Rekonลกtrukcia cesty I/65 s vyuลพitรญm recyklรกcie materiรกlov
Cesta I/65 je cesta I. triedy, spรกjajรบca Nitru aย Martin. Zaฤรญna sa vย Nitrianskom okrese kriลพovatkou sย cestou I/51 aย I/64 aย konฤรญ sa vย Martine kriลพovatkou sย cestou I/18. Cesta I/65 tvorรญ jeden zย hlavnรฝch komunikaฤnรฝch koridorov vย smere juh โ sever aย je zaradenรก do siete multimodรกlnych koridorov TEN โ T.
Doterajลกรญ stav CB vozovky na รบseku Turฤianske Teplice โ Prรญbovce v km 113,500 aลพ 129,000 bol vลกak havarijnรฝ, preto bolo potrebnรฉ pristรบpiลฅ k jej rekonลกtrukcii.
Cementobetรณnovรฝ kryt cesty I/65 bol do znaฤnej miery deformovanรฝ (polรกmanรฝ) aย vย miestach krajov aย hrรกn sa medzi jednotlivรฝmi CB doskami tvorili znaฤnรฉ vรฝลกkovรฉ rozdiely. รฤelom rekonลกtrukcie bolo odstrรกniลฅ poruลกenรบ betรณnovรบ vozovku, ktorรก sa nahradiยญla polotuhou vozovkou so ลพiviฤnรฝm povrchom.
Zรกkladnรฉ รบdaje oย stavbe
Medzi hlavnรฉ ฤasti stavby patria:
- rekonลกtrukcia cesty I/65 vย km 114,046 โ 129,164,
- spรคtnรฉ rekultivรกcie doฤasnรฝch zรกberov,
- vegetaฤnรฉ รบpravy cesty I/65,
- รบpravy ciest II. aย III. triedy sย rozลกรญrenรญm oย pripojovacie aย odboฤovacie jazdnรฉ pruhy,
- doฤasnรฉ obchรกdzkovรฉ trasy mostov, chodnรญky aย zastรกvky SAD,
- รบpravy existujรบcich ciest dotknutรฝch vรฝstavbou,
- rekonลกtrukcia piatich mostnรฝch objektov,
- protihlukovรฉ steny vย dฤบลพke 2 974 m,
- preloลพky aย ochrana inลพinierskych sietรญ.
Pรดvodnรบ vozovku tvorila CB doska sย hrรบbkou 120 aลพ 230 mm na podklade zย asfaltovรฉho betรณnu sย hrรบbkou 50 aลพ 200 mm aย ลกtrkodrviny sย hrรบbkou 50 aลพ 250 mm.
Konลกtrukciu novej vozovky tvorรญ:
- asfaltovรฝ koberec mastixovรฝ, stredozrnnรฝ SMA 11; PmB 40 mm; STN EN 13 108-5,
- spojovacรญ postrek emulznรฝ modif. 0,5 kg/m2 PSE-M; STN 73 6129,
- asfaltovรฝ betรณn hrubozrnnรฝ modifikovanรฝ ACL 16; PmB; Iย 70 mm; STN EN 13 108-1,
- spojovacรญ postrek emulznรฝ 0,5 kg/m2 PSE; STN 73 6129,
- asfaltovรฝ betรณn veฤพmi hrubรฝ ACP 22, Iย 90 mm; STN EN 13 108-1,
- infiltraฤnรฝ postrek 1,0 kg/m2 PI; STN 73 6129,
- homogenizaฤnรก vrstva HMG C5/6 400 mm; ZTKP,
- ลกtrkodrvina (pรดvodnรก) ล D 150 mm; STN EN 13 285.
Smerovรฉ vedenie cesty sa nemenilo, rekonลกtrukcia sleduje jestvujรบcu trasu cesty I/65 bez zmeny. Vรฝลกkovรฉ vedenie cesty sa zvรฝลกilo pribliลพne oย 20 cm, priฤom niveleta na zaฤiatku aย na konci rekonลกtruovanรฉho รบseku sa plynulo napojila na jestvujรบcu รบroveล vozovky.
Rekonลกtruovanรก cesta I/65 vย km 114,046 โ 129,164 bola navrhnutรก ako dvojpruhovรก, smerovo nerozdelenรก komunikรกcia kategรณrie C 11,5/80, resp. C 9,5/80. Tรฝmto kategรณriรกm zodpovedajรบ aj vลกetky parametre smerovรฉho aย vรฝลกkovรฉho vedenia trasy.
Zรกkladnรฝ prieฤny sklon komunikรกcie vย priamej je 2,5 %. ล รญrka pruhov je 3,5 + 0,25ย m vodiace prรบลพky, 1,5 m spevnenรก krajnica aย 0,5 m nespevnenรก krajnica. Vย mieste osadenia zvodidla je nespevnenรก krajnica rozลกรญrenรก na 1,5 m. Vย mieste protihlukovej steny mรก nespevnenรก krajnica ลกรญrku 1,80 m. Skladbu navrhovanej novej vozovky, odvodnenie podloลพia aย ลกรญrkovรฉ usporiadanie vidieลฅ na obr. 2.
Samotnรก rekonลกtrukcia cesty I/65 sa realiยญzovala bez vylรบฤenia verejnej dopravy, aย to po รบsekoch sย dฤบลพkou pribliลพne 500 aลพ 1ย 000ย m. Doฤasne viedla doprava vลพdy vย jednom jazdnom pruhu sย minimรกlnou ลกรญrkou 2,75 m aย bola usmernenรก prenosnรฝm dopravnรฝm znaฤenรญm sย vyuลพitรญm svetelnej signalizรกcie.
Zย tohto dรดvodu bolo potrebnรฉ dodrลพiavaลฅ predpรญsanรฉ technologickรฉ postupy spรกjania jednotlivรฝch konลกtrukฤnรฝch vrstiev โ od podkladovรฝch aลพ po asfaltovรฉ โ tak, aby boli zabezpeฤenรฉ predpรญsanรฉ kvalitatรญvne parametre jednotlivรฝch vrstiev vozovky.
Technolรณgia rekonลกtrukcie aย postup demolรกcie pรดvodnej vozovky
Overenie technolรณgie drvenia aย mieลกania na mieste โ skรบลกobnรฝ รบsek
Na overenie technolรณgie drvenia aย mieลกania na mieste bolo potrebnรฉ potvrdiลฅ si na stavbe vhodnosลฅ postupu, pouลพitรฝch strojov aย celej technolรณgie vรฝroby homogenizovanej vrstvy (ฤalej HMG). Sย tรฝmto cieฤพom sa robili overenia na skรบลกobnom รบseku stavby na zaฤiatku prรกc vย jรบni 2017, priฤom sa navrhli dve technolรณgie drvenia aย mieลกania:
- prvรก alternatรญva: primรกrne naruลกenie gilotรญnou, predrvenie vย ฤeฤพusลฅovom drviฤi aย sekundรกrne drvenie aย premieลกanie frรฉzou;
- druhรก alternatรญva: primรกrne naruลกenie gilotรญnou, drvenie frรฉzou, premieลกanie frรฉzou.
Po vyhodnotenรญ oboch alternatรญv sa ako vhodnรก vybrala prvรก alternatรญva, tzn. naruลกenie CB krytu gilotรญnou, odstrรกnenie CB krytu aj sย podkladovรฝmi vrstvami zย asfaltu aย ลกtrkodrviny do hrรบbky 40 cm, nรกslednรฉ predrvenie vย ฤeฤพusลฅovom drviฤi na poลพadovanรบ frakciu 0/63, rozprestretie vrstvy na poลพadovanรบ niveletu aย zrealizovanie HMG vrstvy sย pridanรญm hydraulickรฉho spojiva.
Aby sa na vลกetkรฝch รบsekoch stavby dodrลพala potrebnรก niveleta v zmysle PD, pridalo sa do HMG vrstvy kamenivo fr. 0/63 do poลพadovanej vรฝลกky. Pri druhej alternatรญve by pouลพitรก frรฉza nedokรกzala podrviลฅ jestvujรบci CB kryt bez pouลพitia rรฝpadla, takยญลพe zย hฤพadiska efektivity aย nรกkladov stavby sa tento spรดsob vylรบฤil.
Na zรกklade vykonanรฝch skรบลกok sa navrhol technologickรฝ postup rozbitia vozovky aย realizรกcia homogenizovanej vrstvy sย presnรฝm dรกvkovanรญm spojiva.
Nรกvrh zloลพenia homogenizaฤnej zmesi
Na zรกklade laboratรณrnych skรบลกok vykonanรฝch vย cestnom laboratรณriu na vzorkรกch zodpovedajรบcich zloลพeniu pรดvodnej vozovky (po predrvenรญ na frakciu 0/63) sa ako najlepลกia alternatรญva pouลพilo spojivo DoroCem RN2. Vรฝsledky sรบ uvedenรฉ vย skรบลกke typu ฤ.ย 42/2017, kde sรบ navrhnutรฉ ลกtyri alternatรญvy dรกvkovania spojiva. Vย danej
ST sรบ uvedenรฉ aj tieto vlastnosti zmesรญ:
- navrhovanรก ฤiara zrnitosti sย vyznaฤenรญm medznรฝch ฤiar,
- druh aย mnoลพstvo navrhovanรฉho spojiva,
- vlhkosลฅ zmesi,
- objemovรก hmotnosลฅ zmesi,
- pevnosลฅ vย tlaku stanovenรก na vzorkรกch (valcoch) po 7 aย 28 dลoch sย uvedenรญm pevnostnej triedy vรฝslednej zmesi.
Hodnoty maximรกlnej 28-dลovej pevnosti pre kontrolnรฉ skรบลกky aย medznรฉ ฤiary zrnitosti vรฝslednej zmesi urฤil projektant (ZTKP). Na zรกklade dosiahnutรฝch laboratรณrnych vรฝsledkov na pokusnom รบseku homogenizovanej vrstvy vย km 117,700 โ 118,200 sa pouลพilo spojivo vย mnoลพstve 5,6โฏ%.
Vรฝsledky pevnosti po 28 dลoch potvrdili optimรกlne dรกvkovanie spojiva vย zmysle ST. Vรฝslednรก hydraulicky stmelenรก zmes dosahuje parametre zmesi CBGM5/6, ktorรฉ poลพadujรบ ZTKP.
Prรญprava podkladu pre homogenizaฤnรบ vrstvu
Betรณnovรก vozovka sa rozbila (rozruลกila) gilotรญnou pribliลพne na 400-milimetrovรฉ kusy, ktorรฉ sa spoloฤne sย asfaltovou vrstvou aย ลกtrkodrvinou nรกsledne predrvili drviฤom na frakciu sย max. zrnom 0/63 mm vย sรบlade sย poลพiadavkami ZTKP pre krivku zrnitosti.
Takto pripravenรฝ preddrvenรฝ materiรกl sa rozhrnul grejderom na poลพadovanรบ niveletu aย predpripravenรก vrstva zย drvenรฉho betรณnu sa pokropila vodou pomocou cisterny aย zhutnila vibraฤnรฝm valcom.
Realizรกcia homogenizaฤnej vrstvy
Na predpripravenรบ zhutnenรบ vrstvu sa rozprestrelo dรกvkovaฤom spojivo DoroCem RN2 (5,6 % โ 47,2 kg . m2). Dรกvka spojiva sa urฤila na zรกklade vรฝsledkov dosiahnutรฝch na overovacom รบseku aย skรบลกok vykonanรฝch vย rรกmci spracovania ST ฤ. 42/2017.
Po nadรกvkovanรญ spojiva sa zmes premieลกala frรฉzou na hrรบbku 400 mm (obr. 3) za sรบฤasnรฉho pridรกvania vody vย mnoลพstve stanovenom vย ST sย toleranciou ยฑ2 %. Po premieลกanรญ aย prvom zhutnenรญ bez vibrรกcie sa stavebnรก zmes pre homogenizovanรบ vrstvu upravila do poลพadovanej nivelety grejderom sย laserovou nivelรกciou aย nรกsledne zhutnila na poลพadovanรบ objemovรบ hmotnosลฅ.
Na zhutลovanie vrstvy hrubej 400 mm sa pouลพil valec sย hmotnosลฅou 17 t sย moลพnosลฅou riadiลฅ frekvenciu aย amplitรบdu zhutลovania. Hutnenie zmesi muselo byลฅ pritom dokonฤenรฉ do termรญnu zaฤatia tvrdnutia pouลพitรฉho spojiva, pri spojive DoroCem RN2 je to 150 minรบt.
Oลกetrovanie homogenizaฤnej vrstvy
Poฤas tuhnutia aย tvrdnutia bolo potrebnรฉ chrรกniลฅ vrstvu proti rรฝchlemu odparovaniu vody. Vrstva sa mรดลพe chrรกniลฅ ochrannรฝm postrekom parotesnรฝmi lรกtkami, prikrytรญm fรณliami, kropenรญm vodou aย podobne. Spรดsob ochrany proti odparovaniu vody musรญ byลฅ pritom primeranรฝ danรฝm klimatickรฝm podmienkam, poloลพenรฉ vrstvy sa musia do zaฤiatku mrazov prekryลฅ nadloลพnou vrstvou.
Po piatich dลoch od zhutnenia HMG vrstvy ju moลพno zaลฅaลพiลฅ nevyhnutnou staveniskovou dopravou. Po siedmich dลoch od zhutnenia aย po vykonanรญ opatrenรญ na znรญลพenie rizika prekopรญrovania sa trhlรญn do asfaltovรฝch vrstiev moลพno urobiลฅ spojovacรญ asfaltovรฝ postrek aย poloลพiลฅ asfaltovรบ vrstvu.
Zaลฅaลพenie nevyhnutnou staveniskovou dopravou aย poloลพenie asfaltovej vrstvy zรกvisรญ od pouลพitรฉho spojiva. Dodrลพiavanie zรกkladnรฝch poลพiadaviek na oลกetrovanie uloลพenej HMG vย zmysle platnej normy STN 73 6124-1 je dรดleลพitรฉ na zabezpeฤenie hydratรกcie aย nรกrastu pevnostรญ. Zmes sa oลกetrovala vlhฤenรญm najmenej sedem dnรญ po realizรกcii.
Neprehliadnite: รdrลพba asfaltovรฝch vozovek
Zรกver
Pri minimalizovanรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie bola urฤujรบca myลกlienka recyklรกcie odstrรกnenรฉho CB krytu aย podkladovรฝch vrstiev aย opรคtovnรฉ vyuลพitie tรฝchto materiรกlov do homogenizaฤnej vrstvy spolu sย pridanรญm hydraulickรฉho spojiva.
Tieto technolรณgie aย postupy vyuลพitia recyklovanรฝch materiรกlov priamo zo stavby sรบ vรฝhodnรฉ nielen ekonomicky zย hฤพadiska รบspory poplatkov za sklรกdky aย รบspory nakupovanรฉho materiรกlu, ale najmรค ekologicky, vzhฤพadom na znรญลพenie vplyvu uhlรญkovej stopy odstrรกnenรญm veฤพkรฉho mnoลพstva prevozov materiรกlov.
Sย tรฝm je spojenรฉ aj vรฝraznรฉ znรญลพenie negatรญvneho vplyvu stavby na ลพivotnรฉ prostredie, keฤลพe sa pri realizรกcii stavby pouลพili pri spรคtnej recyklรกcii takmer vลกetky vybรบranรฉ materiรกly vzniknutรฉ stavbou.
Objednรกvateฤพ: Slovenskรก sprรกva ciest, Investiฤnรก vรฝstavba aย sprรกva ciest ลฝilina
Zhotoviteฤพ: HOCHTIEF SK, s. r. o., MBM-GROUP, a. s., OHL ลฝS Slovakia, a. s.
Termรญn realizรกcie: mรกj 2017 โ jรบn 2019
Foto: HOCHTIEF SK, s. r. o.
Michal Rolinฤin je stavbyvedรบci tejto stavby.
Obaja pรดsobia vย spoloฤnosti HOCHTIEF SK, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 3/2019.