opรดr. Stavebne sa รบsek konฤรญ priamo vย sedle Zbojskรก, tesne za pomedzรญm okresov Rimavskรก Sobota aย Brezno.


Stavebnรฉ prรกce na 3. รบseku v km 4,150 โ€“ pohฤพad od Brezna

Postup vรฝstavby
Vย rรกmci celej stavby je vรฝraznรฝ prebytok vhodnรฉho materiรกlu. Najvรคฤลกie objemy zeminy potrebnej na opรคtovnรฉ pouลพitie budรบ zabezpeฤenรฉ vรฝkopovรฝmi prรกcami na 2. รบseku vย mieste budovania skalnรฉho zรกrezu. Aj preto sa stavebnรฉ prรกce vย tomto รบseku povaลพovali za vรฝchodiskovรฉ. Materiรกl zย 2. รบseku charakterizovanรฝ ako wettersteinskรฉ vรกpence sย triedou ลฅaลพiteฤพnosti 6 โ€“ 7 sa bude zรญskavaลฅ riadenรฝm odstrelom. Zย dรดvodu sลฅaลพenรฝch prรกc (vyลกลกie opรญsanรฉ obmedzenia) bude zabezpeฤenรฉ vedenie dopravy vย jednom jazdnom pruhu so striedanรญm smerov pomocou svetelnรฉho signalizaฤnรฉho zariadenia.


Tab.ย  Rozhodujรบce stavebnรฉ objekty na 1., 2. aย 3. รบseku

Zรกver
Sprevรกdzkovanie rekonลกtruovanรฉho รบseku cesty I/72 zvรฝลกi jej vรฝznam aย umoลพnรญ obรญsลฅ nevyhovujรบce รบseky (najmรค vย mieste krรญลพenia sย viaduktom ฤŒertov most) po dopravne plynulejลกej aย rรฝchlejลกej trase. Na รบzemรญ sa zvรฝลกi bezpeฤnosลฅ vลกetkรฝch รบฤastnรญkov dopravy. Predmetnรฝ รบsek rekonลกtrukcie je len zaฤiatkom โ€žcestyโ€œ, ktorรก ฤakรก Slovenskรบ sprรกvu ciest, aby รบsek medzi Tisovcom aย Breznom dosiahol parametre cesty I. triedy. Vzhฤพadom na finanฤnรบ nรกroฤnosลฅ technickรฉho diela bola stavba zaradenรก do Operaฤnรฉho programu Doprava aย vย sรบฤasnom obdobรญ je vย realizรกcii.

TEXT: Ing. Martin Milata
FOTO aย OBRรZKY: autor

Martin Milata je hlavnรฝ inลพinier projektu vย spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., Bratislava, pracovisko ลฝilina.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie